• لنشر افضل القصص والروايات المرعبه بجميع اللهجات. • لسناا الوحيدون فِ عالم الرعب ولكن نحن المتميزون فِي نشر الأروع. • للتواصل : « @NG00MBOT » • • تاريخ انشاء القناه: « 20/4/2020 »
#قصص_مرعبة🔞
قصة النجمة المحترقة
قصة النجمة المحترقة: فى السنة الاخيرة من الجامعة ذهبت فى رحلة مع اصدقائى الى جزيرة صغيرة وسط النهر بها بيت قديم ملك لاحد معارفى
لكنه لا يعيش فيه انما يقوم بتأجيره للناس فى العطلات , هناك عانينا انا واصدقائى من شلل النوم طول فترة بقائنا فى ذلك
المكان مما دفع اصدقائى الى قطع رحلتهم والعودة الى المدينة اما انا فقررت استكمال عطلتى فى هذا المكان الهادىء , لكن
اول ليلة لى بمفردى حدث شيئا لم يكن فى الحسبان فى تلك الليلة استيقظت بعد ساعات من نومى و كان الوقت قبل الفجر
بقليل سمعت حولى ضجيج ورنين فى اذنى غريب حاولت النهوض لكن شلل النوم منعنى من ذلك فتحت عينى بصعوبة لاجد
امامي ضوء احمر لا اعرف من اين جاء شعرت بان هناك حركة فى الغرفة حاولت التحرك جاهدا حتى استعدت السيطرة على
جسدى حينها كان كل شيء قد اختفى الضوء الاحمر كذلك الصوت وكل شىء عاد الهدوء من جديد لكننى خفت كثيرا فبقيت
مستيقظا حتى الصباح مع مرور ساعات النهار كنت قد نسيت ما حدث حتى جاء المساء وتكرر الامر عندها قررت ترك
المكان فاتصلت بصاحب القارب الذى اوصلنا الى هنا من قبل و فور وصولى الى المدينة ذهبت لزيارة صاحب بيت الجزيرة
قابلته اعطيته مفاتيح البيت و لما سألنى عن سبب قطع اجازتى رويت له ماحدث , صدمني كلامه بعدها فقد قال لي انه ترك
البيت بعد موت والده على الفور بسبب ما عانته الاسرة هناك , سالته ماذا حدث هناك ؟ فقال"قبل سنوات كانت ابنتى تلعب
فى الخارج و عندما انتهت من اللعب عادت الى البيت وتركت العابها فى هناك فذهب جدها اى والدي ليحضر الالعاب حتى لا
يأخذها احد ففى ذلك الوقت كان على الجزيرة سكان اخرون غيرنا , بعد دقائق من خروجه عاد الجد وهو شاحب والخوف
واضحا عليه كانه راى شبح , ما الامر لما انت شاحب ومتعرق هكذا سألته امى لكنه لم يجب وضع يده على جبهته وقال انه
ذاهب لينام لانه يشعر ببعض التعب , خرجت انا وشقيقى لمعرفة السبب وراء حالة ابي هناك حيث كانت تلعب ابنتى وجدنا
العشب محترق ليس بطريقة عادية انما كانت الاجزاء المحترقة تشكل دائرة كبيرة على الارض و بداخلها نجمة خماسية و
بعض الرموز الغريبة , اجل كانت نجمة خماسية كبيرة محترقة اخافنا المشهد كثيرا , ربما سيفكر اى شخص بان الامر مجرد
مزحة الا ان عدم نمو العشب فى تلك المنطقة مجددا بعد تلك الحادثة يؤكد ان الامر اكبر واخطر من كونها مزحة كما اننا كنا
على علم بان بعض الاشخاص الذين سكنوا الجزيرة وقتها كانو يمارسون السحر . سألته هل هذا ما جعلك تترك الجزيرة ولا
تعود لها ابدا ؟ فقال : تقريبا هذا بالاضافة الى مضايقات الرجل الاحمر لنا . من هو الرجل الاحمر سألته ؟ قال انه نفسه الذى
رأيته فى بيت الجزيرة لا تظن انك اول شخص يقابله فهو يسكن هناك و ظهر لعدة اشخاص من قبل و فى اوقات مختلفة ...
النهاية....
ر ..
راحت يارا ع التبووت ..
بس متعرفش هوا اييه
كانت بتحصبه .. صندوووق مقفول
او شكل من الاشكال الاثريه ..
بس ايه الي هيجيبه ف غابه
قربت يارا ع التبووت وحطت اديها عليه .. حب استطلااع
وهيه بتحسس ع التبووت .. حست بان في حاجه شكتهاا
رفعت يارا اديها بسرعه ..
واول مره تحس بالم ..
منزلش الدم من جرحهاا ف الحلم ..
حست ياارا باحسااس غريب وقتها .. وهيه واقفه حمب التبووت
احسااس مرعب .. كان فيي حااجه مرعبه .. قريبه من المكاان
رجعت يارا لورا خطوتين وهيه مرعووبه ..
وفجئه سمعت صووت غرييب .. زي صوووت همساات بس مرعبه
رجعت يارا لورا اكتر واكتر..
وفجئهه .. بدا يتفتح التابووت .. وظهرت اييد منه
ايد منزووع منها اللحم ..
بدات تتحرك الايد ..
لحد ما فتحت التبووت كله ..
وفجئه .. بدات تظهر رااس شخص .. بس مرعبه اوووي ..
وكان منزووع من وشه اللحم .. وعبااره عن هيكل عظمي وجلد
صرخت يارا بكل قوتهاا ..
وجريت بين اشجار الغابه ..
فضلت تجري ، بس الاصواات بتزييد وبتعلي اكتر واكتر ..
وفجئه المكاان بدا يضلم .. بصت يارا قدامها .. لقت الهيكل العضمي واقف قدامهاا
يارا : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه ..
وقعت يارا ع الارض من كتر الرعب والخووف الي بقت فيه
قرب عليها الهيكل العضمي وشكله مرعب ..
مخييبف ..
عينين بيضااء .. جسم من غير لحم ..
حست يارا برعشه ف جسمها كله ..
وفجئه .. سمعت صووت رزاان ..
صرخت يارا وقتها عشان تمنع رزان من انها تقرب ..
بس رزاان جاات ع الصووت
واول ما قربت رزاان ، من يارا
يارا : سبييني واجريي ..
رزان : انا مش فاهمه حاجه ..
يارا : بصي وراااكي ..
بصت رزان وقتها وراها بس مالقتش حد
مقدررتش تشووف حاجه
يارا : وااقف ورااكي .. ده بيقرب علييكي
بس رزان وقتها ماكنتش شايفه حاجه ..
جريت يارا ع الشخص وحاولت تمنعه من انه يقرب ع رزاان
مسك ايد يارا بقووه ورمااها بعيد
يارا : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه ...
وقعت يارا ع الارض ..
قرب الشبح ع رزاان وفجئه ...
مسك دمااغهاا ..
بددلت رزاات تصرخ بصووت عاالي
بس اتصدمت يارا لما شاافت راس رزاان الشبح بيلفها للنحيه المعااكسه
يارا : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه
لف الشبح راس رزاان 3 لفات ورا بعض ..
وفجئه ... شد رقبه رزاان ..
وقعت رزان ع الارض وهيه ميته ..
بس بردوو العجيب انه ماظهرتش ولا نقطه دم
وقتها كانت يارا صحيت من الكابووس ..
ونادت ع مامتتهااا ..
وبعد ما يارا افتكرت احدااث الحلم ..
اتصدمت من كلام رزاان .. لو محلمتيش بحااجه تفسد الحلم ..
يبقي معنااه انه هيتحقق ..
..!!!!!!!!!!!!!
كملت يارا لبسها .. والتوتر بان عليها
وبعد ما لبست ..
خرجت عشان تروح الجامعه مع رزاان زي كل يوووم
وبعد ما وصلت ..
راحت يارا ع مدرجهاا
كانت كل حاجه طبيعيه ..
معادا شيء وااحد ..
البنت الي كانت اعده جمب يارا وسرقت منها الدعوه
رجعت للجاامعه ..
والكل واقف حوليها ، بيسالو ايه سبب اختفائها
كان في ابتساامه غريبه ع وشهاا ..
ابتساامه مرعبه ..
وبصت ل يارا ...
لفت يارا وشها وهيه مرتبكه .. مش فاهمه اصدها ايه بالي قالته
سمعت يارا صووت مريم بتنادي عليها
مريم : شووفتي الي حصل
يارا : اهاا .. رجعت اهي
مريم : مش هيه لوحدها .. كل البناات الي اختفو رجعو تااني
ساره : بس انا مستغربه اسلوبها ..
مريم : اها وانا كماان .. بقت جمييله زياده ع اللزووم ..
في حااجه غريبه ف اسلووبها ... رقتهاا وطريقتها ف الكلام
كانها اتبدلت بواحده تانيه
يارا : ع فكره انا حضرت ال..
وقبل ما تكمل يارا كلامهاا .. سمعت صووت جااسر وراها
لفت يارا وشها ..
جاسر : ازيك يا يارا ..
يارا : هه !! انا كويسه
جاسر : يا ترا الحفله عجبتك ..
يارا : هه .. اهاا كانت حلوه جداا
جاسر : smile رمز تعبيري طيب كويس ..
اشوفك ف حفله تاانيه ..
مشي جااسر .. مع اصحابه ..
مريم : اييييييييييييييييييه .. حفلت ايييييه
يارا : اصل انااا .. اصل هواا
ساره : فهمينا ايه الي حصل
مريم : انتي روحتي الحفله .!!
يارا : اهاا رحت الحفله
مريم ، ساره : ايــــــــــــــــــــــــه !!!!:O
يارا : اها رحت الحفله ..
ساره : وايه الي حصل فيها
مريم : وشووفتي مييين ..!! احكي الي حصل
يارا : صدقووني محصلش حااجه .. كانت حفله زي اي حفله عاديه ..
مريم : اهااا .. طيب ليه بقي ما بيعزمش غير البناات الحلووه جداااا ><
طالما هيه حافله @@
يارا : هه
ساره : اصلا هما مغروورين اووي .. وتلاقيها حفله ررخمه ...><
مشيت يارا بهدوووء واستغلت فرصه ان مريم وسااره بيتكلموو ..
وفجئه .. خبطت يارا ف شخص ..
ووقعت ع الارض ..
ولما بصت له .. اتفجئت بالي شاافته
يترا يارا شافت ايه .. ومين الي شافته
وليه حست برعشه ف جسمها اول ما شفته
قتها برعشه غريبه ف جسمهاا
بصت ل ايااد
لقت ف نظره غريبه ف عنيه
ع اد انه كيوووت اوووي grin رمز تعبيري
ع اد انه مرعب اووووي
يارا : انا مش فاهمه حااجه
انا لازم اخرج من هنااااااا
كان في صووت صرريخ عااااااااااااااااااالي جدااا
ارعبت يارا وجريت ع البااب
لقت في حراس واقفين ع البااب
حاولت يارا انها تهرب ..
بس الحراس منعووها
لفت يارا وشها لقت في بنت الحرا س مكتفنهاا وقربوها لايااد ..
كانت مجرووحه ..
وفجئه ..
كويسه .. بس تعبانه شويه
الام : ماشي يا حببتي ارتاحي شويه عقبال ما احضر الغداا
خرجت الام من غرفه ياراا
كانت يارا وقتها بتفكر ف الحفله ..
وايه ممكن يحصل لو رااحت !!!
طلعت يارا الدعوه وفضلت تبص عليهااا
وبعد لحظاات .. حست بارهااق وحطت الدعوه تحت المخده ، ونامت
وبعد 3 ساعااات ..
صحيت يارا عشان تتغدا مع اهلهاا ..
ونسيت موضووع الحفله
وبعد ما اتغددت ..
لحظت ان في حااجه ف رزان
راحه جيه ورا مامتهاا
رزان : بليز يا ماما واافقي ..
دي حفله صغيره وف بيت صحبتي
الام : قلت لك لاااا مش هترووحي لوحدك
رزان : بيلز يا ماما شلتي ملها رايحه frown رمز تعبيري
راحت يارا عند رزان ومامتهاا
يارا : حفله ايه الي هتروحيهاا
رزان : حفله ف بيت واحده صحبتي
الام : قولي لها يارا انها ماينفعش ترووح لوحدهاا
يارا : اها ماينفعش
رزان : طيب اخد يارا معايا
الام : ايييه .. الااا ياارااا
رزان : طيب لييه بس .. والله ما هتاخر
بيلييييييييز يا مامااا
الام : وانتي ريك ايه يا يارااا
فكرت يارا وقتها ان دي هتبقي فرصه حلوه ف انها ترووح الحفله التاانيه
يارا : انا موفقه smile رمز تعبيري
الام : gasp رمز تعبيري ايييييييييييه مواافقه
انتي من امتي بتحبي ترووحي حفلات
حضنت رزاان ياراا وقالت لها رووحي اختااري لبس تلبسيه بقي
مشيت رزان يارا من قداام مامتها احسن تغير رئيهااا ..
دخلت يارا غرفتهاا ..
وبدات تدور ع حااجه مناسبه تلبسهاا
بس مكنش في حاجه تناسب حفله
لقت يارا وقتها فستاان رمادي ..موديله قديم
شوويه ،، بس رقييق اووي
اختاررت انها تلبسه ..
وبعد شويه ..
كانت خلصت ياراا لبس الفستاان
بس نفس هيئتها بالنظااره
والشعر الملمووم ..
خرجت يارا من غرفتهاا
رزان : اده انتي هترووحي الحفله كده
الام : وماالها كده ع الاقل شيك ومحافظه ع نفسهاا
رزاان : مااشي ماااشي .. يالااا يا ابله عشان نركب العربيه
سلااام يا ماما .. مش هنتاخر
ركبت يارا مع رزان العربيه
يارا : انا مش هرووح حفلتك
رزاان : نعم .. ليه
يارا : انا هروح حفله تاانييه
رزان : اهاااا طيب احسن بردوو
اصلا بشكلك ده هتفضحيني ف الحفله
يارا : هوا انا وحشه اووي كده ..$
رزان : مش وحشه .. بس مابتعرفيش تهتمي بنفسك
وبعد ما وصلت رزان ع حفلتهاا
رزان : انا همشي انا بقي
ولما تخلصي حفلتك اتصلي بيه
يارا : مممم اوووك
وقبل ما رزاان تمشي
نادت عليها يارا
يارا : ممكن تظبطي شكلي ..$
رزان : ايييه gasp رمز تعبيري عايزااني اظبط لك شكلكك
يارا : اهاا لو مش عندك ماانع
رزاان : لاا لاا بالعكس
شالت رزان النظاره من ع عنين يارا
وبدات تحط لها ميك اب خفيييف بس رقييق اوووي
يارا : كفاايا كده
رزان : فكي شعرك عشان جمالك يكمل
يارا : لاا لاا كفايا كده
رزان : خلااص ااوووك ، لما تخلصي حفلتك ..
رني علليه smile رمز تعبيري
مشيت يارا .. وبدات ترروح ع العنوان الي مكتووب ف الدعوه ..
وهيه مااشيه ، حست باحسااس غريب
كان حد بيراقبهااا
وكل ما تبص وراها ، ماتلقيش حد
فضلت يارا متوتره .. لحد ما اخيرا وصلت الحفله
وقفت يارا ع البوابه .. وادت الحارس الدعوه
ودخلت
اتصدمت يارا بالي شافته وقتهاااا
بناااات اجمل مااا يكوووووووون gasp رمز تعبيري
فضلت يارا واقفه متنحه من الي شايفااه
حست يارا وقتها انها اقل جماال من كل البناات الي هيه شيفااهم ..
كانت حافله زي اي حفله عاديه ..
بنات برقص
ولاد بيشربوو
كل حاجه عاديه ..
وقتها قررت يارا انها تروح الحمااام
واول ما دخلت الحماام ..
لقت بناات ككتيررر اووي بيظبطو شكلهم .. والميك اب بتاعم
وقفت يارا قداام المراياا
حست وقتها انها مستحيل تبقي بجماال البنات الي هيه شيفااهم
وعمرها ما هتلفت نظر حد ابداا
خرجت يارا من الحمام
كانت الغاني وقتها هاديه جداا
وكل واحد بيرقص مع واحده سلوو ..
فضلت يارا ف الحفله بس محستش باي حاجه غريبه
مكنش حد ملاحظها ولا ملاحظ وجودهاا ..
وبعد شوويه ..
بدا الوقت يتاخر ف الحفله ..
محستش يارا بالوقت
وانه اتاخر عليهاا ..
كانت رزان وقتهاا مشغووله بحفلتهاا .. وصحباتهاا
****
قررت يارا وقتها انها تمشي ..
وقبل ما تخرج من الحفله .. لمحت حاجه غريبه
قالت يارا لنفسها : مش هيه دي البنت الي كانت اعده جامبي
واختفت لما اخدت الدعوه ..
بس شكلها متغير كده لييه
البنت وقتها كانت اكتر جماال واثااره gasp رمز تعبيري
يارا : وااااااااااااااااااااااو .. بقت حلوه جدااا
لمحت البنت وقتها يارا بتبص عليها باستغرااب .
لفت يارا وشها بسرعه ..
قالت يارا لنفسها ..
ماهي كويسه اهي ..امال اهلها بيشتكو من اختفائها ليه
يعني محصلش لها حاجه زي ما كنت بحسب
ارتااحت وقتها ياارا وقررت انها تخرج من الحفله ..
وقبل ما تخرج .. سمعت حد بينادي اسمها
لفت يارا وشها لفته جاسر ..
جاسر : انتي جيتي بجد
يارا : هه اااهااا جييت smile رمز تعبيري
جاسر : طيب يارحه فين ..
يارا : انا كنت همشي بقي اصي اتاخرت وانا هنا من بدري
جاسر : ههههه الحفله لسه ما بداتش ..
يارا : هه كل ده ولسه ما بداتش
جاسر : اها smile رمز تعبيري هتبدا الساعه
الله قوومي
قامت يارا ودخلت الحماام وبدات تلبس
وبعد ما خلصت
سلمت ع جدتهاا وقالت
هتيجي امتي تااني يا تيته
الجده : قريب يا حببتي قريب ان شااء الله
بس انا عايزه اطلب منك طلب
يارا : اتفضلي يا تيته
قربت الجده ع يارا وهمست ف ودنها وقالت
حاولي تهتمي بنفسك شوويه يايارا .. انتي جواكي جماال لو ظهر ..هيحول حيااتك ل سعااده
يارا : سعااده ازااي يا تيته
الجده : اسمعي كلاامي انتي باديكي تغيري مستقبلك وتخليه اححسن من الي امك رسمهوولك
حاولت يارا تفهم الكلام الي قالته جددتها ..!! بس مقدرتش
يارا : حااضر يا تيته ال انتي عايزااه هعملوو
سلمت يارا ع جددتها و ..
ناددت ع رزان كالعاده
بس رزاان اتاخرت وده الطبيعي
وقبل ما تخرج يارا من البيت ..
سمعت صووت نونوه جي من ع السلم
بصت ياارا
واتفاجئت لما شاافت القطه
يارا : ديي القطه ..القطه الي نطت من الشبااك
رزاان : مستحيل تكون هيه .. اكيد التانيه ماتت
يارا : مش عاارفه بس انا حسه انها هيه
بصت يارا لعنين القطه ..
مالقتهااش هيه القطه نفسها
يارا : اهاا فعلا مش هيه .. اتانيه عنيهاا جذاابه اووي
ولونها جمييل
رزان : طيب يالله بااينه يا جميله عشان نروح الجاامعه ..
اتاخرناااا
نزلت يارا هيه ورزاان وراحو ع الجامعه
كانت وقتها القطه الي بتتكلم عليها يارا
واقفه ع السلم بس من فووق
بس يارا مخدتش بالها منها ...
**
وبعد ما وصلت يارا الجامعه ..
راحت ع المدرج بتاعها ..
لقت ياسمين صحبتها واقفه ع بااب المدرج
يارا: يااااااااااااسمين
راحت ياسمين ع يارا وسلمت عليها
ياسمين : وحشتيني خاالص
يارا : وانتي اكتر ،
ياسمين : انا هرووح بسرعه عشان محضرتي بدات وهجيلك بعد ما تخلصي محضرتك
ونكمل رغي
ياارا : مااشي هستنااكي
وبعد ما مشيت ياسمين .. دخلت يارا المدرج
سمعت صووت مريم بتنادي عليهاا
مريم : اييه ماجتيش امباارح ليه
يارا : اصل جددتي كانت عندنا ومحبتش اسبهاا ف البيت لوحدهاا
قالت ساره : ياريتك كنتي جيتي امباارح كنتي شفتي ال حصل
يارا : ايه الي حصل ؟؟!!
مريم : ف بنت اختفت معانا من الدفعه ..واهلها بلغو البوليس .. وجيه البوليس وسال وااحد وااحد عليهاا
مش لاقين لها اثر ..
استغربت يارا من الي سمعته ..!!
بس اول حاجه جات ع بالها .. البنت الي كانت اعده جمبها
بصت يارا ف المدرج كله بس مالقتهااش
اتاكددت يارا بانها هيه ..
يارا : بس غريبه يعني هتختفي هتروح فيين
سااره : متعرفيش يمكن عصاابه خطفتههااا
افتكرت يارا الدعوه .. الي اختفت من كاشكولها ساعت ما شافته
يارا : مستحيل تكوون الدعوه
مريم : الدعوه !!!!
كان وقتها الدكتور دخل وطلب من الكل انهم يعدو ف اماكنهم
كانت وقتها يارا مستغربه من الي حصل وشكت ف ان الدعوه لها علاقه بالي حصل
وبعد انتهاء امحاضره ..
قالت مريم ل يارا : دعوه ايه ..ا
يارا : الدعوه الي ادهالي جااسر ..
اخدتها البنت الي اختفت
يمكن تكون ليها علاقه بالي حصل
قال اسلام .. وده واحد من شله مريم
مش البنت دي بس الي اختفت
في نسبه اختفااء كبيره لبناات كتير ، ومعظمهم كانو معزومين ع الحفلهه
صحباتهم قالو كده ... ..
يارا : ع العموم احنا ماعندناش دلييل خااالص ..
مريم : لا يمكن نلاقي دليل بس لو رحنا الحفله
ساره : بس معتقدش ان جاسر هيعزمنا ع حفله ..
وخصوصا بعد اختفاء البنت
مريم : بس ممكن يعزم يارا ..
بس المهم اننا نجهز يارا عشان تاخد الدعوه
يارا : تجهزووني ..!!
مريم : مش معني انه عزمك مره وانتي بالشكل ده ف ممكن يعزمك تاني
احنا لازم نجبره انه يعزمك
بس محتاجيين شغل كبير عليك
يارا : عليه !! لييه هوا انا وحشه
مريم :-_- !!!
ياترا مريم هتعمل ايه ف يارا . وهتغيراها ازااي
وياترا هتعرف تاخد يارا الدعوه
والمهم من كل ده .. ايه الي هيحصل لها لو رااحت
أشباح الليل 4
بقلم / شادووووو
وفجئه بدات الستاره بتاعت الشباك تتحرك ..!!
مقدرش يارا تتمالك اعصابهاا ..
وخصووصا بعد ما لمحت ظل اسود ورا الستااره وده الي بيحركها .!! O.O
يارا : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه مامااااااااااااااا ماماااااااا الحقيني ..!!
اتفتح بااب غرفه يارا ودخلت رزاان ومامتهاا ..
الام : ماالك يا ياارا في اييه ..
يارا : ال ال.. الستااره ببتتحرك .. :$
اتفجئت الام ورزاان لما شاافو الستااره بتتحرك
مسكت رزان فاظه الورد الي ف غرفه يارا وقربت ع الستااره بهدوووء
حضنت ياارا مامتها وهيه مرعووبه ..!!
وفجئه اوول ما شاالت رزاان الستااره
رزاان : ..!!
يارا : يااااي دي قطه
الام : دخلت منيين القطه دي ..!!
رزان : اكيد من الشبااك المفتووح
طلعتت ع الشجره ونطت من الشباك
الام : طيب طلعيها بره يا رزاان
دي قطه سووده وانا بخااف من القطط السووده :$$ ..
رزاان : طيب يا مااما
قربت رازاان ع القطه عشان تشلهاا
وقبل ما تلمسهااا ..!!
طلعت القطه صووت غرررييبه !!
الام : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه ..!! ش ششليهاا من هناا يا رزاان
خرجيهاا بره ><
بس يارا زقتها كانت سرحاانه ف عيوون القطه
شاافت ف عنيها ضي غرييب ..1
لمعه بريئه ف عيوونهاا ..
يارا : لاالاا ياماما عشاان خطري ماتطلعهااش بره
الام : يعني ايه يا ياارا .. انتي عايزاها
يارا : ااه يا ماما سبيهاا دي جمييله اوووي
رزاان : ديي جمييله دي قطه سوووده وكماان من الشاارع
يارا : مش شرط الجماال يكون من الخاارج
الام : بس يا حببتي انتي لو عايزه قطه هجبلك مليوون قطه تانيه
بس الا دي .. الا انها تكون قطه سووده ..
يارا : عشان خطري يا مااما انا عايزااهاا
الام : ياارا حببتي عشان خاطر مااما ماينفعش اني اجيب قطه من الشارع واخليها ف البيت
وخصوصا لو سووده
يارا : خلااص يا ماما ال انتي عايزااه
راحت رزان عشان تشيل القطه وتخرجها بره الشقه
بس استغرب الكل من الي عملته القطه
اول ما رزان قربت عليهاا
زااامت بشده .. وخربشت ايد رزااان
رزاان : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآى اييدي ..!!:@@
ااه يا قطه يا بنت ال ....!!! ><
خافت القطه من رزاان ونطت من الشبااك
يارا : لاااااااااااااا ..
جريت يارا وبصت من الشبااك
بس القطه كانت اختفت ..
يارا : عجبك كده اديكي موتيهااا
رزاان : انتي خايفه ع القطه ومش خايفه ع ايدي الي اتعورت بسببها
يارا : يعني هتموتي يعني ..
اهي القطه هيه الي ماتت
الام : بطلو نقيير ويالله يا رزان ع غرفتك
خرجت رزان من غرفه يااارا وهيه معصبه
اما يارا كانت مضاايقه ع القطه
الام : متزعليش يا حببتي .. اوعدك اني هجيب لك قطه حلوه قريب
يارا : لا يا مااما خلااص مش عايزه ..
تصبحي ع خير ..
الام : وانتي من اهله
طلعت الام بره الاوضه وقفلت البااب ...
راحت يارا وقفلت الشبااك
وطلعت ع السرير وناامت
حست وقتها احسااس غريب
جسمهاا كله بيترعش ..!!
التوتر زااد فجئه من غير ما تعرف السبب ايه
فتحت يارا عنيها لقت نفسهاا ف غاابه ..
وفي نااس كتير حوليهاا ..
بس باين عليهم بيدورو ع حااجه
مفهمتش ياارا ايه الي بيحصل ولا النااس دي بتدور ع اييه ..
فضلت يارا ماشيه ف الغاابه
وفجئه لمحت حااجه ..
زي صندوووق .. بس كبيير اوووووي
قربت يارا بهدوووء ع الصندوووق
اكتر واكتر .. وقبل ما تلمسه ..
اتملكها الرعب .. ماكنتش قادره تفتحه
قالت يارا : يعني ممكن يكوون جوااه ايه ..
ايه الي رعبني اوووي كده ..!!
مددت يارا اديها ع الصندووق ولمسته .. حست بفضوول كبير
وخصووصا انه منقووش عليه كلاام غريب
ماكنتش فاهماااه ...!!
حاولت يارا تفتح الصندووق بس مقدرتش ..!!
المفتااح مش موجوود ..
سمعت وقتها ياارا صووت خطواات بتقرب
قامت بسرعه واستخبت ورا شجره ..
بصت ياارا بهدووء ..!!
لقت شخص ملثم مش بااينه ملمحه
قرب ع الصندووق وفتحه ..
لمحت يارا شعر طوويل اسوود ..
بصت ياارا كوويس ..!!
يارا : دي بنت ..!! وبنت جمييله جداا كمااان
بااين عليها من عنيها الزرقه وشعرهاا الطويل
حطت البنت حاجه ف الصندوووق
وبعد لحظاات سمعت صووت ضرب نااار
ونااس بتقوول ..!! : لقينااهاا لقينه الخااينه
جريت البنت وهيه مرعوووبه وسابت الصندووق مفتووح ..
طلعت ياارا من ورا الشجره .. وراحت نحيت الصندووق
وقبل ما تشووف فيه اييه ..
سمعت صووت جي من ورااهاا
واخيرا لقينااكي ..!!
لفت يارا وشها وهيه مش فاهمه حااجه ..!!
لقت نااس مسكين اسلحه وبااين ف عيونهم الشر
يارا : انا معملتش حااجه
قال واحد منهم ..!! : امسكوووهااا
يارا : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآه سبووني انا ماعملتش حااجه
مكنتش عاارفه وقتها تهرب .. كتفووهاا وكتمو بقهاا ..
مكنتش فاهمه ايه الي بيحصل .. النااس دي بتعمل ليه كده
قرب واحد منهم ع ياارا
كان وشه مشوه .. وشكله مرعب
وقال : اييه رئيك ف شكلي عجبك
غمضت ياارا عنيها وهيه مرعووبه
صرخ ف وشها وقاال : بتغمضي عينك وانتي السبب ف الي حصلي
استغربت يارا من الي سمعته ..!!
قال : شااايفه الي حصلي .. كل ده عشااا خونتيناا ومساعدتنااش ف اننا نقبض عليه
سب
ااحظه بقي الي لقاهاا
مريم : بس غريبه اشمعنه انتي يديكي
دعوه زي دي
يارا : وهيه فيهاا اييه يعني
مريم : ﻻ ابدا بس الدعوه دي تقريبا
بيديهاا ﻻجمل بناات الدفعه
يعني انا شفته وهوا بيديها ل سمر ودي
بنت معانا هناا بس زي القمر ..
ساره : واانا شفته وهوا بيدي الدعوه دي
لبنتين بس مش معانا ف الدفعه .. معانا ف
الجامعه
بس بردو كاانو حلوويين اوووي !!..
بس غريبه !.. يدهالك انتي
يارا : مش عارفه صدقيني انا لقيته قرب
وادهاني
مريم : اكيد مخدش بااله انك مش حلوه
بصت يارا لمريم بصه حزينه ولفت وشها
وهيه محرجه
حست مريم بانها اذت يارا بكﻼمها .. مع ان
مابيفرقش معاهاا مشاعر النااس
بس بمجرد انها شاافت ياارا وهيه زعﻼنه
حست احسااس وحش
مريم : اااصدي يعني انه مخدش بااله
يعني ..انتي مش شيك اووي بس انتي
حلوه يمكن عشان كده اختارك
استغربت شلت مريم من اسلوبها المفاجئ
والغريب !!..
اول مره تمدح بنت ب حيااتهاا !!
وبعد لحظاات ..
دخلت الدكتووره .. وبدات تشرح المحااضره
كانت وقتها يارا مهتمه بالمحاضره جداا
وبشرح الدكتوووره
وفجئه .. حست يارا باحسااس غريب
رعشه اتملكت جسمها كله
حست كانها وحييده رغم ان المدرج كبيير
وفيه ناااس كتييره اووووي
بصت يارا حوليهااا وهيه مش فااهمه ايه
الي بيحصل !!..
ليه التوتر والرعشه دي !!..
لمحت يااراا حد بيبص عليهاا !!!...
بصت يارا لقته جاسر بيبص عليهاا
هوا واصحاابه !!.. بصه غريبه ..
لفت يارا وشها بسرعه وهيه متوتره
قالت ف نفسهاا : هوا بيبص عليه كده
ليييه !!..
واول ما خلصت المحااضره ..
خدت يارا شنطنهاا وخرجت بسرعه من المدرج
كان باين عليها القلق والتوتر ..
وهيه خرجه اتخبطت ف واحد من اصحااب جاسر
جاسر: رايحه فين
يارا : اااناا !!.. اانا رايحه عند اختي
جاسر: انتي ليكي اخت ف الجاامعه !!
وبجماالك كده وﻻ ااقل منك
استغربت يارا من كﻼم جاسر !!.. وقالت ف
نفسهاا
هوا بيتكلم عني اناا !!.. جمالي انااا
جاسر: بس متوقعتش انك ماتجيش الحفله
ﻻا ﻻا ﻻ كنت زعﻼان منك
يارا : زعﻼان !! ليه هيه حفله مهمه اووي كده
وهوا مهم حضووري عندك
جاسر: مش مهم عندي انا بس ^___^ مهم عندنا
كلنا
يارا : كلكو !! كلكو ميين
جاسر: لما تيجي الحفله الجيه هتعرفي
كلنا ميين ..
يارا : اصﻼ انا مش هاجي وﻻ الحفله الجيه وﻻ
الي بعدها وﻻ اي حفله خاالص ...
جاسر: متوقعش انك مش هتيجي
ابتسم جاسر ابتساامه بارده ومشي هوا
واصحاابه
سمعت يارا صووت ياسمين وراهاا ..
ياسمين : ايوه بئه !!.. مين الي كان
وااقف معاكي ده
يارا : هه !! ﻻا ده زمليلي
ياسميين : زمييلك بس اصل بااين
عليه انه مهتم بيكي
يارا : ﻻا ﻻا يابنتي .. وكماان مش ده
شكل واحده حد يهتم بيها اصﻼ
ياسمين : تؤ تؤؤؤ مش عايزااكي تقوولي
كده ع نفسك ..
انتي احلي بنت ف الدنياا كلهاا .. وخلي
ثقتك ف نفسك كبيره
ابتسمت يارا بسبب كﻼم ياسمين ، وراحت
معاها ع الكافيتريا ..
وبعد ما خلصو اكل .. راحو يتمشو شويه
عقبال ما المحاضره تبدا ...
.....
اتصلت ام ياارا ع يارا ..
يارا : الو يا ماما
اﻻم : ايوه يا حببتي انتي فيين
يارا انا بتمشي مع صحبتي ياسمين ..
ليه خير في حاجه
اﻻم : ايوه يا حببتي ، جددتك جيه عندنا
بعد شويه
وانا مش هبقي ف البيت .. ف عيزااكي
تييجي بدري
عشان لما تيته تيجي تﻼقي حد ف البيت
يارا : اهاا .. طيب يا ماما انا هروح ع البيت
بعد شويه
اﻻم : ماشي يا حببتي .. ياﻻا سﻼام
وخلي بالك من نفسك
وبعد ما قفلت يارا مع مامتهاا ..
يارا : انا همشي يا ياسمين ..
ياسمين : ليه في حاجه !!..
يارا : اها تيته جيه ومافيش حد ف البيت
وﻻزم ارووح قبلهاا
ياسمين : ماشي يا حببتي اشووفك بكره
بقي
يارا : ﻻ مش هينفع انا مش هاجي بكره عشان
تيته جيه وانا مابحبش اسبها لوحدها ف
اليومين الي بتيجي فيهم
ياسمين: خﻼص يا حبيبي بعد يومين
اشووفك
يارا : مااشي انا هروح انااا
خرجت يارا من الجامعه وركبت وراحت ع البيت
بس وصلت لقت جددتها وصلت قبلهاا
وكانت اعده ع السلم مستنيه حد يجي
جريت يارا ع جددتها ...
يارا : تيييته !! انا اسفه اتاخرت عليكي
الجده : ﻻ يا حببتي عاادي انا لسه جيه من
شوويه صغيريين
فتحت يارا الباب ودخلت جددتهاا
فصلت اعده معاها عقباال ما رزان جاات
رزان : ازيك يا تييته
بصت الجده ل رزاان بصه فيها غييظ
الجده : انتي يا بت انتي ماجتيش بدري
لييه
رزان : اصلي معرفش انك جييتي والله
الجده : يعني وحته لو تعرفي .. انتي طوول
عمرك كده معنندكيش زووق
رزان : مااشي يا تييه ربنا يخلييكي
الجده : شووفي البت باارده ازاااي .. بقوول
لك معندكيش زوووق
دخلت اﻻم ع صووت رزان والجده ..
اﻻم : في اييه يا رزاان .. ف ايه يا ماما
الجده : ابدااا مافيش حاجه
رزان : انا هدخل انام يا ماما
اﻻم : ماشي يا حببتي روحي ناامي
وبعد ما دخلت رزان غرفتهاا
اﻻم : مش عارفه يا ماما دايما بتتناقري مع
رزاان لييه
وبتفضلي يارا عليها ع طووول
كويس ان رزاان اتعووددت ع اسلوبك كده
الجده : هوا في حد زي يارا وادبهاا ربنا
يخليهاالك
كملت ياارا اليووم مع جددتهااا ..
ولما الساعه جاات 1
وهيه ناايمه كده
وليه الاوضه ضلمه اوووي كده
قمت ياارا وهيه مش شاايفه قدامها حااجه
احركت بصعووبه ع الرغم من حفظها لاركاان الاوضه كووويس
وبعد ما وصلت للباااب
فتحتووو ...
وقبل ما تناادي ع مامتهاا سمعت صوووت صرخه مكتووبه
زي انييين !! لحد بيالم !!
فتحت ياارا البااب بهدووء ومشيت ف الصااله وهيه مرعووبه
ومش فاهمه ايه الي بيحصل
شااف ياارا ضووء بسيط ف الصااله
لمح وقتهاا دم ع الارض ..
اترعبت ياارا اول ما شاافت الدم
سمعت صووت بيقرب شوويه بشوويه ف الصاله
اتحركت ياارا بسرعه واستخبت ورا الانتريه ..
سمعت صووت بيعلي اكتر واكتر ..
وفجئه ظهرت رجلين مغطيه بالشعر ومخالبها كبيره
وبدات تظهر ملاامح الوحش الي بسسبه حسست يارا برعشه فقدتها الحركه
بدات ياارا تتنفس بصعووبه وهيه مش مصدقه الي شاايفاااه
ايه ده وازاااي ، ده حقييقه ولا خيااااااااال ...!!
بصت يارا لقت الوحش بدا يحرك نحيتهااا ......!!
كتمت ياارا نفسها وغمضت عنيهاااا وهيه مرعوووبه
لو اتحرك خطوه تاانيه نحيت الانتريه هيشووف يااارا
وفجئه سمعت يارا صووت رزااان
اتحرك الوحش بسرعه نحي الصووت
اترعبت ياارا من الي حصل ..
قالت ياارا لنفسهاا : لاااااااااااااا رزااااااااان لاااا .. اعمل ايييه مش قاادره اتحرك
وفجئه .......!!!!
سمعت ياارا صرخه رزااان
اتصدمت ياارا مبقتش عاارفه تعمل ايه ....!!!
حاولت ياارا انها تتحرك من مكاانها بهدووووء
رااحت نحيت صووت رزااان
بقع الدم بتزييد اكتر واكتر
بصت يااارا لقت بقعه دم كبييييره اووووووووووووي نازله من السقف
بصت يااارا لفوووق لقت جسم ولدتها متعلق وكاان متقطع !!!
صرخت يااااارا ورجعت وراااا بسرعه ..
كتمت ياارا صرخهاا وحااولت تجري نحيت بااب الشقه
بصت لقت الوحش واقف قدامهاا
وهوا مااسك رزاان
رجع ياارا خطوتين لوورا وجسمها مهزوون
مش قاادره تعمل حااجه !!
بصت ياارا لقت الوحش مسك درااع اختهااا
وقطعه ....!!!
صرخت رزاان صرخه عاااااااااااااااااااااااليه
يارا : ررررزاااااان ....!!!!!
نزلت الدمووع من عيوون ياارا والي حست بالم ف كل جسمهاااااا !!
قرب الوحش ع يااارااا خطوه بخطوه
صرخت رزاان بصووت عااالي
شتت انتبااه الوحش
لف الوحش وقرب ع رزااان
وقطع راسهااا !!!!!!!!!
يارا :آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ آآآآآآآآآآآآآآآآآآه رزااااااااااااااان
ول يوووم
سمعت يارا صوت جي من وراها
الشاب : وليه تقوولي كده
استغربت ياارا لما شاافت الشااب ورااها
ده كاان جوه مع البناات بياخد اسامي الرحله ..
ازااي لحق يجيلي !!
قال الشاب ليارا ..
ع العموم انا مش جي عشان ادخل ف حيااتك الشخصيه
انا جي اديكي دي
ادي الشاب دعوه لياارا .. بس شكلها غرييب اووووي
مسكت يارا الدعوه لقت مكتووب فيها
دعوه خاااصه ..لحفله عشااق القمر ..
شكل الدعوه يوحي بانها غريبه ومش طبيعيه !!
بصت يارا ع الشااب بس ملقتهوووش
اختفي ....!!
حست يااارا بفضووول كبيير اوووي وفرحه كبيره ف نفس اوقت
اول مره بحيااتها تاخد دعوه ..
متعرفش يارا ان الدعوه دي اصلها تجمع لكل من محبي دماء البشر
اذا كانو مصاصي دماء او مستذئبين
وان البشر الي هيكونو موجودين .. للتسليه فقط
ياترا هترووح يارا ولا لاا ولو راحت ايه الي هيحصل لها
أشباح الليل 1
بقلم / شادووووو
دخلت الام ع بنتها عشان تشوفها لبست ولا لا عشان اتاخرت ع اول يوم ف جامعتها
الام : ياارا خلصتي لبس ولا لسه ....
اتفجئت الام بان يارا ملبستش ولا جهزت نفسها
كانت اعده ع السرير وبتبص لهدومها وهيه قلقانه
الام :مالك يا يارا ؟ مالبستيش ليه يا حببتي ؟
يارا : اصل اااصل ..
الام : ايه مش اتكملنا ف الموضووع ده قبل كده ووعدتيني انك ماتقلقيش من حاجه ..
*
ياارا بنوته رقيقه جدا ..بس طوول عمرها منبوذه من الناااس ، من اول ما دخلت الحضانه والنااس بيحسدوها ع جمالها ورقتهااا ، خافت مامتها عليها كتيير جدا
وحاولت بكل جهدها انها تخفي جمال بنتها
باي طريقه ، خووف من الحسد والغل الي ف قلووب الناس
وبعد ما دخلت يارا المدرسه ..
كانت بردوو بتتعامل معامله وحشه من زمايلها البناات
الكل حااسس بغيره منها ومن جمالها وخصوصا انها بتالفت الانظااار
من جهه الحياه الاجتماعيه فكانت معدومه عندهاا .. يعني عمرها ماكان عندها اصدقاء تثق فيهم ابدا ، وده طبعا بفضل والدتها لنها زرعت الخوف ف قلب بنتها من وهيه صغيره
وحسستها بان كل الناس عايزين ازيتهاا..
الوحيده الي كانت بتثق فيها يارا هيه اختها الكبيره .. رزان
وهيه اقل جمال من يارا بس احتماااعيه جدااا اكتر منهاا
كل النااس بتحبها وبتحب تتعامل معاها
وطبعا الفكره الي خدوها عن يارا من وهيه صغيره انها متكبره عشان مابتكلمش حد
وطبعا مايعرفووش الحقيقه ايه
وبعد ما كبرت يارا ودخلت الثانوي ، قدرت الام ف انها تخفي جمال بنتهاا
خالتها تلبس نظااره كبيره عشان تخفي جمال عنيها
لمت شعرها الطوويل ع طوول عشان مايبنش جماله
لبستها لبس اكبر من سنهاا عشان محدش يعرف مقدار جمالها ايه
وفضلت يارا البنت المنبوذه من طفولتها لحد ما خلصت الثانوي
ومع زياده الاشاعاات عن الجاامعه واد ايه ان حياه الجاامعه مخيفه
وان البنات بيفسدو بعض ..
خاافت الام جداا ع بنتهاا وحاولت تديهها نصايح تمنعها من انها تخطلت اختلاط كبير بالنااس
بس النصاايح دي كبرت الخوف ف قلب يارا اكتر وحست بقلق كبير وتوتر من انها تروح الجامعه :$
***
الام :حببتي مش احنا اتفقنااا ماتخفيش من حااجه اهم حااجه انك ماتكلميش حد وخليكي ف حاالك ع طووول
يارا : حاضر يا ماما انا هلبس اهوو وهكون جاهزه بعد لحظات
ابتسمت الام وباست يارا ع راسها وخرجت من الاوضه
الام :رزاااان ياارزاان !!
رزان :نعم يا ماما
الام :جهزتي ولا لسه ؟؟
رزاان :لسه بحط الميك اب
الام : مش قلنا تخففي الميك اب الي بتحطيه ده
رزاان : لسه بتعامليني زي الطفله الصغيره وانا بقيت ف 3 جامعه
الام : وهتفضلي صغيره طوووول عمرك
خلي بالك من ياارا النهرده ومتخليش حد يكلمها
قاطعت رزان كلام امها وكملته هيه
رزان : وماتخليش حد يكلمهاا ولا يقف معااهاا وشوفيها لو احتااجت حااجه وخليكي جمبها خطوه بخطوه انتي عارفه انها مابتعرفش تتصرف ولاااب لاااب لاااااا
كلام كل مره وحفظتووو وربناا ><
الام : يااريتك تبقي فاالحه ف حيااتك اد ماانتي فالحه ف تردييد الكلام
اخلصي يالله عشان يارا قربت تخلص لبس وروحي معاها
رزان :مارضعها بالمره يا ماما محسساني اني خلفتهاا ونستها
مسكت الام فرده شبشب وحدفتها ع رزاان ..
رزاان :هه مجاااتش
الام :انتي عارفه انا لو قمت لك هربيكي
رزاان : لا خلااص وع ايه يالله يا ياارا عشان اوديكي الحضاانه يووه اصدي الجامعه
....
وبعد مجئره بين رزاان ومامتها زي كل يووم
خرجت يارا باللبس الي اخارته لها مامتها
وطبعا مش هوصف لكم زووق الامهاات ف اختياار الملابس لبناتهم
احم خلينا نكمل احسن تجيلي فرده شبشب ف وشي من حيث لا ادري
****
وبعد ما خلصت يارا لبسها سلمت ع مامتها وخرجت مع رزاان
وبعد ما ركبت يارا ورزان العربيه ..
بصت رزان ف مرايا العربيه وظبطت الروج بتاعها
يارا : اانتي بتعملي ايه يا رزاان !!
رزان :هههه بظبط الروج بتاعي تجبي احطلك
لفت يارا وشهاا وهيه مبينه ع ملامحها الاعتراااض
رزاان : كنت عاارفه انك هتقولي لا
بس يارا مردتش ع رزاان لان بداخلها فضوول كبير انها تجرب الميك اب ولو بسيط
وبعد ما وصلت يارا الجامعه مسكت ايد رزاان والخووف كان مسيطر ع قلبها
رزان :هههههه ياارا مالك بتترعشي كده ليه
دي مجرد جاامعه مش حاجه تخوف يعني
يارا :ووووممين قال لك اااني خخايفه انا ككويسه اهوو
رزان :ااها ماهو واضح
ع العموم ماتخفيش انا هفضل معاكي ف كل لحظه
وقبل ما تكمل رزان كلامها سمعت صوت ميمي صحبتها بتنادي عليهاا
ميمي :رزاااااااااااااان رزاااان
جريت رزان ع ميمي وسابت اختهاا واقفه لوحدها
رزان :ميمي وحشتييييني اووووي
ميمي : وانتي كمااان
تعاالي الشله كلها متجمعه ف الكافيتريا
رزاان :طيب ياالاااا بينا
راحت رزان مع ميمي ونسيت ان اختهاا كانت واقفه ورااهاا
ياراا :رزااااااان رزاااااان رايحه فيين ؟؟
بس رزان مسمعتش صوت يارا
فضلت يارا واقفه ف مكانها ماتحركتش
بتبص ع كل الناااس ..
ياارا :يااااااااه الجامعه دي كبيرره اووووووووي
فيها الي محترم والي مش محترم والي بيصلي وال
رهان المقبرة
كانت مونيكا Monica فتاة خجولة للغاية ، ولم يكن لديها الكثير من الأصدقاء حيث أن تنشئتها الاجتماعية لم تكن جيدة ، لم تشأ لها الظروف أن تقترب ممن هم في سنها ، وتكمن مشكلتها الرئيسية في عدم استقرار أسرتها في نفس المكان لمدة طويلة ، لذلك لم تستطع أن تخلق صداقات مع الآخرين لأن عائلتها كانت تتنقل بين البلدان باستمرار بسبب عمل والدها .
ولهذا السبب كان مونيكا تكره الذهاب إلى المدرسة ، حيث فضلّت الانعزال بنفسها لتقضي وقتها بين الكتب للقراءة أو مشاهدة الأفلام وحدها ، على الرغم من أن رغبتها في التكيف مع الآخرين كانت تزعجها كثيرًا ، وفي أحد الأيام أكملت عائلة مونيكا مسيرتها نحو مدينة أخرى والتي كانوا سيعيشون بها خلال الستة أشهر المقبلة ، وهي مدة كافية من الوقت لتسجيل مونيكا في المدرسة الثانوية المحلية ، ويمكن أن تجد بعض الأصدقاء .
ومنذ البداية شعرت الفتاة أنها موجودة في غير مكانها بين الزملاء ، حيث أن معظمهم نظر إليها بسخرية بسبب خجلها المفرط ، كما كان هناك البعض ممن تجاهلوها ببساطة ، وكل ما كانت ترغب به هو أن تشعر بالقبول بينهم ، كان موسم الهالوين يقترب ، وكما كان متوقعًا بدأ المراهقون في المدينة يضعون خططًا لقضاء وقت ممتع في الليلة الأخيرة من شهر أكتوبر .
وفي صباح أحد الأيام اقتربت مجموعة من الأصدقاء الموجودين بنفس الصف الدراسي من مونيكا بهدف دعوتها لحضور الحفل التنكري ، ولكن كان عليها قبل أن تحضر معهم أن تقبل مواجهة تحدي معين اختاروه من أجلها ، حيث أنهم طلبوا منها أن تذهب إلى المقابر لتختار قبرًا هناك لتضع بصمة إصبعها عليه برسالة تقول فيها :”كنت هنا” ، فهل ستجرؤ على القيام بذلك أم ستظل هكذا منغلقة على نفسها في منزلها؟ ، هكذا وضعها الأصدقاء أمام الاختيار الصعب .
لم تكن مونيكا من محبي الرعب أو الأشياء الخارقة ، في الحقيقة يُعتبر الأمر بالنسبة لها مخيفًا جدًا ، ومع ذلك كان هذا التحدي هو الفرصة الوحيدة التي أتيحت لها من أجل تكوين صداقات مع الآخرين والتوقف عن هذه النظرة غير الاجتماعية إلى من حولها ، وفي ليلة 31 أكتوبر ذهبت مونيكا مع رفاقها إلى مدخل المقبرة ، وهناك أعطوها ورقة وقلم رصاص ولاصق .
قال لها الأصدقاء : “يجب عليكِ العودة للتأكد من مواجهتك لهذا التحدي ، وإذا حاولت الهروب سننتقم منك في الفصل” ، دخلت مونيكا إلى ذلك المكان القاتم ، وبدأت في البحث عن مكان مناسب يمكنها أن تترك فيه رسالتها ، هبّت الرياح واهتزت فروع الأشجار بشكل مرعب ، مما جعلها تشعر بتوتر متزايد لوجودها في هذا المكان .
كتبت مونيكا سريعًا “أنا هنا” وقامت بوضع الرسالة على القبر ، وبمجرد أن حركت قدميها شعرت بشيء يسحب تنورة فستانها ، فشعرت بالفزع الشديد يسيطر عليها ، لقد حذرّها الأصدقاء من قبل من ضرورة عدم تدنيس قبر الموتى ، وحينما سمع الأصدقاء صرخة مونيكا المفزعة ؛ ركضوا على الفور لمعرفة مكانها .
وجد الأصدقاء أن مونيكا قد تراجعت وسقطت على شاهد قبر ، وقد ماتت وهي تحمل تعبيرات الخوف والرعب على وجهها ، حيث أنها أصيبت بنوبة قلبية ، وكان طرف ثوبها قد علق تحت رسالتها التي كتبتها بإبهامها ، لقد ماتت المسكينة من شدة الخوف .
#تمت
شبح أوكامورو
شبح أوكامورو هو أسطورة يابانية مخيفة ، عن شبح يظهر أمام بابك بعد أسبوع من سماعك عنه ، وإن لم تتذكر اسمه حينها وتذكره ثلاث مرات وأنت مغمض العينين فلا شك أنك ستكون سيء الحظ ، تحذير: هذه قصة ملعونة إذا كنت لا تريد أن يزورك Okamuro لا تقرأ هذه القصة .
أوكامورو : هو شبح ياباني ولكن لا أحد يعرف بالتأكيد ما يبدو عليه ، ويقولون أن السبب في ذلك هو أنك إذا رأيت أوكامورو فسوف تموت ، فأوكامورو عندما يسمع به أي شخص فهناك احتمال أن يظهر له بعد حوالي أسبوع من سماع عنه ، وربما يظهر لك أنت خاصًة إذا قرأت عنه في هذه الأثناء ، وسيظهر فجأة خارج غرفتك ويبدأ بقصف الأبواب والنوافذ بصوت طرق عالي للغاية ” طق طق طق ” ، ولا أحد يستطيع أن يسمع قرعه وقصفه إلا الشخص الذي سمع به فقط .
وعندما يحدث ذلك ستحتاج إلى إبقاء عينيك مغلقة بإحكام ، والحفاظ على هتافك بقول “أوكامورو ، أوكامورو ، أوكامورو …” حتى يختفي ، وقد يختفي بعد بضع دقائق لكن في بعض الأحيان قد يستغرق الأمر بضع ساعات ، ومهما فعل لا تفتح عينيك حتى يختفي ويقال أنه عندما تنجو من لقاء مع أوكامورو ، لن يظهر لك مرة أخرى .
وإذا كنت شخصًا عصبيًا ، فالرجاء الانتباه إلى صوت طرق الأبواب والنوافذ خلال الأسبوع القادم ، ويوجد كتاب ياباني قديم واحد يحتوي على صورة توضيحية لشبح ” أوكامورو” (am か む ろ) ، ويقول أنه في وقت متأخر من الليل ، إذا سمعت ضوضاء خارج منزلك وفتحت الباب الأمامي ، سترى رأسًا شيطانيًا فوضويًا ضخمًا يجلس هناك على عتبة بابك .
قصة شخص ياباني واجه أوكامورو : يقول : “عندما كنت طالبًا في المدرسة الثانوية ، كنت أنا وأصدقائي مهتمين للغاية بالخوارق ، وكثيرًا ما كنا نشتري المجلات مع صور الأشباح والقصص المخيفة ، وكنا نقضي ساعات في القراءة ونخيف أنفسنا من قصصنا المرعبة ، وكثيرًا ما كان أصدقائي يشعرون بالخوف لدرجة أنهم لم يرغبوا في أخذ المجلات معهم إلى المنزل ، وكانوا يعطونهم لي .
وبعد فترة كان لدي كومة كبيرة من المجلات المخيفة على طاولة السرير الخاصة بي ، وكنت أقرأها في الغالب في الليل قبل النوم ، وذات ليلة صادفت قصة مثيرة في إحدى المجلات ، وكان ما قرأته صحيحًا ولكنها لم تكن من نوع القصة التي يمكن أن تخيفك حتى الموت ، ولكنك قد تموت إذا لم تكن حذرًا .
كانت قصة قصيرة جدًا و بالكاد تحتوي على أكثر من فقرة ، عن شبح يُقال أنه إذا قرأت هذه القصة ، سيأتي ويطرق على نافذتك أو بابك وإذا لم تقرأ اسمه ثلاث مرات ، سيأتي إلى غرفتك ويقطع رأسك ، واصلت قراءة المجلة كالمعتاد وتراجعت تدريجيًا فقد كنت على وشك النوم ، فسمعت ما بدا وكأنه ضرب خافت على النافذة في البداية .
واعتقدت أنه كان مجرد طائر ينقر على إطار النافذة ، ولكن بعد ذلك أدركت أنه كان منتصف الليل ولم تكن هناك طيور حولنا ، نظرت إلى النافذة لكن الستائر كانت مغلقة ولم أستطع رؤية أي شيء ، ثم بدأت أفكر في القصة التي قرأتها في المجلة ، هل يمكن أن يكون ذلك صحيحًا ؟ كنت أحاول أن أقول لنفسي : إنه مجرد خيال ، ولكن عندما سمعت الطرق والدقات مرة أخرى كان صوت الطرق أعلى “طق طق “! شعرت بالخوف وقرأت اسم الشبح مرارًا وتكرارًا ، وعلى الرغم من أن هذا الحادث كان قبل عقود ، فلا يزال يمكنني تذكر ذلك “أوكامورو… أوكامورو… أوكامورو…” ، ثم لم يحدث شيء وفجأة توقف الضجيج وأصبح كل شيء هادئًا ، وبعد فترة استيقظت وذهبت إلى النافذة لفتح الستائر ولم يكن هناك شيء بالخارج ، وما زلت لا أعرف حتى الآن ما كان هذا ولكني بعد ذلك ، كنت دائمًا حذرًا من قراءة هذه “القصص الملعونة” ، فمازلت أشعر جديًا في بعض الأحيان أنها يمكن أن تتحقق “.
#تمت
شبح هيساروكي
شبح هيساروكي Hisaruki هو أسطورة يابانية لشيء غامض لا يعرفه سوى الأطفال الصغار ، فكثيرًا ما كان يسمع الناس أطفالًا يهمسون حول هيساروكي ، لكن لا أحد يبدو أنه يعرف من هو ؟ وتلك القصة لشخص وقعت له بعض الأحداث الغريبة التي تتعلق بهيساروكي ، حيث كتب يقول : أنا مدرس ومؤخرًا وجدت وظيفة في إحدى دور الحضانة في اليابان ، وبجوار المدرسة التي أعمل بها معبد بوذي وخلف كلا المبنيين توجد مقبرة قديمة ، وهناك سياج معدني كبير مع بروز حاد حول المقبرة ، لمنع أي أطفال من الدخول والخروج أو التسبب في الأذى ، وبعد بضعة أيام من العمل لاحظت شيئًا غريبًا جدًا .
فقد كانت هناك دائمًا حشرات وسحالي معلقة على المسامير حول السياج ، وكنت أتساءل عمن يفعل مثل هذا الشيء ؟ و على الرغم من أنه من الممكن أن يكون عمل بعض الأطفال المؤذيين في مدرسة الحضانة ، إلا أنه كان يمكن أن يقوم به شخص آخر ، حيث كانت مدرسة الحضانة والمعبد البوذي تشتركان في نفس المدخل ، لذلك كان هناك أناس يأتون ويذهبون طوال اليوم .
وكان هناك أيضًا بعض طلاب المدارس الابتدائية الذين كانوا يلعبون في المقابر ، لذا كان من الصعب معرفة من كان يفعل ذلك ؟ ومع ذلك في يوم من الأيام تم العثور على حيوان مقتول ومعلق على السياج ، حيث وجده مدير المدرسة وقام بإزالته على الفور ، ووضع جثة الحيوان في سلة المهملات وبعد بضعة أيام تم إزالة قطة من على السياج ، فكان الأمر يزداد سوءًا .
لذا قرر مدير المدرسة أنه يجب القيام بشيء ما ، فعقد لقاء مع المعلمين ودعا بعض الكهنة من المعبد البوذي للحضور كذلك ، وسألهم “من يفعل هذا؟” ثُمَّ سأل : “ماذا علي أن أفعل لوقفه؟” ، وكان هناك نقاش طويل حول الموضوع ، ولكن لا أحد كان لديه أي حلول وبعد ما يقرب من ساعة ، لم نستطع أن نعرف من الذي يفعل ذلك أو كيف نمنع حدوثه مرة أخرى ! مرت الأيام ومرة أخرى تم العثور على أرنب مقتول ومعلق على السياج ، ولم يكن مجرد أرنب بل كان الأرنب أليف من مدرسة الحضانة ، حيث كنا نحتفظ به في قفص في أحد الفصول الدراسية وكان يتم السماح للأطفال بإطعامه ، ولكني وجدت ذلك في الصباح عندما وصلت إلى العمل ، وعندما تحدثت إلى أحد الكهنة البوذيين أخبرني أنه كان يقوم بتطهير الأعشاب في المقبرة في وقت سابق من صباح ذلك اليوم .
وبالتأكيد لم يكن الأرنب الميت موجودًا هناك ، هذا يعني أن الجاني علق الأرنب على السياج قبل وصولي ، وكان أحد الأطفال في صفي قد وصل مبكرًا إلى المدرسة في الصباح ، لذلك أخذته جانبًا وسأله إذا كان قد رأى أي شيء فقال الطفل كلمة واحدة فقط هي : “Hisaruki” “هيساروكي؟” وكرر هذا الاسم فقط فسألته “ما هو Hisaruki ؟ سألته مرارًا وتكرارًا ولكن يبدو أن الصبي الصغير لم يكن يستطع تفسير ما يقصده ، فقد غطى عيناه بكلتا يديه وواصل هز رأسه وهو يقول تكرارا ، “هيساروكي … هيساروكي … هيساروكي ، وفي وقت لاحق سألت الأطفال الآخرين عن “هيساروكي” ، كان كل الأطفال في الصف يعرفون الاسم ، لكن لا أحد منهم استطاع أن يشرح من أو ما كان هيساروكي لقد كان الأمر محبط للغاية .
وكان هناك شيء يجعلني أشعر بالغرابة فقد كان الأطفال يعلمون أن الأرنب الأليف قد قُتل ، ولم يبدوا أن أياً منهم كان مستاءً من ذلك فكان الأمر كما لو أنهم جميعًا قبلوا بقتله ، وتولد لدي أغرب شعور بأنهم ربما كانوا يتوقعون حدوثه ، وفي نهاية اليوم جاء ذوي الأطفال لأخذهم فسألت الآباء عما إذا كانوا قد سمعوا عن إسم “هيساروكي” ، لكن لم يتذكر أحد منهم هذا الاسم على الإطلاق .
فاعتقدت أنه ربما يكون شخصية من برنامج تلفزيوني أو كتاب للأطفال ، لقد كان الأمر لغزًا كاملًا وبينما كنت أستعد للمغادرة ، أوقفتني إحدى المعلمات وقالت : “أنا متأكدة من أنني رأيت صورة وعليها هذا الاسم ،”وأخبرتني أنه قبل بضع سنوات شاهدت صورة رسمها طفل في فصلها ، كان صبي صغير وكانت متأكدة من أن الاسم المكتوب أسفل الصورة هو “هيساروكي”.
فقلت لها : وماذا حدث لذلك الصبي الصغير؟ أجابت: “لقد غادر ، لكنني أتذكر أن ظروف رحيله كانت غريبة للغاية ” ، حيث أخبرتني أن الصبي كان غائبًا عن المدرسة لمدة أسبوع ، ثم في صباح أحد الأيام حضر والداه لجمع كتبه المدرسية ، ويبدو أنهم كانوا في عجلة من أمرهم ولا يريدون التحدث ، كل ما أخبروها به هو أن ابنهم كان في حادث .
وأنهم سوف ينتقلون إلى مدينة أخرى لكنهم رفضوا الخوض في تفاصيل أخرى ، ثم أعطتهم المعلمة الكتب وعندما كانوا يغادرون لاحظت أن ابنهم يجلس في مؤخرة السيارة ، وهو يضع رقعة على عينه ، ليس فقط رقعة عين واحدة بل رقعتين للعينين ، وغادروا ولم نعرف ماذا حدث للفتى بعد ذلك .
أشباح جسور باشوتي
كانت باشوتي Pachute بلدة صغيرة جدًا يعرف الجميع فيها بعضهم البعض ، وكانت حياة الناس في ذلك المكان بسيطة وممتعة ، حيث أن الجرائم التي كانت قد اقتحمت المدن الكبرى لم تصل هناك بعد ، وقد عاش سكان هذه المدينة على الأعمال التجارية والزراعية ، وكان دون دانييل Don Daniel واحدًا من أكثر السكان الذي يعملون بجد ، حيث أنه كان يستيقظ كل يوم مبكرًا ليرعى أرضه ، ولا يعود إلى منزله إلا في وقت متأخر من الليل .
حينما كان دون دانييل طفلًا كان يستمع إلى تلك الأساطير التي كان يرويها العجائز ، ولعلّ أكثرها شرًا مما يتذكره قصة تلك الجسور الوعرة التي كانت ممرًا في منتصف أقرب نهر للمدينة ، حيث أنه قد تردد أن هذا المكان مليئًا بالأرواح التي كانت تعاني من الألم والتي استولت على هذه الجسور ما بين الأول من شهر أكتوبر وحتى الأول من نوفمبر من أجل تخويف أولئك الذين يسيرون عليه دون أن يكون لديهم يقين في وجود تلك الأشباح .
وكلما جاء موسم تواجد الأشباح على الجسور ، كان دون دانييل وآخرون يتجنبون الذهاب إلى هذا المكان الملعون ، ولكن هناك آخرين كانوا يتفاخرون جدًا بتجاهل القيل والقال حول هذه الجسور ، لذلك قرروا تجاهل كل التحذيرات ، وكان السيد كالديرون el señor Calderón أحد هؤلاء الذين تجاهلوا التحذيرات ، حيث أنه قام بالعبور كالعادة فوق أحد الجسور في اليوم الأول من أكتوبر .
كان الوقت الذي عبر فيه كالديرون بعد الظهر ، وقد كان في عجلة من أمره حيث أنه كان يرغب في العودة إلى منزله في أقرب وقت ممكن ، وبمجرد أن اقترب الحصان من الجسر تراجع بضع خطوات بعصبية ، شعر كالديرون بالانزعاج وقام بحثّه على المضي قدمًا ، ولكن الحصان كان يأبى كما لو كان يشعر بشيء سيء .
شعر كالديرون بنفاذ صبره فمسك بقوة بلجام الحصان لإجباره على عبور الجسر ، على الرغم من مقاومة الحصان له ؛ واصل كالديرون تقدمه ، وحينما وصل إلى منتصف الجسر بدأ يظهر ضباب كثيف والذي غطي المكان كله ، مما زاد من شعور الحصان بالعصبية ، وفجأة ظهرت صورة ظلية داكنة وسط هذا الضباب ، والتي انقضّت على الرجل ، فصرخ وهو يشعر بالرعب .
قفز الحصان إلى أعلى في خوف فسقط كالديرون ، ثم هرب الحصان على وجه السرعة ، وعند الفجر استيقظ دون دانييل على صوت صياح غريب لحصان ، فذهب إلى رؤية هذا الحصان ، فقاده إلى الجسر الملعون ، فشعر دانييل بالسوء مع توخي الحذر الشديد ، ثم اقترب وشُلّت قدماه حينما رأى جثة شخص غريب ، وقد استلقت على الأرض .
كانت تلك الجثة ما هي إلا جثة كالديرون ، الذي ظل محتفظًا بتعبيرات الفزع على وجهه ، فماذا رأى قبل أن يموت في نهاية المطاف ليموت بهذه الطريقة ؟ ، هو السؤال الذي لم يستطع دانييل أو سكان البلدة أن يعرفوا إجابته .
كانت هذه أسطورة رعب عن الأشباح الموجودة على الجسر ، والتي تحظى بشعبية كبيرة في بلدة باشوتي ، والمشهورة باسم “أرواح جسور باشوتي Las ánimas de los puentes de Pachute”.
#تمت
شبح رجل بملابس سوداء فى منزلنا ,
كنت في السرير اقرأ كتاب عندما رأيت شيء بزاوية عيني. والتفت لمعرفة ما هو. لكنه تلاشى فى اللحظة نفسها التى التفت فيها. في وقت لاحق كنت على وشك الذهاب الى العمل عندما رأيت شيئا في الردهة مرة أخرى.هذه المرة تبينت شكله كان رجلا مع قبعة سوداء .. ومعطف أسود. لم أستطع رؤية وجهه على الإطلاق. كان واقفا هناك فقط دون حراك. خفت كثيرا لدرجة اننى لم أستطع التحرك .بعد لحظات تلاشى كالمرة السابقة. في الليلة التالية ظهر مرة أخرى وكان واقفا هناك ينظر في وجهي شعرت بهذا رغم اننى لم ارى له وجه. حاولت أن اتحرك لكن لم استطع ذلك و كأن جسدى اصيب بالشلل. في اليوم التالي اخبرت عائلتي بما حدث.فقالت والدتى انها رأت عدة مرات رجل يرتدى ملابس سوداء ويعتمر قبعة يقف فى غرفتها لكنه يختفى فجأة . لم تعرف العائلة حتى الان ما قصة هذا الشبح لكنه لم يعاود الظهور بعد ان عرف الجميع به اكتفى فقط ببعض المضايقات كإخفاء الاشياء او تغيير اماكنها.
THE END🖤✨
أشباح الليل 6
بقلم / شادووووو
مخدش ايااد باله وقتها من يارا ..
قرب الحراس البنت ع اياد ..
استغلت يارا فرصه ان الكل مشغوول ..
وان اياد مش واخد باله منها
راحت نحيت البااب بهدووء
وفتحته وخرجت ..
سرعت يارا خطوتهاا وجريت ..
حاولت تخرج من الحفله .. بس ماعرفتش
الوابه لسه مقفووله .. وعليها حرااس
سمعت يارا صووت جي من وراها ..
جااسر : ع فين يا يارا ..^^ ماهو لسه بادري
يارا : اصلي همشي بقي ..
جاسر مش بالسرعه دي .. هوا سيد ايااد سمح لك بانك تخرجي
ارتبكت يارا وقالت .. ااصل انا اصل هواا ..$$
وقتها جيه شااب وكلم جااسر .. ع انفرااد
استغلت يارا انشغال جااسر وجريت ع البواابه
الحراس مش بالسرعه دي
يارا : ايااد هوا الي وافق ع خرووجي
الحرااس : ايااد ميين ..!!
يارا : ايااد .. الي الي نزل من ع السلم وانتوو انحنيتووله
الحرااس : البرنس اياد .........!!
يارا : برنس .. ماعلينا ، هوا الي قال لي كده
فتح الحاارس البااب بسرعه وامر بخرووج يارا من الحفله
خرجت يارا من الحفله وجريت ع الشاارع
وهيه فرحاانه ومش مصدقه انها اخيرا خرجت
بصت يارا ع الحفله وقالت ..
ايه الحفله العجيبه دي .. محصلش اي حاجه مريبه
والبناات محصلهمش حااجه
كل حاجه زي ماهيه ..
انا ايه الي جبني هناا
سرعت يارا خطوتها وراحت ع حفله رزاان
دخلت يارا الحفله لقت رزان واقفه مع صحباتها
يار : رزاان ...!! رزااان ، يالاااااااا عشان اتاخرناا اووي
رزان : ايه .. اتاخرنا !! هيه السااعه كاام
يارا : الساعه تقريبا 12 وي ..
رزاان : ينهاار اسود .. هيه جات 12
يارا : اماال انا بقوول لك اييه ..
ياالاااااااا بسرعه
رزان : عن اذنكم يا جمااعه ..
اشوفكو ف الجامعه بقي..
خرجت يارا ومعاها رزان من الحفله ..
ومشيوو بسرعه عشان يروحو ع البيت ..
وبعد ما وصلوو ..
رزان : هشــــ ادخلي براااحه
يارا : لو ماما لسه صااحيه هتبقي وقعه سووده
دخلت رزان هيه وياارا وهما بيتسحبوو .. ع طراتيف صوابعهم ..
دخلت يارا اوضتها بسرعه كانت اوضتها اقرب من اوضت رزان
وصلت رزان لباب اوضتها .. وقبل م تدخل .. سمعت صووت وراها
الام : اتااخرتي كده لييه يا هاااااااانم ..@@
رزان : كك كبـــــــــــــــــــسه ..$$
الام : ردي عليه ولفي وشك ..
رزان : اصل اناا .. اصل يارا
الام : ازاااي تسهري اختك لحد دلوقتي بره ..
هيه فين يارا ..
رزان : ف فففاوضتها ..$$
راحنت الام بسرعه ع اوضت يارا .. واول ما فتحت البااب
لقت يارا ناميه ع السريرر وف سابع نوومه
الام : اختك وصلت من بدري وناميه كماان ..
شاايفه الادب .. مش زييك
رزان : ايـــــــــــــــــــــه .. هيه مين دي الي وصلت من بدري .. دي دخلت معايا
راحت الام ع ياارا وقربت منهاا ..
الام : يااراا .. ياارا حببتي انتي لسه جيه قاال مع رزاان ..
يارا :عايزه انام يا مامااا ..ZZZZ
ابصت الام ل رزاان وف عنيهاا نظره غضب
ومسكت ودن رزاان وقالت : تعااااالي معايا دنا هوريكي
رزان : آآآآآآآآآآآآآآآآآآه والله يا ماما دي لسه جيه معاايا .. دي بتستعبط
خرجت الام ورزان من اوضت يارا ..
قامت يارا وقتها من ع السرير وغيرت هدومها بسرعه ..
يارا :اها هيه دي اول مره اكدب .. بس انا فرحاانه اووووي
سمعت يارا صووت رزاان بتقوول ..
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآه ياارا بتضحك عليييييييكي دي لسه جاايه ..
يايااارااااااااا يا حيوااااااااااااااااانه
يارا : grin رمز تعبيري ههههههه احسن
طلعت يارا ع السرير وهيه متطمنه ..
يارا : مكنش في اي حااجه مستدعيه القلق ده كله ..
كل حاجه طبيعيه .. حتي البنااات طبيعيين جداااا
وبعد لحظاات .. كانت يارا ف ساابع نوومه ..
*
تاني يووم ..
صحيت يارا مفزووعه من كابووس شافته ..
يارا : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه يا مااماااااااااا
دخلت الام ع يارا وهيه مرعووبه ..
الام : في اييه يا حببتي
يارا : الوحش .. الوحشش يا ماما ..
الام : الوحش تاااني .. انتي حلمتي بالكابووس ده تااني
يارا : آآآه ده مجرد كاابوووس .. الحمد لله اني صحيت
قامت يارا ودخلت الحماام .. وبعد شوويه اعددت عشان تفطر مع مامتهاا
كانت وقتها رزاان صحيت من النووم ..
يارا : صبااح الخيير ^^
رزاان : ماااشي ... هتتردلك قريب
الام : يالاا اعدي افطري وبطلي دوشه ..
اعدت رزاان وفطرت مع ياراا ..
الام : حببتي احنا لازم نشوف حل ف موضووع الكوابيس ده
رزان : انتي بتشووفي دم فف الكابووس
يارا : اها .. بشووف ..
رزان : يبقي الحلم فااسد .. وعمره ما يتحقق
لكن لو شفتي اي دليل ع انه واقعي .. يبقي بيوصلك معلوومه مهمه ..
واليووم الي تحلمي بيه بكابووس بس من غير ما تشووفي حاجه تفسد الكابووس ..
يبقي في حااجه هتحصل..
وقتها .. بان التوتر ع ياارا اوووي ... وخصووصا ان مكنش في دم ف الحلم ..
وانها قالت كده عشان ماتخليش مامتها تقلق ..
دخلت يارا اوضتها بعد الفطاار ..
وبصت ف المراايا .. وبدات تفتكر الكاابووس من تتااني
.....
حلمت يارا وقتها انها ف الغابه الي حلمت بيها قبل كده ..
وبنفس المكاان الي شافته ف حلمهاا ..
بس كان في تبووت كبيي
12 بالليل
يارا : لاا انا مستحيل اتاخر ل 12 بالليل
انا لازم امشي عشان اتاخرت
جاسر : ماتخفيش .. مش هنعملك حااجه
يارا : تعملوولي حاجه .. اكيد طبعا لاا
بس انا ..
قاطع جاسر كلام يارا: ما بسش ...
انتي هتستمتعي اوووي
وخصوصا بالليل ^^
مسك جاسر ايد يارا وبدا يتمشي معاها
جاسر : انا هعرفك باصحاابي كلهم .. وصدقيني هتحبيهم اووي
عرف جااسر يارا ع بناات كتير ..
حست يارا ان وشهم مالووف
في منهم معاها ف الجامعه
بس متغيريين .. متغيريين اووووي
شكلهم .. اسلوبهم
تصرفاتهم
كملت يارا الحفله مع جااسر
الساعه كانت 11:45 دقيقه
حست يارا انها اتاخرت جداا
راحت ع البااب عشان تخرج
بس لقت الحرااس بيقلو الباااب ..
استغربت ياارا من الي بيحصل
يارا : انا لازم امشي
الحراس : اسفين يا انسه .. مافيش خرووج بعد الساعه 11 ^^
يارا : يعني اييه .. انا لازم امشي
بصت يارا وراها مالقتش جااسر
راحت يارا عشان تدور ع جااسر
ف كل مكاان .. عشان يخرجهاا
بس مالقتهوووش
وبعد ربع سااعه .. واول ما السااعه جات 12 ..
حست ياارا برعشه غريبه
احسااس غريب اوووي ..
المكاان بقت فيه رووح غريبه
احسااس مرعب اتملك المكاان ..
حست يارا بخووف كبير وقتهاا
فضلت تدور ع جااسر ف كل مكاان ..
بس اختفي
المسيقي بقت عنييفه جداا
وتصرفاات البنات غريبه
كل المدعوين كانت تصرفتهم غريبه
معادا عدد معين من المدعوين كانو نفس حاله ياارا
مستغربين الي بيحصل...
سمعت ياارا صووت الحرااس ..
بيطلبو من الناس الهدوووء
بصت يارا لقت امراه جميييله جدا نزله من ع السلم للحفله
والكل بييرددو اسم اوكااسا .. اوكاسا
استغربت يارا من الاسم ..
وفجئه .. كل المدعوين بدؤو ينحنو لها
نزل معاها شاااب ..
بس بمجرد نزوله الحفله ..
الكل خااف منه .. ورجعو لورا
وفي انحني له بس خووف
فضلت يارا واقف ف مكانهاا
وفجئه .. لمحت يارا الشااب بيبص لها
عنييه .. مرعبه جداااا
ع اد شددت وسامته ع اد احسااسها بالرعب اول ما بص لهاا
وفجئه .. لقت ياارا حد بيشد اديها عشان تنحني ..
بصت يارا لقته جااسر
همس جاسر ليارا بعد ما انحنت
جاسر : كويس انهم مخدوش بالهم منك
يارا : كان ايه الي حصل يعني
جاسر : مش هتحبي تعرفي
حست يارا برعشه ف جسمهاا رهيبه..
وبعد ما الكل قاام
قامت ياارا وراحت بسرعه وراحت ع جااسر
يارا : جااسر انا عايزه امشي من هنا
جاسر : ماينفعش
يارا : اييه ....يعني ايه ماينفعش
جاسر : زي ما سمعتي .. عن اذنك دلوقتي
وف لحظه اختفي جااسر ما بين النااس ..
يارا : انا ما بقتش فاهمه حااجه
سمعت يارا صووت جي من وراها ..
كان شااب واقف وراهاا
شكله جذاااب جدااا .. باين عليه الرقي والزووق ..
يارا : لا ابدا انا بس عايزه امشي..
الشاب : وتمشي لييه .. انتي مش عجبااكي الحفله
دي لسه هتبدا
وبعد لحظاات .. حست يارا بحاجه غريبه
الحرااس بداو ياخدو البناات المعزوومه ع الحفله زي يارا
ويدخلووهم غرفه ..
جيه حاارس ع يارا عشان ياخودهاا ..
لقت الشااب واقف جمبها قال ..لا دي معايا
مسك الشااب يارا وقربها عليه
يارا: ابعد عني
ذقت يارا الشااب وبعدته عنهاا
بص الشاب ليارا بصه غريبه .. مرعبه
رجعت يارا لورا خطوتين
وجريت ع البواابه
حاولت تفتحها
بس مافيش فيده
المكاان بقي مرعب اكتر من الاول ..
تصرفاات النااس غريبه اووي
جريت رينااد بسرعه
لقت الحراس بيدخلو المعازيم غرفه غريبه ..
وفجئه .. قفلو الحرااس البااب
خبطت ياارا ع الباااب
عشان تدخل هيه كماان
مكنتش عارفه ايه الي بيحصل
وبعد لحظات ..
سمعت ياارا صووت غريب
زي صرخاات
يارا: انا سمعه صوت بنات بتصرخ .. ايوه دوول بيصرخوو.
وفجئه الباااب اتهزز .. جااااااااااااااااامد
بصت ياارا لقت في دم تحت بيطلع من تحت الباااب
رجعت ياارا خطوتين لورا وهيه مرعوووبه ..
حطت اديها ع بؤهاا عشان تكتم صرختها
واول ما لفت وشها
لقت الشااب الي قال للحراس دي تبعي
وقف وراها وفس نظره مرعبه ف عينه
نظره غضب ..
مسك الشاب ايد يارا وشدها عليه ..
يارا : ابعد عنيي .. آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه سبني
بصت يارا ف عنين الشااب لقتهاا حمرا ..
مقدرتش يارا تاخد نفسهاا
ومش عارفه تعمل ايه
وفجئه سمعت صووت جي من ورااه
سبهاا ....
لف الشاب وشه لقاه جاسر
الشااب : دي بتعتي
مسك جااسر الشااب وخنقه
جاسر : قلت لك سبهااا
الشاب : حاول تجبرني ع كده
جاسر : مش انا الي هجبرك ..
انا جيبها للبرنس اياد ..
حاول انت تقرب لها وشوف ايه الي هيحصلك
الشاب : ب ببرنس ايااد gasp رمز تعبيري
سااب الشاب يارا ورجع لورا وباين ف عينه الرعب والخووف
يارا : مش عارفه اقوول لك ايه بجد انت انقذتني
جاسر : ههه ابقي اشكريني بعدين
تعالي معايا
يارا : انت وخدني ع فين
جاسر : هتشووفي بنفسك
يارا : انا عايزه امشي من هنااا
خد جااسر يارا ودخلها غرفه ..
يارا : انت موديني فيين
بصت يارا لقت جااسر بينحني
بصت ع الشخص الي بينحنيله ..
قالت ف لنفسها : ده الشااب الي نزل من ع سلم الحفله
جاسر : برنس اياد .. بقدم لك هديتي المتوضعه ل حضرتك
رجع جااسر خطوتين لورا وسااب يارا لوحدهاا
حست ياار و
أشباح الليل 5
بقلم / شادووووو
مريم : وطبعا الكلام ده ماينفعش ف الجامعه
ف احنا لازم نتقابل بره ..
ساره : ايه رئيك نتقابل ف بيتي ..
مريم : لا انتي اهلك موجودين وممكن يشكو فينا
احنا هنتقابل عندي اناا
اهلي مش موجودين .. مسافرين
وانا لوحدي انا وجدتي ..
ساره : فكره حلوه جداا
ياارا : لاا لاااا مش حلوه خااالص
انا مستحيييل اجيلك بيتك
مستحيل اني اخرج من بيتي بعد الجامعه
مريم : وايه الاعتراض ع ده ..
يارا : مش اعترااض ، بس انا مقدرش اخرج بره البيت
ماما مش هترضا ..
ساره : قولي لمامتك انك رايحه تذاكري
مريم : امال ازااي هتروحي الحفله بقي لو جاتلك الدعوه ..!!!
يارا : ششووفو حد غيري .. اعرفو ان من المستحيل اني اجي اخرج من البيت
وقتها جات ياسمين صحبت يارا ..
ياسمين : يااارااا grin رمز تعبيري
يارا : ياااسميين grin رمز تعبيري ، عن اذنكم
راحت يارا مع ياسمين ..
ياسمين : ايه التجمع الغريب ده
انتي واقفه مع الشله دي ..
غريبه gasp رمز تعبيري !!
يارا : اها اصل في حااجاات غريبه بتحصل ف الجامعه واحنا بنحاول ننعرف السبب ايه
ياسمين : يااارا حببتي ^^ انتي جميله جداااا
ورقيقه كماان
يارا : طيب وايه دخل ده ف الي بنحكي فيه ..!!
ياسمين : ماتدخليش نفسك ف عوائق انتي مش قداهاا
يارا : مش قداهااا ..!! ازااي يعني
ياسمين: تحبي تعرفيني .. البناات الي اختفت دي اختفت لييه ..
يعني اكيد لو هما كويسين مكانووش اختفوو
يارا : اصدك انهم يكوونوو يعني gasp رمز تعبيري مماااتووو
اترعبت يارا وحست برعشه ف جسمهااا
ياسمين : لاالااااااا مش قصدي لااا
اكيد هما كووويسيين
يارا : بجد :..$$$
ياسمين : اهاا ^^!! كويسين
ياارا : كلامك ريحني ^^
ياسمين : بس بردوو ماتحطيش نفسك ف مشااكل مع الشله دي ..
فضلت ياارا تتمشي مع ياسمين
وهيه بتتمشي .. لمحت جاسر
بيقرب ع بنت وبيديها دعوه ...
فضلت ياارا واقفه
تبص ع جاااسر ..
وفجئه .. لمحت يارا جااسر بيبص عليهاا
ومبتسم ..
لفت ياارا وشها بسرعه وشدت ياسمين
ياسمين : ايه في ايه ...!!
يارا : يالاا بسرعه بس ..
ياسمين : في ايه يا ياارا ..
يارا : اصل اااصل .. كان في ولد بيبص عليه
ياسمين : ههههههههه انتي سرعتي خطوتك عشان ولد كان بيبص عليكي
طبطبت ياسمين ع ياارا وقالت
انتي رقيقه اووي يا ياارا
يارا : squint رمز تعبيري !!!
مكنتش ياسمين فاهمه ، يارا بتتكلم عن اييه
وبعد شويه ..
يارا : انا هروح ع المدرج .. زمان المحاضره بدات
ياسمين : مااشي يا حببتي هجيلك بعد ما تخلصي محضرتك ..
دخلت يارا المدرج ..
بصت ف المدرج .. كانت بتدور ع مريم
حست يارا وقتها ان في حد واقف وراها
واول ما لفت وشها .. لقته جااسر
جاسر : ههه انتي مرعووبه كده ليه
يارا : انااا ااابدا هترعب ليه يعني ..$$
جاسر : مش عاارف ، شاامم ريحه الخووف فيكي
يارا : شامم الخووف ..!!
قرب جاسر ع يارا وقال : انا بحب البنت الي تخاف مني
رجعت يارا خطوتين ..
يارا : انت عايز مني ايه
جاسر : مش انا الي عااايز smile رمز تعبيري
يارا : امااال في اييه
لف جااسر وشه وبعد عن ياارا
جاسر : ماافيش ..
يارا : جاااسر ..
وقف جاسر وقال
جاسر : نعم
يارا : هوا انت معااك دعوه تاانيه
للحفله ..
جاسر : اي حفله ..
يارا : الحفله الي انت بتعملها وبتوزع الدعوات ع البنات الحلوين بس
قرب جاسر ع يارا وقال لها
جاسر : وانتي لحظتي اني بوزع الدعوات ع البناات .. والحلووين بس كماان
يارا : هه .. اااه ، اصدي لااا
جاسر : ااه ولا لااا
يارا : انا بس لمحتك بتدي الدعوه لبنت جميله .. فف فقلت انك اكيد بتوزع دعوات ع الجميلاتبس
جاسر : لو انا بوزع ع الجميلات بس .. هختاارك ليه
يارا : مممش عارفه ..
جاسر : ع العمووم انا معايا دعوه زياده
بس انتي متاكده من انك هتحضري ..
يارا : اااهاا ااهاا اكيد هه ههحضر ..$$
ادي جاسر ادعوه ليارا وقال
جاسر : هستنااكي smile رمز تعبيري
مشي جاسر وساب يارا وهيه محتااره
ومترردده .. تروح ولا لااا
وبعد لحظاات ..
دخلت مريم وشلتها المدرج
وقفت ياارا مريم وقالت لها
يارا : انا خدت الدعوه من جااسر
مريم : وحس ب حااجه ..
يارا : ااه .. لااا ..$$ مش عاارفه
مريم : يعني ايه مش عاارفه
يارا : هوا تقريبا حس
مريم : ياااااااااااادي النيله .. تبقي الدعوه راحت عليكي
مستحيل ترووحي لو هوا حس انك شااكه ف امره
كده ممكن يتعمد ياذيكي
يارا : طيب اعمل ايييه
مريم : طنشي الموضووع ده
انا كنت متاكده من انك ماتنفعيش ف حااجه
مشيت مريم مع شلتها وسابت يارا واقفه لوحدهااا..
حست يارا وقتها بانها اتسرعت اوووي ..
وخصوصا لما طلبت الدعوه من جااسر
كملت يارا يومها ف الجامعه ..
وروحت كالعاده مع اختها
وبعد ما وصلت البيت ..
كان باين عليها التوتر
دخلت غرفتها ع طووول
الام : هيه يارا مالها يا رزاان
رزان : ماهي زي الفل اهي ..؟
دخلت الام ع يارا بس لقتها غيرت هدومها وطالعه ع السرير عشان تنام ..
الام : انتي هتنامي ي يارا
يارا : اها يا مامااا smile رمز تعبيري
الام : هوا حصل حاجه انهرده ؟
يارا : لا يا ماما انا
تينا فريسه له ..
هزت ياارا رااسهاا عشان تفهمه ان مالهااش زنب ف الي بيقووله ..!!
وفجئه نزلت ضربه ع رااس يارا افقتدها توازنهاا
وقعت ياارا ع الارض ..حست بدووخه كبيره ..
لمحت ياارا حد وااقف من بعيد ورا الشجره ..
واول ما وضحت الروئيه .. لقتها نفس البنت ..
سمعت يارا واحد منهم بيقوول جيب السيف .. احنا لازم نموتهاا جزااء لها ع الي عملته
اترعبت ياارا ومكنتش عاارفه تتحرك ..
وقبل ما السيف ينزل ع رقبتهاا ....!!
فتحت عنيهاا .. لقت نفسها ف غرفتهاا
يارا : آآآآآه الحمد لله ..$$
ده مجرد كابووس
بصت يارا ع المنبه .. لقت السااعه 8 الصبح
سمعت وقتهاا صووت جددتها وهيه بتتنااقر مع رزاان
قامت يارا من ع السرير ..
بس حست بدووخه رهيبه ..!!
ياارا : اااه ايه الصدااع ده .؟
خرجت يارا من الغرفه لقت جدتهاا اعده وبتتناقر مع رزاان
يارا : صباح الخير يا تيته ^___^
الجده : صباح الخير يا عيوون تيته
رزان : كويس انك صحيتي اعدي شويه بقي مع تيته عقباال ما ادخل واناام شوويه
الجده : رووحي ناامي الااهي ما ..
ولا بلاااش :X
رزان :-_- هقوول ايه بس ..!!
انتي يا انسه يارا : ابقي نيمي جددتك جمبك انهرده عشان انتي وحشاهاا اووي وهيه عايزه تنام جمبك
يارا : انتي تنوري يا تيته
الجده : لاا انا هناام جمب رزاان ^____^ عجبني النووم جمبهاا
دخلت رزان غرفتهاا وهيه متعصبه .. @@ وبتبرطم ب كلاام غريب
يارا : ابقي ناامي جمبي انهرده يا تيته
الجده : لا يا حببتي انا هناام جمب رزاان
عشان رزاان نومها تقييل واناا بتكلم وانا ناايمه
قالت رزاان وهيه ف غرفتهاا ..
تحبييني اسمعلك قلتي اييه امبااارح ..
يارا : ..... تحبي تفطري ايه يا تيته
الجده : لاا روحي صاحي ماما الاول وبعدين نفطر
يارا : حاااضر يا تيته
راحت يارا وصحت مامتهاا ..
وبعد شوويه حضرت يارا الفطااار واعددت مع مامتها وجددتها وبدائو يفطروو
ويعد شوويه ...
الام : مش هتروحي جمعتك انهرده ولا ايه يا ياراا ..!!
يارا : لا يا ماما انا هعد مع تيته انهرده
الجده : ربنا يخليكي ليه يا نوور عين تيته ^____^
كملت يارا يومهما وهيه اعده مع جددتهاا
كان كل كلاامهم ف الحكااياات القديمه
يارا : انا حلمت حلم غريب اووي انهرده
الجده : حلم اييه ..!!
حكت يارا ع الحلم ل جددتهاا
بس الجده كان باين عليها انها متوقعه ال حلم
الجده : بس غريبه الحلم جاالك بسرعه .. ع عكس ما اتصورت
اها كنت شااكه ف انك الي تحلمي بيه بس ..
يارا : انا مش فاهمه حاجه يا تيته .. متوقعه اييه
الجده : هه .. لا لا ماتشغليش بااالك يا حببتي
يارا : طيب كملي حكاايتك عن الوحش الي حكتيلي عنه ..
الجده : عايزه تعرفي ايه تااني عنه
يارا : شكله .. مواصفااته !! ازااي كان قااسي كده
وليه ..؟؟ واشمعني البنت الي حكتيلي عنهاا ..!!
هيه بالذاات الي كانت مميزه والي حبهاا
الجده : حيلك حيلك .. ايه كل ده
هوا كان معرووف ب وساامته الكبيره
وطبعا ده غير شخصيتو الي تسحر اي بنت
اما بقي حكاايه ليه كان بيقتل
ف يمكن عشاان دي كانت غريزه فييه ..
انه يقتل .. يمكن ماكنش بيقدر يعيش من غير قتل
كانت حيااته غير حيااه كل المخلوقاات ع الارض
كان بيتغذي ع الالم الناااس .. ع الم ضحايااه
متعته ف انه يشووف النااس وهيه بتتعذب قداامه
يمكن خوفهم كان قوته
يارا : طيب وليه .. واذااي بقي كده
الجده : صدقيني معرفش .. كل الي اعرفه قولتهوولك
يارا : طيب ايه الي ميز البنت الي حبهاا عن كل البناات
الجده : كانت بتخااف عليه مش منه ..
يمكن هوا نفسه استغرب تصرفااتهاا
بس هيه كانت عارفه ان القوي بيجي يووم الاقوي منه
كانت عارفه انه مصيره هيتقتل ..
كانت بتحبه جداا وهوا حس بده
سمعت يارا صووت رزان بتقوول
متصدقيش كلام جددتك قلتلك ..
يارا :آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه :@@
مش قلتلك كذا مره تكوحي او تعملي اي صووت يحسسني انك واقفه وراايا
وماتتسحبيش بطرقتك المرعبه دي
رزان : هوا انتي مركزه ف حااجه
كفاايا علييكي القصه الي مندمجه فيهاا
وانتي عارفه انها خيااليه
الجده : طيب خلي بااالك احسن تشووفي انتي الحقيقه بس مش هتلااقي الي يلحقك
رزان : يااامي يامي خااف يا عيد
يارا : سيبك منها يا تيته هيه لاازم ترخم علينا كده ... كملي ونبي
كملت الجده كلامها مع يارا رغم محاولت رزاان ف انها تفسد الاعده عليهم
وقبل انتهااء اليووم ..
ماتيجي تنامي جمبي يا تيته انهرده
الجده : لا يا حببتي ماينفعش ..
عشان انا بكره هصحاا اساافر ع طوول ومش عايزه ازعجك
رزان : ياااسلاااااااااااااام وتزعجيني اناااا O 0
الجده :^___^ اها
رزان : :@@@@@@@@@@@ :X
يارا : لا يا تيته تعاالي جمبي عشان خطري
الجده : امري لله هااجي انام جمبك انهرده
دخلت الجده ونامت جمب يارا
يارا : ابقي صحيني الصبح بدري يا تيته عشان ورايا جامعه
الجده : عيووني يا حببتي
تصبحي ع خير ?
وانتي من اهله .....ZZZZ
****
صحيت يارا تاني يوم ع صووت جدتتهاا
الجده : اصحي يا حببتي عشان ماتفوتيش الجامعه
يارا : آآآه صبااح الخير يا تيته
الجده صبااح النوور يا روح تيته .. ي
2 بالليل استاذنت يارا
عشان تدخل تناام
بس جددتها اقترحت عليها انها تحكي لها
قصه
فرحت ياارا .. ومين ما بيحبش قصص
الجدادت دي بتبقي احلي قصص
اعددت يارا جمب جدتهاا وبدات الجده تحكي
حكاايا
كاانت حلوه ف بدايتهاا..
بس فجئه اتقلبت رعب !!..
كانت الحكايه اسمها اشبااح الليل !!..
حكت الجده عن شاااب .. كاان معرووف
بوساامته وجاذبيته .. للبنااات
مكنش في واحده ماحبتهوووش
ايوه زي مروااان كده يخوااتي علييه ..
وربنا وحشني ^__^
احم ميين جااب سيره مروااان .. خلينا هناا
كملت الجده الحكااياا وهيه بتوصف الشااب
اد ايه هوا وسيم
وازااي كانت عنده قدره كبيره ف سحر
البنااات
والبنت الي كانت تحبه وتجازف وتعترف
له .. مافيش يومين وتختفي ..
الكل اتساائل ع اﻻختفااء المﻼاحظ للبنااات
حاولو يعرفو السبب ايه ..
بس مافيش نتييجه !!
النااس بدات تقلق واهاالي البنااات اتجنوو
ع اختفااء بناتتهم
بس الكل عارف ان السبب الرئيسي هوا
الشااب ده
حااولو يعرفو منه ايي حاجه
بس معرفوووش .. ﻻنه كان بيتميز
بهدووئه الكبير
محدش يعرف حققته المرعبه ابدااا
ورا وجهه البريء وتصرفاته الهااديه
بشااعه ملهااش حد !!
كان اكبر سفاااح .. بسببه اتقتل بناات
كتيرر جداا
كان بيسحر البنت بوسامته
يدخل غرفتها وهيه نايمه بالليل ..
وفجئه ..
يبدا ينهش ف لحمهااا .. ويقطع فييهااا
ومايبقااش فيهاا غير هيكلها
العضميي ..
كان بيقطع صواابع كل بنت تقع ف حبه
وحفظها عنده
كانو مسمينه الخاالد .. ﻻن عدي فتره
طوويله جداا وماماتش
كان منزووع من قلبه العاطفه والحب .. او انه
يحس مشااعر اتجااه حد
كانت وقتهاا رزاان مااشيه ب هدووء .. ع
طراطيف صوابعهاا
وفجئه مسكت يارا ..
يارا : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ آآآآآآآآآآآه
يااامامااااااااااا
فضلت رزاان تضحك :هههههههههههههه
هههههههه انتي قلبك ضعييف اووي اماال
بتسمعي قصص رعب لييه بس
يارا : مالكيش دعوه .. وادخلي ناامي
يارا : كملي يا تيته الحكاايه
كملت الجده الحكاايا : وقفناا فييين .. ااه
افتكرت
عمره ما حس بمشااعر اتجااه حد
اﻻ واحده بس .. واحده بس هيه الي سرقت
قلبه ..
كانت الوحيده الي اهتمت بييه .. لنفسه
مع انها كانت عارفه حققته
واد ايه هوا متوحش ..
بس هيه اتقبلت حققته وحبته بجد
وف مره حاولو الصياادين انهم يقتلووه ..
بس كل المحاوﻻت فشلت .. معادا اخر محاوله
وكان سبب نجحها لما استغلوو حبه للبنت
عشان يقتلوووه !!...
ف يووم قررو انهم يعملو له فخ
ويقتلووه ..
كان الفخ انهم يجبرو البنت ع لقاائه .. وف
الوقت المنااسب يقتلووه
لما يدي البنت اﻻمااان .. واكبد هدبها اﻻماان
ﻻنه بيحبهااا
وفعﻼ نفذو الخطه .. وقبضو علييه
كانت مجزره دم .. اتقتل فيهاا
صياادييييييين كتييييير جداا
بس ف لحظه مقدرش يقااوم لما عرف ان
البنت متورطه ف الي حصل
حس بانهيااار .. وانه سلم قلبه ﻻنسانه
خدعته
وقف جسمه عن المقااومه ..
استغل الصيااد عدم مقاومته وقتلووه
وبعدها بفتره .. ماتت البنت
وبعد وفاتهاا .. اكتشفو انها ساايبه
مذكراتهاا
ومعاها وصيه ان احفادها واحفااد احفاادهاا
يقروها
كان مكتووب فيهاا ..انها ساعددت الصيادين
غصب عنها
وانها فعﻼ حبته جدااا بس لو ماكنتش
ساعددت الصيادين
كانو هيقتلووها ويقتلو اهلها
معرفتش تعمل اييه .. كان ده هوا الحل
الوحيد ....
****
ارتااح العاالم كله من الوحش
والي بسببه اتقتل الكتييير
بس اكتشفوو بعدها ان جثته ما تحللتش ..
وده معنااها انه مامتش ..
معناها انه هيصحااا .. بس ف زمن تاااني
هيصحا عشاان ينتقم من كل بنت جمييله
ف العاالم
يمسكهاا ويعذبهاااا ويموتها بالبطييء
والكل لحد وقتناا ده مرعووب من فكره
استيقااظه مره تاانيه
الجده : هااا عجبتكو الحكاايه
كاانت وقتهاا يارا ماسكه المخده وحطاها ع
وشهاا
ومخطلطه مشاعرها بين الخووف والحزن ..
اما رزاان .. فكاانت ف ساابع نوومه
قامت يارا وبااست جددتهاا وقالت لها
تصبحي ع خيير
الجده وانتي من اهله يا حببتي
دخلت يارا اوضتهاا وهيه مرعووبه من الي
قالته جددتهاا
قالت يارا : ممكن يصحاا تااني ويقتل كل
بنت جمييله $:..
ﻻا اكيد ده قصه خرافيه من قصص تيته ..
مافيش حاجه زي كده
هددت يارا نور اوضتهااا
وطلعت ع السرير وناامت
.....
وبعد لحظااات .. حست ياارا ان في حاجه
بتتحرك ف اﻻوضه
حااجه غريبه ليها صووت مرعب مش مفهووم
مقدرتش ياارا تتحرك من مكاانهاا
الخووف سيطر ع جسمهااا .. مش عارفه حتي
تايد النوور
وفجئهه افتكرت الحلم المفزع الي كانت
شافته !!..
حاولت تجمع يارا شجاعتهاا
قامت من ع السرير وبدات تحكر نحيت
الصووت
بهدوووووووووووووووووووء
كان الصووت جي من عند شباك غرفتها
المفتووح
قربت يارا اكتر واكتر
وفجئه بدات الستاره بتاعت الشبااك
تتحرك o:
أشباح الليل 3
بقلم / شادووووو
صرخت ياارا بعلو صوتها
يارا : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه رزااااااااااااااااان
لف الوحش نحيت يارا وقرب عليهاا !!..
وقعت يارا ع اﻻرض وحاولت تزحف لواا وهيه
مرعووبه
وبتصرخ !!....
وفجئه الدنيا بقت ضلمه !!...
يارا : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه الحقووووني
اتفتح البااب ودخلت ام وابو يارا بسرعه !!
اﻻم : يااارا في ايه يا حببتي في اييه
ياارا : الوحش هيموتني آآآآآآآآآآآآآآآه
ااد اﻻب نور اﻻوضه بسرعه !!
وحش ايه يا يارا !!انتي اكيد كنتي
بتحلمي بكابووس
اعدت ام يارا ع السرير ووحضنت يااراا
فضلت يارا تترعش وهيه مش مصدقه الي
شاافته
مش عاارفه ده كاان كابووس وﻻ حقيقه ..
هديت يارا لما حست بامان وهيه ف حضن
امها ..
وبعد لحظاات غمضت عنيهاا .. ونامت ..
صحيت يارا تاني يووم .. ع صووت مامتهاا
اﻻم : يااارا قوومي يالله عشان الجامعه
قامت يارا ودخلت الحماام ..
وبعد دقاائق خرجت وراحت ع ماتها وباستها ع
خدها
يارا : صبااح الخير يا ماما
اﻻم : صباح النوور يا حببتي
اييه ماالك كنتي بتصرخي بالليل كده
لييه
افتكرت ياارا الكابووس الي شافته
يارا : كاابووس رعب اووي يا اماما !!.. $:
اﻻم : اﻻم !!.. كابووس !!. كابووس ايه الي
يرعبك اووي كده
وقبل ما تكمل يارا كﻼمهاا لمحت حااجه ف
الشقه غرييبه !!
حااجه جريت بسرعه ..
وفجه لقت اختها رزاان ورااهااا
ياارا : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآه $...
مش تكحي وﻻ تقوولي حااجه !!.. بتمشي
بهدووء كده لييه
رزاان : بدل ما تقوولي صبااح الخير ..
بتصرخي ع الصبح
يارا : مانتي الي ب ..
وقبل ما تكمل يارا كﻼمهاا !!
بصت ف المراايا لقت حااجه واقفه ورااهاا !!
حاجه غريبه !! بس مش باينه
حااجه سوووده وخياالها كبيير !!
اتصدمت ياارا ومعرفتش تتحرك
وفجئه الخياال اختفي !!..
بصت يارا وراها مالقتش حد
اﻻم : يارا تعالي يالله عشان تفطري
هددت ياارا نفسها وقالت ..ده مجرد خياال مش
اكتر ..
راحت ياارا وفطرت مع مامتها واختهاا
اﻻم : احمد اخووكي هيرجع من بره قريب ع
فكره
ابقي فضيله اﻻوضه يا رزان وانقلي
حاجااتك مع ياارا
رزاان : يييييييييه هرجع اشاارك ياارا
تاني ف اﻻوضه
وكمان هوا احمد مش نااوي يتجوز بقي
ويرحمناا !!..
اﻻم : ان شااء الله ف اجزته المره دي هدوور له
ع عروسه منااسبه
رزان : طيب هوا هيرجع امته !!..
اﻻم : بعد اسبوعين ..
يارا : طيب الحمد لله .. ده وحشني اوووي
خلصت يارا فطارها ودخلت لبست
وكالعاده اتاخرت رزاان ف لبسهااا ومكياجها
وبعد شوويه خرجت ياارا مع رزاان وراحو الجامعه
وبعد ما وصلو كالعااده اختفت رزان اول ما
دخلت الجامعه
راحت يارا ع المدرج بتاعهاا .. والي فيه
المحاضره اﻻولي
وكانت اول الواصلين للمدرج
فتحت كتااب عقبال ما يدخل الدكتوور
واتصفحته ..
لحظت يارا ان الشله الي بتضايقها
وصلت ..
اتجاهلت يارا وجودهم وفضلت باصه ع
الكتاب ..
وبعد لحظاات بدا المدرج يتملي كله
سمعت يارا بنت بتسال ع البنت ع صحبتهاا
والي واضح انها مجتش النهرده ..
بصت يارا ع المدرج مالقتش البنت الي
كانت اعده جمبها ف الحاضره الي فاتت
قالت يارا : ممكن تكون هيه البنت الي
صحبتها بتسال عليها
سمعت يارا صوت جي من وراها بيقوول لها
ماجتيش يعني
بصت يارا وراها لقته الولد الي اداها الدعوه
يارا : سووري بس مابحدرش حفﻼات
بص الولد بطريقه غريبه لياارا ..
قرب عليهاا فجئه كانه بيشم جسمها $$...!!
مقدرتش يارا تتحرك !! اتصدت من الي
بيعمله
بعد الشااب عن ياارا وهوا مبتسم ابتساامه
غريبه !!.. مرعبه
استغربت ياارا من الي حصل .. ومعرفتش
تتصرف وﻻ تتكلم حتي
لفت يارا وشها وبصت ع الكتاااب وهيه
محرجه !!.. مش عارفه ازااي يعمل كده
ازاي يقرب عليها بالمنظر ده $$:!!!..
كانت اول مره ولد يقرب عليها كده
.....
سمعت يارا تعليق من الشله الي
بتضايقهاا !!..
مريم : هوا كان عايز منك اييه الشااب الي
كان واقف معاكي
يارا : ابدا وﻻ حااجه
مريم : ماالك بتتجهليني لييه ^__^
انا بس بسالك
يارا : وانتي هيفرق معاكي ايه
قالت مريم : اها انا عارفه اني رخمت عليكي
اول يووم
بس لو قلتيلي هوا عايز منك ايه اوعدك
اني مش هرخم عليكي اسبوع كامل
بصت يارا ل مريم باستغراب !!..
يارا : شكل الموضوع هيفرق معاكي كتير
مريم : اخلصي قوولي
يارا : كان بيسالني مرحتش الحفله ليه !!
اتصدمت مريم لما سمعت كلمه حفله !!!!
مريم : حفله اييييه !!.. هوا عزمك ع حفله
سمعت شله مريم كلمه حفله !!..
وكلهم جم واعدوو جمب يارا !!..
ساااره : انا سمعت كلمه حفله !!!.. هه حفله
اييه الي بتتكملو عليها
يارا : اها حفله انا جاتلي دعوه لحفله .
ساره : مستحيييييييييييل
من ,جاسر !!..
يارا : هوا اسمه ,.جاسر
ساره : اها اسمه يوسف بس هوا ادااكي دعوه
لحفله
يارا : اها اداني دعوه
مريم : وهيه فين الدعوه دي
يارا : ف الكشكول بتاعي
فتحت يارا الكشكوول .. بس اتصدمت لما
مالقتش الدعوه
يارا : كاانت هنااا
ضحكت ساااره وقالت : ههههههههههههه في حد
يحط دعوه زي دي ف كشكوول ..
اكيد اتخددت وي
أشباح الليل 2
بقلم / شادووووو
اتلقت يارا الدعوه من الشااب ..
كانت دعوه لحفله خاصه
مشي الشااب بعد ما ادي الدعوه لياارا
فضلت يارا مسكه الدعوه وهيه فرحاانه جدااا
اتملكها فضوول كبير ف انها ترووح
بس وقتها .. افتكرت يارا كلام مامتهاا
واذاي النااس ليهاا ، ده غير انها مش اجتمااعيه
ولا عمرها رااحت حفله ولا لبست فستاان واعتنت بجمالهاا وبنفسهاا
يارا : ازاااي هرووح ؟! انا مش اجتمااعيه ومينفعش ارووح هنااك لوحدي
وهيبقي شكلي وحش اووووي
لاا لاا انا مش هرووح الحفله دي
انا وعدت ماما اني احافظ ع نفسي وماخطلتش بالناااس
واكيد هيه هتعترض ع الحفله دي
حطت يارا الدعوه ف دفتر محاضراتها وراحت تتمشي ف الجاامعه شويه
عشان تستكشفهاا ..
يارا : فيين رزااان بقي ، دي وعدتني انها تكون جمبي
بس دي عادتها انها تسبني كده وتروح مع صاحبتهاا
فضلت يارا تتمشي وهيه مستغربه من حجم الجاامعه الكبير ..
واد ايه فيهاا نااس كتير ..
لمحت يارا رزاان بتهرج مع ولد من شلتهاا
راحت يارا ونادت عليها ..
يارا : رزاااااااااااان رزااااااااان
بصت شلت رزاان ع ياارا ..وبدائو يضحكو ضحكهه خبيثه كلها استهزاء بياارا
ولبسهااا وشكلهااا ..:$
راحت رزان عند يارا ...
رزان : ايه يا ياارا في ايه ..!!
بصت يااارا لرزاان نظره كلها غضب
يارا: مش وعدتني انك تفضلي جمبي !! انتي عارفه اني معرفش حااجه ف الجامعه دي
رزان : بقوول لك ايه اكتشفي الجاامعه بنفسك بقي ، مابقتيش الطفله الصغيره الي هفضل مااشيه ورااها واعرفها المكااان من اول وجدديد ..
انتي لاازم تعتمدي ع نفسك شووويه بقي اكتر من كده
معرفتش يارا ترد تقوول ايه لرزاان
يارا : عن اذنك انا هروح اكمل محاضرااتي
مافيش فيده من الكلام معااكي ، انتي ع طووول كده
مشيت ياارا وهيه حااسه باحبااط من اختهاا
سمعت ياارا صووت بيناادي عليهاا من بعيد
لفت يارا وشهاا لقتها ياسمين
ياسميين : يااااااااارااااا
ابتسمت ياارا اول ما شاافت ياسميين
ياسمين : ماالك يا بنتي شكلك مدي ع زعلاانه
يارا : لاا عادي بس كنت مضاايقه اني لوحدي
ياسمين : ومين قاال لك انك لوحدك يا قمر انتي ^__^ وانا رحت فيين يعني
بس متاكده ان مافيش حااجه تاانيه ضيقتك
يارا : اها بصراحه فيي :$ ، في شله معايا الدفعه بتضايقني كتيير
ومش عاارفه ليه حطه نئرها من نئري كده
انا معملتش لهم حااجه وبيتسهزئو بيه ع طووول
قالت ياسمين بثقه لياارا : عشاان غيراانين منك يا جميل عشاان عاارفين انك امووره وزي العسل وخاايفين احسن تسرقي الجوو منهم وتبقي انتي الاحلي
عشان كده بيحبطووكي وبيرخمو عليكي
كلمات ياسمين حسست يارا بثقه كبيره ف نفسهااا
ابتسمت يارا اول ما سمعت كلمات ياسمين
يارا : شكرا يا ياسمين ^____^ انتي طيبه اووي
ياسمين : ماشي يا ستي تعالي بقي وريني الشله الي بتقووليلي عليها دي وانا اقول لك تتعاملي معاهم ازاااي ، انتي محتااجه درووس ف ازااي تتعاملي مع الناااس
راحت ياسمين مع ياارا عشان توريهاا الشله الي بتضااييقهاا
يارا : هما دول يا ياسمين
سكت ياسمين للحظاات ..
ياسمين : بصي يا ياارا الشله دي احسن حل ليكي انك تتجااهليهم ..
يارا : ماردش عليهم يعني
ياسمين : اها .. لان شكلهم بيقوول انهم بتووع مشااكل وانتي مش قد المشااكل ابدااا
ياارا : اهاا عندك حق انا هدخل عشان اشووف المحااضره 2 هتبدا امتي
ياسمين : مااشي يا حببتي انا هروح دلوقتي عشان ماوريش حااجه
وبكره نتقاابل
سلمت يارا ع ياسمين ودخلت المدرج ..
وبعد ما اعددت يارا سمعت صووت جي من ورااها
اده دي جاات تاااااااااااااااني
حاولت ياارا تتجاهل البناات
ومالفتش وشهااا ولا كانها سمعاهم
وقتها كان في بنت اعده جمب يارا وطلبت منها انها تنقل جدول المحاضرااات
ادت يارا الكشكوول للبنت
فتحت البنت الكشكوول ، ولمحت الدعوه
بصت البنت باستغرااب ع يااارا
وقالت ف نفسهاا : الدعوه دي بتبقي لجميلاات الكليه ومش لاي حد
ازااي البنت دي خدتهااا !!
خدت البنت الدعوه وحطتها ف شنطتها ورجعت الدفتر ل يارا
مالحظتش يارا اختفااء الدعوه لانها مهتمتش بيها اصلا
وبعد ما انتهت المحااضره التاانيه
خرجت ياارا لقت رزاان بتدور عليهاا
رزاان : كنت بدور ع المدرج بتااعك
يارا : طيب يالله عشان عايزه اروح
رزاان : مااشي يالله بينا
روحت ياارا مع رزاان واول ما دخلت البيت
استقبلتها مامتها بابتساامه كبيره
الام : يااارا حببتي ^___^ هاا طمنييني عملتي ايه
رزان : وانا بنت البطه السووده يعني
اتجااهلت الام رزاان وكملت كلامها مع يااارا
حكت ياارا كل الي حصل لمامتها معادا الشله الي ضايقتهاا
والي حصل معاهم ..
راحت يارا عشان تتغدا ودخلت اوضتها ونامت عشان صحيه من بدري
غمضت يارا عنيهااا وللحظاا تاهت ف عالم احلمهاا
فتحت يارا عنيها بس حست انها مش قاادره تتحرك ...!!!
يارا : اده ايه الي بيحصل هنااا
مش قاادره احرك اييديي
حاولت يارا انها تفك نفسها ..وبعد محااولاات طويله قدرت تفكها بصعووبه
بس اديها نزفت ...
قامت يارا من ع سررها وهيه مستغربه الي بيحصل
وازااي اتربطت
ي بيكذب والي بيخدع
فيها كل انواع البشر ..
يااارب اعدي ال4 سنين بتووعي ع خييير من غير ما تحصلي مشكله
حركت يارا جسمهاا وبدات تمشي بخووف وقلق وهيه بتبص ع كل الناااس
وشاايفه ف عيونهم نظراات غريبه ؟؟
دخلت يارا جوه الحرم الجامعي
وهيه مش عارفه ترووح فين ولاا هيه ف اي مدرج ؟؟
سمعت يارا صوت جي من وراااهاا
انتي اكيد جديده زيي وااضح عليكي التوتر
لفت يارا وشها بسرعه
شافت بنت وااضح عليها من هيئتها واسلوبها ف الكلام الرقه والهدوء
يارا : و حضرتك جديده بردوو
البنت :ههه حضرتك حلوهه اووي بس انا اسمي ياسمين بس تقدري تقوليلي سمسمه
ابتسمت يارا لياسمين والي حست من كلامها بطمئناان كبير
ياسمين :انتي بقي دخلتي كليه ايه
يارا :انا فنون جميله
ياسمين :وانا فنون تطبقيه هنتقااابل كتير ان شااء الله
يارا : ان شااء الله بس انا معرفش اي حااجه هنا
ياسمين : ومين قال لك اني هسيبك دلوقتي ، تعالي معايا نسال انتي ف مدرج
راحت ياسمين مع يارا وبدات تسال لها عن مواعيد محاضراتها وهيه ف اي مدرج
وبعد شويه ...
ياسمين : انتي كده عرفتي موعيد محاضراتك وانتي ف اي مدرج والدكتره الي هيدوكي اسمهم ايه محتاجه حاجه تانيه
يارا : لااا مرسيي ليكي بجد ^_^
ياسمين : ولا يهمك يا قمر انا هروح انا عشان اعرف مواعيدي انا كمان
يالا سلااام
وقبل ما تبعد ياسمين ، نادت عليها يارا
وقالت يارا لياسمين : ع فكره اسمي يااارا ^__^
ابتسمت ياسمين ل يارا مااشي ياياراا هجيلك بعد ما تخلصي محضرتك
يارا : بس هتلاقيني فيين ؟؟
ياسمين : لا ماتشغليش باالك انا هعرف اوصلك ^____^
سلااام ناااو ...
وبعد ما مشيت ياسمين ، حست ياراا بقلق تااني ..
دخلت يارا مدرجها والي لقته زحمه جدااا
والكل بيتكلمو مع بعض
والي بيضحك والي بيهرج مه الي جامبو ..
اعدت يارا لوحدها وهيه حسه بقلق وخووف
سمعت يارا صووت جي من وراها
ههههههه انتي ايه الي جاابك هنا يا حجه
لفت يارا وشها لقت شله بناات ع ولااد بصين عليها وبيضحكوو
قالت بنت من الشله ..
انتي ايه الي جاابك هنا يا ماما دي جاامعه مش مستشفي للمسنيين
ردت عليهاا البنت الي جمبهااا : لاا اخص عليكي وااضح انها صغنوونه
انتي ميين يا حلووه
لفت يارا وشها بعد ما حست باهاانه كبيره ..
بدات الشله تتطريق ع ياارا وع لبسهاا وشكلها الي يوحي للكل بانها لابسه لبس اكبر من سنها مع النظااره الكبيره الي لبسهااها واسلوبها ف لم شعرهاا
ميبن للكل انها وحشه جداااا
حطت يارا اديها ع ودنهاا والدمووع بدات تملي عنيهااا من الاهاناات الي سمعتها
وفجأه حست يارا بهدووء غريب جوا القاعه ..
بصت يارا لقت 3 شبااب داخلين المدرج !! والكل متنح لهم !!
وقف شاب منهم قدام المدرج وبدا يطلع ورقه ويقرا منها
الشاب : في رحله لتخيم هتطلع قريب
الي عايز يشترك يجي عشان يكتب اسمه
بس بسرعه لان العدد محدوود
حست يارا بفضوول كبير ف انها ترووح الرحله دي ..
بس ازاااي وهيه منطوويه جدااا وغير انها حسه من الناس انها منبوذه
بدا النااس يروحو يسجلو اسميهم .. معادا يارا فضلت اعده ف مكانها
لمح شاب من المسؤولين عن الرحله ياراا
بص لها بصه مرعبه !! حست ياارا برعشه ف جسمهاا
لفت يارا وشها بسرعه وهيه مش عارفه .؟
هوا بيبص لها كده ليه ..!!
وبعد لحظات دخل الدكتوور ..
وطلب من الكل انه يعد ف مكانه
دخلو الشبااب الي مسؤلين عن الرحله واعدو مع الدفعاا
بصت يارا لهم باستغرااب
سمعت يارا بنت كانت اعده جمبها ..
بتقول لها : ماالك بتبصي لهم كده ليه
يارا : هه !! لا ولا حااجه بس غريبه دخلو واعدو معانا ف المدرج
البنت : عشان هما معانا ف الدفعه
يارا :اهااا عشان كده
بس ليه الكل بيبص لهم كده ..!!
البنت : لييه هوا انتي مش واخده باالك .. مش حااسه انهم جذاابين جداا
يارا : فعلاا .. بطريقه غرييبه !!
وبعد ما انتهت المحااضره اتلم النااس ع الشبااب تاني عشان يسجلو اسميهم
سمعت يارا بنت من الي بيتريقو عليها بتقو لها
البنت : وااانتي بقي اسمك ايه يا ماما
لفت يارا وشهاا وكان باين عليها الاحرااج
قالت البنت : ايه انتي طرشه ، مش سمعااني
يارا : اااناا اانا اسمي يارا
البنت : يااارا ههه ايه الاسم الغريب ده
ردت صحبتها وقالت ..ههه عامل زي صحبته
نزلت يارا وشها لتحت وهيه حسه بذل واهاانه
سمعت يارا صوت من وراهاا بيقوول
ايه مش هتشتركو ف الرحله ..
ردت البنت الي بتضايق يارا ..
البنت :ااااكـــــــــــيد طبعاا ^__^
انا اسمي مريم
ردت صحبتها وانا اسمي ساره
قال الشااب ل يارا : وانتي يا انسه مش هتشتركي
بصت يارا للشااب ولفت وشهاا
قالت مريم : هههه وانت متوقع ان دي ترووح رحلاات اصلاا
اكيد هيه داخله الكليه بمنحه ولا حااجه
بااين عليها انها مش لااقيه تاكل اصلا
حست يارا بخنقه كبيره وقاامت بسرعه وجريت بره المدرج
نزلت الدموع من عيون يارا وهيه بتجري
مش عاارفه ترووح فيين
خرجت يارا ع جنينه الجامعه
سندت ع شجره واعدت تعيط
حسه بخنقه واالم
يارا : كاان عندك حق يا مااماا كنتي ع طوول بتقوليلي ان النااس مالهااش اماان
انا بجد كرهت الجاامعه دي من ا
▪العنوان: إد تقول
▪المؤلف: كين كول #كين_كول
▪النوع: #سلسلة_الرعب_الحقيقي #غموض #جريمة #غرائب #قصة_قصيرة #قصص #قصص_قصيرة
▪الوقت: ساعة و16 دقيقة
▪أداء صوتي: #أحمد_خيري
▪ترجمة: محمد عصمت
بعد وقتٍ طويل قضته في الادخار، استطاعت "سُوز" أخيرًا أن تشتري منزلها الأول، وهناك قابلت "إدَا" النظام الصوتي الأحدث للتحكم في المنازل، حضر والدا "سُوز" ليقضيان معها بعض الوقت احتفالًا بمنزلها الجديد، وكان الأمر سيكون لطيفًا لولا أن "إدَا" كانت تتصرف بغرابة وتجيب عن أسئلة لم توجه لها من قبل ساكني المنزل الثلاثة! فمن يسأل هذه الأسئلة وأي شرٍّ يكمنُ خلفها؟
الشيطان المخيف
على الرغم من أن اسم فالاك Valak معروف الآن في فيلم شعوذة وأيضًا في فيلم الراهبة ، فإن قصص هذا الشيطان المرعب تعود بالفعل إلى القرون الوسطى ، ورغم أن هناك بعض المشككين في رفض أو تصديق أفلام الرعب التي تدعي أنها تستند إلى أحداث حقيقية ، لكن الإشارات إلى الشيطان فالاك موجود في بيت الراهبة تمتد إلى قرون مضت ، وعلى الرغم من أن الشيطان نفسه قد لا يكون حقيقيًا ، يمكننا على الأقل أن نتحقق من الأشياء التي يتوافق فيها التاريخ مع السينما والأشياء التي يختلفان فيها .
إد ولورين وارن : لقد ظهر المحققان غير العاديان إد ولورين وارن ، وهما الآن يحققان في الأمور الخارقة لأول مرة في دائرة الضوء ، بعد تحقيقهما الأول في القتل الفوضوي الشهير عام 1967م ، وعلى الرغم من أن الأحداث المرعبة التي يفترض أنها خارقة للطبيعة ، قد تم نشرها على نطاق واسع في وقت لاحق على أنها كانت غير حقيقية ، إلا أن شعبية كتاب The Amityville Horror لعام 1977م ارتفعت ، وبعد تحويله إلى فيلم عام 1979م قفزت القصة المرعبة للشيطان في دائرة الضوء من جديد .
غيتي إيدزإد ولورين وارن : ظهر هذا الوحش الشيطاني فالك مره أخرى في فيلم Warrens أو الجحور على الشاشة الكبيرة عام 2017م ، ويحكي Conjuring أو الشعوذه قصة أمريكية أخرى مشهورة ومثيرة للإعجاب ، وقد ثبت أنها حققت رعب هائل حيث أُنتجت سلسلة أفلام بأكملها تستند على الشيطان المرعب وتلك الشعوذة ، وكان شعارها “الأحداث القائمة على الأحداث الحقيقية” موجود فقط لتعزيز مبيعات التذاكر ، ومع ذلك فإن أصول Valak المخلوق الشرير التي ظهرت في سلسلة أفلام مثل “آخر القسط” و”الراهبة” تمتد إلى قرون .
فالك في التاريخ : تروي الراهبة قصة وجود شيطان يطارد ديرًا رومانيًا ، وهو يرتدي زي راهبة كاثوليكية حيث ظهر الشيطان لأول مرة في مسلسل وفيلم الشعوذة The Conjuring 2 ، حيث تمكنت شخصية لورين وارن من إيقافه لكي لا يعيث فسادًا ورمي به إلى الجحيم باستخدام اسمه: Valak .
أول إشارة معروفة عن هذا الاسم تأتي من القرون الوسطى بعنوان The Clavicule of Solomon ، حيث يصف البروفيسور أوين ديفيس كتاب جريمور بأنه “كتاب يحتوي على مزيج من التعويذات والتلازم والأسرار الطبيعية والحكم القديمة” ، ويصف كتابClavicule نفسه بأنه دليل على”الفن الاحتفالي للأرواح القائدة على حد سواء الخير والشر.
” وسليمان المشار إليه في هذا اللقب خاصة “grimoire” هو نفس الملك سليمان فقد اشتهر سليمان في الكتاب المقدس بحكمته ، وفي وقت ما من القرن الثاني قبل الميلاد ، انتشرت الفكرة بأن عالم المعرفة للملك شمل أيضًا أسرارًا معينة في علم التنجيم والسحر ، ويدرج grimoire اسم الشيطان فالك وأن الملك قهره في عهده ، ويتم تزويد القراء في هذا الكتاب بأسماء الشياطين وتعليمات لطرد .
شكل فالك : فالاك هو الشيطان الثاني والستين المدرج في كتاب الشعوذة ، والتي وفقًا لها “يبدوا مثل صبي مع أجنحة الملائكة ، يركب على رأس اثنان من التنانين ، وتصوير فالاك الأخير كراهبة هو اختراع محض من جانب فيلم شعوذه 2 لجيمس وان ، ووفقًا لوان أخبره لورين وارن الحقيقي عن “كيان طيفي” ظهر كدوامة فقرر وان أن يحمل الشكل زي كراهبة ليضعه بشكل أكثر مباشرة ، ويتعارض مع إيمان وارن الكاثوليكي ، ويظهر اسم الشيطان فالك في بعض الكتب ولكنها من ” الكتب المحظورة” في الفاتيكان .
وجاءت نظرة الكنيسة إلى النص على أنه غير ديني بل هرطقة ، ومع ذلك فقد أدت إلى استياء العديد من المحققين ، ورغم أنه تم العثور على grimoire كتاب الشعوذة والتعاويز وحظره من الكنيسة ، ألا إنه لا يزال في حوزة العديد من الكهنة الكاثوليك ، وعلى الرغم من حظره فقد ظل جريموري يتمتع بشعبية كبيرة في أوروبا ، وبالنظر إلى نجاح أفلام Conjuring ، يبدو أن محتوياته لا تزال تحمل نداءً مروعًا حتى يومنا هذا .
#تمت
المعجب السري
هي قصة حقيقة مرعبة عن فتاة لا تزال تجد ملاحظات وهدايا في خزانة المدرسة الخاصة بها ، فقد كان يومًا عاديًا في المدرسة عندما فتحت المراهقة كاتي خزانة ملابسها ، وُصدمت بعثورها على وردة حمراء واحدة ممدودة في الداخل ، وتحتها كانت هناك ملاحظة تقول : “من المعجب السري” ، كانت كاتي متحمسة للغاية لأنها لم يكن لديها صديق أو حبيب من قبل ، والآن هناك شخصٌ غامضٌ يحبها فكاد قلب الفتاة ينفجر من الفرح ! وكل يوم عندما تتفقد خزانة ملابسها كانت تجد شيئًا جديدًا في الداخل ، ففي بعض الأيام كانت تجد علبة شوكولاتة أو باقة من الورود ، وفي أيام أخرى كانت تجد قصيدة حب أو رسالة رومانسية ، وبعد مرور حوالي شهر كانت “كاتي” في شدة الاشتياق لتعرف من هو معجبها السري ؟ لهذا بعد ظهر أحد الأيام تركت كاتي ملاحظة في خزنتها ، وكتبت فيها : هل يمكن أن نلتقي في غرفة الطعام غدًا ؟ أنا فضوليه بشأن معرفة من أنت ؟ أجب بنعم أو لا ، وفي صباح اليوم التالي عندما فتحت كاتي خزانة ملابسها ، نظرت إلى المذكرة التي كتبتها ووجدت أن المعجب السري قد وضع علامة “لا”.
وتحتها كتب : “أنا آسف حبيتي الجميلة لكنني لا أستطيع المخاطرة بالكشف عن نفسي أمام المدرسة بأكملها ، ومع ذلك سألتقي بك في مكان أكثر خصوصية ، ستريني في منزلك الليلة ” ، شعرت كاتي من شدة فرحتها كما لو كانت كالفراشة ، وكستها سعادة غامرة ، لكنها كانت متوترة بعض الشيء .
فقد كان من المقرر أن يخرج والداها لتناول العشاء في تلك الليلة ، وفكرت أنها ستكون وحدها في المنزل عندما يحضر المعجب السري ، لذا قررت أن تطلب من صديقتها المفضلة أليسون أن تأتي وتشاركها لحظتها ، وبعد المدرسة ذهبت كاتي مباشرة إلى المنزل وبدأت في الاستعداد ، وبعد وقت قصير من مغادرة والديها المنزل وصلت أليسون إلى الباب الأمامي .
وكانت حينها كاتي تستعد لمقابلة حبيبها السري ، فساعدتها أليسون الفتاة المثيرة على تصفيف شعرها ورسم أظافرها ووضع الماكياج ، وانتظروا بصبر لبضع ساعات إلى أن يرن جرس الباب ، وبدؤوا يتساءلون متى سيظهر المعجب السري ، وانتظرت الفتيات بفارغ الصبر وشاهدن فيلمًا لإبعاد عقولهن عنه ، وعندما دقت الساعة منتصف الليل ، يأست كاتي عن رؤية أميرها الساحر .
وأخبرت أليسون صديقتها أنها متعبة وسيتوجب عليها العودة إلى المنزل ، فودعتها كاتي عند الباب ثم ذهبت إلى الطابق العلوي لارتداء ملابس النوم ، وفجأة عندما كانت تستعد للنوم ، سمعت ضوضاء في الطابق السفلي فافترضت أن والديها قد عادوا إلى المنزل مبكرًا ، ثم سمعت صوت خطى تصعد على السلالم ثم أصدر باب غرفة نومها صريرًا عند فتحه .
وفي ضوء القمر ظهر صبي وسيم في سن المراهقة ثم قال : “مرحبا كاتي ” فابتسمت ابتسامة اعتلت وجهها ، “ثم قال لها أنا المعجب السري الخاص بك : ، جلست كاتي في السرير وفركت عينيها وهي لا تكاد تصدق ، فسار الولد الوسيم إلى سريرها واحتضنها ، وكانت يداه تعلقان على كتفها بإحكام ويفرك خده على وجهها ، فكانت مكن أن تشعر بأنفه الساخن على رقبتها .
ثم همس بهدوء في أذنها قائلًا : “لا أعرف كيف أخبرك بهذا ، لكني وقعت في حب شخص آخر ” ، وقبل أن تتاح لها فرصة للرد شعرت بألم حاد في صدرها ، ونظرت إلى أسفل فوجدت ذلك الصبي قد طعنها بسكين ، وبينما كان الدم ينزف من فمها انهارت على السرير وكافحت من أجل التنفس ، ثم قال لها ببرود : “أنا آسف ، لقد كنتي رقم ثلاثة ولكن حان الوقت للانتقال إلى الرابع “.
ثم سحب السكين من صدرها ، فانحسرت الحياة من عروقها وانتشر الدم على سريرها ، وحاولت كاتي أن تتكلم لكنها لم تستطع ثم قال لها الصبي : “وداعًا حبيبتي” ، بينما كان يغادر بهدوء من غرفة نومها وهرب في الظلام دون أن يراه أحد ، وعندما عاد والدا كاتي إلى المنزل ، وجدوا ابنتهما مقتولة في غرفتها ، وبدأ الأب والأم في الصراخ والبكاء فقد تم قتل ابنتهما الوحيدة بوحشية .
كانت كاتي غارقة بالدم وهناك وردة حمراء موضوعة بين أسنانها ، وبعد شهر عادت أليسون إلى المدرسة حيث استغرق منها الأمر وقتًا طويلاً ، للتعافي من قصة قتل صديقتها المفضلة ، وعندما فتحت خزانة ملابسها ، صُدمت لإيجاد وردة حمراء واحدة ممدودة في الداخل ، وتحتها كانت هناك ملاحظة مكتوب عليها “من معجبك السري”
#تمت
وفي صباح اليوم التالي عندما وصلت إلى المدرسة ، أخبرني المدير أنه وجد دجاجة مصابة بالسياج فهززت رأسي وقلت أن هذا الأمر لن يتوقف أبدًا ، وفي وقت لاحق من ذلك اليوم وأثناء استراحة الغداء ، كان الأطفال يلعبون في الفناء وكان دوري هو الإشراف عليهم ، فلاحظت أن فتى قريب مني توقف فجأة عن مساره ونظر في السماء وقال : “إنه هيساروكي” .
وتم تمرير الرسالة حول الملعب من طفل إلى طفل يقولون : “هيساروكي ، هيساروكي ، هيساروكي” ، ثم توقف الأطفال عن اللعب وغطوا عيونهم بأيديهم ، وكان بعضهم يقفون وبعضهم الآخر يجلس ، لكن جميعهم كانوا بلا حراك وكانت فترة بعد الظهر مشمسة مشرقة ، لكن الصمت المضطرب أرسل قشعريرة أسفل عمودي الفقري ! وجلست أمام الصبي الأقرب لي وقلت له : “لا أرى أي شيء من هو هيساروكي؟ فلم يجيب الولد لذلك سحبت يديه بعيدًا عن عينيه ، وأنا أقول بإصرار : أريد أن أعرف قلت من هو هيساروكي؟ فتمتم الولد وهو يحاول تغطية عينيه بيديه : لا أعلم فأمسكت معصميه وأوقفته وسألته مره اخرى “من هو Hisaruki؟” فأوقف الصبي فجأة أصابع السبابة من كلتا يديه ورفعهما أمام وجهي ، ثم فجأة حاول أن يضعهم في عيني ولكن لحسن الحظ تمكنت من تحريك رأسي إلى الجانب ، وتفادىت الهجوم وقبل أن تتيح لي فرصة للرد ، فلت الفتى من قبضتي وبدأ في وضع أصابعه في عينيه ليفقأهما ، فصارعته على الأرض وحاولت معه محاوله يائسة لمنعه من دس عينيه ثم صرختُ: “ساعدوني فجاء أحد المعلمين الآخرين وهو يركض ، وتمكنا من إخضاع الصبي و أخذناه إلى المستشفى وتمكّن الأطباء من إنقاذ عينيه ، بعد ذلك توقفت الحيوانات عن الظهور على المسامير على السياج الحديدي ، ولم يذكر أي من الأطفال “هيساروكي” مرة أخرى ، وبين الحين والآخر كنت أراهم يغطون عيونهم عندما كانوا في الخارج في الملعب .
لكنني حاولت تجاهل ذلك ، وفي بعض الأحيان كنت لا أزال أجد بعض السحالي والحشرات الصغيرة معلقة على السياج الحديدي ، لكنني اخترت تجاهل ذلك أيضًا ولم استجوب أبداً أي من الأطفال عن “هيساروكي” مرة أخرى ، فهناك بعض الأشياء التي يجب ألا أن نعرفها .
#تمت
أسطورة إينوجامي
Inugami أو “Dog God” هي أسطورة حضرية يابانية تعني روح الكلب ، وهي عن لعنة قوية للغاية يتم إنشاؤها عندما يتحول الكلب إلى روح شريرة ، وتلك الأسطورة معروفة على نطاق واسع في غرب اليابان من القدم حتى السنوات الأخيرة ، فكان يُعتقد فيها غالبًا في محافظة أوتا الشرقية ، ومحافظة شيماني .
وجزء من محافظة كوشي في شمال شيكوكو ، وعلاوة على ذلك توجد آثار الاعتقاد في تلك الأسطورة أيضًا في بعض المناطق مثل ياماغوتشي ، فقد ظلت تنتشر حتى تجاوزت جزر ساتسونان على طول الطريق إلى محافظه اوكيناو و، وفي مقاطعة ميازاكي ومنطقة كوما وفي كانجي تكتب باسم狗 神 .
تحذير : لا تحاول القيام بهذه الطقوس لأنها شديدة الشر وتنطوي على قسوة فظيعة ضد الحيوانات ، والإضرار بالحيوان أمرٌغير قانوني ناهيك عن الخطأ الأخلاقي ، ولهذا يجب إبلاغ الشرطة عن أي شخص يؤذي حيوانًا .
إينوجامي : إينوجامي هو لعنة يابانية قديمة جدًا لا أحد يعرف متى نشأت أو ظهرت بالفعل ، ولكن الأكيد أنه بحلول فترة الملك هييان في اليابان (794 م – 1185 م) تم حظر طقوسها لما فيها من ضرر على الحيوانات ، ولكن هناك من يقول أنه لا تزال هناك بعض المناطق في اليابان تمارس هذه الطقوس حتى الآن .
طقوس إنشاء إينوجامي : أولا : يتم دفن كلب حي في الأرض حتى رقبته ، ثم يتم وضع اللحم النيئ أمام الكلب ، بعيدًا عن متناوله بحيث يستطيع الكلب رؤية الطعام ، لكن لا يمكنه أكله ، ثم يتم تجويع الكلب لعدة أيام ، وبمجرد أن يصل الكلب للغضب الشديد ويصل إلى حالة الإعياء والحمى ، يتم قطع رأسه بسيف ياباني ، وبعد أن يطير رأس الكلب يتم وضع الطعام بين أسنانه .
وبعدها يتم دفن رأس الكلب في مفترق طرق ، حيث يسير عليه الكثير من الناس فهذا يعمل على زيادة وتكثيف ضغينة الكلب ، ثم يتم حفر رأس الكلب وحرقه في الفرن حتى يصبح كل ما تبقى منه هو فقط الجمجمة ، وبعدها يتم وضع الجمجمة في وعاء ويعبد مثل الإله .
وهكذا سيتحول الغضب الناجم عن تجويع الكلب إلى لعنة قوية ، وبهذا يكون الشخص الذي يتملكه “إينوجامي” مملوكًا وسوف يحقق رغباتك ، كما أن المصابين بلعنة إينوجامي يمكن تشغيلهم للعض حتى الموت ، والشخص الذي يُقتل من قبل إينوجامي سيكون به علامات العض في جميع أنحاء جثته ، ويمكن أن يصيب إينوجامي البشر الغير مستقرين عاطفيًا .
فإذا كان هناك شخص ما يتملكه إينوجامي ، فإنه سوف يبدأ في التصرف بشكل غريب ، وسوف يعاني من ألم في الصدر واليدين والقدمين ، وسوف يهزّ أكتافه فجأة وقد يبدأ في النباح مثل الكلب ، والناس الذين صنعوا إينوجامي سيحافظون على سلامتهم بإخفائها في منزلهم ، في غرفة التخزين أو تحت السرير أو حتى في خزانة الأدراج أو في قفص .
وهناك أيضًا اثنين من الاختلافات الطفيفة الأخرى ، التي يمكن استخدامها لإنشاء إينوجامي ، فيمكن بدلًا من دفن الكلب في الأرض أن يتم تقييده إلى عمود ويترك الطعام بعيدًا عن متناول يده ، وفي النهاية يضطر الكلب الجوعان للقتال حتى الموت على طبق من السمك مع كلب أخر .
وبعد أن يقتل كلب واحد الآخر فإنك تعطي السمكة للكلب الفائز ، وأثناء تناوله الطعام تقطع رأسه بسيفك ، وبمجرد إنشاء إينوجامي لا يمكنك التخلص منه ، ويجب إبقاء إينوجامي في الأسرة ويمرر من خلال سلالة الدم بالأسرة ، حتى لا يضرك و يتم استدعائه بقول إينوجامي ، إينوجامي ، موشي .
#تمت
الكرة البيضاء
كانت هناك عائلة صغيرة تتألف فقط من أم وابنتها الصغيرة ، وقد انتقلتا في يوم من الأيام للعيش في منزل صغير بغابة سان فرناندو San Fernando ، وكانت الأم ترغب في الحصول على مكان أكبر داخل المدينة للعيش به ، ولكنها للأسف لم تكن تمتلك سوى القليل من المال الذي اشترت به ذلك المكان الخرب .
بدت جدران المنزل بيضاء ، وقد تم هجره لفترات طويلة ، وبمجرد وصول الأم وابنتها إلى ذلك المنزل ؛ زارتهما امرأة عجوز بدت غامضة ، وادعّت أنها تعيش في مكان قريب جدًا منهما ، وتحدثت إلى الابنة التي تُدعى ماريان Marian قائلة : لديّ تحذير لكِ يا صغيرتي ، عندما تخرجين إلى الغابة وتشاهدين كرة بيضاء ؛ فلا تحاولي أبدًا ملاحقتها ، بل من الأفضل ألا تذهبي إلى الغابة .
اعتقدت والدة ماريان أن تلك السيدة العجوز مجنونة ، على الرغم من أنها فضلّت الحديث معها من باب المجاملة ، وفي النهاية فضلّت أيضًا أن تجعل ابنتها لا تخرج من المنزل لأن شيئًا ما قد يصيبها بسوء في الخارج ، وفي اليوم التالي ذهبت الأم للاستحمام ، واستغلّت ماريان هذه اللحظات لتستكشف المكان .
وبينما كانت الأم في الحمام شاهدت قطرة صغيرة من الدم تسقط في الماء ، فقررت أن تترك المكان على الفور وهي تشعر بالانزعاج ، ثم نظرت في السقف لترى كرة بيضاء كبيرة يتم سحبها ، فسارعت إلى الخروج من الحمام ، حيث وضعت رداءها على جسدها لتدعو ابنتها ماريان ، وفجأة سمعت صوت شيء يتحرك خلفها حتى بدا على كتفها .
كانت الكرة البيضاء تقترب منها مرتدة من العدم ، فركضت المرأة فوق الدرج وهي تشعر بالرعب ، حتى تعثرّت قدماها ولم تتحكم في نفسها فسقطت ، لتنتهي حياتها في ذلك المكان ، ولم تشعر ماريان بما حدث ، حيث أنها كانت في ذلك الوقت تسير داخل الغابة ، حتى سمعت هي الأخرى صوت شيء يقترب منها .
رفعت ماريان رأسها وقد شعرت بالصدمة حينما رأت كرة بيضاء تنتقل من فرع إلى آخر بين الأشجار ، كما لو كانت هناك أيدي غير مرئية تتلاعب بها بهذه الطريقة ، شعرت الفتاة بالخوف وبدأت تركض ، ولكنها كلما ابتعدت كانت الكرة الشيطانية تقترب منها ، وتوقفت أمام شجرة البلوط الوارفة ، وسمعت صوت في الأعلى .
حينما نظرت ماريان إلى أعلى وجدت فتاة أخرى ذات بشرة شاحبة اللون متسلقة على الشجرة ، وكانت تلك الفتاة تحدق بها ، فصرخت ماريان وحاولت الهروب ، ولكن الفتاة انقضّت عليها من أعلى الشجرة وبدأت تخدش جسدها ، صرخت ماريان لوقت طويل ، ولكن صدى صرخاتها كان بعيدًا في الغابة ، حتى ساد الصمت نهائيًا .
في ذلك الوقت كانت هناك جثتان بلا حياة ، حيث أصبحت واحدة موجودة في وسط الغابة ، بينما الجثة الأخرى كانت في المنزل المحاط بالجدران البيضاء ، ثم ظهرت المرأة العجوز مرةً أخرى خلف شجرة البلوط ، وهي نفس السيدة التي زارت ماريان ووالدتها ، وكانت تضحك بصعوبة ، ثم صرخت وهي تحدق في أظافرها الحادة المليئة بالدم قائلة : لقد فعلت هذا مرة أخرى .
#تمت