احمد : دي اجرائات لازم منها
والدتها كتبت العنوان
احمد طلع ورقه فاضيه وقالها ممكن بقى تكتبيلي هنا انتو ساكنين ف الشقه رقم كام بالظبط
دعاء ووالدتها بصو لبعض وتنحو : ها
أحمد : اجرائات لابد منها ياجماعه
والدتها : كتبت
احمد ابتسم: شكرا جدا انتي وفرتي عليا بحث ولف كتير
"وسابهم وخرج"
*يتبع*
*🕌 #علي_درب_الله_تلاقينا 🕌*
*الحلقة الثالثة*
دعاء راحت مع نرمين وهدى الكوافير وباقي صحابهم معاهم"
"نرمين بتحط المكياج ودعاء واقفه مستغربه"
دعاء بضحك: يابنتي كفايه كدا وشك بقى شبهه الشقه الي متشطبه
نرمين بضحك: الشيخه أم نقاب تخليها ف حالها ياجماعه دي ليله ف العمر ومش محسوبه
دعاء بدهشه : نعم ياختي ليه مش محسوب دا زيه زي اي يوم
نرمين : بت بقولك اي وفري نصايحك دي النهارده فرحي وعايزه اتبسط هبقى اتوب بعدين ههههه
البنات كلهم ضحكوا ودعاء زعلت اوي
دعاء بحزن: مينفعش نكلم عن التوبه بالاستهزاء داه مفيش حد ضامن عمره
هدى شدت دعاء من أيدها وخدتها ف جمب
هدى: دعاء مبتوظيش فرحتها
دعاء بحزن: فرحة اي بس والله العظيم مافي فرحه أعظم من رضا ربنا ع العموم أنا كدا كدا ماشيه علشان أصلي العصر
هدى: مش هتيجي معانا القاعه
دعاء: لا مانتي عارفه مليش ف جو الافراح داه أنا عايزه فرح اسلامي انشكح فيه كدا
هدى: طيب ياختي مع نفسك انتي استني أنا خارجه معاكي بره دقيقه
"دعاء سلمت ع نرمين وقالتلها انها هتروح علشان مينفعش تتأخر بره البيت"
هدى خرجت معاها ودعاء كانت مستغربه
دعاء: رايحه فين يابنتي ادخلي لنرمين مينفعش نسبها كلنا
هدى: هدخلها بس هعمل مكالمه سريعه كدا وبدأت تتلفت يمين وشمال
دعاء حست ان فيه حاجه
_انتي لسه بتكلميه ياهدى
هدى حطت وشها ف الأرض : اتعلقت بيه اوي بس ع فكره هو قالي أنه هيجي يتقدم يعني مبيكدبش
دعاء بحزن: ولو مجاش ياهدى هتبقى خسرتي نفسك علشان حب حرام ملوش لازمه احفظي قلبك واقفلي عليه والي عايزك هيعرف يجيلك ازاي
فجأه موبايل هدى رن بصت فيه واتكسفت من دعاء
دعاء قالتلها: بردو هتردي
هدى: مش عارفه تتكلم
دعاء بصت لقت شاب واقف بعيد وماسك الموبايل وهدى بتبص عليه عرفت أن داه الشاب الي هدى بتكلمه
دعاء بعصبيه: انتي كمان بتقابليه انتي اتجننتي فوقي يابنتي والله العظيم لو بيحبك هيخاف عليكي من اي حاجه حرام
هدى كنسلت موبيلها ومرضيتش ترد وبصت عليه من بعيد وسابت دعاء واقفه ودخلت لنرمين الكوافير تاني
دعاء كانت مبسوطه جدا انها مكلمتوش وسمعت كلامها بس كانت عارفه انها ممكن تضعف تاني ف اي وقت
مشيت لقدام شويه ولسه هتعدي الشارع حست ان نقابها مش مظبوط وطت ع قزاز عربيه مركونه بتعدل النقاب فجأه قزاز العربيه اتفتح وكان أحمد قاعد ف العربيه دعاء من الخضه فضلت ترجع لورا بارتباك وهي مش واخده بالها كان في حفره رجها اتلوت منها وهي مش واخده بالها
قعدت ع الأرض ومسكت رجلها وبتعيط
أحمد نزل بسرعه مخضوض
_انتي كويسه
دعاء بتحاول تقوم بس مش عارفه: اه كويسه كويسه اتفضل انت حضرتك
احمد شايفها مش عارفه تتحرك ومستغرب رد فعلها
_اتفضل فين أنا شغال ف مستشفى قريبه من هنا تعالي نطمن ع رجلك دي تقريبا هتعوز تتجبس
دعاء بعصبيه: يافندم قولت أنا كويسه هرن ع حد من أهلي يجيلي اتفضل انت
احمد بعصبيه : تصدقي أنا غلطان وسابها ورجع قعد ف العربيه
دعاء طلعت موبايلها من الشنطه ورنت ع أخوها يجلها
احمد قاعد ف العربيه بيراقب هي هتتصرف ازاي ولاحظ أنها عماله تشد الهدوم ع رجلها علشان متظهرش
جه زميله ابراهيم
_اي يابني اتأخرت عليك
احمد_ لا متأخرتش ولا حاجه
ابراهيم: طب يلا اطلع بينا
احمد بيبص ع دعاء ومكنش عايز يمشي الا لما يطمن في حد هيجلها ولا لا
ابراهيم خد باله : مين البنت الي ف الأرض دي دي باين عليها تعبانه
احمد بعصبيه: عنيده اوي وقعت ورجلها تقريبا اتكسرت ورافضه اي مساعده
ابراهيم بضحك: معقده زي واحد هنا تعرفو ها
احمد ابتسم: ع فكره رغم عندها دا بس عجبني خوفها ع نفسها وأنها مش عايزه حد يلمسها حتى لمجرد المساعده
فجأه وهما بيتكلمو اخو دعاء جه وسندها علشان تقوم ووقف تاكسي ومشيو
احمد اطمن كدا وشغل العربيه ومشي هو وإبراهيم
*يتبع*
حديث اليوم 🎀:
📚 عن جابر رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:
🍃 ((من قال حين يسمع النداء: اللهم رب هذه الدعوة التامة، والصلاة القائمة، آت محمدا الوسيلة، والفضيلة، وابعثه مقاما محمودا الذي وعدته، حلت له شفاعتي يوم القيامة)).
🌹 رواه البخاري. 🌹
🍂 المقام المحمود: هو شفاعة النبي صلى الله عليه وسلم عند الله عز وجل في القضاء بين خلقه حين يتأخر عنها آدم وأولوا العزم من الرسل.
#اللهم_صل_وسلم_وبارك_على_سيدنا_محمد
♻️ انشر تؤجر فالدال على الخير كفاعله........
⭕️ لإضافة قناتك في بوت النشر من هنا 👇
@ahades99bot
طول مانت مقتنع انها مش هتتحل هي فعلًا مش هتتحل !
سيدنا عبد الله بن مسعود بيقول : البلاء مُعلق بالنُطق به "
وافتكر ان " كُل مُتوَقَّع آتٍ "
ربنا سبحانه و تعالى بيقول ( فما ظنكم برب العالمين )
خلي ظنك بربنا خير مهما كانت الامور متعقدة وتأكد تمامًا ان ربنا هيراضيك فالوقت الصح بالحاجة اللي نفسك فيها💜💜💜🌸
"العودة إلى القرآن ومجالسة أنواره، أشبه بالعودة من صحراء قاسية تناثرت فيها الوحشة، وبسط عليها الظلام عباءته !
حتى إذا تفضل الرحمن سبحانه وبحمده فأجلس عبده بين يدي كلامه العظيم، أنار قلبه فاطمأن وسكن، وسكتت عنه الحيرة وزال القلق".
وجدان العلي
أنا حاسس اني ماشي جنب أمي مش خطيبتي!
=مش فاهمة!
-اقلعي الخمار ده والبسي بنطلون وحطي ميك أب، نفسي أفتخر بجمال وشياكة خطيبتي وسط الناس❤
=أمك!
-مالها!
=لا بقول خسارة ان أمك مافكرتش تُبرُك عليك لما ولدتك!..بكلمك بأمانة والله!
لما سألتها عن سبب فسخها لخطوبتها قالتلي:"كان شايف إن لبسي الواسع مكبرني ومخليني جنبه زي أمه، فطلب مني أغير استايل لبسي والبس بناطيل عشان يتفشخر بيا وسط قرايبه وأصحابه بإنه عرف ينقي كويس، فقررت اتمسك بلبسي اللي ربنا أمرني بيه، وأغيره هو "!❤
التانية قالتلي:"كان عايزني أسلم بالايد، وكان شايف إن اللي مابتسلمش بإلايد اخوان"!
التالتة:"خطيبها طلب منها تخلع الخمار وقالها "كفاية طرحة قصيرة، والدين في القلب وربنا رب قلوب مش مظاهر"!
أحد زوجات سيدنا عمر بن الخطاب كانت متعودة إنها تصلي الصبح والعشاء جماعة في مسجد سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم، ولإن سيدنا عمر كان شديد الغيرة على أهل بيته وخروجهم من البيت ومع ذلك زوجته مداومة على الخروج للصلاة، سألوها:"لم تخرجين وقد تعلمين أن عمر يكره ذلك ويغار"؟!
فردت وقالت:"ومايمنعه أن ينهاني"؟
لو عايزني ماخرجش للصلاة في المسجد لغيرته إيه اللي يخليه مايقدرش يمنعني؟
فردوا عليها وقالوا:"يمنعه قول الرسول صلى الله عليه وسلم"لا تمنعوا إماء الله مساجد الله"❤
في يوم و سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم نايم، شاف نفسه في الجنة، وصلى الله عليه وسلم ماشي في الجنة شاف ست قاعدة بتتوضى جنب قصر، فسيدنا النبي صلى الله عليه وسلم سأل:"لمن هذا القصر" (مين صاحب القصر)؟
فقيل له:" لعمر "،فسيدنا النبي تذكر وهو في المنام إن سيدنا عمر بن الخطاب شديد الغيرة على أهل بيته، فلما سيدنا النبي تذكر ساب المكان ومشي إحترامًا لغيرة سيدنا عمر"!
فلما سيدنا النبي حكى الرؤية دي للصحابة واللي كان سيدنا عمر قاعد وسطهم، بكى وقال:" أعليك أغار يا رسول الله"😭❤
شتان بين هذا وذاك!
شتان بين غيرة عمر وتساهل بعض شباب الأمة حاليًا!
عارفة إن في شباب كتير محترمة وكويسة، بس للأسف الوحش بقى عايم على الوش!
عفانا الله واياكم.
والله أعلم.
#سيرة_صحابة_رسول_الله🌱🌻
علمنا الله واياكم🌻
السلام عليكم يا بنات💜
بالنسبة لسورة الكهف..هي ملهاش وقت محدد
وقتها بيبدأ من بعد مغرب يوم الخميس لحد مغرب يوم الجمعة
يعني ممكن تقرأيها فى أي وقت من الأوقات دي
يعني مثلا يوم الخميس بالليل أو قبل مغرب يوم الجمعة بساعة براحتك..
المهم متفوتيش يوم الجمعة غير لما تقرأيها لانها نور ليكي بإذن الله طول الاسبوع من الجمعة دي للجمعة اللي بعدها
وافضلي صلي على النبي كتير جدا طول ما انتي قاعدة علشان ربنا يصلي على سيدنا محمد ويصلي عليكي فى كل مرة عشر مرات واحنا قولنا قبل كدة يصلي علينا يعني يمدحنا ويذكرنا بين ملائكته💜
واقرأي الكلام ده علشان تعرفي ايه السبب فى قراءة سورة الكهف يوم الجمعة👇🌸
س : ليه بنقرأ سورة الكهف؟
ج / مبدأيًّا قراءة سورة الكهف ملهاش أي علاقة بـ ردم سور يأچوچ ومأچوچ ، قراءتها مابتعِدش بناءُه و لا حاجة ، ولا ليها أي ارتباط بالسور أصلاً ، دي كلها أحايث مغلوطة و ملهاش أصل من الصحة ، و مُعتقدات كلنا طلعنا عليها لكن في الحقيقة ملهاش سند ، لأن ربنا حسملنا أمر السور في الآية رقم ( ٩٨ ) في سورة الكهف ، وقالنا ان سبحانه وقت ما هيأذَن لـ خروج يأجوج ومأجوج هيأمُر السور انه ينهار ، و هيسوي بيه الأرض ،
{ قال هذا رحمة من ربي فإذا جاء وعدُ ربي جعلهُ دَكاءَ وكان وعدُ ربي حقّا } .
نرجع تاني للإجابة على سؤالنا :
إحنا كمُسلمين بنقرأ سورة الكهف لأن نبينا صل الله عليه وسلم أخبرنا إنها نور بين الجُمعتين ، و النور ده يعني هداية ، بيهديك لإختيار الصح من الغلط ، بيدُلك على العمل الصالح اللي يوصلك لـ رضا ربنا ، و دي هداية إسمها هداية إرشاد ، كل اللي محافظ ع قراية سورة الكهف عارف كلامي ده كويس ، عشان هو عاشُه و حسُه بنفسه بين و بين ربه .
و إشمعنى سورة الكهف عن باقية سور القرآن ؟
لو ركزتي و انتي بتقرأي فيها هتلاقي ٤ قصص ، و الـ ٤ قصص فيهم أربع فِتن ، و هي دي الفتن اللي اتحصرت فـ دُنيتنا دلوقتي ،
' قصة فتية الكهف ' = و فيها فتنة الدين .
' قصة أصحاب الجنتين ' = وفيها فتنة المال .
' قصة موسى عليه السلام و الخضر ' = وفيها فتنة العلم .
' قصة العبد الصالح ذي القرنين ' = وفيها فتنة السُلطة .
و طبعاً كل قصة فيهم فيها دروس وعِبر ومواعظ مُهمة جداً .
كمان الرسول صل الله عليه و سلم قالنا ان اللي هيحفظ منها أول عشر آيات ربنا هينجيه من أكبر فتنة هتيجي للبشرية على الإطلاق و هي فتنة المسيح الدجال .
و كمان قرايتها سُنة عن نبينا صلوات اللَّه و سلامُه عليه ❤
#منقول
عرفتي بقى ان طول الوقت ده كانت معلومة ان اللي بيقرأ سورة الكهف كدة بيبني السور..الخ فهي معلومة غلط
يلا قومي بقى اقرأيها وافضلي صلي على النبي كتير ومتنسيش ساعة الاستجابة وهي بتكون قبل المغرب بساعة واوعي تفوتيها عليكي💜🌻
#منقول
إِلَّآ أَن تَأْتِيَهُمْ سُنَّةُ الْأَوَّلِينَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذَابُ قُبُلًا (55) وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ ۚ وَيُجٰدِلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالْبٰطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ ۖ وَاتَّخَذُوٓا ءَايٰتِى وَمَآ أُنذِرُوا هُزُوًا (56) وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِـَٔايٰتِ رَبِّهِۦ فَأَعْرَضَ عَنْهَا وَنَسِىَ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ ۚ إِنَّا جَعَلْنَا عَلٰى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِىٓ ءَاذَانِهِمْ وَقْرًا ۖ وَإِن تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدٰى فَلَن يَهْتَدُوٓا إِذًا أَبَدًا (57) وَرَبُّكَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ ۖ لَوْ يُؤَاخِذُهُم بِمَا كَسَبُوا لَعَجَّلَ لَهُمُ الْعَذَابَ ۚ بَل لَّهُم مَّوْعِدٌ لَّن يَجِدُوا مِن دُونِهِۦ مَوْئِلًا (58) وَتِلْكَ الْقُرٰىٓ أَهْلَكْنٰهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَعَلْنَا لِمَهْلِكِهِم مَّوْعِدًا (59) وَإِذْ قَالَ مُوسٰى لِفَتٰىهُ لَآ أَبْرَحُ حَتّٰىٓ أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِىَ حُقُبًا (60) فَلَمَّا بَلَغَا مَجْمَعَ بَيْنِهِمَا نَسِيَا حُوتَهُمَا فَاتَّخَذَ سَبِيلَهُۥ فِى الْبَحْرِ سَرَبًا (61) فَلَمَّا جَاوَزَا قَالَ لِفَتٰىهُ ءَاتِنَا غَدَآءَنَا لَقَدْ لَقِينَا مِن سَفَرِنَا هٰذَا نَصَبًا (62) قَالَ أَرَءَيْتَ إِذْ أَوَيْنَآ إِلَى الصَّخْرَةِ فَإِنِّى نَسِيتُ الْحُوتَ وَمَآ أَنسٰىنِيهُ إِلَّا الشَّيْطٰنُ أَنْ أَذْكُرَهُۥ ۚ وَاتَّخَذَ سَبِيلَهُۥ فِى الْبَحْرِ عَجَبًا (63) قَالَ ذٰلِكَ مَا كُنَّا نَبْغِ ۚ فَارْتَدَّا عَلٰىٓ ءَاثَارِهِمَا قَصَصًا (64) فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَآ ءَاتَيْنٰهُ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنٰهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا (65) قَالَ لَهُۥ مُوسٰى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلٰىٓ أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا (66) قَالَ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِىَ صَبْرًا (67) وَكَيْفَ تَصْبِرُ عَلٰى مَا لَمْ تُحِطْ بِهِۦ خُبْرًا (68) قَالَ سَتَجِدُنِىٓ إِن شَآءَ اللَّهُ صَابِرًا وَلَآ أَعْصِى لَكَ أَمْرًا (69) قَالَ فَإِنِ اتَّبَعْتَنِى فَلَا تَسْـَٔلْنِى عَن شَىْءٍ حَتّٰىٓ أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْرًا (70) فَانطَلَقَا حَتّٰىٓ إِذَا رَكِبَا فِى السَّفِينَةِ خَرَقَهَا ۖ قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَيْـًٔا إِمْرًا (71) قَالَ أَلَمْ أَقُلْ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِىَ صَبْرًا (72) قَالَ لَا تُؤَاخِذْنِى بِمَا نَسِيتُ وَلَا تُرْهِقْنِى مِنْ أَمْرِى عُسْرًا (73) فَانطَلَقَا حَتّٰىٓ إِذَا لَقِيَا غُلٰمًا فَقَتَلَهُۥ قَالَ أَقَتَلْتَ نَفْسًا زَكِيَّةًۢ بِغَيْرِ نَفْسٍ لَّقَدْ جِئْتَ شَيْـًٔا نُّكْرًا (74) قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكَ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِىَ صَبْرًا (75) قَالَ إِن سَأَلْتُكَ عَن شَىْءٍۭ بَعْدَهَا فَلَا تُصٰحِبْنِى ۖ قَدْ بَلَغْتَ مِن لَّدُنِّى عُذْرًا (76) فَانطَلَقَا حَتّٰىٓ إِذَآ أَتَيَآ أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَمَآ أَهْلَهَا فَأَبَوْا أَن يُضَيِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِيهَا جِدَارًا يُرِيدُ أَن يَنقَضَّ فَأَقَامَهُۥ ۖ قَالَ لَوْ شِئْتَ لَتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْرًا (77) قَالَ هٰذَا فِرَاقُ بَيْنِى وَبَيْنِكَ ۚ سَأُنَبِّئُكَ بِتَأْوِيلِ مَا لَمْ تَسْتَطِع عَّلَيْهِ صَبْرًا (78) أَمَّا السَّفِينَةُ فَكَانَتْ لِمَسٰكِينَ يَعْمَلُونَ فِى الْبَحْرِ فَأَرَدتُّ أَنْ أَعِيبَهَا وَكَانَ وَرَآءَهُم مَّلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْبًا (79) وَأَمَّا الْغُلٰمُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخَشِينَآ أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيٰنًا وَكُفْرًا (80) فَأَرَدْنَآ أَن يُبْدِلَهُمَا رَبُّهُمَا خَيْرًا مِّنْهُ زَكٰوةً وَأَقْرَبَ رُحْمًا (81) وَأَمَّا الْجِدَارُ فَكَانَ لِغُلٰمَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِى الْمَدِينَةِ وَكَانَ تَحْتَهُۥ كَنزٌ لَّهُمَا وَكَانَ أَبُوهُمَا صٰلِحًا فَأَرَادَ رَبُّكَ أَن يَبْلُغَآ أَشُدَّهُمَا وَيَسْتَخْرِجَا كَنزَهُمَا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ ۚ وَمَا فَعَلْتُهُۥ عَنْ أَمْرِى ۚ ذٰلِكَ تَأْوِيلُ مَا لَمْ تَسْطِع عَّلَيْهِ صَبْرًا (82) وَيَسْـَٔلُونَكَ عَن ذِى الْقَرْنَيْنِ ۖ قُلْ سَأَتْلُوا عَلَيْكُم مِّنْهُ ذِكْرًا (83) إِنَّا مَكَّنَّا لَهُۥ فِى الْأَرْضِ وَءَاتَيْنٰهُ مِن كُلِّ شَىْءٍ سَبَبًا (84) فَأَتْبَعَ سَبَبًا (85) حَتّٰىٓ إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِى عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِندَهَا قَوْمًا ۗ قُلْنَا يٰذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّآ أَن تُعَذِّبَ وَإِمَّآ أَن تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا (86) قَالَ أَمَّا مَن ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُۥ ثُمَّ يُرَدُّ إِلٰى رَبِّهِۦ فَيُعَذِّبُهُۥ عَذَابًا نُّكْرًا (87) وَأَمَّا مَنْ ءَامَنَ وَعَمِلَ صٰلِحًا فَلَهُۥ جَزَآءً الْحُسْنٰى ۖ وَسَنَقُولُ لَهُۥ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا
Читать полностью…*_كل الكهوف مظلمه الا كهف مصحفنا فإنه نور بين الجمعتين💙🦋✨_*
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
سورة الكهف كاملة..
بسم الله الرحمن الرحيم..
{ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِىٓ أَنزَلَ عَلٰى عَبْدِهِ الْكِتٰبَ وَلَمْ يَجْعَل لَّهُۥ عِوَجَا ۜ (1) قَيِّمًا لِّيُنذِرَ بَأْسًا شَدِيدًا مِّن لَّدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصّٰلِحٰتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا حَسَنًا (2) مّٰكِثِينَ فِيهِ أَبَدًا (3) وَيُنذِرَ الَّذِينَ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا (4) مَّا لَهُم بِهِۦ مِنْ عِلْمٍ وَلَا لِءَابَآئِهِمْ ۚ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوٰهِهِمْ ۚ إِن يَقُولُونَ إِلَّا كَذِبًا (5) فَلَعَلَّكَ بٰخِعٌ نَّفْسَكَ عَلٰىٓ ءَاثٰرِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهٰذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا (6) إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا (7) وَإِنَّا لَجٰعِلُونَ مَا عَلَيْهَا صَعِيدًا جُرُزًا (8) أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحٰبَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ ءَايٰتِنَا عَجَبًا (9) إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَآ ءَاتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا (10) فَضَرَبْنَا عَلٰىٓ ءَاذَانِهِمْ فِى الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا (11) ثُمَّ بَعَثْنٰهُمْ لِنَعْلَمَ أَىُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصٰى لِمَا لَبِثُوٓا أَمَدًا (12) نَّحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ ۚ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ ءَامَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنٰهُمْ هُدًى (13) وَرَبَطْنَا عَلٰى قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضِ لَن نَّدْعُوَا مِن دُونِهِۦٓ إِلٰهًا ۖ لَّقَدْ قُلْنَآ إِذًا شَطَطًا (14) هٰٓؤُلَآءِ قَوْمُنَا اتَّخَذُوا مِن دُونِهِۦٓ ءَالِهَةً ۖ لَّوْلَا يَأْتُونَ عَلَيْهِم بِسُلْطٰنٍۭ بَيِّنٍ ۖ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرٰى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا (15) وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُۥٓا إِلَى الْكَهْفِ يَنشُرْ لَكُمْ رَبُّكُم مِّن رَّحْمَتِهِۦ وَيُهَيِّئْ لَكُم مِّنْ أَمْرِكُم مِّرْفَقًا (16) وَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَت تَّزٰوَرُ عَن كَهْفِهِمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَإِذَا غَرَبَت تَّقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ وَهُمْ فِى فَجْوَةٍ مِّنْهُ ۚ ذٰلِكَ مِنْ ءَايٰتِ اللَّهِ ۗ مَن يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ ۖ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُۥ وَلِيًّا مُّرْشِدًا (17) وَتَحْسَبُهُمْ أَيْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ ۚ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِ ۖ وَكَلْبُهُم بٰسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ ۚ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا (18) وَكَذٰلِكَ بَعَثْنٰهُمْ لِيَتَسَآءَلُوا بَيْنَهُمْ ۚ قَالَ قَآئِلٌ مِّنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ ۖ قَالُوا لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ ۚ قَالُوا رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوٓا أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمْ هٰذِهِۦٓ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنظُرْ أَيُّهَآ أَزْكٰى طَعَامًا فَلْيَأْتِكُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ وَلْيَتَلَطَّفْ وَلَا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَدًا (19) إِنَّهُمْ إِن يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ يَرْجُمُوكُمْ أَوْ يُعِيدُوكُمْ فِى مِلَّتِهِمْ وَلَن تُفْلِحُوٓا إِذًا أَبَدًا (20) وَكَذٰلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوٓا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَآ إِذْ يَتَنٰزَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ ۖ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِم بُنْيٰنًا ۖ رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ ۚ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلٰىٓ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًا (21) سَيَقُولُونَ ثَلٰثَةٌ رَّابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْمًۢا بِالْغَيْبِ ۖ وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ ۚ قُل رَّبِّىٓ أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ ۗ فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَآءً ظٰهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِيهِم مِّنْهُمْ أَحَدًا (22) وَلَا تَقُولَنَّ لِشَاىْءٍ إِنِّى فَاعِلٌ ذٰلِكَ غَدًا (23) إِلَّآ أَن يَشَآءَ اللَّهُ ۚ وَاذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسٰىٓ أَن يَهْدِيَنِ رَبِّى لِأَقْرَبَ مِنْ هٰذَا رَشَدًا (24) وَلَبِثُوا فِى كَهْفِهِمْ ثَلٰثَ مِائَةٍ سِنِينَ وَازْدَادُوا تِسْعًا (25) قُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثُوا ۖ لَهُۥ غَيْبُ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضِ ۖ أَبْصِرْ بِهِۦ وَأَسْمِعْ ۚ مَا لَهُم مِّن دُونِهِۦ مِن وَلِىٍّ وَلَا يُشْرِكُ فِى حُكْمِهِۦٓ أَحَدًا (26) وَاتْلُ مَآ أُوحِىَ إِلَيْكَ مِن كِتَابِ رَبِّكَ ۖ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمٰتِهِۦ وَلَن تَجِدَ مِن دُونِهِۦ مُلْتَحَدًا (27)
س/ ايه اللي المفروض أعمله يوم الجمعة علشان أكون فُزت باليوم ؟ ")
ج/ خير الأعمال الصالحة يوم الجمعة:
١ - كثرة الصلاة على النبي في يوم الجمعة :لقول النبي صل الله عليه وسلم :
"أكثروا من الصلاة عليَّ يوم الجمعة و ليلة الجمعة "
٢ - قراءة سورة الكهف : قال رسول الله صل الله عليه وسلم :
" من قرأ سورة الكهف في يوم الجمعة أضاء له من النور ما بين الجمعتين "
٣ - ساعة الدعاء المُستجاب :قالَ رسول الله صل الله عليه وسلم
" التَمِسوا السَّاعةَ الَّتي تُرجَى في يومِ الجمُعة بعدَ العصرِ إلى غَيبوبةِ الشَّمْس "
#ماهي_أدلة_تحريم_الأغاني ؟؟!!🌸
ج/الموسيقي ياجماعة بإستثناء الدف قول واحد لافصال فيه .. "حرام "
وأدلة التحريم أهي من الكتاب ومن السنة .. يعني اللي هيعترض يعترض عليهم مش عليا وهوي النفس اركنوه بالله قبل ماتقرئوا ..👇
*وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ )
وابن مسعود أقسم أن لهو الحديث هو الاغاني😓 .. ابن مسعود حبر الأمة اللي بناخد القرآن منه أصلا وهو أدري بأسباب النزول👌👊
*وقال تعالى: {وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ ۚ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا}
(واستفزز): استخف، (صوتك): بدعائك بالغناء والمزامير وكل داع إلى المعصية
*وجاء عند القرطبي والطبري عن مجاهد في قوله تعالى: {وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ} قال: لا يسمعون الغناء.
*{وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا} قال الإمام الطبري في تفسيره: (وإذا مروا بالباطل فسمعوه أو رأوه، مروا كراما. مرورهم كراما في بعض ذلك بأن لا يسمعوه، وذلك كالغناء). يعني اما تسمعي اغنية مري ساكته متردديش ولاتتأثري ..
*النبي صلى الله عليه وسلم قال:
"ليكونن من أمتي أقوام يستحلون الخمر، والحر، والحرير، والمعازف"
أخرجه البخاري
ولفظ (المعازف) عام يشمل جميع آلات اللهو، فتحرم إلا ما ورد الدليل باستثنائه *كالدف* فهو مباح. ✋
والضرب بالدف جائز للنساء في الأعياد والأعراس بشرط يكون الكلام المصاحب له حسن ، غير فاحش، ولا محرك للغرائز، وأن يكون مقتصراً على النساء.
*النبي قال :"صوتان ملعونان، صوت مزمار عند نعمة، وصوت ويل عند مصيبة"
يعني الأغاني في الأفراح والصراخ عند المصيبة أصوات ملعونة
*وقال "ليكونن في هذه الأمة خسف، وقذف، ومسخ، وذلك إذا شربوا الخمور، واتخذوا القينات، وضربوا بالمعازف"
*وقال: "«إن الله حرم على أمتي الخمر، والميسر، والمزامير، والكوبة، والقنين، وزادني صلاة الوتر "
*وسمع ابن عمر مزمارا، قال: فوضع أصبعيه على أذنيه، ونأى عن الطريق، وقال لي: يا نافع هل تسمع شيئا؟ قال: فقلت: لا! قال: فرفع أصبعيه من أذنيه، وقال: كنت مع النبي صلى الله عليه وسلم، فسمع مثل هذا! فصنع مثل هذا✋
لو كانت الأغاني بدون موسيقى فهي نوعين:
1- أغاني بصوت النساء للرجال👩
؛ وطبعاً دي حراااااااااام بدون شك😨 .. خرجتوا عن الفطرة السليمة دي مش مشكلتي 😒😏
*الدليل:*
شرعاالمرأة محظورة من الأذان ومن رفع صوتها بالقراءة فی حضرت الرجال....يبقى ازای تغنيلهم وترقق ق صوتها😒😣
وطبعاً ده مش ظلم للمرأة ولا حاجه 😏ده حفاظاً عليها من أصحاب النفوس المريضة ولدرء الفتنة ✋
2-الاغاني بصوت رجل👨
1. لو كان كلامه حسن يدعو إلى الفضيلة والخير فهو مباح عند بعض العلماء (بدون موسيقي هاه)
2. لو كان كلامه قبيح يدعو إلى الرذيلة أو يصف مفاتن المرأة أويحرض علي الحب المحرم .. حرام طبعا
مفاسد الغناء إية بقي ..
1- يلهي القلب ويصده عن القرآن😞
" محدش بيسمع اغاني الا وهو في ضلال مبين علما وعملا .. اسفه يعني مش هجامل حد.
2-. تورث النفاق في القلب .💔 ،
قال عمر بن عبد العزيز: " إن الغناء ينبت النفاق في القلب كما ينبت الماء العشب " .
3- طريق إلى الزنا ، خاصة بالنسبة للنساء لسهولة تأثرهن .😔
والعين تزني وزناها البصروالأذن تزني وزناها السمع واليد تزني وزناها البطش والقلب يهوي ويتمني والعقل يزني ونقعد تتخيل ونسترسل ف التفكير بقا 👊وما أدراك ما الخيال 😣😒
4-الأغاني من المعاصي وربنا يكرهها وده كفاية 😥✋
5-تزيل حلاوة الطاعة وتذهب الخشوع من القلب .. هاتولى حد بيخشع في الصلاة وبيسمع اغاني والذي نفسي بيده هروح أسمع معاه
6-الأغاني مزمار الشيطان وصوته ورنته 😱😨
.
7- تجلب حضور الشياطين ولا سحر ولاشعوذه بتجلبهم بجد والله 😳😣
*توضیح لفضیلة الإمام ..سيدنا داود صوته كان جمييل جدا وكان بيستخدمه في التسبيح والتهليل والجبال كانت بتسبح معاه .. وأوتيت مزمارا من مزامير آل داوود .. كناية عن الصوت الحسن مش عن الزمارة
والناس اللي بتتعالج عليها فـ ربنا قال "وإثمهما أكبر من نفعهما "
اللهم قد بلغت اللهم فاشهد ☝✋
#ياله_نبطل_أغاني
🌸💙مين توعدني إنها تمسح الأغاني من عندها وتتحدي شيطانها وتتحدي نفسها وتجاهد نفسها؟💪🏻
تدخلي برايڤت وتقولي وتنزل قرآن بصوت أجمل شيخ بتحبه ، وإفتكري إن الأغاني دي *سيئات جاريه💔*
إتركِ الأغاني للَّه من ترك شئ للَّه عوضه اللَّه خيراً منه🥺💛.
#مستنيه واحده تقولى انا مسحت الاغانى كلها واستبدلتها بالقراءن😌يلا انتى اقوى من نفسك ومن الشيطان نأخد عهد مع ربنا عز وجل💙
*يلا امسحوها وكلموني
*🕌 #علي_درب_الله_تلاقينا 🕌*
*الحلقة الأولى*
يا صباح الرعب الساعه 6 وعلى المقيمين خارج مدينة الرعب المحافظة على فروق التوقيت ، درجة الحرارة فى الضل 25 وده كويس للزواحف واحتمال يبقى جو هايل للكسل ف السرير او النوم او اقولك الاحسن عمل تمرينات للمخاوفاتية اصحى اااااا يا شلبى"
*أحمد قفل المنبه*
"أسامه أخوه ع السرير التاني نايم قصاده بيتكلم بعصبيه": يابني انت مش مكسوف من المنبه الزفت الي انت عامله داه
احمد بضحك: انا بحب التفاهه دي
اسامه بعصبيه شال المخده رماها عليه : وأنا ذنبي اي ياتافه أصحى مخضوض كل يوم بالشكل داه
احمد قام من ع السرير ورد عليه وهو رايح ع للحمام: قوم قوم بطل كسل هتتأخر ع جامعتك
أسامه بغيظ: ماشي ياعم المخوفاتي
"أحمد خد شاور ولبس هدومه وراح لوالدته وهي بتجهز الفطار"
_صباح الخير ياست الكل
_صباح النور ياحبيبي
"أحمد مسك إيدها وبصلها بدهشه" : لا لا مش معقول
والدته بخضه: في اي ياواد
احمد : كل يوم بتذيدي حلاوه يخربيت كدا
ضحكت واتكسفت: روح يااحمد يابني ربنا يجبر بخاطرك زي مانت دايما جابر بخاطري كدا
احمد بفرح وهو ماسك صباع البطاطس بياكل فيه : يااه اهو بالدعوه الحلوه دي الواحد يعرف يبدأ يومه ناوليني بقى العيش كدا علشان أفطر وانزل شكلي هتأخر النهارده ع الشغل
"والدته ادتله العيش بإبتسامه"
"أسامه أخوه كان لبس وخرج قعد ع السفره جمبهم"
أسامه بغيظ: ايوا ايوا أفضلي دلعي فيه كدا كتير
والدته بابتسامه: هو أنا أقدر ادلعه ومدلعكش أذا كان هو قلبي فأنت كبدتي ها اي رأيك بقى
خرجت اختهم شيماء من الأوضه وهي بتفرك عينها ونايمه ع نفسها:
شيماء: ياصباح الخير شايفاكو بتوزعو الأعضاء يعني وانا مليش نصيب ولا اي
احمد بياكل ومستعجل : اديها المراره ياماما شيماء تستاهل كل خير
شيماء قربت وخبطته ف كتفه: لا أنا عايزه القلب ياخفيف "وبصت لوالدتها" صح ياماما مش أنا قلبك
خرج والدهم من الأوضه : أنا سامع حد بيقول قلب مفيش حد قلبها غيري
والدتهم ضحكت: كلكو قلبي قلب الأم بيساع كتير
فجأه موبايل أحمد رن
شيماء بتقرأ مين بيرن لقت مكتوب د:سمر
شيماء إدت الموبايل لاحمد وغمزتله: ايوا ياعم الي عنده صحاب بنات بيتصلو يطمنو عليه
احمد مسك منها الموبايل وادايق : تلاقيها بترن علشان اتأخرت ع المستشفى
(أحمد خريج تمريض وشغال ف مستشفى خاصه ف قسم الطوارئ )
أسامه مستغرب : طب ماترد عليها
احمد بلامبالاه: وارد عليها بتاع اي أنا مليش كلام معاها
والدته بضحك : تلاقيه مكسوف يكلمها قدامنا
احمد بعصبيه: ياجماعه أنا ولا مكسوف ولا حاجه كل الحكايه إني خلاص في طريق أنا أخترت أمشيه وإن شاء الله هقابل البنت الي أنا عايزها ع نفس الطريق
والده: وياترى طريق اي دا بقى
احمد بكل ثقه: طريق ربنا 💙
______
*ف الجهه الأخرى*
_يا صباح الرعب الساعه 6 وعلى المقيمين خارج مدينة الرعب المحافظة على فروق التوقيت ، درجة الحرارة فى الضل 25 وده كويس للزواحف واحتمال يبقى جو هايل للكسل ف السرير او النوم او اقولك الاحسن عمل تمرينات للمخاوفاتية اصحى اااااا يا شلبى"
دعاء نايمه والمنبه عمال يرن دخلت والدتها عليها قفلته
_اي يابنتي المنبه الزفت الي انتي عملاه داه دا صحا البيت كله بره
دعاء فتحت عيونها: صباح الخير ياماما
والدتها بعصبيه: صباح الخير اي بس غيري النغمه الوحشه دي وبطلي تفاهه بقى وأكبري
دعاء قعدت ع السرير وضحكت: حد يقول كدا ع كرتي البعبع بردو
والدتها بإندهاش : يعوض عليا عوض الصابرين يابنتي انتي بقيتي عروسه كفايه هبل بقى
دعاء بدهشه: عروسه ! يلهووي فرح البت نرمين النهارده ولازم اروحلها بدري
"شدت الغطا من عليها وقامت جري من ع السرير
والدتها بفقدان أمل: وانا الي بقول بكرا تعقل لا دا واضح ان حالتها بتذيد
خدت شاور وقعدت تفطر
صباح الخير يابابا: صباح النور ياقلب بابا ها نمتي كويس
والدتها بغيظ: خليك دلع فيها كدا أهي معدتش نافعه
دعاء وهي بتاكل: اي الي مزعلك بس ياأموله قالبه عليا من الصبح ليه
والدتها : أنا مش قالبه عليكي أنا زعلانه علشانك صحابك عمالين يتخطبو ويتجوزوا وانتي دماغك عنيده ومش عايزه تتلحللحي
دعاء بضحك: هو كان حد عدل جه وانا قولت لا
والدتها بعصبيه: وهيجي العدل منين بالي انتي عملاه بنفسك
دعاء بتبص لوالدها بإندهاش :بابا هو أنا فيا حاجه وانا مش واخده بالي
والدها بضحك: لا لا انتي كلك ع بعضك عسل
والدتها بعصبيه: انتو عايزين تنقطتوني صح
أنا قايمه أصحي اخواتك يفطرو
دعاء : وانا كمان هقوم ألبس علشان متأخرش ع نرمين
"دخلت دعاء تلبس
واقفه بتكلم ف نفسها قدام المرايه
لبست الخمار وحطت النقاب ع وشها وقالت
وها قد أكتمل القمر يااختي عليا عثل يااخواتي
📚 عن أنس رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم فيما يرويه عن ربه عز وجل قال:
🍃 ((إذا تقرب العبد إلي شبرا تقربت إليه ذراعا، وإذا تقرب إلي ذراعا تقربت منه باعا، وإذا أتاني يمشي أتيته هرولة)).
🌹 رواه البخاري. 🌹
🍂 معنى هذا الحديث: أن من تقرب إلى الله بشيء من الطاعات ولو قليلا قابله الله بأضعاف من الإثابة والإكرام، وكلما زاد في الطاعة زاده في الثواب، وأسرع برحمته وفضله.
#اللهم_صل_وسلم_وبارك_على_سيدنا_محمد
📚 عن النواس بن سمعان رضي الله عنه قال:
🍁 سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم عن البر والإثم، فقال:
🍃 ((البر: حسن الخلق، والإثم: ما حاك في صدرك، وكرهت أن يطلع عليه الناس)).
🌹 رواه مسلم. 🌹
🍂 البر: الطاعة، والإثم: المعصية، حسن الخلق يقتدر به صاحبه على فعل المحاسن وترك المساوئ، والإثم يذم صاحبه، والنفس بطبعها تحب المدح، وتكره الذم.
#اللهم_صل_وسلم_وبارك_على_سيدنا_محمد
*🕌 #علي_درب_الله_تلاقينا 🕌*
*الحلقة الرابعة*
دعاء مقدرتش تتستحمل الألم ويوسف اخوها خدها وراحو ع المستشفى
_
احمد روح البيت دخل أوضته واترمى ع السرير أسامه أخوه نايم قصاده ع السرير التاني
احمد سرحان وجت ع باله دعاء وهي رافضه أنه يساعدها وحتى مرفعتش عينها ولا بصتله
موبايله رن فجأه اسامه شده بسرعه علشان يشوف مين
احمد ادايق : مش قولتلك كام مره ملكش دعوه بموبايلي
اسامه بضحك : دي سمر الي بترن ولا مكسوف اشوفها
احمد شد منه الموبايل وقفله
أسامه مستغرب : يابني البت هتموت عليك حن عليها بقى ولا بتعمل فيها تقيل وغمزله
احمد شال المخده خبطها فيه وقاله
أنا مش بتقل وزعلان علشانها أنا قولت اني مش همشي ف علاقه حرام
أسامه رجع ضهره لورا: طب ماتخطبها واهو تبقى كدا معملتش حاجه حرام
أحمد سند ع السرير بتاعه وبص للسقف
أخطب مين يااسامه انت مش شايف لبسها عامل ازاي وكمان بتهزر مع زمايلنا الشباب ف الشغل عادي لو بس البنات تعرف انها لما بترمي نفسها ع شخص بنسترخصها الواحد مننا بيحب البنت الغاليه الي حافظه نفسها
وبعدين افتكر دعاء تاني وابتسم
زي المعقده دي مثلا بت عنيده بس عجبني موقفها
أسامه مستغرب : مين العنيده دي
احمد ارتبك: لا دي بنت كدا حصل معاها موقف النهارده نام نام متشغلش بالك
أسامه نام وأحمد قام اتوضى علشان يصلي قيام الليل
وهو بيصلي فضل يدعي ربنا أنه يقابل الإنسانه الي بيحلم بيها تبقى زوجته وتكون ماشيه معاه ع نفس الطريق
__
نهار يوم جديد
احمد صحي فطر كالعاده وراح ع شغله ف المستشفى
صحابه واقفين مع بعض
_صباح الخير ياشباب
"سمر مدايقه علشان مبيردش عليها وبيتجهلها بردو"
ابراهيم بضحك: صباح النور يا دوك ع فكره في حاله جوه محتاجه انك تشوف الأشعه بتاعتها
احمد دخل الأوضه ع المريضه اتفاجأ لما لقاها نفس البنت الي وقعت امبارح ورجلها اتكسرت
احمد باابتسامه: هو انتي
دعاء بكسوف وحطت وشها ف الأرض: هو حضرتك دكتور هنا
احمد : أمال أنا كنت هخطفك مثلا كل الحكايه اني كنت عايزه اساعد بس مش أكتر
دعاء سكتت وأخوها واقف متنح
يوسف: هو انتو تعرفوا بعض
دعاء بغضب: انت اتجننت طبعا معرفوش
احمد : لا معرفهاش أنا بس شوفتها امبارح وهي واقعه ع الأرض قولت اساعدها وأجيبها المستشفى بس هي رفضت
يوسف بيصلهم هما الاتنين : اه تمام ماشي ممكن تشوفلنا الأشعه بتاعتها يادكتور
احمد مسك الأشعه وشافها لقى كسر خفيف ومحتاجه تتجبس وكل حاجه هتبقى تمام
دعاء سمعت كلمة تجبيس اتخضت: اكيد مش انت الي هتجبسلي رجلي
احمد بابتسامه: هحاول اشوفلك دكتوره حاضر
دعاء اطمنت وخدت نفس
فجأه والدتها دخلت ووالدها
والدتها بخضه: بنتي حصلك اي ياقلب امك انتي كويسه
دعاء: أنا كويسه ياماما مفيش حاجه
والدها : اي الي حصل مين كسرلك رجلك كدا
"دعاء افتكرت وهي بتعدل النقاب ف قزاز العربيه "
_ ها لا أصل الي حصل إني كنت هناك ووقعت وكدا
احمد ماسك نفسه من الضحك
دعاء بتوتر: ماما هتيلي مايه اتوضى علشان اصلي لسه مصلتش
والدتها : ودا وقته يابنتي
دعاء: دا فرض ربنا ياماما ميحوشنيش عنه الا الموت
احمد كان مبسوط جدا من كلامها وخرج وسابهم مع بعض
بعد حوالي نصف ساعة
دعاء كانت صلت وبعدها مسكت المصحف وقعدت تقرأ قرآن
___
احمد واقف بره بيكلم سمر زميلته
_سمر ممكن بعد ازنك تشوفي الحاله الي ف الأوضه هنا هي بنت ومش عايزه اي ولد يتابع معاها
سمر بغيظ: واشمعنا يعني ماعادي ولا هو حرام دا كمان
احمد : مش قصة حرام دي رغبتها وهي حره
سمر: انت تقصد البت المنتقبه الي جوه دي
احمد بغضب: مسمهاش بت ع فكره ليها اسم
سمر : ومالك مدايق علشانها ليه متقلقش دول بيمثلو أنهم غاليين
احمد ادايق: هما فعلا غاليين اوي وعارفيين قيمتهم كويس واي بنت منتقبه تشرف بلد بحالها وسابها ومشي
سمر ادايقة من كلامه وراحت لدعاء ع الأوضه
جبستلها رجلها وهي مدايقه ومش طايقاها
دعاء كانت مستغربه من طريقة سمر وهي ليه مش طايقاها كدا وهي متعرفهاش
بعد ماسمر خرجت دعاء بتكلم والدتها
_هو أنا عملت ليها حاجه ياماما بتتكلم معايا كدا ليه
والدتها: معرفش يابنتي وبعدين احنا خارجين من المستشفى النهارده كبري دماغك
فجأه احمد دخل
_السلام عليكم
والدتها: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
احمد بابتسامه: اخبار رجلك اي دلوقتي
دعاء: ساكته
والدتها خبطتها ف كتفها : ردي
دعاء : ها كويسه الحمدلله
احمد ممكن بعد اذنك يا مدام تكتبي بيناتك هنا
والدتها خدت منه القلم ومسكت الورقه وبدأت تكتب
احمد: اكتبي هنا اسمها بالكامل
والدتها كتبت
احمد: وأكتبي نمرة موبايل الوالد
والدتها كتبت
احمد : وأكتبي العنوان بالتفصيل
والدتها باستغراب : ليه كل داه
انهارده هنتكلم عن لي ربنا بيبعد عنا كل شي بنحبه وبنبقي نفسنا فيه ؟ بصوا أولا ربنا الي خلق البشر يعني هو ادري بيهم وعارف الخير ليهم ربنا الي كتب الشر والخير لينا وعارف كل حاجه هتحصل لانه كل شي مكتوب ومعد بالاقدار 🖤🍂. معظم الرسايل الي وصلتني أنا ليه لما بحب حاجه بتروح مني طب أنا بكون متعلقه فيها طب ليه ربنا قدر ليا من الأول انها تحصل واتعلق بيها وبعدين يبعدها عني ، صلوا علي النبي الأول💙 ، ببساطه انو ربنا هو الي عالم الخير لينا من الشر الانسان بجهله مفكر انه دا خير ليه بس في الحقيقة ربنا لما بيبعد عننا شي دا بيبقي حب لينا وبيكون شي كويس مثلا صاحبتي واحده او كان نفسك في شي ومكملتش اعرفي أنو دا خير ليكي وانو ربنا بعدك عن الشئ لانه هو الحكيم عننا ويعلم كل ذره في السماء والارض فمتجيش تقولي ربنا مبيحبنيش ربنا لما بيحب حد بيتليه عشان بيحبنا والله فضلت طول عمري مقتنعه بجمله ربما نزع منك الجميل ليرزقك بالاجمل" فتاكدوا انو دا خير ليكم وانو ربنا رحمكم من شي كان هيحصل في المستقبل مكتنوش هستحملوه فلازم نرضي ونسلم كل شي لربنا وهو هيراضينا والله وهو هيعوضنا خليكم قريبين من ربنا محدش يتساهل غير ربنا لما تبعدي عنه
Читать полностью…📚 عن أي ذر رضي الله عنه قال:
🍁 قال لي النبي صلى الله عليه وسلم:
🍃 ((لا تحقرن من المعروف شيئا ولو أن تلقى أخاك بوجه طليق)).
🌹 رواه مسلم. 🌹
🍂 في هذا الحديث: الحث على فعل المعروف قليلا كان أو كثيرا، بالمال، أو الخلق الحسن.
#اللهم_صل_وسلم_وبارك_على_سيدنا_محمد
ابتسمت وقالت : 🐼🤍
علمت أنني قوية عندما أصبحت استيقظ لأصلى الفجر بنشاط و دون كسل أو تثاقل .🤍✨
علمت أنني قوية عندمل أدمنت قراءة صفحة من القرآن كل يوم .
عندما توقفت عن مشاهدة المسلسلات وبدأت اقرأ الكتب بدلًا منها .🤍✨
علمت بأنني قوية عندما أصبحت ملابس الموضة التى لا تناسب الزي الإسلامى لا تغريني .🤍✨
علمت بأنني قوية عندما توقفت عن البكاء عند سماع الأغاني الحزينة واستبدلتها بسماع كلام الله عز وجل بصوت القارئ المفضل لدي .🤍✨
علمت بأنني قوية عندما اعتصمت بحبل الله فهو الجبار .🤍✨
لنغير أنفسنا نحو الأفضل بتغير العالم من حولنا وتصبح طاقتنا الإيجابية أكبر .🤍✨
أحبكم في الله 🤍🤍🦋
#كلمة_لقلبك
*🕌 #علي_درب_الله_تلاقينا 🕌*
*الحلقة الثانية*
"المستشفى *قسم الطوارئ* "
"أحمد نزل شغله وأول ما دخل المستشفى سمر قابلته وصحابه كانو واقفين بيهزروا "
سمر بزعل: رنيت عليك يعني مردتش
أحمد : أنا آسف وسابها وراح ع صحابه وهما واقفين بيهزروا
"سمر ادايقة وراحت وراه"
احمد : ازيكو ياشباب اي مفيش حالات ولا اي شايفكو واقفين بتهزروا يعني
ابراهيم: ياعم إحنا لسه ع الصبح مستعجل ع إيه
أميره زميلته مسكت ايده وبتهزر معاه
احمد شد إيدها بسرعه بغضب
أميره وإبراهيم وسمر واقفين مندهشين
أميره بزعل: مقصدش ادايقك ع فكره ( وسابتهم ومشيت)
"سمر مدايقه من تصرفات احمد ومشيت وراها هي كمان "
ابراهيم : في اي يا احمد مالك متغيير اوي عن زمان طول عمرنا بنهزر مع بعض
احمد : بس أنا عرفت إن كل الي بنعمله حرام ومينفعش ألمس اي بنت وأنا لما شديت أيدها كان خوف عليها وعليا
ابراهيم باستهزاء : وهو النبي قال حرام انت هتخترع دين جديد ماطول عمرنا بنسلم ع بعض ولا أحنا كفرنا
احمد بطريقه لينه وبهدوء :
(قال صلى الله عليه وسلم: لأن يطعن في رأس أحدكم بمخيط من حديد خير له من أن يمس امرأة لا تحل له.)" دا النبي الي قال كدا اهوه أنا مبخترعش دين جديد ولا حاجه
ابراهيم بارتباك : بس أنا أول مره اسمع الحديث داه
احمد بابتسامه: مانت طول اليوم حاتط الهاند ف ودانك وبتسمع ف عمر دياب هتلاقي وقت تسمع فيه حديث امتى دانت حتى بتنام والهاند ف ودانك
ابراهيم : أنا عارف أنا بعمل اي كويس ممكن اكون بعمل حاجات غلط اه بس ع الأقل مبحرجش حد زي مانت عملت
احمد: انت براحتك متحرجش حد بس أنا عمري ما هجامل حد على حساب ديني
فجأه في حاله دخلت المستشفى
وابراهيم وأحمد راحو يشوفو شغلهم
"دعاء عند نرمين علشان فرحها النهارده والصحاب كلهم متجمعين وقاعدين مع بعض ع السرير ف أوضة نرمين"
دعاء:مبروك ياحبيبة قلبي ربنا يتمملك ع خير
نرمين بفرح: تسلمي ياقلبي وعقبالك يارب
هدى بضحك: طب والنبي دي هتتجوز ازاي بالبتاع الي ع وشها داه
دعاء : بس يارخمه هو النقاب ماله ومال الجواز انتي هتعملي زي ماما
نرمين: بصراحه يادعاء هدى عندها حق هتتجوزي ازاي وهو لازم يشوفك الأول
دعاء بضحك: لأ انتو فاهمين غلط ماهو لما يجي البيت هيشوفني ياجماعه الله هو احنا هنغشه ف البضاعه ولا اي
هدى بدهشه : هو انتو مش لازم تتقابلو الأول
دعاء : بطلي هبل يابت نتقابل فين
"فجأه أخو نرمين دخل عليهم الأوضه"
دعاء نزلت النقاب بسرعه
نرمين بضحك: يابني مش تخبط عندنا واحده منتقبه هنا
عادل بأستهزاء : أنا أسف ياست الشيخه دعاء
"دعاء حطت وشها ف الأرض ومردتش"
قرب من هدى وسلم عليها
مد إيده دعاء علشان يسلم
عملت نفسها مش واخده بالها وبصت لنرمين وقالتلها احنا كدا هنتأخر ع الكوافير مش يلا بقى
عادل بغضب: هو الطريق الي انتي ماشيه فيه بيقول تحرجي الناس كدا وراح سايبهم وخارج
"هدى ونرمين ادايقوا من تصرف دعاء"
نرمين : دا اخويا يابنتي هو حد غريب
دعاء: دا اخوكي انتي مش اخويا أنا
هدى : طب مانا سلمت اهو مفهاش حاجه يعني
دعاء : قولي لنفسك بقى انتي سلمتي وأديكي لا ذيدتي ولا نقصتي ولا حصلك حاجه بس كل الي حصل انك خالفتي أمر ربنا وخدتي ذنوب وخلاص
نرمين بدهشه: يعني كانت تحرجه يعني شايفه دا الصح
دعاء: الدين مفهوش مجامله وانا عن نفسي مبجاملش حد ع حساب ديني الصح صح والغلط غلط
هدى : أنا عارفه إن فيه حديث بيقول إن السلام حرام بس أنا صعب أعمل كدا معنديش الشجاعه زيك اني اقول أسفه مبسلمش
دعاء: ياحبيبة قلبي الموضوع مش محتاج شجاعه الموضوع محتاج إننا نستشعر حجم الذنب ونحس فعلا أننا ذعلنا ربنا عارفه لما يكون هدفك رضا ربنا مفيش حاجه هتقدر تأثر عليكي بالعكس هتحسي بفرحه ف كل مره تقولي مبسلمش انتي كدا بتخلي كل واحد يمد إيده ليكي يعيد حساباته مع ربنا من الأول
نرمين : بس يابت بطلي هتقلبي دماغ هدى بكلامك داه خلينا نعيش حياتنا
دعاء خبطتها ف كتفها: وهو في أحلى من إن الواحد يعيش حياته ف طاعة ربنا دانتو فايتكوا كتير
"فجأه دخلت والدت نرمين"
يلا يابنات إجهزوا العربيه تحت مستنياكوا علشان تروحوا ع الكوافير
*يتبع*
(88) ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا (89) حَتّٰىٓ إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلٰى قَوْمٍ لَّمْ نَجْعَل لَّهُم مِّن دُونِهَا سِتْرًا (90) كَذٰلِكَ وَقَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَيْهِ خُبْرًا (91) ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا (92) حَتّٰىٓ إِذَا بَلَغَ بَيْنَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِن دُونِهِمَا قَوْمًا لَّا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا (93) قَالُوا يٰذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِى الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلٰىٓ أَن تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا (94) قَالَ مَا مَكَّنِّى فِيهِ رَبِّى خَيْرٌ فَأَعِينُونِى بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا (95) ءَاتُونِى زُبَرَ الْحَدِيدِ ۖ حَتّٰىٓ إِذَا سَاوٰى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انفُخُوا ۖ حَتّٰىٓ إِذَا جَعَلَهُۥ نَارًا قَالَ ءَاتُونِىٓ أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا (96) فَمَا اسْطٰعُوٓا أَن يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطٰعُوا لَهُۥ نَقْبًا (97) قَالَ هٰذَا رَحْمَةٌ مِّن رَّبِّى ۖ فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ رَبِّى جَعَلَهُۥ دَكَّآءَ ۖ وَكَانَ وَعْدُ رَبِّى حَقًّا (98) وَتَرَكْنَا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ يَمُوجُ فِى بَعْضٍ ۖ وَنُفِخَ فِى الصُّورِ فَجَمَعْنٰهُمْ جَمْعًا (99) وَعَرَضْنَا جَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ لِّلْكٰفِرِينَ عَرْضًا (100) الَّذِينَ كَانَتْ أَعْيُنُهُمْ فِى غِطَآءٍ عَن ذِكْرِى وَكَانُوا لَا يَسْتَطِيعُونَ سَمْعًا (101) أَفَحَسِبَ الَّذِينَ كَفَرُوٓا أَن يَتَّخِذُوا عِبَادِى مِن دُونِىٓ أَوْلِيَآءَ ۚ إِنَّآ أَعْتَدْنَا جَهَنَّمَ لِلْكٰفِرِينَ نُزُلًا (102) قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمٰلًا (103) الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِى الْحَيٰوةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا (104) أُولٰٓئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِـَٔايٰتِ رَبِّهِمْ وَلِقَآئِهِۦ فَحَبِطَتْ أَعْمٰلُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيٰمَةِ وَزْنًا (105) ذٰلِكَ جَزَآؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُوا وَاتَّخَذُوٓا ءَايٰتِى وَرُسُلِى هُزُوًا (106) إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصّٰلِحٰتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنّٰتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا (107) خٰلِدِينَ فِيهَا لَا يَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلًا (108) قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمٰتِ رَبِّى لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمٰتُ رَبِّى وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِۦ مَدَدًا (109) قُلْ إِنَّمَآ أَنَا۠ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحٰىٓ إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلٰهُكُمْ إِلٰهٌ وٰحِدٌ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُوا لِقَآءَ رَبِّهِۦ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صٰلِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِۦٓ أَحَدًۢا (110)
Читать полностью…وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدٰوةِ وَالْعَشِىِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُۥ ۖ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيٰوةِ الدُّنْيَا ۖ وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُۥ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوٰىهُ وَكَانَ أَمْرُهُۥ فُرُطًا (28) وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ ۖ فَمَن شَآءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَآءَ فَلْيَكْفُرْ ۚ إِنَّآ أَعْتَدْنَا لِلظّٰلِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا ۚ وَإِن يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَآءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِى الْوُجُوهَ ۚ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَآءَتْ مُرْتَفَقًا (29) إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصّٰلِحٰتِ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا (30) أُولٰٓئِكَ لَهُمْ جَنّٰتُ عَدْنٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهٰرُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَيَلْبَسُونَ ثِيَابًا خُضْرًا مِّن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَّكِـِٔينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَآئِكِ ۚ نِعْمَ الثَّوَابُ وَحَسُنَتْ مُرْتَفَقًا (31) وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلًا رَّجُلَيْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنٰبٍ وَحَفَفْنٰهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعًا (32) كِلْتَا الْجَنَّتَيْنِ ءَاتَتْ أُكُلَهَا وَلَمْ تَظْلِم مِّنْهُ شَيْـًٔا ۚ وَفَجَّرْنَا خِلٰلَهُمَا نَهَرًا (33) وَكَانَ لَهُۥ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصٰحِبِهِۦ وَهُوَ يُحَاوِرُهُۥٓ أَنَا۠ أَكْثَرُ مِنكَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا (34) وَدَخَلَ جَنَّتَهُۥ وَهُوَ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِۦ قَالَ مَآ أَظُنُّ أَن تَبِيدَ هٰذِهِۦٓ أَبَدًا (35) وَمَآ أَظُنُّ السَّاعَةَ قَآئِمَةً وَلَئِن رُّدِدتُّ إِلٰى رَبِّى لَأَجِدَنَّ خَيْرًا مِّنْهَا مُنقَلَبًا (36) قَالَ لَهُۥ صَاحِبُهُۥ وَهُوَ يُحَاوِرُهُۥٓ أَكَفَرْتَ بِالَّذِى خَلَقَكَ مِن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ سَوّٰىكَ رَجُلًا (37) لّٰكِنَّا۠ هُوَ اللَّهُ رَبِّى وَلَآ أُشْرِكُ بِرَبِّىٓ أَحَدًا (38) وَلَوْلَآ إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَآءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ۚ إِن تَرَنِ أَنَا۠ أَقَلَّ مِنكَ مَالًا وَوَلَدًا (39) فَعَسٰى رَبِّىٓ أَن يُؤْتِيَنِ خَيْرًا مِّن جَنَّتِكَ وَيُرْسِلَ عَلَيْهَا حُسْبَانًا مِّنَ السَّمَآءِ فَتُصْبِحَ صَعِيدًا زَلَقًا (40) أَوْ يُصْبِحَ مَآؤُهَا غَوْرًا فَلَن تَسْتَطِيعَ لَهُۥ طَلَبًا (41) وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِۦ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلٰى مَآ أَنفَقَ فِيهَا وَهِىَ خَاوِيَةٌ عَلٰى عُرُوشِهَا وَيَقُولُ يٰلَيْتَنِى لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّىٓ أَحَدًا (42) وَلَمْ تَكُن لَّهُۥ فِئَةٌ يَنصُرُونَهُۥ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مُنتَصِرًا (43) هُنَالِكَ الْوَلٰيَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ ۚ هُوَ خَيْرٌ ثَوَابًا وَخَيْرٌ عُقْبًا (44) وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلَ الْحَيٰوةِ الدُّنْيَا كَمَآءٍ أَنزَلْنٰهُ مِنَ السَّمَآءِ فَاخْتَلَطَ بِهِۦ نَبَاتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيمًا تَذْرُوهُ الرِّيٰحُ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلٰى كُلِّ شَىْءٍ مُّقْتَدِرًا (45) الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيٰوةِ الدُّنْيَا ۖ وَالْبٰقِيٰتُ الصّٰلِحٰتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا (46) وَيَوْمَ نُسَيِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنٰهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا (47) وَعُرِضُوا عَلٰى رَبِّكَ صَفًّا لَّقَدْ جِئْتُمُونَا كَمَا خَلَقْنٰكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍۭ ۚ بَلْ زَعَمْتُمْ أَلَّن نَّجْعَلَ لَكُم مَّوْعِدًا (48) وَوُضِعَ الْكِتٰبُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يٰوَيْلَتَنَا مَالِ هٰذَا الْكِتٰبِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّآ أَحْصٰىهَا ۚ وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا ۗ وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا (49) وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلٰٓئِكَةِ اسْجُدُوا لِءَادَمَ فَسَجَدُوٓا إِلَّآ إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِۦٓ ۗ أَفَتَتَّخِذُونَهُۥ وَذُرِّيَّتَهُۥٓ أَوْلِيَآءَ مِن دُونِى وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّۢ ۚ بِئْسَ لِلظّٰلِمِينَ بَدَلًا (50) مَّآ أَشْهَدتُّهُمْ خَلْقَ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضِ وَلَا خَلْقَ أَنفُسِهِمْ وَمَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُدًا (51) وَيَوْمَ يَقُولُ نَادُوا شُرَكَآءِىَ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ يَسْتَجِيبُوا لَهُمْ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُم مَّوْبِقًا (52) وَرَءَا الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّوٓا أَنَّهُم مُّوَاقِعُوهَا وَلَمْ يَجِدُوا عَنْهَا مَصْرِفًا (53) وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِى هٰذَا الْقُرْءَانِ لِلنَّاسِ مِن كُلِّ مَثَلٍ ۚ وَكَانَ الْإِنسٰنُ أَكْثَرَ شَىْءٍ جَدَلًا (54) وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَن يُؤْمِنُوٓا إِذْ جَآءَهُمُ الْهُدٰى وَيَسْتَغْفِرُوا رَبَّهُمْ
Читать полностью…السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ربنا وصنا ببر الوالدين يعني لازم نحترم بابا وماما لأنهم أكتر ناس بتخاف عليك في هذه الحياه مهما كان عندك من اصدقاء مخلصين تظل الأم الوحيده الذي تخاف عليك من متاعب الحياه الأم تحزن علي بنتها او ابنها عندما تراه انه حزين وعندما تتألم امك الذي تظل طوال الليل مستقيظه من اجلك امك الذي تتعب من أجل راحتك وابوك الذي يتعب من اجل راحتك وعلي حساب صحته بس عشان خاطر يشوفك مبسوط وييوفر ليك كل احتاجتك ولا ينقص لك شئ علينا نحترمهم بلاش نستخدم معاهم الاسلوب اللي مش لطيف ولا كويس بلاش تزعق لي امك وابوك بلاش قله الادب بالكلام معاهم بلاش تعمل حاجه مش بيحبوها ولا ممكن تحرجهم قدام الناس بلاش تعاملهم زي هم اكبر اعدائكم في هذه الحياه تعامل معاهم بالموده والرحمه والإحسان خليهم اصدقاء ليك مش مجرد ام وأب خلي علاقتكم حلوه ومافيش بينكم مشاكل خليهم يدعوا ليك مش يدعوا عليك خد نصيب اكبر من دعواتهم ليك لان دعوات الام مستحبه ومستجابه متحرمش نفسك من الدعوات دي بسبب حاجات تافهه ومش تستدعي وبعدين كما تدين تدان يعني لو هاتعامل امك وابوك وحش وبدون رحمه وإحسان أولادك في المستقبل هايعاملوك نفس المعاملة لو هاتعامل امك وابوك معامله حسنه أولادك في المستقبل هايعاملوك نفس المعاملة الحسنه نفسها وربنا وصنا بيهم في القرآن الكريم (وقضي ربك الاتعبدوا إلا إياه وبالوالدين احسنا اما يبلغن عندك الكبر احدهما او كلاهما فلاتقل لهما أفٍ ولا تنهرهما وقل لهما قولا كريما ¤واخفض لهما جناح الذل من الرحمه وقل رب ارحمهما كما ربياني صغيرا )سوره الإسراء الايه(٢٣-٢٤)يعني ربنا وصنا فيهم يعني مافيش ناقش تاني يعني من حقهم عليك تمنحهم الاحترام والمعاملة الحسنه حتي لو امك او ابوك قسوا عليك في يوم من الايام فااكيد لي مصلحتك وعشان مستقبلك لأن مافيش حد عايز يشوفك ناجح في حياتك زيهم ويخاف عليك زيهم كونوا رفقاء بي امك وابوك قبل فوات الاوان
ربنا يرزقنا بر الوالدين والإحسان إليهم وربنا يبارك فيهم لينا وفي عمرهم وربنا يرحم من فقد احدا منهم ويجعله في الجنه
حفيده عائشه ورسول الله اثبتكم الله علي طاعته💙🌷
اختك في الله فاطمه علي💜🤎
النقااااااااااب اللي كتير من الناس موافق عليه وكتير من الناس رافضة.. سؤال للناس اللي رافضة النقاب ليه رافيضينه. ليه معترفين أن البنت مش هتجوز لو بقات منتقبة ليه مصمم أنه بيكبر البنت. ليه هو العقبة في الحياة.. ليه شافين أنك مش هتعرفي تاخدي حريتك في كل حاجة لو لبستي نقاب.. ليه ليه ليه
أحب أقول للناس دي التفكير دا غلط جداااااااا لأن النقاب دا أقل ما يقال عنه أنه أجمل وأحلا وأشيك حاجة بصراحة مش عارفة أوصف النقاب لأنه لا يوصف بصراحة.. يكفي بس أنك لو منتقبة بتلقبي بالحورية المنتقبة.. يكفي أنك بيتحتفظي بجمالك لنفسك ولشخص معين اللي هيكون من نصيبك.. يكفي أنك ألتزمتي وبقاتي أجمل بنوتة منتقبة.. أنا لو فضلت أتكلم طول عمري مش هقدر أوصف مدى عشقي للنقاب.. بجد الناس اللي واخدة فكرة واحشة عن النقاب راجعي تفكيرك تاني لأنه غلط.. أتمنى لكل بنوتة أن ربنا يرزقها بالنقاب وجماله 😍😍
*ذات_النقاب*🥰🥰
اختها نور بتبص عليها بأستغراب : هو فين القمر بالظبط انتي مش ظاهر منك حاجه
دعاء بصتلها وبكل فخر قالت: لا ماهو القمر الي بجد مستخبي تحت النقاب لواحد بس هو الي يشوفه
نور بضحك: وفين الي أمه داعيه عليه داه
دعاء بكل ثقه: هقابله أكيد ع نفس الطريق
نور باستغراب : طريق اي
دعاء : طريق ربنا 💙
*يتبع*
📚 عن ابن مسعود رضي الله عنه قال:
🍃 لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم آكل الربا وموكله.
🌹رواه مسلم.🌹
🍂 زاد الترمذي وغيره: وشاهديه وكاتبه.
في هذا الحديث: تغليظ شديد؛ لأنه إذا لعن الكاتب والشاهدان، مع أنه لا يصيبهما منه شيء، فلأن يلعن المباشر له من آخذ أو معط بالأولى.
#اللهم_صل_وسلم_وبارك_على_سيدنا_محمد
♻️ انشر تؤجر فالدال على الخير كفاعله........
⭕️ لإضافة قناتك في بوت النشر من هنا 👇
@ahades99bot
📚 عن أبي شريح الخزاعي رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:
🍃 ((من كان يؤمن بالله واليوم الآخر، فليحسن إلى جاره، ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر، فليكرم ضيفه، ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر، فليقل خيرا أو ليسكت)).
🌹 رواه مسلم 🌹
🍂 هذا الحديث: من قواعد الإسلام، لأن جميع آداب الخير تتفرع منه وآكدها حق الجوار.
#اللهم_صل_وسلم_وبارك_على_سيدنا_محمد
♻️ انشر تؤجر فالدال على الخير كفاعله........
⭕️ لإضافة قناتك في بوت النشر من هنا 👇
@ahades99bot
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
باب الأخلاص وإحضار النيه 💜
الحديث الثاني:وعن جابر بن عبدالله الانصاري رجعنا من غزوه تبوك مع النبي صل الله عليه وسلم قال:كنا مع النبي صلى الله عليه وسلم في غزاه فقال 《ان في المدينه لرجالا ماسرتم مسيرا ولا قطعتم واديا إلا كانوا معكم حبسهم المرض 》وفي روايه (إلا شركوكم في الاجر )متفق عليه
**ورواه البخاري عن انس رضي الله عنه قال رجعنا من غزوه تبوك مع النبي رضي الله عنه قال:《ان اقواما خلفنا بالمدينه ماسلكنا شعبا ولا واديا وهم معنا العذر》
نستكمل كلامنا علي حسن النيه كما جاء في الحديث ان في المدينه كان في رجال اردوا ان يخرجوا الي الجهاد في سبيل الله مع رسول الله صل الله عليه وسلم في غزاه بس كان هناك ظرف منعهم من ذلك وهو مرضهم لكنهم أحسنوا النيه في الجهاد وكتب لهم الاجر نفسه مثل الذي خرج من بيته وذهب الي الجهاد فابيقول ولا سير سوف نمشيه ولا وادي هانقطعه ونسير فيه الا كانوا معنا لكن المرض اجبرهم علي عدم مجيئهم معنا فلهم الاجر عند الله يعني سبحان الله ديننا الاسلامي مجرد ماتنوي فعل خير يكتب لك الاجر ليس في الأديان الاخر مثل ذلك عليك اخلاص النيه في القول والعمل واجعل نيتك في الخير ديما والعمل الصالح وجدد نيتك دائما ربما تكون ان تنوي شئ في الخير وتقبض روحك فاجعل دائما نيتك في الخير وظن بالله خيرا دائما
ربنا يبعد عنا حقد القلوب وسوء النيه ويحسن الينا ويرزقنا حسن الظن فيه
الله يثبتكم الله علي طاعته 💜♥️