• لنشر افضل القصص والروايات المرعبه بجميع اللهجات. • لسناا الوحيدون فِ عالم الرعب ولكن نحن المتميزون فِي نشر الأروع. • للتواصل : « @NG00MBOT » • • تاريخ انشاء القناه: « 20/4/2020 »
لغز اختطاف ألان جودفري
شهد الشرطي ألان جودفري ، وهو شرطي من تودموردن ويست يوركشاير في المملكة المتحدة ، عددًا من الحوادث غير العادية والتي يمكن أن تكون مترابطة ، وعلى الرغم من أن حادث اختطافه أثناء دورية الشرطة هو “القصة المركزية” ، إلا أن بعض الحوادث المحيطة بقضيته تبدو مترابطة ، لم يختار آلان جودفري أن يتم اختطافه ولكن الكشف عن قضيته في الصحافة واتصاله بقضية سابقة غير اعتيادية كلفه تهديد مستقبله.
حالة وفاة غامضة قبل الاختطاف : قبل بضعة أشهر من مواجهة UFO واجه جودفري حالة غامضة ، في فترة ما بعد الظهر (3:45 بعد الظهر) يوم 11 يونيو عام 1980م تم العثور على جثة تم تحديدها فيما بعد باسم ديزموند آدامسكي ، كان مفقود لمدة خمس أيام وكان يعيش في قرية على بعد 30 كم من الموقع واتم استدعاء جودفري للتحقيق كانت الجثة مستلقية على ظهرها يبدو أن ملابسه قد قام شخص أخر بتلبسها له فقد تم تلبيس السترة بشكل غير متساو وكان الحذاء مربوط بشكل غير صحيح وتم التحقيق في صحة الجثة ولم يكن هنالك مسارات توضح كيف وصل الجسد لمكانه بدا الأمر لو أن الجثة قد سقطت من الأعلى .
وكانت الأمور أكثر حيرة عندما فحص الجسم بواسطة الطبيب الشرعي فيبدو أنه قد مات على إثر إصابته بنوبة قلبية قبل 8 ساعات ربما بسبب تعرضه للخوف الشديد وكان جسده يحمل علامات لحروق غريبة كما تم العثور على مادة غريبة على الجزء الخلفي من عنقه واستنتج المحقق أنه مات قبل وضعه في المكان الذي وجده فيه كما أظهرت التحاليل أن المادة الموجودة في عنقه غير موجودة على كوكب الأرض ؟ ومع أخذ كل هذه الحقائق في الاعتبار مع أن المملكة المتحدة كانت تعاني من موجة من الحوادث الغريبة فيمكن أن يكون قد تم اختطافه وقتله ثم رميه في مكانه ، وبعد بضعة أشهر من قضية آدامسكي ، سيكون لدى آلان جودفري تجربة مماثلة ، ففي الصباح الباكر من يوم 28 نوفمبر 1980م ، كان في الخدمة ، وكان يحقق في حالة قطيع من الأبقار.
وكان السكان المحليون قد أبلغوا عن اختفاء مواشيهم ، يبدو أنها قد اختفت من دون ترك أي أثر على الأرض.
لم يكن هذا حادثًا واحدًا لأن القطيع قد اختفى وظهر من تلقاء نفسه عدة مرات .
وفي ذلك الصباح ، بينما كان في دورية في سيارة الشرطة رأى ضوءا ساطعًا على الطريق أمامه ، وعندما اقترب من مسافة 15 متراً تقريباً ، توقف وكان قادراً على رؤية مركبة تحوم في صمت على بعد حوالي 1.
5 متراً من الأرض ، وكان الجزء السفلي من المركبة يدور عكس اتجاه عقارب الساعة في حين أن الجزء العلوي بدا كأنه صفًا من النوافذ كان ثابتًا .
وكان الكائن بطول 4 متر وعرض 6 أمتار ، يبدو أن الجسم الغريب هز الأشجار القريبة ولكنها لم يحدث أي ضوضاء أو حرارة ، حاول جودفري الاتصال بمقر الشرطة من خلال اللاسلكي ولكنه لم ينجح ، وظل في السيارة وأمسك دفتر ملاحظاته وقام برسم المركبة ، وكانت المركبة تحوم حوله وكان يشعر بحكة في قدمه اليسرى بجانب أن حذائه انشق من تلقاء نفسه ، وفي نفس الليلة عاد إلى الساحة برفقة ثلاثة من ضباط الشرطة لمسح موقع الحادث.
ودخلوا إلى حديقة مسيجة وبعد فتح البوابة ووجدوا قطيع الأبقار هناك ، كيف دخل القطيع الحديقة إذا كانت مسيجة ؟ علاوة على ذلك لم تكن هناك مسارات في الأرض.
فلا يمكن حل اللغز؟ في ليلة الحادث شارك جودفري قصته مع زملائه واكتشف أن عدد من المواطنين قد أبلغوا الشرطة عن رؤية أضواء غير عادية في نفس الليلة في المنطقة والمناطق المجاورة ، وبعد مرور عام على الحادث ، لاحظ أحد الصحفيين أن ألان جودفري كان الشخص نفسه المتورط في قضية آدامسكي وقضية الجسم الغامض ، ونشرت قصته في صحيفة وطنية تشير إلى أنه كان ضحية اختطاف أجنبي.
وكل هذا أثر على حياة غودفري الشخصية والمهنية.
لم يؤخذ على محمل الجد في العمل ورؤسائه فعلوا كل ما في وسعهم لجعله يستقيل .
وبعد مرور عام وافق آلان على التنويم المغناطيسي لتذكر ما حدث ، وخلال التنويم المغناطيسي ، تم الكشف عن أن جودفري خرج من سيارته الدورية وتم إطلاق شعاع من الضوء عليه من المركبة ، وفي حالة من الذعر عاد إلى السيارة وسقط فاقدا للوعي ، وأن أحدًا أخذه لمكان وعند الاستيقاظ وجد نفسه في غرفة مع شخص أخر له لحية بيضاء ويرتدي ثوب أبيض وطوله حوالي مترين ووجد كائنات أخرى صغيرة ولم يكشف كيف توقف الاختطاف بسبب توقف التنويم المغناطيسي ولم يعرف كيف حدث تمزق لحذاء قدمه اليسرى .
والغريب قبل ثلاثة أعوام من حادث الاختطاف ، تعرض آلان جودفري للضرب على أيدي ثلاثة من المشتبه بهم أثناء محاولته اعتقالهم ، وقام الأطباء بإزالة أحد خصيتيه ، ونتيجة لهذا كله ، أصبح عقيماً ولا يمكنه أن يقيم علاقات جنسية مع زوجته.
هُــــنـــــا اكــتــفـي
ولــــي عــــــوده
ساكنة المشرحة - ليلة الأحد 31 أكتوبر من عام 1976 كان توني بارون يقوم بعمله في حراسة مستودع . بالتحديد كانت الساعة 10:45 عندما قرر أخذ استراحة فصعد إلى السطح مع سيجارته و كوب القهوة , جلس الحارس في الهواء النقي تحت القمر المكتمل و أخذ يتأمل المدينة والبعيدة و الشوارع المضاءة بضوء القمر عندما وقعت عيناه على مدرسة تبعد عن المستودع حوالي 100 ياردة رأى فتاتين بشعر طويل في نفس السن تقريبا قدر عمرهما ما بين 16 عام و 18 كانتا تركضان في فناء المدرسة أثناء مراقبته لهما اختفتا , صدم توني فسقطت منه السيجارة في كوب القهوة. لكنه واصل التحديق في الملعب لعل الاشباح الشابة تعاود الظهور، لكنها لم تفعل. شعر توني بعدم الارتياح فعاد إلى داخل المستودع عن طريق باب في السقف.لم يكن توني يؤمن بالاشباح لكنه لم يجد أي تفسير لما رآه قبل قليل . بالتأكيد لم تكن خدعة أو هلوسة. اتصل الحارس هاتفيا بعمه العجوز "ستان جونز" وهو شرطي متقاعد ليخبره عن المشهد الغريب الذي شاهده للتو. بعد أن سمع العم القصة سأل ابن أخيه ... ستان : لم تقرأ الأخبار في الآونة الأخيرة؟ "لكن توني اعترف بأنه يكتفي فقط بقراءة الصفحات الرياضية في الصحف. فسأل عمه قائلا توني : لماذا تسأل يا عمي؟ و ما دخل هذا بما رأيت؟ ستان : جاء في الصحف قبل حوالي أسبوع خبر عن وفاة شقيقتان في حادث سيارة ببولتون. كانتا تبلغان من العمر خمسة عشر عام فقط , وقع الحادث أثناء عودتهما من المدرسة التي تعمل قربها توني : أنت تمزح!! شعر توني بقشعريرة مفاجئة تجتاح كامل جسده. لكنه ترك عمه يتابع حديثه الذي زاد الطين بلة عن طريق اخبار توني بتجربة غريبة عاشها بنفسه قبل أحد عشر عاما - في المستودع الذي كان توني يحرسه. العم ستان : حوالي عام 1965 لا أذكر اليوم بالتحديد لكنه كان في أكتوبر وقتها دعاني الحارس العجوز للمستودع لاحتساء كوب من الشاي فقد كان صديقي و بعد ان جلسنا معا داخل المستودع قدم لي الشاي و معه شطيرة ثم ذهب إلى المرحاض في الطرف الآخر من المبنى. وقتها لم أكن واحد من الاشخاص الذين يعتقدون في الأشباح و الخوارق ، لكن حين ذهب الحارس حدث شيء بقي في ذهني لسنوات. ربما لا ينبغي لي أن أقول لك ما حدث حتى لا يعلق بعقلك انت أيضا. " لم يكن توني يعرف ما إذا كان يريد حقا أن يسمع بقية القصة ام لا لكنه في النهاية طلب من عمه اكمال القصة توني اكمل أنا لست خائفا عمي ستان "قالها توني وهو يشاهد القمر من خلال نوافذ المستودع و يراقب فناء المدرسة بقلق , فتابع العم قائلا ... العم ستان : بعد ذهاب الحارس إلى الحمام شعرت فجأة ببرودة في المكان حتى ان البخار كان يخرج من فمي ثم انتابني هذا الشعور المخيف بأن هنالك حقا شيئا بجانبي توني : كيف يا عمي؟ "سأل توني بعصبية" توقف ستان الكلام للحظات ثم عاد و قال.... العم ستان : من الصعب أن أشرح ذلك انها حالة تشبه الحالة التي يشعر الناس فيها أنهم تحت المراقبة. أو أن هناك أعين تنظر إليهم فأصبحت خائفا حقا من ذلك المكان بعدها رأيت شيئا.... أمتأكد أنت من أنك لست خائفا يا توني؟ توني : قليلا لكن فضولي تغلب على خوفي , اكمل يا عمي العم ستان : نظرت هنا و هناك فرأيت ثلاثة أو أربعة أشياء لا اذكر عددهم بالتحديد لكنها كانت تشبه الاجساد البشرية و كلها مغطاة بأغطية بيضاء و كانت ممدة على الأرض في زاوية مظلمة من الغرفة و بقيت هناك ثابتة حتى جاء الحارس مرة أخرى فأشرت له تجاههم و سألته "ما هي تلك الاشياء المغطاة هناك؟" لكنها اختفت فجأة قبل أن يلتفت. توني : ماذا فعل الحارس بعدها ؟ ستان : رغم انه لم يرهم هذه المرة إلا انه اخبرني أنها ظهرت له عدة مرات من قبل خلال سنوات عمله في هذا المكان حتى أعتاد رؤيتهم توني : هذا غريب حقا "هنا كان قد انتاب توني شعور غريب بوجود شيء ما قربه لكنه تجاهل شعوره و حاول صرف ذهنه بعيدا عبر الحديث مع عمه" العم ستان : هل تعرف ماذا قال لي الحارس وقتها ؟ توني : لا، ماذا قال؟ العم ستان : قال أن المستودع بني على أرض كانت فوقه مشرحة قبل زمن"هنا انقطع الاتصال و شعر توني بشعره يقف و ان هناك شيئا ما أو شخص ما يقترب منه من الخلف. ثم أشتم رائحة كريهة في المكان. ثم حدث ما هو أكثر من ذلك لمس شيئا بارد الجزء الخلفي من رأسه. ركض الحارس توني بأسرع ما يمكنه تجاه الباب الرئيسي للمستودع قام بفتحه ثم تابع الركض إلى الشارع و لم يتوقف حتى وصل إلى بيت عمه الذي كان أقرب من بيته للمستودع , بعد وصوله أخبر عمه بما حدث قبل هروبه و بعد انقطاع الخط عندها سأله عمه : ألهذا اغلقت الهاتف ؟ توني: لا انا لم اغلقه لقد اعتقدت انك من انهى المكالمة ستان : هذا غريب لقد قلقت عليك فاتصلت مرة اخرى , عندها اجابنتي امرأة مجنونة تقريبا قالت لي" لقد غادر توني و هذا ما كان يجب عليه أن يفعله" ثم اخذت تضحك بشكل هستيري توني : لكن لم يكن هناك احد في المستودع ....
Читать полностью…دهار: خرج من جسم علي وصرخ بقووووووووووة رهيبة كانت كافية انها تقتلنا والبيت ابتدى يولع من حوالينا حسيت وقتها اننا في جهنم.
علي: وقع على الارض ومكنش قادر يقوم حاولت اشده بكل قوتي لبره وهو كان بيحاول يتحرك معايا لحد ما خرجنا من البيت بصعوبة شديدة.
وفجججججأة البيت كله بقى كتلة من لهب جهنم
= ركبت علي جوه العربية هو وعم سيف وجريت ب اقصى سرعة عندي على اقرب مستشفى
وبعد عدة ساعات
علي: فتح عينه
وبص لي وقالي انتي مين فين رحمة اختي فين انا وقعت من الشباك ورحمة لسه فوق ضحت بحياتها عشان تنقذني
= اهدى رحمة بخير واليوم اللي انت بتتكلم عنه ده فات عليه عشر سنين
علي: قام قعد وهو مخضوض عشر سنين؟
سيف: قوم يا بطل وهنحكيلك كل حاجة ف السكة.
علي: قام ونزل معانا من مستشفى وعدينا على زينات واخدناها معانا
وطلعت بيهم على القاهرة في اتجاه مستشفى الامراض العقلية لحد ما وصلنا
ودخلت خلصت لهم اجراءات خروج رحمة بعد ما حكينا لعلي على كل اللي حصل واثبتنا براءة رحمة وسبقتهم في الممر وفتحت الباب لرحمة
رحمة: رفعت عينها بحزن وبصتلي
=قومي يا رحمة انتي خلاص حرة اطلعي شوفي مين جاي يخدك
رحمة: طلعت براحة من الاوضة ووقفت في اخر الممر وبصيت على اول الممر.
شافت ابوها عم سيف ومامتها الست زينات وعلي واقف جنبهم
رحمة: دموعها نزلت وهي مش مصدقة
علي: قرب ناحيتنا براحة وهو مش مصدق انه اخيرا شاف رحمة اخته الصغيرة وهي شابة في العشرينات من عمرها
وبصوت بيترعش بالدموع نادى رحمممممممة
رحمة: علييييييي و جررررريت عليه وحضنته
علي: دموعه نزلت بقوة وهو حاضنها ومش مصدق
سيف وزينات: حضنوا ولادهم والإبتسامة نورت وشهم كلهم.
= كانت قصة صعبة ومخيفة ومرهقة بنسبة لي يمكن كنت اخسر حياتي فيها في لحظة لكن اجمل حاجة نقدر نعملها اننا نرجع الابتسامة والامان لقلوب حست بطعم الخوف وقتها بس هتحسوا بمنتهى السعادة..
تمت
خالص.
وجه يوم دفنة ابوه مع عائلته مراته وابنه وبنت صغيرة بس الشهادة لله شكلهم غلابة وملهمش في حاجة الناس كلها كان نفسهم يحذروهم قبل ما يدخلوا البيت المشؤوم ده بس كل الناس خافت تتكلم وكله قال وانا مالي لحد ما حصل اللي حصل
= حصلهم ايه يا حجة؟
= بنتهم الصغيرة ماتت
وقتها اتخضيت جامد من كلام الست العجوزة وبصيت لها ب استغراب
بنتهم ماتت؟ تقصدي مين رحمة
= مش فاكرة اسمها بس هي كانت عيلة كده ف حدود عشر سنوات.
= ماتت ازاي مين موتها
=هي موتت نفسها يا كبدي
= انتحرت؟ طيب ازاي
= اهو ده اللي حصل واللي سمعناه يا بنتي
=طيب وابوها وامها فين عم سيف والست زينات؟
من يوم الحادثة امها تعبت اوي وابوها كان جاي يجري زي المجنون ومش فاهم أي اللي بيحصل حواليه
= هو عم سيف كان موجود ازاي وهو يومها سافر الصبح عشان يشوف تحليل النسب وكان هيقعد ثلاثة ايام ايه اللي رجعه غريبة أوي
طيب يا حجة تعرفي هما فين دلوقت ابوه وامه؟
= سمعت انهم راحوا دار رعاية المسنين بعد ما كبروا والمرض هدهم ومبقاش في حد يساعدهم ولا يرعاهم
= طيب وعلي ابنهم الكبير؟
= ده الوحيد اللي نجى من الموت وعايش لوحده في البيت اللي انتي عايزة تشتريه
=قولت بصوت مسموع يعني اللي انا شوفته ده كان علي اخو رحمة طيب ازاي لما سلمت عليه حسيت بملمس جلد وعضم مفتت زي ايد أدهم.
= انتي بتكلمي نفسك يا بنتي؟
= لا لا معاكي يا حجة طيب متعرفيش ليه ماخدش امه وابوه يعيشوا معاه؟
=مش عارفة بقى أنا اللي اعرفه انهم في دار رعاية
= طيب و الست ازهار وابنها ادهم.
=معرفش يا بنتي اختفوا من يوم ما علي وقع من شباك ومن ساعتها محدش رجع البيت غير علي وعايش فيه لوحده
بس نصيحتي ليكي بلاش تشتري البيت واهربي ونجي نفسك يا بنتي.
= متقلقيش يا حجة بس سؤال اخير متعرفيش فين دار المسنين دي
= هتلاقيها في اول البلد مفيش غيرها هناك.
= متشكرة يا حجة تعبتك معايا ومشيت لحد عربيتي و ركبت وطلعت على اول طريق مطروح علشان اروح دار المسنين هناك
يمكن اقدر اقابل عم سيف والست زينات اكسب وقت بدل ما ابقى جيت على الفاضي!
وبعد شوية
وصلت الدار لكن للاسف الوقت كان متأخر ف اضطريت ابات في العربية للصبح.
واول ما النهار طلع نزلت علطول ودخلت الدار وسألت عنهم والحمد لله لقيتهم موجودين طلبت اقابلهم واستنيت في الجنينة وشوفتهم جايين عليا
مش عارفة فرحت ليه لما شوفتهم وابتسمت لهم وهما كانوا مستغربين لانهم حاسين اني اعرفهم
سيف: خير يا بنتي
= انا جيت لكم من المصحة العقلية اللي فيها بنتكم رحمة
سيف: بص لزينات
زينات: دموعها نزلت وقالوا لي الله يرحمها
= مين قالكم انه رحمة ماتت.
سيف: علي ابني راح زارها وقال انها انتحرت في مستشفى الامراض العقلية
زينات: عيطت اكتر
= اخدت نفس وبكل ثقة قولت لهم
رحمة عايشة ومنتحرتش وموجودة في المستشفى
سيف: ايه انتي بتقولي ايه
زينات: مسحت دموعها وبلهفة, رحمة بنتي أنا عايشة؟!
= ايوه والله عايشة
سيف: بس ازاي وعلي قال انه اخر مرة زارها من سنين قالوا انها انتحرت اول ما وصلت المستشفى.
= محصلش محدش زار رحمة اصلا ولا مرة عدد الزيارات صفر انا شوفت السجل الخاص بحالتها قبل ما اجيلكم
زينات وسيف: بصوا لبعض ب استغراب وفرحة وحيرة
وبعدين ف صوت واحد قالوا لي بس علي ابننا هيكدب ليه
= زي ما كدب وقال انه رحمة وقعته وهي موقعتهوش رحمة بريئة
سيف: بس علي كان روحه في رحمة وبيعتبرها بنته مستحيل يعمل كده معاها
= مش ده لو كان علي اصلا؟!
زينات: تقصدي ايه.
= اقصد انا سلمت على ايد ابنكم علي وكان ملمس أيده زي ايد أدهم بظبط
زينات: يلهووووووي
= اكيد دهار تلبس في جسم علي علشان كده عمل كل ده
سيف: انا كمان كنت حاسس انه ده مش علي ابني ده مفيش ولا مرة جه يزورنا
من ساعة ما جابنا هنا
= ده. قالي انكم مسافرين
سيف: انا كنت اقدر اسافر وارجع القاهرة بس امه وافقت نقعد هنا ف دار رعاية عشان صحتنا وعشان تفضل جنبه في نفس البلد.
= طيب قولي يا عم سيف هو انت رجعت ازاي انا سمعت انك رجعت علطول ف نفس يوم الحادثة وانت كنت قايل انك هتقعد ثلاثة ايام عشان تحليل النسب
سيف: انا فعلا سافرت بس اتفاجأت انه العينة مش في جيب الجاكت
= عينة الشعر بتاعة أدهم
سيف: ايوه عشان كده رجعت تاني ف نفس اليوم وكنت مستغرب هي راحت فين العينة
=فهمت يا عم سيف طيب احنا لازم نتصرف دلوقت
سيف: أنا مش عايز اخسر بنتي ولا اخسر ابني.
= مش هتخسر حد فيهم إن شاء الله بس لازم نلاقي حل
سيف: الحل مش هيكون مع حد غير مع واحدة بس وانا هعرف اوصلها
= مين دي
سيف: الست ازهار
= انت تعرف مكانها
سيف: ابويا لما زرته وهما متجوزين زمان قالي اسم المكان اللي هي كانت عايشة فيه وبعتني معاها علشان تخد حاجات من بيتها وطالما هي اختفت تبقى اكيد رجعت تاني نفس المكان ده يارب نلاقيها
= طيب يلا نخرج من هنا
سيف: خليكي هنا يا زينات واما نخلص هاجي واخدك.
رواية عندما ينادي الشيطان للكاتبة إيمان أحمد رشاد الفصل السابع والأخير
دهار: رفعععع أيده ناحيه رحمة
رحمة: وقعت على الارض وفقدت الوعي
وبعدين محستش بنفسها غير وهي متهمة بالشروع في قتل علي اخوها لكن الاهل اقوالهم اثبتت انها مضطربة السلوك في الفترة الاخيرة وكانت بتتصرف بعنف مع علي
وتم ايداعها في مستشفى الامراض العقلية، ***.
قفلت المذكرات بعد ما خلصتها وقولت جايز المذكرات خلصت لكن الاكيد انه القصة مخلصتش خصوصا بعد ما فهمت كل الحقيقة و قولت لنفسي يعني علي مماتش دول بيقولوا شروع في قتل اومال هو فين؟
وافتكرت الورقة اللي صورتها عن بيانات رحمة في ارشيف المستشفى وقررت.
اخد اجازة من الشغل واروح العنوان اللي في ورقة الارشيف وازور بيت رحمة في مطروح البيت اللي حصلت فيه كل الاحداث المرعبة دي علشان اعرف ايه اللي حصل لاهلها وخصوصا اللي حصل لاخوها علي ومنعه انه يسيب اخته رحمة عشر سنوات
وغمضت عيني عشان انام من التعب كان يوم صعب وكله مغامرات لكن وانا بنام كانت جملة رحمة بتتردد في ودني
خلي بالك من نفسك انتي بقيتي في خطر زينا
وبعد كذا ساعة.
بدأ يوم جديد وانا متحمسة للي هنفذه ومش عارفة هوصل لايه في الاخر
اتصلت بالمستشفى واخدت اجازة وحضرت الشنطة ونزلت وبدأت رحلتي في البحث عن الحقيقة اول حاجة فكرت فيها البيت اللي رحمة عاشت فيه وبالفعل ركبت عربيتي ومشيت في اتجاهي الى مطروح...
طول الطريق مكنتش عارفة استمتع بمناظر البحر الجميلة لانه دماغي كانت في مكان تاني خالص اسئلة كتير جدا بتدور في دماغي ولازم الاقي لها حل
وبعد شوية.
وصلت مطروح بالسلامة وروحت على عنوان البيت علطول كان زي ما علي وصفه في المذكرات
كان بيت عادي جدا من دورين لونه ابيض ومشقق شوية بسبب البحر مش بيت مرعب زي ما انتم فاكرين،
اول ما قربت للبيت ل لحظة حسيت اني عايزة ارجع تاني القاهرة وانسى كل القصة دي خالص بس خلاص انا لازم اكون قد كلامي واساعد رحمة زي ما وعدتها.
وبعدين هيحصل ايه يعني إن شاء الله مش هيحصل حاجة وحشة قربت للبيت اكتر لحد ما دخلت للحوش كان في مساحة كبيرة المفروض انها جنينة ف وش البيت بس الظاهر الورد مهمل فيها لانه شبهه ميت ودبلان قربت اكتر لباب البيت ورفعت ايدي ورنيت الجرس
رررررن رررررررن
لكن بلا جدوى محدش فتح خالص
رنيت مرة تانية
رررررررن رررررررن لكن مفيش حد فتح بردو معقول يكونوا نزلوا.
مش عايزة امشي من هنا، ومعرفش اقابلهم خليني واقفة قصاد البيت، وشوية وفاتت ساعة واتنين مفيش حد جه خالص وانا واقفة ومستنية حد يجي لحد ما تعبت جدا من الوقفة وطلعت اقعد في عربيتي شوية وابص على البيت منها
وبصيت في الساعة وقتها كانت تحديدا العاشرة مساءا، فضلت قاعدة في العربية وعيني على البيت وهو مضلم لحد ما روحت في النوم من التعب ومحستش بحاجة...
وبعد شوية
فتحت عيني، انا نمت من التعب ولا ايه هي الساعة كام وبصيت في الساعة كانت 12 الا دقيقة بعد منتصف الليل..
اتعصبت من نفسي جدا هقابل علي ازاي دلوقت زمانه نايم ونزلت من العربية وهبدت الباب بغضب وبصيت على البيت وهو ضلمة وفجأة نور البيت نور كله
ايه ده النور نور يبقى صاحي وجريت بسرعة على البيت ورنيت الجرس بدون اي تردد
رررررررن رررررررن.
بعد دقيقة باب البيت اتفتح وظهر شاب في الاربعينات من عمره له لحية طويلة وشعر طويل وبيخالطه الشيب الخفيف بصيتله شوية وهو كان بيبصلي ب استغراب
تمالكت نفسي بسرعة واتكلمت:
= انت علي سيف الدين؟
بص لي ب استغراب اكبر وسكت لثواني وبعدين رد عليا بصوت متزن وهادي
أيوه أنا خير؟
= انا جاية لحضرتك من المصحة العقلية علشان موضوع يخص اختك رحمة
علي: ساب الباب مفتوح ودخل
= انا فضلت واقفة شوية وبعدين دخلت وراه.
علي: راح قعد على كرسي ضخم وبص لي علشان اقعد
= قعدت وقولت له
احنا كنا بنعمل فحص للاسر اللي بتيجي تزور المرضى لكن اكتشفت انه مفيش حد بيزور رحمة خالص من اول ما هي دخلت المستشفى من عشر سنوات ف كنت عايزة اعرف السبب ليه حضرتك او الاب او الام محدش بيزورها وبعدين بصيت حواليا
علي: رد مش موجودين هنا!
= بصيت له بخضة وف سري هو عرف ازاي اني بدور على ابوه وامه انا باين عليا للدرجة دي، استجمعت نفسي وقولت له ممكن اعرف مكانهم
علي: مسافرين
= من امتى؟
علي: من عشر سنوات
= يعني من يوم الحادثة اللي حصلت لكم
علي: تقريبا
= في سري هو ماله بيرد بكلمة ليه مش عارفة اخد منه معلومات يمكن عايز ينام بصيت له طيب ممكن سؤال اخير
علي: هز دماغه بالموافقة.
= هو لو يعني الاب والام مسافرين زي ما بتقول أنت ليه مجتش لاختك تزورها وتحاول تخرجها خصوصا انك عارف انها بريئة ومحاولتش تقتلك
علي: مين قالك انها بريئة؟!
= الجملة نزلت عليا زي الصاعقة وبصيت لعلي بخضة وقولت له من رحمة نفسها
علي: ابتسم لي ببرود وقالي وهو في حد يصدق مريضة عقلية!
وتابع كلامه
طبيعي انتي جاية ومعاكي معلومات كلها غلط منها
= لا أنا معلوماتي مجبتهاش من رحمة بس على فكرة.
روح هات له حاجة تفوقه وتعالى
الموظف: ماشي وطلع فوق
جريت في الممر وانا في طريقي لغرفة رحمة لحد ما وصلت وفتحت الباب ودخلت وقفلت من جوه عليا أنا وهي...
رحمة: قاعدة في الركن ومخبية وشها وشعرها نازل على الارض
قربت منها وناديتها ب اسمها رحمة، رحمة؟!
رحمة: مبصتش حتى ناحيتي كأني مش موجوده في الاوضة
قعدت افكر اقولها ايه علشان ترضى تستجيب ليا اصل هتستجيب ازاي وهي بقالها عشر سنين رافضة تكلم حد.
=رحمة انا قرأيت المذكرات
رحمة: فصلت تهز رجلها جامد
=كملت كلامي وقولت لها أنا عرفت كل حاجة لغاية يوم ما عرفتوا حقيقة أدهم
رحمة: فضلت تهز رجلها بسرعة
= يا رحمة انا عرفت إنه اسمه دهار
رحمة: صرختتتتت جامد وخبيت وشها ب ايدها
=خوفت صوتها يوصلهم وحد يجي
قربت منها اكتر وقعدت على السرير اللي جنبها وبصوت هادي متخافيش انا عارفة انك مظلومة وانك مقتلتيش علي فاكرة علي اخوكي الكبير نسيتي علي يا رحمة؟
.
رحمة: رفعت عينها وبصيت لي وكانت أول مرة تبص في عين اي شخص ودموعها نزلت بغزارة
=قعدت جنبها وحضنتها بقوة وكنت بعيط معاها ويمكن ده اللي خلاها تحس اني مستحيل اذيها واني عايزة اساعدها فعلا واني مصدقة انها بريئة من كل قلبي
فضلت اطبطب عليها براحة لحد ما بطلت عياط وهديت
قولت لها رحمة انا لازم اخرجك من هنا بس لازم اعرف باقي القصة لازم تقوليلي فين باقي المذكرات وليه علي مكملهاش.
رحمة: سابت الركن وقامت بعيد عني حسيت بيأس انها مش هتقدر تساعدني اخرجها واثبت براءتها
قومت وانا حاسة اني محبطة تماما يمكن القصة في الاول كانت لمجرد التسلية
بنسبة لي وكانت بدافع الفضول والملل لكن بعد ما قرأيت عن علي واسرته وخصوصا رحمة حبيتهم من قلبي وكان نفسي اساعدهم ومشيت ناحية الباب علشان اخرج منه لكني وقفت بعد ما سمعت صوت رحمة لاول مرة بعد عشر سنين وهي بتتكلم وبتقولي بصوت حزين:.
عايزة تعرفي باقي القصة؟
رديت عليها بدون تردد ايوه طبعا
رحمة: انا كملتها وانا هنا في المستشفى وراحت طلعت ورق من تحت المخدة ومدت ايدها
روحت اخدته منها علطول بلهفة وانا مش مصدقة اني هعرف باقي القصة ويمكن اقدر اساعدها
رحمة: خلي بالك من نفسك انتي بقيتي في خطر زينا
بصيت لرحمة وقولت لها متخافيش انا همشي دلوقت لانه شغلي انتهى من بدري ولازم اخرج من المستشفى ووقريب هجيلك واخرجك.
وقفلت الباب وسيبتها ومشيت من المستشفى وانا معايا الورق لحد ما وصلت البيت وانا بلبسي وجريت قعدت وفتحت باقي المذكرات اللي رحمة كملتها
بعد اخوها علي
واسترجعت اخر حاجة في مذكرات علي كانت:
علي مسك تليفونه في الضلمة وكتب في شريط البحث على النت
من هو دهار؟ وجاءت نتائج البحث صادمة وكافية انها تجمد الدم في عروق علي
بعد أن قرأ أن:
*دهار: *هو شيطان يتسبب في إيذاء المؤمنين في النوم بواسطة الأحلام المرعب.
علي: شيطان
وفضل باصص للتليفون وهو مخضوض ومش مستوعب ايه اللي مكتوب ده وفيه في دماغه الف سؤال وسؤال لكن من الخضة والخوف كان مذهول ومش عارف لا يفكر ولا يتصرف طلع مذكراته وكتب فيها حقيقة دهار
انه شيطان وكان بيكتب بسرعة وايده بتترعش علشان كان عنده احساس بانه الموت قريب منه جدا
وفجججججأة علي كتب كلمة ادهم بخط اجش ومتلغبط
الشيطان امامي الان **
.
وكملت رحمة: كنت نايمة وحلمت بكل اللي حصل لانه كان فيه بيني وبين ادهم تواصل في الاحلام وشوفت اللي حصل كله:
علي: قام وقف وفضل يرجع لوراء
أدهم: اتحرك ناحية علي وصوت العضم المتفتت بيتحرك وبيعلي
علي: بصوت مخضوض
إن ان انت دخلت هنا ازاي انا قافل الباب بالمفتاح أن انتتت الشيطان؟
أدهم: ابتسم ابتسامة خبث وبصوت غليظظظ و له صدى مخييييييييييف وصرررررررررررخ بقوووووووة.
دهَّاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار
الازاز والشبابيك والابواب في البيت كلها اتكسرت وطاااااااارت
علي: حط أيده على دماغه ووقع على الارض ومقدرش يقوم
أدهم: قرب ناحية علي وهو بيردد بصوت عالي جدا جملته المعروفة:
تنا تيم مكلكو نوتيم تنا تيم مكلكو نوتيم
وكان كل ما يقولها يعلي صوته اكتر والبيت يتزلزل بقووووة
زينات: صرختتتتت ونزلت تجري وهي بتنادي على رحمة وعلي.
رحمة: صحيت ونزلت تجري على تحت وزعقت امشي يا ماما اخرجي من البيت بسرعة أنا لازم اطلع ل علي
زينات: شدت رحمة من ايدها عشان تخرجها معاها لكن رحمة صرخت في زينات اخرجييييي بسسسسسسرعة
زينات: وقتها خرجت وسمعت كلامها ع الرغم من انها صغيرة جدا لكن ثقتها وقوتها أجبرت امها تنفذ بدون ولا كلمة
وخرجت من البيت والبلد كلها اتجمعت تحت البيت وكلهم واقفين بعيد جدا.
رحمة: جررررررريت على فوق وفضلت تقع وتقوم تجري تاني والبيت بيتحرك شمال ويمين والجدارن قربت تنهار وتتزلزل
اللوحة المسكونة
هذه القصة يرويها صاحبها لموقع إليكتروني به مكان مخصص للقصص الحقيقية التي حدثت للقراء ، وصاحب القصة يتحدث عن لوحها بها نشاط غريب خارق للطبيعية .
يقول شون روبين أن جدته أن تحتفظ باللوحة المذكورة في علية منزلها لمدة 25 عامًا وهي تحتوي على رسم لرجل يصرخ ، وقالت لهم أنه لا يجب أن يقتربوا منها لأن بها شاط شيطاني شرير ، فعندما كانت تعلقها في منزلها اعتادت أن أن ترى طيف أسود لرجل يجوب أنحاء المنزل وتسمع أصوات غريبة وبكاء ، وقد أخبرتهم الجدة أيضًا أن الرسام الذي رسم اللوحة ق مزج دمه مع الألوان الزيتية التي رسمها بها اللوحة ، وانتحر بمجرد الانتهاء منها .
بعد وفاة الجدة حصلت أسرة شون على اللوحة ، ووضعوها في قبو منزلهم ، ولكن بعد وقت من امتلاك اللوحة بدأ أفراد الأسرة في رؤية شخصية الرجل الطيفي الأسود أثناء الليل ، كما أنهم بدئوا يسمعون أصوات النحيب .
ولكن لأن أفراد أسرة لم يكونوا يؤمنوا بوجود أمور خارقة للطبيعة ، فقد ظلوا يحتفظوا باللوحة داخل قبو منزلهم ، وبعد مرور بضعة أسابيع ازدادت أصوات البكاء ، وحتى شون رأى طيف الرجل المظلم يقف بجوار سريره في منتصف الليل ويحدق به ، ويقول أنه يبدو رجل في منتصف العمر ولكن ملامحه ليست واضحة .
بالرغم من ذلك ولأن شون حتى تلك اللحظة لم يكن مقتنع بفكرة الأشباح والخوارق ، لذلك قرر نقل تلك اللوحة إلى داخل غرفته ، وبالرغم من أنه كان يشعر بقليل من الخوف ، لكنه لم يتراجع ، ووضع اللوحة ي غرفته ووضع أمامها كاميرا ليكتشف سر تلك اللوحة أو السبب الحقيقي وراء الطيف والضجيج .
ظلت كاميرا شون تسجل لمدة ثلاث ليلِ بدءًا من الساعة الواحدة وحتى الخامسة صباحًا ، وقد سجلت الكاميرات أصوات الضوضاء المعتادة ، ولكن في الليلة الثانية في حوالي الساعة الثالثة والربع صباحًا ، سقطت اللوحة فجأة على الأرض ، وبعدها مباشرة ظهر ما يشبه العين التي تحدق فوق اللوحة ، كما ظهر ضباب فوق اللوحة وكأنها أصبحت محاطة فجأة بالدخان ، ولكن هذا الدخان اختفى فجأة كما ظهر .
أعاد شون اللوحة إلى القبو ، وبعد عامين انتقل مع والديه إلى منزل أخر وأخذ اللوحة معه ، وبعد بضعة أيام في المنزل جديد بدأت أصوات البكاء والضوضاء تظهر مرة أخرى ، وهي نفس الضوضاء التي سمعوها من قبل ، فقرر شون أن يتصل بمجموعة وظيفتها البحث والكشف عن الظواهر الخارقة في المملكة المتحدة وهما جون بلاكبير وإيان لاومان .
فقرر بلاكبيرن أن نأخذ اللوحة إلى مكان يعتقد أنه من أكثر الأماكن التي يوجد بها نشاط خارق للعادة وهو قلعة شيلينجهام ، ومعه المجموعة التي تعمل معه ، وفي مساء يوم 18 مايو عام 2013 ، وفي الساعات الأولى من صباح يوم الأحد ، كانت المجموعة تجلس في القلعة حول اللوحة ، وقام بلاكبيرن بعمل بعض الطقوس .
يقول شون بعدها ظهر طيف كبير مظلم حول اللوحة ، كما طاح مقعد خشبي كبير وسقط على الأرض من تلقاء نفسه بعد أن وجه بلاكبيرن عدة أسئلة للوحة ، ويقول شون أنه كان هناك حوالي 20 شاهد على الأقل على هذا الحدث ، وأنها كانت أغرب تجربة مر بها ، أما بلاكبيرن ، فقد أكد أن اللوحة تحتوي على نشاط غير عادي قوي ، وبالرغم من ذلك ظل شون يحتفظ بلوحة جدته الغريبة .
تمت
جن واقعية جنوب الرياض
يحكي شخص يدعى سالم من جنوب الرياض عمره 17 عام ولديه أخر أكبر عمره 27 عام وهو المسئول عنه بعد فراق والده عن والدته ، يقول أنه شخص يحب السهر وكان لا يرجع لمنزله إلا بعد منتصف الليل وفي أحيان كثيرة يرجع منزله الفجر وكان له صديق يدعى علي وفي أحد الأيام كلمه علي للخروج وكان لعلي صديق أخر يدعى فيصل في نفس عمر علي وسالم يحب الخروج والسهر ولكنه كان لا يحب المغامرة وقرر الثلاث الذهاب للبر وبما أن صديقهم فيصل يكره الرعب والجن قرروا أن يصنعوا مقلب له .
فقال له سالم اليوم سوف نذهب للشوي في جنوب الرياض ونسهر للفجر فوافق فيصل وحددوا المكان على خرائط جوجل وبدؤوا يتبعون الخريطة ولما وصلوا وجدوا سيارات كثيرة داخل البر وقرروا الدخول أقصى البر والذي كان كبير جدًا لكن قبل الدخول اعترضهم أحدهم وظل يضرب في زجاج السيارة ثم جاء إليهم وعرف نفسه وقال أنا أبو حميد أعيش هنا منذ عشر سنوات ، فاعتقدوا أنه شخص مجنون لأن البر لا يوجد في أي عائلة تركوا الرجل واتجهوا لأقصى البر وبعد ساعة ونصف من مكثهم بالسيارة وجدوا خيمة وبجانبها بئر بجميع معداتها فذهبنا بحكم أننا نسينا الخيمة واتفقا على المكوث لليوم التالي كان الظلام مرعب والجو شديد البرودة فقال علي هذا أفضل مكان للنوم والشواء وبعد ما قاموا بتضبيط الخيمة والشوي وقاموا بتشغيل الإضاءة كانت الساعة الواحدة صباحًا ، ظل علي وسالم يتحدثون عن الجن ويقنعون فيصل بعدم حدوث أي شيء ولكنه أقنعوه بقول أي قصة حتى لو غير حقيقية وعندما بدأ في الحديث انطفأت الإضاءة وصرخ فيصل من الخوف وبدأ الأصدقاء يضحون وناموا وكان ضوء القمر هو الذي ينير المكان ، استيقظوا من نوهم الظهر كانت الشمس قوية والرياح باردة فقرروا الرحيل وفي الطريق الصلاة بأي مسجد .
بدأ علي في تشغيل السيارة ولكنها لم تكن عمل واكتشفوا أن البطارية أصابها عطل وبدأ الرعب يدب في قلب الشباب لأن من الصعب وصول أحد إليهم في أقصى البر ، بدؤوا يبحثون عن الجوال للاتصال بأي أحد لنجدتهم ولكنه كان قد اختفى فاعتقدوا أنها سرقت ولكن كيف سرقت والمنطقة لا يوجد بها أحد وجلسوا يفكرون في مصيرهم المحتوم ومع غروب الشمس شربوا القليل من الماء ولكن الماء نفد وحل الظلام وقفلوا عليهم الخيمة ، وناموا في سلام بعد ذلك ذهبوا للبئر وجدوا جثة عجوز رأوها سالم وفيصل وذهب علي ولكنه لم يرى شيئًا في البئر .
!! فقال علي أنه أصابتهم ضرب شمس أو المجنون الذي قابلوه قد أثر فيهم تيمموا وصلوا الظهر ودعوا الله يفرج عنهم فجأة الفجر جاءهم رجل وقال يا أهل الخيمة فخرجوا إليه وقال لهم أنتم من أوقد النار فقالوا نعم فقال لهم أطفئوا النار وسوف أساعدكم للخروج من هنا ، أغمى على سالم واستفاق ليجدوا أنفسهم في غرفة أشبه بالسجن فبدأ يسأل فيصل ماذا حدث وأين علي فقال له علي طلع جني فقلت له أنت مجنون كيف يكون جني ونحن أصدقاء من سبع سنوات تذكر وقت أغمى عليك في الخيمة علي استغل الفرصة وأخذها فقلت له نعم علي ممسوس يا فيصل .
فقلت يوم انطفأت الإضاءة في بطارية السيارة كان علي معنا ومن المستحيل أن يطفيها من علي بعد جثة الرجل في البئر علي لم يراها وثلاث شيء أننا استيقظنا على رجل يقول يا أهل الخيمة ولكنه لم يتحرك بحكم خوفه علينا ، في هذه اللحظة علي جاءه المس فجأة انفتح باب الغرفة ودخل عليهم حراس وغموا أعينهم نزع سالم الربطة ونظر ليجد شخص جالس على الكرسي كان هو الرجل العجوز الذي رؤوا جثته في البئر ، فقال لهم أنتم البشر دخلتم أملاكي بدون إذني وأجبرتموني أخذ صديقكم علي والآن أصبح خادم لي ولكن فيصل حاوره وكان يحاوره بقوة فقال الرجل عندما تكون الملك بإمكانك قتل الجندي وأنا سوف أقتلك .
رأى سالم فيصل يقع على الأرض والدم يخرج من فمه جلس سالم يبكي ورجع سالم إلى الغرفة ومرت الأيام والشهور والسنوات وصار عمره 24 عام وكانت وظيفته تنظيف ملابسهم حتى دخل ذات يوم وقال أحد الحراس مات السيد الملك والملك الجديد يريدك وهنا كانت المصيبة السيد الجديد كان علي جلس سالم مصدوم وقرر فور عودته للغرفة أن يخاطر بحياته وقرر قتل علي للخروج .
تمت
منزل لورا المسكون
قد تكون حالة لورا .
ب ليست غريبة فالأحداث المؤلمة التي تحدث في حياة أي إنسان ، قد تؤدي إلى حدوث نشاط شرير ، وبالنسبة إلى فتاة صغيرة تعاني فإنه من غير المستغرب أن تصبح ضحية لنشاط شيطاني غريب .
فقد عانت الفتاة لورا منذ صغرها من عذاب والدها المدمن على الكحول ، والذي دائمًا ما صب غضبه عليها ، وقد أصبحت الفتاة مرعوبة من الطابق السفلي لمنزلها خاصة في الليل ، وهذا الطابق الذي توجد به حجرة والديها ، وقد ازداد إحساس لورا بالخوف من هذا الطابق ، كلما أسرف والدها أكثر في شرب الكحول ، وقد كانت لورا ترفض دخول غرفة والدها لأي سبب من الأسباب ، فقد كان هناك دائمًا شعور سلبي يملأها تجاه تلك الغرفة ، وقد اعتقد أن والدها هو السبب في هذا الشعور .
وقد ازداد شعور لورا السلبي وبدأت تشعر بنفس الشعور في غرفتها بعد انفصال والديها ، وقد اعتقدت أن هذا رد فعل نفسي بسبب طلاق والديها ، وحتى تتغلب لورا على خوفها قامت بنقل التلفزيون من الطابق السفلي إلى داخل غرفتها ، ولكنها كانت تغلقه عند النوم وتدير وجهها إلى الناحية الأخرى .
ولكن في أحد الأيام بدأت لورا تلاحظ وميض أحمر مثل مؤشر الليزر يومض في غرفتها ، وعندما كانت تنظر باتجاه التلفاز تجد مربع أخضر في وسط الشاشة وتزداد هذه المساحة لتكون ما يشبه الصورة ، وقد سببت هذه الأضواء مشاعر سيئة للغاية في نفس لورا ، حتى أنها أصبحت تشعل الأضواء أو التليفزيون عند النوم حتى لا تبقى في هذا الظلام الرهيب .
وقد اعتقدت لورا أن هذه الظاهرة مجرد هلوسة ، ولكن هذا الأمر تكرر ليلة بعد ليلة ، وكانت لورا كلما ترى الضوء الأحمر تعرف أن التلفزيون سوف يضيء لذلك كانت تسارع وتشغل التلفزيون ، وتغلق عينيها ، ولكنها كانت تظل خائفة لدرجة تجعلها غير قادرة على النوم في تلك الغرفة .
وفي أحد الليالي قرر أصدقاء لورا أن يقيموا حفلة مسائية ويبيتون في منزلها ، ولكنها رفضت أن يدخلوا إلى حجرتها وتحججت بأنها حجرة صغيرة ، ولكن إحدى صديقاتها تسللت إلى غرفتها دون أن تدري ، وفجأة رأت لورا دخان يخرج من تحت باب حجرتها ، مع تسرب مادة سوداء من تحت الباب ،وفجأة خرجت صديقتها من الغرفة بوجه أبيض شاحب ، وقالت لا إن هذه الغرفة لا يمكن أن تكون طبيعية .
منذ ذلك اليوم بدأت لورا تشعر بأن هناك نشاط غير طبيعي قد ملأ المنزل بأكمله ، فق كانت تشاهد طيفًا لا تدري ما هو في المنزل ، كما أن كلبها كان في بعض الأوقات يقف وينظر باتجاه التلفزيون نظرة غريبة ، ثم يتصرف بعصبية شديدة ، كما أنها كانت تسمع في بعض الأحيان أصوات مثل خربشات على الحائط وعندما تبحث عن مصدرها لا تجد شيئًا .
وأيضًا تقول لورا أنها ذات مرة استضافت صديقتها المقربة لتبيت معها ، وعندما جلست على الأريكة لتشاهد التلفزيون شعرت وكأن هناك شخص يمسك فرشاة باردة وخشنة ويمسح به جسدها من قدميها وحتى رأسها ، وقد كان ذلك أسوأ إحساس شعرت به في حياتها ، وقد صرخت وركضت خارج المنزل هي وصديقتها .
وتقول أيضًا أنها في أحد الأيام وهي عائدة إلى منزلها في المساء ، وجدت كلب الجيران يقف أمام منزلهم ويحدق فيها وعينيه سوداء بالكامل ، وفكه مكسور ولسانه متدلي منه ، وقد خافت لورا وركضت مسرعة داخل منزلها ، وفي الصباح وجدت الكلب سليم تمامًا ولم تتكرر هذه الظاهرة مرة أخرى ، ولكن لورا مازالت مقتنعة أن هناك شيئًا شريرًا جدًا يسكن معها في منزلها .
تمت
منزل كابتن ناثان هيل
يشتهر كابتن ناثان هيل في الولايات المتحدة بأنه أحد أبطال الحرب الثورية الأمريكية والناشط الرسمي لولاية كونيتيكت ، وقد أشتهر بكلمته ” أنا أسف لأنني أملك حياة واحدة فقط لأمنحها لبلدي ” ، وقد قام البريطانيين بإعدام بعد أن اتهموه بأنه جاسوس ، وقد اشتهر أيضًا بأن الجميع في كوفنتري حيث يوجد منزله القديم يعتقدون بشدة أن هذا المنزل مسكون .
وفي الواقع أيضًا فإن معظم من يعتقدون أن المنزل مسكون لا يعرفون أن كابتن ناثان هيل نفسه لم يعيش مطلقًا في هذا المنزل ولا في المزرعة الضخمة المحيطة به والتي تتكون من اثنتي عشر فدانًا .
انتقلت عائلة ناثان هيل إلى ذلك المنزل في أكتوبر 1776م أي بعد شهر من شنق الكابتن هيل ، حيث كان والده ريتشارد هيل يعمل شماسًا ، وقد قرر أن يتزوج مرة ثانية بعد وفاة والدة ناثان هيل (السيدة إليزابيث) والتي توفيت بعد فترة وجيزة من ولادة طفلها الثاني عشر.
وبعد عامين تزوج ريتشارد هيل الأب من زوجته الثانية أبيجيل آدامز والتي كان لديها سبعة أطفال ، ولذلك قاموا بتوسيع المنزل الأصلي لاستيعاب العائلة الكبيرة ، ولم يعرف أو يرى ناثان هيل هذا المنزل مطلقًا ، أما ريتشارد هيل الأب فقد عاش في هذا المنزل حتى وفاته عام 1802م ، ثم ورثت عائلته المنزل وسكنته لعقود بعد ذلك .
وفي مرحلة ما من القرن التاسع عشر تم بيع المنزل ، وقد ساءت حالة المنزل ، حتى قام المحامي جورج دودلي سيمور (وهو محامي عائلة ناثان هيل) بالاستحواذ على العقار عام 1914م ، وقد استثمر وقتًا طويلًا في تجديده ، وقد أسس المنزل بالعديد من القطع الأثرية الأصلية ومنها التي تخص عائلة هيل .
وعندما انتهى من ترميمه فتحه للجمهور ، وعند وفاته قام بمنحه لجمعية الآثار والمعالم ، وهي التي تديره حتى الآن ، وحتى هذا الجزء من القصة يبدو أمر المنزل طبيعي جدًا ، ولكن في الواقع قبل وفاة المحامي سيمور أدعى البعض رؤية أشخاص قد ماتوا بالفعل يطوفون في المنزل .
منها على سبيل المثال عندما كان أحد أصدقاء سيمور ينظر من نافذة المنزل ، رأى رجل يرتدي زي شماس من الحقبة الاستعمارية ، وعندما رأى صورة ريتشارد هيل قال أنه هو نفس الشخص الذي رآه في الحديقة ، بالإضافة إلى ذلك أدعى عدد من أفراد أسرة سيمور أنهم شاهدوا أفراد من أسرة هيل الذين عاشوا في المنزل لفترة طويلة وهم يتجولون في قاعات المنزل .
بالإضافة إلى ذلك أدعوا أنهم شاهدوا سيدة ترتدي ملابس بيضاء باستمرار وتقوم بتنظيف قاعات المنزل ، وهذه السيدة يعتقد أنها كانت خادمة لدى أسرة هيل تسمى ليديا كاربنتر ، وعادة ما كانت أسرة سيمور تدعي أنها تسمع أصوات لأشخاص ينزلون ويصعدون الدرج ، بالإضافة إلى سماع قعقعة سلاسل تتحرك في الطابق السفلي من المنزل ويعتقد البعض أنها روح جوزيف هيل ، شقيق ناثان الذي تم القبض عليه أيضا من قبل البريطانيين خلال الحرب وحبسوه في قبو سفينة ، ومن المثير للاهتمام أن روح ناثان هيل الذي ارتبط اسمه بالمنزل وتوفى بطريقة مأساوية وهو في سن 21 عام فقط لم تظهر في المنزل أبدًا !
تمت
غريبة عن لوح الويجا
لقد سمعنا كثيرًا عن ما يسمى بلوح الويجا ، ولمن لا يعرفها هي عبارة عن لوح للعب وبه قرص يقوم اللاعبون بتحريكه ويسألوا اللعبة بعض الأسئلة فيتحرك القرص على الأحرف ليشير إلى الإجابة ، ويرى البعض أن الويجا مجرد خرافة أو لعبة عاديه ويدعى بعض من يلعبها أنها مسكونة بالفعل !.
وهذه واحدة من آلاف القصص التي نقلها البعض عن لوح الويجا ، وهي على لسان شاب يعيش في لندن بالمملكة المتحدة كان له صديق كان يدعي أنه وسيط روحي ، في أحد الأيام في أواخر فترة التسعينيات ذهب لزيارته في منزله ، وكان يعلم أنه يستخدم لوح الويجا ، وقد شعر الشاب بفضول شديد لرؤية ماذا يفعل باللوح فطلب منه أن يريه ما يستطيع فعله .
يقول الشاب : أخرج صديقي لوح ويجا صنعها بنفسه في المنزل من خشب مرآة عتيقة وكتب عليه بالحبر الأسود ، ثم جلسنا على الأرض وكان ظهري باتجاه الحائط بينما جلس صديقي على بعد ستة أقدام ووضع اللوحة على قدميه ووضع فوقها كوب مقلوب ، ولكنه لم يلمس الكوب وقال لي أنه سوف يتحرك من تلقاء نفسه .
جلسنا هكذا لمدة خمسة عشر دقيقة حاول خلالها صديقي التأمل والدخول في غيبوبة ، ولكن الجيران كانوا يقصون العشب ، وكانت زوجة الرجل الذي يسكن في الطابق السفلي تصرخ ، فقال صديقي أنه لا يستطيع التركيز وسوف يحاول مرة أخرى في وقت لاحق .
ثم اسند اللوح على الجدار الموجود إلى يساره وكانت المرآة باتجاه الحائط ، وعندما جلس سمعته يقول ” هيا روبرت .
أين أنت ؟ ” ، وروبرت هو ابن عم صديقي الذي توفي من فترة ،وفجأة وجدت كل الشعر الموجود في يدي يقف وشعرت أن شكل الغرفة بأكملها قد اختلف ، فقد اختفت زوايا الغرفة بأكملها ولم تعد الغرفة مربعة ، كان أمرًا غريبًا .
ثم بدأت المرآة في الاهتزاز بعنف ، وقد سمعت صوت الزجاج واعتقدت أن المرآة سوف تتحطم ، وكان ضوء الشمس ينعكس من المرآة إلى جميع أنحاء الغرفة ، وقد رفع يدي لأخفي وجهي لأنني اعتقدت أنها سوف تنفجر في وجهي ، ثم توقفت عن الاهتزاز وفجأة أصبح سطحها سائل ، ثم خرجت يدان من هذا الزئبق وأنا في حالة ذهول تام ! ثم رأيت هذا الزئبق يخرج من المرآة في شكل شبه هيئة رجل قوى ، وقد شعرت أنه ينظر نحوي ، وفي نفس الوقت غير مصدق وأقول في نفسي هل هذا حقيقي ، ثم فجأة اختفى الشكل وعادت المرآة كما كانت مرة أخرى ، كما عادت الغرفة أيضًا إلى طبيعتها وبدأت اسمع صوت الجيران وتقليم الأعشاب من حولي مرة أخرى .
وخلال تلك التجربة كان صديقي غير قادر الحركة وكان ينظر فقط إلى وجهي ، وبعد انتهائها قال لي أنه يرى كل شيء يحدث في الغرفة داخل عقله ، وقد انصرفت من منزل صديقي وأنا أشعر وكأن شيء ما يتبعني ، وقررت عدم الذهاب إلى هناك مرة أخرى حتى لا يسحبني شيئًا ما داخل المرآة .
حادثة طريق ديتلوف
في يناير عام 1959م ، قُتل تسعة طلاب جامعيين روسيين في ظروف غامضة أثناء المشي لمسافات طويلة عبر جبال الأورال في ما يُعرف الآن بحادثة طريق ديتلوف أو حادثة طريق الشيطان .
تبدأ القصة في 31 يناير 1959م ، بدأ المغامر والمتزلج البالغ من العمر 23 عامًا إيغور أليكسيفيتش دياتلوف وفريقه المكون من ثمانية أشخاص من ممارسي رياضة التزلج المحترفين والذيم كانوا طلاب في معهد Ural Polytechnical في رحلة للوصول إلى قمة Otorten ، ضمن سلسلة جبال الأورال الشمالية .
يغطى الجليد المكان طوال العام ويبلغ ارتفاع الجبل نحو 1000 متر ، ولكن قبل الانطلاق انسحب يوري يودين من المغامرة بسبب ظروف مرضه وواصل الأصدقاء رحلتهم بدونه وبسبب سوء الأحوال الجوية قرروا إقامة معسكر على حافة الجبل حتى لا ينزلوا كل المسافة التي صعدوها على أمل استكمال مغامرتهم في اليوم التالي ولكن بعد عدة أيام تم العثور على جثث الشباب .
تم العثور على مجموعة من الكاميرات والمذكرات اليومية بعد ذلك ، وكان قائد المجموعة أيغور قد اتفق مع نادي التسلق على إرسال برقية عند وصولهم إلى منطقة فيزاي في يوم 12 فبراير ولم يقلق أحد بشأن غياب الطلاب فالتأخير أمر شائع ولكن في يوم 20 فبراير طالب أهالي الطلاب هيئة الإنقاذ بالبحث عنهم ، وكانت الهيئة مكونة من متطوعين وجنود من الجيش في تلك الفترة الاتحاد السوفيتي قبل أن ينحل ، وفي يوم 26 فبراير تم العثور على معسكر الطلاب كانت خيامهم ممزقة ولكن جميع أغراضهم من كاميرات ومذكراتهم اليومية كما هي على حالها والملابس والأحذية ولكن ما الذي جعلهم يهربون من خيامهم عراة .
تم العثور على جثث الطلاب في محيط المعسكر وبدأ التحقيق على الجثث التي تم العثور عليها وانتهى التحقيق أن الوفاة كانت نتيجة لانخفاض درجة حرارة الجسم ولكن بعد العثور على بقية الجثث لم يدم هذا الاعتقاد فقد كانوا مصابين بإصابات قاتلة وتحول جلدهم إلى اللون البرتقالي وشعرهم تحول للون الرمادي وتم العثور على نسبة سموم عالية جدًا في أجسادهم ومنهم جثتين كانوا ملوثين بالإشعاع وجثتان الضلوع كانت محطمة وكان هناك كسور من الداخل بلا جروح مما زاد من غموض حادثة مقتلهم .
والغريب أن إحدى الجثث كانت بلا قلب ؟ وأخرى كان هنالك قطع في الصدر والأخرى بلا لسان والأعجب لم يكن هناك أي أثر على الثلوج لأقدامهم ، وانتهى التحقيق أن موت الشباب كان نتيجة لقوة مجهولة وتم إغلاق القضية سريعًا بعد تدخل الحكومة السوفيتية بقيادة ستالين وتم غلق الملف السري جدًا ، والغريب أن أحد أفراد هيئة الإنقاذ قام بكتابة رواية بعنوان طريق الشيطان تحكي الذي حدث ولكنه تم العثور عليه مقتولًا بعد ذلك في سيارته ولم يحاول أحد فتح ملف الحادث وأغلق تمامًا .
من أبرز النظريات المفسرة حدوث انهيار ثلجي وهنالك استنتاج أخر بإجراء تجارب نووية أدت لمقتلهم والبعض أعتقد أن رجل الثلج المخلوق الأسطوري من قام بقتلهم والبعض قال أنه هجوم وحشي من مخلوق غامض وبعد انهيار الاتحاد السوفيتي تم فتح القضية مرة أخرى ولكن بدون أي جدوى وتظل عالقة بدون أي تفسير يذكر .
وبعد بضعة أشهر عندما كان هو وزوجته نائمين ، ملأ صوت غريب الغرفة.
واستيقظت زوجته ولكن يبدو أن آلان كان في نوم عميق ، وفي صباح اليوم التالي ، بدا الأمر وكأنه شُفي.
في مساء اليوم التالي تمكنوا من ممارسة الحب وبعد بضعة أسابيع كانت زوجته حاملاً ، وقال الأطباء أيضا أنه الشفاء تم بأعجوبة.
وظل الزوجان مقتنعين أن الكائنات الغريبة لها علاقة بكل ذلك .
تمت
انسلاخ الروح من الجسد
هل سمعت يومًا قصص عن انسلاخ الروح من الجسد ، بالتأكيد قد سمعت قصص كثيرة عن هذا الأمر وخاصة أثناء النوم ، ولكن الله وحده أعلم بمدى حقيقة هذه القصص أو أن أصحابها يتوهمون هذا الأمر فقط .
والقصة التي نتحدث عنها ترويها سيدة تجزم بأنها رأتها بعينيها ولكنها حتى الآن لا تعلم هل ما رأته حلم أم أنها كانت تتوهم بسبب الصدمة .
تقول السيدة أنها في أحد الأيام كانت في مشوار مع زوجها خارج البيت ، وبينما هي في السيارة مرت بجوارهم دراجة نارية وعليها اثنين من الشباب وكانوا مسرعين ، وفجأة أتت سيارة من الخلف واصطدمت بالدراجة النارية بقوة فطار الشابين من فوق الدراجة .
وقد ارتطم جسد أحدهما بحاجز أسمنتي على الطريق وسقط على الأرض ومات على الفور ، كان المشهد بشع ومؤسف ، وكانت السيدة تنظر إلى الحادث وهي في حالة صدمة ، وبينما هي تنظر إلى الشاب المتوفي وجدت الرجل نفسه يخرج من جسده وكأنه ينسلخ منه ، وطار فوق الجثة المغطاة بالدماء .
انهارت السيدة وبدأت في الصراخ والبكاء ولم تصدق مارآته عينيها ، وكانت تفكر هل هي تحلم ، فأغمضت عينيها بقوة وبدأت في تقرأ ما تحفظه من آيات القرآن الكريم ، ثم فتحت عينيها ونظرت حولها ، وكان الشاب الآخر ملقى في منتصف الطريق ولكنه كان حي وكان قلبه ينبض .
ولكن لسوء حظه كانت هناك سيارة أخرى قادمة بسرعة ولما يرى سائقها أن هناك شخص ملقى في منتصف الطريق فمر فوقه ،وتقول السيدة التي كانت مازالت تبكي بشدة أنها سمعت صوت عظامه تتكسر ، ثم رأته وكأنه يخرج من جسده أيضًا ، وهذا الأمر زاد من فزعها ودخلت في حالة هيستيرية ، حتى أتي الإسعاف وحمل الجثتين .
وعندما عاد زوجها إلى السيارة حاول أن يهدئ من روعها ولكنها كانت في حلة انهيار تام ولا تستطيع الكلام ، فأخذها إلى المستشفى وهناك أعطوها بعض المهدئات فنامت ، وعندما استيقظت وسألت عن الشابين كذبت عليها والدتها وقالت لها أنهما مازالا حيين وقد نقلهما الإسعاف إلى المستشفى .
وظلت لعدة أشهر بعد الحادث لا تستطيع النوم بسبب أنها كانت ترى الحادث كلما أغلقت عينيها وكانت تصرخ ، فتخبرا أمها أن الشابين مازالا على قيد الحياة ولكنها كانت تقول لوالدتها أنها رأتهما ينسلخان من أجسادهما بأم عينيها .
وظلت الفتاة على يقين من أن ما رآته حقيقة وأصبحت كلما تمر من الطريق السريع الذي وقع فيه الحادث تشعر بالقلق والتوتر وكأن شيئًا ما يمسك صدرها ويحبس أنفاسها .
تمت
بعد ذلك بعام كان توني جالس في احدى الحانات عندما قابل رجل تصادف انه عمل لثلاث سنوات في المستودع نفسه الذي عمل فيه توني و قال انه ترك العمل بسبب حادثة مخيفة وقعت معه عندما استغرق في النوم اثناء العمل ذات ليلة فلما استيقظ وجد امرأة شريرة المظهر في ثوب أبيض طويل كانت تقف فوق رأسه وهى تبتسم. كان وجهها أبيض مثل الورقة وكانت عيناها مصفرة مع ظلال سوداء تحيط بها كان هناك أيضا رائحة مثيرة للاشمئزاز مثل رائحة تحلل الجسد. وبعد ثوان المرأة اختفت، والرائحة الكريهة تلاشت بسرعة. - تمت
Читать полностью…أشباح في أثواب الزفاف - عام 1830 في بلدة صغيرة بأوهايو عاشت فتاة شابة تدعى إستر هيل سكنت كوخ صغير قرب مطحنة هامبليتون , وقعة إستير في حب رجل من بلدتها و خطبت له و أقيم حفل زفافها بعد ظهر أحد أيام فصل الصيف من عام 1830 , يوم الزفاف انتظرت إستير زوجها المستقبلي عند المذبح لوقت طويل لكنه لم يأتي بعد ساعات من الإنتظار غادر الحضور مدركين أن العريس هرب تاركا عروسه وحيدة حزينة عند المذبح , حزنت إستر حزنا شديدا فقامت بحبس نفسها في غرفتها لعدة أيام و هي مرتدية ثوب الزفاف و امتنعت عن الأكل و الشرب حتى عندما كان يحاول أحدهم مساعدتها كانت تهجم عليه بوحشية و بشراسة حتى أنهم أعتقدوا أن الشيطان قد تلبسها , بعد أيام شاهد بعض الاشخاص إستير وهي تدخل إلى المطحنة ذهبوا خلفها مباشرة لكنهم وجدوها جثة هامدة و الغريب في الأمر أنه تبين فيما بعد أنها ماتت قبل أيام , رغم مرور سنوات طوال على موتها يدعي البعض أن شبحها يسكن المطحنة حتى الآن و يظهر على الجسر قربها في ذكرى يوم زفافها كما أن هناك أسطورة مخيفة تقول أن شبح إستير يخرج في ذكرى يوم زفافها ليبحث عن فتاة شابة سوف تتزوج في اليوم نفسه فيقوم بلمسها حينها سيأخذ شبابها للتحول الفتاة إلى عجوز فيتركها عريسها .. انتقل شاب إلى شقة في الطابق العاشر و كان كل شيء فيها يسير على ما يرام حتى بدأ ينزعج من الاصوات الصاخبة الآتية من الشقة التي تلعو شقته , اتصل بصاحب العمارة و سأله ان يطلب من سكان الشقة في الطابق الحادي عشر التوقف عن ازعاجه بموسيقاهم و رقصهم طوال الليل لكن صاحب العمارة اخبره ان الشقة خالية لان ساكنتها ماتت قبل فترة و فسر الاصوات على ان الفئران هي التي تعبث بالاشياء التي تركتها الساكنة , لم يصدق الشاب الامر فقام المالك بأخذه لالقاء نظرة ليتأكد بنفسه و هناك وجد بالفعل الشقة مهجورة والاتربة تغطي كل شيء و هذا دليل على ان الشقة لم يدخلها احد منذ فترة و على الحائط رأى صورة كبيرة و قديمة لعروس ترتدي ثوب يعود لعشرينات القرن الماضي قال له صاحب العمارة انها صورة السيدة التي سكنت الشقة مات زوجها بعد ايام قليلة من زواجهما لكنها لم تتزوج بعده و اغلب الظن انها اصيبت بالجنون لانها كانت ترتدي ثوب زفاقها كل ليلة وتظل ترقص به طوال الليل رأها الجيران تفعل هذا كل يوم طوال السنوات التي عاشتها هنا , غادر الشاب بعد ان تأكد بنفسه من عدم وجود احد في الشقة و في الليل اثناء نومه شعر باصابع تمر بين خصلات شعره و صوت همس في اذنه "لا تخف انها الفئران تعبث بشعرك" فتح الشاب عينيه ليجد امامه العروس التي كانت في الصورة ابتسمت له ثم اختفت ... فتاة من أسرة غنية في نيويورك رفضت الزواج بكل الشباب الأغنياء الذين تقدموا لخطبتها و فضلت الزواج بخادم اسرتها الفقير كبير السن , رفضت عائلتها هذا الزواج لكن الفتاة أصرت على موقفها حتى رضخت الأسرة و قام والدها بإعطاءها مبلغ كبير من النقود واشترط عليها أن تغادر نيويورك و ألا تعود أبدا , بالفعل غادرت الفتاة مع زوجها العجوز الفقير الذي أكتشفت أنه طامع في ثروتها فبعد أيام قليلة أخذ أموالها و أنفقها هنا و هناك ولم يتبقى لهم شيء ليشتروا به منزلا فسكنوا نزلا حقيرا في إحدى المدن , ذات يوم تشاجر الزوجان فغادر الزوج الغرفة وتركها خلفه ولم يعد مطلقا, بعد أيام صعدت عاملة الفندق للاطمنان عليها لأنها لم تخرج منذ أيام صدمت العاملة عندما رأت الغرفة و قد قلبت رأس على عقب وكأن إعصار ضربها و لم تكن السيدة هناك لكن قبل أن تغادر العاملة الغرفة لاحظت وجود رائحة غريبة تنبعث من الحمام أسرعت إلى هناك لتجد أبشع مشهد وقعت عليه عينيها كانت العروس ممددة على أرض الحمام مقطوعة الرأس و الدم يغطى الجدران لكن لا أثر لرأسها في المكان , جاء الجميع على صراخ العاملة جاءت الشرطة أيضا وكانت أصابع الاتهام تشير إلى الزوج الذي لم يعثر عليه كما فضلت أسرتها التكتم على الجريمة لتجنب الفضيحة , بعد أيام من اكتشاف الجريمة أشتكى النزلاء من وجود رائحة كريهة في المرقص الخاص بالفندق عندها قام عمال النظافة بتفتيش المكان ليجدوا رأس امرأة شقراء الشعر بعينين واسعتين و كانت الرأس قد بدأت تتعفن بالفعل و تبين أنها رأس الضحية التي قتلت قبل أيام , دفنت العروس في قبر فقير بسبب عدم اهتمام عائلتها و بعد أيام بدأت الأحداث الغريبة , موظف المناوبة الليلية كان جالس يقرأ كتاب عندما سمع ضوضاء تأتي من عند الدرج فذهب ليستكشف الأمر عندها رأى سيدة متوهجة في ثوب زفاف أخذت تصعد الدرج و هي تحمل شيء في يدها خيل للحارس أنه رأس بشعر أشقر راقبها وهي تطفو على الهواء من الدرج إلى الممر حتى وصلت إلى الغرفة التي وقعت فيها الجريمة قبل أيام ثم أختفت , منذ تلك الليلة شاهد شبح العروس البائسة عدد كبير من الناس كانت تطوف حاملة رأسها المقطوع . - تمت .
ٖ
زينات: ربنا يسترها معاكم يارب
= واخدت عم سيف ومشينا من الدار في طريقنا لمنزل الست ازهار
كنت بسوق وعم سيف بيوصف لي العنوان وبعد ساعات وصلنا اخيرا.
بيت قديم ارضي وباب مهترئ
سيف: اهو البيت
= البيت القديم ده؟
سيف: ايوه يلا وراح خبط على الباب خبطتين طاك طاك
شوية والباب اتفتح
سيف: ازيك يا ست ازهار
ازهار: بصيت لنا وفي حركة سربعة قفلت الباب في وشنا
سيف: افتحي الباب يا ازهار انا مش هعملك حاجة افتحي متخافيش
ازهار: فتحت
سيف: دخل وقالي ادخلي ودخلت معاه
ازهار: انت عايز ايه مني
سيف: مش عايز حاجة انا عاوز حل للمصيبة اللي وقعتينا فيها انا واسرتي.
ازهار: أنا معملتش حاجة ابوك اللي عمل كل حاجة وبعدين انت جاي بعد عشر سنين تقولي كده
سيف: انا جاي عشان تساعدينا نخلص من اللي عملتوه انتي وابويا
ازهار: مينفعش نخلص منه ده مش جن
= لقيتني بتكلم مرة واحدة وقولت لها ايوه عارفة ده شيطان واسمه دهار
ازهار: بصيت لي ب استغراب وقالت لعم سيف مين دي
سيف: دي واحدة بنت حلال جت تساعدنا المهم اتكلمي.
ازهار: هو فعلا شيطان واسمه دهار زي ما هي قالت ومفيش اي طريقة نموته بيها بس ممكن نضعفه ونطرده لكن بردو مينفعش الا لما يكون معانا حاجة من ريحته
= زي ايه مثلا
ازهار: ظفر شعره جلد
= قولت لها بس هو متلبس لعلي لو اخدنا خصلة من علي ينفع؟
ازهار: لاء هو متلبس عشان محدش يقدر عليه لو اخدتي هتبقى اخدتي من علي مش من دهار
= طيب والحل ارجوكي انا واثقة انك هتقدري تساعدينا اتكلم يا عم سيف.
سيف: انا هديها ميراث ابويا كله لانه حرام وانا مش هقبل الحرام ده تاني عليا ولا على اسرتي بس عيالي يرجعولي بالسلامة ومش عايز حاجة
ازهار: طالما كده يبقى هقولك الحل انا عندي حاجة من ريحة أدهم وسابتنا وراحت جابت علبة وفتحتها كان فيها خصلة شعر
سيف: دي العلبة اللي كانت ف جيبي زمان اما روحت اعمل اختبار النسب انتي اللي سرقتيها؟
ازهار: كان لازم اخدها ولا كان دهار قتلكم كلكم وقتلني انا كمان.
= جت مصلحة انها سرقتها عشان نلاقيها دلوقت طيب وهتعملي ايه
ازهار: انا هتصرف بس ف مشكلة انا لو قرأيت ع خصلة الشعر ابنك علي ممكن يتأذى جامد لازم حد يكون معاه عشان اول ما دهار يخرج منه حد يخده بسرعة بعيد عن دهار بره البيت
= انا هعمل كده
سيف: بس يا بنتي ده خطر خليني انا اروح
= مش هتقدر انت تعبان يا عم سيف خليك معاها بره البيت وهي بتقرأ وانا هدخل
جوه.
سيف: بصلي والدموع ف عينه وطبطب عليا وقالي ربنا يسترها معاكي ومعانا يا بنتي واخدنا ازهار ومشينا ووصلنا البيت الساعة 11. 50 دقيقة مساءا كان فاضل على الساعة 12 عشر دقائق بظبط
وبعد شوية النور نور روحت بسرعة وخبطت على الباب
بعد ثواني
علي: فتح الباب وبصلي ب استغراب
= ممكن ادخل وسيبته واقف ودخلت من غير ما يقولي اتفضلي
علي: خير في حاجة تاني؟
= انا اصل عرفت من مصادر موثوقة المرة دي انك قولت ع رحمة انها انتحرت ف جيت اسألك قولت كده ليه على اختك وبصيت ف الساعة وانا بحاول اعطله
واشغله.
ازهار حطيت نار قدامها ومسكت شعره شعره وبقيت تحطهم ف النار وهي بتقول.
ايها الشيطان اخرج الغاية التي احضرتك لاجلها انقضت ايها الشيطان الرجيم اخرج والا حرقتك بنار الجحيم ايها الشيطان لا دخل لك فيهم نحن من احضرك ونحن من يصرفك عنهم
ا---------------------
=هاه مقولتش بقى ليه عملت كده يا علي؟
علي: انا قولت كده علشان ومسك دماغه وبص على بره البيت
= ايه مالك يا علي ولا اقولك ادهم ولا دهار وحاولت استفزه عشان اشتت انتباهه عن ازهار وعم سيف بره وميخرجش لهم.
علي: حط ايده على ودنه
وبصوووووت اجششششششش.
دهاااااااااااااااااااار
تنا تيمة متناو نوتيم
تنا تيمة متناو نوتيم.
= ترجمتها ف سري زي ما علي كان بيعمل
انت ميتة وانتم ميتون
دهار: رفع ايده ناحيتي
=حسيت روحي بتتسحب مني وتروح ناحيته وقعت على الارض وكان مخي مشلول مكنتش قادرة اتكلم
لكن هو كمان وقع على الارض اكيد بسبب ازهار ومع ذلك كان بيحاول يقف ويسحب روحي وهو بيقول.
دهاااااااااااااااااااار
تنا تيمة متناو نوتيم
تنا تيمة متناو نوتيم.
كنت حاسة اني حتى لو انتصرنا عليه وطردناه هموت محدش هيعرف ينقذني ووقتها استجمعت قوتي وقررت احاربه معاهم وقولت بصوت عالي.
أَعُوذُ باللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيـمِ
بسم الله الرحمن الرحيم.
دهااار: رفع ايده ناحيتي وكأنه بيهددني وبصلي بخبث وحقد وكره رهيييب
= كملت
أعوذ بما استعاذ به
إبراهيم وموسي وعيسي ومن شر ما خلق وذرأ وبرأ ,ومن شر إبليس وجنوده ومن شر ما يبغي.
دهار: فضل يصرخ والعضم المتفتت يتحرك بقوة مفزعة وكأنه هينفجر ويخرج من جسم علي. اللي كان بينزف من كل مكان في جسمه.
= حطيت ايدي على ودني وبصوت عالي قولت: قال فاخرج منها فإنك رجيم وإن عليك اللعنة إلى يوم الدين
إن عبادي ليس لك عليهم سلطان إلا من اتبعك من الغاوين وإن جهنم لموعدهم أجمعين.
علي: بنفس الابتسامة الباردة اومال معلوماتك جيبتيها منين؟!
=بصيت له بتحدي جيبتها من مذكراتك يا استاذ علي اللي بخط ايدك اظن دي مش هتقدر تنكرها!
علي: اختفت الابتسامة من على وشه وبص في عيني بثبات
انتي قرأيتي مذكراتي؟
= ايوه انا قرأيتها كلها
علي: ومخوفتيش من التحذير اللي كتبته للي هيقرأها
= حسيت دقات قلبي بقيت اسرع وبطريقة متوترة قولت له يعني انت معترف انها مذكراتك اهو.
علي: الابتسامة الباردة رجعت تاني على وش علي لما حس اني خوفت وقالي مش هنكر طبعا انها مذكراتي لكن مين قالك انها حقيقية؟!
= يعني ايه؟
علي: مش يمكن دي مش مذكراتي الشخصية ومجرد قصة كنت بكتبها مش اكتر من كده
,= قصة ازاي وفيها شخصيات حقيقية ابوك وامك واختك وانت شخصيا
علي: وايه المشكلة انك استوحيت قصة على ناس حقيقية وكتبت احداث مختلفة للي حصل لو تعرفيني كويس كنت هتعرفي اني كاتب ودي كانت مجرد قصة..
= طيب لو دي قصة فعلا فهمني رحمة قتلتك ازاي وهي طفلة وانت شاب كبير
علي: رحمة مريضة عقلية وحالتها بقيت اكتر عداوة معايا ف الفترة الاخيرة للاسف وعائلتي شهدت بده وبنسبة لقتلتني ازاي ف هي عارفة كويس اني بمشي كل يوم وانا نايم وسهل جدا أي حد يحركني وهي عملت كده خلتني اطلع ع الشباك وزقتني لكن على الرغم من خطتها انا كنت الناجي الوحيد
= الناجي والمالك الوحيد للبيت قصدك
علي: قام وقف اي سؤال تاني؟
= لا بس...
علي: راح ناحية الباب ووقف كأنه بيطردني بالذوق وقالي تشرفت بيكي واتمنى بعد كده لما تحققي في موضوع ميكنش مرجعك شخص مجنون.
= قومت من على الكرسي وانا حاسة ب احباط شديد وحاسة اني غامرت عشان انقذ رحمة وهي طلعت مجنونة اصلا أنا ازاي امشي وراء كلام حد مجنون
روحت ناحيته عشان اخرج من الباب وبصيت لعلي وانا محرجة منه
وقولت له أنا اسفة جدا اني سهرتك وعطلتك انا غلطت فعلا مكنش ينفع اعمل كده انا بس اتعاطفت معاها عشان صعبت عليا ياريت تقبل اعتذاري
ومديت لعلي ايدي علشان اسلم عليه..
علي: ابتسم وقالي وأنا قبلت اعتذارك ومد لي أيده وسلم عليا
واول ما مسك ايدي
حسيت ب ايد ملمسها جلد بدون عضم او بمعنى ادق عضم مفتت
حسيت انه قلبي كان هيقف والدم كله اتجمد في عروقي حاولت اتصنع الابتسامة وسيبت ايد علي وخرجت بسرعة على برة وركبت عربيتي وجريت بيها ب اعلى سرعة ممكن حد يتخيلها.
وبعد شوية وقفت في مكان قصاد مطعم بسيط وكان فيه ناس جواه ونزلت من العربية كنت محتاجة اقف وسطهم عشان اطمن والحمد لله انهم شغالين بليل
وشوية دخلت بسرعة وانا مش عارفة اتنفس من الخوف ولقيت
ست كبيرة جدا في السن جت قالت لي انتي شكلك مش من هنا تعالي اقعدي ارتاحي انتي بتجري كده ليه
روحت قعدت جنبها وقولت لها لاء م م مفيش حاجة اهلا يا حجة
= اهلا يا بنتي عاوزة تكلي ايه
= عاوزة أسألك على حاجة.
= اتفضلي يا بنتي خير؟
= كنت عايزة اعرف هو الناس اللي ساكنين في البيت الابيض الكبير اللي في اخر الطريق ده راحوا فين تعرفي حاجة عنهم
= يا ساتر يارب قومي يا بنتي من هنا انا معرفش ومش عايزة اعرف حاجة
=اهدي بس يا حجة في ايه متخافيش كده أنا بس عاوزة اشتري البيت ده وبسأل عنه عشان كده سألتك
= يخرابي وملقتيش الا البيت المتعفرت ده
=متعفرت ازاي؟ يعني هو فاضي مكنش فيه حد ساكن قصدك كده؟
= لا كان واحد عايش فيه زمان اوي راجل كبير بس كان مؤذي وبيعمل اعمال ويحضر جن وبعدين في يوم اتجوز واحدة معرفش جابها منين احنا اول مرة نشوفها والاغرب من كل ده انه خلف منها فجأة لا شوفناها حملت ولا ولدت
=انتي شوفتي ابنها ده يا حجة قبل كده؟ تعرفي شكله.
= كلها حكايات كانوا الناس بيقولوا بقى عنده ولد بس عمرنا ما شوفناه سمعت انه بيظهر بليل بس معرفش مشوفتوش وانه تعبان ولا ملبوس ولا هو اصلا عفريت معرفش بردو وبعدين سمعت انه الراجل صاحب البيت اتقتل
= اتقتل ولا مات تقصدي؟
= الناس بتقول انه اتقتل من ابنه الصغير ده بس طبعا محدش صدق الكلام ده واعتبروه خرافات لكن الطريقة اللي مات بيها صاحب البيت في ناس كتير اوي ماتوا بيها
=طريقة ايه؟
= كل اللي ماتوا لقينا جثثهم لونها ازرق زي ما يكون روحهم اتسحبت منهم ولما البوليس جه وشرحوا جثث بيقولك ملقوش سبب محدد للوفاة غير سحب النفس من الجسم
= قصدك الاكسجين
= ايوه الله ينور عليكي يا بنتي والجثث كانت بتبقى اللهم احفظنا زرقاء كلها ومتخشبة ووشهم عليه علامات الرعب والفزع
= طيب مش يمكن جرائم حصلت صدفة يا حجة؟
= صدفة ايه دي كل يوم جريمة قتل بعد الساعة 12 من وقت ظهور ابنهم لكن قبل كده مكنش فيه الجرائم دي خالص
= طيب والناس عرفوا ازاي انه اللي بيقتل ده ادهم ابنهم؟
= محدش عرف بس ف ناس كانت بتشوف عيل صغير وشه مش واضح بيلف في مكان الجريمة قبل ما تحصل اول ما ينزل في مكان ويمشي بعدها نسمع ب انه البوليس لاقى جثة في نفس المكان لحد ما سمعنا انه يوم وفاة الراجل صاحب البيت ده إنه ابنه الكبير ظهر و ابنه ده كان طفشان من زمان اوي ومعادي ابوه و بجد شكله طيب كده واسمه سيف وطبعه غير ابوه
وكانت بتتزلزل مع جدران البيت روح علي وتخرج منه ببطئ
علي: ادرك وقتها انه بيموووووت وفي اخر انفاسه كان بيبص على الباب ووسط الضباب والتراب وبين صريخ الشيطان دهااااار وهو بيقول
تنا تيم مكلكو نوتيم تنا تيم مكلكو نوتيم
رحمة: دخلت وسط الضباب الكثيف وظهرت قدام علي ودهااااار.
علي: مكنش قادر يتحرك وبيلفظ انفاسه الاخيره
دهار: واقف فوق دماغ علي وبيحرك أيده وهو بيقول كلماته فوق دماغ علي عشان يسحب روحه منه
تنا تيم مكلكو نوتيم تنا تيم مكلكو نوتيم
رحمة: كرررت وراه
تنا تيم مكلكو نوتيم، تنا تيم مكلكو نوتيم
دهار: رفع عينه وبص لرحمة بغضب
رحمة: قالت تفسير جملة دهار
انت ميت وكلكم ميتون انت ميت وكلكم ميتون
دهار: سااااب علي وراح ل رحمة.
علي: نفس ابتدى يرجع تااااااني ورجع لوراء وهو على الارض وبيحاول يقوم وهو باصص على رحمة وبيحاول يفهم اي اللي بيحصل
لكن مفهمش غير حاجة واحدة انه كلام دهار هو لغة عربية معكوسة
ف ركز عشان يعرف هو بيقول ايه لرحمة
دهار: وقف قدام رحمة وبصوت اجشش قالها
لا يلخدتت
علي: ترجمها لا تتدخلي
دهار: راح رفع أيده في الجو ناحية علي.
علي: اترفع من على الارض لفوق وحركه ناحية الشباك اللي الازاز اتكسر فيه ووقفه في الهواء على الشباك
علي: بص تحته وعرف انه لو دهار سابه هيقع يموت
الناس: صرختتتتت ورجعوا لوراء
زينات: ابنييييييييي الحقونييييييي حد يلحقه ابنييييييييي وقعدت في الارض
رحمة: وهي بتعيط، هكرتا بهذي..
علي: ترجم اتركه يذهب
دهار: تنا يل تنا يكلم
علي: ترجمها انت لي انت ملكي
رحمة: هكرتا بهذي اناو كل
علي: ترجمها اتركه يذهب وأنا لك.
صررررخ لاء رحممممممممة لااااااااء اوعي تعملي كده اهربيييي
دهار: يبهوت كحور يل؟
علي: ترجم توهبي روحك لي؟
لا يا رحمة لاااااااااا
رحمة: قعدت قصاد دهار على الارض
وهبت روحي لك
علي: لااااااااااء
دهار: ساب علي وقع من فوق
علي: وقع ومحسش بحد ولا بحاجة وفضل ينزف والناس اتجمعت وطلبوا الاسعاف
رحمة: صرخت انت خدعتني
دهار: انت وهبتي روحك لي
رحمة: انا وهبتها عشان متقتلش اخويا لكن انت قتلته
دهار: تعالى معي.
رحمة: مش هاجي معاك وقامت وقفت
دهار: بصوت مخيييييف صرخ بقوووووووة كسرت كل البلاط اللي في الارض
وفجججججأة
البيت فضل يتحرك جامد جداااااا كأنه بينهار
دهار: رفعععع أيده ناحيه رحمة
رحمة: وقعت على الارض وفقدت الوعي
وبعدين محستش بنفسها غير وهي متهمة بالشروع في قتل علي اخوها لكن الاهل اقوالهم اثبتت انها مضطربة السلوك في الفترة الاخيرة وكانت بتتصرف بعنف مع علي
وتم ايداعها في مستشفى الامراض العقلية، ***
.
قفلت المذكرات بعد ما خلصتها وقولت جايز المذكرات خلصت لكن الاكيد انه القصة مخلصتش خصوصا بعد ما فهمت كل الحقيقة و قولت لنفسي يعني علي مماتش دول بيقولوا شروع في قتل اومال هو فين؟
وافتكرت الورقة اللي صورتها عن بيانات رحمة في ارشيف المستشفى وقررت.
اخد اجازة من الشغل واروح العنوان اللي في ورقة الارشيف وازور بيت رحمة في مطروح البيت اللي حصلت فيه كل الاحداث المرعبة دي علشان اعرف ايه اللي حصل لاهلها وخصوصا اللي حصل لاخوها علي ومنعه انه يسيب اخته رحمة عشر سنوات.
وغمضت عيني عشان انام من التعب كان يوم صعب وكله مغامرات لكن وانا بنام كانت جملة رحمة بتتردد في ودني، .
رواية عندما ينادي الشيطان للكاتبة إيمان أحمد رشاد الفصل السادس
علي: دخل اوضته بسرعة
وقفل الباب بالمفتاح من جوه وساب النور مطفي عشان محدش يخبط عليه ويفكروه نايم ويعرف يبحث بتركيز
ومسك تليفونه في الضلمة وكتب في شريط البحث على النت
من هو دهار؟ وجاءت نتائج البحث صادمة وكافية انها تجمد الدم في عروق علي
بعد أن قرأ أن:
*دهار: *هو شيطان يتسبب في إيذاء المؤمنين في النوم بواسطة الأحلام المرعب
علي: شيطان.
وفضل باصص للتليفون وهو مخضوض ومش مستوعب ايه اللي مكتوب ده وفيه في دماغه الف سؤال وسؤال لكن من الخضة والخوف كان مذهول ومش عارف لا يفكر ولا يتصرف طلع مذكراته وكتب فيها حقيقة دهار
انه شيطان وكان بيكتب بسرعة وايده بتترعش علشان كان عنده احساس بانه الموت قريب منه جدا
وفجججججأة علي كتب كلمة ادهم بخط اجش ومتلغبط
ثم تابعها بجملة: الشيطان امامي الان
وهنا المذاكرات خلصت دي اخر ورقة.
انا كل اللي فهمته انه علي رفع عينه ولاقى أدهم واقف قدامه في الضلمة
قلبت الورق يمين وشمال لكن بدون فايدة قومت وانا هتجنن وعايزة اعرف ايه اللي حصل بعد كده وياترى علي راح فين وايه علاقته بالمريضة العقلية اللي جوه وفين باقي القصة قومت واخدت المذكرات معايا ومشيت وانا مش عارفة.
وبفكر فين الحلقة المفقودة لحد ما جه في بالي المريضة اللي جوه انا ليه ولا مرة بحثت عن هويتها هي مين وجت هنا ليه وازاي دخلت المستشفى وفعلا اسئلتي دي كلها مكنش ليها اجابات غير في الارشيف ايوه ارشيف المرضى اللي هنا والميزة اللي هتسهل عليا انه الملفات متسجلة ب ارقام الغرف يعني ادور على رقم غرفتها الاقي ملفها علطول ودي حاجه سهلة اوي لكن المشكلة هدخل ازاي الارشيف ده ممنوع الدخول وفيه امن واقف جوه ده غير إني ورديتي خلصت وانا مش هقدر استنى لحد ما اجي تاني لازم اعرف اللي حصل.
وبعد شوية
جه اللي هيستلم مني الوردية وسلمته ومبقاش فاضل غير اني ادخل الارشيف
لكن ازاي والامن قاعد و ممنوع يتحرك من قصاد الباب
مفيش قدامي غير حل واحد وربنا يسامحني عليه بقى
لالالا انتم فهمتوا ايه انا مش هقتله اكيد بلاش افلام الرعب اللي بتتفرجوا عليها ههههه انا بس هجيب ربع برشامة واحطهاله في كوباية الشاي هيدوخ وهينام ساعة بالكتير اكون دخلت وخرجت من غير ما يحس.
طبعا كلكم هتسألوني وليه محطتش اكتر من برشامة هقولكم ليه لانه لو نام كتير اوي الناس هتخد بالها وهتشك ومش بعيد الموضوع يتكشف لكن لو نام ساعة فيما اقل هيقولوا غفل من السقعة مخابرات مش كده
يلا يلا أنا سرحت وانا بتكلم معاكم ونسيت أن الوقت مش في صالحي خالص لازم اتحرك بسرعة...
وبعد شوية
الامن: قاعد بيشرب الشاي وفجأة الكوباية وقعت من أيده وراح في نوم عميق.
روحت عليه بسرعة واخدت المفاتيح فتحت وبعدين علقتها في جيبه تاني عشان محدش يلاحظ حاجة ودخلت وقفلت الباب عليا من جوه...
وابتديت ادور في الارقام والملفات كتيييير لحد ما لقيت رقم غرفة المريضة مكتوب على الرف الاخير وتحته الملف بتاعها
كان سهل عليا اشوفه على كمبيوتر المستشفى بس للاسف عليه كلمة سر ف اخترت الطريق الصعب لكن الحمد لله وصلت للملف واخدته وقعدت عشان اقرأ اللي فيه بتركيز:.
اسم المريضة: رحمة سيف الدين
السن: 20 سنة
دخلت المصحة العقلية منذ عشر سنوات وكانت في العاشرة من عمرها بسبب اضطرابات عقلية وسلوك حاد ومؤذي تسبب في محاولة قتل اخيها و دفعه من الطابق الثاني..
زيارات المريضة: لا توجد زيارات حتى الان
قفلت الملف وأنا مصدومة دي رحممممة؟ اخت علي الصغيرة بس ازاي حاولت تقتل علي وياترى هو مات فعلا أنا حاسة انها بريئة اكيد في حاجة غلط.
اينعم كانت رحمة متوترة في الفترة الاخيرة وبتعامل علي وحش بس ده كان من خوفها عليه لكن مستحيل تكون اتجننت فجأة او حاولت تقتله
ولو هي بريئة ليه علي مجاش يقول الحقيقة انها مدفعتوش من فوق ده انا من كتر حب علي لاخته حاسة انها لو كانت زقته فعلا كان هيقول محصلش عشان يخرجها
ليه سابها كل ده في المستشفى لوحدها يمكن مات من الوقعة؟!
طيب لو مات فين عم سيف ابوها وفين الست زينات ليه مكتوب عدد الزيارات صفر ولا توجد زيارات حتى الان ازاي محدش فيهم زارها ولا مرة
حاجة تجنن بجد انا لازم اعرف باقي القصة بس هعرفها ازاي ومن مين؟!
مفيش غير حد واحد هو اللي هيقدر يكملي القصة بتبصولي كده ليه تاني.
منتو شايفين اللي بيحصل انا مش قصدي ارجع في وعدي لدكتور علاء بس لازم ادخل لرحمة الغرفة واتكلم معاها، بس الاول لازم اخرج من هنا صورت ورقة بيانات رحمة بالتليفون بتاعي وخرجت واخدت المفاتيح وقفلت الأوضة وبحطها ف جيب الامن لقيت اللي استلم الشيفت مني واقف في وشي
الموظف: انتي بتعملي ايه
ولا حاجة بس اصل الامن شكله تعبان ومبيردش ولقيت الكوباية واقعة اهي ومكسورة
الموظف: شكله مغم عليه.