amotahar | Unsorted

Telegram-канал amotahar - گاه‌گویه‌های‌ مطهر

352

نوشته‌ها و سروده‌های سیدعلیرضا شفیعی‌مطهر دائره‌‌المعارف روشنگری: "شفیعی‌مطهر شخصیت کمیاب و کیمیا و نادری است که تسلُّط ستایش‌انگیزی بر کلام دارد. ما هنوز کسی با این لیاقت قلمی در ایران نمی‌شناسیم."

Subscribe to a channel

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

☘️گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2360)☘️

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

«بنای بینش هوده‌نگری جهان» بر «مبنای آفرینش خودباوری انسان» است.

فلسفۀ هجرت انسان از «جنان افلاکی» به «جهان خاکی»،این است که

از «زادۀ دُردانۀ خویش»، یک «آزادۀ فرزانۀ فراندیش»

و از «خشت زمین»،«بهشت برین» بسازد.

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

#طنزسیاهنمایی. 955

گردو خاک الکی تا سرکیسه‌کردن پولکی!
👇👇👇👇👇
گفت: شرکت توزیع برق می‌خواهد ما را سرکیسه کند! نرخ الگوی مصرف را گذاشته؛ ۲۰۰ کیلو وات برق در ماه!!!

گفتم: خب،کار خوبی کرده‌اند. باید برای صرفه‌جویی نرخ اُلگویی تعیین کنند.

گفت: خب ،آدم ناحسابی! آدم نُخبه! مصرف فقط یک یخچال فریزر در ماه بیشتر از ۲۰۰ کیلو وات است!

گفتم: لابد مصرف یک ماه خانۀ خود را ملاک و معیار گرفته و برای جامعه الگوی مصرف تعیین کرده‌اند!

گفت: تو کجای کاری؟ مصرف برق خانۀ خودشان که مجّانی است !

لابد انتظار مسئولان این است که شبمان را با یک لامپ ۲۰ وات روشن کنیم و یخدان یونولیتی داشته باشیم و بادبزنی در دست بگیریم! اگر مسئولان دنبال بهانه می‌گردند تا دستشان را در جیب مردم کرده و همۀ کمبودها را از جیب ما جبران کنند،راست و مستقیم منظورشان را بگویند! دیگر چرا گرد و خاک الکی برپامی‌کنند؟!

گفتم: گردو خاک الکی یعنی چه؟!

گفت: می‌گویند یک روز صبح که حیوانات ساکن در کشتی نوح بیدار شدند، گرگ رو کرد به گوسفند و گفت:
امروز خیلی گرد و خاک می‌کنی! می‌خواهم بخورمت!
گوسفند گفت: عمو، انگار وسط آبیم ها! همه جا خیس است. گرد و خاک کجا بود؟اگر می‌خواهی مرا بخوری، بیا بخورم! چرا بهانۀ الکی می‌گیری؟

گفتم: باز هم
#سیاهنمایی کردی؟!

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2359)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

کیمیاگری نه تبدیل «مس به زر»،که تبدیل «حس به باور» است.

کیمیاگر کسی است که «جهل را به آگاهی» و «ابوجهل را به خودآگاهی»تبدیل کند

و از «نفرت و نفرین»،«عفو و آفرین» بیافریند.

همۀ ما می‌توانیم از «کوهِ اندوه»،«بشکوهِ نستوه» بسازیم

و «تیرگی غم»را با «زیرکی قلم» بزداییم.

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

#طنزسیاهنمایی. 954

باز هم پرتقال‌فروش گم شده!!

گفت: روسیه ادّعای مالکیّت خاک اوکراین را دارد و ایران از روسیه حمایت می‌کند.

گفتم: ایران چون دوست روسیه است.بنابراین ایران باید از دوستش حمایت کند.

گفت: امارات هم ادّعای جزایر ایران را دارد و روسیه از امارات حمایت می‌کند.

گفتم: روسیه دوست امارات است،بنابراین روسیه باید از دوستش حمایت کند!

گفت: پیدا کنید پرتقال‌فروش را!

گفتم: باز هم
#سیاهنمایی کردی؟

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2358)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

«بهترین آموزگار» و «برترین فرهیختار» کسی است،

که هر «پگاه» راهِ «نگاه» را به دانش‌آموز بیاموزد.

ولی هرگز نمی‌گوید «چه چیز را ببیند» و «چه خیز را برگزیند».

معلّم،«ژرف‌دیدن» و «شگرف‌اندیشیدن» را می‌آموزد،

ولی «گزینش ریشه» و «پردازش اندیشه» بر عهدۀ دانش‌آموز و دانشجوست.

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

فرهیختار: مربّی

پردازش: جلادادن و آراستن،ساختن

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

#طنزسیاهنمایی. 953

تا خودی‌ها هستند،دشمن غلط می‌کند از این غلط‌ها بکند!

گفت: نظر تو دربارۀ ترفندهای زیانبار دشمن چیست؟

گفتم: به قول مسئولان کشور «همهٔ مشکلات ما کار دشمن است!»

گفت: پس دشمن در میان ماست و در طرّاحی برنامه‌های کارگشای مدیران ما حضور دارد و خیلی قدرتمند است.

گفتم: به قول مسئولان ما «دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند!»

گفت: اگر دشمن نمی‌تواند هیچ غلطی بکند،چه کسی یا کسانی این همه غلط می‌کنند؟!!

به نظر من همۀ غلط‌ها را برخی از مدیران بی‌کفایت «خودی» می‌کنند،نه نفوذی‌های «نخودی»!!

تا خودی‌ها هستند،دشمن غلط می‌کند از این غلط‌ها بکند!

یک روز صبح مردم آلمان که برای خرید شیر آمده بودند، دیدند شیری که تا دیروز يک یورو فروخته می‌شد، امروز 1.5 یورو عرضه شده است . هیچ کس اغتشاش نکرد، اما هیچ کس شیر هم نخرید ، بطری‌ها به کارخانه مرجوع شدند و همان شب خانوم
#مرکل از تلویزیون آلمان به صورت زنده از مردم کشور بابت این گرانی عذرخواهی کرد و شیر دوباره با قیمت يک یورو عرضه شد !!

یک روز صبح مردم ايران که برای خرید شیر آمده بودند ، در کمال تعجُّب دیدند شیری که تا دیروز 350 تومان فروخته می‌شد ، امروز 750 تومان عرضه می‌شود . همه سر و صدا كردند اما از نياز روزانۀ خود هم بيشتر شیر خريدند ، پاكت‌های شیر همه به فروش رسيدند و چیزی به کارخانه مرجوع نشد . فردای همان روز مجدّداً قيمت شير به 1350 تومان رسيد و همچنان مردم خريدند و كسی هم عذرخواهی نكرد و شير هم توزیع شد !!

گفتم: باز هم
#سیاهنمایی کردی؟!

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2357)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

در برخی از کشورها اگر «روزمزدها» و مثلاً«آفتابه‌دزدها»!،

برای «اقرار اصالت» و «استقرار عدالت»،

«مظلومانه برآشوبند»،آنان را «بی‌رحمانه سرمی‌کوبند»،

آن هم با «شدّت عمل» و «حدّت حیَل»!

تا همۀ تهیدستان «نومیدانه سرِ جای خویش بنشینند»

و «بی‌پشتوانه خاموشی را برگزینند»!

ولی «مُخلصان چاپلوس» و «مُختلسان دستبوس»،

چون برای برخی از «دردها،درمان‌اند» از بعضی از«طردها درامان‌اند»!

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

حدّت« تُندی،تیزی

حیَل: حیله‌ها،فریب‌ها،مکرها

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

#طنزسیاهنمایی. 952

ناترازی مشروعیّت!!

گفت: آیا تو نرخ بنزین در اروپا و آمریکا را می‌دانی؟

گفتم: دقیقاً نه!

گفت: قیمت یک لیتر بنزین در آمریکا 89 سنت و در اروپا میانگین نرخ بنزین در کشورهای مختلف اروپا تقریباً دو برابر آمریکا است. در حالی که قیمت یک لیتر بنزین در ایران تقریباً دو سنت است!!

گفتم: وقتی نرخ بنزین در ایران نسبت به سایر کشورها این همه ارزان‌تر است،وقتی مسئولان می‌خواهند درصد اندکی بر آن بیفزایند،چرا با اعتراضات شدید مردم روبه‌رو می‌شوند؟

گفت: ولی شهیدرجایی یک شبه قیمت بنزین را سه برابر کرد. نرخ هر لیتر بنزین از یک تومان شد سه تومان.حتّی بیش از نرخ جهانی بنزین یعنی حدود نیم دلار به نرخ امروز. هر لیتر بنزین حدود ۸۵ هزار تومان! در آن زمان حتّی یک فریاد اعتراض از هیچ شهروندی از ملّت ایران برنخاست! علّت پذیرش گرانی نرخ بنزین توسُّط ملّت در آن زمان و در مقایسه با اعتراضات امروز به نظر تو چیست؟

چرا امروز حاکمیّت از افزایش ده درصدی نرخ بنزین می‌هراسد؟

گفتم: خودت چه نظری داری؟

گفت: در آن زمان نمرۀ مشروعیت نظام صد بود! ولی امروز.....؟!

اشکال کار کجاست؟

یک حکیم ژاپنی می‌گوید : اگر مرا بین سه چیز :

۱-قوت و غذای مردم

۲-امنیّت مردم

۳-اعتماد مردم

مخیّر کنند که یکی را برگزینم و دو تا را رد کنم، با آن که غذا و امنیّت مردم بسیار مهم و حیاتی است ، اما من بی‌تردید "اعتماد مردم"را برمی‌گزینم .

زیرا با داشتن اعتماد مردم آن دو مورد و همه چیزهای دیگر به دست می‌آید.

اعتماد مردم کیمیای کمیابی است که قطره‌قطره به دست می‌آید . مبادا که با سهل‌انگاری، سیلاب‌وار آن را هدر دهیم !!

چرا امروز مردم ما سخن مسئولان را باور نمی‌کنند؟

گوبند یک اتوبوس که مسافرانش همه از مسئولان رده بالا بودند، چپ کرد.

وقتی پلیس رسید دید حیف‌نون همۀ آنان را به خاک سپرده است!

وقتى از او پرسیدند :آیا تو مطمئنّی که همۀ آنان مُرده بودند یا نه ؟

گفت : والله بعضی از آنان می‌گفتند که زنده هستند، ولی چه کسی حرف مسئولان را باور می‌کند؟

گفتم: باز هم
#سیاهنمایی کردی؟!

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

گزین‌گویه‌های
#مطهر.(فرگرد 2356)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

صدقه‌دادن هیچ کمکی به «تهی‌دستان» و «دل‌شکستگان» نمی‌کند،

بلکه وجدان ما را «رامش» و «آرامش» می‌بخشد،

برای تنگدستان جامعه بهترین «حمایت دفاعی»،اجرایِ «عدالت اجتماعی» است.

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

#طنزسیاهنمایی. 951

مدیریّت غلط ظرفیّت‌های هوشی و عقلی

گفت: ۴٠ سال پیش خاورمیانه آن‌قدر ثروتمند بود که مورد حسرت همۀ کشورهای جهان بود.

عربستان ۱۵۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت.

عراق ۴۰ میلیارد.

ایران ۶۰ میلیارد دلار

کویت آن‌قدر از سرمایه‌گذاری‌هایش درآمد داشت که دیگر نیازی به صدور نفت نداشت

و حکّام آن زمان نمی‌دانستند با این همه دلار نفتی چه کنند،

از نمونه کارها و ولخرجی‌های شیوخ آن زمان ساختن پیست اسکی در یکی از گرم‌ترین نقاط کرۀ زمین بود!

لیبی می‌گفت آن‌قدر پول داریم که می‌توانیم تا ۴ سال نفت صادر نکنیم.

حاکمان آن زمان ایران می‌گفتند:

دیگر نفت خام صادر نمی‌کنیم و تنها محصولات پتروشیمی صادر خواهیم کرد.

نفت حیف است که سوخته شود و برق اتمی را جایگزین آن می‌کنیم.

گفتم: با توصیفات خوش به حال خودمان که در چنین بخشی از جهان زیست می‌کنیم!

گفت: بله! ولی.....

گفتم: ولی چه؟ا

گفت: بعداً همۀ این آرزوها یک‌باره نقش بر آب شد.

اول پول ایران صرف خرید سلاح از اروپا و مخصوصاً از آمریکا شد. جهت تقابل احتمالی با شوروی،

ایران شد انبار سلاح‌ها و مهمّاتی که فقط از این نمونه ایران داشت و قوی‌ترین قدرت نظامی جهان

یعنی امریکا،انواع ناوهای پیشرفته سفارش داده شد،که هیچ وقت به‌دست ایران نرسید،

انواع هواپیماهای فوق پیشرفته از جمله اف14 ،اف 4 و...که فقط در اختیار ایران بود.

گفتم: پس ما قدرت نظامی اول منطقه شدیم.

گفت: بله ،امّا جنگ شوم ایران و عراق هر دو کشور را ویران کرد.

پول‌های حاصل از فروش نفت مستقیم و غیر مستقیم وارد جیب‌های شرکت‌های مهمّات‌سازی شد،

عراق شد بزرگ‌ترین خریدار سلاح از غرب ،بعد از مدّتی جنگ عراق و کویت،

بقیّۀ پول و سرمایه‌گذاری‌های کویت و عربستان صرف خرید سلاح و پرداخت به آمریکا برای بیرون

راندن عراق از کویت و بازسازی کویت شد.

بعد عراق و افغانستان در حملۀ آمریکا ویران شدند و دچار جنگ داخلی و نفرت‌های قومی و

مذهبی داخلی بی‌پایان شدند و پول همسایگانشان صرف حمایت از گروه‌های رقیب متخاصم شد.

گروه‌های تروریستی از جمله داعش تشکیل شدند و رشد کردند.

بعد مصر دچار بی‌ثباتی و هرج و مرج و تروریسم شد و صنعت توریسم و اقتصاد و رشد اقتصادی

۷ درصدی‌اش متوقّف و نابود شد.

بعد حملۀ غرب به لیبی باعث ویرانی و جنگ داخلی و رشد گروه‌های تروریستی شد.

گفتم: خب،از سکانس بعدی بگو!

گفت: سکانس بعدی کلید خورد: ایران‌هراسی!!

کشورهای عربی حوزۀ خلیج فارس شدند بزرگ‌ترین و مجهّزترین انبار سلاح ،از نوع غربی به

سرپرستی امریکا،بعد حمایت غرب از شورشیان سوریه باعث جنگ‌ داخلی خانمانسوز و نفرت‌های

بی‌پایان قومی و مذهبی و ویرانی و رشد داعش و القاعده شد.

سوریه شد بهشت تروریست‌ها. تفرقه بینداز و حکومت کن!!

حالا خاورمیانه نفتش را با پایین‌ترین قیمت ممکن به حراج گذاشته است!

جهت درگیری مسلمان با مسلمان!

برادر با برادر!!

همسایه با همسایه!!

و غرب روز به روز در حال پیشرفت، در عرصه‌های مختلف و از رکود شدید اقتصادی جان به‌در بُرد و کشورهای نفتی که اتّفاقاً اکثراً مسلمان هستند،درگیر جنگ‌های بیهوده و خانمان‌سوز هستند،

گفتم: تا کی قرار است غربی‌ها و سایر قدرت‌های بزرگ جهان از غفلت ما مسلمانان سوءاستفاده کنند؟

گفت: تا زمانی که یا ما مسلمانان و رهبران ما بیدار و هشیار شویم! و یا این طلای سیاه به پایان برسد!!

گفتم:یعنی وقتی این طلای سیاه به پایان برسد،ما آزاد و رها می‌شویم؟

گفت: بله، ولی در میان کویری خشک و سوزان و در شهرهایی ویران و شخم‌زده از جنگ!!

گفتم:به نظر تو آیا ضریب هوشی مردم ایران و سایر کشورهای خاورمیانه از ضریب هوشی مردم اروپا و آمریکا کمتر است؟

گفت: نه! اتّفاقاً ضریب هوشی ماها بیش از غربی‌هاست! عیب کار ما مدیریّت غلط ظرفیّت‌های هوشی و عقلی ماست!

گویند سازمان بهداشت جهانی برای آزمایش یک واکسن خطرناک و جدید که احتیاج به داوطلب داشت. از میان مراجعان فقط سه نفر واجد شرایط اعلام شدند:

یک آلمانی ،یک فرانسوی و یک ایرانی. قرار شد با تک‌تک آنان مصاحبه شود. برای انتخاب نهایی مصاحبه از آلمانی پرسیدند: برای این کار چقدر پول می‌خواهید؟

او گفت: من صد هزار دلار، این را می‌دهم به زنم که اگر از این واکسن مُردم یا فلج شدم، زنم بی‌پول نماند.

مصاحبه‌گر او را مرخّص کرد و همین سوال را از فرانسوی پرسید.

او گفت: من دویست هزار دلار می‌گیرم، صدهزار تا برای زنم و صد هزار تا برای معشوقه‌ام.

وفتی او هم رفت، ایرانی گفت: من سیصد هزار دلار می‌خواهم.

صد هزار دلار برای خودم

صد هزار دلار هم حق حساب شما!

و صد هزار دلار هم می‌دهیم به آلمانی و واکسن را به او می‌زنیم !!

گفتم: باز هم
#سیاهنمایی کردی؟

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

آيين محبّت در آيينۀ فطرت

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️

چه مُشكبيز است نفس مُشكبوي روزه‌داران

و چه عنبر‌آميز است گل روي ايشان !

چه رمزآميز است راز روزها و روزه‌هاي مشكبيز رمضان

و شبحِ شب‌هاي شورانگيز آن!

چه طراوت‌بخش است تراوش آواي تلاوت قرآن

از حنجرۀ پنجره‌هاي روشن سحرگاهان !

چه فرح‌بخش است پرواز بشر در آغاز سحر از مُلك تا ملكوت و از لوت تا لاهوت!

چه دلخراش است انشقاق سيماي سيمين بدر، در شب‌هاي خون‌رنگ قدر!

...و چه جانكاه است اندوه ماه منوَّر مُنشَق در محراب عبوديّتِ حق!

رمضان، ماهي است كه هر لحظه‌اش حامل هودجي از هور و محملي از نور است .

عطر ثانيه‌ها در طول زمان مي‌پراكند و عرض زمين را مي‌آگند .

در اين ماه از در و ديوار شهر شميم شفابخش شوق حق مي‌تراود

و نسيم نوازشگر نماز و نيايش قادر مطلق مي‌وزد.

در كوچه‌هاي شهر ،جويباران جمال و جلال حق در جَرَيان است

و نهرهاي رحمت و مغفرت در سَيَلان .

در اين ماه درهاي بهشت به روي دنيا گشوده است

و فرشتگان دامن‌دامن شكوفه‌هاي شفاعت و سبدسبد رياحين رحمت

بر سر و روي عالميان نثار مي‌كنند.

در اين ماه خار كينه‌ها در دشت سينه‌ها مي‌خشكد

و آيين محبّت در آيينۀ فطرت ريشه مي‌كند .

خارهای رذايل در كشتزار دل مي‌پژمرد و غنچه‌هاي فضايل در باغچۀ اين منزل مي‌شكفد .

من در رمضان ، مومنان را ديدم كه ايثار نثار مي‌كنند و علي(ع) ، ثار !

در رمضان معراج، حراج است و دل‌ها، سراي سراج.

در شب‌هاي نقره‌گون قدر، مهتاب بر هودج سيمين خود مي‌نشيند

و از شاخسار ديدگان گلبوسه برمي‌چيند .

چه مهربان شب‌هاي رمضان آن‌گاه كه دلدادگان حبيب و مشتاقان محبوب

سر بر شانه‌هاي شرمگين تنهايي مي‌نهند و غربت غروب و فراق محبوب را زار مي‌گريند.

زلال دل‌ها از ديده‌ها مي‌چكند و كبوتر جان‌ها‌ در قفس سينه‌ها پرپر مي‌زنند.

طراوت بهار رمضان، دل‌ها را نازك و نرم و سينه‌ها را گيرا و گرم مي‌سازد.

تپش آيينه، آبگينۀ دل‌ها را مي‌شكند و حرارت سينه‌ها ، برودت كينه‌ها را آب مي‌كند.

در رمضان غنچه‌هاي مشكبار بر لب‌هاي روزه‌دار رشك مي‌برند

و بر اين حسرت، شبنم اشك مي‌بارند .

مرواريد شبنم در هر صبحدم شاهد اين غم و گواه اين ماتم است .

در اين ماه ميهمانان خدا بر سر سفرۀ «رضا» از چشمۀ نور، شراب طهور می‌نوشند.

مست از میِ «الست» بر سر «پیمانۀ صفا » ،«پیمان وفا» می‌بندند.

با ملايك دوشادوش گام برمي‌دارند و نوشانوش جام مي‌زنند.

بال‌هاي دعا، دل را از قفس كينه و قفسۀ سينه مي‌رهانند

و او را سبك‌تر از رويا و لطيف‌تر از نسيم صبا تا خلوتگاه خورشيد به پرواز درمي‌آورند.

سرود سپيد سحر، ترانۀ سبز رهايي است براي زنجيريان خاك

و هر سفرۀ افطار ، سكّوي مطار است براي پرواز به افلاك.

بياييم اين فرصت را غنيمت شماريم و خاضعانه سر بر آستان دوست گذاريم .

روح را در چشمه‌سار زلال توبه بشوييم و پاك از گناه ، راه بارگاه او را بپوييم ؛

زيرا عارفان مي‌دانند كه اين ماه چقدر روح‌نواز و دلپذير است

سر بر دامان رمضان‌نهادن، شكوه خدايي را نگريستن و اندوه جدايي را گريستن !

ضمن آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما ، براي حسن ختام و پايان كلام ،

سخن را با شميم فرمايش مولا علي (ع) عطرآگين مي‌سازيم:

« خواب روزه‌دار عبادت و سکوتش تسبیح و دعایش مستجاب است ،

پاداش عملش دو چندان و دعایش هنگام افطار رد نمی‌شود.» (بحار ، ج ۹۳ ،ص ۳۶۰)

#شفيعي_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️

برای دستیابی به دانلود رایگان کتاب‌ها و دیگر آثار این قلم در

کانال گزین‌گویه‌های مطهر،لطفا روی لینک زیر کلیک فرمایید.
/channel/nedayemotahar

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2355)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

شیطان نه «هیولایی سفّاک» با «استیلایی ترسناک» است،

که بخواهد ما را به «دام بیندازد» و «استخدام سازد»؛

بلکه «مونایی مکنون» و «تمنّایی در درون» است.

بنابراین باید «خویش را بکاویم» و «بیش بتاویم»،

تا «شیطان خویش را بشناسیم» و جز از «بُحران تشویش نهراسیم».

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

مونا: آرزو

تمنّا: آرزوکردن

تاویدن: تابیدن، تاب‌آوردن،طاقت آوردن

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

#طنزسیاهنمایی. 950

اختیارات مهمِّ رئیس جمهور محترم!

گفت: اگر زمانی مقرّر شود که ایران و آمریکا در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری با هم ملاقات و

مذاکره کنند،چه مقامی از دو کشور باید با یکدیگر مذاکره کنند؟

گفتم: بدیهی است روسای جمهور دو کشور!

گفت: آیا رئیس جمهور ما به اندازۀ رئیس جمهور آمریکا در امور کشور قدرت و اختیار دارد؟

گفتم: البتّه! آقای رئیس جمهور دربارۀ تصمیمات مهم کشور صاحب‌اختیارند.

گفت: خود آقای رئیس جمهور می‌فرمایند:

ما سران سه قوّه با هم تصمیمی گرفتیم ولی یک شورا آن را لغو کرد!(نقل به مضمون)

طنز ماجرا اینجاست که در همین شورا، سران سه قوّه، موافق رفع فیلترینگ هستند و رئیس‌مجلس نیز فیلترینگ فعلی را اشتباه می‌خواند،ولی فیلترینگ همچنان گلوگاه فضای مجازی را می‌فشارد و رئیس جمهور که هیچ،از سران سه قوّه هم کاری ساخته نیست!!

از مردی پرسیدند: در امور زندگی و خانواده تو بیشتر در تصمیم‌گیری ها دخالت داری یا همسرت؟

پاسخ داد: من؟!

پرسیدند: چطور؟

پاسخ داد: همۀ تصمیمات بی‌ارزش و معمولی مثل نوع ماشین،خانه و مسکن،لباس،غذا،ازدواج فرزندان

و....همه بر عهدۀ عیالم است؛ولی دربارۀ تصمیمات مهم جهان مثل مسئلۀ اعراب و اسرائیل و نیز

جنگ روسیه و اوکراین و... من نظر می‌دهم!

گفتم: باز هم
#سیاهنمایی کردی؟!

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2354)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

«استبدادِ حاکِم» و «فسادِ مَحاکِم» در کشورهای جهان سوم،

مردم را به «سویی می‌رانَد» و به «تکاپویی فرامی‌خواند»،

که به جای «آرمان،نان» بخواهند و به جای «ثواب،آب».

«سیری شکم» را به بهای «اسیری قلم» بخرند

و «بازۀ تفرُّس» را به «اجازۀ تنفُّس» بفروشند!

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

بازه : درّه،فاصله میان دو کوه،پهنای کوچه

تفرُّس: به‌فراست‌دریافتن

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

#طنزسیاهنمایی.949

قرار بود زندان‌ها را مدرسه کنیم یا مدرسه‌ها را زندان؟!!

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

گفت: آمار زندانیان در ایران پس از انقلاب اسلامی به طور قابل توجّهی افزایش یافته است. برخی منابع از افزایش ۷ برابری تا ۲۹ برابری این آمار خبر می‌دهند.

تعداد زندانیان در کشور به حدّی زیاد است که چند سال پیش حسین پورمند مدیرکلِّ قضایی و اجرای احکام سازمان زندان‌های کشور اعلام کرد :

تعداد زندانیان ۲۸درصد بیشتر از ظرفیّت زندان‌هاست.

گفتم: احتمالاً افزایش تعداد زندانیان مشکل سایر کشورهای جهان نیز هست.

گفت:نه! بر عکس! در حالی زندان‌های ایران از زندانیان تلنبار شده‌اند، که در بسیاری از کشورها به دلیل کاهش شدید جرائم، خلاف این موضوع در جریان است، به نحوی که زندان‌ها به هتل، رستوران و مراکز خدماتی تغییر کاربری دادند. به‌عنوان مثال، در هلند ۲۵ زندان تغییر کاربری داده‌‌اند و در این کشور ۱۷میلیون نفری، كمتر از 11هزار زندانی وجود دارد، به نحوی‌که به واردات زندانی از نروژ روی آورده است.(آفتاب،18/7/1400)

گفتم: آیا مسئولان ما در این 46 سال برای این مشکل راه حلّی ارائه نداده‌اند؟

گفت: رئیس سازمان زندان‌ها گفت: ظرفیّت زندان‌ها همچنان از ظرفیّت مجاز بیشتر است.

یک زندانی پاسخ داد: ما راضی به زحمت شما نیستیم!بگذارید ما برویم خانه‌هایمان!!

یکی دیگر از زندانیان گفت: هنوز در زندان خیلی جا داریم!لب پنجره‌ها،زیر تخت‌ها،توی دستشویی‌ها و حمّام‌ها،توی راهروها و...کلّی جای خالی داریم!!

گفتم: ضمناً رئيس سازمان زندان‌ها گفته‌اند «زنداني، نيروي کار ارزان‌قيمت است».

گفت: من بر پایۀ این سخن رئیس سازمان زندان‌ها طرحی اقتصادی دارم. بر اساس طرح من، مسئولان باید در روند افزایش تعداد زندانیان گام‌های بلندی بردارند و بدین وسیله با افزایش نیروی کار ارزان در زندان‌ها،میزان تولید افزایش می‌یابد و با صادرات آن محصولات می‌توانیم اقتصاد کشور را شکوفا سازیم!!

گفتم: واقعاً اگر ما تو را نمی‌داشتیم،چه می‌کردیم!!

گفت: حالا به جای این که مسئولان بر تعداد زندان‌ها بیفزایند،چرا کاری نمی‌کنند که از تعداد بزهکاران و زندانیان کاسته شود؟

گفتم: درست می‌گویی!راستی چرا طرح‌هایی برای کاهش بزهکاری در جامعه و کاستن تعداد بزهکاران اجرا نمی‌کنند؟

گفت: چون چرخۀ اقتصاد و معیشت جامعه به‌هم می‌خورد!

گفتم: یعنی چه؟ چرا؟

گفت: ﺍﺯ یک نفر پرسیدند: چند فرزند داری؟

پاسخ داد: چهار تا:
ﺍﻭﻟﯽ : ﻣﻬﻨﺪﺱ ﺑﺮﻕ
ﺩﻭﻣﯽ : ﻣﻬﻨﺪﺱ ﻣﻌﻤﺎﺭ
ﺳﻮﻣﯽ : ﻣﻬﻨﺪﺱ ﺍﯼ‌ﺗﯽ
ﭼﻬﺎﺭﻣﯽ : ﺩﺯﺩ!
گفتند: ﭼﺮﺍ ﭼﻬﺎﺭﻣﯽ ﺭا ﺍﺯ ﺧاﻧﻪ بیرون نمی‌اندﺍﺯﯼ؟

پاسخ داد: ﻫﻤاﻥ ﯾﮑﯽ ﺧﺮﺝ خاﻧﻪ ﺭا می‌دهد،ﺑﻘﯿﻪ ﺑﯿﮑﺎﺭند!!

گفتم: باز هم
#سیاهنمایی کردی؟!!

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

🌝💫🤔

🔴📣 #هر_پگاه_نو_با_یک_نگاه_نو...
🔢 فرگرد 1623
🔰 «عقلانیّت ضعیف» و «مدیریّت سخیف»

🖌__ من مدیرانی را دیدم که «نان خالی» از «انبان خیالی» می‌خورند،
- برای نشیمن نه بر «عرش حریر»، که بر «فرش حصیر» می‌نشینند،
- برای پوشش، «پَلاسی ساده» و «لباسی بی‌افاده» می‌پوشند
و برای سواری، نه بر «لیموزین گران»، که بر «ماشین پیکان» سوار می‌شوند؛
ولی با «عقلانیّت ضعیف» و «مدیریّت سخیف»،
نه تنها «سرمایۀ وطن»، که «تمامۀ میهن»  را هدر می‌دهند.

🤔 ای کاش اینان در «ایوان یار»، «نان و خاویار» می‌خوردند
و از «صندوق بومی»، «حقوق نجومی» می‌گرفتند،
ولی برای «اثبات تفاهُم»، «مشکلات مردُم» را حل می‌کردند!


✍ استاد شفیعی مطهر
1400/04/08
-----------------------------------------------

سخیف: ضعیف، پَست، ناقص عقل

انبان: کیسۀ بزرگ که از پوست دبّاغی شده درست کنند

عرش: تخت، تخت پادشاه، خیمه، چادر، سقف، سایبان

پَلاس: زیراندازی شبیه جاجیم

افاده: (در اینجا) تکبر، خودبینی

ایوان: نشستن‌گاه بلند که بر آن سقف باشد

🌱🎋🌴

✅ دیگر آثار و دانلود رایگان کتاب‌های این قلم؛ در کانال رسمی 'گزین گویه‌های مطهر' :

🌐 /channel/nedayemotahar

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

🌝💫🤔

🔴📣 #هر_پگاه_نو_با_یک_نگاه_نو...
🔢 فرگرد 1622
🔰 «انبوه وهم» و «شکوه فهم»!

🖌__ «تعصُّب، بسترِ سَتَروَن» است و «تصلُّب، خاکسترِ گُلخن»،
که در آن‌ها نه «گُل اندیشه می‌بوید» و نه «سُنبُل خردپیشه می‌رویَد».

👌 «زکات عقل» و «ثمرات نقل»،
«تحمُّل جُهّال» است و «تامُّل با استدلال».

👈 می‌توان «مُرده را جان» بخشید و «افسُرده را سامان»،
ولی نمی‌توان از ذهن نادان «انبوه وهم را راند» و «شکوه فهم را نشاند»!


✍ استاد شفیعی مطهر
1400/04/03
-----------------------------------------------

سَتَروَن: نازا، عقیم

تصلب: سخت شدن، سختی (تصلب عقاید)

گُلخن: آتش‌خانه، تون، آتش‌خانۀ حمام

🌱🎋🌴

✅ دیگر آثار و دانلود رایگان کتاب‌های این قلم؛ در کانال رسمی 'گزین گویه‌های مطهر' :

🌐 /channel/nedayemotahar

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2359)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

کیمیاگری نه تبدیل «مس به زر»،که تبدیل «حس به باور» است.

کیمیاگر کسی است که «جهل را به آگاهی» و «ابوجهل را به خودآگاهی»تبدیل کند

و از «نفرت و نفرین»،«عفو و آفرین» بیافریند.

همۀ ما می‌توانیم از «کوهِ اندوه»،«بشکوهِ نستوه» بسازیم

و «تیرگی غم»را با «زیرکی قلم» بزداییم.

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2358)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

«بهترین آموزگار» و «برترین فرهیختار» کسی است،

که هر «پگاه» راهِ «نگاه» را به دانش‌آموز بیاموزد.

ولی هرگز نمی‌گوید «چه چیز را ببیند» و «چه خیز را برگزیند».

معلّم،«ژرف‌دیدن» و «شگرف‌اندیشیدن» را می‌آموزد،

ولی «گزینش ریشه» و «پردازش اندیشه» بر عهدۀ دانش‌آموز و دانشجوست.

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

فرهیختار: مربّی

پردازش: جلادادن و آراستن،ساختن

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

🌝💫🤔

🔴📣 #هر_پگاه_نو_با_یک_نگاه_نو...
🔢 فرگرد 1621
🔰 «حُرِّ حَری» و «دُرِّ دَری»

🖌__ آن جا که شاعر می‌خواهد برای «شعر، صله بگیرد»، از «شعور فاصله می‌گیرد».

«شعر و شعور» چون «فکر و فکور» است.
شعر بدون شعور چون «نهال بی‌بر» است و «نخل بی‌سر».

⭕️ آن که هنر را «ابزار» کند، «زار» می‌شود
و در نزد خردمندان «خوار» و «خاکسار» می‌گردد.

👌 هیچ «حُرِّ حَری» این «دُرِّ دَری» را
به پای «خوکان پست» و «مفلوکان سرمست» نمی‌ریزد.

👤 چه زیبا سرود آن «پیشرو شایگانی»، «ناصرخسرو قبادیانی»:

من آنم که در پای خوکان نریزم
مر این قیمتی دُرِّ لفظ دَری را


✍ استاد شفیعی مطهر
1400/04/01
-------------------------------------------------

حُر: آزاده، آزادمرد

حَری: سزاوار، شایسته، لایق

صله: انعام، بخشش، پاداش، جایزه، خلعت

بر: میوه

زار: ذلیل، خوار

خاکسار: حقیر، بی‌قدر (در اینجا)

دَری: منسوب به در یا دربار، زبان فارسی که پس از زبان پهلوی با تغییراتی به صورت زبان فارسی کنونی درآمده

🌱🎋🌴

✅ دیگر آثار و دانلود رایگان کتاب‌های این قلم؛ در کانال رسمی 'گزین گویه‌های مطهر' :

🌐 /channel/nedayemotahar

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2357)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

در برخی از کشورها اگر «روزمزدها» و مثلاً«آفتابه‌دزدها»!،

برای «اقرار اصالت» و «استقرار عدالت»،

«مظلومانه برآشوبند»،آنان را «بی‌رحمانه سرمی‌کوبند»،

آن هم با «شدّت عمل» و «حدّت حیَل»!

تا همۀ تهیدستان «نومیدانه سرِ جای خویش بنشینند»

و «بی‌پشتوانه خاموشی را برگزینند»!

ولی «مُخلصان چاپلوس» و «مُختلسان دستبوس»،

چون برای برخی از «دردها،درمان‌اند» از بعضی از«طردها درامان‌اند»!

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

حدّت« تُندی،تیزی

حیَل: حیله‌ها،فریب‌ها،مکرها

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

🌝💫🤔

🔴📣 #هر_پگاه_نو_با_یک_نگاه_نو...
🔢 فرگرد 1620
🔰 «بُحران بِکر» و «زندان فکر»

🖌 «باره‌های قفس» و «دیواره‌های محبس»،
«تن را به حقارت» و «گردن را به اسارت» می‌کشند؛
ولی سخت‌ترین «زندان» در «جهان» و
بدترین «بُحران بِکر»، «زندان فکر» است.

👌 فکر، «عُقابی تیزپرواز» است و «شهابی پرسوز و گداز».
جولانگاه او چون «مِهر» بر «سینۀ سپهر» است
و هرگز نه «سنگ‌سای سِندان» را برمی‌تابد و نه «تنگنای زندان» را.

⭕️ ««بگشاییم پر و بالش» را و «بزداییم وزر و وبالش» را،
تا «سپهرِ سیاهِ بیشه را بشکافد» و «مِهرِ پگاهِ اندیشه را بشکوفاند».


✍ استاد شفیعی مطهر
1400/03/30
------------------------------------------------

بُحران: آشفتگی و تغییر حالت ناگهانی، بالاترین مرحله‌ی یک جریان

سپهر: آسمان

بکر: تازه، دست‌نخورده

باره: دیوار قلعه، حصار

شهاب: اخگر، شرر، شعله، ستاره

سنگ‌سای: سایندۀ سنگ

سِندان: ابزار آهنی ضخیم که آهنگران آهن را روی آن گذاشته و با پُتک می‌کوبند، تکه آهن زیر کوبه‌ی در

وِزر: بار بر پشت

🌱🎋🌴

✅ دیگر آثار و دانلود رایگان کتاب‌های این قلم؛ در کانال رسمی 'گزین گویه‌های مطهر' :

🌐 /channel/nedayemotahar

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

گزین‌گویه‌های
#مطهر.(فرگرد 2356)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

صدقه‌دادن هیچ کمکی به «تهی‌دستان» و «دل‌شکستگان» نمی‌کند،

بلکه وجدان ما را «رامش» و «آرامش» می‌بخشد،

برای تنگدستان جامعه بهترین «حمایت دفاعی»،اجرایِ «عدالت اجتماعی» است.

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

🌝💫🤔

🔴📣 #هر_پگاه_نو_با_یک_نگاه_نو...
🔢 فرگرد 1619
🔰 «فقدان مغزها» و «خُسران بی‌مغزها»!

🖌__ در جوامعی که مغزها «راهی جز فرار» و «پناهی جز دامن اغیار» ندارند،
بی‌مغزها بر «صدر می‌نشینند» و «قدر می‌بینند»!

😔 «خُسران بی‌مغزها» بیش از «فقدان مغزها»،
«روان را می‌خراشد» و «راژمان را فرومی‌پاشد».

👌 «امیران بی‌درایت» و «مدیران بی‌کفایت»،
«ریشه‌ها را می‌فرسایند» و «اندیشه‌ها را می‌آلایند»!
اینان «شرری شریر» دارند و «خطری خطیر».


✍ استاد شفیعی مطهر
1400/03/27
-----------------------------------------------

راژمان: سیستم، نهاد، دستگاه، نظام

شرر: جرقّه، آن چه از آتش به هوا می‌پرد

شریر: پست، بسیار شر

خطیر: بزرگ، مهم
🌱🎋🌴

✅ دیگر آثار و دانلود رایگان کتاب‌های این قلم؛ در کانال رسمی 'گزین گویه‌های مطهر' :

🌐 /channel/nedayemotahar

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

آيين محبّت در آيينۀ فطرت

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️

چه مُشكبيز است نفس مُشكبوي روزه‌داران

و چه عنبر‌آميز است گل روي ايشان !

چه رمزآميز است راز روزها و روزه‌هاي مشكبيز رمضان

و شبحِ شب‌هاي شورانگيز آن!

چه طراوت‌بخش است تراوش آواي تلاوت قرآن

از حنجرۀ پنجره‌هاي روشن سحرگاهان !

چه فرح‌بخش است پرواز بشر در آغاز سحر از مُلك تا ملكوت و از لوت تا لاهوت!

چه دلخراش است انشقاق سيماي سيمين بدر، در شب‌هاي خون‌رنگ قدر!

...و چه جانكاه است اندوه ماه منوَّر مُنشَق در محراب عبوديّتِ حق!

رمضان، ماهي است كه هر لحظه‌اش حامل هودجي از هور و محملي از نور است .

عطر ثانيه‌ها در طول زمان مي‌پراكند و عرض زمين را مي‌آگند .

در اين ماه از در و ديوار شهر شميم شفابخش شوق حق مي‌تراود

و نسيم نوازشگر نماز و نيايش قادر مطلق مي‌وزد.

در كوچه‌هاي شهر ،جويباران جمال و جلال حق در جَرَيان است

و نهرهاي رحمت و مغفرت در سَيَلان .

در اين ماه درهاي بهشت به روي دنيا گشوده است

و فرشتگان دامن‌دامن شكوفه‌هاي شفاعت و سبدسبد رياحين رحمت

بر سر و روي عالميان نثار مي‌كنند.

در اين ماه خار كينه‌ها در دشت سينه‌ها مي‌خشكد

و آيين محبّت در آيينۀ فطرت ريشه مي‌كند .

خارهای رذايل در كشتزار دل مي‌پژمرد و غنچه‌هاي فضايل در باغچۀ اين منزل مي‌شكفد .

من در رمضان ، مومنان را ديدم كه ايثار نثار مي‌كنند و علي(ع) ، ثار !

در رمضان معراج، حراج است و دل‌ها، سراي سراج.

در شب‌هاي نقره‌گون قدر، مهتاب بر هودج سيمين خود مي‌نشيند

و از شاخسار ديدگان گلبوسه برمي‌چيند .

چه مهربان شب‌هاي رمضان آن‌گاه كه دلدادگان حبيب و مشتاقان محبوب

سر بر شانه‌هاي شرمگين تنهايي مي‌نهند و غربت غروب و فراق محبوب را زار مي‌گريند.

زلال دل‌ها از ديده‌ها مي‌چكند و كبوتر جان‌ها‌ در قفس سينه‌ها پرپر مي‌زنند.

طراوت بهار رمضان، دل‌ها را نازك و نرم و سينه‌ها را گيرا و گرم مي‌سازد.

تپش آيينه، آبگينۀ دل‌ها را مي‌شكند و حرارت سينه‌ها ، برودت كينه‌ها را آب مي‌كند.

در رمضان غنچه‌هاي مشكبار بر لب‌هاي روزه‌دار رشك مي‌برند

و بر اين حسرت، شبنم اشك مي‌بارند .

مرواريد شبنم در هر صبحدم شاهد اين غم و گواه اين ماتم است .

در اين ماه ميهمانان خدا بر سر سفرۀ «رضا» از چشمۀ نور، شراب طهور می‌نوشند.

مست از میِ «الست» بر سر «پیمانۀ صفا » ،«پیمان وفا» می‌بندند.

با ملايك دوشادوش گام برمي‌دارند و نوشانوش جام مي‌زنند.

بال‌هاي دعا، دل را از قفس كينه و قفسۀ سينه مي‌رهانند

و او را سبك‌تر از رويا و لطيف‌تر از نسيم صبا تا خلوتگاه خورشيد به پرواز درمي‌آورند.

سرود سپيد سحر، ترانۀ سبز رهايي است براي زنجيريان خاك

و هر سفرۀ افطار ، سكّوي مطار است براي پرواز به افلاك.

بياييم اين فرصت را غنيمت شماريم و خاضعانه سر بر آستان دوست گذاريم .

روح را در چشمه‌سار زلال توبه بشوييم و پاك از گناه ، راه بارگاه او را بپوييم ؛

زيرا عارفان مي‌دانند كه اين ماه چقدر روح‌نواز و دلپذير است

سر بر دامان رمضان‌نهادن، شكوه خدايي را نگريستن و اندوه جدايي را گريستن !

ضمن آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما ، براي حسن ختام و پايان كلام ،

سخن را با شميم فرمايش مولا علي (ع) عطرآگين مي‌سازيم:

« خواب روزه‌دار عبادت و سکوتش تسبیح و دعایش مستجاب است ،

پاداش عملش دو چندان و دعایش هنگام افطار رد نمی‌شود.» (بحار ، ج ۹۳ ،ص ۳۶۰)

#شفيعي_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2355)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

شیطان نه «هیولایی سفّاک» با «استیلایی ترسناک» است،

که بخواهد ما را به «دام بیندازد» و «استخدام سازد»؛

بلکه «مونایی مکنون» و «تمنّایی در درون» است.

بنابراین باید «خویش را بکاویم» و «بیش بتاویم»،

تا «شیطان خویش را بشناسیم» و جز از «بُحران تشویش نهراسیم».

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

مونا: آرزو

تمنّا: آرزوکردن

تاویدن: تابیدن، تاب‌آوردن،طاقت آوردن

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

🌝💫🤔

🔴📣 #هر_پگاه_نو_با_یک_نگاه_نو...
🔢 فرگرد 1617
🔰 «دوام شور» در «احترام به شعور»

🖌__ در جامعه‌ای که «آزادی را عار» و «آبادی را شعار» بدانند
امید هیچ «تاثیر ژرف» و «تغییر شگرف»
از «حقوق حیات» و «صندوق انتخابات» نباید داشت.

👈 مردم آن گاه «آگاهانه» و «امیدوارانه»،
به سوی «صندوق می‌شتابند»، که در آن نامزدهای «مورد وثوق را بیابند».

👌 تنها راه «درخشیدن مردمِ شایگان» و «شوربخشیدن به تفاهُم همگان» این است
که مردم بپذیرند با این «راژمان فراندیش» به همۀ «آرمان‌های خویش» می‌رسند.

⭕️ «دوامِ شورِ تفاهُم» در «احترام به شعورِ مردم» است.


✍ استاد شفیعی مطهر
1400/03/23
------------------------------------------------

وثوق: اعتماد

شایگان: سزاوار، لایق، درخور، شایسته

راژمان: سازمان، سیستم

فراندیش: اندیشنده
🌱🎋🌴

✅ دیگر آثار و دانلود رایگان کتاب‌های این قلم؛ در کانال رسمی 'گزین گویه‌های مطهر' :

🌐 /channel/nedayemotahar

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2354)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

«استبدادِ حاکِم» و «فسادِ مَحاکِم» در کشورهای جهان سوم،

مردم را به «سویی می‌رانَد» و به «تکاپویی فرامی‌خواند»،

که به جای «آرمان،نان» بخواهند و به جای «ثواب،آب».

«سیری شکم» را به بهای «اسیری قلم» بخرند

و «بازۀ تفرُّس» را به «اجازۀ تنفُّس» بفروشند!

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

بازه : درّه،فاصله میان دو کوه،پهنای کوچه

تفرُّس: به‌فراست‌دریافتن

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

🌝💫🤔

🔴📣 #هر_پگاه_نو_با_یک_نگاه_نو...
🔢 فرگرد 1616
🔰 «ریوۀ بردگی» و «شیوۀ خودکامگی»

🖌__  «زشت‌ترین کامه» برای «بدسرشت‌ترین خودکامه»،
این است که مردم یا باید «گول» بخورند، یا «گلوله»!
زیرا «اِمرار بیداد» و «استمرار استبداد»،
راهی جز «فریب» و «نهیب» ندارد.

👈 «تمدید تحکُّم» جز با «تهدید مردم» امکان ندارد.
در «هزارۀ سوُّم»، «ادارۀ مردُم»،
با «ریوۀ بردگی» و «شیوۀ خودکامگی»،
در هیچ «مکان»، «امکان» ندارد.

👌 در «دریای انسانیّت» و «استیلای عقلانیّت»
زورق خودکامگی «درهم شکسته» و «به گِل نشسته»!


✍ استاد شفیعی مطهر
1400/03/20
------------------------------------------------

ریوه: مکر، حیله، فریب، افسون

کامه: مراد، خواهش، مطلب، مقصد

اِمرار: گذراندن، گذرانیدن وقت

نهیب: ترس، بیم، هیبت، عظمت، آواز مهیب، تشر

استیلا: دست یافتن، غالب شدن

زورق: کشتی کوچک

🌱🎋🌴

✅ دیگر آثار و دانلود رایگان کتاب‌های این قلم؛ در کانال رسمی 'گزین گویه‌های مطهر' :

🌐 /channel/nedayemotahar

Читать полностью…

گاه‌گویه‌های‌ مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2353)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

«نهُفتن شادی» و «گرفتن آزادی»،

از مردمی که نمی‌خواهند «بَرده» و عمری «درپَرده» باشند،

«بسی دشوار» و «بسیار ذهن‌آزار» است؛

ولی «آزادی‌دادن» و «درِ شادی‌گشادن»،

برای مردمی که به جای «بندۀخدابودن»،«بردۀکدخدابودن»را برگزیده‌اند،

«بسی دشوارتر» و «ذهن‌آزارتر» است.

#شفیعی_مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃

Читать полностью…
Subscribe to a channel