2097
دوستدار آرامش و لبخند 💚 نوید بخش یك زندگی با نشاط 🌿 جملات الهام بخش برای داشتن حسی سبز...
در گویش گیلکی
کلامی وجود دارد
که کتابی ست چندین و چند جلدی!
کلمه ای که من آن را مترادفِ درد می دانم:
" تاسیان "
به غربتِ ناشی از دیدنِ جای خالیِ کسی که بودنش واجب است و لازم گویند!
به حالِ درکِ جای خالیِ سفر کرده!
به دلتنگی!
به وقتی دست و دلت به هیچ کار،
حتی نفس کشیدن نمی رود!
به نفس بُریدگی!
" تاسیانم "
💔🎼
@HesseSabzz🌿
ای وای! وطن وای...
شعر: نسیم شمال
خوانش: رشید کاکاوند
@HesseSabzz🌿
1001 Nights — Alireza Ghorbani, Sohrab Pournazeri & Sahar Boroujerdi
در روزگاری که غریب است و سرها در گریبان است
و مردمان سرزمین نمی دانند به کدام گناه چنان روزهای سخت و سیاهی را می گذرانند. فرهنگ و هنر ابزاری است برای مقاومت و ماندن
ایران امروز به رشد فکری و همدلی نیاز دارد.
@HesseSabzz🌿
🕊💔
Hesamedin Seraj
▫️دنیا دلش سنگ است...!
@HesseSabzz🌿
🔹گفته های ماکیاولی در مورد کنترل جامعه از طریق تسلط بر سرمایه
@HesseSabzz🌿
ما، ما وارثان دردهای بی شماریم
ما، ما گریه های چشم های انتظاریم
ما، ما سرزمینی دور و تنها در غباریم
ما چیزی به غیر از غم به غیر از هم نداریم
ما حسرت یک خنده دنباله داریم
ما خسته از این روزهای بی قراریم
بازگشتیم با اندوه قطعهٔ روزهای بی قرار
پروردگارا بپاید، ایران و ایرانی را …
@HesseSabzz🌿
🌹من بسیارم رفته است
اندکی از من هنوز با هنر زنده است
@HesseSabzz🌿
بگو که مردم ایران نژادهاند و سترگ
و بند را به تن آزادهشان خراشیدند
بگو که خیلِ دلیران اگرچه محرومند
به هیکلِ خفقانت برنج پاشیدند
پ.ن:
این دانههای برنج استعارهای از حرفهای فروخورده است؛ فریادهای شنیده نشدهٔ مردمی است که فهمیدهاند وقتی نادیده گرفته میشوند، دیگر زبانِ معمول برای بیان درد کفایت نمیکند.
ایلام
آبدانان
@HesseSabzz🌿
🕊♡🕊
آن رقص بزرگ روز آزادی را ...
رقصنده آدرینا
@HesseSabzz🌿
🕊
وطنم زنده بمان، زخم تو را ميبنديم
تهِ اين قصه ى غم، از تهِ دل ميخنديم.....
@HesseSabzz🌿
💠 سینمای ایران با عباس کیارستمی مفهوم و معنا گرفت.
@HesseSabzz🌿
🔹اگر در سرزمینی ظلم هست، مردم پذیرنده آن ظلمند
@HessSabzz🌿
کتاب خوب بخوانیم 📚
توتالیتاریسم
هانا آرنت
ترجمه محسن ثلاثی
@HessSabzz🌿
اینجا سالهاست که زندگی «سر در گریبان» است...
تصنیف «سر در گریبان» به آهنگسازی سعید فرجپوری بر روی شعری از فریدون مشیری ، که در جدیدترین آلبوم استاد شجریان منتشر شده است. این تصنیف حال و هوایی اجتماعی - سیاسی دارد. روایتگر رنج و اندوهیست که زندگی را بر مردم سخت و ملالآور کرده است.
پینوشت: صدا متعلق به ویدیو نیست و از آلبوم اصلی روی ویدیو که مربوط به تمرینات استاد شجریان و گروه شهناز است ، قرار داده شده است.
@HesseSabzz🌿
🕊
و ما روزی خواهیم رقصید،
روی همان زمینی که به ما درد را یاد داد.
@HesseSabzz🌿
🤍
" خانه سرخ است..."🥲
🥀🎼
🥀خانه سرخ و کوچه سرخ است و خیابان سرخ است
باری از خون ، پهنه ی برزن و میدان سرخ است
🥀ده به ده ، پرچم خشم است که بر می
خیزد
مزرعه زرد و چپر سبز و بیابان سرخ است
🥀تا گل خونی فریاد در این باغستان
ساقه از ضربه ی شلاق زمستان سرخ است
🥀وحشتی نیست از انبوه مسلسل داران
تا در این دشت ، غرور کینه داران سرخ است
🥀روسیاه است اگر این شب مردم کش بد
تا دم صبح وطن ، سینه ی
یاران سرخ است
🥀با تو سرسبزی از ایثار سیه پوشان است
ای مسلط دستت از خون شهیدان سرخ است
ایرج جنتی عطایی
🥀
.
ماتم چه گویم از وطن،
کز برگ برگِ این چمن
من خونِ چشمِ شاعران،
دیوان به دیوان دیدهام
معینی کرمانشاهی
🎤 امین
@HesseSabzz🌿
سلامی با چشمانی اشکبار
که خون دل در او پنهان است😭
بگفتم حال دل گویم از آن نوعی که دانستم
برآمد موج آب چشم و خون دل نتانستم
@HesseSabzz🌿
می گویی چرا غمگینی
من آینه ی توام ای وطن.
شمس لنگرودی
باشد رها شویم به قول شاملو :
"از رنجی خستهام که از آنِ من نیست"
@HesseSabzz🌿
ایران، ای همیشه زیبا❤️🤍💚
ای کوههای استوار، ای دشتهای فراخ،
ای آسمان آبیِ بالای سرت.
در رگهایت خونِ تاریخ جاری است،
در نفسهایت عطرِ فرهنگ و ادب.
چون سرو ایستادهای در بادِ روزگار،
و در چشمانت، نوری همیشه برای فردا.
ایرانِ عزیز،❤️🤍💚
🕊سربلند و جاوید باد🕊
@HesseSabzz🌿
🕊پر بکش سوی دل روشنی ها
از پس تیرگی
آفتابی درآید
@HesseSabzz🌿
🕊
ایران؛
زیبا، زخمی و ساکت
اما هنوز روشن...
@HesseSabzz🌿
ايران از پاى نمى افتد، مىتپد و چون ققنوس از خاكستر خود برمىخيزد!
مانند دُلفين جَست مى زند و بيدار مىشود و نهان مى شود, و باز ازنو پديدار.
هر كجاكه گمان كنيد كه نيست،
درست همانجا هست،
درهر لباس، هر سيما, چه در زربفت و چه در كرباس، چه گويا وچه خاموش.
@HesseSabzz🌿
به امیدِ برآمدنِ خورشیدِ بیداری در آسمانِ ایرانِ جاویدان...
.
شعر "ایرانِ جاویدان":
فرقی ندارد از چه قوم و خاندانی
کُرد و بلوچ و گیلک و مازندرانی
ترک و عرب یا فارس یا لر هرچه هستی
بر همدلی بگشای چشمی را که بستی
با هر گمان و باوری و هر زبانی
باید که در پیوند با اصلت بمانی
با تفرقه ما را سرانجامِ بقا نیست
از سرو ایران شاخه های او جدا نیست
از حیله ی افراسیابان بر حذر باش
جای غرور خویش، ایران را سپر باش
جنگ میان رستم و سهراب کافیست
خورشید بیداری بیاور خواب کافیست
سربازی این خاک مرد و زن ندارد
همراه شو اعجاز «ما» را «من» ندارد
باید کنار هم به سد دشمنان زد
مانند بی بی مریم و سردار اسعد
باید گذر کرد از زمستان جدایی
تا رو کند آخر به ما فصل رهایی
امروز باقرخان چه شد؟ ستارخان کو؟
تاریخ شد تکرار اما قهرمان کو؟
امروز آن بی باکْ سربازان کجایند؟
دلواری و شیران تنگستان کجایند؟
آنان که پیش حاکمان سر خم نکردند
از کاخ میهن آجری را کم نکردند
در این همه آشفتگی امروز شاید
از راه باید نادری دیگر بیاید
تا پس بگیرد کوه نورِ خاکمان را
احیا کند این سرزمین خسته جان را
ما نادریم و رستمیم و پهلوانیم
گردآفرید و آرتمیس های زمانیم
باید بگردانیم احوال جهان را
باید فراخوانیم بهرام زمان را
تا آتش این خاک، جاویدان بماند
کاری کنیم ایرانمان ایران بماند
@HesseSabzz🌿
🕊
میخواهم در جهانی برخیزم
که عشق به قیمت لبخند باشد.
مردان نمیرند،
زنان نگریند،
و همه کودکان،
پدر خود را بشناسند.
عدالت باغی باشد،
که مردم در آن سیب های یکسان بخورند،
و یکسان بمیرند.
میخواهم در جهانی برخیزم،
که هیچ انسانی بیش از یکبار نمیرد
ژاک_پره_ور
@HesseSabzz🌿
می پرسی: کلمه وطن به چه معناست؟!
خواهند گفت:
خانه است و درخت توت، لانهی مرغ و کندوی زنبور عسل، بوی نان و آسمان نخست
و میپرسی:
چه طور کلمهای سه حرفی بر تمامی اینها فراخ است و بر ما تنگ؟!
...
محمود درویش
ای داد 😔
@HesseSabzz🌿