-
لولا جبرُ الله ولُطفه لتوقّفت الحياة عند أوّل إبتلاء فالحمدلله الذي يسكبُ على القلوب رحمته وسكينته ..💜🙈
*قيام الليل* ❤️
_كل اما اجيب سيرة الجواز تقوليلي عبدالله الكبير وانا أعمل اي يعني لعبدالله
(إسلام خرج وسابهم ف المطبخ )
_اي ياماما الي اسلام بيقوله داه
_في اي يابت هو قال حاجه حرام
_لا بس حبيبه لو عرفت بحاجه زي كدا ممكن تولع ف نفسها
_واحنا بردو بناخد رأي بنات ف الجواز الي جدك يقول عليه هو الي هيمشي وبعدين حبيبه مش صغيره خلينا نفرح بيها بقي علشان اجوزك
_تفرحي بيها اه بس مش وصلت لاسلام
_ومالو إسلام جدع زي العسل خليكي انتي ف حالك بس ادعي عبدالله يتجوز خلي نحس العيله يفك
يتبع.........
تذكير قبل النوم
🌺الوضوء
🌺صلاة الوتر
🌺سورةالملك
🌺الاستغفاروالتسبيح
🌺سامح من اخطأ بحقك
🌺اذكارالنوم
🌺نفض الفراش
🌺ضبط المنبه لصلاةالفجر”
🌺أوصيكم ونفسي بقراءة سورة الملك قبل النوم .. فقد وصفت بأنها المانعة لعذاب القبر باذن الله
*بسم الله الرحمن الرحيم*
﴿ تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (1) الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ (2) الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ (3) ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِيرٌ (4) وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ (5) وَلِلَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ (6) إِذَا أُلْقُوا فِيهَا سَمِعُوا لَهَا شَهِيقًا وَهِيَ تَفُورُ (7) تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ كُلَّمَا أُلْقِيَ فِيهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ (8) قَالُوا بَلَى قَدْ جَاءَنَا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ كَبِيرٍ (9) وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ (10) فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقًا لِأَصْحَابِ السَّعِيرِ (11) إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ (12) وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (13) أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ (14) هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ (15) أَأَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّمَاءِ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمُ الْأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ (16) أَمْ أَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّمَاءِ أَنْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِبًا فَسَتَعْلَمُونَ كَيْفَ نَذِيرِ (17) وَلَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ (18) أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَنُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ (19) أَمَّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ جُنْدٌ لَكُمْ يَنْصُرُكُمْ مِنْ دُونِ الرَّحْمَنِ إِنِ الْكَافِرُونَ إِلَّا فِي غُرُورٍ (20) أَمَّنْ هَذَا الَّذِي يَرْزُقُكُمْ إِنْ أَمْسَكَ رِزْقَهُ بَلْ لَجُّوا فِي عُتُوٍّ وَنُفُورٍ (21) أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَى وَجْهِهِ أَهْدَى أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (22) قُلْ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ (23) قُلْ هُوَ الَّذِي ذَرَأَكُمْ فِي الْأَرْضِ وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (24) وَيَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (25) قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللَّهِ وَإِنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ (26) فَلَمَّا رَأَوْهُ زُلْفَةً سِيئَتْ وُجُوهُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَقِيلَ هَذَا الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تَدَّعُونَ (27) قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَهْلَكَنِيَ اللَّهُ وَمَنْ مَعِيَ أَوْ رَحِمَنَا فَمَنْ يُجِيرُ الْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ (28) قُلْ هُوَ الرَّحْمَنُ آَمَنَّا بِهِ وَعَلَيْهِ تَوَكَّلْنَا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (29) قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ (30)
.
📚 عن سهل بن سعد رضي الله عنه قال:
🍁 شهدت من النبي صلى الله عليه وسلم مجلسا وصف فيه الجنة حتى انتهى، ثم قال في آخر حديثه:
🍃((فيها ما لا عين رأت، ولا أذن سمعت، ولا خطر على قلب بشر)) ثم قرأ: {تتجافى جنوبهم عن المضاجع} إلى قوله تعالى: {فلا تعلم نفس ما أخفي لهم من قرة أعين} [السجدة: 16، 17].
🌹 رواه البخاري. 🌹
🍂 قوله: {تتجافى جنوبهم عن المضاجع} [السجدة: 16]. أي: يتهجدون بالليل يدعون ربهم خوفا وطمعا.
وعن أبي الدرداء، وأبي ذر، وعبادة بن الصامت رضي الله عنهم: هم الذين يصلون العشاء الآخرة، والفجر في جماعة.
#اللهم_صل_وسلم_وبارك_على_سيدنا_محمد
♻️ انشر تؤجر فالدال على الخير كفاعله........
⭕️ لإضافة قناتك في بوت النشر من هنا 👇
@ahades99bot
- كَلِماتٌ قُرآنِيّةٌ قدْ تُفهَم خطَأ !
{يذبحون أبناءكم و يستحيون نساءكم}.
يستحيون = يعتدون/يغتصبون ❎
يستحيون = يبقونهن أحياء للخدمة ✅
{يسألونك ماذا ينفقون قل العفو}.
العفو = الصفح و التجاوز ❎
العفو = ما فضل من المال و زاد عن الحاجة ✅
{ومن الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضاة الله}.
يشري = يبتاع/ يشتري ❎
يشري = يبيع ✅
{فإن أرادا فصالا عن تراض منهما و تشاور}.
فصالا = طلاقا ❎
فصالا = فطام الصبي ✅
{وأملي لهم إن كيدي متين }.
أملي لهم = أقوم بإملائهم ❎
أملي لهم = أمهلهم ✅
{اقتلوا يوسف أو اطرحوه أرضا}.
اطرحوه أرضا = أوقعوه أرضا ❎
اطرحوه أرضا = ألقوه في أرض بعيدة ✅
{هي عصاي أتوكأ عليها و أهش بها على غنمي}.
اهش بها على غنمي = التلويح بها على الغنم لزجرهم ❎
أهش بها على غنمي = أضرب بها على الشجر لتتساقط أوراقها ليسهل على الغنم تناولها ✅
منقول
📚عن أسامة بن زيد رضي الله عنهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال:
🍃 ((ما تركت بعدي فتنة هي أضر على الرجال من النساء)).
🌹 متفق عليه. 🌹
🍂فيه: دليل على أن الافتتان بالنساء أشد من سائر الشهوات، لعدم الاستغناء عنهن، وقد يحمل حبهن على تعاطي ما لا يحل للرجل وترك ما ينفعه في أمور دينه ودنياه.
#اللهم_صل_وسلم_وبارك_على_سيدنا_محمد
المنبه رن الصبح ف نفس المعاد عند أحمد ودعاء وكانت نفس النغمه الناس التافهه ال زي فاكرينها طبعا مش كدا
يا صباح الرعب الساعه 6 وعلى المقيمين خارج مدينة الرعب المحافظة على فروق التوقيت ، درجة الحرارة فى الضل 25 وده كويس للزواحف واحتمال يبقى جو هايل للكسل ف السرير او النوم او اقولك الاحسن عمل تمرينات للمخاوفاتية اصحى يا شلبى"😹💙
أحمد قفل المنبه وقام نط من ع السرير أسامه أخوه اتخض
أسامه : اي يااهبل بالراحه مش كدا
احمد بفرح: أخيرا اخيرا وجه اليوم ال هتبقى فيه مراتي مش مصدق نفسي أقرصني كدا
اسامه ضحك : البنت دي صعبانه عليا والله دا انت طاقه منك ع الآخر
احمد: بكرا نتفرج عليك لما تتدبس
أسامه : لا ياعم أنا واحد عاقل وبعدين صاحي بدري كدا ليه
احمد بفرح : بدري ! بدري من عمرك قوم قوم اخوك هيتجوز
وشده من رجله نزله ع الأرض
_____
ف بيت دعاء
المنبه رن قفلته وقامت
نور باستغراب: صاحيه بدري كدا ليه
دعاء : هو أنا نمت اساسا
نور بخبث: ومنمتيش ليه ياعروسه ها ها
دعاء: متوتر ومرعوبه مش متخيله ازاي هسلم ع شخص غريب عادي كدا دانا ايدي ملمسهاش حد خالص
نور باستغراب: انتي هبله الغريب دا هيبقى جوزك وحلالك
دعاء بابتسامه : فرحة الحلال حلوه مش كدا تعرفي إني فخوره بنفسي اني طول السنين ال عشتها قدرت احافظ ع نفسي من الفتن وصبرت لحد ما ربنا بعتلي زوج صالح ياخد بإيدي للجنه
______"
ف المساء
أحمد وأهله حضروا ومعاهم المؤذون
احمد دخل وقعد ودعاء قعدت ف الجهه ال قصاده
اول لما المؤذون قال بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
من الفرحه سلم عليها وقبل رأسها
احمد بفرح: ف مكان ما وف حته تانيه خالص في حد شبهك ماشي معاك ع نفس الطريق لو كان الطريق الي اخترته كويس هتلاقيه هو كمان طريقه كويس لو كان طريقك يغضب ربنا هتلاقيه بردو ماشي معاك ف نفس الطريق
صلحوا نفسكوا علشان ربنا يصلحلك نصك التاني واياً كان الطريق ال اخترت تمشيه هتقابله أكيد
وأخيراً هدى خانت ثقة أهلها وخسرت نفسها ورخصتها ف مقابل أنها عرفت شاب وحبته ووعدها بالجواز وف الاخر سابها وراح يدور ع بنت قافله ع قلبها لحلالها وبس
دعاء فضلت قافله ع قلبها وملتزمه بحجابها وتعاليم دينها ف زمن مليان فتن وف الاخر ربنا عوضها بشخص شبها بردو حفظ نفسه رغم أنه ف مجتمع ذكوري والراجل لو كلم الف بنت محدش بيغلطه وكان ممكن يضحك ويهزر مع سمر ويعيش معاها قصة حب حتى لو مش هيتجوزها بس هو قفل ع قلبه لواحده بس واختار طريق ربنا يمشيه علشان كدا ربنا عوضه ببنت تصونه وتحفظه
النهايه 🙃
📚 عن أبي هريرة رضي الله عنه:
🍁 أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:
🍃 ((العمرة إلى العمرة كفارة لما بينهما، والحج المبرور ليس له جزاء إلا الجنة)).
🌹 متفق عليه. 🌹
🍂 الحج المبرور: هو الذي لا لغو فيه ولا معصية.
وفي الحديث: دليل على مشروعية العمرة في كل وقت، وأنه لا كراهة في تكرارها.
#اللهم_صل_وسلم_وبارك_على_سيدنا_محمد
*🕌 #علي_درب_الله_تلاقينا🕌*
*الحلقة السادسة*
"نهار يوم جديد "
احمد قاعد مع والده ووالدته
والده_ اي يابني معندكش شغل النهارده ولا اي
احمد: بصراحه خدت اجازه
والدته : ليه خير انت تعبان
احمد : بصراحه أنا لقيت البنت المناسبه ليا
والدته بفرح: انت بتتكلم بجد يعني في بنت عجبتك واتعرفت عليها وكدا
احمد : لا هي مش بتتعرف ع حد دي رفضت مساعدتي حتى
والده باستغراب: امال عجبتك ازاي
احمد : عجبتني علشان كدا بصو انا قررت اتقدملها النهارده وهروح الأول اشوف رأيها لو حسيت فيه قبول هنروح كلنا بقى ونتفق ع كل حاجه
والدته : ومالو يابني الي انت عايزه
_____
في بيت دعاء دخلت اختها نور عليها وهي نايمه
دعااااء
دعاء اتخضت: في اي يابت
نور بلهفه: الدكتور
دعاء:دكتور اي مش فاهمه حاجه
نور : الدكتور أحمد قاعد بره مع أهلك
دعاء باستغراب: وجاي يقعد معاهم ليه
نور خبطتها ف دماغها: ماتركزي كدا ياأم مخ تخين اكيد جي يتقدملك يعني
دعاء قلبها وقف من الخضه : لا لا بتهزري مش كدا
بعدها بشويه والدتها دخلت وقالتلها بفرح
دعاء قومي إلبسي وأطلعي أقعدي مع دكتور احمد
دعاء باستغراب: ليه هو بيخاف يقعد لوحده وبيعمل اي اساسا عندنا
والدتها: يابت بطلي جنان بقى أكيد جي يتقدملك قومي بس اما اساعدك تلبسي أنا مش عارفه مكنش قادر يستنى لما تفكي الجبس
نور ضحكت : اتشنكل ياماما
دعاء بتوتر: انتو بتهزروا ولا بتتكلمو بجد
والدتها : ودا وقت هزار انجزي يلا
دعاء باستغراب: معرفش مين الرايق الي سايب نهاية العالم وكل ال بيحصل وجي يتقدملي داه
نور ووالدتها بيضحكوا ع كلامها
والدتها سندتها وساعدتها تلبس
وهي خارجه راحت ماسكه النقاب ولبسته
والدتها بعصبيه : انتي اتجننتي اقلعي النقاب انتي لابساه ليه
دعاء : وأفرض هو معجبنيش يعني مش لما اشوفه ألاول وأعرف هو ملتزم ولا لأ
والدتها : ربنا يصبرني عليكي يادعاء هتموتيني ناقصه عمر
"دخلت دعاء تقعد مع أحمد"
احمد مستغرب لما شافها بالنقاب
:هو مش مفروض إنك بتلقعي النقاب وبشوفك وكدا
دعاء : اها بس الأول اشوفك أنا أعرف انت مناسب ليا ولا لا
احمد ابتسم: ياسلام ع الثقه طيب ياستي أنا لسه ف بداية إلتزامي وكل ال عايزاه ربنا يرزقني بزوجه تاخد بإيدي للجنه لأن الطريق طويل وكله فتن
دعاء : هو للأسف أنا كمان لسه ف بداية إلتزامي وكل ال كنت عايزاه حد ياخد بإيدي للجنه
احمد ابتسم: خلاص لقتها
دعاء: هي فين أقصد هي مين
احمد : لقيت الحل إحنا ناخد بإيد بعض ونمشي مع بعض ع نفس الطريق وإن شاء الله هنوصل يوما ما
دعاء بفرح : هنوصل للجنه أكيد علشان الطريق داه آخره جنه
احمد ابتسم: طب ها مش هشوفك بقى
دعاء : وأفرض طلعت وحشه يعني مش هتوافق تتجوزني
احمد : عمر ماكان الجمال جمال الشكل الجمال جمال الروح
دعاء خلعت النقاب وبصتله
احمد ارتبك لأنها جميله جدا : احم اول مره أشوف القمر قدامي
دعاء اتكسفت : لا لا معندناش الكلام داه دا تقولو بعد كتب الكتاب إن شاء الله
_اها عندك حق معلش نسيت نفسي بس أفهم من كدا انك موافقه عليا
دعاء بكسوف: لا
احمد تنح : نعم يااختي
دعاء : الفجر بيإذن ع كام بالدقيقه والثانيه
احمد ابتسم : 3:19
دعاء: تمام بتقيم اليلل
احمد باستغراب: الناس بتسأل بتصلي انما انتي نطيتي ع قيام اليلل ع طول
دعاء : معلش أصل طموحاتي عاليه
احمد : الحمدلله محافظ على قيام الليل
دعاء : ليك ورد من القرآن ولا هاجر
احمد : الحمدلله محافظ ع وردي اليومي وبحاول احفظ كمان
دعاء : لو مراتك ووالدتك معاك ف مكان والجو برد هتدي الجاكيت لمين
احمد : هديه لأمي أكيد وهاخد مراتي ف حضني أدفيها
دعاء تنحت : ها
احمد ابتسم: مش انتي الي بتسألي أسأله غريبه
دعاء :تمام خلصنا الأهم نيجي للمهم
احمد بخضه: هو في اي تاني
دعاء: هاكونا متاتا
احمد ابتسم : حكمه نغمها لذيذ
دعاء : المخوفاتي ال بجد
احمد : بيبان من سنانه
دعاء : دلدلي شعرك
احمد : ياروبانزل
دعاء ابتسمت : بابا أنا موافقه
احمد ضحك : وأخيرا لقيت حد شبهي
دعاء باستغراب: بس معلش يعني مش كنت استنيت لما افك الجبس يعني جي تتقدملي وانا بالشكل داه
احمد : خوفت بصراحه حد يسبقني ويجيلك
*يتبع*
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته💙
كيف الحال 💛
اولا كده يجي حد يقول عايز اقرب من ربنا 🤗
حلو اوي الكلام ده وجميل وفرحني اوي😃بس انا هاقولك ليه نقرب من ربنا اكتر عشان تقتنع 😊
ربنا خلقنا وبيده امورنا وكل حاجه في حياتنا هو بيقول لي الشئ كون فيكون هو قادر يحول حياتك من حزن وهم الي سعاده وفرح من فقر الي غني من مريض الي سليم.....الخ يعني بختصار ربنا خلقنا وهو عالم بالحالنا احنا لم نمرض بنقول ايه يارب اشفني ولم تتمني حاجه بتتدعي وتقول يارب حققها لي يعني بتلجي الي ربنا اول حاجه يعني مش بنطلب من بابا او ماما او اخوك او اختك او صحابك يحققها عشان هم مش بيديهم يحققوها لانها بيد ربنا ☺️حتي او انت مش قريب من ربنا ومش بتصلي او ماتحصل معاك حاجه مثلا لقدر الله مامتك تعبت وانت مش قريب من ربنا لكن او حد بتلجا ليه مين ؟ربنا بتقول يارب اشفي امي ست الكل يارب انا مليش غيرك انت قادر على كل شئ 🥺وكثير امثله بنلجا فيها لي ربنا احنا نقرب من ربنا عشان حياتنا ماشيه بتدبيره لينا ولم نطلب حاجه منه يحققها لينا ربنا خلق السموات والأرض ربنا هو اللي خلقنا وهو بيده حياتنا وربنا بيحبنا اوي للدرجه انك بتعصيه وبيسترك ويغفر لك انت لم بتغلط في حد بتروح بسرعه تتعذر بالك بقا من ربنا اللي بتعصيه بقا اعتذر لي ربنا وقرب منه واستغفر كتير وربنا هايقبل توبتك ويغفر ذنبك مهما كان ربنا قال من تقرب لي تقربت ليه ربنا مستني توبتك ربنا بيحبك جاهد نفسك عن المعصيه واتركها من أجل رضاء الله ومن ترك شئ لي ارضاء الله اعطها اكثر ممايتمني عيش حياه سعيده حياه القرب من ربنا القرب من الطاعه الله سعاده رضاء الله سعاده انك تفوز بالجنه وتشوف الرسول صل الله عليه وسلم ارضي ربك تسعد في الدينا والآخرة 😚ولتئخذ في اعتبارك(ومن الناس من يعبد الله علي حزف فإن اصابه خير اطمان به وإن اصابته فتنه انقلب علي وجهه خسر الدنيا والآخرة ذلك هو الخسران المبين )(سوره الحج الآيه ١١)لاتكون صاحب الآيه دي 😟😖يعني تقرب من ربنا عشان مصلحتك يعني وقت الامتحانات مش بيفوتك فرض من الصلاه تخلص الامتحانات بقا متعرفش طريق المسجد فين ولا سجاده الصلاه مش تفرشها إلا الامتحانات الجايه بقا 😒😞😔حيث يعبدون الله علي حرف(اي يعبدونه لغرض واحد دنيوي واذا لم ينولوا هذا الغرض تركوا الله وبذلك تخسر الدنيا والآخرة 🥺😖💔قرب من ربنا عشان بحبه عشان نفسي اقرب منه ♥️🥺
احب الله بحبك 💙
صب حبك كله لله 💚
دعي قلبك يسكنه حب الله وحده لا تجعل له شريك في قلبك🤎
إذا اصدقت النيه بالتقرب الي خالقك ايها المصون يسر الله لك الطريق في الوصول إليه مع بضع إمتحانات واختبارات لتثبتك علي طريق الحق🤍
جعلنا الله من حب قربهم وقربهم اليه 💗
حفيده عائشه ورسول الله اثبتكم الله علي طاعته 💞
كم مرة اترتبطي بشباب وقضوا معاكي فترة و تركوكي لسبب تافهه سبتي كم واحد يتسلى بيك صدقيني بيمشوا معاك ولكن لما يجوا يتجوزوا هيبقوا عايزين واحدة مش مشيت مع شباب و ممكن يوعدك بالجواز لكن هيهرب ومش هتبقى عارفة هو بعد عنك ليه هيخترع أي حجة علشان يبعد عنك سبحان الله علشان كدا ربنا حرم مصاحبة الشباب ..إلخ علشان قلبك يا بنتي أنت غااالية ليه سيباهم يتسلوا بيك أنتوا متعرفوش الولد اللي مرتبط بيك من وراك بيقول اي عليك من قبل كنت في عربية والشباب ناحيتي كان هاين عليا اسجلهم واسمعلوكم أد اي شايفين البنت اللي بتمشي مع ولد رخيصة رغم إن هما نفسهم اللي بيمشوا معاك وكان بيكلم اللي مرتبط بيها و أول لما قفل قعد يقول عليها كلام مش كويس
أنت مش رخيصة يا بنتي زي ما الشباب بتقول عليك لأ أنت غالية أوووي أنت جوهرة لكن أنت اللي بتبهدلي الجوهرة دي
#نلتقي_لنرتقي
صلاة الفجر هي جرعة السعادة اليومية التي نأخذها، هي ذلك التأمين الذي نأخذه من الله 😍
من صلى الفجر فهو في ذمة الله❤️
لو حد محتاج #أنبوبة_أكسجين ضروري
لمريض كورونا من القاهرة أو الجيزة
يتواصل مع #جمعية_خواطر_أحلى_شباب
على الأرقام👇🏻
01050900710
01008052901
01027212202
#نَفَس_يساوي_حياة❤️
#أحلى_شباب🌍
#فتاه_ع_عهد_الالتزام(2)
(إسلام دخل عليهم الاوضه وكلهم متجمعيين)
_بقولكو اي ياجدعان قدام عبدالله اهوه هو مش عايز يتجوز دلوقتي جوزوني أنا
(جده رد بعصبيه) إسلام لم الدور انت عارف ان الي هيتجوز الاول عبدالله وبعد كدا اتجوز براحتك
_الم الدور ازاي ياحج يعني اي اي قوانين البيت الغريبه دي ماهو مش عايز يتجوز
(عبدالله رد )مين قال أنا مش عايز اتجوز أنا كل ال حكايه اني مش لاقي بنت الحلال لسه لو انت لقيت البنت الي تنسابك أنا موافق تتجوز من الصبح
_ايوا أنا لقيتها حبيبه بنت عمك واهو ياجدي موافق اني اتجوز
_وأنا قولت الي هيتجوز الاول اخوك الكبير عايز تتجوز روح شوفلك بيت اقعد فيه
(إسلام اتعصب وخرج وفضل يشتم وهو خارج) يوووووه دي عيله ....
عبدالله: ياجدي ليه دا كله لو عايز يتجوز خليه أنا موافق
_الموضوع اتقفل خلاص وهاه أنا قايم خارج
والدة عبدالله قعدت جمبه وبدأت تكلمه بصوت واطي علشان محدش يسمع
_عبدالله إسلام عايز يتجوز حبيبه يابني ومش هيجبها البر طالما انت مش عايز تتجوز دلوقتي اقنع جدك يوافق هو بيحبك وبيسمع كلامك
(عبدالله اتصدم) اشمعنا حبيبه يعني
_هو اي الي اشمعنا دي بنت عمك وع رأي المثل جحا أولي بلحم توره
_ياستي مقصدش بس مش شايفه أنهم مش مناسبين لبعض في فرق كبير بينهم
_يعني اي ياعبدالله دا كلام تقوله هو إسلام وحش ولا دا ولا اكنكو اخوات
_خلاص ياماما الي انتي عايزاه هحاول اقنعه حاضر
(حبيبه ف أوضتها فوق فتحت الدولاب وطلعت منه الخمار الي شايلاه من زمان وقررت تلبسه أخيرا وتستحمل كل كلامهم )
لبست الخمار وكان لونه اسود وطلعت الدريس الاسود لبسته
خدت نفس عميق وقررت تنزلهم
_السلام عليكم
والدتها:وعليكم السلام اي يابنتي الانطواء الي بقيتي فيه داه واي القرف اي الي انتي لابساه دا كمان
_انطواء اي ياماما أنا طلعت اصلي الضهر وأقرأ الورد مش اكتر وبعدين دا مش قرف اسمه خمار
والدة إسلام :(بتضحك) البيت بقي فيه شيخه جديده وبعدين ياختي اي الي انتي لابساه داه انتي رايحه عزا
_هههه(حبيبه بترد بضيق) دمك عسل يامرات عمي لا أنا رايحه لعلا صحبتي
(عبدالله قاعد ماسك موبايله ولا مركز معاهم)
_انت يااستاذ متشوف بنت عمك عامله اي ف نفسها
(بص عليها وابتسم) ماشاء الله ربنا يثبتك ياحبيبه
_ربنا يثبتها ! هو اي الي بيحصل للعيال دي
(حبيبه فرحت من كلامه):ربنا يخليك تسلم
ماما أنا همشي بقي ماشي متسبوش حد الا لما تنمه عليه ها مش هوصيكي انتي ومرات عمي
والدتها:يلا ياقليلة الادب من هنا احنا بنم داحنا بنسلي بعضنا بس
(عبدالله ابتسم ع كلام حبيبه وقالها)
استني أنا خارج أنا كمان معاد شغلي قرب
_طيب يلا (وبعدين افتكرت أنه مينفعش تمشي معاه اتحرجت منه )
_عبدالله خرج وقالها هتفضلي واقفه عندك
_ها لا أنا جايه اهوه
_بصي أنا عارف انك مش عايزه تمشي معايا ودا الصح بس أنا كنت عايز اقولك كلمتين بما إنك اختي الصغيره
_حطت وشها ف الأرض
_ع فكره انا مش زعلان انك مش عايزه تمشي معايا أنا مبسوط
(ابتسمت)
_الكلمتين الي كنت عايز اقولهملك هما انك متخليش حد يحبطك ولا تسمعي لكلامهم الطريق الي انتي ماشيه فيه صح وانا فكرة الالتزام بتدور ف دماغي ونفسي يكون عندي الشجاعه اني انفذها زيك بس خايف مقدرش
_(قالتله بلهفه)لا هتقدر
_ماشي ياستي المهم دلوقتي انتي حافظي ع حجابك ومتخليش حد يأثر عليكي
_حاضر
_واه صحيح إسلام اخويا مش وحش زي مانتي متخيله حاولي تتقبليه علشان لو حصل اي حاجه متتصدميش
_حاجة اي (اتخضت من كلامه)
_مفيش العيله دي كل يوم برأي
_لا فهمني حاجة اي
_(ضحك)كنتي مكسوفه تقفي تكلميني أو تمشي معايا صوتك علي دلوقتي يعني يلا بقي علشان أنا اتأخرت ع الشغل
_عبدالله عبدالله طب حاجة اي
(سابها ومشي)
_فعلا العيله دي مجنونه
___$$
(حبيبه ف طريقها لبيت علا عدت ع القهوه الي اسلام قاعد عليها)
_مش دي بنت عمك ياد يااسلام
_ايوا هي ياخويا
_اي الي هي عملاه ف نفسها داه الله يرحم ايام البناطيل والمحزء الي كانت بتلبسه
_بس هما يرضو يجوزهالي وانا هعلمها الادب قال عامله فيها ملتزمه
_اهدي ياسطا اساسا لو انت متجوزتهاش مين هيرضي يتجوزها بلي هي عملاه ف نفسها داه
_هههههه ع رأيك ياصحبي
_$$
"بيت علا"
_السلام عليكم ازيك يالولو وحشتيني
_(اول لما علا شافتها بالخمار من الفرحه فضلت تحضن فيها)
_اي يابت كفايه احضان هتخنقيني
_محطمة اللحظات الرومانسيه بس أنا مبسوطه اوي لبستيه امتي
_لسه حالا قولت اول خروجه تكون ع بيت علا
وبعدين هتسبيني واقفه ع الباب اي قلة الزوء دي
(خدتها ودخلت) تعالي تعالي احكيلي عملو معاكي اي ف البيت
_تصدقي أنا لو طولت اهرب ههرب أقسم بالله دي شبهه عيلة ابو لهب مفهاش الا عبدالله بصراحه
(علا ابتسمت ليها) عبدالله ها
_بس يازفته عبدالله اخويا مش اكتر بطلي هبل
يتبع...........
#فتاه_ع_عهد_الالتزام(1)
_قووومي يابت ياحبيبه نزلي الفطار
_ياصباااح الزفت وانا مالي أنا ماتروحي تنزليه
_احنا هندلع خلصي عمك وعيال عمك مستنين الفطار تحت والعيله كلها متجمعه
_ربنا يتوووب علينا من بيت العيله داه
_خلصي أمسكي
_(مسكت الصنيه) استني حطيلي الطرحه ع شعري
_ياختي بلا وكسه طرحت اي دي دول عيال عمك هتتكسفي منهم
_وربنا ارميلك الصينيه ع الأرض
_هش بطلي الطرحه اهيه (حطتلها الطرحه ع شعرها )
__
_(نزلت ليهم ) السلام عليكم
إسلام: وعليكم السلام ياست الشيخه
عبد الرحمن:اخيرا الفطار نزل دانا قربت اموت من الجوع ياحبيبه
حبيبه:أنا اسفه ع التأخير (وحطت الصينيه)
(وهي بتحط الصينيه اسلام راح شادد الطرحه من ع شعرها) اي الي انتي حاطاه ع شعرك دا كمان انتي هتكبري علينا ولا اي
(عبدالله قاعد ف جمب ماسك موبايله اتعصب من الي اسلام عمله) انت مش هتبطل الغباء الي انت فيه داه بقي وراح واخد الطرحه منه ادهلها
_( حبيبه زعلت جدا وف نفس الوقت عمها ومرات عمها والعيله كلها قاعده تضحك وعبد الرحمن دا الي ف عالم تاني وقاعد بياكل )
(حبيبه خدت الطرحه من عبدالله لبستها وحبت تداري زعلها وضحكت )
جدها (ودا أكتر حد بتحبه): تعالي اقعدي افطري ياحبيبه اسلام بيحب يهزر
_مش جعانه ياجدو بألف هنا انتو أنا ف الاوضه جوه لو احتجتو حاجه
(اسماء اختها كانت بره بتشتري فاكهه ليهم)
اول ما دخلت فكت الطرحه وقعدت وسطهم ع الاكل
اسماء:اي ياجدعان بتاكلو من غيري (وقعدت جمب عبدالله)
إسلام: ياسلام ع الناس العاقله تصدقو العيله دي مفهاش غير اسماء
اسماء:ربنا يخليك ياابن عمي ياغالي
عبدالله قاعد محرج من اسماء لانه مبيحبش كدا
اسماء:امال فين ماما وحبيبه
إسلام:مرات عمي فوق لسه منزلتش انما الموكوسه التانيه قاعده ف الاوضه معرفش البت دي مش طلعالك ليه يااسماء
(اسماء ضحكت وندهت عليها بصوت عالي) بت ياحبيبه تعالي افطري معانا
(حبيبه ف الاوضه ) مش جعااانه
إسلام: وفرتي قومي هاتيلي مايه
اسماء لسه هتقوم تجيب (غمزلها وقالها اقعدي أنا عايزها هي تجيب)
_(عبدالله خد باله قام دخل ع المطبخ وخد من حبيبه المايه واداها لاسلام )
إسلام ادايق: اي ياعم الرخم حد قالك تجيب انت
عبدالله حط المايه وخرج قعد ف الاوضه التانيه
والدته:اي يابني ماتيجي تكمل أكلك
عبدالله: شبعت ياماما
إسلام: وفر هو كمان خليه يقعد جمب المعقده هناك
عبدالرحمن: تخيلوا نجوز المعقد للمعقده هيخلفونا عقد صغيره نقعد نفك فيها
(الكل بيضحك وإسلام ادايق )
إسلام: خليك ف الاكل انت ياعبدالرحمن
(إسلام خلص أكل وراح ع الاوضه الي فيها عبدالله وحبيبه وقال لاسماء أعملي شاي وهاتيه ع جوه)
دخل قعد (عبدالله قاعد ماسك موبايله وحبيبه ماسكه موبايلها)
أسلام:يخربيت القعده وسطكم شكلكم يسد النفس
عبدالله: ماشي يابرميل بهجه
(حبيبه قاعده ساكته)
إسلام: هو انت مش ناوي تتجوز بقي ولا ايه
عبدالله: وانت مالك عايز تتجوز اتجوز انت
(أسلام بيبص لحبيبه) والله أنا نفسي بس ابوك مش راضي مستني حضرتك تتجوز الاول
(عبدالله خد باله أن اسلام بيبص ع حبيبه)
_حبيبه قومي شوفي اسماء بتعمل اي ف المطبخ اعملي معاها
_حاضر
إسلام:اشمعنا يعني عبدالله الوحيد الي بتقوليه حاضر
_اصل أنا بحترمه جدا (وقالتها بطريقه دايقة اسلام)
(قفلت موبايلها وقامت وهي معديه راح اسلام حاطط رجله مكعبلها كانت هتقع راح ماسكها وقالها)
_اووبس أنا آسف مخدتش بالي
_شدت أيدها بسرعه ومشيت وهي متعصبه
(إسلام قام علشان يخرج وراها عبدالله راح حاطط رجله مكعبله)
_اوووبس أنا آسف يااسلام مخدتش بالي
(إسلام اتعصب ولا يهمك يا معقد )
____$$
(اسماء وحبيبه ف المطبخ)
_انتي يابت هتفضلي قافشه كدا ع طول مالك اي الي غيرك مانتي كنتي كويسه
_عرفت أن كل الي بنعمله دا غلط ومينفعش وابن عمك دا مش اخوكي يااسماء ولا عمره هيكون اخوكي
_ياختي اتوكسي وبطلي فرجه ع المشايخ بتوعك دول هيخربو عقلك
(دخل اسلام)
_قوللها ياسمسمه
(حبيبه اتخضت) انت هنا من أمتي
_اي ياختي شوفتي عفريت
_لا مقصدش اسماء خلصي انتي الباقي أنا طالعه شقتنا فوق
(إسلام وقفلها ) ممكن تعديني
(اسماء شدته) مترخمش عليها تاني وتعالي اغسل معايا الفاكهه دي
(حبيبه طلعت ع شقتهم)
إسلام: البت دي مبقتش عجابني هي بتتعامل معايا كدا ليه امال لو مش متربين سوا كانت عملت اي
_سيبك منها قال اي كل داه غلط ومينفعش
(دخلت والدة اسماء)
_ماتبطلو رغي شويه وتجيبو الحاجه)
_حاضر ياماما خلصت اهوه
اسلام:متجوزيني حبيبه يامرات عمي
(اسماء اتصدمت)
والدة اسماء:(ضحكت)
إسلام:أنا بتكلم بجد
_ ومالو ياحبيبي احنا هنلاقي احسن منك فين بس مينفعش عبدالله الكبير
أذكار النوم .. 🤍
«يَجْمَعُ كَفَّيْهِ ثُمَّ يَنْفُثُ فِيهِمَا فَيَقْرَأُ فِيهِمَا: بِسْمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرّحِيم {قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ • اللَّهُ الصَّمَدُ • لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ • وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ}.
بِسْمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرّحِيم {قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ • مِن شَرِّ مَا خَلَقَ • وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ • وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ • وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ}.
بِسْمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرّحِيم {قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ • مَلِكِ النَّاسِ • إِلَهِ النَّاسِ • مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ • الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ • مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ}
ثُمَّ يَمْسَحُ بِهِمَا مَا اسْتَطَاعَ مِنْ جَسَدِهِ يَبْدَأُ بِهِمَا عَلَى رَأْسِهِ وَوَجْهِهِ وَمَا أَقبَلَ مِنْ جَسَدِهِ»
••
{اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ}
••
{آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ • لاَ يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ}
••
«بِاسْمِكَ رَبِّي وَضَعْتُ جَنْبِي، وَبِكَ أَرْفَعُهُ، فَإِن أَمْسَكْتَ نَفْسِي فارْحَمْهَا، وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا، بِمَا تَحْفَظُ بِهِ عِبَادَكَ الصَّالِحِينَ»
••
«اللَّهُمَّ إِنَّكَ خَلَقْتَ نَفْسِي وَأَنْتَ تَوَفَّاهَا، لَكَ مَمَاتُهَا وَمَحْياهَا، إِنْ أَحْيَيْتَهَا فَاحْفَظْهَا، وَإِنْ أَمَتَّهَا فَاغْفِرْ لَهَا. اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ العَافِيَةَ»
••
«اللَّهُمَّ قِنِي عَذَابَكَ يَوْمَ تَبْعَثُ عِبَادَكَ»3مرات
••
«بِاسْمِكَ اللَّهُمَّ أَمُوتُ وَأَحْيَا»
••
«سُبْحَانَ اللَّهِ (ثلاثًا وثلاثين) وَالْحَمْدُ لِلَّهِ (ثلاثًا وثلاثين) وَاللَّهُ أَكْبَرُ (أربعًا وثلاثينَ)»
••
«اللَّهُمَّ رَبَّ السَّمَوَاتِ السَّبْعِ وَرَبَّ الأَرْضِ، وَرَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، رَبَّنَا وَرَبَّ كُلِّ شَيْءٍ، فَالِقَ الْحَبِّ وَالنَّوَى، وَمُنْزِلَ التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ، وَالْفُرْقَانِ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْءٍ أَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهِ. اللَّهُمَّ أَنْتَ الأَوَّلُ فَلَيْسَ قَبْلَكَ شَيْءٌ، وَأَنْتَ الآخِرُ فَلَيسَ بَعْدَكَ شَيْءٌ، وَأَنْتَ الظَّاهِرُ فَلَيْسَ فَوْقَكَ شَيْءٌ، وَأَنْتَ الْبَاطِنُ فَلَيْسَ دُونَكَ شَيْءٌ، اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ وَأَغْنِنَا مِنَ الْفَقْرِ»
••
«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَطْعَمَنَا وَسَقَانَا، وَكَفَانَا، وَآوَانَا، فَكَمْ مِمَّنْ لاَ كَافِيَ لَهُ وَلاَ مُؤْوِيَ»
••
«اللَّهُمَّ عَالِمَ الغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَاطِرَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ، رَبَّ كُلِّ شَيْءٍ وَمَلِيكَهُ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسِي، وَمِنْ شَرِّ الشَّيْطانِ وَشِرْكِهِ، وَأَنْ أَقْتَرِفَ عَلَى نَفْسِي سُوءًا، أَوْ أَجُرَّهُ إِلَى مُسْلِمٍ»
••
«اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ نَفْسِي إِلَيْكَ، وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ، وَوَجَّهْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ، وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ، رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ، لاَ مَلْجَأَ وَلاَ مَنْجَا مِنْكَ إِلاَّ إِلَيْكَ، آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ، وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ»
••
قراءة سورة الملك و السجدة 🤍🌱
📚عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:
🍃 ((كل المسلم على المسلم حرام: دمه وعرضه وماله)).
🌹رواه مسلم. 🌹
#اللهم_صل_وسلم_وبارك_على_سيدنا_محمد
📚 عن أبي محمد الحسن بن علي بن أبي طالب رضي الله عنهما قال: حفظت من رسول الله صلى الله عليه وسلم:
🍃 ((دع ما يريبك إلى ما لا يريبك؛ فإن الصدق طمأنينة، والكذب ريبة)).
🌹 رواه الترمذي. 🌹
🍂 قوله: ((يريبك)) هو بفتح الياء وضمها: ومعناه اترك ما تشك في حله واعدل إلى ما لا تشك فيه.
معنى هذا الحديث: يرجع إلى الوقوف عند الشبهات، ومن اتقى الشبهات استبرأ لدينه وعرضه.
وفيه إشارة إلى الرجوع إلى القلوب الطاهرة والنفوس الصافية عند الاشتباه، فإن نفس المؤمن جبلت على الطمأنينة إلى الصدق، والنفر من الكذب.
#اللهم_صل_وسلم_وبارك_على_سيدنا_محمد
♻️ انشر تؤجر فالدال على الخير كفاعله........
⭕️ لإضافة قناتك في بوت النشر من هنا 👇
@ahades99bot
*🕌 #علي_درب_الله_تلاقينا🕌*
*الحلقة السابعة والأخيرة*
"دعاء ف أوضتها فرحانه جدا بعد احمد ماجه واتقدم ليها
دخلت عليها فجأه هدى صحبتها ومنهاره من العياط
دعاء بخضه: مالك يابنتي في اي
هدى بعياط: طلع كلامك صح كان بيتسلى بيا مش أكتر
دعاء حضنتها : ياحبيبة قلبي انا قولتلك مفيش علاقه حرام بتستمر دا حتى ربنا مبيبقاش مبارك فيها
هدى بعياط: أنا ندمت ع كل حاجه عملتها يارتني عملت زيك وقفلت قلبي لشخص واحد بس ويكون حلالى
دعاء ابتسمت: خلاص ال حصل حصل اهم حاجه نفكر ازاي هنبدأ من جديد مع ربنا
هدى مسحت دموعها: سمعت إن الدكتور أحمد جه اتقدملك دا بجد
دعاء اتكسفت: اها ومعرفش حاجه عنه ومليش علاقه بيه علشان متسأليش
هدى ابتسمت: فاكره لما كنت دايما أقولك حبي وعيشي حياتك وتقوليلي لا أنا قلبي مقفول عليه لحد ماحلالي يجي
دعاء : وتقريباً كدا حلالي وصل وأخيرا هفتح قلبي
هدى بحزن: هو أنا ينفع أبدا من الأول وأقفل ع قلبي واستنى حلالي
دعاء بفرح: طبعا يابنتي دا ربنا بيفرح بالتائب جدا والتائب من الذنب كمن لا ذنب له أبشري
______
ف المستشفى
احمد بفرح: أخيرا ياابراهيم لقيتها
ابراهيم بدهشه: هي اي
احمد : البنت الي هناخد بإيد بعض ونمشي سوا ع طريق ربنا لحد مانوصل للجنه
ابراهيم بدهشه: انت خطبت
احمد : لا لسه بس كلها ايام وهكتب كتابي ع طول
ابراهيم،: طب وسمر
احمد: قولتلك سمر مش مناسبه ليه أنا بختار شريك لحياتي مش لعبه
ابراهيم: بس دي لو عرفت هتزعل
أحمد: مش ذنبي وياريت كل البنات تفهم إن مهما نشوف بنت بتحط ميكب أو بتلبس لبس ديق ونتفرج وفرحانين اننا ف الأخر بردو هنختار البنت الي حافظه نفسها والي محدش قرب منها أنا كشاب بدور ع الغاليه تبقى مراتي وأم عيالي
ابراهيم خد باله إن سمر جايه عليهم
:طب خلي بالك بقى علشان وصلت وشكل يومك مش معدي
سمر: هاي ازيكو ياشباب واقفين بتتودودوا ف اي
احمد : ابراهيم كان بيباركلي
سمر بصدمه: بيباركلك ع اي
احمد : خلاص انا لقيت البنت المناسبه ليا وتقريبا انتي تعرفيها
سمر مصدومه : اعرف مين وبنت اي
ابراهيم غمزله وبيكلمه بصوت واطي : بالراحه مش كدا
احمد : بكل ثقه المنتقبه الي كانت هنا
سمر بغضب: اي منتقبه دي
احمد: البنت الي كانت رافضه دكتور يجبسها وكانت عارفه قيمة نفسها وإنها غاليه اوي مش اي حد يلمسها
سمر مسكت دموعها بالعافيه: هتتجوز واحده رجعيه ومتخلفه وجاهله
احمد بغضب: الجاهله دي خريجة هندسه ومتعلمه أفضل تعليم وع فكره حتى لو مش متعلمه كفايه أخلاقها اصل يوم القيامه مش هنقدم الشهاده لربنا ولا ربنا هيجي يسأل كل واحد انت خريج اي الجنه هيدخلها المتقيين ال خافوا ربنا وأتقوا الله ف كل حياتهم
سمر معرفتش ترد ع كلام احمد وسابته ومشيت بغضب
ابراهيم بيلومه
: مكنش ينفع الأسلوب ال كلمتها بيه داه
احمد بغضب: وهل كان ينفع تتكلم ع دعاء بالطريقه دي
ابراهيم بزعل : خلاص يااحمد انت حر وأعمل ال انت عايزه بس انت اخترت طريق أنا مستحيل همشي معاك فيه أنا هفضل زي مانا
احمد بحزن: انك لا تهدي من احببت ولكن الله يهدي من يشاء مين عالم مش يمكن ف يوم تبقى اقرب مني لربنا
ابراهيم سابه ومشي وهو مدايق
___
ف المساء
احمد راح لبيت دعاء وخد أهله علشان يقعد معاهم تاني ويتفقو ع كل حاجه
اتفاجئ ف وسط القعده بدعاء مجهزاله ورقه ومكتوب عليها ضوابط الخطوبه
ساب أهله وأهلها مع نفسهم بيتكلموا ومسك الورقه وبدأ يقرأ
1_ انت شوفتني مره واتنين وكدا بح خلاص مبقاش فيه تالت لحد مانكتب كتابنا
2_ حضرتك هتيجي اهلا وسهلا بيك هقعد بنقابي مفيش هزار مفيش كلام وبابا والعيله هتكون قاعده وسطنا
3_ مفيش كلام فون نهائيا ونمرتي مش هتاخدها علشان لو فكرت ترن بس مجرد رنه هحطك ف القائمه السوده وهتبقى ليلتك سودا كلها
احمد بص عليها وهو بيقرأ وابتسم
هي عينها منه واول لما بصلها عملت نفسها مش واخده بالها
كمل قرايه
4_ لو هتجيب شبكه قبل كتب الكتاب يبقى مامتك ال هتلبسني
5_ معندناش بنات تخرج مع خطيبها لأن زيك زي اي حد اجنبي عني
6_ مفهاش حاجه بس كتبتها علشان لو افتكرت حاجه هذودها 😁
احمد ابتسم وبيكلم ف نفسه لميضه اوي ف الكتابه
فجأه احمد مسك الورقه وقطعها وعلى صوتوا علشان الكل ينتبه ليه
احمد بصوت عالي : أنا مش موافق ع الشروط دي
دعاء اتخضت واستغربت
والدته باستغراب: شروط اي يابني
احمد بتناكه : شروط الست دعاء بتاعت الخطوبه
دعاء لسه هتسيب ليهم الأوضه وتقوم احمد قال
أنا هكتب الكتاب ع طول مش هستحمل أنا كل الشروط دي
دعاء باستغراب : ها
احمد بابتسامه : أنا عايزك تبقى مراتي النهارده قبل بكرا 💙
_____
عدى أسبوع ودعاء وأحمد ملتزمين بقواعد الخطوبه وجه معاد كتب الكتاب
📚 عن بريدة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال:
🍃 ((العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة، فمن تركها فقد كفر)).
🌹 رواه الترمذي. 🌹
🍂 قال البيضاوي: الضمير للمنافقين.
وقال الطيبي: يمكن أن يقال: الضمير عام فيمن بايع رسول الله صلى الله عليه وسلم بالإسلام مؤمنا كان أو منافقا.
#اللهم_صل_وسلم_وبارك_على_سيدنا_محمد
♻️ انشر تؤجر فالدال على الخير كفاعله........
⭕️ لإضافة قناتك في بوت النشر من هنا 👇
@ahades99bot
*عُفار بيطير في الجو وعيال كتير بتجري!
-هو انتوا بتجروا ليه؟
=عم أحمد حنفي، عم أحمد حنفي جاي، خدي ساتر!🏃
=😨
كان عندنا في شارعنا راجل في الخمسينات، كان طويل وتخين، ودايمًا بيمسك عصاية كبيرة بيضرب بيها أي عيل بيكون في الشارع لوحده، وعشان كده كان استحالة إنك تلاقي طفل موجود في الشارع في وجوده، زي ما استحالة تلاقي عيل مابيسمعش كلام أمه..!
أمهات الشوارع التانية كانت بتهدد:"والله أجيبلك الشبشب" إلا أمهات شارعنا: "والله أجيبلك عم حنفي"!
"عم أحمد حنفي جاي" الصوت ده كان بيتردد من الشوارع اللي قبل شارعنا وبيتنقل من شارع لشارع من خلال طفل بيجري لطفل تاني بيجري وهكذا لحد ما يوصل الخبر ويستقر في شارعنا اللي ساكن فيه عم أحمد، فحرفيًا كلنا كأطفال وقت ما يدب عم أحمد رجله في الشارع كنا بنتحول لذرات غبار في الجو، الشارع بيكون صحراء جرداء لا زرع فيها ولا ماء😂
الله يرحم عم أحمد ويغفرله❤
لما سيدنا عمر بن الخطاب كان بيمشي في شوارع المدينة، كل الأطفال كانوا بيجروا يستخبوا من خوفهم من سيدنا عمر، مش عشان خايفين منه ليؤذيهم أو إن سيدنا عمر كان بيقصد يخوفهم، لا ؛بيخافوا عشان هيبته، سيدنا عمر كان له هيبة قوية جدًا، لدرجة إن الرجال كانوا بيهابوه فما بالك بالأطفال!
وفي يوم، كان واقف مجموعة من الأطفال بيلعبوا كان من ضمنهم سيدنا عبدالله بن الزبير ابن السيدة أسماء بنت أبي بكر الصديق❤
وكان سيدنا عبدالله في الوقت ده لسه صبي صغير.
ففي وقت ما عبدالله بن الزبير بيلعب مع الأطفال، سيدنا عمر كان ماشي من نفس الشارع فكل الأطفال جريوا كالمعتاد، إلا سيدنا عبدالله وقف مكانه!
فسيدنا عمر استغرب فعل الطفل عبدالله بن الزبير، فسأله:"ما لك؟ لم لا تهرب مع أصحابك"؟
فرد وقال:" يا أمير المؤمنين؛ لم أكن على ريبة فأخافك، ولم يكن الطريق ضيقًا فأوسع لك".
فكان سيدنا عبدالله شُجاع، ذكي، وفصيح اللسان منذ الصغر❤
رضي الله عن عبدالله بن الزبير❤
والله أعلم.
#سيرة_صحابة_رسول_الله🌱🌻
علمنا الله واياكم
#هبة_شلبي
*🕌 #علي_درب_الله_تلاقينا🕌*
*الحلقة الخامسة*
"دعاء خرجت من المستشفى وروحت"
اختها سندتها ودخلت أوضتها نامت ع السرير
"نور اختها بتكلمها وهي سرحانه"
نور: انتي يا أنا بكلمك
دعاء : ها بتقولي اي
نور : لا دانتي ف عالم تاني خالص اي بتحبي
دعاء بعصبيه: أستغفر الله العظيم منك حب اي يابت انتي داه انا قافله قلبي مفتاح لواحد بس وهو حلالي
نور بضحك: طب براحه براحه متتعصبيش انتي متجبسه بس أنا كنت سمعت من ماما إن في دكتور ف المستشفى كان مهتم بيكي شويه
دعاء: ولا مهتم بيا ولا حاجه امك بتأفور
فجأه دخلت هدى صاحبتها جايه تزورها
هدى بلهفه دخلت حضنتها: انتي كويسه يادودو حصلك حاجه
دعاء : اااه انتي دايسه ع رجلي هكون كويسه ازاي
هدى رجعت لورا: اوبس أنا اسفه
دعاء بضحك: أنا كويسه الحمدلله وكله تحت السيطره
نور سابتهم وخرجت
فجأه موبايل هدى رن بصت فيه وارتبكت وقفلته وحطته ف الشنطه
دعاء بحزن: لسه بتكلميه
هدى حطت وشها ف الأرض: غصب عني بحبه جدا
دعاء :. طب وهو مبيحبكيش
هدى ردت بسرعه: لا لا دا بيحبني جدا وبيقولي ميقدرش يعيش من غيري
دعاء : لا مبيحبكيش دا كذاب
هدى بحزن: ليه بتقولي كدا
دعاء: علشان الي بيحب حد بيخاف عليه من الهوا وهو مبيخفش عليكي
هدى: لا بيخاف عليا وربنا
دعاء: بطلي عبط بقى انتي تستحملي نار ربنا
هدى بحزن: لا طبعا بس هو أنا كدا بعمل حاجه حرام أنا مرتبطه بيه عادي
دعاء: احنا في دينا البنت يامخطوبه يامكتوب كتابها يامتجوزه انما الارتباط داه مش موجود عندنا الربط دا للبهائم يااختي
هدى: اووف منك كل مره بتخليني ادايق كدا يارب بقى يجي يتقدملي علشان أخلص
دعاء : لو جه يبقى راجل ولو مجاش يبقى عنده حق لانه هيدور ع بنت تصونه
هدى : انتي كدا بتجرحيني بكلامك
دعاء: مش بجرحك ولا حاجه أنا بفوقك بس الي عايزك هيجيلك لحد بيتك انتي غاليه وأغلى من كدا بكتير
هدى بإرتباك : طب خلاص اقفلي بقى الموضوع داه وقوليلي اي ال كسرك كدا كنتي بتلعبي كوره ولا اي
دعاء بغضب: لا ياظريفه دانا "وأفتكرت وقت ماكانت بتعدل نقابها ف قزاز العربيه"
أنا كنت كنت
هدى: اي القطه أكلت لسانك ماتنطقي
دعاء: معرفش المهم اني وقعت
هدى : لا لا كدا الموضوع في سر
فجأه نور دخلت عليهم وبتتكلم بسرعه
: بت يادعاء الدكتور أحمد اتصل ب بابا دلوقتي علشان يطمن عليكي
هدى بصت لدعاء
دعاء اتكسفت وحطت المخدره ع وشها
هدى : بصيلي هنا دكتور مين داه الي بيطمن عليكي
دعاء : هو أنا مش مريضه دلوقتي
هدى: اه
دعاء: يبقى من حقه اي دكتور يطمن ع مرضاه عادي يعني متكبروش الموضوع
هدى : ياسلام تصدقي اول مره اعرف المعلومه دي
نور: دا تقريبا المعقده بتاعتنا عجبته
دعاء بغضب: ع فكره عيب انتو الاتنين بطلو أفوره
______
*في بيت احمد*
أسامه أخوه شافه بيتكلم ف الفون
أسامه باستغراب: انت كنت بتكلم مين داه وبتسأل ع مين
احمد ارتبك : مفيش دي بنت رجلها كانت اتكسرت واتجبست ف المستشفى عندنا فقالت اطمن عليها
أسامه بنظرة اندهاش: نعم ياحنين بتتصل تطمن ع ايه
والدتهم دخلت عليهم
:بتتكلموا ف اي ها
أسامه: تعالي ياماما شوفي الشيخ احمد شكلو بيحب
والدته : اي داه اخيرا يعني هتفرحني وتتجوز بقى يااحمد
احمد بتوتر: أنا هقوم اشم هوا ف البلكونه شويه الوضع هنا مش مريح
أسامه ووالدته فضلو يضحكو عليه
طلع احمد البلكونه ووقف شويه وبص للسما
معقوله اكون لقيت حد شبهي اخيرا وتكون ماشيه معايا ع نفس الطريق
طب أنا لسه ف بداية الطريق ممكن توافق تاخد بإيدي ونمشي سوا للجنه
وبعدها اتنهد وبص للسما وابتسم
*يتبع*
هو ليه فيه ناس بتقول إن الفرجة على الأفلام و المسلسلات حرام ⁉️
هى الأفلام و المسلسلات ايه غير ناس بيمثلوا و ناس تانيين بيتفرجوا عليهم !!
فعاوزين فى الأول نقسم موضوع الأفلام و المسلسلات ده لجزئين و نشوف حكم كل جزء فيهم لوحده :
الجزء الأول : التمثيل نفسه
و الجزء التانى : الفرجة عالتمثيل ده
بالنسبة للجزء الأول ( التمثيل ) : اللى هو عبارة عن ممثلين و ممثلات بيعملوا مشاهد و بيصوروها 🎥 علشان يقدموا بالمشاهد دى فكرة .. لكن بغض النظر عن الفكرة ، بنلاقى غالبية الأفلام و المسلسلات اللى بتتعرض سواء عربى او اجنبى بيبقى فيها حاجات مشتركة يكاد لا يخلو عمل منها :
- زى مثلا ممثل و ممثلة بيحبوا بعض 👩❤️👨 و بينهم بعض المشاهد الرومانسية .
- أغانى 🎼 و ممكن يكون معاها رقص .
- ممثلات لابسين هدوم ما ترضيش ربنا.
ده غير المشاهد الجريئة و البلطجة و العنف و المخدرات 💉 و الشتايم و الألفاظ النابية و الأفكار المنحرفة
عشان كل الأسباب الواضحة و المخالفات الشرعية دي ، بنلاقى كتير من العلماء و الدعاة بيحذروا الناس من الأفلام و المسلسلات دى ..
فالطبيعي إن أى مسلم المفروض يكون عارف إن : الحاجات دى حرام .. و أدلة حرمتها بنص القرآن و السنة كتيرة فده ( ده لا تشدد و لا أفورة )
و حتى لو الفيلم او المسلسل ده بيحتوى على بعض القيم النبيلة و بيعلم خبرات و حاجات كويسة فالحاجات دى قد لا تقارن بكمية المنكرات اللى فيه .. الحاجة ممكن يبقى فيها منافع بس تتساب لإن أضرارها أكتر .. زى كدة ما ربنا حرم علينا الخمرة نهائيا 🍾 بالرغم ان فيها منافع .. قال تعالى ( يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ۖ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا )
يبقى زى ما هو واضح كدة .. إن تمثيل و تصوير المسلسلات و الأفلام اللى من النوع ده حرام ⛔️
لكن حيتفضل بقى الشق التانى من الموضوع .. اللى هو حكم الفرجة على الحاجات دى ‼️
ممكن ييجى حد يقول .. تمام انا معاك ان التمثيل اللى بالشكل ده نفسه حرام إنما أنا بقى مالى ؟؟ الممثلين هما اللى بيعملوا الحاجات دى مش أنا .. أنا مجرد بتفرج و بسلى نفسي و بس و لا بتأثر بيهم و لا عمرى حعمل زيهم ..
فيه حديث يمكن كتير مننا سمعه قبل كدة .. قال رسول الله ﷺ " من رأى منكم منكراً فليغيره بيده فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ، وذلك أضعف الإيمان " 📚 رواه مسلم
الحديث ده معناه : إن المسلم لو شاف المعصية و مقدرش يغيرها بإيده أو حتى بلسانه فأضعف الإيمان إنه ينكربها بقلبه و لو مأنكرهاش بقلبه و متمناش من جواه إن المعصية دى تزول فده يبقى نقص إيمان عنده
لكن فيه ناس مش بس بتشوف المعصية و متنكرهاش ، لا ده كمان فينا ناس بتحب المعصية دى و بتستناها و بتعرف مواعيد عرضها علشان تتابعها و ممكن كمان تعملها شير عالنت علشان باقى الناس تتفرج عليها 🙈
شوف قول الله تعالى : ( حتى إِذَا مَا جَآءُوهَا شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَأَبْصَارُهُمْ وَجُلُودُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ) لما نسمع الآية دى المفروض إن كل واحد فينا يفتكر إن أعضاء الجسم اللى بيعصى ربنا بيها النهاردة هى نفسها اللى حتشهد عليه بكرة
فيه حد ممكن يقول طيب لو بطلنا فرجة عالحاجات دى حنتسلى إزاى ؟؟ إيه البدايل ‼️
أولاً : ورد في الحديث الصحيح أن النبي ﷺ قال : ( إنك لن تدع شيئاً لله عز وجل إلا بدلك الله به ما هو خير لك منه ) 📚 رواه أحمد
ثانيا : الأصل إن البديل عن ترك المعصية هو رضا ربنا و الثواب و الجزاء بالجنة .. و ده اللى لازم نبقى فاهمينه كويس أوى علشان حتى لو تخيلنا إننا ملقناش حاجة ممتعة - من وجهة نظرنا - فى نفس مستوى متعة الأفلام و المسلسلات فمش مهم ، نستحمل لوجه الله و من يتقى الله يجعل له مخرجا ..
و بالتوازى ممكن الواحد يستفيد بالوقت اللي كان بيضيع في المعاصي دي في ممارسة الرياضة 🏋و الهوايات المفيدة و كمان تطوير مهاراته و تعلم العلم المفيد دينيا و دنيويا أو مشاهدة فيديوهات مسلية لكن بدون مخالفات شرعية ( إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولا )
📚عن ابن عمر رضي الله عنهما: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم ذكر الدجال بين ظهراني الناس، فقال:
🍃 ((إن الله ليس بأعور، ألا إن المسيح الدجال أعور العين اليمنى، كأن عينه عنبة طافية)).
🌹 متفق عليه. 🌹
#اللهم_صل_وسلم_وبارك_على_سيدنا_محمد