rasad_tahlil | Unsorted

Telegram-канал rasad_tahlil - "کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

8886

اینستاگرام رصد instagram.com/rasad_tahlil مطالب کانال، دیدگاه های نخبگان، تحلیلگران و رسانه های مختلف بوده وهمه مطالب الزاما موردتائید رصد نمی باشد. کد شامد: 1-2-2812-65-4-37

Subscribe to a channel

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸مذاکره وقتی معنا دارد که هزینه تحمیل شود

✈️تحولات اخیر منطقه بار دیگر یک واقعیت مهم را آشکار کرده است: در نظام بین‌الملل، مذاکره زمانی به نتیجه می‌رسد که طرف مقابل هزینه ادامه تقابل را احساس کرده باشد. تجربه سال‌های گذشته نشان داده قدرت‌های بزرگ تا زمانی که خود را در موقعیت برتر ببینند، حاضر به ارائه امتیازهای واقعی نیستند و گفت‌وگو را بیشتر ابزاری برای مدیریت بحران می‌دانند تا حل آن.

✈️در همین چارچوب، آنچه امروز در خلیج فارس و پیرامون تنگه هرمز جریان دارد، فراتر از یک مناقشه محدود دریایی است. این منطقه به میدان سنجش اعتبار قدرت‌های بزرگ و توانایی آن‌ها در حفظ نظم مورد ادعایشان تبدیل شده است. هرگونه اختلال در جریان تجارت و انرژی، تنها یک مسئله اقتصادی نیست؛ بلکه مستقیماً بر جایگاه و اعتبار بازیگران مؤثر در معادلات جهانی اثر می‌گذارد.

✈️همزمان، کشورهای منطقه نیز به‌تدریج در حال بازنگری در محاسبات امنیتی خود هستند. این پرسش بیش از گذشته مطرح شده که آیا حضور نظامی قدرت‌های خارجی الزاماً امنیت‌آفرین است یا در برخی موارد می‌تواند هزینه‌ها و مخاطرات جدیدی ایجاد کند.

✈️از سوی دیگر، تجربه توافقات پیشین نشان داده که اتکا به وعده‌ها و تضمین‌های سیاسی کافی نیست. هر توافقی زمانی ارزش راهبردی دارد که منافع آن به‌صورت ملموس، فوری و پایدار تثبیت شود؛ زیرا در محیط بی‌ثبات بین‌المللی، تعهدات سیاسی به‌سرعت قابل تغییر هستند.

✈️در نهایت، آینده معادلات منطقه را نه صرفاً قدرت نظامی تعیین می‌کند و نه صرفاً دیپلماسی؛ بلکه موفق‌ترین بازیگر کسی خواهد بود که بتواند میان بازدارندگی، قدرت میدانی و مذاکره توازن برقرار کند و از این ترکیب برای تأمین منافع ملی خود بهره ببرد.

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 بزرگ‌ترین گل جام جهانی؛ بایکوت ترامپ

✈️حذف بخشی از سهمیه بلیت هواداران ایرانی در جام جهانی، فقط یک خبر فوتبالی نیست؛ نشانه‌ای از فضایی است که بسیاری از هواداران و رسانه‌ها ماه‌هاست درباره آن هشدار می‌دهند. از بازرسی‌های سختگیرانه و غیرمتعارف در مبادی ورودی آمریکا گرفته تا محدودیت‌هایی که این نگرانی را ایجاد کرده که همه هواداران فرصت برابر برای حضور در بزرگ‌ترین جشن فوتبال جهان نداشته باشند.

✈️این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دولت ترامپ طی یک سال گذشته بارها به دلیل سیاست‌های جنجالی خود مورد انتقاد قرار گرفته است؛ از آدم ربایی در ونزوئلا و پرونده‌های مرتبط با دولت مادورو گرفته تا اظهارات بحث‌برانگیز درباره گرینلند که واکنش کشورهای اسکاندیناوی را برانگیخت. و در خاورمیانه که ترامپ مسئول مستقیم جنگ ایران ، لبنان و غزه و خونریزی‌هایی است که در این کشورها صورت گرفته است.

✈️در چنین شرایطی، شاید این سؤال چندان عجیب نباشد: کاش با حمایت پاپ و همراهی چند کشور باوجدان جهان مانند برزیل، اسپانیا، سوئد، نروژ و دانمارک، ائتلافی شکل می‌گرفت تا در اعتراض به این رویکردها، جام جهانی ۲۰۲۶ را بایکوت کند؛ تا آمریکا بفهمد نمی‌شود هم ملت‌ها را تحریم کرد، هم هوادارانشان را حذف کرد، هم مقامات کشورهای را ترور کند و بعدش با خیال راحت پرتماشاگرترین رویداد جهان را در کشورش برگزار کند.


آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸وقاحت کویتی

 
✈️‏بنا به بیانیه‌های متعدد قرارگاه خاتم، کویت مبدأ بسیاری از حملات به کشورمان در طی جنگ تحمیلی سوم بوده است؛ حقیقتی که آن را در اظهارات متناوب مقامات آمریکایی شامل خود ترامپ، فرمانده سنتکام، وزیر جنگ و وزیر خارجه آن کشور در نام بردن از تک تک پنج کشور متخاصم خلیج فارس از جمله کویت و قدردانی از همراهی آنان نیز می‌توان دید.

✈️‏در چنین شرایطی کویت، نه فقط در دوره جنگ که در شرایط توقف درگیری‌ها نیز مبدا حملات ناقض آتش‌بس بوده، روند تقابلی‌اش نسبت به جمهوری اسلامی را شدت بخشیده و هر روز گامی فراتر از پیش گذاشته است. تعداد قابل توجهی از ایرانیان از زمان آغاز جنگ رمضان توسط دولت کویت با اتهامات واهی مانند قرار دادن عکس رهبری شهید در پروفایل حساب کاربری مجازی‌شان از کویت اخراج شده‌اند، برخی با برخوردهای خشن و ضرب و شتم مواجه شده و برخی اموالشان مصادره شده است
 
✈️‏نگاهی به فضای رسانه‌ای و محتویات روزنامه‌های این کشور هم آیینه تمام‌نمای رویکرد خصمانه کویت است. روزنامه پرخواننده الجریده کویت، سرفصل ثابتی با عنوان «العدوان الایرانی» (تجاوز ایران) در صفحه اول تارنمای خود ایجاد کرده و هر روز مقاله‌ای تند و بی‌پروا علیه ایران منتشر می‌کند. این مسئله فقط محدود به این روزنامه نیست وسایر جراید این کشور نیز همین خط مشی را در پیش گرفته‌اند. اوج وقاحت این رسانه‌ها آنجاست که از جمهوری اسلامی ایران با نام «رژیم ایران» یاد می‌کنند، در توصیف و اشاره به رهبری معظم انقلاب از عناوین توهین‌آمیز استفاده کرده و اظهارات تماماً کذبی را به ایشان و سایر مقامات کشور نسبت می‌دهند. آن‌ها حتی مدعی ارتباط با «یک منبع آگاه در دفتر پزشکیان» هسند که محرمانه‌ترین اطلاعات را در اختیار روزنامه‌های کویتی قرار می‌دهد!
 
✈️‏دولت کویت در این مسیر تا جایی پیش رفته که چندی پیش، یک قایق حامل تعدادی از ایرانیان که به گفته آن‌ها، نیروهای سپاه پاسداران بوده‌اند، را دستگیر کرده‌ و آن‌ها را تحویل دادگاه مثلا صالحه داده‌ و روز پنج‌شنبه 21 خرداد را برای محاکمه آن‌ها – آن هم در دادگاه کیفری – تعیین کرده است و چندان دور از انتظار نیست که در روزهای آینده شاهد انتشار تصاویردادگاهی ناعادلانه برای اعضای نیروی دریایی سپاه باشیم که دولت کویت برای تکمیل پازل ایران هراسی و دشمن‌ساز ایران از آن بهره‌ها ببرد.
 
✈️‏مخلص کلام این که کویت پاشنه آشیل‌های بسیاری دارد و هر چند پشتش به حمایت عربستان در تامین مایحتاج معیشتی مردم و دلش به آمریکا، بریتانیا، ایتالیا و سایر کشورهای غربی در حمایت نظامی-دفاعی خوش است، اما تاریخ چند دهه گذشته‌اش و تجربه روابط چندماه اخیر نشان داده است زبان بلند و قاطع – چه در عرصه دیپلماتیک و چه در میدان – تنها راه نشاندن این دولتک شیخ‌نشین عربی بر سر جایش است.

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 نرود میخ آهنین در سنگ

✈️سید مجید موسوی فرمانده موشکی ایران با شروع عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی صریح و روشن می‌گوید: باید «میدان، خیابان و دیپلماسی» را به هم پیوند زد تا دشمن از صحنه خارج شود و عزت و اقتدار برای ایران و ملت‌های آزاده رقم بخورد. پیش از او نیز قالیباف بارها بر همین سه‌ضلعی تأکید کرده بود.


✈️با این حال هنوز عده‌ای حاضر نیستند از دوگانه‌سازی‌های کودکانه خود دست بردارند. ایزدی نماینده تهران می‌نویسد: «بچه‌های دلاور نیروی مسلح به اراده محکم خود عمل می‌کنند؛ جواب ترسوها با مردم.» کوچک‌زاده که سابقه قابل‌توجهی در تولید جنجال‌های رسانه‌ای و اظهارات نامتعارف دارد، ترجیح داد به جای شنیدن صدای فرماندهان خط مقدم، روایت خود را تکرار کند و بنویسد: «دست نیروهای جان‌برکف نظامی را نبندید.» اما نقدعلی که پیش‌تر نیز به‌دلیل نقل یک گزاره نادرست از رهبر انقلاب خبرساز شده بود، در اوج نیاز کشور به همگرایی و انسجام، بار دیگر نشان داد دغدغه اصلی‌اش تسویه‌حساب‌های سیاسی است و با لحنی طعنه‌آلود نوشته: «دشمن از وعده‌های صادق می‌ترسد نه وعده‌های باقر.»

✈️عجیب است؛ کسانی که کیلومترها از خط مقدم فاصله دارند، بیشتر از فرماندهان میدان درباره جنگ و مذاکره نسخه می‌پیچند. سید مجید موسوی که هزینه نبرد را با جانش می‌پردازد، از ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان می‌گوید؛ اما عده‌ای همچنان سرگرم بازی کودکانه «میدان علیه دیپلماسی» هستند.گویی برای آنان دعوای سیاسی مهم‌تر از فهم الزامات جنگ است.

✈️شاید بد نباشد این دوستان به جای صدور بیانیه‌های روزانه، کنایه‌پراکنی‌های سیاسی و ساختن دوقطبی‌های مصنوعی، یک گزارش عملکرد از یک سال گذشته خود ارائه کنند؛ از روزهای جنگ ۱۲ روزه تا امروز. آن وقت می‌توان سنجید سهم واقعی آنان در تقویت بازدارندگی، انسجام ملی، خنثی‌سازی عملیات روانی دشمن و حل مسائل کشور چه بوده است.

✈️بعید نیست اگر تمام دستاوردهای عملی این طیف را کنار هم بگذاریم، حجم آن حتی به یک صفحه A4 هم نرسد؛ هرچند حجم سخنرانی‌ها، توییت‌ها، تهمت‌ها و حاشیه‌سازی‌هایشان احتمالاً چندین جلد کتاب خواهد شد.

👤جعفر یوسفی

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 جریان ارتجاع، بزرگترین فرصت سوز تاریخ ایران

خاندوزی، وزیر اسبق اقتصاد:

✈️ زمان به عقب برنمی‌گردد، به پیش از بعثت ۱۰ اسفند، اما انتخاب‌های ما می‌تواند انتخاب‌های دوران پیش از بعثت باشد. مردم ایران عزیزتر از جان، در این ۱۰۰ روز نشان داده‌اند که روح تازه‌ای در حیات جمعی دمیده شده است. مردم خواهان نقش جدیدی برای خود در اداره جمهوری اسلامی هستند و خواهان رفتارهای متفاوتی از سیاستگذاران در دولت، مجلس، قوه قضاییه و سایر ارکان حاکمیت. اما ظاهراً جریانی در کشور ما وجود دارد که همچنان دلبسته روزهای پیش از بعثت مردم است، اساساً بعثت مردم را مانعی می‌بیند برای استمرار گذشته خود.

✈️"ارتجاع" یعنی عقب‌گرد به پیش از نقطه عطف یک جامعه و در سال ۱۴۰۵ مرتجع یعنی کسی که می‌خواهد ریل جامعه به همان ریل پیش از بعثت مردم بازگردد.
اگر بپذیریم که مهم‌ترین دستاورد خون رهبر شهیدمان نه فقط به دست آوردن فتح در میدان نبرد نظامی و در اختیار گرفتن تنگه هرمز بلکه همین بعثت مردم بوده، آنگاه مرتجع کسی است که می‌خواهد موج خیزش مردم را به موج مرده پیش از بعثت بازگرداند. حال آنکه بعثت مردم بهترین فرصت برای اصلاح‌هایی است که جز با نیروی اجتماعی صورت نمی‌پذیرد.

✈️ آیا نیروهای اقتصاد سیاسی و ذینفعانی که در بخش نفت، گاز، معادن، صنایع بزرگ، بانک‌ها و واردات کالاهای اساسی و امثالهم رسوب کرده و قدرت یافته‌اند را جز با قدرت مردم می‌توان اصلاح کرد؟

✈️ اگر رهبر انقلاب در پیام اخیر خود از "مجلس در تراز مردم مبعوث شده" سخن گفته‌اند پس به همین سیاق می‌توان از دولت در تراز مردم مبعوث، قوه قضاییه در تراز مردم مبعوث و به شرکت‌های دولتی در تراز مردم مبعوث نیز سخن راند اگر مردم با نیروهای مسلح جمع نمی‌شدند نبرد نظامی، از طریق ضربه دشمن به خیابان‌ها، منجر به پیروزی نمی‌شد. در سایر عرصه‌های نبرد نیز چنین است یعنی با اضافه شدن مردم است که می‌توان به فتح در جنگ اقتصادی، تحریم و نبرد با فساد امید داشت.

✈️واقعیت این است که اصلاح ریل‌های معیوب حکمرانی تنها با اراده هزار نفر (شامل نمایندگان مجلس و کل مقامات قوه قضاییه و اعضای کابینه بعلاوه معاونین وزرا و مدیران عامل سازمان‌های بزرگ) میسر نیست. بازیگران مالی و سیاسی نفوذ کرده تنها با ایستادگی توده مردم تن به اصلاح می‌دهند و به تعبیر امیر مومنان: لایصلح الولاه الا باستقامه الرعیه. حال آیا نباید از فرصت مبعوث شدن مردم در میدان‌ها برای غلبه بر جریان‌های ضد تولید و عدالت استفاده کرد؟

✈️ مرتجعین به الگوهای پیش از بعثت، همان‌ها هستند که تاریخی‌ترین فرصت تحول در ایران را از بین خواهند برد. فرصت تحولی با مشارکت اقشار و اصناف و سلایق مختلف، جناح‌های گوناگون و فقط ذیل پرچم ایران.

✈️ امروز جبهه‌بندی‌های خودساخته پیشین مانند چپ و راست، اصلاح طلب و اصول‌گرا، دیگر کار نمی‌کند! جبهه بندی اصلی ایران امروز، جبهه حامیان بعثت مردم برای کارآمدی و عدالت است و در مقابل، ائتلاف ارتجاع به پیش از بعثت.

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 نفت فیزیکی ۵۰ درصد گران‌تر از نفت کاغذی

✈️هزینه‌های حمل‌ونقل، ریسک‌های لجستیکی، موقعیت جغرافیایی ذخایر و امکان دسترسی به مولفه های مهم ارزشگذاری نفت تبدیل شده اند

✈️داده‌های جدید بازار نفت نشان می‌دهد پس از جنگ ایران، فاصله میان قیمت نفت فیزیکی و قرارداد‌های آتی به‌طور محسوسی افزایش یافته و به یکی از مهم‌ترین نشانه‌های نگرانی بازار از وضعیت عرضه جهانی انرژی تبدیل شده است.

✈️بر اساس نمودار منتشرشده از روند معاملات نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت (WTI)، اختلاف قیمت نفت نقدی (Spot) با قرارداد‌های آتی که پیش از جنگ حدود ۲۰ درصد بود، اکنون به نزدیکی ۵۰ درصد رسیده است. این موضوع بیانگر آن است که خریداران حاضرند برای تحویل فوری نفت، هزینه‌ای به‌مراتب بیشتر از قیمت‌های ثبت‌شده در بازار‌های کاغذی و قرارداد‌های آتی پرداخت کنند.

✈️کارشناسان بازار انرژی معتقدند این پدیده صرفاً به معنای افزایش قیمت نفت نیست، بلکه بازتاب نگرانی معامله‌گران از دسترسی واقعی به نفت و فرآورده‌های انرژی است.

✈️بازار‌ها دیگر تنها ارزش بشکه‌های نفت را قیمت‌گذاری نمی‌کنند، بلکه هزینه‌های حمل‌ونقل، ریسک‌های لجستیکی، موقعیت جغرافیایی ذخایر و امکان دسترسی به عرضه فیزیکی را نیز در قیمت‌ها لحاظ می‌کنند.

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 فرمول مردمی بازسازی صنایع

✈️سخنگوی کمیسیون صنایع: بازسازی واحدهای صنعتی با سرمایه‌های مردمی و از طریق صندوق‌های پروژه امکان‌پذیر است

✈️محمد رستمی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی:

✈️ضروری است صندوقی مردمی برای بازسازی واحد‌های صنعتی آسیب‌دیده ایجاد شود؛ دولت می‌تواند با طراحی سازوکاری مشخص و تصویب آن در هیات دولت، از ظرفیت کمک‌های مردمی برای برای بازسازی واحد‌های صنعتی بهره‌برداری کند.

✈️باید سازوکاری پیش‌بینی شود که افرادی که در بازسازی این واحد‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، به سهامداران آن‌ها نیز تبدیل شوند. به عنوان نمونه، شرکت فولاد مبارکه، یک شرکت بورسی است و سهام آن در بازار سرمایه معامله می‌شود. دولت یا نهاد‌های ذی‌ربط می‌توانند صندوق سرمایه‌گذاری مردمی در بازار سرمایه ایجاد کنند تا مردم متناسب با توان مالی خود در آن مشارکت کنند.

✈️بر این اساس، هر فرد می‌تواند انتخاب کند که در بازسازی کدام واحد صنعتی مشارکت داشته باشد و پس از تکمیل فرآیند بازسازی نیز متناسب با میزان سرمایه‌گذاری خود، سهام آن شرکت به وی تعلق گیرد.

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 ‏آنچه که در دو روز گذشت!

✈️ پیام اختصاصی از طرف پاکستان به رهبر ایران تحویل شد. محتوی پیام معلوم نیست اما قاعدتا در جهت حل مشکلات باقیمانده مذاکرات ایران و امریکا بوده است.

✈️ اسرائیل با حمله به بیروت و ضاحیه، آتش بس لبنان را شکست تا مانع توافق احتمالی امریکا و ایران شود.

✈️ایران با حمله به اسراییل، پاسخ داد اما پایگاههای امریکا را نزد و به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حمله نکرد.

✈️ عمده ترین دلیل حمله ایران: ایجاد شرایط برای شکستن بن بست های دیپلماسی و حمایت از لبنان بود.

✈️اسراییل برای حفظ آبرو و توازن در منطقه، پاسخ داد اما محدود و با هدف حفظ توازن.

✈️ایران نیز ضربه آخر را به اسراییل زد، پرزیدنت ترامپ پیام آتش بس داد و اسراییل و ایران هم پایان موقت عملیات را اعلام کردند.

✈️همه موارد حاکی از یک جنگ مدیریت شده است.

✈️بحران انرژی ادامه دارد، کسری دهها میلیون بشکه نفت در بازار جهانی تا پایان سال قابل جبران نیست و لذا جهان بی صبرانه منتظر باز شدن تنگه هرمز است.

✈️پرزیدنت ترامپ به خاطر انتخابات نوامبر، جام جهانی و بحران انرژی و
‏ایران هم بخاطر مشکلات کلان اقتصادی؛ نیازمند تسریع در پروسه توافق هستند.

✈️ امروز در خبرها بود که یک هواپیمای اختصاصی از امارات وارد فرودگاه مهرآباد تهران شده! احتمالا پرواز کارگشا بوده باشد.

✈️ بحران داخلی اسراییل کمتر از ایران نیست. نتانیاهو نیازمند عفو است. ممکن است با کمک امریکا با عفو وی موافقت و از محکومیت دادگاهی در اسراییل خلاص شود تا کمتر در روند توافق امریکا و ایران کارشکنی کند.

✈️ هر چند اسراییل جنگ ها را رها نخواهد کرد اما باید تجاوزات به لبنان و خرابکاری ها در ایران را متوقف کند.

✈️آمریکا، ناچار است اسراییل را کنترل کند تا حزب الله هم حملات به اسراییل را متوقف کند.

✈️ شانس توافق کوتاه مدت آمریکا و ایران یک برای عبور از بحران جاری وجود دارد. اما برای صلحی پایدار، دو طرف نیازمند گفتگوهای جامع و جدی هستند.


👤سیدحسین موسویان

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 «آرش»؛ راز عقب نشینی صهیونیست‌ها؟

✈️ساعتی پیش اسراییل هیوم گزارش داد که آمریکا و اسراییل در پیامی به ایران برای آتش بس اعلام آمادگی کرده اند. ایران هم که اهداف کوتاه مدتش از عملیات «نصر» محقق شده بود با صدور اطلاعیه‌‌ای از توقف عملیات خبر داد. اما چرا اسرائیل علی غم‌ورود ضربه حیثیتی اخیر از ادامه جنگ صرف نظر کرد؟!

✈️قطعا فشار ترامپ و دردناکی ضربات موشک‌های نسل چهارم خیبرشکن در این تصمیم نقش داشته اما به نظر می‌رسد یکی از عوامل تاثیر گذار در عقب نشینی اسراییل از ادامه جنگ، عملکرد سامانه آرش بود که در ایام آتش‌بس به شبکه یکپارچه پدافندی اضافه شد.

✈️بر اساس اخبار آشکار ایران دستکم ۳ پهپاد متخاصم را در ایران، یک فروند را در عراق و حدود ۹ موشک کروز را در آسمان خود رهگیری کرده است. این تست قوی، موجب شد جنگنده‌های دشمن ریسک ورود به حریم هوایی ایران را به جان نخرند و با توجه به اینکه تنها مزیت رژیم قدرت هوایی‌اش است، در مقطع فعلی از ادامه جنگ عقب‌نشینی کند.

✈️البته این وضعیت ادامه‌دار نخواهد بود و دولت در معرض سقوط نتانیاهو برای جلوگیری از شکست قریب الوقوعش در انتخابات پیش رو مجبور به ماجراجویی جدید خواهد بود.

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 برآورد یک درآمد 10 میلیارد دلاری جدید از تنگه هرمز

✈️در تنگه هرمز نباید فقط به گرفتن عوارض محدود شویم بلکه باید معادلات کلان انرژی را تغییر دهیم، به عنوان مثال صنعت بانکرینگ.

✈️بانکرینگ همانند پمپ بنزین دریایی برای فروش نفت‌کوره و گازوئیل به کشتی‌هاست که اکنون این صنعت در خلیج فارس در قبضه اماراتی هاست.

✈️بندر فجیره، دومین مرکز بزرگ بانکرینگ دنیاست که حدود ۹۰ درصد بازار بانکرینگ خلیج فارس را در اختیار دارد درحالی که سهم ایران فقط ۸ درصد است.

✈️جالب اینکه در تعریف جدید سپاه پاسداران از تنگه هرمز، بندر فجیره نیز در این محدوده قرار دارد که شامل حکمرانی ایران می‌شود.

✈️پس ایران می‌تواند با ابزارهای تنبیهی و تشویقی به گونه‌ای قاعده‌گذاری کند که کشتی‌ها خدمات بانکرینگ خودشان را به مرور به جای بندر فجیره از بنادر ایران تامین کنند.

✈️مثلا این قاعده گذاری می‌تواند شامل افزایش عوارض برای کشتی‌هایی باشد که بانکرینگ خود را از بندر فجیره دریافت می‌کنند یا ایجاد محدودیت برای آنها جهت عبور و مرور باشد.

✈️بندر سلخ جزیره قشم با فاصله کوتاه تا تنگه هرمز اکنون می‌تواند با هاب بانکرینگ خلیج فارس تبدیل شود و در نظم جدید ایران به تدریج جایگزین بندر فجیره شود.

✈️به جز جزیره قشم اکنون ۳ بند شهید رجایی بندرعباس، بندر جاسک هرمزگان، بندر عسلویه بوشهر نیز موقعیت مناسبی برای توسعه رشته فعالیت بانکرینگ دارند.

✈️ایران می‌تواند با استفاده از تنگه هرمز، یک درآمد ۱۰ میلیارد دلاری در صنعت بانکرینگ و خدمات جانبی آن را برای خود ایجاد کند./خط انرژی

آخرین تحلیل‌ها را در اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 مهرماه؛ مرز تنش و بحران در بازار نفت

✈️با ادامه روند فعلی، ذخایر جهانی نفت تا پایان تابستان به کف عملیاتی نزدیک می‌شود؛ نقطه‌ای که می‌تواند بازار انرژی را از تنش به آستانه بحران ببرد.

✈️در حالی که بسیاری انتظار داشتند تهدیدهای تنگه هرمز قیمت نفت را به سرعت منفجر کند، بازار هنوز آن جهش بزرگ را نشان نداده است. اما پشت صحنه، فشار در حال افزایش است. گزارش‌ها نشان می‌دهد ذخایر قابل مشاهده نفت جهان با سرعت در حال کاهش است و به محدوده‌ای نزدیک می‌شود که در صنعت انرژی «کف عملیاتی» نام دارد؛ سطحی که افت بیشتر آن می‌تواند زنجیره تأمین جهانی نفت را با اختلال روبه‌رو کند.

✈️در همین حال، قیمتی که هر روز به عنوان قیمت جهانی نفت اعلام می‌شود عمدتاً مربوط به قراردادهای آتی است، نه نفت فیزیکی. در برخی بازارهای آسیایی حتی گزارش‌هایی از معامله نفت با قیمت‌های بسیار بالاتر (تا 200 دلار) نیز منتشر شده است.

✈️همزمان آمریکا برای مهار قیمت‌ها بخشی از ذخایر استراتژیک خود را وارد بازار کرده است؛ اقدامی که بیشتر نقش مسکن موقت دارد.
به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران یک زمان حساس را مطرح می‌کنند: مهرماه؛ جایی که ممکن است بازار نفت از مرحله تنش عبور کند و وارد فاز بحران شود.

آخرین تحلیل‌ها را در اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸وقتی دشمن خواهش می‌کند شلیک نکنید 

✈️روزنامه اسرائیل هیوم (Israel Hayom) گزارش داد که اسرائیل و ایالات متحده پیامی مشترک به ایران ارسال کرده‌اند مبنی بر اینکه «اگر ایران دوباره شلیک نکند، حملات بیشتری صورت نخواهد گرفت».

✈️ساعتی بعد، قرارگاه خاتم‌الانبیا اعلام کرد پاسخی دردناک به رژیم داده شد و توقف عملیات نیروهای مسلح اعلام می‌گردد.براساس اطلاعیه قرارگاه خاتم الانبیا از این پس هرگونه حمله به لبنان چه بیروت چه جنوب لبنان، واکنش جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت.

✈️پیام اسرائیل هیوم را باید نشانه‌ای از «بازدارندگی موفق ایران» و «ناگزیری تل‌آویو و واشنگتن از پذیرش آتش‌بس» ارزیابی کرد.ارسال پیامی که در آن «شرط عدم حمله بیشتر» وابسته به «عدم شلیک ایران» شده است، در عمل یک اعتراف راهبردی است: اسرائیل و آمریکا قادر به توقف توان موشکی ایران نیستند و به دنبال راهی برای خروج از باتلاق بدون از دست دادن وجهه هستند.

✈️این پیام، دستاوردی بی‌سابقه برای بازدارندگی ایران محسوب می‌شود؛ چراکه در تاریخ منازعات غرب آسیا، کمتر پیش آمده که یک ابرقدرت و متحد منطقه‌ای آن آشکارا از دشمن خود «درخواست خویشتن‌داری» کنند.

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 ریزش بورس آمریکا؛ جنگ هرمز یا داده‌های اشتغال؟

✈️ریزش اخیر بورس آمریکا بیش از آنکه ناشی از جنگ و انسداد نسبی تنگه هرمز باشد، واکنش بازار به داده‌های قوی اشتغال و تقویت انتظارات تداوم نرخ‌های بهره بالا بوده است؛ هرچند پیامدهای نفتی بحران هرمز می‌تواند در ماه‌های آینده اثرگذار شود

✈️برخی تحلیل‌ها این ریزش را به تنش‌های اخیر در منطقه تنگه هرمز و درگیری با ایران نسبت می‌دهند؛ رخدادی که به انسداد نسبی این گذرگاه حیاتی انرژی انجامیده و نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت نفت و تشدید فشارهای تورمی در اقتصاد جهانی را بالا برده است. افزایش انتظارات تورمی معمولاً به معنای تداوم سیاست‌های پولی انقباضی در آمریکا و در نتیجه فشار بر بازار سهام است.

✈️با این حال، گروهی از تحلیلگران عامل مهم‌تری را در داده‌های جدید اقتصاد آمریکا می‌بینند. گزارش اخیر بازار کار نشان می‌دهد تعداد شغل‌های ایجاد شده تقریباً دو برابر پیش‌بینی‌ها بوده و نرخ بیکاری نیز نسبت به ماه قبل تغییر چندانی نکرده است. چنین نشانه‌هایی از قدرت اقتصاد آمریکا می‌تواند فدرال رزرو را از کاهش نرخ بهره باز دارد و حتی احتمال تداوم سیاست‌های سخت‌گیرانه برای مهار تورم را تقویت کند؛ موضوعی که معمولاً برای بازار سهام خبر خوبی نیست.

✈️نگاهی به زمان‌بندی افت بازار نیز این فرضیه را تقویت می‌کند. بخش قابل توجهی از افت شاخص‌ها در پنجم ژوئن و درست پس از انتشار داده‌های اشتغال رخ داد؛ بنابراین می‌توان گفت داده‌های قوی بازار کار، دست‌کم در کوتاه‌مدت، نقش مهمی در فشار بر بورس آمریکا داشته‌اند.

✈️با این حال، اثرات ژئوپلیتیکی بحران تنگه هرمز احتمالاً با تأخیر بیشتری خود را نشان خواهد داد. انسداد نسبی این مسیر می‌تواند در هفته‌های آینده به کاهش عرضه نفت و افزایش قیمت‌ها منجر شود. برخی تحلیلگران بازار انرژی هشدار داده‌اند که در صورت تداوم اختلال در عبور نفتکش‌ها، حتی آزادسازی ذخایر راهبردی نیز ممکن است برای مهار بازار کافی نباشد. در چنین سناریویی، قیمت نفت می‌تواند جهش قابل توجهی (تا 200 دلار) را نیز تجربه کند؛ شوکی که پیامدهای تورمی آن برای اقتصاد جهانی، از جمله آمریکا، قابل توجه خواهد بود.

✈️به این ترتیب، افت اخیر بورس آمریکا را می‌توان بیش از هر چیز به واکنش بازار به داده‌های قوی اشتغال نسبت داد؛ در حالی که پیامدهای کامل بحران تنگه هرمز احتمالاً در هفته‌ها و ماه‌های آینده خود را در بازار انرژی و سپس در تورم جهانی نشان خواهد داد.

👤محمدحقگو

آخرین تحلیل‌ها را در اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸بررسی پاسخ احتمالی رژیم به حمله امشب ایران

✈️لااقل از ۲۰۱۳ به این سمت اسرائیل اجازه نداده هیچ قاعده و معادله‌ای از سمت ما وضع و تثبیت بشود. به طور معین از ترور تیم جهاد مغنیه و شهید الله‌دادی هم شروع کرد.

✈️علی‌المبنا تن دادن اسرائیل به شکل‌گیری و تثبیت معادله ضاحیه در برابر سرزمین‌های اشغالی توسط ایران تهدید موجودیتی برای رژیم هست که قبلا هم به آن تن نمی‌داد تا چه رسد به امروز و شرایط پس از ۲۰۲۴.

✈️با این تفسیر پاسخ اسرائیل در راه خواهد بود. فکر می‌کنم با تمرکز بر زیرساخت‌های انرژی و برق.

✈️مگر اینکه ترامپ به هر دلیلی (مثلا تهدید معتبر از سوی ایران در تنگتین هرمز و باب المندب) مانع بشود. (این تحلیل بر فرض آن است که حمله به ضاحیه بدون اطلاع و رضایت ترامپ بوده و اساسا تله خود ترامپ نبوده است.)

✈️ ولی اگر واقعا ترامپ عملا مانع بشود
شاید و می گویم شاید نشانه آن باشد که شرایط برای ترامپ خیلی جالب نیست و به هر شکلی به یک توافق با ایران نیاز دارد و جنگ جدید را مضر یا لااقل بی‌فایده می‌داند.

✈️شاید هم هدف امریکایی‌ها فریز کردن جنگ سخت برای استمرار فرسایش اقتصادی ایران باشد. والله عالم.

✈️مشکل اما آن‌جاست که نتانیاهو هم مشکلات خاص خودش را دارد. نتانیاهو در آستانه انتخابات زودهنگام است و عدم پاسخ به ایران، ضربه شدیدی به پایگاه رای او خواهد زد.

✈️بماند که تن دادن به خواسته احتمالی ترامپ ممکن است موجب خواسته‌های بیشتر امریکایی ها در پرونده‌های جنگ با لبنان و ایران شود.

✈️لذا بعید است نتانیاهو تن به فشار امریکا بدهد. مگر آن که فشار واقعا سنگین باشد و به سطح ممانعت عملی برسد.

✈️ولی این ممانعت زور خیلی زیادی می خواهد که در تخصصم نیست که در شرایط کنونی ترامپ دارد یا خیر.

👤هادی معصومی

آخرین تحلیل‌ها را در اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 تغییر محاسبات رژیم

اکنون جنگ معادلات وارد فاز تازه ای می شود. دشمن که به دنبال آزادی عمل در دوره های آتش بس و برقراری معادله ضاحیه در برابر کریات شمونه بود اکنون خود را در برابر هدف گیری حیفا و رامات دیوید از سوی ایران می بیند که تحولی در دکترین امنیت ملی ایران در جهت افزودن لبنان به معادله امنیت ملی خود و همچنین تحولی در وحدت ساحات است. بعید است که رژیم نیز این وضعیت را تحمل کند و لذا آنها به دنبال هدف قرار دادن گسترده تر ضاحیه و بیروت و پاسخ به ایران در قالب دو طرح حمله به مبداء و حتی تاسیسات انرژی(منوط به کسب مجوز از آمریکا) هستند. سوال مهم تر و عامل تعیین کننده این است که آیا ترامپ واقعا به دنبال پایان جنگ با ایران خواهد بود؟

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 بمب ساعتی زیر قیمت نفت

✈️بازار نفت در ظاهر آرام است، اما پشت این آرامش نشانه‌های یک تنش بزرگ در حال شکل‌گیری است. برخلاف تصور رایج، پایین ماندن قیمت نفت در ماه‌های اخیر الزاماً به معنای وفور عرضه نیست؛ بلکه بخش مهمی از آن ناشی از انتظاراتی است که دولت ترامپ درباره بازگشت نفت خاورمیانه و کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیک ایجاد کرده است.

✈️در همین حال، آمارها از کاهش کم‌سابقه ذخایر نفتی جهان خبر می‌دهند. ذخایر نفت خام آمریکا طی هفته‌های اخیر چندین بار رکورد بزرگ‌ترین افت‌های هفتگی تاریخ را ثبت کرده و مجموع ذخایر کشورهای صنعتی نیز به پایین‌ترین سطوح چند دهه اخیر رسیده است. نکته مهم‌تر آن است که بحران فقط مربوط به نفت خام نیست؛ بلکه کمبود فرآورده‌های نفتی و سوخت در بسیاری از نقاط جهان از جمله شرق آسیا، اروپا و مراکز مهم بانکرینگ دریایی به مسئله‌ای جدی تبدیل شده است.

✈️در چنین شرایطی، بسیاری از کشورها از جمله چین و ژاپن به جای افزایش واردات، از ذخایر راهبردی خود استفاده کرده‌اند. علت این رفتار، انتظار برای بازگشت شرایط عادی و دسترسی دوباره به نفت خاورمیانه است. به بیان دیگر، بخشی از تقاضای جهانی نفت فعلاً «سرکوب» شده و به آینده موکول شده است.

اما اگر اختلال در صادرات منطقه خلیج فارس یا تنگه هرمز طولانی شود، این تقاضای معوق دوباره به بازار بازخواهد گشت؛ آن هم در شرایطی که ذخایر جهانی به سرعت در حال کاهش است. از این منظر، آرامش فعلی بازار نفت می‌تواند بیش از آنکه نشانه ثبات باشد، حاصل مصرف ذخایر و خوش‌بینی به آینده باشد.

✈️جمع‌بندی این تحلیل روشن است: جهان امروز بیش از آنچه قیمت‌های فعلی نفت نشان می‌دهد به جریان انرژی خلیج فارس وابسته است و هرگونه بحران طولانی‌مدت در این منطقه می‌تواند شوکی ایجاد کند که آثار آن فراتر از اقتصاد و در حافظه تاریخی نظام انرژی جهان ثبت شود.

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 چنگ شیطان بر سفره مردم

✈️«بمباران شاید سریع‌تر باشد، اما تحریم مؤثرتر است.»
این را دونالد ترامپ گفته است؛ اعترافی روشن به ماهیت جنگی که علیه ایران در جریان است. جنگی که امروز صدای انفجارهایش کمتر شنیده می‌شود، اما حلقه محاصره‌اش تنگ‌تر شده است.

✈️ریچارد نفیو، معمار تحریم‌های ایران، نام این رویکرد را گذاشته «فشار هوشمند و فرسایشی». در این مدل جنگ قرار است اقتصاد خسته شود، تولید خم شود و جامعه زیر فشار تورم فرسوده شود.

✈️طبق گزارش‌ها صادرات نفت ایران از مسیرهای رسمی خلیج فارس تا حدود ۹۰ درصد کاهش یافته و هم‌زمان اقتصاد با تورم‌های سنگین روبه‌رو شده است.

✈️این همان جنگی است که علاوه بر موشک، اکنون بیشتر با شبکه‌ای از محاصره و تحریم پیش می‌رود؛ و البته ضعف‌های داخلی نیز در تشدید این فشارها مؤثر بوده‌اند.

✈️در چنین شرایطی باید توجه داشت: تنگه هرمز فقط یک گذرگاه دریایی نیست؛ یکی از گره‌های اصلی انرژی جهان است. در نتیجه اگر تحریم ابزار فشار است، هرمز هم یک اهرم راهبردی است؛ اهرمی برای برهم زدن معادله‌ای که قرار است فشار را فقط بر یک طرف تحمیل کند.

✈️وقتی جنگ به سفره برسد، پاسخ هم باید در همان سطحِ راهبردی طراحی شود: اقتصاد قوی‌تر، مدیریت هوشمند فشارها و حفظ دارایی‌های ژئوپلیتیکی.

👤محمد حقگو

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸‏نفت به ترامپ باور نکرد

✈️‏بازار نفت دیگر تهدیدهای مکرر و حتی انجام اقدام نظامی از سوی ترامپ را جدی تلقی نمی‌کند. به همین دلیل، قیمت‌ها نه‌تنها افزایش نیافتند، بلکه در مسیر نزولی قرار گرفتند.

✈️‏فعلاً جهت حرکت بازار نفت بیش از آنکه در واشینگتن تعیین شود، به تحولات و تصمیمات تهران گره خورده است.

👤عبداله باباخانی

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 افزایش ۶ برابری قیمت اسید سولفوریک؛ تهدیدی برای تولید کود

✈️با وجود مصوبه دولت، وزارت جهاد تاکنون اقدامی انجام نداده است

✈️محمدعلی خدام، دبیر انجمن تخصصی کود سولفات پتاسیم ایران:

✈️تولیدکنندگان کودهای فسفات و پتاسه در ایران با مشکلات جدی روبرو هستند. تغییرات ناگهانی و بدون برنامه دولت در قوانین، باعث شده با وجود خودکفایی در تولید کودهای پایه از سال ۱۳۹۷، این شرکت‌ها به سمت تعطیلی پیش روند.

✈️دو عامل اصلی این بحران، اول افزایش شدید قیمت مواد اولیه مانند اسید سولفوریک (از ۴۵۰۰ به ۳۲ هزار تومان در یک سال) و دوم عدم تخصیص ارز ترجیحی مصوب برای واردات مواد اولیه است. با وجود مصوبه دولت برای جبران زیان، وزارت جهاد کشاورزی پس از چند ماه هنوز برنامه‌ای به تولیدکنندگان ارائه نداده است.

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 تله چکاپ‌های بیهوده درمانی

✈️چگونه هزینه‌های غیرضروری در حوزه درمان، بودجه انسولین را می‌بلعد؟

✈️علیرضا استقامتی، رئیس هیئت مدیره یک انجمن حمایت از بیماران دیابتی:

✈️رسم ‌شده می‌گویند، تمامی آزمایش‌ها را برای من بنویس چون می‌خواهم چکاپ کامل کنم اما اصلاً چنین قانونی نداریم.

✈️اگر کسی اصرار دارد ۳۰ مدل آزمایش بدهد، باید هزینه‌اش را خودش بپردازد.

✈️اگر بیمه‌ها بتوانند مانع هزینه‌های شوند که در بخش‌های غلط هزینه می‌شود، منابع برای بخش‌های حیاتی آزاد می‌شود.

✈️بخشی از مشکلات ما ناشی از کمبود منابع است، اما بخش عمده آن به عدم استفاده صحیح از منابع موجود برمی‌گردد./اکوایران

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 چرا وام سرمایه در گردش به تولید نمی‌رسد؟

✈️در حالی که در سال گذشته از حدود ۱۰ هزار همت تسهیلات بانکی، ۶ هزار همت برای سرمایه در گردش داده شده است، بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی همچنان از کمبود سرمایه در گردش گلایه دارند.

✈️بخشی از این منابع به شرکت‌هایی رسیده که الزاماً نیاز واقعی نداشته‌اند و به‌دلیل پایین بودن نرخ تسهیلات در شرایط تورمی، اقدام به دریافت وام کرده‌اند.

✈️راهکار پیشنهادی، اتصال سامانه «سمات» بانک مرکزی به سامانه «مودیان مالیاتی» است تا میزان واقعی فروش هر بنگاه با حجم تسهیلات دریافتی تطبیق داده شود و امکان بیش‌اظهاری یا کم‌اظهاری فروش برای دریافت وام از بین برود.

👤سیدمحمد نبی‌زاده

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 دریای سرخ؛ حلقه سوم محاصره اسرائیل

✈️انصارالله یمن اعلام کرده است که تردد کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ ممنوع است؛ اقدامی که برخی تحلیلگران آن را تکمیل «محاصره سه‌گانه» اسرائیل می‌دانند:

✈️فشار از شمال در مرزهای لبنان، تنش در مسیرهای انرژی خلیج فارس و تنگه هرمز در جنوب شرق، و اکنون انسداد مسیر دریای سرخ در جنوب.

✈️اما اثر این تصمیم را می توان در اقتصاد اسرائیل رهگیری کرد. حدود ۴۰ درصد واردات اسرائیل از آسیا انجام می‌شود؛ کالاهایی که عمدتاً از مسیر اقیانوس هند، خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ به این رژیم می‌رسند. گلوگاه این مسیر نیز بندر ایلات است؛ تنها بندر اسرائیل در دریای سرخ.

✈️تجربه جنگ های قبلی نشان می‌دهد فعالیت بندر ایلات تا ۸۵ درصد کاهش یافته بود. اکنون با اعلام ممنوعیت تردد کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، خطر فلج شدن عملی این بندر دوباره مطرح شده است.

✈️در چنین شرایطی کشتی‌ها ناچار به انتخاب مسیر طولانی دماغه امید نیک در جنوب آفریقا خواهند شد؛ مسیری که می‌تواند ۱۰ تا ۳۰ روز به زمان حمل کالا اضافه کند و هزینه حمل‌ونقل را ۱۵ تا ۵۰ درصد افزایش دهد. برخی برآوردها حتی از افزایش چندبرابری هزینه تأمین کالا برای اسرائیل سخن می‌گویند.

✈️در صورت تشدید این شرایط و بسته شدن کامل این تنگه، اثرات آن بر اقتصاد جهانی گسترده خواهد بود.

👤محمد حقگو

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 شلیک ایران به قلب راهبرد ترامپ

✈️اینکه ایران از حزب‌الله حمایت می‌کند، حرف تازه‌ای نیست. پیش از این هم حمایت می‌کرد. همزمان با مذاکرات، آتش‌بس لبنان را جلو برد، به گفته سردار قاآنی اتاق عملیات مشترک داشت، کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی هم انجام می‌شد.

✈️پس سؤال اصلی چیز دیگری است. چرا ایران دقیقاً در این مقطع وارد میدان شد؟ معمولاً پاسخ می‌دهند: «عمق استراتژیک». این پاسخ درست است. اگر اسرائیل بتواند حزب‌الله را از میدان خارج کند، طبیعتاً دستش برای فشار بر ایران بازتر می‌شود. از منظر بازدارندگی نیز منطقی است که تهدید را در همان نقطه متوقف کرد.

✈️اما این توضیح کافی نیست. سؤال همچنان پابرجاست: چرا همین حالا؟ پاسخ اینجاست که عملیات ایران نه یک اقدام پیشدستانه، بلکه مثل همیشه یک اقدام دفاعی برای شکستن یک نقشه بزرگ‌تر بود. ایران در واقع اسرائیل را نزد؛ بازی آمریکا را به هم زد. چرا؟ ماجرا از این قرار بود که آمریکا در حال پیشبرد یک مدل خاص از فشار بود؛ مدلی که می‌توان آن را «جنگ زیرآستانه‌ای» نامید.

✈️جنگ زیرآستانه‌ای یعنی چه؟ یعنی من هزینه ایجاد می‌کنم، اما اسمش را جنگ نمی‌گذارم. من می‌زنم، اما تو حق نداری پاسخ بدهی. در این مدل، طرف مقابل هر روز هزینه می‌دهد اما هنوز در وضعیت مذاکره باقی مانده است.

✈️هم جنگ هست، هم نیست. آمریکا دقیقاً به چنین وضعیتی نیاز داشت. زمان در محاصره دریایی و فشارهای اقتصادی به ضرر او می‌گذشت. ایران هم حاضر نبود در مذاکرات تسلیم واشنگتن شود. بنابراین باید هزینه «توافق نکردن» برای ایران افزایش پیدا می‌کرد.

✈️حمله به ضاحیه را باید در همین چارچوب فهمید. شبیه آنچه در یک هفته گذشته امریکائی ها در تنگه هرمز انجام دادند. زدن بیروت و لبنان در عمل، شکستن توافقات و ترتیباتی بود که پیش از آن شکل گرفته بود؛ شکستن آتش‌بس و تغییر قواعد بازی. اگر ایران پاسخ نمی‌داد، این مدل تثبیت می‌شد.

✈️آمریکایی ها در میدان جنگ و توافق نتوانستند ایران را تسلیم کنند. طرح فریب را روی جنگ زیرآستانه ای بردند. اما موشک های ایران این نقشه را هم زدند. پیام ساده بود: ضاحیه خارج از میدان نیست. بیروت زیرآستانه نیست. زدن یک قایق زیرآستانه نیست. اگر بزنید، بیشتر می‌خورید. ایران در واقع آستانه را جابه‌جا کرد و طرح فریب آمریکایی ها فروپاشید.

👤محسن مهدیان

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 معانی و پیام‌های یک تنبیه دردآور

✈️تهاجم قاطع و دردآور جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی از چند منظر اهمیت دارد:

1️⃣ایران هیچ گاه متحدین خود را تنها نگذاشته و نخواهد گذاشت. جمهوری اسلامی ایران از تنگه باب المندب گرفته تا مدیترانه و تا خلیج‌فارس دوستان روزگار سخت خود را فراموش نکرده و نخواهد کرد

2️⃣ایران وارد مرحله تازه‌ای از بازدارندگی و معتبرسازی تهدیدات خود شده است؛ بر این اساس تصمیم گرفته شده، اگر خط قرمزی شکسته شد، نیروهای مسلح فوری و قاطع از خود واکنش نشان دهد

3⃣حمله به سرزمین‌های اشغالی در هماهنگی کامل میان فرماندهان نظامی و بخش سیاسی و دیپلماسی کشور صورت گرفته است. پیام‌های مقتدرانه و معنادار سردار سید مجید موسوی و دکتر سید عباس عراقچی در لحظات آغاز اقدام نظامی علیه سرزمین‌های اشغالی، به همین حقیقت مهم اشاره دارد

4⃣سردار سرافراز سید مجید موسوی در پیام تلویزیونی خود از انسجام واقعی میان خیابان، دیپلماسی و میدان سخن گفتند. این یعنی تأکید چندباره فرماندهان جنگ بر وجود هماهنگی همه‌جانبه درون نظام؛ یقینا هر فرد و رسانه‌ای که بر خلاف این حقیقت درخشان، خط تفرقه و تنفر را در کشور و خیابان پیش ببرد به رژیم تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی خدمت کرده است؛ چه بداند و چه نداند.

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 کارت بانکی؛ گمشده کهنه مدیریت سوخت

✈️اگر سال‌های گذشته اجرای انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی به تعویق افتاده، اکنون بهترین زمان برای اجرای آن است

✈️اگرچه صرفه‌جویی در شرایط حساس کنونی وظیفه تک‌تک ایرانیان است، اما نباید از مسئولیت‌های بر زمین‌مانده دولت برای مدیریت مصرف بنزین غافل شد.

✈️سال‌هاست کارشناسان بر ضرورت انتقال سهمیه سوخت به کارت‌های بانکی تأکید می‌کنند؛ پیشنهادی که می‌تواند شفافیت مصرف را افزایش دهد و مسیرهای سوءاستفاده را محدود کند. این در حالی است که بر اساس برخی برآوردها، حجم قاچاق سوخت تا سال گذشته حتی به ۲۰ میلیون لیتر در روز نیز نسبت داده شده است.

✈️البته موضوع فقط بنزین نیست. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد گازوئیل نیز یکی از کانون‌های اصلی قاچاق سوخت به شمار می‌رود.

✈️نکته قابل توجه آن است که در قانون بودجه امسال نیز اجرای این سیاست به دولت تکلیف شده است. انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی، علاوه بر افزایش شفافیت، امکان طراحی سیاست‌های حمایتی دقیق‌تر را نیز فراهم می‌کند؛ از جمله حرکت به سمت تخصیص یارانه سوخت به هر ایرانی، نه به هر خودرو.

👤محمد حقگو

آخرین تحلیل‌ها را در اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 شگفتانه های حمله دیشب ایران چه بود؟

1⃣بنابر برخی اخبار غیررسمی در حمله شب گذشته سپاه 25 تیر موشک بالستیک مواضع دشمن را در شمال سرزمین های اشغالی مورد هدف قرارداد؛ موشک هایی که تماما از پایگاه هایی شلیک شدند که در طول جنگ رمضان توسط دشمن مورد هدف قرار گرفته شده بود و حتی مدتی نیز از دور آفند خارج شده بودند؛ لذا اولین موج این پیام را مخابره کرد که ایران با سرعت توانسته توان آسیب دیده خود در دور قبلی نبرد را بازیابی کند.

2️⃣در مجموع حملات دیشب، ایران تسلیحاتی خاص را به کارگرفت که پیش از این خیلی شاهد عملیات آن ها نبوده ایم. اولین مورد استفاده از نسل 4 موشک های خیبرشکن بود؛ موشکی که دست کمی از فتاح ندارد و سرعت آن در هنگام شیرجه به 9 ماخ می رسد سرعتی استثنائی در کنار برد 2500 کیلومتری آن که امکان رهگیری آن را به شدت کاهش می دهد. ایران همچنین برای اولین بار در حمله به سرزمین های اشغالی از پهپادهای انتحاری توربوجت شاهد 238 استفاده کرد که پیش از این گفته می شد برد عملیاتی آن ها به سرزمین های اشغالی نمی رسد و اصابت این پهپادها در قلب سرزمین های اشغالی بیانگر ارتقا توان پهپادهای انتحاری ایران پس از جنگ رمضان بوده است. مخصوصا که سرعت این پهپاد حدود سه برابر پهپاد معروف شاهد 136 (500 کیلومتر در برابر 180 کیلومتر بر ساعت) به علت بهره گیری از موتور مینی جت طلوع 10 است در حالی که شاهد 136 از موتور پیستونی بهره می برد.

3⃣مهمترین ویژگی عملیات دیشب که به طرز قابل توجهی باعث افزایش نرخ اصابت نیز شد؛ بهره گیری از توان جنگال و حمله همزمان سایبری به زیرساخت های نظامی رژیم صهیونیستی بود. گروه هکری حنظله روز گذشته (پیش از شروع حملات ایران) خبر از یک عملیات سایبری علیه رژیم صهیونیستی داد. علاوه بر این منتشر نشدن تصاویر شلیک سامانه های پدافندی پیکان و گنبد آهنین رژیم در حالی که تصاویر اصابت موشک های ایرانی در رسانه ها در حال انتشار بود؛ گزاره ناتوانی سیستم پدافندی رژیم و عملیات جنگال موفق ایران را در رسانه ها مطرح کرد. مخصوصا که حساب کاربری منتسب به سازمان اطلاعات سپاه در شبکه مجازی ایکس هم با انتشار پیامی درباره عملیات دیشب نوشت: اطلاعات میدانی از ضربات شدید و سریع نظامی، امنیتی و سایبری دیشب به سرزمین های اشغالی و نشان دهنده موفقیت 100 از 100 است.

✈️مجموع این موارد باعث افزایش نرخ اصابت، ناتوانی دشمن در مقابله با پرتابه های ایران و غافلگیری و دستپاچگی دشمن شد مخصوصا که رژیم صهیونیستی اولین پاسخ ها به حملات ایران را حدود 8 ساعت بعد داد. همانطور که در تجربیات قبلی مثل حملات پیش دستانه حزب الله و عملیات طوفان الاقصی حماس شاهد آن بودیم این مسئله بار دیگر آسیب پذیری رژیم صهیونیستی در برابر حملات پیش دستانه را اثبات کرد.

👤سیدمحمدمهدی هاشمی

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 پاسخ ایران؛ آغاز فروپاشی مرزهای ساختگی

✈️حمله اخیر ایران در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به ضاحیه، صرفاً یک عملیات نظامی نبود؛ بلکه یک اعلام موجودیت راهبردی و تثبیت یک معادله جدید در منطقه بود. این عملیات از چهار جهت دارای اهمیت ویژه است:

1⃣غیرقابل پیش‌بینی بودن: دشمن تلاش کرده بود با جنگ اطلاعاتی، ترورها و ضربات پی‌درپی، ابتکار عمل را در اختیار بگیرد و زمان و مکان هر پاسخ احتمالی را کنترل کند. اما پاسخ ایران نشان داد که هنوز عنصر غافلگیری، مهم‌ترین سلاح جبهه مقاومت است و هیچ دستگاه اطلاعاتی نمی‌تواند اراده یک ملت و یک محور را به‌طور کامل محاصره کند.

2⃣از میان برداشتن مرزهای جغرافیایی کاذب و تثبیت «وحدت الساحات»: پیامی که از این عملیات مخابره شد، روشن است: ضاحیه، غزه، صنعا، بغداد و تهران دیگر پرونده‌هایی جدا از هم نیستند. هرگونه تلاش برای تجزیه میدان‌ها و منزوی کردن یک جبهه، با شکست مواجه خواهد شد. دشمن سال‌ها کوشید لبنان را از ایران، غزه را از لبنان و سایر اضلاع جبهه مقاومت را از یکدیگر جدا کند؛ اما این پاسخ نشان داد که معادله جدید بر پیوستگی میدان‌ها استوار است.

3⃣سرعت در تصمیم و اجرا: در نبردهای فرسایشی، زمان خود بخشی از قدرت است. فاصله کوتاه میان تجاوز دشمن و پاسخ ایران، این پیام را منتقل کرد که دوران واکنش‌های دیرهنگام گذشته است و هر اقدام می‌تواند در زمانی بسیار کوتاه با پاسخی متناسب یا حتی فراتر از انتظار روبه‌رو شود.

4⃣ معادله‌سازی: اهمیت این عملیات بیش از میزان خسارت مادی آن، در ایجاد یک قاعده جدید بازدارندگی است. اگر این معادله تثبیت شود، دشمن در محاسبات آینده خود ناچار خواهد بود هرگونه تجاوز به لبنان را در چارچوب یک رویارویی منطقه‌ای ارزیابی کند، نه صرفاً یک نبرد محدود در یک جغرافیای خاص.

👤حسین پاک

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸معادله‌ هرمز در برابر ضاحیه

✈️حمله ایران به شمال اسرائیل به نظر می‌رسد با هدف به چالش کشیدن این ادعای ترامپ انجام شده باشد که تنگه هرمز می‌تواند از تحولات لبنان جدا در نظر گرفته شود. تهران با پاسخ به حمله اسرائیل به محله ضاحیه بیروت، در واقع تلاش دارد دو صحنه ژئوپولیتیکی را به هم پیوند دهد که واشنگتن ترجیح می‌دهد آنها را از یکدیگر تفکیک کند.

✈️در سطحی ژرف‌تر، ایران به‌طور فزاینده‌ای با یک ساختار فشار دوگانه مواجه است: از یک سو بعدِ محاصره یا انسداد، و از سوی دیگر فرسایش تدریجی حزب‌الله به‌عنوان یک بازوی بازدارنده پیش‌رو.

✈️در این معنا، محدودیت پیش‌روی ایران هم ماهیت مادی دارد و هم زمانی؛ فشار از طریق زمان در یک صحنه و فشار از طریق فرسایش یک متحد غیردولتی در صحنه‌ای دیگر. بنابراین، حمله موشکی تهران با هدف برهم زدن این پویایی انجام شده است.

✈️تهران اما با این چالش مهم روبرو است که اسرائیل به احتمال زیاد چنین معادله‌ای تحت عنوان «هرمز در برابر ضاحیه» را نخواهد پذیرفت. در نتیجه، هرگونه پاسخ اسرائیلی احتمالاً با هدف رد تلاش ایران برای بازتعریف جغرافیای تشدید تنش‌ها انجام خواهد شد.

آخرین تحلیل‌ها را در اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸ارزیابی پاسخ ایران به نقض آتش بس و تجاوز رژیم صهیونی به بیروت

✈️رژیم صهیونیستی با حمله محدود به ضاحیه بیروت درصدد آزمایش اراده و تهدید هفته گذشته ایران در پاسخ به گسترش جبهه جنگ به بیروت بود.

✈️ قالیباف پیش‌تر نسبت به حمله رژیم به بیروت هشدار داده بود. قالیباف شب گذشته هم گفت که دشمن فقط زبان قدرت می‌فهمد و دست نیروهای مسلح باز است.

✈️ عدم پاسخ به تجاوز امروز، رژیم صهیونیستی را در گسترش تجاوز به لبنان گستاخ‌تر و ضاحیه بیروت را به منطقه جنگی تبدیل می‌کرد.

✈️تجاوز به ضاحیه بیروت عبور از خطوط قرمز تلقی شده است/ ایران مصمم است اراده خود در «وحدت ساحات» اثبات کند.

✈️ با حمله امشب ایران، معادله جدیدی در دوران آتش بس حاکم شد. پرهیز ترامپ از ادامه جنگ نشان می دهد که آمریکا آماده جنگ جدید نیست.

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…

"کانال رصد" تحلیلهای‌ روز

🔸 چرا آمریکا عجله‌ای برای جنگ ندارد؟

✈️یکی از سوالات یا بحث هایی که وجود دارد، این است که آیا وضعیت فعلی به سود آمریکا جریان دارد یا خیر؟ در صورت پاسخ مثبت، می‌توان برخی تلاش‌های آمریکا برای عدم ورود به جنگ گسترده را مبنایابی کرد؛ به عبارتی، این یک تحلیل جدی است که آمریکا به دلیل ریسک‌های متعدد درگیری گسترده نظامی جدید در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی و نظامی، وضعیت فعلی را بیشتر به سود خود می‌بیند زیرا با عملیات خشم اقتصادی، دشمن به دنبال بستن تمام منافذ تنفسی ما بوده و همزمان در جبهات خلیج فارس، عراق، لبنان و غزه، مشغول فرسایش یا انهدام اهرم‌های راهبردی ایران است. پیش از هر چیز ذکر این نکته نیز مهم است که ما محاصره دریایی را یک اقدام، در قالب سلسله عملیات "خشم اقتصادی" که خزانه داری آمریکا آن را اعلام کرده بدانیم زیرا علاوه بر محاصره دریایی، در این مدت شاهد بودیم که دشمن فشار زیادی جهت ضربه به مسیرهای دورزنی تحریم ما با، بازداشت افراد موثر، تحریم شبکه‌‌های سایه، مصادره و انسداد اموال خصوصا تراستی‌ها در امارات و ... داشته و شاهد برخی عملیات‌های مقدماتی علیه مسیرهای جایگزین تجارت دریایی جنوب کشور، از جمله علیه چین، پاکستان، ترکیه، روسیه و عراق و مطرح کردن تهدیداتی علیه ترانزیت هوایی کشور بوده‌ایم.

✈️برای اینکه موضوع روشن تر شود، توجه به پیام ‌های سفارت آمریکا به سران اطار التنسیقی، پیش از اجبار به انتخاب علی الزیدی جالب توجه است، جایی که به صراحت در این پیام‌ها گفته شده بود که آمریکا به دنبال جداسازی کامل ایران از اقتصاد عراق به عنوان یک ریه تنفسی اقتصاد ایران است. البته در این بین، برخی جریانات در داخل کشور نیز معتقدند که هر چند وضعیت فعلی به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی و زیرساختی بحران‌زاست و تداوم وضع موجود می‌تواند باعث بروز بحران‌هایی در اواخر مرداد و شهریور شود(دشمن نیز بر این ارزیابی ها حساب باز می کند) اما ورود به جنگ جدید نیز چه بسا وضع فعلی را بدتر نیز کند بنابراین فعلا باید کج دار و مریز حرکت کرد تا ببینیم چه می شود و آیا می توان توافقی داشت یا خیر!

✈️با توصیف این دیدگاه‌ها، نظر شخصی نگارنده این است که تداوم وضع موجود، به دلیل تلاش‌های همه جانبه دشمن در جهت فریز، فرسایش و انهدام اهرم‌های راهبردی کشور، قابل قبول نیست. ما، حتی اگر به دنبال توافقی به نفع خود باشیم، فقط از راه ممانعت از پیاده شدن نقشه‌های دشمن و افزایش هزینه‌های آن در نمودار طولی زمان می‌توانیم آن را کسب کنیم. به عبارت دیگر، اگر اکنون در منطقه خاکستری درگیری قرار داریم، تنها با ساخت، تثبیت و تحمیل معادلات خود در حوزه‌های مختلف این منطقه، می‌توانیم به توافقی پر سود و یا جنگی موفق فکر کنیم: ایجاد جنگ برای جلوگیری از جنگ!

آخرین تحلیل را در کانال اندیشکده"رصد"دنبال کنید👇
@AkharinRasad_ir

Читать полностью…
Subscribe to a channel