• لنشر افضل القصص والروايات المرعبه بجميع اللهجات. • لسناا الوحيدون فِ عالم الرعب ولكن نحن المتميزون فِي نشر الأروع. • للتواصل : « @NG00MBOT » • • تاريخ انشاء القناه: « 20/4/2020 »
رواية رياح هجر
سلسلة رواية ( #بساتين_عربستان)
#الجزء_الثالث
أسامة المسلم
رواية بساتين عربستان
سلسلة رواية ( #بساتين_عربستان)
#الجزء_الأول
أسامة المسلم
الكاتب المبدع اسامة المسلم. هو كاتب وروائي سعودي من المنطقة الشرقية، في الأحساء من مواليد (15 ربيع الأول 1397هـ / 5 مارس 1977م) برز في وقت متأخر من حياته الأدبية في كتابة الروايات من نوع الفانتازيا والفانتازيا التاريخية بقصص وأحداث ذات طابع تشويقي وبسرد الأحداث على الطريقة السينمائية ذات الحوارات المتينة بأسلوب السهل الممتنع، ويسرد من خلالها الأحداث بشكل متقطع مع وضع أسماء فريدة وغريبة من نوعها ويكمن في معظم رواياته النهايات الغير متوقعة.مكتبة رواياتpdf، وهذا الشيء الذي جعل بعضًا من رواياته ترشح لكي تصبح فلمًا لكنه رفض وصرح بقوله ("أنه لم يجد بعد العرض الذي لا يستطيع رفضه"). وقد تُرجمت بعضًا من رواياته للإنجليزية كرواية (خوف وبساتين عربتسان) في الأجزاء الأولى، كما وأن له رواية واحدة مشتركة مع الكاتب الكويتي "عبد الوهاب الرفاعي" بعنوان "مخطوطات مدفونة".
مؤلفاته هنا👇👇
لا تَسخر مَع العَالم السُفلي :
أتذكَر عندما قَال قَريبي ساخِراً أنّه يُريد تَجربة النَوم فِي قَبر وفِي تِلك اللحظه سَقط أرضَاً دُون حَراك .
ليلة في جهنم -ج1 منزل أبو خطوة ✨
تدور أحداث الرواية في منزل في منطقة مقطوعة في مدينة القاهرة. بيت بنيت المباني التي بجانبه على مسافة كبيرة منه، ويكأن هذه المباني أيضًا تخشى من شئ. جاء حسن الجندي بهذه الرواية التي بين أيدينا لينسج نسيجًا آخر مختلف لقصة رعب أخرى ممتعة كغالب أعماله.
#رعب
رواية مخطوطة بن اسحاق📚
الجزء الثاني: المرتد
✍ حسن الجندي 🌴
الجزء الثاني من رواية مخطوطة بن إسحاق تدخلك الرواية بحرفية لعالم الجن الرهيب في تصويرات حقيقية تعد الرواية بمثابة ملحمة مرعبة مثل سلسلة ملك الخواتم تناولت معلومات مرعبة عن الجان و القرين والغرف النحاسية وصائدي المرتدين.
رواية مخطوطة ابن اسحاق 📚
✍ حسن الجندي 🌴
#رواية_رعب ⬇⬇⬇⬇⬇
رواية الجزَّار 📙
حسن الجندي
326 صفحة.
استطاع الكاتب حسن الجندي في روايته الجزار أن يجعل من القارئ كتلة من المشاعر المتدفقة، حتَّى أنَّه نقل الكاتب بين أجزاء الرواية بأعين مترقبة للمزيد، المزيد المرعب والذي يُنذر بالخوف والشغف معًا في كلِّ سطر، وهذه ميزة حديثة العهد في الرواية العربية إلى حدٍّ ما.
رواية نصف ميت دفن حيًا 📙
حسن الجندي
من الروايات المتعبة والممتعة في الوقت نفسه تتحدث الرواية عن حادث يقع يوميًا استغله ليكتب منه رواية أدبية ناقش فيها قضايا الرعب ، تتفرع الرواية لحوادث كثيرة ظهرت مؤخرًا حادث تصادم وفساد مجتمعي وأشخاص باعوا ضمائرهم والعقاب الإلهي ، ناقش الكاتب كل تلك الأمور في عمل أدبي بأسلوب و لغة مشوقة.
رواية في حضرة الجان 📙
حسن الجندي
عبارة عن روايتين قصيرتين يحملان الكثير من روح الكاتب نفس الأسلوب المرعب الساخر المكرر في جميع أعماله، تحتوي على كثير من الغموض والرعب والإثارة والفكاهة وخفة الدم في عمل أدبي مشوق.
أسئلة لصديقى العفريت
-الجزء الثالث
السؤال الرابع
لو انا قاعد لوحدي وخايف ممكن يحصلي حاجه ؟
دي الفرصه اللى بنستناها كل يوم بناخد الكتير منكم اي حد قاعد لوحده وزعلان وبيفكر او لو عيط دي بتبقي احسن فرصه لينا .. ممكن فجائه تلاقيني حضنك اوديك عالم تاني .
هتبقي موجود في حياتك زي ما انت بس انت اتبدلت بشخص تاني شخصيتك الحقيقه اخدناها بعيد لكن اللى موجود عباره عن جسمك
وحد تاني جواه بيتحكم فيه . يعني تلاقي كتير منكم اصلا مش هما . دول احنا جسمكم اه بس اللى بيتكلم واللى جواه مش هوه حتي اهله ميقدروش يفرقوه لانه بيتعامل بنفس طبعه او حتي نفس تفكيره
بس هوه مش بيبقي هوه . يعني انت ممكن تبقي شخص تاني اصلا دلوقتي غير اللى اتولد بيه يمكن تكون واحد مننا
السؤال الخامس
بتبحوا الضلمه ولا النور ؟
الضلمه غمض عينيك لمده دقيقه بعدها هتشوف نور جي عليك من بعيد او دايره كبيره كده فيها نور وتبداء تختفي لوحده تاني . انت عارف ده معناه ايه .
ده معناه ان فيه مننا كتير اوي في نفس المكان اللى انت قاعد فيه مستنين الفرصه المناسبه
السؤال السادس
الطفل لما بيبقي بيبص كده لوحده علي حاجه وتلاقيه معيط دول انتم صح ؟
ايوه صح الطفل الرضع المولود جديد بيقدر يشوفنا عينه بيبقي لسه مكملتش نموها بيبقي فيها خلل طبيعي بتخليه يشوفنا . ولان اشكالنا بتبقي صعبه جدا وحشه جدا لو اي حد شافنا هيزهل ويفر مننا
الطفل بيستحمل اللى لو شافه حد منكم هيجيله صرع
السؤال السابع
ممكن نشوفوكم علي حقيقكم وايه اللى يخليك تظهر علي حقيقتك لأى حد ؟
لو دخلت الحمام واستحميت بميه سخنه في اي وقت ونزلت علي الارض ممكن في لحظه حد مننا تشوفه قدامك . احنا بنتاذي من الحاجت دي .
او انك تقعد تعيط بليل اوي دي حاجه بتضايقنا جدا ممكن نأذيك بسبب الصوت المزعج اللى بيخرج منك وانت بتعيط .
زي ما قولتلك فوق لو انت خايف دي قوتنا .
وانا بحكيلك دلوقتي بص وراك كده ؟ لو خايف هتشوف منظر يمكن تموت فيها بسببه ولو مش خايف مش هتحس بحاجه اكتر من هوا سخن
10أسئلة لصديقى العفريت
-الجزء الأول
في بيت كل واحد منا حاجات كتير حقيقه مش بنقدر نشوفها عالم تاني مش بيكون متشاف بعنينا . انا هحكيلكم قصتي اللى حصلت معايا ..
انا شاب عندي 20 سنه واول مره اكتشف العالم الغريب ده كان في عيد ميلادي . يوم 12-12 اللى هوه زي النهرده
كان بدايه حياه جديده ودنيا جديده وعالم جديد خالص .
دايما من صغري كنت حاسس ان الدنيا دي مش معقوله لينا احنا بس ،كنت عارف ان فيه حاجات اكبر مننا اووي وقوي خارجيه وحاجات كتير
مش عارف ده كان بسبب الافلام اللى بسمعها ولا ايه . بس انا وانتم وكل الناس . بيحصلنا الحاجات اللى هقول عليها دي
وانا ماشي احس ان في حد ماشي ورايا واجي ابص ملاقيش حاجه .
لو قاعد احس ان في هوا سخن جنب وداني وزي ما يكون حد بيتنفس جنبي . او ساعات ابقي نايم واقوم من النوم حاسس احساس غريب
زي ما يكون حد صحاني مع اني قمت لوحدي . لما بدخل الحمام ابقي حاسس ان في حد بيبص عليا
كلها لحد دلوقتي كانت حاجات حاسس بيها وبس .
ويوم عيد ميلادي كالعاده احتفلت بيه لوحدي اصل انا مليش اصحاب كتير اوي او اقدر اقول ان مليش اصحاب اصلا .
كانوا بيخافوا مني او مفكرني مجنون كنت دايما لما اقعد معاهم اقولهم في حاجات غريبه في بيت كل واحد فينا انتم مش بتلاحظوها
واقعد اقلهم علي تحليل للامور دي وده كان بيخليهم يبعدوا عني .
اليوم الموعود يوم عيد ميلادي احتلفت بيه وبعد ما انتهي الاحتفال انا طول ما انا قاعد حاسس نفس اللى بحسه كل يوم بس النهرده قررت انا لازم اكتشف العالم الغريب ده هعمل اي حاجه
بدأت ادخل النت واقرى عن حاجات كتير وكلام غريب مش فاهمه كنت حاسس بحاجات غريبه بتحصلي وانا بقرا جسمي بيسخن وهوا جنب وداني
مكنتش خايف متوقع اي حاجه هتحصلي لاني فعلا عاوز اكتشف الحاجات دي . لحد ما وصلت لكتاب اسمه شمس المعارف .
وبدأت اقرا فيه كتير طفيت النور وقعدت علي سريري ومسكت تلفوني وبدأت أقرأ في الكتاب . قريت كلام كتير اوي . وصلت لربع الكتاب تقريبا
كان في طقوس وطلاسم وحاجات غريبه لازم اعملها وبدأت أقرأ الطلاسم دي . للحظه كده بدأت أحس بخوف بسيط في قلبي بس عادي . مكنتش مركز اوي يعني
حسيت كده مره واحده ان السرير تقل جنبي زي ما يكون حد طلع قعد عليه . ده وانا كنت بقرا طلاسم غريبه وبرده موقفتش وفضلت مكمل .
لحد ما حسيت حط ايده علي كتفي . وقفت ثواني عن اللى بقراه . وبعدين كملت مبصتش جنبي حتي علشان اعرف اي ده .
فضلت صاحي 8 ساعات بقرا الكتاب من الساعه 7 العشاء لحد الساعه 5 الصبح .
خلصت الكتاب من هنا حطيته جنبي وشديت الغطا بتاعي ونمت .
وبدأ حوار ساعتين مع صديقي العفريت
- افعل ما أمرت به ، وانا سأتركك وشأنك ، ولكن أكمل الانتقام
-من أنتِ
-ليس لك أن تعرف ، أنا الآن ربك ، نفذ أوامري ، وستبقي علي قيد الحياة
-ولمن أنتقم ، لك ، أم لنفسي بعد أن حاولو حرقي
-اذن فلنجعلها انتقام ثنائي ، اقلب حياتهم رأساً علي عقب ، امرضهم، اصنع منهم اناس مسلوبون العقل ، وحينما تصل إلي هذه النقطه ، اترك ليا انا الباقي ، وحينها سأتركك أنت وشأنك
وما الذي يجعلك واثقة بأنني سأنفذ مبتغاكي
-انا اتحكم بك الآن ، وبطلسمي القوي ستظل تحت أمارتي داخل عالمي
-هل أنت بشر حقا
-نعم
-لا اعتقد ، فماذا صنعوا لك هذه العائله
-هذا ليس شأنك ، افعل ما أمرت به ، وإلا سأحرقك أنا بنفسي
-هل تعلمين ماذا سيحدث أن نفذت انتقامك ، وأوامرك
-أعلم ، واذا كان له رب فلينقذه ، أن استطاع
- مع اني يهودي ، ولكنني لا اقدر علي قول هذا ، ما هي ديانتك
- قلت لك هذا ليس شأنك ، نفذ وسأتركك
-بمن تفضلين أن أبدأ به ؟
-بهم جميعا
-سابدأ علي هذا العهد
-لا تأمن مكري يا عزرا ، فمن احضرك الي هنا ، قادر علي نزع الحياة من جسدك
-اذن فلنبدأ ، فمن البدايه وانا أكره هؤلاء البشر
قلت لكم البشر اخطر منا كثيرا ، ضحية أخرى
#انتهت
#مذكرات_جن
لا لا..مش فاهم!!
بسرعة الاسعاف والمباحث وصلوا المكان..الاسعاف أخدت مراتي..وأخويا بيكلم ظابط مباحث من اللي واقفين فبيشرحله حالتى واللي حصل بالظبط..فبيقوله:
اخويا اخترع شخصية مراته التانية اللي بيشبها بوالدته دايما..زي ماقالنا الدكتور النفسى من مدة..فكان متعلق بوالدته جدا..ومتحملش وفاتها..والشخصية الوهمية دي هي اللي طلبت منه انه يقتل سارة مراته الحقيقية..يمكن علشان مكنتش متفقة مع والدتى الله يرحمها..حتى المسكينة المرحومة مراته قالتلى من مدة ان أخويا بقت حالته تخوفها قوي الفترة الاخيرة..فبيتخيل شخصيات وحوارات ملهاش وجود..فأخدته لمستشفى الطب النفسي..والدكتور المشرف على علاجه ومتابعة حالته قال ان ممكن يرجع لصوابه بالأدوية والسفر وتغيير روتين حياته وتفادي الوحدة والعزلة..هو امتنع مؤخرا انه ياخد العلاج بتاعه..بس مكونتش متوقع تماما ان الامور ممكن توصل
لكدة خالص يعني!!
رد عليه ظابط المباحث بيقوله وهو بيهز راسه..تمام تمام..هنستدعيك للتحقيق وهنسمع رأي الطب النفسي برضو..أما أخويا فكان باصصلى بكل حزن لحد مادموعه قربت تطلع من مخبأها وهو بيقول..مش عارف ان كان في أمل في شفائه ولا لأ!
في لحظة..حسيت ان الدنيا ضلمت في وشى..وعقلى بقى أكثر ظلمة..مش علشان بقيت فى نظر القانون مجرم..وفى نظر المجتمع مجنون..بقدر اني قتلت مراتي اللي بتحبني..ومراتي اللي بحبها ملهاش وجود..والأبشع..اني ممكن أتعافى وبالتالي هفقد ميادة للأبد زي مافقدت سارة..وده كابوس بالنسبالي..الخيال بالنسبالكم..هو بالنسبالى واقعي الحقيقى..دماغي عمالة تجيب وتودي فى ده كله..في اللحظة دي حسيت ان حد ساحبنى من إيدي بقوة وبيجري بي ناحية البلكونة..اختلطت الفرحة بالصراخ..الأسر بالحرية..الرغبة بالنفور والإستنكار..الواقع بالخيال..مش عايز أموت ومش عايز ولا أعرف أعيش من غير روحي المتمثلة في ميادة وسارة..الواقع والخيال..الحقيقة والحقيقة المطلقة.
سامع وراي صرخات رجال الأمن والمباحث وأخويا اللي بيصرخ صراخ هستيرى وينادي باسمي وهو بيقول لا يابراهيم لااااا..وانا بقول في قرارة نفسي..لا..انتوا المزيفين وانتوا الخيال..الواقع الحقيقى
هو سارة..وميادة..صرخات شديدة في عقلي يتبعها ارتطام شديد من هاوية الطابق الخامس..والأشباح لا تموت.
#النهاية
#تزوجت شبحاً
الخميس اللي فات..على بعد المغرب كدة..كنت قاعد في أوضة الجلوس بقلب فى تليفوني عالفيس..قاطعت خلوتي مراتي (سارة)..اللي كانت طالعة من أوضة النوم بكامل أناقتها وهي بتقولي بكل برود "أنا رايحة فرح واحدة صاحبتي"..وطلعت وهي بتخبط الباب وراها بطريقة مستفزة..أنا عارف انها مش طيقاني بعد مااتجوزت عليها من كام شهر..علشان مبتخلفش..ومفيش أمل انها تخلف..وأنا زيى زيها ويمكن أكتر..نفسي في حتة عيل يشيل اسمي ويؤانس وحدتي..وكل التقارير الطبية بتؤكد من 5 سنين طول فترة جوازنا ان عندها عقم ومش هتخلف..يعني مفيش أي أمل.
بعترف اني من البداية حسيت بنخوة الشباب لما قولتلها بصدق اني هفضل مخلص ليها لحد النهاية ومش هتخلى عنها أبداً..بس حسيت بمرور السنين حجم تضحيتى..محدش هيحس بمعاناتى دي ولا هيعذرني ويتعاطف معاي غير اللي جرب اللي أنا فيه..خاصة لما ألاقى اخواتي واصحابي بيلعبوا ويضحكوا مع أطفالهم..فقررت فى النهاية..وبكل أسف..اني اتجوز واحدة تانية بعد شهور من التفكير..قبل ماأصارح سارة برغبتي دي وأديها في نفس الوقت كامل حقها في طلب الطلاق.
أفتكر يومها انها راحت بيت عيلتها زعلانة ومتضايقة..ورجعت بعد كام يوم مكسورة ومستسلمة بعد ماأهلها أقنعوها وكلموها عن ضعف فرصتها فى الجواز مرة تانى..وأعتقد قالولها انها يفضل انها تكون زوجة تانية أفضل من انها تكون ست مطلقة..
المهم رجعت تعيش معاي تانى ومع مراتي الجديدة في الشقة نفسها..فحالتى المادية متسمحليش انى اشتري أو أأجر بيت جديد لمراتي التانية..غير ان شقتى واسعة وحلوة وفيها 4 أوض..فأديت كل واحدة أوضة..بس بقيت أبات كل الأيام عند مراتي التانية..كون (سارة) مش عيزاني في أوضتها على حد قولها..بس ده مزعلنيش ولا ضايقنى علشان عارف كويس غيرة الإناث..وكوني شفقان عليها برضو بسبب حرمانها من نعمة الأمومة.
بقلب ده كله في دماغى وأنا قايم راجع لأوضة مراتي التانية(ميادة)..كانت قاعدة على شاشة الكمبيوتر بتشاهد فيلم ومديالي ضهرها..فعانقتها بحنان وسألتها عن قصة الفيلم اللي بتشوفه..بكلمات سريعه قالتلى على التفاصيل من غير ماتبصلى..ابتسمت وبوست على راسها بعدين سبتها تخلص الفيلم اللي مندمجه فيه ورجعت قعدت في أوضة الجلوس..بعد ماعملتلى كباية شاي بلبن..قعدت أشربها وأنا بتابع من على تليفوني مسرحية مدرسة المشاغبين..فجأة باب الشقة بيتفتح..(سارة) كانت راجعة من برا..رمت علي تحية باردة..بس مردتش على تحيتها المستفزة..بل عاتبتها على طريقة معاملتها ليا..فأنا بكره اللامبالاة والبرود وخاصة من ناس بتحبهم وتقدرهم جدا..بدأت أحس بالملل من أسلوبها المستفز ده..المهم تجاهلت عتابي..ودخلت مباشرة لأوضتها وغلقت الباب وقفلته بالمفتاح زى مابتعمل على طول من وقت مااتجوزت عليها..وكأنها مش عيزانى أدخل اوضتها أبدا..حتى وهي نايمة..غير انها مبتشوفش (ميادة) غير بالصدفة..وفى اوقات نادرة جداً..من غير حتى مايتكلموا مع بعض كلمة واحدة..فكل واحدة فى أوضتها..لحد مابقت اوضة الجلوس مهجورة تقريباً
هتسألنى طيب ازاي قبلت مراتك التانية بالوضع ده؟!
علشان هي من عيلة بسيطة بتعاني مصاعب مادية..بس أكتر حاجة شدتنى ليها وفيها انها بتشبه أمي ربنا يرحمها الى حد كبير في الشكل والطباع..ولقيت انها هتكون أم رائعة لطفلى ان شاء الله..برغم انها محملتش لحد الآن.
امبارح رجعت من الشغل متأخر فلقيت (سارة) رجعت قبلى وقاعدة فى اوضتها بتتفرج عالتلفزيون..الصوت كان عالى نسبياً..فكرت اني أتكلم معاها تاني..فخبطت على بابها بهدوء..صوت التلفزيون بيطوى تدريجياً..فتحت الباب وبتبصلى ببرود..سألتها بتوسل لحد امتى (ياسارة) هتفضلى كدة على حالك ده..وقولتها أنا مش عايز ولا حابب أطلقك علشان بحبك واحتراماً للعشرة اللي بينا..بس انت بتستغلى حبي دي وتستنزفيه بتصرفاتك الباردة..فقالتلى بحدة. انت متعرفش حاجة عن اي حاجة..الموضوع ملهوش علاقة بجوازك بس..بل بمراتك برضو..دي بتكرهنى..ومش عيزاني في الشقة..انت تعرف انها اقتحمت علي اوضتى من كام يوم علشان تطلب منى أمشى من هنا بالرغم انها هي الدخيلة علينا؟!
قلتلها مدافع..ده متوقع..وملومهاش بصراحه..انت فاكرة طريقة استقبالك ليها يوم جوازنا؟ نظراتك ليها بس لوحدها تقتل..انت حتى مقولتلهاش كلمة واحدة حلوة من وقتها!
قالتلى بعصبية..ايه اللي انت كنت متوقعه؟!
انى أباركلها جوازها من جوزى؟!
أصاحبها؟!
انا مراتك في النهاية..ومهما كانت الظروف..مش هقبل ابدا ان تدخل شقتنا واحدة بحجة الخلفة..حتى لو وافقت انى ارجعلك بسبب ضغوط أهلي.
قلتلها بألم..وهو الخلفة أمر هين؟!
كل انسان بيبقى نفسه في عيل بعد مايتجوز..وانا اتحرمت من النعمة دي بسببك.
رواية عصبة الشياطين
سلسلة رواية ( #بساتين_عربستان)
#الجزء_الثاني
أسامة المسلم
15 قصة رعب عن المس والسحر والأبواب المغلقة مستوحاة من الواقع كما رواها أصحابها
Читать полностью…ليلة في جهنم -ج2 الرصد ✨
تعتبر هذه الرواية للكاتب الكبير الشاب حسن الجندي تكملة لرواية منزل أبو خطوة ضمن سلسلة ليلة في جهنم. يلحظ القارئ الكريم التطور الذي طفى على هذا العمل مقارنةً بالجزء الأول. ... جاء حسن الجندي بهذه الرواية التي بين أيدينا لينسج نسيجًا آخر مختلف لقصة رعب أخرى ممتعة كغالب أعماله.
#رعب
رواية مخطوطة بن اسحاق 📚
الجزء الثالث: العائد
حسن الجندي
الجزء الثالث من رواية مخطوطة بن إسحاق رواية مرعبة بمثابة ملحمة رعب تدور الرواية في فلك العالم الأخر الذي لا نعرف عنه شيئًا تناولت الرواية هذا العالم أنه لا يختلف عن عالم البشر من حيث الحياة و التناسل و الثواب والعقاب والحكم و الأديان السماوية.
رواية مخطوطة بن اسحاق📚
الجزء الأول: مدينة الموتى
✍ حسن الجندي 🌴
تميزت الرواية بالعمق الشديد في الفكرة واحترام عقل القراء تدور الرواية حول شخصية يوسف الذي يعثر على كتب تراثية ومخطوطات أثرية خلال البحث والتنقيب في منطقة تسمى سور الأزبكية بمصر يتعرف من تلك المخطوطات على أحداث غريبة وقعت لرجل يسمى ابن إسحاق البغدادي أثناء رحلته إلى مصر، حيث مر على قرية كل أهلها موتى وعرف بالمخطوطة سر موتهم و طريقة استدعاء مارد من الجان ثم يبحث على الانترنت ليعرف سر الرحالة هذا وكيف تم اتهامه بالهرطقة والسحر و عندما يعرض يوسف الأمر على أصدقاءه تبدأ مفاجآت الرحلة مع المخطوطة.
رواية: حكايات فرغلي المستكاوي.
"حكايتي مع كفر السحلاوية".
(رعب ساخر).
لـ حسن الجندي.
132 صفحة.
رواية ضريح عمرو بن الجن 📙
حسن الجندي
إلى من دفن في هذا الضريح.. لكم أتمنى أن تكون مجرد خيال.
رواية لقاء مع كاتب رعب 📙
حسن الجندي
عبارة عن حوارات بالعامية المصرية بين ثلاث شباب أثناء عملية عمل الدماغ فيسمعون فجأة أصوات غريبة ، يسمع تلك الأصوات في منزلة من وقت لأخر كتبها الكاتب بأسلوب لطيف يميل للأدب الساخر الكتاب عبارة عن مجموعة قصصية ولكن الأبطال واحدة.
10 أسئلة لصديقى العفريت-الجزءالرابع
السؤال الثامن
ممكن تبقوا اصحاب لحد مننا ؟
كتير مننا اصحاب معاكم فيه منكم كتير بيتواصل معانا وبنشوفه ويشوفنا وبنتكلم معاه وكمان بنساعده احنا زيكم بنحب العلاقات برده وساعات بنكون العلاقات دي غصب عنكم كمان
السؤال التاسع
بتتجوزوا مننا ؟
عندنا نوع من الموضوع ده لو حد مننا شاف انسيه عجبته يمكن يحبها ويجبرها انه يتجوزها مش هيبقي بمزاجها او هيا مش هتبقي عارفه اصلا
بينام جنبها كل يوم وياخدها في حضنه . او حتي واحده من جنسنا تعجبك بواحد من عندكم بتجوزه وبرده بتنام جنبه وتاخده في حضنها
لو بتحس وانت نايم انك في حد جنبك فمتخفش دي جوزك او مراتك ومش هياذيك او ياذيها لانه او انها بتحبكم
وفيه نوع تاني بنتجوز برضا كل واحد من الطرفين لو حد بيفكر في الموضوع كتير وفي الجواز كتير ممكن جدا نعرض نفسنا عليه ويوافق يا ميوفقش ولو وافق بيبقي عايش في سلام
ولو مش وافق .. بيندم انه قال لأ
السؤال العاشر
اوصفلي شكلكم ؟
غمض عينيك دلوقتي وقول ورايا اللى هقوله ده ( اورنعبت بن ملكوت مسكيعقالا)
قولها خمس مرات وانت مغمض عينك . لكن لو مش بتخاف لو بتخاف بلاش لانك اللى هتشوفه مش كويس خالص انت ممكن متبقاش موجود بعدها .
النهرده 12 12 وده اليوم تلاقي المماليك بتاعتنا مع بعض والنهرده بالذات ممكنش تشوف حاجات كتير وبنبقي منتشرين جدا النهرده من اول يوم 12
لحد يوم 21 ولو فكرت تغلط اي غلطه من اللى قولتهملك فوق في الايام دي متلومش غير نفسك .
وإلى هنا وانتهى حوارى مع صديقى العفريت ، وبعد أن استيقظت من نومى قررت أن أدون قصتى مع صديقى العفريت حتى تكون كل المعلومات التى أمدنى بها فى خدمة من أراد معرفة كل شيئ يتعلق بعالم الجن ليتمكن من حماية نفسه وحماية أهله من أذى الجن بمعرفة ما يغضبهم أو يؤذيهم فنحرص على تجنبه حتى نتجنب أذاهم ونحيا معا بسلام فى كل مكان فى بيوتنا أو خارجها
النهايه
10 اسئلة لصديقى العفريت
-الجزء الثانى
شوفت في الحلم حاجه كده مش عارف ليها ملامح زي دخان أو طيف . كنت بتكلم معاه وانا مش خايف منه بسأله علي حاجات كتير
وكانت اسئلتي ليه
السؤال الاول
انتم موجودين فين . انت في بيت كل واحد مننا صح . ؟
– احنا مش بس في بيت كل واحد مننا احنا مع كل واحد انا قاعد جنبك وانت بتاكل وانت في الحمام حتي وانت نايم ببقي نايم حضنك لو كنت خايف .
لو عيطت ومفيش حد مسح دمعتك انا ببقي واخدك في حضني وبمسح دموعك . بص وراك كده انا واقف وراك برده دلوقتي . احنا حواليك في كل مكان ,
السؤال الثاني
ممكن تأذونا ؟ او تعملوا حاجات تخلينا نخاف. ؟
فيه منا اللى يمكن يلعب معاك ويخوفك . لما تحس ان فيه حد ماشي وراك فده واحد مننا بيراقبك بيستني الفرصه علشان ياخدك عالم تاني خالص .
ولو رحت مش هترجع وبيبقي قوته خوفك طول ما انت خايف يمكن في اي وقت ياخدك ومتعرفش هتروح فين .
بنبقي قاعدين جنبك لما تحس ان في هوا سخن في ودانك فده واحد مننا قاعد جنبك بس قريب اوي منك لدرجه ان نفسه انت حاسس بسخونته .
ممكن وقتها لو بصيت في المرايه في اللحظه دي يخبطك او يعمل فيك حاجه تخليك طول عمرك معاق .
السؤال الثالث
ممكن تظهروا في شخصية حد تاني ؟
احنا كل يوم بنتكلم معاكم او بتشوفونا . انا القطه اللى بتبقي تقف تبص عليك . ومش شرط ابقي سوده ممكن ابقي قطتك اللى مربيها .
ممكن ابقي حد غريب قابلك في الشارع خبط فيه . انا ممكن ابقي صاحبك اللى في الجامعه . احنا يمكن نبقي في اي صوره علشان نبقي جنبكم يمكن ابقي الصوت اللى بتسمعه بالليل لطفل بيعيط تفكره فى الشارع أو جارك أو أى بيت جنبك
– لا ده واحد مننا . قولتلك احنا في كل مكان حواليكم
مرحبا بكم فى لقاء جديد من خلال قصص واقعية واليوم موعدنا مع قصة من قصص جن التى تنتظرونها بفارغ الصبر وهى قصة من قصص التشويق والاثارة موعدنا اليوم مع قصة طويلة سنتابعها على عدة حلقات هى قصة 10 أسئلة لصديقى العفريت -الجزء الأول فهيا بنا لتبدأ احداث قصتنا
Читать полностью…الأصوات لا تنتهي ،تحبطني تارة وترفع من شأني تارة أخرى ، أصوات مزعجه تدفعني لشيء مجهول ، تأخذني بكاملي إليها أنساق بلا إرادة لاختياراتها ، نعم انا لم أختار شيء بأرادتي ، كل شيء من خلفي يدفعني لاختيار ما لا أريده ورغما عني أجدني في قلب الاختيار وحيدا أتحمل وزرات اختياراتهم وهم من يدفعوني للجنون .
الاختيارات تبدأ بمفهوم الإدراك ولكن من لديه هذا الإدراك
في ليلة مظلمة صوت هجيج عاصفة شتاء 1998 ، كنت اجلس علي سريري أتصفح أخر ورقة من كتاب ابليس ، حينها أنتابني قشعريرة غريبه ، وشيء من أسفل جلدي ينتشر يدفيء سقيع البرد داخل جسدي النحيف ، كنت في سن
الثامنه عشر من عمرى ، ومن حينها وانا سلبي ،جبان ، مهزوم بلا حرب ، نعم بلا حرب كنت استسلم قبل البداية ، أتردد وانتظر اختياراتهم لي ولذلك لم اختار شيء في حياتي .
****
قبل أن تدق عقارب الساعة منتصف الليل لتعلن عن أتمام عامي الثامن والثلاثون ، همس باذني صوت يحدثني بهمهات لا أفهمها ، ويضحك ضحكات ابليسيه مرعبه ، فزعت والتفت حولي اتلصص مصدر هذا الصوت ، ولكنني لم أجد احد ، بحثت في كامل شقتي ، لم أجد احد ، لم أجد إلاي وهذا الصوت الملازم لي ، يدفعني للجنون ، يشوش أفكاري ، يشدني الي حافة حفرة عميقة مظلمة .
**
في اليوم الثالث من اتمام عمرى الثامن والثلاثون وفي منتصف الليل ، سمعت صوت جارتي الشابه ،تعوي مثل الذئاب ، وحين هممت بالنهوض أرتعشت قدمي ولم اقدر علي النهوض ، حاولت كثيرا ، حاربت جسدي النحيل الثقيل ، وكانت هي المرة الأولي لي أن أحارب نفسي لاصنع لنفسي أختيار ، ولكني بالنهاية فشلت ، يبدو وكأنني قد تعودت علي الفشل .
كم أعشق الظلام،أحبه والاغرب أنني أرى من خلاله كل شيء بوضوح والاجمل أنه لن يراني من خلاله أحد"
في الليلة السابعه من اتمام عامي الثامن والثلاثون ، كنت أجلس علي سريرى كالمعتاد ، وظللت أفكر في النهاية متي ستكون وكيف ؟ ولكن لماذا أفكر في النهاية!!؟ .
وفي حينه شعرت بانفاس من شمالي تلامسني ،تحرقني كأنها لهيب نار تلتهم جلدي ، والصوت الذي كان يلازمني سمعته تلك المره بوضوح ، سمعت بسم الله ، فأنقبض قلبي ونبضاتي تسرع ، العرق ينسال علي جبهتي ، الصوت يتعالى صوت عظيم يدخل جسدي يحرقني ، نظرت الي جسدي وجدته يشتعل ، أسرعت تاركا سريرى وبصريخي أبحث عن منقذ ينقذني من أشباح الليل هذه، ولكني لم أجد احد ، لم اجد الا نفسي ، أسرعت ناحية باب شقتي حاولت فتحه ولكني فشلت ، عدت الي غرفتي المظلمه مسرعا افتح نافذتي للهرب ولكن الفشل يلازمني ، تشتت أفكاري.. حلم نعم انا في حلم الآن ، فركت عيني ولكن لم يحدث جديد ، فمازال صوت الهمس في أذني يحرقني ، يدفعني دفعا الي النهاية ، اشعر بها ، اتحسسها من خلال ظلام الحياة التي اعيشها ، اختنق واشعر بتجحظ مقلتاي، اشعر بالانتهاء ، اتلاشي مثل الادخنه ،اسرعت خارجا من الغرفة وجدت باب الحمام المواجه لغرفتي مفتوحا فولجت داخله اختبيء ، ومازال صوت المهمات مستمر ولكنني لم اشعر بالحريق ، لم اشعر بشيء ، أحسست الارتياح هنا ..نعم هنا الملاذ هذ
مكاني ولن يستطع أحدا ان يؤذيني هنا ، سامكث هنا .
كدت أنسي أن أقول لكم كم أكره هؤلاء البشر ، واخاف منهم ، اخاف اخاف غلهم وكلماتهم ،اخافهم حد الجنون ، أرتعب من همهماتهم ، احيانا همهمات تدفعني للحياة ، واحيانا همهمات تحرقني مثل تلك المهمات التي كادت تجعلني رماد -مهلا ماهذا- صوت يقترب الي يتوعدني أسمعه بوضوح يقول :
هذا ابن ملك الجان ، ولن اترك مكاني الا وأحرقته
انتهي كل شيء من حينها ، لم اسمع إلا صوت واحد ، صوت مستمر حتي بين احلامي ، وظللت مختبيء في حمام شقتي ، اصارع البشر كل ما دخلوا فجأة إلي ، اتحرك يمينا ويسارا احاول ألا يلامسوني باجسادهم القذرة العفنه .
ذلك الصوت الذي كان يهدد بحرقي ، لم أسمعه مجددا ، يبدو أنه قد هرب ، لأنه لم يستطع ذكر تلك الكلمات في حمامي المظلم دائما .. نسيت أن أذكر لكم.. أنه كلما أشعلوا الأضواء بالحمام ، احرقت مصباحه ليظل ملاذي هنا مظلم قاتم ، كم اعشق الظلام .
الآن أنا أحاول الخروج اتحسس طريقي الي غرفتي ، لقد سئمت الانتظار بالداخل ، اريد أن استلقي علي سريرى .
ما هذا !!؟؟ الباب مغلق وانا لا استطيع فتحه ، ما العمل ؟ ، الغضب يجتاح عالمي ، يبدد أفكاري كلها ، الغيظ من هؤلاء البشر تدفعني للانتقام ، وانا لا أريده ، لا احبه ، انا احب الهدوء.
لابد من الانتقام يا عزرا
- من هنا ، من يحدثني ، كيف علمت اسمي ، صوت مرة أخرى ، من أين يأتي هذا الصوت الذي يدفعني للجنون
-انا سيدتك ، وانت خادمي
- انا لست خادم أحد ، مهلا ، هذا الصوت أعلمه ، يذكرني بهذا الصوت الذي يحدثني دائما
تأففت وقفلت الباب عليها بقسوة وكأنها ملت من الكلام ده..رجعت اوضتى وغيرت هدومى بحسرة..وقعدت على السرير وايدي على خدي بفكر ان كنت هقدر أطلق (سارة) علشان أرتاح منها وترتاح مني..وقتها كانت مراتي (ميادة) لسا راجعة من الشغل..فسألتنى بقلق في ايه؟
باين عليك زعلان ومتضايق..ايه اللي مزعلك ومخليك كدة؟!
فقلتلها على اللي حصل..من غير ماابصلها..بس مردتش علي..بصيتلها علشان أفهم سبب سكوتها..فلقيتها بتبصلى بألم وحزن..وقالتلى مفاجأة صعقتنى ورعبتنى:
ياابراهيم..أرجوك..حاول تفتكر وتصفى ذهنك..مراتك الاولى ملهاش وجود الا في مخيلتك..مفيش حاجة اسمها (سارة) أبداً..انا مش عارفة امتى هتتخلص من الاوهام دي!!!
بصيتلها بذهول..بعد لحظات طويلة من الصمت..وقولتلها بعصبية..انت بتقولي إيه؟!
لا انت أكيد بتهزرى!
فردت بحزم وألم..أنا بقولك الحقيقة..ومن وقت للتاني بفكرك بيها..بس انت بتنسي وبترجع لأوهامك وبتعيش فيها وتصدقها..عقلك اتشتت واخترع شخصية (سارة) بسبب حالة الاكتئاب الشديدة اللي صابتك بعد وفاة والدتك ربنا يرحمها..انت مصاب بالذهان(*ودي حالة نفسية بتعمل خلل فى الادراك والتفكير المنطقى..بتعرض المصابين بيه لنوبات هلوسة بتخليهم يتمسكوا بقوة بافكار وهمية بتخليهم يعيشوها كواقع حقيقى..*)..والدكتور النفسي قالك كدة..تفتكر؟!
قالتله كدة بعدين احتضنته بأسف..وسابته ودخلت الحمام..الظاهر انها اختلت بنفسها علشان تخرج ألمها في هيئة بكا..سامعها كويس وهي بتبكى بحرقة ورا الباب..مع ان اللي بتقوله مش منطقى خالص..جريت بسرعه لأوضة (سارة) علشان أتاكد من كلامها..بس ايه ده!!
أوضتها فاضية فعلا مفهاش حد!!
يبقى اللي مراتي قالته كان حقيقى وأنا فعلاً بيتهيألى!!
بس ده كله كان مجرد تخيلات!!
لا..لا!!
مستحيل!!
وقفت مكانى متمسمر للحظات طويلة وانا مش حاسس بنفسي ولا بالزمن..سمر طالعة من الحمام بتبتسم..بتقرب مني وتمشي صوابعها بين خصلات شعري وهي بتقول بمرح مصطنع..ايه رأيك نخرج النهاردة نتغدى مع بعض؟
ده هيحسن حالتك أكيد وهيظبط مشاعرك.
بصيتلها بغير اقتناع وعلامات البكا مازالت واضحة على ملامحها..مردتش عليها..سبتها ودخلت اوضة (سارة)..وقفلت الباب وراي..(ميادة) بتخبط وتقول بحزن واضح..ابراهيم..حبيبى..انت بتمر بمشاكل نفسية كبيرة..فاكر الدكتور النفسي؟ فاكر الأدوية المضادة للإكتئاب اللي أدهالك وقالك تاخدها باستمرار؟
انت واخد إجازة طبية من مدة طويلة ومبتروحش الشغل..بتطلع من وقت للتانى تتمشي فى الشارع..بعدين بترجع واهم نفسك انك كنت في الشغل..فاكر ده كله؟!
بس..بس..(سارة) بتظهر مرة تاني وهي بتسمع صوت مراتي التاني..سألتنى في ايه ياابراهيم؟!
مردتش عليها من هول الذهول والدهشة والرعب..هي ازاي ظهرت فجأة كدة؟!
الأوضة مقفولة!!
حكيت فى عينى بقوة زي مابيعملوا في الأفلام أملاً انها تختفى..بس..بس لسا بصالى ومبتسمة..فصرخت بكل قوتى..انتِ من خيالى..انت مش موجودة..أرجوكى ابعدى عنى!
وانا بتكلم سمعت صوت جرس الباب..طلعت من الأوضة واتمشيت ناحية الباب بتوتر علشان أفتح أشوف من ده اللي بيخبط..فتحت..لقيته أخويا..سلمت عليه فلاحظ توترى..فسألنى حتى قبل مايرد التحية..في حاجة ولا ايه ياابراهيم؟!
وشك مخطوف كدة ليه؟!
شكلك كنت بتتخانق مع مراتك؟
كنت باصصله بس..لسا هتكلم..لقيته تجاوزنى بسرعه لجوا..وبقى يدور في الشقة وهو قلقان..فجأة سمعته بيشهق وبيصرخ صرخة غريبة من انها تكون من راجل!
روحت وراه وأنا مرعوب..لقيت جثة سارة مرمية فى الأرض وعينها مبرقة بشكل مرعب ودمها في كل مكان..ومغزوزة بسكينة كبيرة بكاملها في بطنها..فقولتله بطمأنينه:
متقلقش..سارة مش حقيقية..دى شخصية أنا اخترعتها من خيالى..وكان لازم أتخلص منها!
صرخ بذعر..وقالى..يخربيتك..يخربيتك..انت قتلت مراتك..عملت ايه..وليه؟؟ ليه ياابراهيم؟!
بصيتله مصدوم وهو ماسك ايدي وبيجرني لأوضة (ميادة) وبيقولى..البس هدومك بسرعة!
قولتله في حيرة..استنى..مينفعش تدخل معاي..مراتي التانية في الأوضة و...
قاطعنى وهو بيصرخ وبيضغط على مخارج الكلمات..مفيش..زوجة..تانية..انت..متجوز..من سارة وبس..أرجوك حاول تفتكر..انت قتلت مراتك..بعدين قالى بسرعه:اخلص البس هدومك..يلا..بعدين بعد عني وطلع تليفونه واتصل برقم ما..فسمعته وهو بيقول بتوتر:
عايز أبلغ عن جريمة قتل..اخويا قتل مراته..العنوان(....) بيعانى من مشاكل عقلية وله ملف في مستشفى الطب النفسي..فبسرعة بالله عليكم.
باصصله وهو..ولا أنا مصدق ايه اللي بيحصل!!
مراتي التانية اقنعتنى ان سارة من نسج خيالى..بس واضح ان العكس صحيح!!
فمراتى التانية هي الوهمية اللي صنعتها من خيالى وخلتنى اقتل مراتي الحقيقية!!
📘ذات مرة في الطريق المظلم
✍️للكاتب خالد امين
الآن يبدأ الجنون.. الآن يبدأ العبث.. والآن نستضيف الكابوس.. هذه حكاية عن جريمة قتل غاية في الغرابة، ورجل يبحث كالمحموم عن قاتل زوجته، ورجل آخر يعترف بجريمة لم يرتكبها، ورجل ثالث يعيش بطقوسٍ غامضة بين الأنفاق وحيدًا، ويعرف الحقيقة كاملة. احزموا أمتعتكم يا سادة، لا تنظروا خلفكم، وتجاهلوا الظلام المحدق بنا من كل صوب، هناك سر مريب علينا أن نكتشفه معًا، ونهاية لن نتوقعه...
@L alnader2