55
خبرنامه انجمن مهرورزان زمین پاک
نقد جدی یک جنگلبان درجمع کنشگران محیط زیست ومنابع طبیعی کشور ( #دکتر_رشید_رستمی) به مدیریت سازمان جنگلها و مراتع آبخیزداری کشور
#مطالبه_گری_جامعه_مدنی
#حق_شهروندی
https://t.me/joinchat/AAAAAE67VLb65NCf5EAR3g
بدون شرح ❤️
https://t.me/joinchat/AAAAAE67VLb65NCf5EAR3g
🔻ایران تنهاست.... هیرکانی تنهاست.....
🔹تا پیش از اجرای قانون تنفس هیرکانی، بیش از ۶۰ میلیون متر مکعب چوب در قالب طرح های جنگلخواری برداشته و فروخته شد.
بر اساس آیین نامه های داخلی سازمان جنگل های وقت، باید ۴۵ درصد این در آمد ها برای تجهیز و تامین ملزومات صیانتی و حفاظتی از هیرکانی هزینه می شد ولی نشد!
چرا نشد؟!
پول حاصل از فروش ۶۰ میلیون متر مکعب چوب چه شد؟!
چرا نتوانستید هواپیمای اطفای حریق بخرید؟!
دیدبان منابع طبیعی و محیط زیست ایران
بابت کوتاهیها در خاموش کردن جنگل الیت از همدیگر تقدیر و تشکر میکنند!
✍ الهام فریدونی
مدیر کل منابعطبیعی غرب مازندران : " بخشی از لاشبرگهای سطحی که در جنگل موجود بود بدلیل شیب زیاد و صعبالعبور بودن دچار حریق شد و همین آتشسوزیها که به صورت سطحی بود باعث شد درختان شکستهافتاده و درختان خشکسرپایی که در عرصه موجود بود دچار حریق شود و دود ناشی از آن یه مقدار باعث بشه که کماکان عملیات اطفاء حریق ادامه پیدا کنه"
....
اگر عدالتی بود که نیست، امروز بایستی این مدیر کل بابت کوچک انگاری و قصور در اجرای ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهرهبرداری از جنگلها و مراتع کشور محاکمه شود نه اینکه بعد از گذشت ۱۸ روز به عرصه برود و پشت به جنگلی که در حال سوختن است عکس و فیلم بگیرد، بابت کوتاهیهایش از این و آن تشکر کند و درختان شکسته افتاده و خشک سرپا را متهم کند!!
جملات کوتاهی گفت ولی همین چند جمله شعار برجستهی بهرهبرداران چوب است که آقای مدیر فرصت را برای گفتنشان غنیمت شمرد!
حامیان بهرهبرداری از چوب و آنها که چشم طمع به درختان هیرکانی دوختهاند سالهاست میکوشند آتشسوزیها را به درختان شکسته افتاده و خشک سرپا نسبت دهند؛ گویی در این ۴۰ میلیون سالی که این جنگلها دوام آوردهاند هیچ وقت درخت خشکی کف جنگل نیفتاده است!
ما هم به مدیر کلی که از جنگلهای تحت مدیریتش غافل شد هشدار میدهیم که انگشت اتهامش را از روی جنگل و درختهایش بردارد و به سمت خود نشانه رود، چون امروز کنشگران و جامعه محلی که اتفاقات اخیر الیت را شاهد بودند او و مسئولین بالادستش را مقصر میدانند، آنها متهماند که وقتی میتوانستند در همان ساعات و روزهای نخستین، آتش را مهار کنند نکردند، رئیس سازمان منابعطبیعی مقصر است که کوتاهیهای مدیرکلش را نادیده گرفت و اقدام به موقع را انجام نداد و سازمان محیطزیستی که فقط نظارهگر بود و نه جنگل و درختهایش!!
دیدبان منابعطبیعی و محیطزیست ایران
🔻«بزرگنمایی نکنید! دوتا کُنده آتش گرفته.... باران می بارد خودش خاموش می شود».....
🔹 روسیاهی این زغال به صورت خیلی ها خواهد ماند!
دیدبان منابع طبیعی و محیط زیست ایران
کارزار درخواست پرواز ایلوشین اطفای حریق را امضا کنید و به اشتراک بگذارید؛
https://www.karzar.net/269105
🔻پیام شهروند🔻
🔹چطور شد؟!
مگه شما نمی گفتید که «دوتا کُنده آتیش گرفته..... بزرگنمایی نکنید»!!!
حالا چطور شد بعد ۱۸ روز؟!
اون لشگر آدم ها و نهادهایی که اینطور ازشون قدردانی کردید چکار کردن؟!
دقیقا توضیح بدید!
دیدبان محیطزیست و منابع طبیعی ایران
💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
🔴چه کسانی باران را در ایران به قتل رساندند؟
👈قاتلان هنوز در بین ما هستند
عصر ایران ؛ حسن ظهوری
ــ چرا باران در ایران نمیبارد؟ عده ای میگویند خشکسالی است و آن را به گردن تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین میاندازند عدهای هم میگویند علت بیبارانی، حجاب و فساد اخلاقی است. اما واقعیت چیز دیگری است: باران در ایران کشته شده
اگر میخواهیم باران به ایران برگردد، باید نخستین گام را برداشت. آنهایی که در سالهای گذشته درباره مدیریت آب تصمیم گرفتهاند، و آنهایی که این تصمیمها را تأیید کردهاند، باید اعتراف کنند که اشتباه کردهاند. راهی که رفتهاند غلط بوده و باید مسیر را برگردانند. مدیریت آب در ایران از اساس نادرست طراحی شده است
ایران در گذشته چرخهای کامل و خودکفا برای تولید باران داشت؛ چرخهای که به آن چرخه آب میگویند و بخش عمدهای از بارش ایران را از درون خود تأمین میکرد. در گذشته حدود هفتاد درصد باران ایران از رطوبت محلی ایجاد میشد. تالابها، جنگلهای زاگرس، جنگلهای هیرکانی و مراتع سبز مهمترین منابع این رطوبت بودند. سامانههای مدیترانهای هم حدود سی درصد از بارش زمستانی و سامانههای سودانی ده درصد از بارشهای بهاری را تأمین میکردند. هرچند بارشهای سودانی که از جنوب ایران وارد میشدند با رسیدن به بالای سر دشت لوت ناپدید میشدند. این سامانهها وقتی به دریاچهها و تالابها میرسیدند، با رطوبت محلی ترکیب شده و بارشهای سنگین بهوجود میآوردند. اما اکنون این چرخه بهطور کامل از هم پاشیده است.
مطالعهای دقیق در دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۴ نتایجی ارائه داده است. این پژوهش نشان میدهد در سال ۱۳۵۵ میانگین بارندگی ایران حدود ۵۰۰ میلیمتر بوده است. از این مقدار، ۴۸ درصد ناشی از رطوبت محلی، ۳۵ درصد از سامانههای مدیترانهای و ۱۷ درصد از سامانههای سودانی بوده است. اما در سال ۱۴۰۴ این رقم به ۲۱۵ میلیمتر کاهش یافته و سهم رطوبت محلی تنها ۱۲ درصد است؛ ۵۵ درصد بارشها از سامانههای مدیترانهای ضعیف شده و ۳۳ درصد از سامانههای سودانی تأمین میشود که بیشترشان هم در اثر گرما و تبخیر از بین میروند.
تخریب محیطزیست، مهمترین عامل نابودی چرخه آب در ایران است. جنگلزدایی گسترده طی سالهای گذشته تأثیری عمیق بر مرگ باران داشته است. هر هکتار جنگل سالانه بین پانصد تا هزار میلیمتر بخار آب به جو بازمیگرداند، اما با نابودی جنگلها این پمپ طبیعی خاموش شده است. تخریب مراتع و فرسایش خاک هم تأثیری مشابه دارد. خاک بدون پوشش گیاهی توان نگهداری رطوبت را ندارد و در نتیجه ابرهای کمتری شکل میگیرند.
ایران بیش از صد میلیارد مترمکعب کسری مخزن آب دارد؛ یعنی هر سال حدود بیست میلیارد مترمکعب بیش از توان طبیعی خود برداشت آب انجام میدهد. از ۶۱۰ دشت کشور، ۴۲۸ دشت ممنوعه اعلام شدهاند؛ یعنی آبخوانها در آن مناطق از بین رفتهاند. با پایین رفتن سطح آب زیرزمینی، خاک فشرده میشود، فرونشست رخ میدهد و زمین دیگر مانند اسفنج نمیتواند آب را در خود نگه دارد. در نتیجه حتی اگر باران ببارد، آب در زمین نفوذ نمیکند و سریع تبخیر میشود.
خشکیدن تالابها هم از اصلیترین دلایل مرگ باران در ایران است. تالابهایی مانند هورالعظیم، گاوخونی، بختگان، پریشان، گمیشان و از همه مهمتر دریاچه ارومیه زمانی کولرهای طبیعی طبیعت بودند. تبخیر آب در آنها رطوبت محلی ایجاد و بارشهای همرفتی را تقویت میکرد. با خشک شدن آنها، این چرخه متوقف شد. تخمینها نشان میدهد خشکی تالابها تا هشتاد درصد از رطوبت محلی کشور را از بین برده است.
مطالعهای در دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۲ نشان داد کاهش چهلوپنج درصدی پوشش جنگلی زاگرس باعث کاهش سیوپنج درصدی بارندگی در فلات مرکزی ایران طی چهل سال گذشته شده است. همچنین سازمان هواشناسی در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد خشک شدن هورالعظیم بهتنهایی موجب کاهش شصت درصدی بارندگی در خوزستان و ایلام شده است. این اعداد نشان میدهد حفظ محیطزیست، اصلیترین عامل تداوم چرخه آب و باران بوده که در ایران با تصمیمهای نادرست مدیران و فساد برخی از آنها، از بین رفته است.
یکی از مهمترین عوامل کاهش باران در ایران، خشک شدن دریاچه ارومیه است.
این دریاچه با وسعتی حدود ۵۷۰۰ کیلومترمربع، زمانی منبع عظیمی از رطوبت برای شمالغرب کشور بود. تبخیر سالانهی آن نزدیک به شش میلیارد مترمکعب آب بود و جبهههای هوای سرد مدیترانهای را هنگام ورود به ایران پرباران میکرد. اما اکنون بیش از نود درصد سطح آن خشک شده و رطوبت ورودی به جو هشتادوپنج درصد کاهش یافته است.
https://t.me/joinchat/AAAAAE67VLb65NCf5EAR3g
در راستای حفظ محیط زیست و تشویق تولید کنندگان و مصرف کنندگان تولیدات سالم و ارگانیک،
دومین نشست و بازارچه ای به منظور آشنایی دوستان در باغ هیرکانی در روز ۱۶ آبان برگزار خواهد شد.
از علاقمندان دعوت می شود در این نشست حضور یابند🌿
💦هفته درختکاری گرامی باد🌳
🔺جای مردان سیاست بنشانید درخت
که هوا تازه شود....
#سهراب_سپهری
https://t.me/joinchat/AAAAAE67VLb65NCf5EAR3g
مسئلهشناسی پایداری محیطزیستی ایران
منابع طبیعی ایران و خطر حذف مالکیت عمومی
✅ یکی از اصول مهمی که در دهههای گذشته، مانعی بر سر راه تخریب هرچه بیشتر محیطزیست ایران بوده،اصل #مالکیت_عمومی_بر_منابع_طبیعی است. اصلی که تفسیر نادرست آن و تبدیل نمودن منابع طبیعی، به دارایی دولتها، که همانند سایر داراییها میتواند مورد اجاره، خرید و فروش قرار گیرد، میتواند قدرت این اصل در پاسداری از محیطزیست ایران را به شدت کاهش دهد.
✅ بر این اساس، #ايران_پایدار، در تلاش است تا در برنامهای به وضعیت کنونی تفسير اصل مالکیت عمومی بر منابه طبیعی بپردازد. اصلی که به نظر میرسد با تفسیری اشتباه، رفته رفته قدرت خود را در حفظ محیطزیست ایران از دست میدهد.
✅ این برنامه در فضای گوگل میت برگزار میشود و برای ورود به آن، ۱۰ دقیقه پیش از شروع برنامه میتوانید از پیوند زیر استفاده کنید:
http://meet.google.com/rnw-hbqt-oer
#ایران_پایدار
#محیط_زیست
#منابع_طبیعی #مالکیت_عمومی
#الهام_فریدونی
#محمد_صالح_نقره_کار
#مسعود_امیرزاده
#محمد_درویش
⭕️ ایرانِ پایدار، بستری برای ایرانشناسی و ایرانشناسی بنیانی برای پایداری ایران.
🌳🍀🌳🍀🌳🍀🌳🍀🌳🍀🌳🍀🌳
ریاست و مدیران منابعطبیعی کشور بعنوان متولیان حفاظت از منابع ملی و دولتی بایستی به مردم پاسخ دهند
✍ الهام فریدونی
پاسخ دهند :
🔸 چرا "قانون تنفس" را به "رها شدگی جنگلها" تقلیل دادند؟! با "طرح جایگزین" برای مدیریت جنگلها چه کردند که امروز "طرح نوین جنگلداری" را در برنامه هفتم گنجاندهاند؟!
🔸چرا بند «ب» ماده «۱۲» قانون افزایش بهرهوری در بخش منابع طبیعی که مهمترین ابزار برای جلوگیری از طرحهای مخرب و ضدتوسعه است را بدرستی اجرا نمیکنند؟ چرا قریب به یک دهه است که نرخ تعیین خسارات را مطابق قانون به روز رسانی نمیکنند؟! و چرا بدون اجرای این قانون با احداث "سد زارمرود" موافقت کردند؟!
🔸چرا بعد از اصرار کنشگران برای نجات جنگل الندان، در پیگیریهای قضایی درست دفاع نکردند و به دادگاه اطلاعات و آمار نادرست دادند تا شرکت آب منطقهای رأی برائت بگیرد؟! چرا اجازه دادند ۱۳ هزار درخت منحصربفرد و کهنسال هیرکانی در الندان خشک شود؟!
🔸چرا سالانه مجورز قطع هزاران درخت را به نام سیل آورده، خطر آفرین، توباغی و مزاحم! صادر میکنند درحالیکه کل سازمان منابع طبیعی و حتی دانشگاهیان را به کاشت نهال مشغول داشتهاند؟! از کاشت یک میلیارد نهالی سخن میگویند که اگر هم نهالش تولید شود نمیدانند کجا قرار است کاشته شود در کدام خاک و با کدام آب رشد یابد و... درحالیکه جنگلها و مراتع را به حال ِخود رها کردهاند!!
یکبار هم که شده یک آمار درست به مردم دهند از درختان سرپایی که به نام خطرآفرین و مزاحم و یا سیل آورده قطع کردند؟!
🔸از میانکاله بگویند که چرا عرصهای را که به بانک زمین و برای کاربری کشاورزی واگذار کرده بودند مجدداً و بدون ابطال آن واگذاری، به شکلی غیرقانونی به طرح پتروشیمی واگذار کردند؟! و چرا حقوق دامداران را نادیده گرفتند و هیچ اقدامی برای بازپس گیری این اراضی انجام نمیدهند؟!
🔸چرا به منابع ملی و طبیعی به چشم امانت مردم در دستان خود نگاه نمیکنند؟! فقط یک نگاه به چهرهی امروز طبیعت ایران کافی است تا ببینند در سایهی انفعال آنها چه بر سر این سرزمین آمده است.
🔸وقتی برای رفع تصرف، حفاظت و احیاء منابع طبیعی، جلوگیری از اجرای طرح های مخرب و ضد توسعه قانون داریم، چرا بایستی به جای اجرای این قوانین و انجام تکالیف خود به سیاست بازی روی آورند؟!
🔸چرا در لایحه برنامه هفتم راهی برای ورود بهره برداران چوب به جنگلها باز کردند؟!
🔸واقعاً چرا وضعیت فاجعهبار طبیعت کشورمان را درک نمیکنند و سازمانی که متولی منابع ملی و دولتی است را با بی برنامگی، سوءمدیریت، ناتوانی و سیاست بازی از اصل و اساس خویش که حفاظت و احیاء جنگلها و مراتع است دور کردهاند؟!
این پرسشها از آن دست پرسیدنی است که پاسخش از پیش بر همگان گشوده است؛ ما میدانیم که شما را یارای گفتن حقایق نیست؛
خوب میدانیم که اگر هم بخواهید پاسخ دهید فقط به واژهی " کذب" پناه خواهید برد، آری این همه از پیش بر ما روشن است؛
اما می پرسیم، چون راه نجات طبیعتمان در این پرسشگری و پاسخگو کردن شما متولیان منابعطبیعی است؛
میپرسیم، چون انسانیت حکم میکند نسبت به سرزمینمان و مردمی که حیاتشان به آن گره خورده است بی تفاوت نباشیم؛
می پرسیم، تا روزی که سازمان منابع طبیعی از زنجیرهای سیاست رهایی یابد و به ساحت واقعی خود که"جامعه و طبیعت" است بازگردد، روزی که قانون مداری در این سازمان ارج یابد و قانون گریزان را یارای جولان دادن در آن نباشد، و آن هنگامهای است که چتر حمایت مردم را می توان بر سر طبیعت گشوده دید؛
پس تا رسیدن به حالِ خوشِ طبیعت کشورمان، ما می پرسیم و شما هم به حکم وظایفی که عهده دار شدهاید بایستی پاسخگو باشید!
https://t.me/joinchat/AAAAAE67VLb65NCf5EAR3g
🌎💦🌏💦🌎💦🌏💦🌎💦🌏💦🌎
📣بیانیه
انجمن مهرورزان زمین پاک مازندران، به عنوان دیدهبان محیط زیست ایران، درباره تاسیس و استقرار پتروشیمی در مراتع حسینآباد و لـلهمرز، اعتراض خود را به این پروژه، بنا به دلایل زیر اعلام میدارد و خواستار توقف فوری آن میباشد.
منطقه ذخیرهگاه زیست سپهر میانکاله، در بخش انسان و محیط زیست سازمان ملل، به عنوان پناهگاه حیات وحش، در زمره مناطق حفاظت شده جهانی و به عنوان یک استاندارد برای سنجش و بررسی تاثیر متقابل انسان و محیط زیست برگزیده شده است.
این منطقه، از دیدگاه بومشناسی، صرف نظر از اینکه منطقهایست حفاظت شده، زیستبومیست گسترده بااکوسیستمهای حاشیه و اطراف آن که زیستگاه دیرینه پرندگان مهاجر، گونههای متنوع و کمیاب آبزیان در عرصه تالاب بجا مانده و حفاظت شده در شمال کشور است؛ لذا، هر گونه دستکاری در اکوسیستم مرتعی حسینآباد و مکانهای دیگر این سرزمین، سبب تخریب این زیستگاه ارزنده جهانی میشود.
راهاندازی پتروشیمی، فضای کل منطقه را از طریق جریانهای هوایی، آب و خاک آلوده میسازد و منطقه را برای زیست انسان، دام و حیات وحش و حتی گیاهان، به مخاطره میاندازد؛ به همین علل، انجمن مهرورزان زمین پاک، با تمام توان، مخالفت خویش را در واگذاری بخشی از این اکوسیستم برای هر منظوری شدیدا اعلام میدارد.
#انجمن_مهرورزان_زمین_پاک_مازندران
#پتروشیمی
#ذخیرگاه_میانکاله
#هوای_پاک
#واگذاری_منابع_طبیعی
/channel/mehrvarzanezaminepak
همه دعوتید.🌱
نقد و بررسی مستند مرگ، پشت دیوارهای سبز" با موضوع مساله بدخیم #زباله در استان #مازندران.
🔰مکان : سالن موسسه علمی حریری بابل
🔰زمان: چهارشنبه ۳ خرداد ساعت ۳۰: ۴ بعد ظهر.
#اکو_البرز
#زباله
#مرگ_زندگی
#مازندران
#آلودگی_محیط_زیست
#جامعه_شناسی_محیط_زیست
https://t.me/joinchat/AAAAAE67VLb65NCf5EAR3g
هموطن و همشهری عزیز
لطفا کارزار «نه به تردد خودرو در جنگل النگدره» را امضا کنید و جهت افزایش تعداد امضاها، این کارزار را تا جای ممکن به اشتراک بگذارید:
https://www.karzar.net/75584
#نشست_مجازی #کاداستر #حدنگاری
🔴📣 خـــبـــردااار
✳️ گروه توسعه و دگرگونیهای اجتماعی انجمن جامعهشناسی ایران، با مشارکت مدرسه روزنامهنگاری کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان، برگزار میکند:
✳️ عنوان جلسه:
🔸 بررسی دلایل انحراف در اجرای طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی و پیامدهای آن در تغییر مالکیت منابع ملی و دولتی
⬅️ با حضور:
🔹 سرکار خانم الهام فریدونی؛ کارشناس ارشد ارزیابی و آمایش سرزمین
⬅️ زمان: شنبه؛ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲؛ ساعت ۲۱
🔹 این جلسه به صورت آنلاین و پرسش و پاسخ خواهد بود.
🔹 لطفا قبل از شروع جلسه برای پیوستن به اتاق، صرفا مرورگرهای فایرفاکس، کروم و اپرا را نصب و از طریق لینک زیر به اتاق گفتگو وارد شوید👇
https://www.skyroom.online/ch/zagrosmehraban/goftogohayeab
🔹 نکته: تا زمان برگزاری نشست در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۹ شب، اتاق گفتگو غیرفعال است؛ پس از گشایش اتاق در این ساعت، لطفا بعد از ورود به لینک بالا، گزینه ورود مهمان را انتخاب نموده و وارد اتاق گفتگو شوید
🔹 لطفا این لینک را برای دوستان خود ارسال کنید
@iran_sociology
#انجمن_جامعه_شناسی_ایران
🆔 @IranENGOs
🔰 کارزار درخواست پیگرد قضایی مدیرانی که با قصور و ترک فعل، هیرکانی را به آتش کشیدند
امضا کنید و به اشتراک بگذارید؛
https://www.karzar.net/272829
دیدبان منابع طبیعی و محیط زیست ایران
*در سوگ جنگل های هیرکانی* 😥
https://t.me/joinchat/AAAAAE67VLb65NCf5EAR3g
🔰 آقای دکتر پزشکیان! وقت را بیش از این از دست ندهید! تلاش های داخلی فعلا بی نتیجه مانده. درخواست کمک بین المللی هیچ نشانی از ضعف و ناتوانی شما نیست، بلکه یک رویه است.
ایران خودمان سال ها پیش برای مهار آتش جنگل های ترکیه همکاری کرده بود.
هیرکانی را دریابید!
🔻دیدبان منابع طبیعی و محیطزیست ایران
🔻خبر فوری🔻
غرش ایلوشین بر فراز هیرکانی....
https://www.karzar.net/269105
مطالبه گری ملت ایران در کنار از ۲۴ ساعت به ثمر نشست و برای نخستین بار در تاریخ کشور برای مهار آتش سوزی عرصه های طبیعی هواپیمای اطفای حریق اعزام شد
دیدبان منابع طبیعی و محیطزیست ایران
🔰 کربن مازاد از جنگل های الیت تا جنگل های بِلِم!!
✍حنیف رضا گلزار
▪️ پرده نخست
پس از به چالش کشیدن سفر پرهزینه رییس سازمان حفاظت محیطزیست به کاپ ۳۰، چند تن از دوستان گلایه کردند که اگر قرار بود نقدی صورت گیرد، باید این نقد حضور کم رنگ کشورمان در این نشست را نشانه می رفت نه از اساس شرکت در آن را. از دید این دوستان، اگر برای حضور پررنگ در کاپ ۳۰ ده برابر سفر نافرجام اخیر هم هزینه می شد، نه تنها نکوهیده که امری بایسته و شایسته بود! با این تحلیل که تغییر اقلیم و کربن مازاد و گرمایش زمین و ... موضوعات کم اهمیتی نیستند و از این دست توجیهات. بماند که هیچ کدام از این دوستان درباره چگونگی کاهش رتبه ایران در تولید کربن مازاد تا این لحظه راهکار عملیاتی ارایه نکردند.
▪️پرده دوم؛
جنگل بی متولی می سوزد. طبیعت گردان و بومیان مانند همیشه با دستان خالی در میدان و خط مقدم حضور دارند. بدون آب و غذا و سرپناه.... مدیران خدمتگزار به دامنه های الیت ماموریت می روند، عکس و فیلم می گیرند، از همدیگر تشکر و قدردانی می کنند! برای کدام اقدام و کدام کارنامه و کدام برنامه نمی دانم! گویی تقسیم کار عادلانه ای میان دو طیف انجام شده است! در این میان خیلی ها هم تلاش می کنند تا مسولیت را به گردن دیگری بیندازند. اینکه منطقه عرصه مناطق چهارگانه است و ربطی به منابع طبیعی ندارد، در قالب یک گرای هرچند کور زیاد این یکی دو روز در فضای مجازی دست به دست می شود! این هم از عجایب مدیریت و صیانت از منابع طبیعی این سرزمین نفرین شده است که کارگزاران منابع طبیعی اش به خود زحمت نمی دهند یکبار ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری را بخوانند!
▪️پرده سوم
بیش از ۱۸ روز از آتش سوزی نگین درخشان و تاج سر محیط زیست و منابع طبیعی ایران می گذرد. ۱۸ روز سوختن جنگل! ۱۸ روز سوختن درختان کهنسال و هزاران تن لاشبرگ که خود منبعی از کربن ترسیب یافته در هیرکانی بوده و هست. کربن سرپای ذخیره شده در چوب درختان زنده و کربن اندوخته شده در لاشبرگ های مرده بستر جنگل! آیا آتش سوزی در بوم سازگان جنگل، چیزی جز این است؟!
توجیه گران سفر پرهزینه برزیل توضیح دهند که ۱۸ روز آتش سوزی جنگل های هیرکانی چه حجمی از کربن را وارد اتمسفر می کند؟ اگرچه ما در هر حال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را مقصر این خسارت ملی می دانیم ولی مگر این عرصه در محدوده مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست نیست؟!
عزیزان نگران سهم ایران در تولید کربن مازاد وارد شده به اتمسفر که ضرورت لشگر کشی به برزیل و کاپ ۳۰ را توجیه می کردند کجا هستند و چرا سکوت پیشه کردند؟! ستون های دود و زبانه های آتش را نمی بینند؟!
▪️پرده آخر
آتش سوزی جنگل های الیت آزمون روشن و شفافی بود. زبانه های این آتش سوزان به هر روی فروکش خواهد کرد ولی روسیاهی آن برای خیلی ها خواهد ماند و سخن آخر با دوستانم؛
ایکاش استاد دانشگاه می ماندید!
ایکاش مرد قانون می ماندید!
ایکاش روزنامه نگار می ماندید!
ایکاش کنشگر می ماندید!
🔰 نه به انتقال آب رودخانههای دوهزار و سههزار تنکابن
🔻جمعی از کنشگران حوزه محیط زیست و منابع طبیعی مازندران با راه اندازی کارزاری خواستار توقف انتقال آب سرچشمه های دوهزار و سه هزار به خارج از این حوضه شدند.
https://www.karzar.net/266009
این کارزار مردمی خطاب به؛
معاون رئیسجمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور
وزیر نیرو
استاندار مازندران
و دادستان شهرستان تنکابن
تنظیم شده است.
امضا کنید و به اشتراک بگذارید؛
https://www.karzar.net/266009
دیدبان منابع طبیعی و محیطزیست ایران
🔺فاز تهی شدگی
#مسعود_امیرزاده
یحمتل در طی سالهای گذشته این عبارات را شنیدهاید:
🔺جایگزینی معدن به جای نفت
-ظرفیت عظیم ایران در بخش معدن
-ایران کلکسیون بینظیر عناصر معادنی درجهان
-عدم بهره مندی از ذخایر معدنی کشور در توسعه اقتصادی و اشتغال
گزاره ها و محتوای ادبیات فوق در یک پیام مشترک بود، ایران کشوری است که از لحاظ منابع معدنی به شدت غنی بوده و از طرف دیگر این گنجینه پنهان بکر و دست نخورده باقی مانده و به علت برخی موانع قانونی و فنی از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است.
همین اطلاعات بیپایه کافی بود که در بسیاری برنامه ها و سیاست ها حمایت از بخش معدن سرلوحه تصمیم سازان قرارگرفته و بیرحمانه ترین قوانین در تضعیف و ضدیت با نهادهای حاکمیت در حفظ طبیعت و حقوق مردم تصویب شود.قانون معادن سال۱۳۷۷ و اصلاحیه های مکرر آن در سالهای ۹۰ و۹۲ فقط یک سمت و سو داشت :
دست معادن را در برداشت بیضابطه و نامنظم از طبیعت باز بگذارید و اجازه ندهید نهادهای حفاظتی-حاکمیتی چون سازمان محیط زیست، سازمان منابع طبیعی و یا میراث فرهنگی و هر دستگاه دیگری در مقام دفاع از منفعت عموم متعرض بخش عزیزدردانه معدن شود.با همین فرمان بسیاری از عرصه های طبیعی کشور عملا نابود گشت، سیمای سرزمین زشت و مخدوش شد و پسماند آلوده کننده معدن تا ابد بر جان آب و خاک و گیاه سنگینی کرده و قربانی میگیرد.دست و دلبازی قانونگذار در اعطای رانت قانون تا همین امروز هم ادامه یافت بطوریکه برنامه هفتم توسعه به منزله سیاه ترین سند مکتوب در قصدیت برای سرزمین سوزی در صرافت بالا بردن سهم ناچیز معدن در تولید ناخالص داخلی و ارتقای آن به بالای ده درصد افتاده است.
همین راهبرد یعنی فرمان به توبره کشیدن خاک سرزمین و بار کردن آن به سوی بیگانه برای دریافت هر رقم ناچیز به توهم رسیدن به چنین اعداد دست نیافتنی.
باری، کسانیکه تراژدی هولناک فعالیت معادن را در کشور خواندهبودند، به خوبی میدانستند، مساله معدن فقط تخریب محیط زیست و منابع طبیعی و آلودن سرزمین نیست بلکه ابعاد اقتصادی و ویژه خواری و بهره مندی از رانت و فساد چهره کریه دیگری از ماجراست.کارشناسان اقتصادی و نیز پایشگران سرزمین همواره دلسوزانه تذکر میداند که اینگونه دست درازی به منابع چیزی برای نسلهای آینده باقی نخواهد گذاشت و جز سرزمینی فقیر و آلوده میراث ما برای فرزندان نخواهد بود اما اشتهای سیری ناپذیر جویندگان معدن فقط در زمینه بکارت و دست نخوردگی ایرانزمین از این باب و نیاز به قانون شکنی بیشتر برای تخریب طبیعت در دستیابی به منابع داستان سرایی میکرد.
اظهارات اخیر انجمن ژئوفیزیک ایران مبنی بر پایان پذیرفتگی ذخایر روزمینی ایران پتک سنگینی است که بر سر اقتصاد ایران فرود آمد و بت دروغین بخش دست نخورده ثروت های نامکشوف معدن را فروریخت.
محمد رضا حاتمی در نشست اخیر ایمیدرو گفته است که متاسفانه ذخایر منابع روزمینی ایران در شرف پایان است و باید در صدد اکتشافات لایه عمیق تر سرزمین باشیم.
آری! زنگ خطر تهی شدگی حتا به نسل بعدی هم نرسید و در همین دورانی که قصه معادن دست ناخورده در گوش مردم و سیاستگذار زمزمه میشد، به صدا درآمد!
به امید آنکه این صدای خطر در فضای خرد و انصاف حوزه سیاستگذاری و قانون شنیده شود و هر چه زودتر کاروان تخریب سرزمین و داشته های طبیعی آن توسط بخش معدن متوقف گردد.
https://t.me/joinchat/AAAAAE67VLb65NCf5EAR3g
#۲۲مرداد
#روزتشکلهاومشارکت_های_اجتماعی_گرامی_باد🤝🌺🤝🌺🤝🌺🤝
#تشکلهای_مدنی
#مشارکت_اجتماعی
#هم_اندیشی
#هم_افزایی
#مطالبات_مدنی
https://t.me/joinchat/AAAAAE67VLb65NCf5EAR3g
⭕️ کارزار جدید توقف قطعی پتروشیمی میانکاله تیتر اول روزنامه پیام ما شد.
📣 حر منصوری، مؤسس دیدهبان میانکاله در این گزارش گفته است: «لایحۀ #منطقه_آزاد_مازندران اگر به تصویب برسد، زمینهای منطقه ارزش چند برابری پیدا خواهند کرد و آنها میخواهند حتی بدون ساختوساز زمین را پس ندهند».
📰 به گزارش پیام ما «کنشگران در این مدت افرادی را دیدهاند که سعی دارند که محلیها را با پیشنهاد شغل در #پتروشیمی_میانکاله اغوا کنند، افرادی که خود را وابسته به «پایگاههای بسیج» معرفی میکنند. منصوری در این مورد میگوید: این افراد از مشروعیت پایگاههای بسیج سوءاستفاده میکنند و به افراد وعدۀ شغل میدهند. درحالیکه میدانیم این سازمان چنین سازوکار و سیاستی ندارد.»
✅ لینک این گزارش خواندنی در استوری قابل دسترس است. همچنین لینک کارزار جدید #نه_به_پتروشیمی_میانکاله که تا این لحظه به امضای بیش از ۱۱ هزار نفر رسیده است در استوری منتشر شده است:
www.karzar.net/savemiankaleh
✌️ کنشگران #محیط_زیست میانکاله، از شما دعوت میکنند این کارزار را امضا و بازنشر کنید.
♥️ با تشکر از روزنامه پیام ما بابت پیگیری مطالبات مردمی
@payamema
https://www.karzar.net/savemiankaleh
Читать полностью…
💦🍂💦🍂💦🍂💦🍂💦🍂💦🍂💦
📝📝بحران آب ایران
✍️ محمد درویش ، فعال محیط زیست
⚛ @jomhuriyat
♈️بحرانهای آبی هر روز بیشتر به ما نزدیک میشود. بحرانی که اصفهان، فارس، خراسان و مناطق مرکزی را تسخیر کرده و شاهد فرونشست های عظیمی در این مناطق هستیم. ادامه این روند باعث خروج سرمایه از این مناطق به خصوص در حوزه ی مسکن خواهد شد. مقصد مرکز نشینان برای فرار از بی آبی نیز که عمدتا شمال کشور انتخاب شده در معرض خطراتی جدی قرار دارد و نیازمند نگاه کارشناسی و کلان از سوی دولت است.
♈️وقتی که میزان آب در دسترس از هزار مترمکعب کاهش پیدا کند، وارد جدی ترین مرحله ی تنش آبی میشویم. بخش های بزرگی از ایران کمتر از هزار مترمکعب در سال، آب در دسترس دارند و وارد جدی ترین تنش شدهاند. نزدیک ۳۵ میلیون نفر از ایرانیان در جایی زندگی میکنند که کمتر از هزار مترمکعب در سال آب در اختیار دارند. این منطقه بالاترین احتمال مهاجرتهای اقلیمی را دارد. با توجه به اینکه دیگر مناطق ایران هم با مرز هزار مترمکعب فاصله زیادی ندارند، اگر این مهاجرین وارد مناطق برخوردار تر در شمال کشور شوند، انتظار میرود که روند فروپاشی در شمال کشور تشدید پیدا کند و آنجا نیز در معرض بحرانهای جدی تری قرار بگیرد.
♈️ما باید به مدت ده سال طبیعت ایران را از هرنوع بارگزاری جدید محافظت کنیم، منابع آب زیرزمینی و سطحی ما نیز دیگر امکان تحمل بارگزاری جدید را ندارد. ما باید به سرعت هر نوع توسعه ای که منجر به استفاده بیشتر از آب در حوزه صنعتی و کشاورزی میشود را متوقف کنیم. تنها اولویت باید تامین آب شرب و سپس تامین حق آبه محیط زیستی باشد.
♈️دولت باید طرح تعادل بخشی سفرههای اب زیرزمینی را مذنظر قرار دهد. در برنامه ششم نیز به آن تاکید شده بود اما مسئول این طرح در پایان برنامه ششم اعلام کرد که این طرح شکست خورده و استعفا داد. این مسئول تاکید کرد که ما قرار بود در پایان برنامه ششم سطح تراز سفره های آب زیرزمینی را به صفر برسانیم اما این اتفاق رخ نداد و الان میزان تراز منفی آب خوان ها به بیش از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.
♈️اگر قرار است ما جلو این بحران را بگیریم، باید حتما اجرا طرح تعادل بخشی سفره های زیرزمینی مدنظر قرار بگیرد و چاه های غیرمجاز پلمپ شوند. باید تلاش کنیم تمام فاضلاب های شهری و صنعتی بعد از تصفیه وارد سفره های اب زیرزمینی شوند تا به طرح تعادل بخشی سفره های زیرزمینی کمک کنند. باید کسب و کارهایی در کشور تعریف شوند که نیاز به مصرف آب نداشته باشند و از آن ها به عنوان کسب و کار سبز یاد میشود.
♈️طبق آخرین آماری که شرکت مدیریت منابع آب ایران و سازمان زمین شناسی منتشر کرده است، بدترین اوضاع را در اصفهان داریم. اصفهان گسترده ترین فرونشست ها را تجربه می کند و فرونشست وارد شهر شده و شبکه فاضلاب را نیز شکسته است. چند دکل برق در دشت مهیار اطراف اصفهان به دلیل احتمال سقوط جا به جا شده اند.
♈️میزان تراز منفی اصفهان ۱۳ میلیارد مترمکعب است که چیزی حدود ۲۰ رودخانه به اندازه زاینده رود است. استان های دیگری نیز هستند که تراز منفی آنها بیشتر از اصفهان است.
♈️استان فارس که ۱۵ میلیارد مترمکعب تراز منفی دارد و بزرگترین فروچاله جهان را با ۵۴ سانتی متر در سال در استان فارس ثبت کرده ایم. استان فارس پتانسیل زیادی دارد که به یکباره فروبپاشد! اگر وضعیتی مثل اصفهان پیدا نکرده این است که عمق آبخوانهای آن بیشتر از اصفهان بوده است.
♈️استان فارس میتواند به سرعت سرنوشتی شبیه اصفهان پیدا کند. از استان فارس وضعیت نگران کننده تر و ترسناک تر استان خراسان رضوی است که تراز منفی آن ۳۱ میلیارد مترمکعب است و شکاف بسیار طولانی را در دشت نیشابور به طول ۳۲ کیلومتر داریم. آنجا اولین دشت های ممنوعه ایران را در دهه چهل دارد که در دشت توس ثبت شد اما کسی توجهی نکرد. استانی که عمیق ترین آبخوان های ایران را داشت الان به سرنوشتی بسیار نگران کننده تر از دیگر استان های کشور دچار می شود. ما گسترده ترین سازمان متمرکز کشاورزی را در آنجا داریم و در حقیقت بخش قابل توجهی از منابع آب زیرزمینی در حوزه کشاورزی سال های سال است که مصرف میشود و هزاران حلقه چاه غیرمجاز در آنجا وجود دارد.
#جمهوریت
https://t.me/joinchat/AAAAAE67VLb65NCf5EAR3g
🔰 خنجری بر قلب جنگلبانی ایران
✍حنیف رضا گلزار
▪️«ناصر پیروی» از لشگر خودی ها زخم نخورد. او یک تن بود که با خنجر دشمن شهید شد، ولی برکناری جنگلدار وظیفه شناس بابل، خنجری آلوده به زهر، آن هم از پشت بود که لشگر جنگلبانی ایران را تاراند و دوپاره کرد.
▫️خنجری که «متجاوزان» آن را ساختند، «ساکت ماندگان» و «مصلحت بافان» آن را پرداختند و زهرآگین کردند و «مدیران» آن را بر دل وظیفه شناسی و صداقت فرو کوفتند.
▪️برای صیانت و حفاظت از منابع طبیعی ایران، باید عقبه این لشگر و سرداران و سنگرنشینان ستاد را اصلاح کرد، وگرنه سربازان خط مقدم همچون گذشته وظیفه شناسند و جانباز طبیعت میهن..
🔻متن کامل یادداشت در روزنامه پیام ما، یکشنبه یکم خرداد ماه ۱۴۰۲
Payamema.ir/payam/articlerelation/85328
🔰 اگر پرسیدند، «فساد سیستماتیک» چیست....
✍ حنیف رضا گلزار
▪️چه کسانی و با استفاده از چه رانتی، آشکارا به جنگل های ملی تجاوز می کنند؟
چه کسانی و کدام نهادها زیرساخت های راه آسفالت، آب، برق، گاز و دیگر خدمات شهری را برای تجاوزگران فراهم می کنند؟
چه کسانی و کدام نهاد ها پروانه ساخت و پایان کار می دهند؟
سند های مالکیت چطور؟
چه کسانی نمی بینند؟
چه کسانی می بینند ولی خاموشی می گزینند؟
و چرا؟
▪️جنگل خواری، پیامد آزمندی یک یا چند فرد نیست. پیایند چشم برهم نهادن بی شمار فرد و نهاد مسول است.
▪️ پیرزن آلونک نشین کرمانشاهی را یادتان هست؟ به جرم ساخت و ساز غیرمجاز و با حکم «قانون» خانه خرابش کردند. پیرزن هم از غصه دق کرد و مرد!!
▪️این واگویه ای آشکار و بیانی کوتاه، گویا و عریان از «فساد سیستماتیک» است. صدها برج و کاخ ویلای ساخته شده در جنگل، آن هم با پول های با منشا نامعلوم در این شرایط اقتصادی دیده نمی شود، ولی آلونک پیرزن کرمانشاهی به حکم «قانون» ویران می شود.
▪️نمی دانم چرا در سنگ نگاره های کاخ دادگستری، چشمان «فرشته دادگستر» را بسته اند. شاید تا نبیند دیو سیرتان چه در ترازویش می نهند....
🆔 @khabaremazandaran
🔷️ در نامه کنشگران به رییس سازمان منابع طبیعی:
🔻به مدار قانون مداری بازگردید و راه صیانت از منابع طبیعی را اولویت خویش سازید ! - سلامت نیوز
https://www.salamatnews.com/news/355299/