60038
اینکانال با هدف دسترسی آزاد به اینترنت «بهعنوان یک حق شهروندی»، بهدور از هرگونه وابستگی حزبی، سیاسی، تشکیلاتی و ... فعالیت میکنه! https://ircf.space/contacts https://x.com/ircfspace
رادار #کلودفلر گزارش داده که در شبکه زیرساخت صبح امروز (چهارشنبه) به مدت چندساعت یک ناهنجاری واقعی و قابل اندازهگیری رخ داده، که از نظر زمانی همزمان و ناگهانی بوده، نه تدریجی.
رفتار نمودار نشون میده قبل از این بازه، ترافیک کاملاً نزدیک به الگوی هفتهی قبل بوده؛ یعنی شبکه پایدار و نرمال کار میکرده. درست بعد از اون نقطه، هم Total bytes و هم HTTP bytes با هم سقوط میکنن و روی یک سطح پایینتر تثبیت میشن. این همزمانی نشون میده مشکل در یک پروتکل خاص یا یک سرویس خاص نیست، بلکه در مسیر عبور ترافیک اتفاق افتاده و ارتباطی هم با الگوی مصرف نداره، چون اختلافش با وضعیت هفته قبل زیاده و شیب افت غیرطبیعیه.
این نمودار تقریباً با قطعیت DDoS، جهش ناگهانی مصرف، یا خرابی فیزیکی لینک بینالملل رو رد میکنه، چون در هیچکدوم از اونها چنین افت تمیز و پایدار نداریم. ترافیک بینالملل زیرساخت وارد حالتی شبیه "مسیردهی با کاهش ظرفیت" شده، یعنی یا بخشی از مسیرهای BGP کنار گذاشته شدن، یا ترافیک به لینکهایی با ظرفیت کمتر منتقل شدن، یا DPI در مقیاس بالا فعال شده!
این تصمیم یا تغییر، در لایهای بالاتر از اپراتورها، یعنی سطح شبکه زیرساخت اعمال شده. برای همین کاربر خانگی، دیتاسنتر، موبایل و ثابت همزمان دچار مشکل میشن، هندشیکهای TLS کند یا fail میشه، VPNها ناپایدار میشن و بعضی از سایتها و سرویسها درست کار نمیکنن.
🔍 ircf.space
@ircfspace
دورزدن فیلترینگ در شرایط پراختلال فعلی، با روش رئالیتی و شبیهسازی ترافیک؛ بدون تانل.
🎥 youtube.com/watch?v=S1QVO-L5jF0
🔍 ircf.space
@ircfspace
کانفیگ فرگمت پنل BPB (با فینگرپرینت فایرفاکس و مود دیفالت) داره روی همراه اول در بدترین وضعیت اینترنت کار میکنه.
© kharabam666
🔍 ircf.space
@ircfspace
یک منبع آنلاین در حوزه امنیت دیجیتال و حریم خصوصی، که هدفش کمک به کاربران در محافظت از زندگی آنلایشونه.
این وبسایت با تمرکز روی راهنماییهای عملی و چکلیستهای قابل اجرا، سعی میکنه به افراد نشون بده چطور از اطلاعات، حسابها و فعالیتهای دیجیتال خودشون در برابر تهدیدات مختلف محافظت کنن.
👉 amni.at
💡 github.com/hamid-k/personal-security-checklist-FA
🔍 ircf.space
@ircfspace
رادار دیفیکس نشون میده که در بازه زمانی ۳ روز گذشته، کاربران اینترنت ثابت و اینترنت موبایل از حوالی ساعت ۱۱ قبل از ظهر هر روز تا ۱ بامداد روز بعدش بیشترین اختلال رو تجربه کردن، که این تشابه روند #اختلال_اینترنت ثابت و موبایل، میتونه بر تحلیلهای موجود مبنی بر هدفمند بودن اختلالها صحه بذاره.
نکته دیگه اینکه از بین ایرانسل، همراه اول و مخابرات، اینترنت مخابرات در ۳ روز گذشته بیشترین اختلال رو داشته و بعد از اون ایرانسل در جایگاه دوم قرار داره.
🔍 ircf.space
@ircfspace
در نهمین روز از اعتصابات و اعتراضات سراسری، همچنان محدودیتها و اختلالهای #اینترنت ادامه پیدا کردن و نکته جالبی که در کنار سایر موضوعات مثل دشواری دسترسی یا از کار افتادن برخی از پروتکلها توسط کاربران گزارش شده، "وصل شدن کانفیگها و حتی گرفتن پینگ، اما عدم رد و بدل شدن دیتا هست"!
این اختلالها همونطور که تحلیلها میگن هدفمند و ساختار یافته دارن اعمال میشن و همچنان چراغ اینترنت ایران رو روشن، ولی ارتباطات رو به سطحی ضعیف، کند و پردردسر کشوندن، که موجب شده سرویسهایی مثل نتبلاکس که وضعیت اینترنت در کشورهارو رصد میکنن، تا این لحظه اشارهای به وضعیت ایران نداشته باشن.
علاوه بر این، اختلال در سطح دیتاسنترهای ایرانی بر اساس گزارش رادار آروان و وانیلا در روزهای اخیر خفیف یا بدون مشکل بوده. همینطور همواره گزارشهای متعددی از قطع اینترنت بینالملل در مناطقی که درگیر اعتراضات هست به گوش میرسه.
🔍 ircf.space
@ircfspace
بر اساس گزارش رادار کلودفلر، دیروز و پریروز شاهد یک شوک ناگهانی بودیم، که ترافیک اینترنت در مقاطعی حدود ۳۰ درصد پایینتر از الگوی معمول بوده و درخواستهای وب بهطور محسوسی کم شدن، اما امروز وضعیت کمی فرق کرده. اینترنت بهطور کامل برنگشته، اما افت ناگهانی اولیه جای خودش را به یک اختلال دائمی داده.
ترافیک کلی هنوز حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد پایینتر از حالت معموله و سهم کاربران واقعی (human traffic) در برخی بازهها به حدود ۱۳ تا ۲۰ درصد رسیده. بررسی دادهها نشون میده حکومت بهجای قطع سراسری، سراغ اختلال هدفمند در لایههای فنی اینترنت رفته، بهویژه روی پروتکلهایی مثل QUIC که بسیاری از اپها، مرورگرها و ابزارهای دور زدن فیلترینگ ازش استفاده میکنند.
این اختلالها همزمان و یکدست نیستن و به نظر میرسه در چند روز اخیر به طور مرحلهای و اپراتوربهاپراتور اجرا شدن. هدف تا اینجا این بود که اینترنت در ظاهر وصل بمونه، اما سرعت بیاد پایین، ناپایدار باشه و ویپیانها هم مختل بشن. انگار که به جای خاموش کردن چراغ، نورش رو به تدریج کم کنند.
در واقع میخوان (مثل دوره جنگ) به خاطر خاموشی اینترنت هزینه سیاسی ندن و روند تبادل اطلاعات رو هم بیشتر کنترل کنن.
© nima
🔍 ircf.space
@ircfspace
گروه Void Verge اعلام کرده که اتمیک (یکی از اعضای این تیم با نام کاربری atomic_anon) که اون رو با کانفیگهای سرورلس GFW-slayer، توسعه ویوارپ و گزارشهای تحلیلی از GFW میشناسیم دستگیر شده.
این تیم اطمینان خاطر داده که تمام پروژههای موجود در حساب اتمیک به صورت امن به دیگر اعضای تیم منتقل شده و امن هستند.
از نهاد بازداشت کننده، محل نگهداری و وضعیتش اطلاعی در دسترس نیست.
🔍 ircf.space
@ircfspace
بر اساس دادههای رادار کلودفلر، در ۴۸ ساعت گذشته اینترنت ایران در حال حاضر وصل است، اما کیفیت آن بهطور عمدی پایین نگه داشته شده و هنوز به شرایط عادی برنگشته است.
اینترنت ایران در ۲ روز گذشته قطع نشده، اما همچنان کند، ناپایدار و دچار اختلال بوده است. در بعضی ساعتها اینترنت بهتر کار کرده، اما این بهبود پایدار نبوده و دوباره افت کیفیت دیده میشود. به زبان ساده، اینترنت هست اما نمیشود روی آن حساب کرد.
حجم استفاده از اینترنت، بهویژه برای وبگردی و استفاده از اپلیکیشنها، در مقایسه با حالت عادی کمتر شده است. این یعنی خیلی از کاربران یا کمتر آنلاین شدهاند یا به دلیل کندی و قطع و وصل، نتوانستهاند مثل قبل از اینترنت استفاده کنند. پیامرسانها، سایتها و سرویسهای آنلاین بیشتر از خود اتصال اینترنت دچار مشکل شدهاند.
دادهها نشان میدهد بخش بزرگی از ترافیک اینترنت مربوط به سیستمها و فعالیتهای خودکار است و سهم کاربران واقعی کمتر شده. این معمولاً زمانی اتفاق میافتد که اینترنت برای مردم عادی آزاردهنده و غیرقابل استفاده میشود و استفاده روزمره کاهش پیدا میکند.
این اختلالها فقط به یک شهر یا استان خاص محدود نیست و در سراسر کشور دیده میشود. تفاوت زیادی هم بین اینترنت موبایل و خانگی وجود ندارد، که نشان میدهد مشکل از سطح بالای شبکه است، نه از یک اپراتور خاص.
در مقایسه با دوره جنگ ۱۲ روزه که اینترنت تقریباً قطع شده بود، وضعیت فعلی فرق دارد. اینترنت کاملاً خاموش نشده، اما عمداً طوری مدیریت شده که کند و بیثبات باشد. نتیجه این است که ارتباط برقرار میشود، اما سخت، پرهزینه و با اعصابخردی زیاد.
© nima
🔍 ircf.space
@ircfspace
اگر اینترنت بینالملل رو بهصورت کامل قطع کردن چکار کنیم؟
جواب واضحه: ماوس و کیبورد رو بذاریم کنار ... !
#اعتراضات_سراسری
#سرکوب_اینترنت
🔍 ircf.space
@ircfspace
اگر میخواین با اهدای کانفیگ یا دونیت، قدمی برای کمک به مردم در محدودیتهای اخیر اینترنت بردارین، شرایطش از طریق MahsaNG و DefyxVPN امکان پذیره.
MahsaNG:
👉 mahsaserver.com/register-donor
DefyxVPN:
👉 donation.defyxvpn.com
🔍 ircf.space
@ircfspace
اپ DefaceIT یک ابزار رایگان برای اندروید هست که برای محافظت از حریم خصوصی در ویدئوها پیادهسازی شده.
اینابزار که بهصورت متنباز در گیتهاب قرار گرفته و توسط گیتهاب اکشنز بیلد میشه، بهطور خودکار چهرهها و پلاکهارو در ویدئوها تار میکنه، تا قابل شناسایی نباشن.
👉 github.com/therealaleph/DefaceIT/releases/latest
🔍 ircf.space
@ircfspace
اپ Bridgefy یک پیامرسانه که به جای اینترنت برای ارسال پیام از اتصال مستقیم بین گوشیها استفاده میکنه. وقتی اینترنت قطع باشه یا به اینترنت دسترسی نداشته باشیم، بریجفی میتونه پیامهارو از طریق بلوتوث یا شبکه محلی وایفای به گوشیهای نزدیک بفرسته و اگر پیام بخواد فاصله طولانیتری رو طی کنه، میتونه از گوشیهای وسط مسیر استفاده کنه تا به مقصد برسه.
این یعنی وقتی چندنفر در یک محدوده جغرافیایی نزدیک هم باشن، حتی بدون اینترنت میتونن با هم متن بفرستن و چت کنن. اپ برای هر دو پلتفرم اندروید و آیفون عرضه شده و نسخه پایهی اون رایگانه.
این برنامه متنباز نیست و نسخههای اولیهی اون مشکلات امنیتی داشتن که توسعهدهندههاش تلاش کردن برطرفشون کنن. برنامههای مشابه دیگری هم ممکنه باشه که خودم تابحال ازشون استفاده نکردم، اما در کل برای موقعیتهای حساس بهتره با احتیاط تصمیمگیری کرد.
👉 play.google.com/store/apps/details?id=me.bridgefy.main&hl=en
👉 apps.apple.com/us/app/bridgefy-offline-messages/id975776347
🔍 ircf.space
@ircfspace
در کنار اختلالها یا قطع اینترنت موبایل بهصورت منطقهای، پای این اختلالها در بعضی از مناطق به اینترنت ثابت هم رسیده و برخی از پروتکلها دیگه مثل سابق کار نمیکنن.
شهرهای مختلفی درگیر اعتراضات هستن و مشخص نیست محدودیتها در ساعات و روزهای آینده تا چه حد افزایش پیدا کنن.
🔍 ircf.space
@ircfspace
اینترنت ایران در ۵ روز گذشته قطع نشده، اما بهطور هدفمند دچار اختلال شده.
دادههای رادار کلودفلر نشون میده افتهای تکرارشونده و هماهنگ در ترافیک رخ داده، که به خاطرش ترافیک وب بیش از کل ترافیک آسیب دیده.
این الگو نشوندهنده محدودسازی و دستکاری ترافیکه و نتیجهش دسترسی کند و ناپایدار برای کاربرانه.
این نوع اختلال طوری طراحی شده که اینترنت قطع نباشه، اما در عین حال اتصال هم قابل اعتماد نباشه. یعنی کارهای حساس، حرفهای و ارتباط با بیرون عملاً فلج بشه، حتی اگه ظاهراً اینترنت وصل به نظر بیاد.
© nima
🔍 ircf.space
@ircfspace
گزارشهای پرشماری از اختلال گسترده، محدودیت شدید و همینطور ملی شدن اینترنت کشور خبر میدن و در عمل به نظر میرسه وضعیت رو روی #وایت_لیست قرار دادن تا در برخی از اپراتورها و مناطق، امکان دسترسی به چیزی جز سرویسهای تعریف شده وجود نداشته باشه.
در این بین بهنظر میرسه دارن لایهی زیرساخت اینترنت رو فعالانه دستکاری میکنن، که نگرانکننده و هشداردهنده هست!
🔍 ircf.space
@ircfspace
چرا اینبار اینترنت مردم عادی کند شده، نه قطع؟
پاسخ رو باید در هزینه سیاسی جستوجو کرد. تجربه قطع کامل اینترنت در دوره جنگ ۱۲روزه نشون داد که هزینه اجتماعی و سیاسی چنین تصمیمی آنچنان بالاست که میتونه حتی صدای حامیان حکومت رو هم در بیاره.
هزینهای که بعد از ماجرای رسوایی #سیمکارت_سفید (پس از بهروزرسانی شبکه ایکس)، دوچندان هم شد.
اما این بار حکومت مسیر کمهزینهتری رو انتخاب کرده: اینترنت رو قطع نکرده، اما عملاً اون رو برای مردم ناکارآمد کرده.
اتصال کاملاً صفر نشده، اما طوری مدیریت شده که رادارهای بینالمللی پایش ترافیک، اختلال شدید رو ثبت نکنند و از بیرون، اینترنت #ایران خاموش به نظر نیاد.
این چیزی که امروز میبینیم، سطح جدیدیه از #اینترنت_طبقاتی. الان دیگه مسأله این نیست که ایکس برای این سیمکارت فیلتره و برای اون یکی نیست. مسأله این نیست که اینترنت سیمکارت سفید وصله و اینترنت بقیه قطع! مسأله اینه که اینترنت برای مردم ظاهراً وصله، ولی کُند و ضعیف، اما برای سفیدها بدون اختلال وصله!
در واقع برای طبقات مختلف، کیفیت کاملاً متفاوتی رو برای اینترنت در نظر گرفتند. و این دقیقاً همون جاییه که اینترنت طبقاتی بهعنوان یک واقعیت اجرایی خودش رو نشون میده و مخالفت یا تکذیبش به دست پزشکیان، حقیقت رو عوض نمیکنه.
© nimaclick
🔍 ircf.space
@ircfspace
نسخه AndroidTV از #فیلترشکن دیفیکس بهصورت بتا منتشر شد.
اونطور که گفتن دارن روی مشکلات دسترسپذیری برنامه کار میکنن، اما تقریبا به شکل عجلهای ریلیزش کردن تا کمکی برای دسترسی بهتر به اینترنت آزاد شده باشه.
برای این نسخه باید از مجیکماوس یا ماوس استفاده کنین، تا در آپدیتهای بعدی بهبودش بدن.
👉 play.google.com/store/apps/details?id=de.unboundtech.defyxvpn
💡 github.com/UnboundTechCo/defyxVPN/releases
🔍 ircf.space/software
@ircfspace
رادار کلودفلر یک ناهنجاری بر روی شبکه زیرساخت از حدود ۰۳:۱۵ تا ۰۸:۱۵ صبح امروز ثبت کرده، که الگوی اون شامل نوسانهای غیرعادی، چند پیک ناگهانی و سپس افت محسوس ترافیک، بهویژه در HTTP بوده.
این رفتار با الگوی معمول شبانه و زمان استراحت کاربران همخونی نداره؛ چون کاهش طبیعی مصرف باید تدریجی و یکنواخت باشه، نه همراه با جهش و افت تند، و اصولاً چنین چیزی بهعنوان Anomaly علامتگذاری نمیشه.
این رخداد با احتمال بسیار بالا DDoS یا حملهی خارجی نیست و منشأ اون در سمت کاربران یا مصرف طبیعی هم قرار نمیگیره. از اونجا که مساله در سطح شبکهی زیرساخت رخ داده، محتملترین توضیح اعمال محدودسازی یا بروز تغییر فنی در لایهی بالادستیه؛ جایی که امکان دستکاری ظرفیت، مسیریابی یا #فیلترینگ موقتی رو دارن.
در نتیجه، منطقیترین برداشت اینه که در اون بازهی زمانی، اینترنت کشور دچار #اختلال یا محدودسازی ساختاری از داخل شبکه شده؛ اقدامی که اثر سراسری داشته و مستقیماً باعث افت دسترسی کاربران به اینترنت بینالملل شده ...
🔍 ircf.space
@ircfspace
با استفاده از پروژه #زنجیر میتونین یک پیامرسان کوچک و مقاوم در برابر فیلترینگ رو با استفاده از یک سرور مجازی معمولی ایران راهاندازی کرده و در شرایط اینترنت ملی ازش استفاده کنین.
از این پیامرسان اپنسورس که غیرمتمرکز و با رمزنگاری سرتاسری هست، میتونین برای ارتباط با اعضای خانواده یا گروه دوستان استفاده کرده و نیازی به تهیه دامنه یا هزینه اضافه نداره.
👉 github.com/MatinSenPai/Zanjir
🎥 youtube.com/watch?v=ZKTOs9y6rpw
🔍 ircf.space
@ircfspace
اگر اینترنت قطع شد، بمونه به یادگار ...
ما نه فریبخورده بودیم، نه جاسوس و مزدور؛
و نه از جایی پول میگرفتیم.
ما فقط شما رو به صدها دلیل نمیخواستیم
و برای داشتن یه زندگی معمولی، آگاهانه از شما عبور میکنیم.
پس بارها و بارها "نه به جمهوری اسلامی".
به امید سپیدهدمی پس از تاریکی،
به امید ایران آزاد.
🔍 ircf.space
@ircfspace
استارلینک اعلام کرده که #اینترنت پهنباند رایگان رو برای مردم ونزوئلا فعال کرده.
این اقدام در ادامهی تحولات سیاسی اخیر و پس از بازداشت نیکلاس مادورو (رئیسجمهور دیکتاتور)، با هدف حفظ دسترسی مردم به اینترنت و جلوگیری از قطع ارتباط اونها با جهان انجام شده.
در واکنش به این تصمیم، کاربران ایرانی مختلفی از #استارلینک و ایلان ماسک خواستن توجه ویژهای هم به #ایران داشته باشن؛ جایی که همزمان با اعتراضات مردمی، محدودیتهای شدید و گسترده اینترنتی اعمال شده و دسترسی آزاد شهروندان به اینترنت به شدت مختل شده!
🔍 ircf.space
@ircfspace
تیم توسعه دیفیکس اعلام کرده که بروزرسانی جدیدی برای بهبود دسترسی به #اینترنت_آزاد مختص کاربران ایران منتشر شده و هماکنون در گوگلپلی و گیتهاب در دسترس هست.
همینطور اشاره کردن که نسخههای iOS و ویندوز این #فیلترشکن هنوز تحت بررسی استور هستن و بهدلیل تعطیلات روند تأیید اونها زمانبر شده؛ به همین دلیل پیشنهاد کردن نسخه ویندوز رو مستقیماً از گیتهاب دانلود کنین.
1️⃣ play.google.com/store/apps/details?id=de.unboundtech.defyxvpn
2️⃣ github.com/UnboundTechCo/defyxVPN/releases
🔍 ircf.space/software
@ircfspace
بعد از مدتها بیخبری، نسخه جدیدی از اپ هیدیفای بهصورت پیشازانتشار در دسترس عموم قرار گرفت.
تمرکز اصلی این آپدیت روی پایدارسازی، یکپارچهسازی معماری، سادهسازی منطقها و بهبود تجربه کاربری در تمام پلتفرمهاست. هسته برنامه بازطراحی و ریفکتور شده، مدیریت پروفایلها، تنظیمات، دیتابیس و مسیریابی منطقیتر و قابل نگهداریتر شدن.
همزمان، مشکلات قدیمی اندروید، ویندوز، لینوکس و macOS بهصورت گسترده رفع شده، رابط کاربری مدرنتر و هماهنگتر شده و قابلیتهای پیشرفتهتری مثل per-app proxy، auto selection، تنظیمات سریع، نوتیفیکیشن هوشمند و کنترل دقیقتر اتصال اضافه شدن.
👉 github.com/hiddify/hiddify-app/releases/tag/draft
🔍 ircf.space/software
@ircfspace
چگونه Netblocks درحال فریب خوردن است؟
دادههای فنی نشان میدهند حاکمیت با «مهندسی ترافیک» سعی در پنهانسازی سرکوب دیجیتال دارد.
ترافیک در استانهای کانون اعتراضات مثل خوزستان و لرستان به شدت سقوط کرده و میانگین سهم این استان ها از کل ترافیک کشور به تنها ۳.۱٪ و ۰.۱٪ رسیده است، در حالی که پهنای باند در مراکز اداری-سیاسی استان تهران (با سهم غالب ۵۰.۸٪) ثابت مانده یا استانی همانند البرز افزایش یافته است.
این جابجایی هوشمندانه باعث میشود میانگین کل ترافیک ایران در گزارشهای بینالمللی دچار سقوط آزاد نشود و سرکوب منطقهای در لایههای آماری پنهان بماند.
همزمان، ایران با داشتن ۷۸.۱٪ «ترافیک ربات»، یکی از بالاترین نرخهای جهانی را دارد؛ فعالیت این رباتهای حکومتی در زمان اعتراضات برای پایش شبکه و عملیات روانی تشدید شده و حجم کل ترافیک را به صورت مصنوعی بالا نگه میدارد تا واقعیتِ قطع دسترسی مردم به جهان فاش نشود.
© Arash_Ary
🔍 ircf.space
@ircfspace
اختلال اینترنت موبایل و ثابت در نقاط مختلف کشور بر اساس گزارشها تشدید شده و اینترنت بینالملل در برخی از مناطق قطع شده.
بر اساس آمار رادارهای آروان و وانیلا، اختلال در سطح دیتاسنترهای داخلی جزئی هست، اما کاربران زیادی از افت کیفیت اینترنت و عدم کارکرد بعضی از پروتکلها در ششمین روز از اعتراضات حکایت میکنن.
🔍 ircf.space
@ircfspace
با برنامههایی نظیر Every Proxy یا GNet Proxy در اندروید، ccProxy در ویندوز و Shadowrocket یا Streisand در آیفون میتونین اینترنتی که روی دستگاه خودتون از فیلترینگ عبور کرده رو با بقیه دیوایسها به اشتراک بذارین.
👉 t.me/ircf_toolbox/14
🔍 ircf.space
@ircfspace
معمولاً این سوال مطرح میشه که اگر شرایط طوری باشه که عملاً دسترسیای جز پیامرسانهای ایرانی وجود نداشته باشه، از نظر امنیت کدومشون قابل اعتماده؟
چون این پرسش بارها تکرار شده، بهتره شفاف بگم: از نگاه من، هیچکدوم قابل اعتماد نیستن.
تا زمانی که پیامرسانهای بومی زیرساخت و سرورهاشون داخل ایرانه، دسترسی به دادههاشون ذاتاً سادهتره و تضمین مستقلی برای حفظ حریم خصوصی کاربران وجود نداره، اعتماد معنای روشنی پیدا نمیکنه. اعتماد زمانی شکل میگیره که شفافیت فنی، تعهد حقوقی روشن و سابقهای قابل راستیآزمایی وجود داشته باشه، نه صرفاً ادعا یا بیانیه.
تجربههای قبلی هم این تردید رو تقویت کرده. اگر ایمیلهای افشا شده رو خاطرتون باشه، در موارد متعددی دیده شده که بدون طی شدن یک روند قانونی شفاف و قابل پیگیری، صرفاً با یک درخواست، امکان مسدودسازی حساب، ارائه آیپی یا دسترسی به اطلاعات کاربران وجود داشته. وقتی چنین سازوکاری هنوزم برقرار باشه، صحبت از امنیت و حریم خصوصی بیش از اونکه مبتنی بر واقعیت باشه، به یک ادعای تبلیغاتی شبیه میشه.
همین نگاه درباره VPNها هم از نظر من صدق میکنه. فیلترشکنهای ایرانی کلوزسورس که سیاست حریم خصوصی مشخص و قابل بررسی ندارن، ساختار مالکیت و پاسخگوییشون مبهمه و در عین حال در شدیدترین اختلالها بدون توضیح روشن همچنان بهطور عادی کار میکنن، طبیعتاً محل تردید هستن. وقتی ابهامات امنیتی هم به این تصویر اضافه بشه، نادیده گرفتن این نشونهها از نظر من رویکرد محتاطانهای نیست.
🔍 ircf.space
@ircfspace
اختلال اینترنت؛ خاموشکردن صداها بدون خاموشکردن چراغها!
تجربهی قطع سراسری اینترنت در گذشته نشون داد که خاموشی کامل، بلافاصله توسط نهادهایی مثل نتبلاکس، کلودفلر، رسانههای جهانی و افکار عمومی رصد و برجسته میشه و هزینهی سیاسی بالایی داره.
به غیر از مساله اعمال محدودیتها و اختلالهای منطقهای که مستقیما به شکلگیری اعتصابات و اعتراضات مردمی مرتبطه، اختلال سراسری در اینترنت ایران در روزهای اخیر بیشتر بوده.
در این سناریو، چون اینترنت قطع نشده، گزارشها مبهمتر میشن، آلارمهای جهانی کمتر فعال میشن و فضا برای انکار رسمی فراهم میمونه.
به بیان سادهتر، در این شرایط نه میشه بهش گفت متصل هستیم، نه میشه گفت قطعیم. این مدل اختلال، هزینهی اجتماعی و اقتصادی بالایی داره، اما برای طراحانش کم هزینهتر از قطع کامل اینترنته، چون همزمان امکان کنترل، انکار و مدیریت روایت رو فراهم میکنه.
🔍 ircf.space
@ircfspace
از پروژههایی نظیر #Snowflake و #Conduit غافل نشین!
پروژه Snowflake یه روش برای دور زدن سانسور و #فیلترینگ اینترنته، که به کاربران کمک میکنه حتی در کشورهایی که Tor بهطور مستقیم مسدود شده، به اینترنت آزاد و شبکه Tor وصل بشن. در واقع مثل یک پل (bridge) عمل میکنه که ترافیک Tor رو به شکلی غیرقابل شناسایی هدایت کنه.
پروژه Conduit هم به کاربران اجازه میده بهعنوان ایستگاه اشتراک اینترنت در شبکه Psiphon عمل کنن و ترافیک کاربران دیگری که نمیتونن مستقیم به اینترنت آزاد وصل بشن، بهصورت امن و رمزگذاریشده از طریق شبکه Psiphon تامین بشه.
اگر خارج از ایران هستین، یا اگر #استارلینک دارین، میتونین پهنایباند اینترنت فاقد فیلترتون رو با دیگران در ایران به اشتراک بذارین.
👉 snowflake.torproject.org
👉 conduit.psiphon.ca/en
© Eagle_1157
🔍 ircf.space
@ircfspace