520
💠 کانال حفظ و نشر آثار شاعر و مداح اهلبیت محمود شریفی 💠 تبادلات: @alimanaghebi
#شعر_آئینی
#مربع_ترکیب
#ولادت_حضرت_علی_ع
اگر حريم كعبه را به چشم دل نظر كنى
به بال عشق يك نفس سوى حرم سفر كنى
فرشتگان نور را به جشن شب خبر كنى
شب طلوع مهر را به خرّمى سحر كنى
به كعبه سبز مى شود سرو سهى سرمدى
ببين به روى مرتضى ، تبسم محمدى
به دامن بنت اسد تجسم دعا ببين
شكفته روى دست او غنچه ی هل اتى ببين
خدا اگر طلب كنى على نگر خدا ببين
به چشم او نگاه كن ، زلال انما ببين
به پايبوس مقدمش تمام خنده شد زمين
دوباره مست شد زمان دوباره زنده شد زمين
خيل ملك ترانه خوان به بام كعبه در نوا
سرود اهل آسمان ، الا على لافتى
كعبه طواف مى كند به دور او چه با صفا
زمزم شوق ريزد از ديده ی مروه و منا
شب است شام قدر يا شب ولات على
بسته تمام ماسوا كمر به خدمت على
على كه نام عاليش ورد شب و پگاه من
على كه فيض لطف او در همه جا پناه من
علىكه سوى دست او خيره شده نگاه من
پاك شود به كوثر نگاه او گناه من
شهپر جبرئيل شد پرند گاهواره اش
چشم شده كون و مكان ، مگر كند نظاره اش
علىخداى عشق من كه جان من فداى او
علىكه شعله زد به شب ، نواى نالههاى او
ببين كنار چاهها هنوز رد پاى او
سخا و بذل و جود هم ، چنان که من گداى او
مرشد جبريل امين ، دست خداى ذوالمنن
على امير مومنين ، ابوالحسين ، ابوالحسن
آنكه ملك به لامكان عاشق روى او بود
مطاف مهر و اختران به گرد كوى او بود
زنگ در بهشت هم نام نكوى او بود
كوثر اشك قدسيان آب وضوى او بود
علىاست منشى قضا، علىاست كاتب قدر
على است جلوه خدا ، على فراتر از بشر
✍#کمیل_کاشانی۱۳۷۸
📚#سرود_فرشته_ها
https://eitaa.com/komilkashani
روضه_حضرت_سلطانعلی_بن_امام_باقر_ع
#مشهد_اردهال
#مراسم_سنتی_مذهبی_قالیشویان
#کمیل_کاشانی
#محمود_شریفی
#وارثان_شهادت
🆔 @komeilkashani
💠کلیپ تصویری
🔹شعر خوانی : حاج محمود شریفی " کمیل "
▪️در رثاء حضرت سلطانعلی ابن امام باقر " ع"
🔸کاری از خادمین آفتاب
🆔 @khademineaftab.kashan
🆔 @komeilkashani
#شعر_آئینی
#غزل
#حضرت_سلطانعلی_ابن_امام_باقر_ع
عطر حضور داشت نفس های آخرش
آغوش جان گشود جنان در برابرش
تنگ غروب "دره ی ازناوه " شوق وصل
پیچید شور نعره ی الله اکبرش
سلطانعلی ادامه ی خط حسین بود
در این مسیر خون خدا بود رهبرش
جان داد یک قبیله ی عاشق به پای او
در غربتی عجیب که سخت است باورش
کرببلای دیگر شیعه شد اردهال
یک باغبان و این همه گلهای پرپرش
حسن ختام بهتر از این می شود مگر ؟
در سجده بود کز تن او شد جدا سرش
در جمعه ای که جلوه ی شور و شعور بود
پیچیده شد به قالی اندوه پیکرش
جان ها فدای غربت جدش که بارها
سیلی زدند بعد شهادت به دخترش
اشک "کمیل" اگر که نمی شد روان ز چشم
می سوخت در شراره ی اندوه دفترش
ﮐﻤﯿﻞ کاشانی
@komeilkashani
#روضه
#حضرت_سلطانعلی_ابن_امام_محمد_باقر_ع
#کمیل_کاشانی
#محمود_شریفی
🆔 @komeilkashani
▪️کلیپ تصویری
▪️در رثاء شهید اردهال
▪️شاعر : حاج محمود شریفی" کمیل"
🕌 کاری از : مرکزفرهنگی و قرآنی
آستان مقدس حضرت علی ابن امام باقر " ع"
🆔 @aliebnebagher
🆔@komeilkashani
🏴کلیپ تصویری
▪️ به مناسبت ۲۷ جمادی الثانی
#حضرت_سلطانعلی_ابن_امام_باقر "ع"
🎤 حاج محمود شریفی ( کمیل )
🕌 کاری از مرکز فرهنگی و قرآنی
آستان حضرت سلطانعلی ابن امام باقر " ع"
🆔 @aliebnebagher
🆔 @komeilkashani
#حضرت_علی_ابن_امام_محمد_باقر_ع
#مشهد_اردهال_کاشان
💠مختصری در باره ی سفیر الامامین
حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر «ع»
🔹از مدینه تا کاشان
بیش از یک قرن از تبلور اسلام می گذشت علی رغم نفوذ حکومت بنی امیه در ایران تشیع علوی قلبها را آشیانه ی خود کرده بود . در بخشی از ایران مرکزی ( دارالمومنین کاشان – فین و چهل حصاران ) تشنگان کوثر ولایت چشمه ساری را آرزو می کردند تا از فیض جاری آن روح عطشناک خود را سیراب کنند و این عطش سبب شد تا کاروانی را به سرپرستی «عامر بن ناصر فینی» به مدینه فرستادند و از امام باقر تقاضای مرشد و خضر راه کردند .
آن حضرت پسرش ( علی ) را به همراه آنان فرستاد . حضور حضرت در منطقه ی کاشان که سه سال ( ۱۱۳ الی ۱۱۶هجری قمری ) به طول انجامید سبب استحکام ریشه ی اعتقاد ی مردم به آستان مقدس اهل بیت شد و منبرهای ارشادی آن بزرگوار که خود از دریای معرفت و عصمت نوشیده بود موج حرکتی عمیق را به راه انداخت که در تموج آن ، پایه های حکومت وقت لرزید و چاره ای جز ترور فیزیکی سفیر ولایت ندیدند .
حضرت سلطانعلی برای آنکه از حرارت گرم کویر آسوده باشند فصل تابستان به منطقه ی اردهال کوچ می کردند و جمعه ها در آنجا نماز جمعه را اقامه می کردند و محل سکونت و خیمه گاه ایشان هم در محل زیارتگاه کنونی قرار داشته است . لازم به تذکر است که منطقه ی اردهال مورد عنایت اهل بیت بوده است و کلامی از امیر المومنین علی علیه السلام در خطبه ی ملاحم و سخنی از امام رضا (ع) به موسی ابن خزرج در توصیف آن دیار به ما رسیده است
قبله ی هشتم به وصف آن دیار
گفت : نعم الموضع ور اردهار
در هر حال توطئه شکل گرفت و در مبارزه ای نابرابر در ( 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری )به شهادت حضرت منجر شد . در این حماسه که شباهت زیادی به حماسه ی حسینی داشت ، مردانی از روستای خاوه ی اردهال در رکاب محبت شهید شدند .
منطقه ی کاشان از دیر باز به صنعت «قالی بافی» اشتغال دارند . پیکر پاک و غرقه به خون شهید اردهال را مردم فین که به علت مسافت طولانی با تاخیر رسیده بودند به همراه بازماندگان اهالی خاوه ی اردهال در قالی ارادت پیچیدند و به خیمه گاه تشییع کردند و همراه دیگر شهدا به خاک سپردند و قالی را در چشمه ای به نام (باریکرسف )که نزدیکی خیمه گاه بود شستند و بر روی مزار پهن کردند و این آغازی شد بر حرکتی نمادین و مقدس که قرن ها از قدمت آن می گذرد .
https://eitaa.com/komilkashani
■ فایل صوتی
■ مراسم عزاداری ایام فاطمیه 1447
🎤حاج محمود شریفی
■ خدا را شکر می گویم گرفتار حسینم من
🕌محبان فاطمیه سلام الله علیها کاشان
🎼گروه صدابرداری طنین
🆔 @komeilkashani
■ فایل صوتی
■ مراسم عزاداری ایام فاطمیه 1447
🎤حاج محمود شریفی
■ روضه عیادت سلمان
🕌 محبان فاطمیه سلام الله علیها کاشان
🎼گروه صدابرداری طنین
🆔 @komeilkashani
#شعر_آئینی
#غزل
#علامه_طباطبایی_ره
یاد باد آنکه دلش آینه معنا بود
پاک چون پهنه پر عاطفه دریا بود
حکمت و فلسفه در باور او جریان داشت
فقه در جاری اندیشه او پویا بود
" او به سرچشمه خورشید ، نه خود ره پیمود "
رهگشای قدمش پرتوی از بالا بود
گوشه حجره جهانی به تفکر مشغول
سر فرو برده در اندیشه ناپیدا بود
چشم اشراقی او غیر خدا هیچ ندید
روح افلاکی او جلوه ی کرمنا بود
خنده ی حور نشد رهزن او گاه قنوت
وقف تسبیح و دعا بود دل او تا بود
یادگار قلمش معجز (الميزان) است
فیض قرآن ز نبوغ قلمش پیدا بود
#کمیل_کاشانی
💠 ۲۴ آبان ماه سالگرد ارتحال ملکوتی علامه طباطبایی " ره"
https://eitaa.com/komilkashani
#شعر_آئینی
#غزل
#حضرت_زهرا_س_
زهرا اگر نبود كرامت ثمر نداشت
نخل بلند باغ خدا برگ و بر نداشت
زهرا اگر نبود به ديوان روزگار
شعر خدا كنايه و مضمونتر نداشت
زهرا اگر نبود زمين سوت و كور بود
هفت آسمان ستاره و شمس و قمر نداشت
زهرا اگر نبود شقايق نمىشكفت
باغ بهشت ، لاله و گلهاىتر نداشت
زهرا اگر نبود خدا شاهد است كه
كعبه حطيم و زمزم و خيف و حجر نداشت
خير كثير ، كوثر دامان فاطمه است
زهرا اگر نبود شجاعت پسر نداشت
روح الامين كه محرم اسرار سرمدى است
بى اذن در حريم حضورش گذر نداشت
از تار چادرش پر و بالى تهيه كرد
ورنه براى سير و سفر بال و پر نداشت
آدم بدون ذكر توسل به فاطمه
از شرح راز «عالم أسما» خبر نداشت
دست خليل دامن احسان او گرفت
از شعلههاى سر زده بيم خطر نداشت
يكبار هم بدون خدا حافظى از او
پيغمبر خدا ز مدينه سفر نداشت
اى واى من كه سفره ی دنيا براى او
رزقى به غير زحمت و خون جگر نداشت
در ازدحام فتنه و غوغاى شعله ها
زهرا اگر نبود ولايت سپر نداشت
وقتى قرار شد كه بميرد براى عشق
سيلى كه هيچ ، واهمه از ميخ در نداشت
مردانه ايستاد اگر چه شكسته شد
تا آخرين نفس ز على دست بر نداشت
هفتاد و پنج يا نود و پنج ، هرچه بود
شبهاى پر ستاره زهرا سحر نداشت
آن شب كه از كوير فنا كوچ كرد و رفت
هجده بهار ، ياس على بيشتر نداشت
شعر (كميل) ، بى نظرِ لطف فاطمه
در سينههاى سوخته هرگز اثر نداشت
#کمیل_کاشانی
https://eitaa.com/komilkashani
#حضرت_جعفر_طیار_علیه_السلام
برای شخصیت ممتاز و برجسته حضرت جعفر طیار علیهالسلام، فضائل والایی در لسان حضرات معصومین علیهمالسلام ذکر شده است که به اختصار چند مورد را ذکر کنیم:
▪️خُلقاً و خَلقاً شبیه پیامبر...
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله به حضرت جعفر طیار فرمودند:
🔹أَشْبَهْتَ خَلْقِی وَ خُلُقِی یَا جَعْفَرُ.
🔹 ای جعفر! تو هم به لحاظ چهره هم به لحاظ اخلاق شبیه من هستی.(۱)
■ بازوی چپ امیرالمؤمنین علیهالسلام در روز محشر...
در روایت آمده است:
🔹... عَلِیّ علیهالسلام یَرِدُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَلَی نَاقَةٍ مِنْ نُوقِ الْجَنَّةِ... حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ عَنْ یَمِینِهِ وَ جَعْفَرٌ الطَّیَّارُ عَنْ یَسَارِهِ
🔹امیرالمومنین علیهالسلام در روز قیامت سوار بر ناقهای از ناقههای بهشتی وارد محشر میشود؛ حضرت حمزه علیهالسلام از سمت راست او و حضرت جعفر علیهالسلام از سمت چپ او حرکت میکنند.(۲)
■ گریه حضرت زهرا سلاماللهعلیها در مصیبت او...
بعد از شهادت جعفر طیار علیهالسلام، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله به خانه أسماء رفته و به او تسلیت گفتند،
🔹دَخَلَتْ فَاطِمَةُ وَ هِیَ تَبْکِی وَ تَقُولُ وَا عَمَّاهْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ عَلَی مِثْلِ جَعْفَرٍ فَلْتَبْکِ الْبَوَاکِی.
🔹در این هنگام فاطمه زهرا سلاماللهعلیها وارد خانه أسماء شد و گریه میکرد و میفرمود: « ای وای عمو »؛ رسول خدا صلیاللهعلیهوآله به او فرمودند: گریهکنان بر مثل جعفر، باید هم گریه کنند. (۳)
■ پُشت امیرالمومنین علیهالسلام در داغ او شکست...
بر پایه روایتی، هنگامی که امیرمومنان علیهالسلام خبر شهادت برادرش، جناب جعفر طیار علیهالسلام را شنید، با گریه فرمود:
🔹اَلآنَ اِنقَصَمَ ظَهري ؛ اکنون کمرم شکست!(۴)
■ اگر بود، نمیگذاشت حق مولا علی علیهالسلام را غصب کنند...
إمام باقر علیهالسلام در روایتی فرمودند:
🔹 أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ حَمْزَةَ وَ جَعْفَراً کَانَا بِحَضْرَتِهِمَا مَا وَصَلَا إِلَیْهِ وَ لَوْ کَانَا شَاهِدَیْهِمَا لَأَتْلَفَا نَفْسَیْهِمَا
🔹اما به خدا قسم، اگر حمزه و جعفر در ماجرای غصب خلافت حاضر بودند، آن دو نفر [ابوبکر و عمر] هرگز به آن چه که به آن دست یافتند، نمیرسیدند، حتی اگر میدیدند (آن دو نفر چه کردند) از جان خویش گذشته و آنان را به قتل میرساندند.(۵)
💠 منبع :
📖(۱)و(۳) بحارالانوار ج۲۲ ص۲۷۶
📖(۲)بشارة المصطفی،ص۱۵۹
📖(۴)شجرة طوبی، حائری، ص۲۸۵.
📖(۵)الکافی، ج۸ ص۱۹۰
https://eitaa.com/komilkashani
🔹مفهوم ادب در کلام امام حسین «ع» 🔹
درباره ی «ادب» از امام حسین(علیه السلام) پرسیدند
حضرت فرمود:
هُوَ اَن تَخرُجَ مِن بَیتِکَ، فَلا تَلقی اَحَداً اِلّا رَأیتَ لَهُ الفَضلَ عَلَیکَ؛
ادب آن است که از خانه که بیرون می روی، هیچ کس را دیدار نکنی مگر اینکه او را برتر از خودت پنداری.
موسوعة کلمات الامام الحسین(علیه السلام)، ص750
🔹شرح حدیث:
از آفتهای خطرناک برای روح انسان، «خودبرتربینی» است.از این صفت در روایات، با تعبیر «عُجب» هم یاد شده است. کسانی که این صفت را دارند، خود را از همه بهتر، خوب تر، خالص تر، داناتر و نیکوکارتر می دانند. از این رو، پیوسته به بدگویی و غیبت دیگران می پردازند و از عیوب خویش غافلند و به مثابه ی این ابیات:
سیر یک روز طعنه زد به پیاز
که تو مسکین چقدر بدبویی
گفت از عیب خویش بی خبری
زین ره، از خلق عیب می جویی
از همه ایراد می گیرند، ولی حاضر نیستند کسی از آنان انتقاد کند، چون خود را بی عیب می پندارند.نقطه ی مقابل این صفت، که امام از آن به عنوان «ادب» یاد می کند، آن است که همه را بهتر و برتر از خود پندارند و در نتیجه به دیده ی حقارت به آنان نگاه نکند و به نکوهش آنان نپردازد.این نگرش، انسان را متواضع بار می آورد و از خودخواهی و غرور می رهاند. اگر کسی با این دیدگاه با افراد روبه رو شود، رفتاری متعادل و احترام آمیز خواهد داشت. در حدیث است که خداوند، ولیّ خود را در میان مردم پنهان کرده است، بنابراین هیچ کس را نباید حقیر شمرد و به دیده ی حقارت به او نگریست زیرا شاید او از اولیای خدا باشد و تو نشناسی.خود برتربینی، انسان را به غیبت و توهین و تحقیر دیگران می کشاند.نداشتن عُجب و خودپسندی، ریشه ی تواضع و فروتنی است.دیگران را بزرگ و عزیز بشماریم، تا بزرگ و عزیز شویم.
🔹منبع:
حکمت های حسینی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام حسین علیه السلام)، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی
@komeilkashani
#شعر_آیینی
#غزل
#حضرت_معصومه_س
گاه گاهی جبرئیل اینجا کبوتر میشود
خاکبوس دختر موسی ابن جعفر میشود
قم بهشت آرزوی هر پریشان خاطری است
عافیت خواهی اگر ، اینجا میسر میشود
سال ها علامه پای این ضریح افطار کرد
بوسه از درگاه او قند مکرر میشود
عصمت و شرم و نجابت ارث او از فاطمه است
در صفات و خُلق ، دختر عین مادر میشود
در وقار و صبر ، تمثال شریف زینب است
در کمال علم ، تالی تلو حیدر میشود
حضرت معصومه هم شأن نزول کوثر است
در زلال مهر او دلها مطهر میشود
در مَثَل آئینه آئینه است کوچک یا بزرگ
هر که انکار مقامش کرد کافر میشود
یک اشارت از نگاهش بانی فیضیه شد
دست لطفش امتداد فیض کوثر میشود
نام او را چون به حاجت بر زبان می آورم
باغ جانم از نسیم او معطر میشود
تا زند جوش شفاعت زمزم احساس او
عرصه ی محشر " کمیل" ، آن لحظه محشر میشود
کمیل کاشانی
🆔 @komeilkashani
🔹تضمین غزل زیبای استاد شهریار تبریزی تقدیم به محضر مولی الموحدین امیر المومنین علیه افضل صلوات المصلین ...🔹
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
به نجف رساندم امشب دل درد آشنا را
که به خاکبوست آرم نفس شکسته پا را
مدد از خدا گرفتم که بگویم از تو یارا
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را
که به ماسوا فکندی همه سایه ی هما را
جلوات اولیا را به جمال او جلی بین
و بهشت آرزو را به ولایت ولی بین
به زلال مهرش آیینه ی قلب ، صیقلی بین
دل اگر خدا شناسی همه در رخ علی بین
به علی شناختم من به خدا قسم خدا را
به مدیح او خدایا قلمم ز پا نماند
دل من ز عشق مولا نفسی جدا نماند
اگر آستین فشاند به جهان گدا نماند
به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند
چو علی گرفته باشد سر چشمه ی بقا را
به مصاف او کسی که برود رود به مسلخ
ز نهاد دشمن او به فلک رسیده آوخ
چکنم بدون لطفش دم مرگ و قبر و برزخ
مگر ای سحاب رحمت تو بباری ارنه دوزخ
به شرار قهر سوزد همه جان ماسوا را
به پناه ، لنگر دل ، به کرانه ی علی زن
به امید تکیه هر لحظه به شانه ی علی زن
نفسی اگر زنی تو ، به بهانه ی علی زن
برو ای گدای مسکین در خانه ی علی زن
که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را
غم عشق جاودانش که سرشته با گل من
اگر عاشقی بفهمی که چه کرده با دل من
همه جاست مهر رویش به یقین مقابل من
به جز از علی که گوید به پسر که قاتل من
چو اسیر توست اکنون به اسیر کن مدارا
علی است آنکه باشد بری از همه معایب
به رسول حق مشیر است و وزیر و یار و نایب
نشود دل زلالش ز حضور دوست غایب
به جز از علی که آرد پسری ابوالعجایب
که علم کند به عالم شهدای کربلا را
علی است شاه مردان و امیر سرفرازان
علی است سر مستی و دلیل دلنوازان
علی آنکه دل سپردند به مهرش عشقبازان
چو به دوست عهد بندد ز میان پاکبازان
چو علی که می تواند که به سر برد وفا را ?
نه فقط کلیم ذوقم به کمال مدح او ماند
که ملک به عرش هم در حرم علی پر افشاند
چو خدا به صبح خلقت علی یا علی به لب راند
نه بشر توانمش گفت نه خدا توانمش خواند
متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را
شده جبرییل از اول به نجف مقیم رحمت
ملکوت آرزوهاست در این حریم رحمت
به مشام جان رسید از حرمش شمیم رحمت
به دو چشم خونفشانم هله ای نسیم رحمت
که ز کوی او غباری به من آر توتیا را
به خدا در اهتزاز است به بام دل لوایت
همه عمر عاشقانه زده ام دم از برایت
زده مرغ جان من پر ، شب و روز در هوایت
به امید آنکه شاید برسد به خاک پایت
چه پیام ها سپردم همه سوز دل صبا را
نفس تو خرج می شد به هوای مستمندان
که علی علی علی بود ، نوای مستمندان
چقدر به دوش بردی تو غذای مستمندان
چو تویی قضایگردان ، به دعای مسمندان
که ز جان ما بگردان ره آفت قضا را
من و ذکر نام مولا که جلا دهد به قلبم
من و یاد او که باشد به دل شکسته مرهم
به مسیح می دهد روح و ز نوح می برد غم
چه زنم چو نای هر دم ز نوای شوق او دم
که لسان غیب خوش تر بنوازد این نوا را
من و خلوت تهجد من و سوز و اشک و آهی
به امید یک تبسم ، به اشاره ای ، نگاهی
که برای من نمانده است به غیر تو پناهی
همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی
به پیام آشنایی بنوازد آشنا را
به "کمیل" داده از لطف ، به نوکریش منصب
شده کوله بار عمرﻡ ز عطای او لبالب
ﮐﻪ به دل نهفته دارم ز غمش هزار مطلب
ز نوای مرغ یا حق ، بشنو که در دل شب
غم دل به دوست گفتن چه خوش است شهریارا
کمیل کاشانی
🆔 @komeilkashani
#ببینید
🎼 نماهنگ سرود کربلای ایران منتشر شد
سرود کربلای ایران به عنوان اولین سرود با موضوع شهید اردهال به مناسبت سالروز شهادت حضرت سلطانعلی(ع) توسط فرهنگسرای مهر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان تهیه و در همایش نخستین سفیر رونمایی شد.
این اثر با شعر کمیل کاشانی، اجرای گروه سرود فانوس و تدوین گروه سیمرغ و کیآشیان تولید شده است.
@mehrfarhangsara
#شعر_آئینی
#غزل
#حضرت_سلطانعلی_ابن_امام_محمد_باقر_ع
#مشهد_اردهال_کاشان
#کمیل_کاشانی
حریم حضرت سلطانعلی صفا دارد
نسیم تربت او عطر کربلا دارد
به پایبوسش اگر با نیاز روی آری
خدا به خاطر او حاجتت روا دارد
گشوده بر قدم زائران خود آغوش
چقدر عاشق دیدار آشنا دارد
ز آستان ملک پاسبان تو مولا
کجا روم که دلم کار با شما دارد
حدیث غربت تو در دل زمان جاری است
هنوز جلوه به قالی و چوب ها دارد
به اشک دیده بشوییم گرد قالی را
که هر چه دارد از آن قطعه بوریا دارد
بسان چشمه ی فین عاشقانه می گرییم
حساب گریه ی ما را فقط خدا دارد
به کربلای علی ابن باقر از سر درد
"کمیل" نای دلم شور نینوا دارد
کمیل کاشانی
🆔 @komeilkashani
#بیست_و_هفتم_جمادی_الثانی
#زمینه
#دلم_اردهال_غم_تو
#حضرت_سلطانعلی_س
#کمیل_کاشانی
#حاج_محمود_شریفی
🆔 @komeilkashani
💠کلیپ تصویری
🔹شعر خوانی : حاج محمود شریفی " کمیل "
▪️در رثاء حضرت سلطانعلی ابن امام باقر " ع"
🔸کاری از خادمین آفتاب
🆔 @khademineaftab.kashan
🆔 @komeilkashani
کیست سلطانعلی سفیرالعشق
صاحب مکتب و رساله ی نور
عزاداری مراسم روز قالیشویان حرم مطهر با مدیحه سرایی
مداح اهلبیت :آقای شریفی (کمیل)
@ardehal_org
🆔 @komeilkashani
#شعر_آئینی
#مثنوی
#حضرت_سلطانعلی_ابن_امام_محمد_باقر_ع
سلام اي سيد وسلطان دلها
درود اي عشق تو مهمان دلها
سلام اي سبز پوش دشت اشراق
به پابوست ملك پيوسته مشتاق
زلال چشمه سار كوثري تو
علي ابن امام باقري تو
حديث عشق را فصل الخطابي
گل صدبرگ عصمت وگلابي
فروغ پنجمين مهر كمالي
صفاي سرزمين اردهالي
به باغ آرزوي ما بهاري
حريم نور را آيينه داری
سخاوت آبرومند عطايت
شجاعت بوسه زد بر خاك پايت
قيامت امتداد كربلا بود
كه خونت جوشش خون خدا بود
شهادت وامدار خون پاكت
بهشت از عاشقان سينه چاكت
گل توحيد شد خون جبينت
فداي آن نماز آخرينت
شكسته خاطريم از ماتم تو
چه سنگين است انبوه غم تو
غمت ياﺩ آور داغ حسين است
كه جاري اشك زهرا از دوعين است
دهد بوي مدينه مشهد تو
دلم شمع مزار و مرقد تو
جلاي مهر ﺑﺮ آیينه ام زن
مدال نوكري بر سينه ام زن
نگاه خواهشم سوي تو باشد
« كميل » از جان ثناگوي تو باشد
كميل کاشانی
🆔 @komeilkashani
■ فایل صوتی
■ مراسم عزاداری ایام فاطمیه 1447
🎤حاج محمود شریفی
■ روضه حضرت زهرا (س) و حضرت ابوالفضل(ع)
🕌محبان فاطمیه سلام الله علیها کاشان
🎼گروه صدابرداری طنین
🆔 @komeilkashani
■ فایل صوتی
■ مراسم عزاداری ایام فاطمیه 1447
🎤حاج محمود شریفی
■ روضه احراق البیت و کوچه
🕌محبان فاطمیه سلام الله علیها کاشان
🎼گروه صدابرداری طنین
🆔 @komeilkashani
■ فایل صوتی
■ مراسم عزاداری ایام فاطمیه 1447
🎤حاج محمود شریفی
■ روضه بلال
🕌 محبان فاطمیه سلام الله علیها کاشان
🎼گروه صدابرداری طنین
🆔 @komeilkashani
روضه حضرت زهرا "س"
🎤حاج محمود شریفی"کمیل"
🕌بیت الاحزان کاشان
🆔 @komeilkashani
#شعر_آئینی
#غزل
#جعفر_بن_ابیطالب_ع
■ ششم جمادی الثانی سالروز شهادت حضرت جعفر بن ابی طالب علیه السلام
■ شهید موته
چقدر انس به او حضرت پیمبر داشت
همان نخست به اسلام ، عشق و باور داشت
و بود خَلقاً و خُلقاً شبیه پیغمبر
که طینتش نبوی بود و عطر حیدر داشت
کسی که خواند پیمبر ( ابوالمساکینش)
ز سفره ی کرمش جود لقمه ها بر داشت
گرفت لحن صمیمانه اش نجاشی را
چو خواند آنچه کز آیات نور از بر داشت
شهید موته نخستین مدافع اسلام
که زخم تیغ به باغ تنش مکرر داشت
خدا دو بال به او جای دست هایش داد
که پا به پای ملک در بهشت ، شهپر داشت
مدینه مویه کنان همنوای پیغمبر
برای جعفر طیار دیده ی تر داشت
شنید روضه ی دست قلم قلم شده را
چه ناله ها که علی در غم برادر داشت
چقدر قصه ی عباس مثل جعفر بود
ولی حکایت عباس سوز دیگر داشت
حسین فاطمه هم عصر روز عاشورا
به افتخار از او گفت و ذکر جعفر داشت
#کمیل_کاشانی ۱۴۰۲/۸/۲۴
https://eitaa.com/komilkashani
#شعر_آئینی
#غزل_عاشقانه
#مرور_خاطرات_نوجوانی
ديشب چراغ خانه من ماهتاب بود
تنها رفیق خلوت من اشك ناب بود
در موج خيز اشك ، به گرداب آرزو
انديشه ی وصال تو نقشى بر آب بود
رنگ خزان گرفت بهار خوش وصال
نبض ظريف ثانيه ها پر شتاب بود
در تنگناى كوچه ی خاموش انتظار
دل از فراق روى تو در التهاب بود
مى رفتى اى اميد من و گاه رفتنت
چشم به خون نشسته ی من گرم خواب بود
ياد آورم كه لحظه ی تلخ وداع تو
جانم براى بدرقه پا در ركاب بود
✍#کمیل_کاشانی 22/8/1368
https://eitaa.com/komilkashani
🔶آدم حسابی کیست؟
هنگامی که بخواهیم از کسی تعریف کنیم و او را متمایز از دیگران بشماریم می گوییم: "فلانی آدم حسابی است". عبارت آدم حسابی در کارکردهای مختلف یک جامعه می تواند ویژگیهایی را در بر گیرد. در نشست و برخاستهایی که در طی این چند سال داشته ام این عبارت را زیاد شنیده ام و اگر مجالی بوده از گوینده اش پرسیده ام که بر چه اساسی این قضاوت را در خصوص فرد مورد نظرش داشته است. پاسخهایی که دریافت کرده ام بسیار متنوع و متفاوت و بیشتر به یک یا چند ویژگی محدود بوده است و از کنار هم گذاشتن این ویژگیها و ساده سازی و پالایش آنها به موارد زیر رسیده ام. البته چون معاشرتهای من بیشتر در مجامع اقتصادی بوده است که در آن از مدیران دولتی گرفته تا نمایندگان مجلس و سایر دستگاهها و البته، به میزان بیشتری، مدیران بخش خصوصی رفت و آمد داشته اند شاید روایی این ویژگیها بیشتر درباره ی این گروهها باشد.
اما آدم حسابی کیست؟
١-آدم حسابی حرف حسابی می زند. اهل مغلطه نیست، اهل حرافی و هرزگویی نیست، اهل سخنان درهم ریخته و بی هدف هم نیست. برای همین شنوندگانش او را آسان می فهمند. سخنانش برخاسته از دانش است نه شهوت کلام یا خودنمایی.
٢-آدم حسابی اهل تخریب دیگران و تهمت زدن به کسی نیست. او برای حذف رقیب توطئه چینی یا زیرآب زنی نمی کند.
٣-آدم حسابی قانونگراست. اهل دور زدن قانون نیست. رشوه نمی دهد و رشوه قبول نمی کند. اهل پارتی بازی و رابطه سالاری نیست.
٤-آدم حسابی از اقرار به اشتباهاتش ابا ندارد و هرگاه متوجه اشتباه شد در صدد جبران آن یا برگشت از راه رفته بر می آید.
٥-آدم حسابی به اقتضای جلسه و محفلی که در آن نشسته است سخن نمی گوید. سخن او همواره برخاسته از باورهایش است.
٦-آدم حسابی با برخی افراد و افکار نمی تواند کار کند و قبولشان ندارد. او خود را مجبور به این کار نمی کند.
٧-آدم حسابی در مسائل کوچک صرف وقت نمی کند و درباره ی مسائل مهم بی تفاوت نیست.
٨-آدم حسابی با بالادستیهایش تعارف ندارد. اگر اشتباهی از ایشان ببیند می گوید و اگر اقناع نشود از همکاری و همراهی با ایشان کناره می گیرد.
٩-آدم حسابی در هر پست و مقامی که مشغول باشد، تمام تلاشش در راستای انجام مأموریتهای محوله به بهترین شکل است. او برای خوشامد رئیسانش یا به طمع پست و مقامی بهتر، تصمیم نمی گیرد و کار نمی کند.
١٠-آدم حسابی اهل باج دادن و معامله کردن در وظایف و اختیاراتش نیست. او از دید همکارانش آدم سختی به نظر می رسد.
١١-آدم حسابی به کسانی که از او تعریف و تمجید می کنند با احتیاط نگاه می کند و به کسانی که او را نقد می کنند خوب گوش می کند و در صدد تلافی برنمی آید.
١٢-آدم حسابی در مقابل کاری که برای دیگران می کند انتظاری از ایشان ندارد و در زمانی که کارش به آنها بیافتد به ایشان یاداوری نمی کند که چه کارهایی برایشان کرده است.
١٣-آدم حسابی در قید و بند دریافت تبریک و تسلیت از دیگران یا برگزاری مراسم بزرگداشت و تکریمش نیست. او کیش شخصیت ندارد.
١٤-آدم حسابی وامدار فرد یا گروهی نمی شود. او تلاش می کند کاستی هایش را با عزت نفس پر کند اما آزادگیش را در گرو نیازهایش نگذارد.
١٥-آدم حسابی بر اساس باورهای راستینش در گروه، حزب یا سازمانی وارد می شود. او اهل یافتن همفکرانش است نه همفکر شدن برای رسیدن به امیالش.
١٦-آدم حسابی دارای یک سلسله ارزشهای اخلاقی است که آنها را با اندیشه و پژوهش خود یافته است نه توصیه و تلقین دیگران.
١٧-آدم حسابی اهل مدرک گرایی نیست. او نداشتن عنوان دکتر و مهندس را کسر شأن نمی داند و به دنبال خرید مدرک یا عنوان تقلبی نیست. او یادگیری را یادگرفته است.
١٨-آدم حسابی نه اهل توهین است و نه اهل لودگی. او با گفتارش دیگران را خودخواسته به احترام وامی دارد. او آدم خشکی نیست. انضباط و چارچوب اخلاقی و شخصیتی مشخصی دارد اما دیگران از معاشرت با او زده نمی شوند.
١٩-آدم حسابی به کاری که می کند اعتقاد دارد و کاری نمی کند که به آن باور نداشته باشد. برای همین آمادگی بیشتری را برای جدا شدن از گروه، حزب، سازمان یا شغلی که مغایر با باورهایش باشد دارد.
٢٠-آدم حسابی با واژه ی "مصلحت" رفتار و گفتارش را توجیه نمی کند. مصلحت برایش مانند سوزنی است که او به ندرت به جان خود فرو می کند.
🆔 @komeilkashani
#حضرت_معصومه_س
#شعر_آیینی
#غزل
سر تا به قدم زهرا ، یا حضرت معصومه
تاج سر کرمنا ، یا حضرت معصومه
ای آینه ی عصمت ، ایمان و حیا ، عفت
در حسن تو شد پیدا ، یا حضرت معصومه
مهر تو سرشت ما قم از تو بهشت ما
از خاک تو خشت ما ، یا حضرت معصومه
ای کهف امان کویت وی باغ جنان بویت
ای روح تو روح افزا ، یا حضرت معصومه
چون بنده ی درگاهت افتاده سر راهت
صد موسیِ «واعَدنا» ، یا حضرت معصومه
هم دختر موسایی هم خواهر دریایی
دریاب دل ما را ، یا حضرت معصومه
صبر از تو رضا از تو ، آمین دعا از تو
ماییم همه نجوا ، یا حضرت معصومه
کمیل کاشانی - ۹۶/۵/۲
🆔 @komeilkashani