j_f_6 | Unsorted

Telegram-канал j_f_6 - قصص رعب | Horror Stories

6816

• لنشر افضل القصص والروايات المرعبه بجميع اللهجات. • لسناا الوحيدون فِ عالم الرعب ولكن نحن المتميزون فِي نشر الأروع. • للتواصل : « @NG00MBOT » • • تاريخ انشاء القناه: « 20/4/2020 »

Subscribe to a channel

قصص رعب | Horror Stories

ودلوقتى بتخرج مرة واحده في السنه تقدر فيها تسرق جمال اي بنت تعجبها وعشان كده انا جيت لكم الليلادى لانى مش دعاء انا العرافه وضحكت عليكم باللعبه دى دلوقتى انا هاخد جمالك وشبابك وتتحولى لست عجوزة دميمه زي واما بالنسبه لاصحابك فكل واحده منهم ماتت بمجرد حضور روح غيرها لجسدها ولكن مين اللي قتلهم اكيد العجوزة اللي هيلاقوها معاهم في الغرفه وقت
مايفتحوها الصبح
خلصت كلامها والنور قطع نهائي واختفت حاولت اقوم مش قادره بتحرك بصعوبه وباحاول ارفع دماغ ولاء وامل وشيماء لكن مبيتحركوش قمت لكنى حسيت بوهن شديد وان ظهرى مقوووس شعرى المفرود بقي ابيض وبامشي ايدى علي وشي حسيت بالتجاعيد وكأن في اخاديد في خدودى صرخت عيط وف الاخر اترميت فاقده الوعي فوقت علي نفسي في المحكمه متهمه بقتل تلت بنات في سكن للطالبات ولانى حكيت كل ده للقاضي حولنى لمستشفى الامراض العقليه

#تمت

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

قابلته في الحياه اتكلمنا بعد فترة في الارتباط وكلمنى عن حلم حياته بانه يكون مشهور ويكون بطل حقيقي انا امنت بيه وكان حلمه هو نفس حلمى بالظبط عشان كده وافقت اتجوزه ولما اهلي عارضو قالهم انى هاكمل دراسه في بيته بعد الجواز كان وشي حلو عليه بعد ما اتجوزنا بشهر واحد علي بقي بطل مصر الاوليمبي ومش بس كده ده هيسافر جنوب افريقيا عشان التصفيات هناك وطبعا انا هاكون معاه وبالفعل حجز التذاكر وركبنا مع البعثه وكنت طايرة من الفرح والسعاده وصلنا الفندق وبدانا نلف كل حته في المدينه الجميله كيب تاون مناظر تجنن ورقص الافارقه والموسيقا بتاعتهم حستنى في شهر العسل قضينا عشر ايام وبدا معسكر المنتخب وعلي بدا يسبنى في الفندق ساعات طويله من الملل والزهق قولت انزل اتمشا في الاسواق وكده وفعلا نزلت اتمشيت في شارع عبارة عن سوق طويل فيه كل حاجه تقريبا وصلت لاخر الشارع رجلي تعبتنى قعدت في جنب تحت مظله لبياع فاكهه لاحظت ان جنب منه ست سمرا عجوزه فارشة سجاده صغيرة قد المشاية اللي بتتحط قدام الشقق وعليها شوية عرايس خيش وقماش وشويه رمل وحجارة فساءلت البياع بتبيع ايه دى الست لاحظت انى باشاور علي فرشتها قالتلي كام تو مي كام تعالي
انبهرت انها بتتكلم عربي ومستنتش البياع يجاوب وروحت قعدت قدامها
بتبيع ايه ياجميل انت
ابتسمت قالتلي انا بابيع الحظ لصاحب الحظ
قولتلها يعنى بتضربي الودع وتقرى الكف وكده
قالتلي
لا انا بس بابيع الحظ لصاحب الحظ
استغربت بس ملحقتش اسالها يعنى ايه تليفونى رن في الشنطه وانا باطلعه لقيتها بتقول
ردى علي( علي )
برات لها وببص ع الشاشه علي يتصل الان فتحت عليه لقيته بيقول
انا عندى برد والمنتخب قرر ميخلنيش اشارك في مسابقه السنه دى وتعالي بسرعه
الكلام كان بيتكرر ف الموبيل بصوت علي وصوت حد تانى بس لما قفلت معاه لقيت الست بتقفل شفايفها علي وتعالي بسرعه
اتلغبطت ووشي احمر وكنت باقوم وانا باحط الموبيل في جيب شنطتي شدتنى من دراعي وقالتلي
الحل عندى واقدر اخليه يفوز كمان بالميداليه الدهب
شديت دراعي منها وانا باقول دى مجنونه دى ولا ايه
لما رجعت للفندق لقيت (علي)بيعيط بحرقه حلمه هيتاجل سنه بسبب دور برد وحتى لو الدور راح المنتخب رتب نفسه علي حد غيره من قايمه الاحتياطى مبقتش عارفه اقول ايه او اواسيه ازاى طول الليل مكتئب وزعلان ورايح جاي بيضرب في الحيطان وبيكح وحرارته بدات ترتفع كنت محتاجه اخرج ف الهوا قولتلو هنزل اجيب لك حاجه للبرد ونزلت وانا رجليا واخدانى لنفس الشارع بتاع السوق كان مش مليان زى الظهر بس لسه فيه بياعين لحد ماوصلت لمكان الست ولقتها بتبتسم لي وبتقولى مستنياكى
قولتلها انتى بتتكلمى جد تقدرى تعملى كده قالتلي ياه اسهل حاجه اقدر عليها انا ساحرة وجدودى سحره من قبايل الغابات قولتلها هتاخدى كام قالتلي هاخد منك كل مره جوزك ينجح فيها ويكون مشهور قولتلها موافقة مسكت عروسة من اللي قدمها وقالتلى اكتبي اسمه هنا واسم امه وهتجبيلي حاجه من اطره وشويه دم منه قولتلها دم ازاى قالتلى هو عنده برد هتحطى له دى وطلعت برشامه فوارة في عصير ليمون هينام تسحبي من دراعي بسرنجه شويه دم وانا قاعده مستنياكى وفعلا نفذت اللي قالته بالحرف الواحد (علي)شرب العصير ونام واخدت منديل قماش بتاعه وشويه الدم وروحت لها وبدات تمسك ابره وخيط وتخيط عليها وقالتلي روحى انتى نمت وانا دماغي هتتشل من التفكير في كل ده والصبح صحيت علي صوت علي خوف ورعب حقيقي انا كمان شويه هيحصلي نفس اللي حصل لهم التلاته ومعرفش هما حاسين ايه دلوقتى ولا بعد ما الروح تدخل جوايا هيكون الوضع ازاى مفضلش غير ورقتى اللي علي الارض والكوبايه وجنبي الست العجوزة اللي فكرت اقوم اقتلها واطردها واخلص من كل ده بس نظرتها ليه كانت كأنها بتعرف انا بافكر في ايه لقتها بتبتسم ابتسامه صغيرة ومره واحده بدات تفتح بوقها علي الاخر وتضحك بصوت عالي جدا وبتقولي
طب ماتجربي
كلمتها استفزتنى هاقوم اخنقها باحاول اتحرك مش قادرة حتى ارفع ايدى او احرك رجلي جسمي كله منمل ومش حاسه بيه قربت وشها من وشي وقالتلى
متخافيش انتى بالذات مش هتحكي حاجه لسه بدرى علي مايجي الدور عليكى وتحكى انتى اصغر واحده فيهم واجمل واحده فيهم والدور ده دورى انا انا اللي هاحكى وانتى هتسمعي هتسمعي هتسمعي بدات تقرر الكلمه ومرة واحده اتنطرت بوشها وجسمها علي الارض لورا النور رجع لحظات وقطع تانى وكانت هي اترفعت بضهرها وشعرها اتنكش وبدات تحكى
انا اسمى دعاء مش عجوزة زى مانتى شايفنى كده انا شعرى ده كان اسود وملامحى مافيهاش تجاعيد لكن ده كله حصلي من سنه بالظبط كنت طالبه في اولى جامعه كليه اثار كنت من قرية في الصعيد وكان والدى من الناس اللي بتفتح مقابر الفراعنه كنت فرحانه اوى لما باعرف انه فتح مقبرة وعرف يصرف الجن اللي عليها وهو كان حريص يعرفنى كل حاجه يعملها لحد ما جه في يوم وقالي في مقبرة ملكه في حضن الجبل والمقبرة دى صعب اقدر افتحها الجن اللي عليها قوى وشديد وواضح كده انها متأمنه كويس ولما ساءلت

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

انا منى معلش ياروحى البرد هيموتنى اسفه جدا بصى ده العنوان اركبى اى تاكس هيوديكى لهناك لو خبطتى ومحدش فتح لك المفتاح تحت الدواسة العنوان اهو عمارة 7 شقة 2 شارع ------------" لما توصلى قريبتى اسمها تيته خديجه قوليلها انا اللى منى كلمتك عنى "
فتحت الرساله واخدت العنوان ووقفت تاكس قالى ده قريب اوى هاخد عشرة جنيه بس اديته اللى طلبه ووصل التاكس قدام عمارة قديمه من خمس اداوار بوابتها مصدية وسلالمها متكسرة طلعت المدخل ولقيت راجل صعيدى قاعد فى اوضة جنب السلم قولتلو انا تبع منى قريبة مخلنيش اكمل قالى فاهم فاهم الدور الجاى الشقة اللى
فى الوش طلعت السلالم المترمه ومتعفرة وكمان الوقت كان داخل على المغرب والسلم مضلم ولما طلعت الدور كله مضلم والطرقة كمان نورت كشاف الموبيل وبدات انور قدامى لاخر الطرقة لقيت باب الشقة متعلق عليه رقم 2 ضربت الجرس محدش رد خبط على الباب محدش رد رفعت الدواسة وفتحت الباب بالمفتاح اللى لقيته ودخلت ورديت الباب ورايا بدات اقدم خطوة وارجع خطوة واقول
" حاجه خديجة – يا تيته خديجه – ياللى هنا " مفيش اى صوت ولا اى حس حطيت شنطتى على اقرب كرسى وقربت اكتر اشوف الشقة اللى عبارة عن صاله انا واقفة فيها وطرقة ومطبخ وحمام واوضتين الناحية التانية كل حاجه فيها معفرة متربه روحت المطبخ الحمام مفيش حد بردو رجعت للصالة عشان اروح منها اشوف فى الغرف التانية لقيت حاجه مش مفهومه انا فى الصاله ايوة لكن فين باب الشقة اللى انا دخلت منه الصالة عبارة عن اربع حيطان كاملين الحيطه اللى المفروض على الشارع عليها ستارة شدتها انده على اى حد لقتها وراها حيطه بردو رجعت على المطبخ والحمام لقتهم هما كمان مفيش شبابيك بدات ارتعش اخاف اصرخ
وروحت على الغرف وفتحت اول باب لقيت سرير كبير من بتوع زمان اللى فيه قوايم نحاس ومتغطى بنموسية وكل حاجه مضلمه فى حاجه متكومه على السرير ايه هى مش عارفه ضغط على مفتاح النور لقيت الكومه اللى على السرير بتتحرك والنور انطفى لقيت شيىء بيقطع النموسية شيء حاد زى مخلب وقربت اكتر اشوف لقيت خيال حاجه قامت وقفت وسط السرير وبتقطع وبتلف فى كل اتجاه وكان فى دولاب على جنب لقيته بيتحرك لقدام كانه بيمشى حاجه بتزقه ايوة حاجه بتزقة فى خيال بيتحرك من وراه وفى ايد مليانه شعر ماسكه فيه من فوق بتحاول تطلع من وراه الكائن اللى على السرير فجاءة نط من عليه بقى قدامى شىء مخيف ميتوصفش كيان طويل اوى اسود ومليان شعر ايديه كلها مخالب ودوافره حديد وعنده ديل تخين مفروش وراه على الارض وشة مطاول شفايف غليظه وعينين مخيفة اوى قرب بوشة منى وانا بارجع لورا بجسمى لحد مالزقت فى الباب وقالى
انا كنت مستنيكى "
لقيت الظل التانى طلع فوق الدولاب وقال
" هى دى الخدامه الجديده "
وقعت من منظرهم الاتنين بعد ماصرخت وصوت ونكشت شعرى وزتقت نفسي بخوف فى الباب وانا مبقولش غير يارب يارب لكن لما فوقت لقتنى قاعده على كرسى متحرك حاولت احرك رجلى واقوم اهرب خصوصا ان لقتنى قاعده فى الصالة وباب الشقة اهو قدامى انا مبتحركش مش قادرة احرك جسمى او اقوم ببص على ايدى اللى باضغط بيها على الكرسى لقتها مليانه تجاعيد عيطت ومش عارفه انا باحلم ولا ده كله حقيقي لقيت نفس الكائن اللى كان فى الاوضة ظهر لى وقالى انا عارف انك عايزة تعرفى ايه اللى بيحصل هنا انا هاقولك
وبدا يقولى انا الشقة دى ملعونه كل اللى تتدخلها لازم تبقي خادمه له ولابنه والخدمه دى عبارة عن انك تفضلى فى المكان معانا لمده خمستاشر سنه نتغذى على صحتك بدون اى مجهود منك وبعدها نسمحلك تخرجى لمده شهر عشان تجيبلنا خادمه غيرك زى ما منى صاحبتك عملت معاكى بالظبط ولكن على ما يجى الوقت ده انتى هتفضلى كده مشلوله قعيده وكمان عجوزة وطلع مرايا من اديه بصيت لقتنى ست عجوزة وشها كله تجاعيد وشعرى كله ابيض فضلت كده لمده خمستاشر سنه معرفش حاجه عن ابويا عن امى عن اى حد لحد ماجه اليوم الموعود كنت بانام على نفس الكرسى واصحى عليه لحد ماصحيت فى يوم لقيت باب الشقة مفتوح وانا لبسة نفس لبسى القديم ببص على ايدى لقتها مفيهاش تجاعيد باحرك رجلى اتحركت قومت وخرجت جرى ولكن هاروح فين الدنيا كانت اتغيرت اوى
ومش عارفه حتى اروح بلدى ازاى ومش عارفه انا مطلوب منى اعيش بنت تانية فى نفس عذابى طول السنين دى
كنت قاعده على الكورنيش ولقتنى باقول لاء مش هاعمل كده وقومت وقفت على السور ونطيت فى النيل
كنت فاكره انى هارتاح وهوقف الاذى لكن الحقيقة انى كل يوم روحى بتشوف العذاب الوان انا امل ودى كانت حكايتى
اول ما امل خلصت حكايتها النور رجع قطع تانى وسمعت صوت راسها وهي بتخبط في الارض بصوت رزع ولاء كانت ثابته زى ماتكون مش معانا انا بترعش ومتاخده فكرت للحظه ان اول ما النور يرجع اقوم واجرى واصرخ واخرج من باب الاوضه انا مش قادرة اكمل بنتين مننا مميلين ع الارض

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

#جلسة ارواح.

فرحت اوى انى اخيرا قبلت فى الجامعة ودخلت الكلية اللي كان نفسى فيها صحيح كانت بعيده اوى عن محافظتي لكنى قدمت ملف للسكن في المدينة الجامعية وتم قبولى واخدت شنطتى وكل حاجاتى وقولت اروح السكن قبل الدراسة باسبوع ولما وصلت لقيت مفيش بنات كتير وصلوا كنا اربع بنات عشان كده المشرفة قالت لنا نسكن مع بعضنا الاسبوع الاول وبعد كده هيتعاد تورزيعنا مع تخصصات وكليات زى بتعتنا وعشان كده انا سكنت مع اربع بنات غيرى كلهم من محافظات مختلفة ومن كليات مختلفة اول يوم لينا كلنا كل واحده مننا اول مادخلنا الاوضة اللى حددتها المشرفة استلمت سريرها ودولابها وعلقت عليه جدول محاضرتهاواتعرفنا على بعض و قعدنا نحكى عن احلامنا وعن حياتنا واتكررت الحواديت والحكى بينا لما نزلنا نتعشى وطلعنا بالليل من تانى كنا بنموت على نفسنا من الضحك
بعدها كلامها خوفنا او خوفنى انا على الاقل بس فى شغف ليه لاء نجرب يعنى هيحصل ايه قالتلنا موافقين قولنا لها ايوة قالت تمام وطلعت دبوس من تحجيبة شعرها ومسكت ايدى وشكتنى نزلت نقطه دم فى الكوبايه وعملت كده معانا احنا الاربعه وبدات ترفع الكوباية لبوقها وتهمس بكلام غريب حسيت الجو برد وكأنى واقفه على سطح بيت مفيش حواليه بيوت وركزت نظرى على الكوباية اللى قعدت تحرك فيها لحد ما الدم لزق فيها على كل جنب بقت حمرا دم من جميع لجهات ونزلتها على الارض وومدت صباعها ناحيتها الكوباية اتهزت وبدءت فعلا تتحرك ببطء شديد وعدت من قدامى وراحت على ورقة شيماء طالبة الطب ووقفت عليها لقينا اضواء الغرفة بتترقص ومرة واحده
الدنيا ضلمت وكلنا بنبص على شيماء لقناها اترمت بجسمها على الارض وسمعنا صوت دماغها وهى بتدب لسه هنتحرك نشوفها لقيناها جسمها بيتنفض مره واتنين وتلاته وبتقوم وهى بتشيل حجاب راسها وبتنعكش شعرها عشان يدارى وشها وبعدين بتبعدو باديها اللى استغربنا ان ضوافيرها بقت طويلة اوى اشبه بالمخالب ولما بعدت شعرها عن عنيها بانت عيونها دبلانه لونها مايل للابيض وفتحت بوقها اللى كان طالل منه نابين كبار وبدات تتكلم بصوت تانى غريب عن صوت شيماء وقالت اسمى شيماء كنت عايشه مع ماما لوحدنا بعد ما ابويا اتوفى من سنين كنت باحب قصص الرعب والافلام كنت باقرا كتير عن مصاصى الدماء عن عادتهم طريقة حياتهم وكنت وقتها طالبه فى الكلية واتعرفت على بنت تانية اسمها ماهيتاب كانت راجعه من كندا قريب وبقت زميله لنا كانت عنيها دايما شاحبة مبتحبش الاكل بتحب الليل جدا والحفلات والموسيقى الغربى مكنتش اعرف
انها منهم غير لما يوم كنت ماشية معاها فى الشارع وكانت عربية جاية بسرعه فاترميت على الارض واتعورت جامد من اتصلت هي بالاسعاف وعلي ما ماما جت كانوا طلبوا نقل دم ليه وفعلا اتبرعت بعد ايام روحت البيت وماهيتاب اختفت موبيلها مقفول مزرتنيش ولا مره بعد مااتبرعتلى بدمها انا حستنى مجهده بشكل فظيع ودخلت انام وكانى منمتش من سنين ولما صحيت وقومت اغسل وشى لقيت قدامى فى المرايا اغرب حاجه كنت اتصورها تحصلى انا لا مكنتش اتصور وشى شاحب مشدود بشكل مطاول وعيونى البنى شاحبه ممكن لكن مدية على بياض
لبنى بافتح بوقى عشان اشهق وبحط ايدى علية لقيت طالل من سنانى نابين صغيرين بدات اروح واجى فى اوضتى ماما خبطت على الباب وقطعت اللى كنت باعمله وقالتلى الفطار جاهز لبست بسرعه وخرجت بعد ماحطيت منديل على الجرح ولقيتها قاعده على السفرة وبتقولى اشربى اللبن وافطرى وانا هاعملك النهارده كفته لحمه بصيت قدمها لقيت كيس لحمه نية بتخرجه وهتقوم تفرمه شربت اللبن حسيت انى عايزة ارجع قومت وانا كاتمه بوقى بايدى وماما قامت تطلع المفرمه من المطبخ لقتنى باميل على كيس اللحمه وبارفعه بايدى وباقطع الكيس اللى حواليه بسنانى وبالانياب وبدات اكل فى اللحمه النية ماما خرجت من المطبخ صرخت ورمت الكبه اللى بتفرم بيها اللحمه وقالت انتى اتجننتى بتعملى ايه رفعت عينى بس لها وانا مكمله اكل لحد ماخلصت اللحمه خالص ماما اتصلت بخالى ودخلتنى اوضتى وقفلت عليه بالمفتاح وحكت لخالى اللى كان طبيب نفسى وقالها انا جاى فى السكه وفعلا نص ساعه كان عندنا فى البيت ماما فتحت الباب وخالى دخل كلمنى قالى مالك حاس هبايه احكيلى حصلك ايه انا عيونى تايه بتزوغ فى كل جهه من الاوضة حاسة انى عايزة اعضة وفعلا هجمت علية لكنه
مسكنى جامد واتصل بالمساعدين بتوعه وشالونى وحطونى فى عربية ووصلت العياده بتاعته الليل كان قرب يدخل وخالى سابنى فى غرفة مقفوله بصيت من ورا حديد الشباك شوفت القمر فى طريقة للظهور حسيت انى جعانه اوى لقيت حاجات تتاكل فعلا فى تلاجه الغرف دى فواكه ومكرونات مش حاسه بلذة بدات ادور على اى حاجه اقدر اعور نفسي بيها لكن واضح انهم بيعملوا احتياطتهم للامور دى حاسة بصداع رهيب ووجع فى كل جسمى ورغبة انى اشوف القمر وفعلا بصيت تانى علية لقتنى بادوخ وباقع على الارض وباغيب عن الوعى الوقت اتاخر والليل بدا يبقي فى نصه تقريبا فتحت عينى بصيت على ايدى المفروده قدامى لقيتها كلها شعر

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

#حارة الاموات.

قصة حقيقية من اكتر من 50 سنة فى فترة السيتنات حدث فى منطقة الدرب الاحمر عندنا حدثة شهيرة جدا وهى سقوط بيت قديم فى حارة (الجزارين ) وبعدها فضلت الحارة فى حزن شديد سنين بسبب عدد الاموات اللى وقع بيهم البيت. انا ديما كنت مهتم بالموضوع ده قوي وكنت بحاول اسال ديما ازاي البيت وقع ازاي الناس ديه كلها ماتت وكنت بدور عن حد صادق يحكيلي الحقيقية .المهم كانت حارة صغيرة سميت باسم التلات بيوت بسبب الحادثة الشهيرة هى كانت حارة صغيرة متطرفة عن العمار بسبب عدم وجود اناره فيها وكانت كلها عبارة عن 3بيوت فقط وكانت الناس بتخاف ديما تعدى منها من كتر الحكايات المرعبة عن ظهور اشباح وسماع اصوات فيها . بعد الحادث ب30 سنة فى اول التيسعينات سكنت فى منطقة جنب حارة التلات بيوت اسمها (درب الدليل ) وكان علشان اروح لازم الف لفة كبيرة علشان ماعديش من التلات بيوت بسبب الكلام اللى بسمعه عنها وكنت بمشي من الشارع الرئيسي رغم بعد المشوار . وفى يوم من الايام كنت مروح من الشارع الرئيسي كالعادة .وكان والدى مسافر وراجع تانى يوم كان يوم ممطر فى شهر 12 فى عز الشتاء وكان يوم برد جدا ممطر جدا جدا . قابلت واحد صاحبى اسمه مدحت عبد
وطلعت جرى على السلم وفتحت الباب ودخلت وقفلت ورايا . وقولت تانى يوم اشوف ايه اللى حصل . غيرت هدومى ودخلت انام . مش جايلى نوم عمال افكر . الناس راحت فين .البيت وقع ولا ده زلزال فجاة الباب خبط تك تك قولت مين .محدش رد .مين بيخبط محدش رد .قمت من علي السرير وقربت من باب الشقة وانا خايف تكون الحكومة وجاية تاخدني علشان البيت . فجاة سمعت نفس من وراء الباب .وسمعت صوت همس مرعب بيقولي محمدمحماااااد .انا عارف ان انت واقف وراءالباب وسامعني .انا محسن البيومي .العريس .انا جيت اقولك ماتدورش وماتسالش عن ناس اموات تاني احنا جينالك بنفسنا وورناك اللي حصل من خمسين سنة .قلبي كان هيقف من الرعب.لولا اذان الفجر.دخلت اتوضات وصليت الفجر. وفعلافي الصلاةطمانينة . المهم نمت وانا قلقان . وتانى يوم رحت الشغل . وانا راجع قولت اعدى اشوف اللى
حصل . وصلت عند التلات بيوت وببص على البيت لقيته مقفول بجنزير حديد . وقفت استنى حد يعدى اساله على الناس اللى فى الفرح حصلهم ايه . فجاة لاقيت راجل معدى بعربية خضار ووقف عند البيت . قربت منه وسالته عن البيت وحكيتلة الحكاية . الراجل قالى تعالا نمشي من هنا دلوقتى . المهم مشينا بعيد شوية . قولتلو فى ايه . قالى امبارح كان 30 /12 قولتلو يعني اية. قالى من 50 سنة كان في فرح فى البيت ده.بتاع واحد اسمة محسن البيومي .ومن كتر المعازيم البيت وقع بالناس كلها ماتت . وكل يوم 30/12 بيطلعو عفارتهم جوه البيت وده تاريخ وافتهم فى الحدثة القديمة . انا سمعت كده اعصابى باظط خالص وابتدا جسمى يقشعر . وافتكرت كلام الراقصة (يلا بينا نرجع باب الوزير علشان ننام ) وابتديت افهم . ان باب الوزير ديه منطقة القرفات والترب عندنا . وانها قصدها تنام فى القبر . وافتكرت شكل المعازيم ولبسهم القديم وافتكرت كلام الناس على التلات بيوت. وفهمت ان دول اشباح .من كتر
الخوف خفت اروح البيت وفضلت قاعد فى الشارع . مع الناس لغاية اما رجع ولدى من السفر . وحكيتله اللى حصل .فضل مستغرب وقالي اوعا تمشي من هناك تاني واحمد ربنا انها جت علي قد كده وديه كانت اول واخر مرة اعدى من التلات بيوت .

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

وغادر الطبيب الحبيب إلى مؤتمره فيما بقيت اولاليا تنتظر على أحر من الجمر .. ومرت الأيام تترى .. يوم .. أسبوع .. أسبوعان .. شهر .. شهران .. ولم يعد حبيبها الموعود ..

ماذا جرى يا ترى ؟ .. تساءلت اولاليا مع نفسها كل يوم وهي تمسح الدموع عن عيناها الجميلتان .. ثم حلت الكارثة وجاء الخبر المزلزل الصادم حين علمت من بعض زميلاتها بأن حبيبها وقع في غرام امرأة أخرى في تلك المدينة التي ذهب إليها ليحضر المؤتمر وأنهما تزوجا .. ليس هذا فحسب , بل الأدهى من ذلك أنها علمت بأن حبيبها كان قد قدم استقالته من المستشفى سرا في نفس اليوم الذي سافر فيه لحضور المؤتمر , أي أنه خطط لكل شيء مسبقا , وأن اولاليا لم تكن بالنسبة له سوى مغامرة ونزوة عابرة .
وهكذا بلحظة واحدة هوى برج الأوهام الشاهق الذي شيدته اولاليا في خيالها وتحول إلى ركام وحطام , وتبخرت ألوان العالم الزاهية من عينيها ولم يتبق في الوجود سوى لون واحد رمادي كئيب . لم تعد الحياة كالسابق أبدا , لم يعد لها طعم أو معنى . أصبحت أولاليا غارقة في أحزانها , وسارحة لمعظم الوقت . وبعد أن كانت أفضل ممرضات المستشفى وأكثرهن حرصا والتزاما صارت تتلقى العقوبة تلو الأخرى بسبب إهمالها ونسيانها لواجباتها , ويقال أن إهمالها كان كبيرا لدرجة أنها تسببت إحدى المرات بموت مريض بعد أن أعطته حقنة خاطئة فتم فصلها من عملها , وتزامن ذلك مع موت والدتها وانتقال شقيقها للعيش في العاصمة والاستقرار هناك , فأصبحت وحيدة ومنهكة نفسيا وجسديا , ولم يطل الوقت حتى تسلل مرض خطير إلى جسدها النحيل فانتهى بها الأمر راقدة على أحد أسرة المستشفى الذي كانت هي تداوي المرضى فيها , ويالها من مفارقة حزينة . وما لبثت أن لفظت أنفاسها بعد فترة قصيرة .
اصبحت مريضة في نفس المستشفى حيث كانت تعمل
الممرضة الشبح قصة لاتصدق
وعلى ما يبدو فأن أولاليا لم تبرح هذا العالم بعد موتها , فبعد بضعة أشهر , بدأت تسري حكايات في أرجاء المستشفى عن شبح ممرضة ذات شعر أشقر تتجول ما بين الردهات والحجرات والأقسام وتظهر أحيانا في حجرة العمليات أو صالة الطوارئ .. وأكثر ما يميزها هو نظافة ملابسها المكوية بعناية والناصعة البياض , ولهذا أطلقوا عليها أسم السيدة اللامعة (La Planchada) .

الغريب أن أغلب من شاهدوا شبحها قالوا بأنهم لم يستطيعوا أن يلمحوا منها سوى شعرها الأشقر وأن وجهها لم يكن واضحا , كما لم يستطيعوا سماع خطواتها وهي تسير لأنها بدت كما لو أنها تطوف أو تمشي على الهواء . والأغرب من ذلك هو أن هذه الممرضة الشبح لم تكتفي بالظهور فقط , بل كانت تعتني بالمرضى أحيانا , خصوصا عندما يتعرضون للإهمال من قبل بقية الممرضات , فتقدم الدواء لمن فات موعد دوائهم , وتعطي حقنة لمن هم بأمس الحاجة إليها , وتعقم الجروح وتلفها بعناية , وتضع الكمادات على جباه أولئك المصابين بالحمى .. وكم من ممرضة مثل ماريا نسيت أو تكاسلت عن تقديم العلاج لمريض ما ثم فوجئت لاحقا بأن هذا المريض تلقى علاجه بشكل صحيح من قبل ممرضة شقراء لا أحد يعرفها . هذا الأمر لم يحدث فقط في المستشفى الذي كانت أولاليا تعمل فيه خلال حياتها , بل أمتد إلى العديد من المستشفيات في طول البلاد وعرضها , وهكذا أصبحت "لا بلانشادا" واحدة من أشهر الأشباح في المكسيك . ومازالت الحكايات عن مشاهدتها مستمرة حتى يومنا هذا .
اصبح شبحها من اشهر الاشباح في المكسيك
الممرضة الشبح قصة لاتصدق
البعض في المكسيك يقولون أن قصة اولولايا أقدم بكثير من ثلاثينات القرن الماضي , وأنها في الحقيقة تعود إلى ما قبل أحداث الحرب الأمريكية - المكسيكية عام 1846 , ففي تلك الحرب الطاحنة لم تفقد المكسيك فقط أكثر من نصف أراضيها لصالح الولايات المتحدة , بل فقدت أيضا الكثير من رجالها , إضافة إلى عشرات آلاف الجرحى , وهو ما تسبب بزخم كبير جدا على الممرضات آنذاك بحيث لم تكن تتاح لهن فرصة الراحة ولم يستطعن أن يقدمن العلاج للجميع , ولشدة دهشتهن كن يشاهدن أحيانا بعض الجرحى الذين تأخر علاجهم وكان متوقعا موتهم وقد تحسنت حالتهم وتم تطبيب جراحهم بعناية فائقة , وحين كن يسألن من فعل ذلك ؟ كان الجواب دوما بأنها الممرضة الشقراء التي لا يعرفها أحد!.

أما عن سبب تحول أولاليا لشبح بعد موتها واستمرارها في معالجة للمرضى , فيرى البعض أنه نوع من التكفير عن ذنبها بحق المرضى الذين ماتوا جراء إهمالها وتقاعسها عن واجبها أواخر حياتها.

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

#تحول بيتي الا ماوئ اشباح

توفيت عمته في عام 1949 التي كانت تهتم بعلوم تحضير الأروح لتتحول حياة الصبي الصغير "رولاند دو" البالغ من العمر حينها 14 عامًا وأسرته إلى جحيم، عندما بدأ من يعيشون في المنزل يسمعون أصواتا وطرقات ويشاهدون أشياء غريبة. ومن ثم بدأت تظهر على دو علامات غريبة على جسده تشبه الحروق المرسومة بقلم أحمر شفاه، سرعان ما دفع هذا الأمر والدته إلى سؤال القس "البرت هيوز" من أجل المساعدة الذي طلب منها أن تضع الماء المقدس والشموع، وبالفعل استجابت الأم لذلك.
وعندما ساد الهدوء في المنزل، اعتقدت الأم أن الأمر انتهى إلا أن الأمر لم ينجح حيث وقعت رد فعل عكسية فالشموع انطفأت وبدأت طاولات المنزل بالتحرك بشكل غريب وغامض ولم يقتصر الأمر على ذلك بل أيضا في مدرسة دو تحركت طاولته بصورة أثارت فيها ذهول وهلع الطلبة والإدارة. هذه الحادثة جعلت والدة دو تمنعه من الذهاب إلى المدرسة،

واصطحبته معها إلى المستشفيات محاولة حل مشكلته إلا أن هذه الظواهر لم تختفي وظلت تتبعه في كل مكان موجود فيه الصبي الصغير، وفقا لكتاب "موسوعة الظلام". واستمر الأمر كذلك حتى سمع عنه رئيس الأساقفة "جوزيف ريتر"، وإعطة القس "بودرن" من كنيسة "فرانسيس اكسفير" بعمل عملية تعزيم خاصة لـ"دو"، وسرعان ما ذهب القس إلى منزل الصبي الصغير مبكرا ومعه الطبيب النفسي "جيسوت". وظل القس "بودرن" في المنزل حتى ميعاد نوم "دو" الساعة الحادية عشرة ودخل غرفته وبدأ بقراءة الصلاة عليه ثم وضع صليبا خاصا تحت وسادته وغادر المكان، تفاجأ الأهل بعد هذه اللحظة بأصواتا غريبة من غرفة نومه.
وقرر خمسة من عائلته الدخول إلى الغرفة لمعرفة ماذا يحدث وتفاجأ الجميع بمشهد أشبه بفيلم خيالي حيث تتحرك الكتل وتهتز المكتبة بشكل ملاعب والصليب يسقط من تحت الوسادة أما دو فكان يردد ألفاظ نابية وسب بصوت عال باللغة الإنجليزية واللاتينية. بعد إخبار القس بما حدث، فبدأ يذهب يوميا إلى المنزل لقراءة الصلاة مساء على "دو" الذي حاول ضربه وسبه أكثر من مرة إلا أن بدأت حالة الصبي الصغير بالتحسن تدريجيا حتى لم اختفت جميع العلامات نهائيا من جسده وزالت عنه حالة التلبس.
وقصة رولاند دو الحقيقة، حصلت على شهرة واسعة لدى الغرب وتحولت إلى رواية شهيرة ثم إلى فيلم "طارد الأرواح" الذي يعد أفضل أفلام الرعب على الإطلاق وفقا لرأي النقاد، إلا أن تغيرت بعض الأشياء لتناسب الحبكة مثل الأسماء وتحول البطل الرئيسي من صبي لفتاة

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

مخطوطات مدفونة📚
أسامة المسلم✍🏻

مجموعة قصصية يحتويها الغموض والاثارة والتشويق والنهايات الغير متوقعة تتكون من ثمانية قصص اربع قصص كتبها الكاتب عبدالوهاب واربع قصص كتبها الكاتب أسامة المسلم

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

جحيم العابرين📚
أسامة المسلم✍🏻

الصفحات : ١٢١
يقال أن الحياة ماهي إلا طريق سفر طويل .. مليء بالحفر والمطبات ..
نتجاوزها ونكمل سيرنا الذي يتخلله بعض المحطات ..
محطات نتوقف عندها مؤقتا للراحة والتزود بالطاقة كي نستمر ..
نستمر نحو وجهتنا ذات النهاية الحتمية ..
والمجهولة غالباً ..

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

شبكة العنكبوت 📚
أسامة المسلم✍🏻

عالمنا عالم أسود والشر متأصل فيه ..
وأي نور يشع فهو من دواخل الأخيار فقط ..
وسيطفأ ويخمد ذلك الضوء مع أول مواجهة مع ظلام ظالم ..
لنعود للعتمة .. في انتظار وهج جديد يحيينا ..
ويجدد أملنا في وهم النقاء ..

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

هذا ما حدث معي 📚
أسامة المسلم✍

#جديد
" الأسئلة في هذا العالم أكثرُ من الأجوبة فلا تحرص على المساهمةِ في فائضٍ وتهمل التعويض في نقص."
اسامة

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

رواية صخب الخسيف 📙

لـ ✍ أسامة المسلم 🌴

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

رواية لج جزء 3
أسامة المسلم

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

رواية لج جزء 1
أسامة المسلم

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

رواية الساحرة الهجينة
سلسلة رواية ( #بساتين_عربستان)
#الجزء_الخامس
أسامة المسلم

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

الشيوخ اللي معايا قالوا لازم بنت تكون عذراء تحضر ونقرا عليها وهي هتفتحلنا المقبرة بصراحه فهمت من كلامه انه عايزنى انا اروح معاه لهم كنت خايفه ومتردده انى اقول له لاء لكن كان في جزء جوايا فيه شغف وحب استطلاع تجربه جديده عليه واكيد هتفدنى في دراستى فضلت افكر طول النهار ولما المغرب اذن والدى خبط علي الباب ها يادعاء قررتى ايه
قولتلو انت متأكد ان مفيش اذى هيحصلي
ابتسم وقالي وانا لو عارف ان في حاجه تاذيك هاعملها
كلامه طمنى جدا وقولتلو انا جاهزة ولبست وخرجت معاه ماما قالتله رايحين فين
قالها هنشترى حاجات لزوم دراستها
ومشينا سوا لحد اول الشارع كان في عربية مستنيانا وكان فيها سواق واتنين شيوخ دقونهم وجلبياتهم بابا فتح الباب ليه ودخلت ولقيته بيقفل الباب ومطلعش وميل دخل دماغه من الشباك وقالي
انا مش هينفع اجي معاكي يابنتى اوامر المشايخ كده تروحي
كان السواق جاب نار جوه مبخرة والشيخ قالي نامى علي ضهرك وبدا يرفع المبخرة وانا مغمضه زى ما طلب منى وبدا يقول كلام غريب مش فاهمه منه حاجه لكن حسيت ان جسمى كله بدا ينمل ومش حاسه بحاجه ولا بقيت سماعاه بيقول ايه لقيت قدام عنيه جسمى ده وهو مفرود علي الرمل وحواليه اشكال صعبه اوصفهالك عيون واسعه مشروطه وسودا اوى وليهم قروون وعندهم رجول زى رجول البقر وبيلفوا حوالين جسمى وجسمى بيرتفع من كل ناحيه مع كل لفه لقيت جسمى طاير في الهوا والحيطه اللي مليانه نقوش فرعونيه بتتحرك زى ماتكون باب وسمعت صوت حاجه بتتكسر بصوت عالي دى سقف الكهف بيقع لقتنى بافتح عنيه في الحقيقة وباصرخ ولما صرخت لقيتنى علي الارض مكانى والشيخ بيبصلي بغضب ويقولى فتحتى عينك ليه هنتاذى كلنا هنتاذى كلنا لسه هانطق كان باب الكهف بيتقفل بصخرة كبيرة وفي لحظه ظهر مارد اسود شكله فظيع دماغه واصله لحد سقف الكهف ومسك الشيخ بحوافر في ايديه ورزعه في الصخرة خمس مرات دماغه اتكسرت وانفجرت قدامى واتلفت للسواق والشيخ التانى وعمل فيهم نفس الشيء اللي حصل للشيخ التلاته ماتوا ودماغهم انفجرت وبعد مارمى جثثهم طلعت كائنات صغيرة شبهو بس علي صغير ونزلت بحوافرها علي اجسامهم وبدات تقطع منها وتاكل فيها كل ده وانا باتراجه لورا وعارفه ان الدور عليه لقيته بيتلفت وبيبص لي وانا لزقه في الحيطه اللي مليانه نقوش ورجع بص لقدام تانى وكأنه بيقولى مش هاعملك حاجه لكن الحيطه اللي انا لزقه فيها بتتحرك وبتنفتح علي مكان كنن اول مره اشوفه قاعه كبيرة ارضيتها رخام فيها ضوء منورها معرفش منين والارض متغطيه بتعابين بتزحف عليها تعابين كبيرة وكلها سودا وعيونها حمرا وفي وسط القاعه فيها تابوت متغطي وغطاه بيتحرك ولقتنى بارجع لورا لحد مامبقاش في غير خطوة واحده وابقي جنب الكائن العملاق الضخم اتلفت لى وبدا يضحك بصوت عالي صوت بيرج اركان الكهف وحيطانة بتتشقق وبيخرج منها كائنات نفس حجمه لكن لونهم احمر جلدهم احمر ومليان شعر بنى طويل وعشان احتمى من كل ده دخلت برجلي القاعه الكبيرة لقيت التعابين السوداء اللي في الارضية بتزحف كلها في اتجاهي وفي دخان اسود بيطلع من التابوت اللي غطاه بيرتفع لفوق وبتطلع منه مومياء عبارة عن هيكل عظمى ملفوف جوه قماش اسود ومرسوم عليه رسومات لعقارب وتعابين الدخان بيزيد وبيملا القاعه والحيطه اللي اتحركت من شويه بتتقفل عليه جوه والحارس وكل اللي معاه بيبصولى وبيضحكو والمومياء دى طايرة وسط الدخان لقيت الدماغ بتاعتها وهيكلها كله قدامى مكان عنيها فاضي جمجمه ومفيش اسنان ولا اى ملامح غير بقايا شعر ابيض في اخر الجمجمه ولقيتها بتتكلم وتقولى
"مرحبا بالخادمه الجديده "
قولتلها خادمه لمين وليه
لقيتها بتقرب منى اكتر وبتمسكنى بعظام ايديها من رقبتى وتقولى انتى واللي معاكى اتجرؤتو علي مقبرتى عشان كده انا امرت الحراس يقتلوهم شر قتله لكن انتى هتفضلي عيشه معايا وهاخد منك وسابت رقبتى ومشت دراعها علي شعرى ووشى لقيت جلد وشي بيتشد ومش قادرة انطق وشعرى اتغير لونه للابيض وهي بقت واخده ملامحى وشعرى وعيونى وانا اتحولت لست عجوزة وشها مكرمش وشعرها ابيض وفضلت معاها في المقبرة سنه كامله عرفت انها مكنتش اميرة او ملكه دى كانت من العرافين في عهد الهكسوس وفي يوم بعتلها الملك يستدعيها لانه شاف حلم مش مريح ففسرت له الحلم انه هيتقتل علي ايد ملك مصرى اسمه احمس وان الحل ان تعمل له سحر ويندفن في ارض طيبه عن طريق جواسيس الهكسوس الملك انبسط منها وقربها منه ولكن ظهر احمس بعد فترة والسحر بتاعها مجبش معاه نتيجه امر الملك وقتها بدفنها حيه في مقبرة بين الجبال ولانها كانت عارفه ان ده هيحصلها قفلت مقبرتها بتعويذة ماتنفكش ولا تتحل غير بحضور بنت عذراء وتقدر تاخد جمالها وعلي مر ولا تتحل غير بحضور بنت عذراء وتقدر تاخد جمالها وعلي مر السنين كل ما حد يحاول يفتح المقبرة يقرا النصوص علي الحيطه المقفوله ويفكر ان الحل في انه يحضر روحها علي بنت عذراء وجميله كلهم بيحصلهم نفس اللي حصلي ومبتسبهمش بعد كده بتموتهم واللي يفتح المقبرة يلاقي عظامهم

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

في وضع السجود ومعرفش اي حصلهم بالظبط وانا بافكر في كل ده سمعت صوت باب الاوضه بيترزع طراااخ اتنفض واتخضيت لقيت الست العجوزة بتحط ايدها علي ايدى وتقولى كل اللي بتفكرى فيه بيوصل للى حاضرين معانا خلاص هانت فاضل ورقتين علي الارض
بصيت علي الارض ناحيه الورق والكوباية النور رجع ولاء بتبصلي وبتبص للست وانا عايزة اقولها.

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

وهدومى متقطعه على جسمى جسمى اللى بقي اكبر تلت اضعاف ومليان شعر وايدى بقى فيها حوافر حاده مديتا يدى قدامى حسيت بشىء ضخم على مناخيرى خيالى فى الارض بيقول انى شبه الديب او وحش عملاق بدات عايزة اصرخ واعيط صوتى بيطلع على شكل عواء ضخم العواء ده خلا خالى وامى يفتحو الباب
بسرعه وانا اول ما شوفتهم هجمت عليهم الاتنين اكيد ماتوا وفضلت انا اخلع فى الباب واهجم على اى حد يقابلنى لحد مروحت بيتنا وبدات اكسر كل حاجه فيه وابص للقمر واعوى اعوى لحد ما اختفى وانا كمان وقعت فاقده الوعى فى اول ساعه من النهار ادركت كل شىء حصلى وحصل منى انا مكنتش مصاصة دماء البنت صاحبتى ماهيتاب كانت مصابة بداء المستذئب وانا بقيت زيها وكل ما القمر يبقي بدر بتحول لوحش وباقتل كل اللى بيجى فى طريقى وعشان كده قررت اموت ورميت نفسي من شباك بيتنا دى حكايتى انا شيماء
بعد ما شيماء خلصت حكايتها النور طفى مره تانية لكن مرجعش على طول بصينا على بعضنا كل واحده فينا بصت على اللى جنبها كلنا اجسامنا كانت بتتنفض وشيماء راسها مايلة على الارض فى وضع السجود بصينا فى وقت ناحية الست العجوزة اللى عرفت اللى بنفكر فيه اننا نحرك شيماء ونشوفها رجعت زى ما كانت ولا لاء لقيناها بتبص لنا فى نفس اللحظه وبتقول بصوت مخيف
سيبوها زى ماهى عشان الروح لا تأذيها ولا تأذينى
انا لقتنى اعصابى بتسيب وباقولها طب خلاص اصرفيها بقي واحنا خلاص مش هنكمل ولا هنلعب اللعب هدى تانى وبصيت لامل وولاء وقولتلهم مش انتو رايكم من راى ولا ايه
ايه ده ولاء وامل مبيردوش ليه بصيين لى ومفتحين عنيهم على الاخر بس مبيتكلموش ولا حتى بيتحركوا شكلهم مخيف فى الضلمه وشعرهم منكوش مع انهم من لحظات
كانوا قاعدين عادى انا خلاص جسمى بيترعش اكتر وعايزة اصرخ اصوت اقول اى حاجه صوتى منحاش مفيش كلمه راضية تخرج الست العجوزة بتقرب بوشها منى وبتقولى
مينفعش نرجع فى اللى بداناه والا الكل هيتاذى لازم نكمل عشان على الاقل تعرفوا تتكلموا تانى وخلصت جملتها وبدات تضحك بشكل مخيف وبصوت عالى بيتردد كأن كتير بيضحكوا فى الاوضة لكنى مش شايفة غيرها رجعت بجسمها لمكانها ومسكت الكوباية وبدات تقول بس بصوت عالى
" شرام بيهام الليخم اليخم خنون خنون بهراق بهراق الوحا العجل الوحا العجل "
النور رجع ونور وطفى مرتين تانى ورا بعضهم وبعدين رجع نور خلاص بصيت على شيماء لسه نازلة بدماغها على الارض وكأنها ساجده عايزة انطق انده عليها شيماء شيماء انا باتكلم جوه نفسي بس ولقيت امل بدات تصرخ بصوت غريب ععععععععععععععععع وتنفخ ببوقة هوفووووووووه وبعدين رفعت وشها وبصت لى اوى وعنيها ثابتة مبتتحركش مبترمش وفتحت بوقها عشان تقول
اسمى امل كنت طالبة فى جامعه عين شمس وكنت عايشة فى القناطر مع ابويا وامى واخواتى زهقت اوى من البهدله فى المواصلات كل يوم لكن فى يوم وانا قاعده مع صحباتى
البنات باشتكى لهم من تعبى وزهقى من المرواح والمجى كل يوم بنت كانت صحبتى من فترة قصيرة اسمها منى قالتلى عندى ليكى حل بس هاقولك عليه واحنا لوحدنا طبعا مكدبتش خبر واستغليت انشغال الشله واتفقت معاها نتقابل سوا احنا بس قالتلى انا عندى سكن قريب هنا من الجامعه يدوب شارعين تلاته بس بصى هو عرض لا تقبليه لا ترفضية بصراحه كده فى ست عجوزة قريبتى ساكنه لوحدها فى شقة قريبة من هنا بس طبعا اللى هيسكن
معاها هيخدمها ويعملها طلبتها شوفى لو هتقدرى او عايزة تجربى ده رقمى وكلمينى وانا ارتب الموضوع معاها
بصراحه كنت محتارة المكان اللى بتتكلم عنه لقطه جنب الجامعه وهيوفر عليه سفر كل يوم ومشاوير وهقدر انتبه للمحاضرات واذاكر قعدت افكر ااقول ايه لوالدى طبعا هيرفض اقعد مع ست كبيرة وكمان اخدمها استحاله يوافق كان لازم اكدب واعدى امورى قولت لبابا فى بنت صاحبتى عندها شقة قرب الجامعه وكان ساكن معاها بنت والبنت حولت لاى جامعه وهى مش هتاخد منى ايجار لان الشقة تمليك بتاعتها وكمان هى اكبر منى بسنه فهتشرحلى اللى مفهموش وانا هرجع هنا كل خميس وجمعه بابا زرجن كان رافض فى الاول لكن انا مسكتش وكلمت ماما تتكلم
معاه يوم الجمعه بالليل ماما قالتلى انه موافق جهزت كل حاجاتى وكل اللى هيلزمنى واتصلت بمنى
ايوة يامنى خلاص شوفيلى قريبتك دى وانا جايه بكره معايا شنطتى
منى قفلت وبعد نص ساعه كلمتنى قالتلى هى كمان
موافقه وبكره نتقابل فى الجامعه نمت وانا مبسوطه وصحيت روحت الجامعه ودورت على منى فى كل حته ملقتهاش ساءلت عليها زميلنا قالوا محدش شافها اتصلت بيها كتير الوقت خلاص قذف وبقينا الساعه تلاته هارجع البلد طب اقول ايه لهم فى البيت اجرب اتصل بيها غير متاح ومحدش يعرف لها عنوان خلاص مفيش نصيب بقى هاروح وامرى لله اقولهم معجبتنيش طلعت بعيد كانت قالت لبنت تانيه وسكنت معاها يعنى هاكدب كمان مره شلت شنطتى وخرجت من باب الجامعه لقيت موبيلى بيرن رساله كان رقم غريب

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

#عمار المنزل.

اسمى مريم وعمري 26 عاما ، انتقلنا في تلك الفترة شقة جديدة بمكان ممتاز وسعر ممتاز وفي الليلة الاولى كنت نائمة على سرير الجديد باسترخاء كنت مرهقه من النقل لا ادري لحظة شعرت بثقل على الطرف الاخر للسرير وكأن هناك احد ما يجلس عليه فتحت عيني معتقدة انه زوجي دخل الغرفة واستلقى بجواري ليستريح من عناء يوم طويل لكني لم اجد احد وكان الفراش خاليا .

هززت رأسي ولم اهتم تكررت تلك الحادثة مرات عديدة والشعور بأن هناك من يجلس معي على الفراش وصل معي الامر الى شعوري بان هناك من ينام بجانبي على السرير ويكون وقتها زوجي بالعمل ولا يوجد احد غيرى وغير طفلتي الصغيرة .

وبعدها شاهدت مرات عديدة ابنتي الرضيعة و هي تحدق بعينيها و تتابع شيئا وهو يتحرك بالغرفة وتضحك باستمتاع قولت ربما هي الملائكة تلاعبها كما كانت تقول امي دوما رحمها الله ولكنني شعرت بالفزع في ذلك اليوم وتأكدت بأن منزلنا فيه شبح ..
عندما اتت لزيارتي احدى الجيران يوما فسألتني بتعجب سؤال غريب جدا، قالت لي: هل يأتي اولاد الجيران الى هنا للعب مع ابنتك الصغيرة ، فأجبتها بالنفي، وقلت لها لما تسالين هذا السؤال فانا ابنتي عمرها عام واحد فكيف سامح لأطفال الجيران باللعب معها ؟

ردت علي بتعجب انها رأت صبى يقف على احدى نوافد الغرفة المطلة على الشارع راته وهي اتية الى هنا منذ قليل دخلت اركض كالمجنونة على غرفة ابنتي الصغيرة وكانت نائمة وكان هناك طفل صغير يبدوا في السابعة من عمره يهز الفراش وهنا صرخت بفزع فلقد كان الطفل بلا عيون.
عندما نظر لي كان مكان عينيه تجويف لا استطيع نسيان هذا اليوم دخلت جارتي الغرفة وتسألت بقلق ماذا يحدث اشرت الى فراش ابنتي ولكن جارتي قالت لي لا يوجد شيء سوى طفلتي نائمه نظرت فلم اجد احد حقا بالغرفة لا اعرف اين ذهب ومن هذا ولكني اخذت ابنتي وارتديت ملابسي وغادرت المنزل الى منزل جارتي حتى عاد زوجي واخبرته ما حدث ووقتها تركنا المنزل.
لأنه هو الاخر كان يشعر بانه مراقب بالمنزل ويسمع صوت ضحكات اطفال صغيرة باستمرار ولم يشاء ان يخبرني بشيء حتى لا اخاف واتوتر فالمنزل مسكون بالأشباح، والآن اخبروني لماذا نشعر بالرهبة والخوف وتحدث لنا الأشياء الغريبة بالمنازل الجديدة فهل عمار المنزل من الجن الذين يسكنون بنفس المنزل ، لم يتقبلوننا معهم ولم يحبوننا فأنا حقا لم أجد إجابة مقنعة لما يحدث ؟؟

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

#طريق المقبرة

الموقف ده حصل معايا من حوالي كم شهر
و لحد دلوقت كل ما افتكره مبقاش عارف اضحك وله اعيط 😟
القصه باختصار اني في يوم كنت مروح في طريق صلاح سالم كان حوالي الساعه 1 بليل
والدنيا كانت زحمه جدا والعربيات مبتتحركش
كنت مخنوق ع الاخر ومرهق وعاوز اروح بأي شكل
المهم اول معديت بعد حديقه الازهر . . شوفت طريق جانبي
لقيت نفسي لا ارادي خدت يمين ودخلت الطريق
قولت اهرب من الزحمه
وهنا بدأت القصه
ماشي في طريق يخوف مفيش بني ادم ماشي فيه
النور فيه ضعيف والطريق شبه مكسر
وبدأت اقلق وخصوصا انا اول مره امشي في الطريق ده
وكمان انا مش عارف هوه هيطلعني فين ؟؟
وفي وسط الافكار دي كلها
فجأه لقيت العربيه بتكركر وفيها رعشه ببص علي مؤشر الحراره لقيته عالي
علي الاخر والعربيه بطلت
يانهار اسود ومنيل هعمل ايه

نزلت طبعا ومنطقه مفيهاش بني ادم اصلا
وفتحت كبوت العربيه لقيت العربيه ناقصه ميه ومحتاجه ازودها
وطبعا مش هينفع ازود ميه الا لما العربيه تبرد لاني لو فتحت الردياتير هيضرب في وشي
والعمليه مش ناقصه :(
رجعت اشوف في الشنطه لقيت ازازه ميه قولت الحمد لله
بدأت اهدي واركز في المكان
واكتشفت الكارثه !!
انا في قلب المقابر
حقيقي مش قادر اوصفلكم الاحساس الي كنت حاسس بيه
افكار ضربت في دماغي كتير وخيالات و احتمالات
. . انا ايه جابني هنا ؟
طب ياتري العربيه عطلت بفعل فاعل ؟؟
هما حواليا دلوقتي وانا مش واخد بالي ؟؟
ياتري بينتقمو مني عشان ازعجت راحتهم الابديه !!
وبدأت تجيلي افكار تانيه
دي اصلا منطقه مقطوعه يعني لو العفاريت ما خلصوش عليا
ممكن يطلع عليا ناس يموتوني ويدفنوني ويسرقوني
ولا حد هيحس بيا اصلا
مكنش فيه حل قدامي غير اني احاول افكر في اي حاجه
لحد لما العربيه تبرد واحط ميه . .
ده غير الوسواس الي مسك وداني ويقولي
وانت اش ضمنك انك لما هتحط الميه العربيه هتدور اصلا
وبدأت اسمع اصوات غريبه وعجيبه
صوت زي وشوشه او خطوات حد ماشي
نور يعدي بسرعه جنبي
وانا مفيش علي لساني
غير
" لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين "
يارب يارب . . استغفر الله العظيم

وفي وسط الهم ده كله
اذ فجأه الاقيلك حاجه جايه من بعيد لونها ابيض
وانا اتلهيت علي روحي بصراحه
ايه ده انا بيتهيألي وله ايه 😱
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
طب ادخل استخبي ف العربيه واقفل علي نفسي
لفيت ورا العربيه ولقيت حجر مرمي ع الارض مسكته
وخلاص كنت هعيط بجد واعصابي باظت
لقيت الي بيقرب ملامحه بانت
راجل عجوز شعره ابيض ومنكوش ولابس جلابيه
متربه ومبهدله
وانا واقف ورا العربيه من الناحيه التانيه وماسك الحجر
وبقول في بالي ده واحد مدفون حي وله ايه دااااه 😨😨
يارب ساعدني
واول مقرب خالص وبقي في مواجهه العربيه من الناحيه التانيه
قولتله بصوت عالي
سلام قول من رب رحيم
اتكل علي الله اتكل علي الله
لقيته بيقولي انت بتعمل ايه هنا واقف هنا ليه ؟؟
رديت عليه بالعافيه هوه حضرتك ايه
الراجل ضحك وقالي مالك يابني انا متولي التربي
وشكله فهم اني كنت مفكره عفريت 😒😒

بدأت اهدي واخد نفسي وقولته ياعم متولي
انا العربيه عطلت مني و وبقالي عشر دقايق مش عارف اتصرف
قالي انت ايه جابك الطريق ده من اساسه
فهمته القصه واني هربت من الزحمه والموقف الي حصلي
الراجل قعد يضحك وقالي متقلقش يابني كله علي الله
قولتله ونعم بالله
طبعا العربيه كانت بردت ومليت الميه الناقصه
ودورت العربيه الحمد لله دارت
وقولتله الف شكر ياعم متولي ربنا يكرمك يارب
قالي علي ايه
وعرضت علي الراجل ياخد فلوس والراجل طلع جنتل بصراحه
رفض ياخد شلن وقالي اتوكل علي الله وربنا يستر طريقك
ومتدخلش طرق متعرفهاش تاني
قولتله ده انا هبطل اسوق اصلا تاني 😂😂😂
وبصراحه ده من اكتر المواقف المرعبه المضحكه الي اتحطيت فيها في حياتي

ياريت كل واحد قرء الموقف يقولي بصراحه
لو كان مكاني كان هيتصرف ازاي ؟؟
😂😂

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

#الممرضة الشبح

التوقيت ليلا وتحديدا منتصف الليل والقصة في مشفى وضمن جناح خاص في المشفى في احد احياء العاصمة المكسيكية فكان الهدوء يخيم على ذلك الممر المعبق برائحة الأدوية والمعقمات , الجميع استسلموا للنوم باكرا , إلا الممرضة الشابة ماريا , كانت تقاوم باستماتة ذلك الزائر الثقيل الذي تعلق بأهدابها محاولا إغلاقها بالقوة .. لكنها أبت أن تسلم قيادها إليه بالرغم من أنها لم تنم جيدا بالنهار . فالطبيب المناوب أكد عليها عدة مرات أن تعطي حقنة لأحد المرضى عند الساعة الواحدة بعد منتصف الليل , أخبرها بأن حياة ذلك المريض تتوقف على الحقنة , لذا حرصت ماريا على البقاء مستيقظة .. لكن للنوم سلوك عجيب , لا أدري إن كنتم قد جربتموه , فهو يتمنع ويتمرد عليكم كلما أردتموه وطلبتموه , فيما تراه ينجذب ويلتصق كالغراء بجفونكم إذا ما قاومتموه وصددتموه!
وهكذا فأن ماريا , كلما قاومت النوم أكثر , كلما تشرب بعيونها أكثر , حتى رفعت الراية البيضاء أخيرا على غير أرادة منها فأسدلت ستار الجفون واستسلمت لغمضة العيون ..

وعندما استيقظت ماريا بعد حين كان أول ما وقع عليه بصرها هو الساعة الجدارية الجاثمة على الجدار في الطرف الآخر من الممر , كانت عقاربها تشير إلى زهاء الثالثة فجرا , فانتفضت مفزوعة , لقد فاتها موعد إعطاء الحقنة ولعل المريض فارق الحياة , فركضت نحو حجرته وقلبها يخفق بقوة , لكن لشدة دهشتها وجدته متمددا على سريره وهو في كامل وعيه , فبادرته قائلة :

أعتذر كثيرا .. لقد تأخرت قليلا على موعد إعطاءك الحقنة .

فرد المريض مبتسما : لا بأس عزيزتي .. زميلتك قامت بالواجب .

فبهتت ماريا للحظة ثم قالت باستغراب : أي زميلة ؟! .. لا توجد ممرضة أخرى سواي في الجناح الليلة .

فقال الرجل مؤكدا : بلى .. زميلتك الشقراء .. لقد أعطتني الحقنة وغادرت.
أؤكد لك سيدي بأن ليس هناك سواي ؟ ..

فقال الرجل متعجبا : من كانت إذن تلك الممرضة التي أعطتني الحقنة ؟!

- لا أدري! .. هل تصفها لي رجاءا .

- بصراحة لم أر وجهها جيدا , رأيت شعرها , كانت شقراء , متأكد من ذلك , وكانت ترتدي ثوب الممرضات , لكن ثوبها بدا قديم الطراز بعض الشيء .

- لا امزح ولا أرى ما يستدعي الرعب .. لا بلانشدا هي ألطف شبح يمكن أن تصادفيه في حياتك .

- لكني لم أسمع عنها مطلقا .. ما حكايتها ؟ ..

فصمتت الممرضة العجوز لبرهة كأنها تستدعي ذكريات بعيدة , ثم قالت بأسى : حكايتها حزينة , لقد سمعتها في بداية عهدي بالتمريض من بعض زميلاتي المتقدمات بالسن ... يقال بأن أسمها الحقيقي هو اولاليا , وقد عاشت في ثلاثينات القرن المنصرم . كانت شابة جميلة بشعر ذهبي أشقر وعيون تحاكي السماء بزرقتها , وكانت متميزة دوما بملابسها النظيفة والناصعة البياض , وعرفت بطيبة قلبها واهتمامها البالغ بالمرضى وجديتها والتزامها الكبير بعملها كممرضة إلى درجة أنها أحيانا كانت تؤدي مهام زميلاتها الأخريات.
اولاليا كانت ممرضة شابة جميلة
الممرضة الشبح قصة لاتصدق
الكثير من زملائها اولاليا من الرجال , الممرضين , والأطباء أيضا , حاولوا خطب ودها , لكن دون جدوى , فاهتمامها الوحيد كان منصبا على عملها وعائلتها الصغيرة المكونة من والدتها وشقيقها. لكن ذات يوم أنتقل طبيب جديد للمستشفى , كان شابا وسيما فارع القامة وعذب اللسان , تسابقت الممرضات والطبيبات لكسب وده والفوز بقلبه , الوحيدة التي لم تبدي اهتماما به هي اولاليا , كالعادة كانت تركيزها منصبا على عملها والعناية بالمرضى . ولعل هذا الأمر , أي تجاهلها له هو ما جعله ينجذب إليها ويحاول التقرب منها بكل وسيلة , فأصبح يطلبها على وجه الخصوص لكي تكون إلى جانبه أثناء إجراءه للعمليات الجراحية أو مروره بعنابر المرضى .. وبالتدريج .. تمكن من فتح ثغرة صغيرة تسلل منها إلى قلب أولاليا فنشأت علاقة حب جميلة بينها.
الطبيب الوسيم اوقعها في حبائله
ويقال أن الأشخاص الذين لم يعرفوا أو يجربوا العشق في حياتهم سابقا , يكون عشقهم الأول عظيما ومتفجرا كالبركان , لكنه يكون أيضا غرا وساذجا وأعمى , وهذا الوصف ينطبق تماما على سلوك أولاليا حينما وقعت في شراك الحب وتقلبت في حبائله , فعشقها للطبيب الشاب غمرها بسعادة لا توصف حتى أنها لم تعد ترى من هذا العالم المليء بالقبائح سوى جانبه الزاهي المتوهج الألوان , ولم تعد ترى في الآخرين , خصوصا حبيبها , سوى الأمور الإيجابية المبهرة , وهو ما جعلها تتغافل عن الهمس والغمز واللمز من قبل بعض زميلاتهما من أن حبيبها الطبيب الوسيم هو في الحقيقة شاب لعوب لا يتوانى عن مغازلة فتيات أخريات من وراء ظهرها . لكن آنى لأولاليا الغارقة في بحور الهيام أن تصدق هذا الكلام .. ولعلها حسبته نابع عن حسد وغيرة
و مضت عدة شهور قبل أن يخبرها حبيبها بأنه يود خطبتها والزواج منها , فطارت فرحا بهذا الخبر , لكنه قال بأنه مدعو إلى مؤتمر طبي في مدينة أخرى وأنه سيغيب لمدة أسبوعين , وحالما يعود سيعلنان خطبتهما .

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

لقد رأيت شيئا بشعا فى الغابه ؟


وقعت أحداث قصتنا في عام 1813م , حيث كانت "مارجريت" وهي فتاة تبلغ من العمر 17 عام , وإبنه وحيده لأحد النبلاء تعيش مع والديها في احد القصور بمنطقة نائية وواسعة , وكان يوجد خلف القصر غابة , وقد إعتادت مارجريت الخروج والتنزه خارج القصر بسبب عزلة قصرهم عن بقية البلدة ,

و يوميا كانت تخرج ظهرا وتعود في وقت الغداء وكانت تجمع بعض الازهار والفاكهه , وفي أحد الأيام خرجت مارجريت ولكنها تأخرت في العودة ,

على عكس المعتاد , فأصاب القلق أهلها وشرعوا في البحث عنها , حتي خيم الليل عليهم , فأخذوا يبحثون عنها تحت ضوء المشاعل والمصابيح , ثم إستكملوا البحث عنها داخل الغابه ,

وعندما وصلوا إلى المستنقع الكبير داخل الغابه , وجدوا "مارجريت" ممده على حافه المستنقع وجسدها متصلب وعيناها جاحظتين ولا تتحرك ولا تتكلم , و لكنها مازالت على قيد الحياة , فهرعو بها إلى المنزل , ووضعوها على فراشها , وإلتف حولها الأهل والأقارب , وحاولوا أن يعرفوا ماذا حدث لها , وأخذوا يسألونها "مارجريت" ماذا حدث لك
من فعل بك هذا, و ماذا ذهب بك إلى داخل الغابه؟ , وهى على نفس حالتها لا تتحرك ولا تتكلم , والدهشة مازالت تسيطر على الاهل ونظرات الفزع لمارجريت تسيطر عليهم , وفى الصباح استيقظوا على صراخ مارجريت وكانت تصرخ برعب وطريقه هستيريه هرعوا إلى غرفتها
, فوجدوها تجلس على حافة السرير وتلف يدها حولها وتصرخ , فأخذ أهلها في محاولة تهدئتها , وسألها عما حل بها , وهى مازالت تصرخ , وتقول لقد رأيت شيئا بشعا فى الغابه , لقد رأيت شيئا بشعا فى الغابه , وأهلها بواصلون سؤالها ماذا رأيتى ؟
وهى تصرخ بهستيريا , ثم تهدأ قليلا وتعود إلى الصراخ وتقول لقد رأيت شيئا بشعا فى الغابه , ثم سكت تماما ونامت وبقت على هذا الحال أيام كل تستيقظ تصرح وتردد نفس الجملة "وتقول لقد رأيت شيئا بشعا فى الغابه " ثم تنام , والأهل عاجزين عن التواصل معها او معرفة مشكلتها ,

وبعد مرور ثلاثة أسابيع

صارت حالة مارجريت مختلفة إذ أنه مر ثلاثه أيام متتالية لم تعد تستيقظ او تصرخ أو تنطق بكلمه , والأهل فى حيرتهم وقلقهم ,وفي اليوم التالي دخلت والدتها لتطمئن عليها ,
فوجدتها فارقت الحياه وماتت مارجريت دون أن يعرفو ماذا حدث لها , ولا ما ما الشئ البشع الذى رأته فى الغابه
, ماتت من دون أن يعرف أحد ماذا رأت مارجريت حتى الأن

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

الدوائر الخمس📚
أسامة المسلم✍🏻

عندما تسعى حثيثاً للبحث عن حقيقة غيرك فتتعثر خلالها بحقيقة نفسك.. نصيحة.. توقف عن البحث.. توقف في الحال ..

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

رواية أرض القرابين📚
لـ أسامة المسلم✍🏻

#جديد
الأمنيات ملاذ الحالمين وملجأ الراغبين في تجربة كل غريب وجديد .. لكن ماذا لو كانت تلك الأماني سراباً قد يقودك لشيء لم تكن تتمناه أو تفكر بالسعي خلفه والجري وراءه...؟!!

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

رواية سعد الدباس📚
أسامة المسلم✍🏻

#جديد
الماضي لا يموت .. حتى وإن دفناه أو سكتنا عنه وتوقفنا عن استذكاره ..
لا أحد ينسى .. يمكنك أن تتناسى .. لكنك لن تنسى أبداً
خاصة تلك الذكريات المحفورة في ضمائرنا والمنحوتة على جنبات عقولنا بريشة الألم ومحبرة الظلم ..

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

رواية صخب الخسيف ج2 📚

أسامة المسلم✍🏻

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

رواية خوف ج3 📚

أسامة المسلم✍🏻

#جديد و #حصري

مشكلتنا لم تكن يوما الالتزام أو التفريط.
مشكلتنا كانت ومازالت "التطرف في أحد الاتجاهين.
✨البقاء في الوسط مفهوم لم نتقن التعامل معه حتى الآن .
🗣️تطرقنا في الكرم وحولناه لتبذير وإسراف..
😱تطرفنا في النصح وجعلناه ترهيبا وتخويفا..
💔تطرفنا في الحب فأصبح تملكا واستحواذا..
وتطرقنا في الخوف..
وسلمناه زمام حياتنا..
فأصبحنا عبيداً له..😷

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

رواية لج جزء 2
أسامة المسلم

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

سلسلة ملحمة البحور السبعة 📚

لــ ✍ اسامة المسلم🌴

1- لج
2- ملكة الغرانيق
3- ثورة الحور

Читать полностью…

قصص رعب | Horror Stories

رواية العرجاء
سلسلة رواية ( #بساتين_عربستان)
#الجزء_الرابع
أسامة المسلم

Читать полностью…
Subscribe to a channel