ابتسمت مريم:ربنا يحفظك ليا دومتى سندى بكلامك البلسم ده.
سارة بمزاح:دومتى ولا فيتا. ههههههههاى كم انا ظريفة.
مريم وقد تبدلت حالتها:لا ظريفة و لطيفة فعلا، يلا الله يكون فى عونه.
سارة بفخر وتكبر مصطنع:يابنتى ده هياخد حتة سكر.
مريم وهى تهز رأسها:لأ من ناحية سكر فأنتى سكر فعلا حتى هتوفريله سكر التموين.هههههههه
سارة بغيظ:يلا يا باردة.
ثم تابعت بتذكر : من حقا الواد حذيفة بيسلم عليكى بيقولى ،ثارة ثارة ثلميلى على تانت العثولة ال اعطتنى الثوكولاته.
مريم:هههههههه ده هو ال عسولة.
دخلت نور على صوت ضحكاتهم حاملة أكواب من العصير فرفعت حاجبها الأيمن فى تعجب:ده كنت لسه نازلة اشتريلك بكرتين مناديل تكملى بيهم عياط.
ثم التفتت لسارة:ايه ياسارة عملتها ايه؟
سارة بعدما وضعت قدماً فوق قدم:يا بنتى ده انا سارة.
نور بمزاح:ال هو زى برسيل كده مع سارة مفيش مستحيل.
سارة:يييييييييي وحشة وحشة.
مريم:هههههههههههه.
...........................
جلست سارة مع مريم ونور ثم استأذنت للإنصراف ، أوصلتها مريم ونور ناحية باب المنزل، وإذا بهم يتفاجئان بمن هبط فجأة على رؤوسهن مفتعلاً ثورة صاخبة من السعادة والفرحة:نووووووور ،روووووووما.
والتفت لمن نظرت فى الأرض خجلاً، ليشهق فى صدمة ثم يتراجع فى خجل:أنا آسف والله مكنتش أعرف ان حد موجود.
همست نور بأذنه:بتحط نفسك فى مواقف بايخة.
حاولت مريم إضفاء بعض المرح لمداركة هذا الموقف السخيالموقف السخيف:لأ عادى يا عومنا مفيش حاجة.
ثم سارت بجوار سارة حتى انصرفت الأخرى لتعود مرة ثانية لتجد أخيها يظهر الضيق على وجهه فجلست بجواره:عادى يا عم محصلش حاجة.
محمود بضيق:ده أنا شكلى كان وحش قوى، الناس دلوقت تقول عليا ايه؟
مريم:هههههههه ناس مين يا حاج ، انت مكبر الموضوع كده ليه.
نور:بصراحة ياحودة شكلك كان ووووووحش ههههههه.
لكزها محمود:ده انتى عيلة باردة.
مريم وهى تغمز بعينيها:بس ايه ياعم الفرحة ال كانت بتنط من عينك دى.
محمود وقد تذكر سبب فرحته:يااااااه الحمد لله، لاقيت البنت ال هتقدملها، فاكرة ال كلمتلك عنها.
مريم بسعادة:الله مباااااارك يا حودة.
نور:ايه ضاه محمود هيخطب لولولولولوى عقبال كل السناجل يارب.
مريم:ههههه البت اتهبلت.ف:لأ
-------------------------
⏪ الفصل السابع عشر⏩
رب دعوة فى جوف الليل همست بها كانت سبباً فى تحقيق ماتتمنى، فلا تكف عن الدعاء والترجى والتذلل لرب العباد.
مريم بصوت عالى :لولولولولولوى والله الواحد مبسوط أخيرا حودة هندزة هيخطب لولولولولوى.
قدمت الأم على صوتهم المرتفع:ايه ده بجد يا محمود هتخطب اخيرا يا بنى.
محمود بخجل:ان شاء الله ياماما كنت هقول لبابا وحضرتك لسه.
أمسكت نور وجنتى محمود وحركتهما كصغير تلاعبه:يا خلاثى يا ولاد حودة بيتكسف اومال سيبت ايه للبنات ،لأ اااااااا انا عايزاك تنشف يا ويلد.
أبعدها محمود عنه :اوعى يا اختى انتى فاكرانى ابن اختك.
الأم بفرحة لأنها أخيراً سترى وليدها عريساً:طاب يا حبيبى مقولتليش تبقى مين ال أمها داعيلها.
وقبل رده تحدثت نور:قصدك داعية عليها.
وكزتها أمها :اخرسى انتى خلينى أركز مع اخوكى، مين ياحودة.
محمود بتنحنح:دى تبقى اخت واحد صاحبى، احسبها على خلق ودين يا أمى.
الأم باهتمام:طاب شوفتها ،جميلة ولا ايه؟
محمود بنفى:لأ ياماما مشوفتهاش.
الام وهى تضرب على صدرها:مشوفتهاش ازاى وانت هتتجوزها عميانى ولا ايه؟
محمود بتفهم:لأ ياماما اكيد هشوفها بس فى الرؤية الشرعية ان شاء الله، انا ال يهمنى ياماما أخلاقها، ثم انها احم منتقبة.
وقفت مريم ،ثم صفقت على يديها فى سعادة شديدة:الله ياحودة منتقبة.
الأم بامتعاض موجهة حديثها لمريم: اخرسى انتى دلوقت.
ثم التفتت لمحمود بنفس الإمتعاض رافعة إحدى حاجبيها:قولتلى ايه منتقبة، يعنى متغمغمة ومغطية وشها، ليه انا ناقصة مش كفاية عليا المصيبتين ال هنا ال لابسنيلى خمار هتجيبلى واحدة مغطية وشها كمان، وتقعد تقولى حلال وحرام،؟
محمود بضيق:وايه يعنى يا ماما لما تكون منتقبة انا اساسا كنت هلبسها نقاب لو مكنتش لابسة كفاية انهاصاينة نفسها،.
ضحكت بسخرية عليه:وايه تانى ياشيخ محمود،اه اتجوزها هى منقبة وانت مربيلى دقنك علشان تتمسكوا انتوا الاتنين وتروحوا ورا الشمس.
تمتم بالاستغفار لتكمل هى بحزم ممتزج بقسوة:على جثتى الجوازة دى يا محمود.
مريم بضيق:ليه بس كده ياماما.
صرخت أمها بوجهها:اخرسى انتى خالص.
وقف محمود أمام مريم ليفاديها غضب امها:بس ياماما دى حاجة خاصة بيا المفروض اختار زوجتى.
وقفت هى بدورها أمامه بغضب على وشك أن يحرق كل من بالبيت:ماشى يا محمود روح اتجوزها واعصينى وابقى عاق.
ثم استطردت بسخرية:ولا انت ايه رايك ياشيخ محمود.
مريم وقد تذكرت ماحدث منهم للتو:ده انا هطين عيشتكوا على المقلب ال عملتوه ده.
هههههههههههههه
تم حفل الخطبة كأروع ما يكون، وخلا من كل ما يغضب الله فكانت النساء فى جهة والرجال فى جهة أخرى أبعد ،وظهرت سارة فاتنة بفستناها وزينتها الهادئة وأخذت النساء الحاضرات ينشدن مع الأناشيد الاسلامية التى
يسمعونها وكان الكل سعيداً لسعادة سارة وحين جاء ميعاد مايسمى ب (تلبيس الشبكة) ألبستها والدة العريس لسارة ، ثم كانت المفاجأة التى أعدها الخاطب الخاطب لمخطوبته وهى أنشودة انشدها لها (هى دى ال اخترتها ال دينها مهرها ) ،وكلما أنشد كلمة إضافية كان الحياء والخجل يتصاعد على قسمات وجه سارة لأنها أحست أن كل كلمة يقولها إنما يقصدها بها. على ما يبدو ان الجميع هنا لديه القدرةعلى الإنشاد، وتعجبت مريم أن الخطبة قد انتهت دون أن يأتي العريس ليرى مخطوبته أو على الأقل ليبارك لها.
............................
بعد الخطبة بيومين كانت مريم مع سارة فى حوار عن الخطبة.
مريم:بس ليه خطيبك مجاش لبسك الشبكة ولا قعد معاكى زى بقية العرسان.
سارة:هسالك سؤال انتى ايه علاقتك برجل أجنبى عنك.
مريم :مليش علاقة بيه اساسا.
سارة :الخاطب علاقتك بيه زى الرجل الأجنبي بالضبط.
مريم:طاب ازاى ده هيبقى زوجك.
سارة:اديكى قولتى هيبقى يعنى لسه مش زوجك هو بس يفرق عن اى رجل تانى انه من حقه يجى يقعد معاكى طبعا طبعا فى وجوطبعا طبعا فى وجود محرم ليكى، ويتكلم معاكى فى امور تخص حياتكوا بعد كده فى حاجات مشتركة بينكوا بحيث تتعرفوا على شخصيات وعادات بعض، وده بيكون بالالتزام بغص البصر من الطرفين وبالحجاب الكامل للمخطوبة وعدم الخضوع فى الصوت.
مريم:يعنى كلام الحب مينفعش.
سارة :اه وضيفى على كده الكلام فى التليفون بحجة ان كل حبة يتطمن عليا وانا اتطمن عليه لا لو عايزة تكلميه يبقى فى وجود محرم برده ويكون الكلام على القد، ومضيفهوش على الفيس بقا وبوستات وقلوب و دباديب واخيرا لقيت فارس احلامى المغوار وكده لأ ما مينفعش.
الخطوبة ماهى الا وعد بالزواج وللاسف ناس كتير بتحسبها زواج والمخطوبين دلوقت بيتعاملوا كأنهم متزوجين الا ما رحم ربى ،وده بعد كده بيأثر بعد الزواج عليهم ،تلاقى فى مشاكل كتير بعد الزواج بأى صورة من الصور بقا ،وده بسبب عدم الالتزام بالضوابط الشرعية للخطوبة.
وكلمة أخيرة الخاطب ماهو الا رجل اجنبى عنك يفرق عنه انه بس حجزك للزواج، وبيتعامل نفس معاملة الرجل الاجنبى ،احنا اتساهلنا اوى فى حرمات الله، الاب بقا بيسيب بنته مع خطيبها بالساعات مقفول عليهم غرفة واحدة، ميعرفش انه مااجتمع رجل وامراة الا والشيطان ثالثهم، دلوقت بقت نسب الطلاق والخلع عالية والمشاكل بين الازواج كترت رغم قصص الحب ال بتكون قبل الزواج واثناء الخطوبة ،لكن كل ده يتبخر لما يتزوجوا ،وده الطبيعى للاستهانة بحرمات الله. الخطوبة من اخطر المراحل ال بيتعرض ليها الشباب ربنا يعافيناو يثبتنا على دينه.
مريم:اللهم آمين.
-----------------
#يتبع
🔅🔅🔅🔅🔅
#ملتزمة_مستجدة
#حياتي_دعوة
ازدردت نور ريقها:على أى حاجة ياماما حتى لو قلت عليكى .....
ثم نظرت لمريم طالبه نجدتها فأردفت هى:احم احم امنا الغولة.
وعلى عكس ما توقعتا ضحكت الام ملء شدقيها: ههههههههههه الله يخرب عقلك يانور ههههه امنا الغولة مرة واحدة.
نور بترجى:آسفة والله ياماما سامحيني.
الأم :خلاص يا حبيبتى محصلش حاجة كويس إنى طلعت امنا الغولة مطلعتش ام حد تانى هههههههه.
نور بخجل من فعلتها:يعنى مسامحنى يا ماما اكيد اكيد.
الام بحنو:ايوه ياحبيبتى خلاص وبعدين الام عمرها عمرها ماتشيل من ضناها.
مريم بمزاح مصطنعة البكاء:ترانى تأثرت لحظة أبكى اهئ اهئ اهئ.
الأم :ههههههه بس انا مش مسامحاكى علشان غلاستك دى.
مريم بلهفة:لا بالله عليكى يا ماما سامحينى انا كمان.
الام :وانت بقى قولتى عليا ايه يا ترى ام سريع ولا ام اربعة وأربعين هههههههههههه.
مريم:ههههههههه يخرب عقلك يا شوشو.
الام بحزم: بنت.
مريم:آسفة ياماما … احم سامحينى اصل ضحكت مع نور على الكلمة.
الام:قولتلكوا خلاص انا هغنيها.
أخذت كل من الفتاتين تقبل أمها من جهة.ابعدتهما عنها:امشوا بقا لارجع فى كلامى تانى.
مريم:خلاص يا ماما احنا ماشين أى أوامر.
الام وهى تكمل اعداد الطعام مولية لهما ظهرها:اه خدوا الاطباق حطوها على التربيزة.
مريم ونور:حاضر.
بعد خروجها حدثت نفسها:ربنا يسعدكوا يا ولاد بطنى ، من ساعة مالبسوا الخمار وهما معاملتهم بدات تتغير وبيصلوا ربنا يبارك فيكوا يارب. وعندما تذكرت كلمة نور اخذت فى الضحك ثانية.
...................................
⤴يوم الخطبـة⤵
جلست سارة على الأريكة مغمضة عينيها ورانيا وهاجر يضعون على وجهها إحدى المكونات الطبيعية كأحد ما يسمى ب(الماسك).
سارة بملل: انا زهقت ده خامس ماسك تحطوهولى حرام ارحمونى.
هاجر وهى تدير وجهها لتكمل ماتضعه عليه:اتعدلى علشان نخلص ده اخر واحد وبعدين ماسك الطماطم.
مريم:ههههههه انا رايى ان احنا كنا اخدنا الخيار والطماطم والليمون وعملنا احلى طبق سلطة.
آية:ههههههه ع رأيك ياروما.
رانيا:اخرسى انتى وهى انتو مبتفهموش حاجة دى حاجات بتصفى البشرة وتنقيها وبتعطيها نضارة وحيوية.
نور:ههههههه باين عليكى ميكب ارتيست جامدة يا رانيا.
رانيا:والله العظيم البت نور دى بتفهم.
نور واضعة يدها على صدرها لتشكرها:الله يحفظك يا صبحى.
رانيا: ههههههههه.
نور مستفسرة: طاب مش هتعملولها حواجبها.
آيه: لأ ياحبيبتى ده نمص.
مريم:لأ ده مجرد تنضيف النمص هو إزالة الحاحب كامل.
سارة معتدلة فى جلستها:الحديث واضح "لعن الله النامصة والمتنمصة والواصلة والمستوصلة والفالجات والمتفلجات المغيرات لخلق الله"
النامصة:التى تزيل اى شعرة من الحاحب اوتقوم بترقيقه.
المتنمصة:التى تقوم بعملية النمص.
الواصلة:التى تقوم بوصل الشعر ويدخل ضمن ذلك الباروكةو الرموش الصناعية.
المستوصلة:التى تقوم بعملية وصل الشعر.
الفالجات: التى تقوم بتفليچ اسنانها.
المتفلجات:التى تقوم بالتفليج.
مريم:زادكى الله من علمه.
سارة:اللهم آمين.
نور:الحمد لله انا احنا معملنهاش قبل كده.
مريم:انتى هتلبسى النقاب.
سارة:لأ طبعا ده انا جايبة حتة طرحة جامدة اخر حاجة فستان بربرق كده.
نور:هههههههه.
سارة مشيرة لهاجر ناحية الحاسوب:متشغليلنا حاجة بدل الصمت ال احنا فيه ده.
هاجر وهى تنقر بالفأرة على أيقونات على شاشة الحاسوب:تحبوا تسمعوا ايه؟
آيه:افراح وورود ،فارس حلمك، اممممم اه وهى دى ال اخترتها.
سارة:ولا أقولك بلاش وخلى رانيا تغنيلنا اى حاجة يلا يا رانيا انشدلنا حاجة.
مريم:معذرة على المقاطعة يابنات انتوا هتشغلوا اغانى مش هى حرام.
سارة:اقولك الاصل فى تحريم اى اغنية حاجتين:
⬅الموسيقى.
⬅ الكلمات الغير مناسبة ال بتثير الغرائز والمشاعر.
مريم بعدم فهم:لا وضحى أكتر.
رانيا:اقولك انا يعنى مثلا الاغانى الهيييح والمييييح كلماتها طبعا مش لطيفة زائد ان فيها موسيقى لايجوز سماعها، حتى الاناشيد الاسلامية رغم ان كلماتها كويسة وممكن بتشجع على التقرب من ربنا والعبادة وهكذا بس لو فيها موسيقى يبقى برده لايجوز سماعها.
يعنى اى اغنية خالية من الحاجتين دول يبقى تمام وفى السليم.
مريم:اها.تمام.
نور:طاب لو انا حافظة اغنية قديمة بس انا ال هغنيها وكلماتها كويسة.
رانيا:اه عادى.
سارة:بس صوتك ميوصلش للرجال يبقى تمام ونص.
آيه:المعازف والاغانى محرمة بأدلة من القرآن والسنة يقول الله تعالى" واستفزز من استطعت منهم بصوتك واجلب عليهم بخيلك ورجلك" قال مجاهد: الصوت المقصود به هناالغناء والمزامير.
كمان فيه آيه اخرى"ومن الناس من يشترى لهو الحديث ليضل عن سبيل الله"
فيه حديثين عن الرسول"ليكونن من امتى يحلون الحر والحرير والخمر والمعازف"
"صوتان ملعونان فاجران أنهى عنهما صوت مزمار ورنة شيطان عند أزمة … إلى آخره"
هاجر:الآلات الموسيقية جميعها محرمة عدا الدف وده كان بيستعمل أيام الرسول.
مريم:ده الواحد عايش فى جهل الحمد لله على نعمة الاسلام.
-----------------
#يتبع
🔅🔅🔅🔅🔅
#ملتزمة_مستجدة
#حياتي_دعوة
.......................................
بعدما عادت مريم الى منزلها كانت عائلتها على منضدة الطعام عدا والدها.
مريم وهى تأخذ أحد قطع الخيار من إحدى الأطباق:الواحد جعان جدا.
ضربتها نور على يدها التى التقطت الخيار:اغسلى ايدك الأول وبلاش طفاسة الأكل مش هيطير.
مريم بتوعد: ماشى بس اما اخلص اكل هطلع عينيكى.
محمود:هههههه اصلك لما تجوعى مبتشوفيش قدامك.
قدمت مريم بعدما غسلت يديها جيداً حاملة احدى الأطباق من المطبخ: ظريف جدا يا اخويا..
ثم اشارت الطبق الذى بين يديها:محدش هياخد من المخلل ده غيرى.
اختطفه محمود منها:تاخدى يا نونو.
مريم وهى تطقطق على الارض بقدميها:هات يا بارد الطبق.
أتى الاب على نزاعهم من الخارج:اقعدى يا بنتى كلى ما توقفيش كده.
مريم بغيظ: واخد منى طبق المخلل يا بابا.
الأب: اديلها الطبق يابنى.
حرك محمود رأسه يميناً ويساراً:تؤتؤ.
الأم:بطلوا لعب العيال ده واعقلوا بقا.
أعطاها محمود الطبق
نور:هههههه ناس تخاف متختيشيس.ثم همست فى أذن مريم:المفروض نسمى ماما دى ماما الغولة هههههه.
لم تتمالك مريم نفسها من الضحك.
................................
وفى حوار دار بين مريم وسارة فى مساء ذات اليوم عبر إحدى تطبيقات الدردشة.
سارة:احنا وقفنا فين لغاية دلوقت.
مريم:الصلوات الخمس فى مواعيدها ومنهم الفجر،
الحجاب الشرعى كامل،غض البصر، بعض الالفاظ الخطأ منها( الله يخليك، القسم بغير الله، نهار اسود)،عدم مشاهدة الافلام والمسلسلات والمسرحيات.
سارة:تمام كده هنزود حاجات خفيفة فى الصلاة ،سنة الفجر وهم ركعتان قبل فريضة الفجر، ماشى ومش هنبدأ ببقية السنن دلوقت فترة كمان.
مريم:تمام.
سارة:هكلمك النهاردة عن حاجة خطيرة جدا وللاسف مسلمين كتير غافلين عنها ،ودى سبب من اسباب العذاب ف القبر (الغيبة والنميمة).
مريم:هو فيه فرق بين الاتنين.
سارة:ايوه فيه، الغيبة:هى ذكر المسلم بما فيه وهو يكرهه
والنميمة:نقل الكلام بين الناس، والبهتان: ذكر المسلم بما ليس فيه وهو يكرهه.
وذكر العلماء أن الغيبة تجوز في حالات :
✅الأولى : التظلم ، فيجوز للمظلوم أن يتظلم إلى السلطان أو القاضي ، وغيرهما ممن له ولاية أو قدرة على إنصافه من ظالمه .
✅الثانية : الاستعانة على تغيير المنكر ، ورد العاصي إلى الصواب ، فيقول لمن يرجو قدرته ، فلان يعمل كذا فازجره عنه .
✅الثالثة : الاستفتاء ، بأن يقول للمفتي ظلمني فلان أو أبي أو أخي بكذا فهل له كذا ؟ وما طريقي للخلاص ، ودفع ظلمه عني ؟
✅الرابعة : تحذير المسلمين من شره ، كجرح المجروحين من الرواة والشهود والمصنفين ، ومنها : إذا رأيت من يشتري شيئاً معيباً ، أو شخصا يصاحب إنساناً سارقاً أو زانيا أو ينكحه قريبة له ، أو نحو ذلك ، فإنك تذكر لهم ذلك على وجه النصيحة ، لا بقصد الإيذاء والإفساد .
✅الخامسة : أن يكون مجاهراً بفسقه أو بدعته ، كشرب الخمر ومصادرة أموال الناس ، فيجوز ذكره بما يجاهر به ، ولا يجوز بغيره إلا بسبب آخر .
✅السادسة : التعريف ، فإذا كان معروفاً بلقب : كالأعشى أو الأعمى أو الأعور أو الأعرج جاز تعريفه به ، ويحرم ذكره به على سبيل التنقيص ، ولو أمكن التعريف بغيره كان أولى .
-----------------
#يتبع
🔅🔅🔅🔅🔅
#ملتزمة_مستجدة
#حياتي_دعوة
الرواية الأكثر من رائعه ⏪🌼يوميات ملتزمة مستجدة🌼⏩
⏪بسم الله الرحمن الرحيم⏩
🔅 الفصل 12 و 13🔅
⏪ الفصل الثانى عشر⏩
لا أجمل من العودة الى الله والإنابة إليه، يفتح لك بابه دائما، مهما تعاظمت الذنوب والأثام فالله سيمحيها لك، فقط عد إليه.
"قل ياعبادى الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله يغفر الذنوب جميعاً إنه هو الغفور الرحيم- وأنيبوا إلى ربكم وأسلموا له من قبل أن يأتيكم العذاب ثم لا تنصرون- واتبعوا أحسن ما أنزل إليكم من ربكم من قبل أن يأتيكم العذاب بغتة وأنتم لاتشعرون" الزمر(٥٣-٥٥)
تابعت مريم حديثها لشقيقتها: ربنا يغفر كل الذنوب مهما كانت، إنتى هتكونى اعظم من ذنب الرجل ال قتل مائة نفس ،هتكونى اعظم من ال كان مشرك وحارب وقتل من المسلمين، هتكونى اعظم من ال زنى من ال آكل الربا ربنا بيغفر لكل ده.
نورمن بين شهقاتها:يعنى بجد ربنا هيسامحنى انا وحشة اوى.
مريم وقد دمعت عينها:هيسامح يا حبيبتى هيسامح ده غفور رحيم تواب كريم عظيم جليل رحمن رحيم، تفتكرى ربنا بصفاته العظيمة دى ،ميحنش ويغفر لحتة عبد مننا، لا ذنوبنا ال اذنبناها هتنقص من ملكه شئ، ولا توبتنا وعباداتنا هتزود فى ملكه شئ.
نور بدموع غزيرة نادمة على البعد:يااااه قد كده ربنا كبير يااااااارب.
مريم بدموع:ايوه ربنا كبير اوووى ، ربنا قبلنى وردنى ليه، ويسرلى الصحبة الصالحة ال تقربنى منه، وممهدلى الطريق إليه، مفيش أرحم من ربنا علينا، سبحانه أرحم من الأم على طفلها.
ثم مسحت دموعها واستعدت لمغادرة الغرفة:انا هسيبك دلوقت تقومى تصلى ركعتين توبة لله، طلعى كل ال نفسك فيه لربنا ،اتكلمى معاه فى كل حاجة، ادعيله.
………………………….......
تركت مريم أختها فترة طويله ريثما تأخذ وقتها وتستعيد هدوء نفسها، خرجت من غرفتها واتجهت قاصدة المطبخ لإحضار الغداء لها ولشقيقته ثم حملته لغرفتها، أوقفتها والدتها قبل الدلوف.
الأم بلهفة:ها يا مريم نور مالها؟
مريم بطمأنة:متقلقيش يا ماما هى كويسة، كانت بس متضايقة، بس بقت كويسة بدليل انى هاكل انا وهى دلوقت.
ثم اشارت الى الطعام برأسها.
دلفت مريم الغرفة وجدتها تقرأ القرآن بخشوع ودموعها على وجنتيها، فأوقفت قراءتها ومسحت دموعها بطرف اسدالها التى ترتديه.
فصاحت مريم بمرح: يلا يا نونو الأكل جاهز يادوك.
جلست بجوار اختها بهدوء أمام مكتبها التى وضعت مريم الطعام عليه بعدما أزاحت الكتب.
تناولا الطعام بصمت، ثم توقفت نور عن الطعام متعللة بالشبع بعدما استحثتها مريم على تناول المزيد، ثم اطرقت برأسها فى الأرض بصمت.
تنحنحت مريم ثم حركت كفها أمام عينيها:ايه يا نونو نحن هنا.
رفعت رأسها ونظرت لمريم:مريم انا عايزة البس الخمار.
مريم بدموع:ايه.
نور وقد انتقلت إليها عدوى الدموع:بقولك عايزة البس الخمار.
احتضنتها مريم بدون كلام وبكت الاثنتين فى حضن بعضهما دخل محمود فى تلك اللحظة رافعاَ أحد حاجبيه بتعحب:اومال ماما عاملة مناحة بره ليه ما الحياة زى الفل اهى. ثم اشار للطعام
وبتاكلوا لأ وبتحضنوا بعض كمان.
تراجعا عن حضن بعضهما ثم تحدثتا بدموع وفى وقت واحد:محمود انا عايزة البس الخمار.
محمود بصدمة جعلته يرجع للوراء، ثم جلس على كرسى قريب منه:انتوا بتتكلموا جد.
اومأ براسهما ،فقام ناحيتهما ثم أحاطهما بذراعيه وهتف بسعادة شديدة:الله…اللهم بارك ،الحمد لله ربنا استجاب دعوتى.
تمتمت الاثنتين:الحمد لله.
محمود:حالا حالا تقوموا تلبسوا علشان هننزل نتفسح ونشترى هدوم وخمارات ليكوا.
مريم:ربنا يكرمك يا محمود ويجعله فى ميزان حسناتك.
محمود:اللهم امين…اه وعلى فكره بابا مديلى فلوس امبارح علشان أنزل اشترى هدوم لنور ،يلا اجهزوا على اما البس.
خرج محمود من الغرفة تاركاً إياهن ليتجهزن، استعارت نور من مريم حجاب طويل وملابس فضفاضة
.........................
تجول الثلاثة فى المحلات، واختارت كل من نور ومريم مايناسبها من الملابس وتوافرات فيها شروط اللباس الإسلامى الشرعى، ثم أخذهن محمود إلى مدينة الملاهى ، كما تناولوا الطعام خارجاً قد كان يوماً رائعاً حقاً.
…......................
جلست مريم ونور فى غرفة نوم نور، تربعت مريم على السرير بجوار نور ثم حدثتها:ها بقى احكيلى ايه ال حصل؟
نور:كنت فى الكافيتريا مستنين صاحبتنا حنين ،وفجأة مروة اتصلت بينا وقالت أنها عملت حادثة، جرينا على المستشفى ال كانت فيها وقفنا بره واحنا مستينها، ومن الفزع ال كان باين علي مروة توقعنا ان حالتها خطيرة وممكن تموت، انا وقتها الموت جه فى بالى ،وقولت لو متنا دلوقت ياترى هنكون فى الجنة أو فى النار.
أكملت نور من بين دموعها:ضميري ملحقش يأنبنى، لأن صوت صريخ من غرفة حنين طلع اتخضينا.
بكت نور بشدة لتذكرها ماحدث :كانت بتصرخ بتصرخ جامد أوى يا مريم وبتقول خلاص خلاص اخر
مرة والله، خلاص هلبس محترم خلاص مش هحط مكيب تانى هصلى تانى والله، ااااااااااااااه يارب مش عايزة اموت غير لما اصلح من نفسى واتوب ،يارب مش عايزة ادخل النار، يارب اخر مرة والله.
الرواية الأكثر من رائعه ⏪🌼يوميات ملتزمة مستجدة🌼⏩
⏪بسم الله الرحمن الرحيم⏩
⏪ الفصل الحادي عشر⏩
… رسائل الله تأتيك يوميا ،تواتيك الفرصة للعودة كثيراَ، أحيانا نغفل عنها ،وأحيانا أخرى نفيق ،هناك من يفيق عندما يصلى على متوفى، وهناك من يفيق عندما يكون هو المتوفى، ويا حسرتاه على الثانى فقد ضاعت آخرته، فهلا استفقنا قبل فوات الأوان ،قبل أن يأتي يوم لا ينفع فيه الندم ،هلا وعيينا لرسائل الله…
فى صباح اليوم التالى لزيارة الجد.
توجهت مريم لجامعتها وفى وقت الراحة بين المحاضرات جلست مريم مع رفيقاتها يتحدثن فى أمور شتى .
سارة:فكرونى يابناويت تيجوا تجيبوا معايا فستان الخطوبة
هاجر:احنا فى الخدمة يا عرورة.
سارة برجاء:لا الله يباركلك بلاش عرورة دى…واوعوا تتاخروا يوم الجمعة من الفحر الاقيكوا عندى.
رانيابسخرية:لأ احنا نجيلك من الخميس باليل.
سارة مدعية التفكير:امممم طاب والله فكرة حلوة.
آية:هههه لا ياشيخة قول كلام غير ده ياجدع.
سارة:ههههههه. ثم التفت لمريم التى لاحظتها شاردة:ايه ياروما مالك؟
لم تنتبه لها فاقتربت من اذنها، ثم ضمت كفيها وتحدثت من خلالهما لتكبر صوتها :رووووووووما.
وضعت مريم يدها على اذنها:حرام عليكى ودانى باظت.
سارة:ههههههه.
ثم مثلت البراءة: ماهو انتى ال مش مركزة يارورو.
مريم بغيظ: لا والله تقومى تتطرشينى.
سارة مقبلة إياها: آسفة ياحبى.
مريم:اهى اوحش حاجة فى النقاب انى مش بحس ببوستك.
سارة:تؤ دى احلى حاجة طبعا، فاكرانى زوجك ولا إيه.
رانيابمزاح:سلملى على جوزك يا اسماعيييين بيه.
هههههههههههه
مريم:الله انا بحب المسرحية دى اووووى انتى سمعتيها قبل كده يا رونى.
رانيا:امممم من زمان تقريبا وانا فى الإعدادية.
مريم :يا نهارى من زمان اوى ،ده انا كل اسبوع تقريبا بتفرج عليها انا ونور.
سارة:مريم احنا طبعا اتكلمنا عن غض البصر وقلنا رب نظرة أورثت صاحبها الهم ،وممكن يؤدى اطلاق البصر لمشاكل كتيرة بعد كده
مريم :صح وانا الحمد لله ملتزمة بغض البصر.
سارة:تمام خالص، طاب والرجالة والشباب ال فى الافلام و المسلسلات ايه ظروفهم.
مريم:ظروفهم ايه مش فاهمة؟
سارة: دول مينطبقش غض البصر ولا ايه ولا هم من محارمك؟
مريم بتردد:لأ مش من محارمى بس انا مش ببصلهم بغرض حاجة عادى انا بتفرج لمجرد التسلية.
سارة: بس فى نص صريح مذكور فى كتاب الله "وقل للمؤمنات يغضضن من أبصارهن" وماستثناش الممثلين ولا المغنين ولا لاعيبة الكورة. ولا انتى عايزة تجادلى فى امر ربنا يارورو.
مريم بسرعة:حاشا لله ربنا ينزع حب الدنيا من قلوبنا.
رغم ان الموضوع صعب اوى بس انا هقدر ان شاء الله.
سارة:انا عارفة أنه صعب علشان مجربين قبل كده، بس والله لذيذ إنك بتمنعى نفسك عن حاجة هى عايزاها ،بتتحدى نفسك والشيطان كمان ،زيها زى الصيام بتبقى هتموتى وتشربى لكن بتصبرى للمغرب، جبتى منين القوة دى سبحان الله ،أستعينى بالله وهو هيعطيكى القوة ال تقدرى تغلبى بيها هواكى.
مريم وقد شعرت بقوة داخلية جراء كلمات سارة فتمتمت بحمد الله أن رزقها صحبة صالحة ،ثم ردت على سارة:ان شاء الله انا اقوى من نفسى وشيطانى.
آية:فيه بديل للمسلسلات والأفلام الكرتون، بس نختار ال مفيهوش موسيقى او وقت الموسيقى نقفل الصوت، وموضوع الموسيقى اكيد سارة لسه هتقولك عليه.
مريم :واااااو كرتون ده العشق يابنتى والله.
رانيا: وعندك مثلا قراءة القصص والروايات بس الهادفة ال مفيهاش حاجات مش مضبوطة، وحطى تحت المش مضبوطة دى مليون خط، وانا معايا روايات كتيرة هبعتهالك اصل محسوبتك بتعشق الروايات.
مريم:تماموز.
هاجر: وافتكرى دايما يا مريومة ان من ترك شيئا ًلله عوضه الله خيراً منه. وجايز ياستى ربنا يرزقك بعريس حليوة كده احسن ميت مرة من الممثلين.
مريم رافعةً كفيها عالياً:ياااااااارب يا اوختى ياااااااااارب.
رانيا:هههههه مش بقولكوا البنت دى هتموت على الزواج.
مريم: سارة انا عايزة أجيب نور الخطوبة معايا.
سارةبترحيب:طبعا يا حبيبتى تنور.
مريم:يمكن لما تشوف الجو ال احنا فيه وازاى أننا بنكون فرحانين وعايشين حياتنا واحنا قريبين من ربنا ومش معقدين ده يحببها فى الالتزام والقرب.
سارة:ربنا يهديها يا حبيبتى ويهدينا حاولى معاها وابقى هاتيها الندوات .
مريم برجاء:يارب يارب.
………………………………………
عادت مريم الى منزلها بعد العصر فقد ذهبت مع صديقاتها لشراء فستان الخطبة الخاص بسارة وما ان دلفت المنزل حتى أسرعت أمها ناحيتها :ايه يامريم اتأخرتى كده ليه.
مريم:اسفة يا ماما والله بس انا قايلة لبابا ومستأذنة منه.
الأم :مشبقولك علشان كده .
مريم:اومال فيه إيه.
الأم بحزن:اختك من ساعة ما جات من الجامعة قبل الظهر وهى نايمة، وكل لما ادخلها تقول مش جعانة،وترد عليا بصوت باين انها معيطة.
مريم بقلق:مالها بس حد ضايقها.
الام :مش عارفة ادخليلها يا حبيبتى
شوفيها جايز تقولك انتى ،انا عارفة ان انتوا قريبين من بعض..
الرواية الأكثر من رائعه ⏪🌼يوميات ملتزمة مستجدة🌼⏩
⏪بسم الله الرحمن الرحيم⏩
⏪ الفصل الحادي عشر⏩
… رسائل الله تأتيك يوميا ،تواتيك الفرصة للعودة كثيراَ، أحيانا نغفل عنها ،وأحيانا أخرى نفيق ،هناك من يفيق عندما يصلى على متوفى، وهناك من يفيق عندما يكون هو المتوفى، ويا حسرتاه على الثانى فقد ضاعت آخرته، فهلا استفقنا قبل فوات الأوان ،قبل أن يأتي يوم لا ينفع فيه الندم ،هلا وعيينا لرسائل الله…
فى صباح اليوم التالى لزيارة الجد.
توجهت مريم لجامعتها وفى وقت الراحة بين المحاضرات جلست مريم مع رفيقاتها يتحدثن فى أمور شتى .
سارة:فكرونى يابناويت تيجوا تجيبوا معايا فستان الخطوبة
هاجر:احنا فى الخدمة يا عرورة.
سارة برجاء:لا الله يباركلك بلاش عرورة دى…واوعوا تتاخروا يوم الجمعة من الفحر الاقيكوا عندى.
رانيابسخرية:لأ احنا نجيلك من الخميس باليل.
سارة مدعية التفكير:امممم طاب والله فكرة حلوة.
آية:هههه لا ياشيخة قول كلام غير ده ياجدع.
سارة:ههههههه. ثم التفت لمريم التى لاحظتها شاردة:ايه ياروما مالك؟
لم تنتبه لها فاقتربت من اذنها، ثم ضمت كفيها وتحدثت من خلالهما لتكبر صوتها :رووووووووما.
وضعت مريم يدها على اذنها:حرام عليكى ودانى باظت.
سارة:ههههههه.
ثم مثلت البراءة: ماهو انتى ال مش مركزة يارورو.
مريم بغيظ: لا والله تقومى تتطرشينى.
سارة مقبلة إياها: آسفة ياحبى.
مريم:اهى اوحش حاجة فى النقاب انى مش بحس ببوستك.
سارة:تؤ دى احلى حاجة طبعا، فاكرانى زوجك ولا إيه.
رانيابمزاح:سلملى على جوزك يا اسماعيييين بيه.
هههههههههههه
مريم:الله انا بحب المسرحية دى اووووى انتى سمعتيها قبل كده يا رونى.
رانيا:امممم من زمان تقريبا وانا فى الإعدادية.
مريم :يا نهارى من زمان اوى ،ده انا كل اسبوع تقريبا بتفرج عليها انا ونور.
سارة:مريم احنا طبعا اتكلمنا عن غض البصر وقلنا رب نظرة أورثت صاحبها الهم ،وممكن يؤدى اطلاق البصر لمشاكل كتيرة بعد كده
مريم :صح وانا الحمد لله ملتزمة بغض البصر.
سارة:تمام خالص، طاب والرجالة والشباب ال فى الافلام و المسلسلات ايه ظروفهم.
مريم:ظروفهم ايه مش فاهمة؟
سارة: دول مينطبقش غض البصر ولا ايه ولا هم من محارمك؟
مريم بتردد:لأ مش من محارمى بس انا مش ببصلهم بغرض حاجة عادى انا بتفرج لمجرد التسلية.
سارة: بس فى نص صريح مذكور فى كتاب الله "وقل للمؤمنات يغضضن من أبصارهن" وماستثناش الممثلين ولا المغنين ولا لاعيبة الكورة. ولا انتى عايزة تجادلى فى امر ربنا يارورو.
مريم بسرعة:حاشا لله ربنا ينزع حب الدنيا من قلوبنا.
رغم ان الموضوع صعب اوى بس انا هقدر ان شاء الله.
سارة:انا عارفة أنه صعب علشان مجربين قبل كده، بس والله لذيذ إنك بتمنعى نفسك عن حاجة هى عايزاها ،بتتحدى نفسك والشيطان كمان ،زيها زى الصيام بتبقى هتموتى وتشربى لكن بتصبرى للمغرب، جبتى منين القوة دى سبحان الله ،أستعينى بالله وهو هيعطيكى القوة ال تقدرى تغلبى بيها هواكى.
مريم وقد شعرت بقوة داخلية جراء كلمات سارة فتمتمت بحمد الله أن رزقها صحبة صالحة ،ثم ردت على سارة:ان شاء الله انا اقوى من نفسى وشيطانى.
آية:فيه بديل للمسلسلات والأفلام الكرتون، بس نختار ال مفيهوش موسيقى او وقت الموسيقى نقفل الصوت، وموضوع الموسيقى اكيد سارة لسه هتقولك عليه.
مريم :واااااو كرتون ده العشق يابنتى والله.
رانيا: وعندك مثلا قراءة القصص والروايات بس الهادفة ال مفيهاش حاجات مش مضبوطة، وحطى تحت المش مضبوطة دى مليون خط، وانا معايا روايات كتيرة هبعتهالك اصل محسوبتك بتعشق الروايات.
مريم:تماموز.
هاجر: وافتكرى دايما يا مريومة ان من ترك شيئا ًلله عوضه الله خيراً منه. وجايز ياستى ربنا يرزقك بعريس حليوة كده احسن ميت مرة من الممثلين.
مريم رافعةً كفيها عالياً:ياااااااارب يا اوختى ياااااااااارب.
رانيا:هههههه مش بقولكوا البنت دى هتموت على الزواج.
مريم: سارة انا عايزة أجيب نور الخطوبة معايا.
سارةبترحيب:طبعا يا حبيبتى تنور.
مريم:يمكن لما تشوف الجو ال احنا فيه وازاى أننا بنكون فرحانين وعايشين حياتنا واحنا قريبين من ربنا ومش معقدين ده يحببها فى الالتزام والقرب.
سارة:ربنا يهديها يا حبيبتى ويهدينا حاولى معاها وابقى هاتيها الندوات .
مريم برجاء:يارب يارب.
………………………………………
عادت مريم الى منزلها بعد العصر فقد ذهبت مع صديقاتها لشراء فستان الخطبة الخاص بسارة وما ان دلفت المنزل حتى أسرعت أمها ناحيتها :ايه يامريم اتأخرتى كده ليه.
مريم:اسفة يا ماما والله بس انا قايلة لبابا ومستأذنة منه.
الأم :مشبقولك علشان كده .
مريم:اومال فيه إيه.
الأم بحزن:اختك من ساعة ما جات من الجامعة قبل الظهر وهى نايمة، وكل لما ادخلها تقول مش جعانة،وترد عليا بصوت باين انها معيطة.
مريم بقلق:مالها بس حد ضايقها.
الام :مش عارفة ادخليلها يا حبيبتى
شوفيها جايز تقولك انتى ،انا عارفة ان انتوا قريبين من بعض..
👈عبد الرحمن: انتوا مستوعبين الموضوع يااولادي
انت هاين عليك تكون سبب في اليي حصل لحبيبك النبي😭
ده مجرد ما عرف ان في من امته الي هيدخل النار مستحملش
يهون عليك تكون سبب في الي حسه لما عرف الكلام ده
انت لو بتحب حبيبك النبي هتعمل كده⁉
هتودي نفسك للنار فكر على طول انك من امة محمد ده شرف عظييييييييييييييييييييييييييييم اوي انك تكون من امة محمد يبقى لازم تكون قد الشرف ده ربنا اكرمك بنعمة محرومة منها عباد كثيييييييييييييرة انت محظوظ
محظووووووووووووظ عشان من امة محمد يبقى حبيبك ربنا جزاة انه كرمك بالنعمة دي تعصي⁉
*اصصصصصصصصصصصصصصصصحوا* بقا يااولادي انتوا مش اي حد انتوا من امة محمد
عارفين يعني ايه من امة محمد
الامة التي لا تهلك بين الشفيع والرحيم انتوا حاسين بالنعمة الي انتوا فيها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وابتدا الكل يعيط بشكل هستيري ويرددوا *اللهم اعف عنا اللهم اجرنا من النار اللهم ارزقنا الفردوس الاعلى بغير حساب ولا سابقة عذاب*
عبد الرحمن: عارفين دلوقتى هنعمل ايه مش هقولكم يلا على اوضكم واقروا قران او صلوا
لا اليوم هنعمل حاجة ثانية حلوة اوووووووي اكيد طبعا مفيش احلى من قراءة القران ولا الصلاة في جوف الليل بس انا حبيبي النبي وحشني اووووووي وعايزه اهديه صلوات كثيرة يالا بينا كلنا نصلي عالنبي كل واحد لوحدة
الجميع: عليه افضل صلاة وازكى سلام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👈كل واحد قام لاوضته ومش حاسين باي حاجة في الدنيا مش شايفين غير كلام جدهم الكبير اوي
الي طلع فوق توقعاتهم
عمرهم ماكانوا يتوقعوا ان هول النار كبير اوي كده لا وكمان جدهم بيقول قد مااحكيلكم مش هقدر اوصفلكم هولها يا رحمن امال احنا رايحين بنفسنا ليه ده كده هنروح فداهية لازم ننقذ نفسنا لازم
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
📞اتصال تلفوني بين عفراء ووسام
وسام: هااااا عملتى ايه في الموضوع الي اتفقنا عليه
عفراء: كله تمام تقريبا
فاضل بس حاجات بسيطة اوي وكله هيبقى تمام ان شاء الله
وسام: الحمد لله
عفراء: انا مبسووووووووووووطة اووووووووووووووي
وسام: انا كمان حاسس اني طاير
مش مصدق اني انا هعمل كده
يا ترى هيعمل ايه⁉هما عفراء ووسام بيخططوا لايه⁉ وايه الي هيعملوه مخليهم مبسوطين اوي كده⁉
ده بقا هنعرفه بكره ان شاء الله
فانتظرونا☺
🌻🌀🌻🌀🌻🌀🌻🌀
#يا_نفس_توبي
#حياتي_دعوة
*لــ #وردة_منسية {قمر فتحي}*
قال: لا ، ولكنها مفتوحة، بعضها أسفل من بعض، من باب إلى باب مسيرة سبعين سنة، كل باب منها أشد حراً من الذي يليه سبعين ضعفاً ، يُساق أعداء الله إليها فإذا انتهوا إلى بابها استقبلتهم الزبانية بالأغلال و السلاسل، فتسلك السلسلة في فمه وتخرج من دُبُرِه ، وتُغَلّ يده اليسرى إلى عنقه، وتُدخَل يده اليمنى في فؤاده، وتُنزَع من بين كتفيه ، وتُشدّ بالسلاسل، ويُقرّن كل آدمي مع شيطان في سلسلة ، ويُسحَبُ على وجهه ،
وتضربه الملائكة بمقامع من حديد😭، كلما أرادوا أن يخرجوا منها من غم أُعيدوا فيها .
فقال النبي صل الله عليه وسلم: *(( مَنْ سكّان هذه الأبواب ؟! ))*
🔥فقال: أما *الباب الأسفل* ففيه المنافقون، ومَن كفر مِن أصحاب المائدة، وآل فرعون ، و *اسمها الهاوية ..*
🔥و الباب الثاني فيه المشركون *و اسمه الجحيم ..*
🔥و الباب الثالث فيه الصابئون و *اسمه سَقَر ..*
🔥و الباب الرابع فيه ابليس و من تَبِعَهُ ، و المجوس ، و اسمه *لَظَى ..*
🔥و الباب الخامس فيه اليهود و *اسمه الحُطَمَة ..*
🔥و الباب السادس فيه النصارى *و اسمه العزيز* ، ثم أمسكَ جبريلُ حياءً من رسول الله صل الله عليه وسلم ، فقال له عليه السلام: *((ألا تخبرني من سكان الباب السابع ؟ ))*
*😞فقال: فيه أهل الكبائر من أمتك الذين ماتوا و لم يتوبوا . فخَرّ النبي صل الله عليه وسلم مغشيّاً عليه، فوضع جبريل رأسه على حِجْرِه حتى أفاق😞*، فلما أفاق قال عليه الصلاة و السلام: (( *يا جبريل عَظُمَتْ مصيبتي ، و اشتدّ حزني ، أَوَ يدخل أحدٌ من أمتي النار ؟؟؟ ))*
قال: *نعم ، أهل الكبائر من أمتك* . .
ثم بكى رسول الله صل الله عليه وسلم، و بكى جبريل ..
و دخل رسول الله صل الله عليه وسلم منزله و احتجب عن الناس ، فكان لا يخرج إلا إلى الصلاة يصلي و يدخل و لا يكلم أحداً، يأخذ في الصلاة يبكي و يتضرّع إلى الله تعالى .😭
فلما كان اليوم الثالث ، أقبل أبو 👈بكر رضي الله عنه حتى وقف بالباب و قال: السلام عليكم يا أهل بيت الرحمة، هل إلى رسول الله من سبيل ؟ فلم يُجبه أحد فتنحّى باكياً. .
👈فأقبل عمر رضي الله عنه فوقف بالباب و قال: السلام عليكم يا أهل بيت الرحمة، هل إلى رسول الله من سبيل ؟ فلم يُجبه أحد فتنحّى يبكي. .
👈فأقبل سلمان الفارسي حتى وقف بالباب و قال: السلام عليكم يا أهل بيت الرحمة، هل إلى مولاي رسول الله من سبيل ؟ فأقبل يبكي مرة، ويقع مرة، ويقوم أخرى حتى أتى بيت فاطمة 👈ووقف بالباب ثم قال: السلام عليك يا ابنة رسول الله صل الله عليه وسلم ، وكان علي رضي الله عنه غائباً ، فقال: يا ابنة رسول الله ، إنّ رسول الله صل الله عليه وسلم قد احتجب عن الناس فليس يخرج إلا إلى الصلاة فلا يكلم أحداً و لا يأذن لأحدٍ في الدخول ..
👈فاشتملت فاطمة بعباءة قطوانية و أقبلت حتى وقفت على باب رسول الله صل الله عليه وسلم ثم سلّمت و قالت : يا رسول الله أنا فاطمة ، ورسول الله ساجدٌ يبكي، فرفع رأسه و قال: *(( ما بال قرة عيني فاطمة حُجِبَت عني ؟ افتحوا لها الباب ))*
ففتح لها الباب فدخلت ، فلما نظرت إلى رسول الله صل الله عليه وسلم بكت بكاءً شديداً لما رأت من حاله مُصفرّاً متغيراً قد ذاب لحم وجهه من البكاء و الحزن ، فقالت: *يا رسول الله ما الذي نزل عليك ؟!*
فقال: *(( يا فاطمة جاءني جبريل و وصف لي أبواب جهنم ، و أخبرني أن في أعلى بابها أهل الكبائر من أمتي ، فذلك الذي أبكاني و أحزنني ))*
قالت: يا رسول الله كيف يدخلونها ؟!
قال: *(( بلى تسوقهم الملائكة إلى النار ، و لا تَسْوَدّ وجوههم ، و لا تَزْرَقّ أعينهم ، و لا يُخْتَم على أفواههم ، و لا يقرّنون مع الشياطين ، و لا يوضع عليهم السلاسل و الأغلال ))*
قالت: *يا رسول الله كيف تقودهم الملائكة ؟!*
قال: *(( أما الرجال فباللحى، و أما النساء فبالذوائب و النواصي ... فكم من ذي شيبةٍ من أمتي يُقبَضُ على لحيته* وهو ينادي: *واشَيْبتاه واضعفاه ، و كم من شاب قد قُبض على لحيته ، يُساق إلى النار وهو ينادي: واشباباه واحُسن صورتاه ، و كم من امرأة من أمتي قد قُبض على ناصيتها تُقاد إلى النار* و هي تنادي: *وافضيحتاه واهتك ستراه ، حتى يُنتهى بهم إلى مالك* ، فإذا نظر إليهم مالك قال للملائكة: *من هؤلاء ؟ فما ورد عليّ من الأشقياء أعجب شأناً من هؤلاء ، لم تَسْوَدّ وجوههم ولم تَزرقّ أعينهم و لم يُختَم على أفواههم و لم يُقرّنوا مع الشياطين و لم توضع السلاسل و الأغلال في أعناقهم !!*
فيقول الملائكة: هكذا أُمِرنا أن نأتيك بهم على هذه الحالة ...
فيقول لهم مالك: *يا معشر الأشقياء من أنتم ؟!*
وروي في خبر آخر : *أنهم لما قادتهم الملائكة قالوا : وامحمداه ، فلما رأوا مالكاً نسوا اسم محمد صل الله عليه وسلم من هيبته* ، فيقول لهم : من أنتم؟ فيقولون: *نحن ممن أُنزل علينا القرآن،ونحن ممن يصوم رمضان .
فسحب علي و
جهه حتي القي في النار ثم يؤتي بالذي قتل في سبيل الله فيقول الله في ماذا قتلت فيقول امرت بالجهاد في سبيلك فقاتلت حتي قتلت فيقول الله كذبت وتقول الملائكه ❌كذبت فيقول الله بل اردت ان يقال ان فلان جريئ وقد قيل ذلك ثم امر فيسحب علي وجهه حتي يلقي في النار قال ابو هريره ثم ضرب رسول الله صل علي رقبتي فقال يا ابا هريره اولئك اول خلق الله تسشعر بهم النار يوم القيامه فلما بلغ هذا الحديث معاويه بكي بكاءا شديدا يقول الراوي حتي ظننا انه هالك 😭
👈القمم اول من تسعر بهم النار يوم القيامه حفظة كتاب الله الذين يقراون ويحفظون لكن للدنيا ليقال فلان قارئ وهذا المتصدق الذي يتصدق ويعلم اسمه في الجرايد فلان انفق اول من تسعر النار به سبحان الله وذلك المقاتل في سبيل الله الم يترك اهله وهم يبكون قبل ان يخرج الي ساحة القتال سبحان الله انظر😳 الي هذا الشهيد فقاتل وقتل وجاهد في سبيل الله ولكن نيته لم تكن خالصه بل ليقال فلان مجاهد فهو اول من تسعر بهم النار
👈ثم بعد الحساب بدات الضيافه لهؤلاء المجرمين فلبئست الضيافه ولبئس المستقر جائت الاوامر من رب الجبار للملائكه ان ياخذوهم الي جهنم *وسيق الذين كفروا الي جهنم زمرا الخ* وبعضهم يساق الي جهنم مربوطا بالسلاسل والاغلال كما قال المولي *خذوه فغلوه الخ*
👈 قال الفضيل اذا قال الرب خذوه يتبادر سبعون الف ملك كلهم يتبدر ايهم يجعل الغل في عنقه ثم تدخل السلسه من دبره وتخرج من حلقه كما قال ابن عباس فيقول للملائكه الا ترحموني فتقول له الم يرحمك ارحم الراحمين انرحمك نحن وبعضهم كما قال يعرف *المجرمون بسيماهم فيؤخذ بالنواصي والاقدام يقول ابن عباس يؤخذ بناصيته وقدميه ويكسر ظهره كما يكسر الحطب في التنور ثم يلقي في جهنم وبمجرد وصوله الي جهنم تفتح ابوابها فرحا وسرورا باحراقهم فلاطالما عصوا الجبار وارتكبوا ما يغضبه فسوقوا الي النار بوعيده كما قال الجبار*يوم يدعون الي نار جهنم دعا اعاذني الله واياكم جميعا منها نسال الله العظيم ان يكون يحرم اجسادنا جميعا علي النار وممن تقول لهم النا ر اعبروا فان نوركم اطفا ناري وممن تقول لهم الجنه تعالوا فقد اشتقت لرؤيتكم وان يجعل الجنه ماوانا ومأواكم
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DP5O5S_ea6EA&h=KAQFzJh7M
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✋ووقف الحاج عبد الرحمن الفيديو
عبد الرحمن: خدوا المحاضرة يااولادي واسمعوها كويس اوووي بقلوبكم وبكره ان شاء الله نكمل كلام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
👈في مكتب الحاج عبد الرحمن
هناء: مالك يا حاج حاساك قلقان
عبد الرحمن: مفيش يا هناء
هناء:مش عايزتكلم عن الجنة صح⁉
لسه مش قادر تنسى صح⁉
لسه بتعاقب نفسك ومش عايز تطفي شوقك صح⁉
عبد الرحمن: انا ذنوبي كثيرة مستاهلش اسمع عنها
انا مستاهلش الجنة😞
هناء: مش انت الي تحكم على نفسك على فكرة ربنا رحيم اووووي ولاتقنطوا من رحمة الله
امال فين الكلام الي بتعلمهولنا وتقولنا من تاب كان لا ذنب له
عبد الرحمن: مش قادر انسى الي حصل
ويرجع فلاش باك لسنين عدت وافتكر كل الي حصل😞 .......
بكره ان شاء الله نعرف سر الحاج عبد الرحمن انتظرونا☺
🌀🌷🌀🌷🌀🌷🌀🌷🌀
*🌀🌻🌀🌻🌀🌻🌀🌻🌀
#يا_نفس_توبي
#حياتي_دعوة
*لــ #وردة_منسية {قمر فتحي}*
انا احيانا بروح اكل حصة ابتهال في الشوكولا او اخدلها عيديتها لما نتخانق
يبقى انا هيحصل في كده ولا انا صغير ومش هتحاسب على الحاجات دي
عبد الرحمن: بص ياابني انت لازم تتعود من صغرك انك تدي لكل واحد حقه ومتتعداش على حق حد..
لو اتعودت من صغرك انك تسرق لما تكبر مش هتعرف تتخلص من العادة دي لو اتعودت تاكل حقوق الناس مشهتعرف تسيب العادة دي بردو فلازم من صغرك تتعلم تمشي صح وتتصرف صح وتتقي ربنا صح
وسام:طب يا جدو انت كلمتنا عن اصحاب المعاصي قولنا بقا اصحاب الايمان بيتبعثوا ازاي😍
عبد الرحمن:اهل الايمان بقا
يااااااااااااالله
ربنا يجعلنا منهم
😍بجد يااااااااااااااااااااا بختهم
هنييييييييييييييييييييييييييئا لهم فعلا
اهل الايمان يخرجوا من قبورهم
👈منهم الملبي *" لبيك اللهم لبيك لبيك لا شريك لك لبيك"*
👈منهم الي بيقرا في القران
👈ومنهم الساجد
👈ومنهم الصائم الذي وجبت له الجنة
👈ومنهم الشهيد اللون لون دم والريح ريح مسك
دول الي قال عنهم ربنا *"يَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَلَا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ"* (سورة الزخرف)
👈عارفين ربنا ليه 100 جزءمن الرحمة جزء متوزع هنا في الدنيا بين عباده وخبى 99 جزء لعباده المؤمنين
اهل الايمان خبالهم 99 رحمة تصوروا☺
يااااااااااااااااااااااه
انا مشتاق اوي لربنا يااولاد
يااااااااااااااااااا رب اجعلنا من اهل الايمان بجد يا بختهم
😍يا بخت المؤذنين الاطول اعناقا يوم القيامة..
😍يا بخت العادلين ليهم منابر من نور يوم القيامة..
😍يا بخت المتحابين في الله ربنا يظلهم بظله يوم القيامة..
😍يا بخت الي قلبه متعلق بالمساجد.
😍يا بخت الي عينيه فاضت بدموع خشية الله..
😍يا بخت الي تصدق مخلصا لله..
😍يا بخت الامام العادل..
😍يا بخت قارئ القرآن.
😍يا بخت المجاهدين في سبيل الله..
😍يا بخت اهل سورتي البقرة وآل عمران يوم القيامة يمشوا وفي غمامة بتضلهم..
😍يا بخت الراحمين *" من رحم ولو ذبيحة عصفور رحمه الله يوم الفيامة"*..
👈من تجاوز عن المعسرين تجاوز الله عنه يوم القيامة
👈من نفس عن مؤمن كربة نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة
احمد: ياااااااااااااااااااااااااااااااااه ده يوم عظيم فعلا☺
يااااااااااااااااااااااااااااااا رب اجعلنا من اهل الايمان..
عبد الرحمن: انا بحبكم يااولادي
بحبكم في الله فلو مش لقيتوني في الجنة اسالوا عني *(وفاضت عينا الحاج عبد الرحمن دمعا من خشية الله ومن التفكر في هول هذا اليوم)*😭😭
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👈كل واحد قام لاوضته وهو بيسترجع في كلام جدو
كل واحد مسك مصحفه وابتدا يقرا قران لعله يكون ستار ليه من النار
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عبد الرحمن: واليوم بقا يااولادي هكلمكم عن مرحلة ثانية من مراحل رحلتنا ما بعد الموت مرحلة العياذ بالله منها مرحلة لازم نفضل فاكرينها ونفكر بيها بعض دايما عشان نتقيها هنكلم عن النـــــــــــار والعياذ بالله
*" اتقوا النار ولو بشق تمرة"*
وهبتدي كلامي بحديث نبوي
👈عن أبي هريرة عن النبي - صل الله عليه وسلم - : ( يجمع الله الناس يوم القيامة، فيقول: من كان يعبد شيئا فليتبعه، فيتبع من كان يعبد الشمس الشمس، ويتبع من كان يعبد القمر القمر، ويتبع من كان يعبد الطواغيت الطواغيت، وتبقى هذه الأمة فيها منافقوها، فيأتيهم الله فيقول: أنا ربكم، فيقولون: هذا مكاننا حتى يأتينا ربنا، فإذا جاءنا ربنا عرفناه، فيأتيهم الله في صورته التي يعرفون، فيقول: أنا ربكم، فيقولون: أنت ربنا، فيتبعونه ويضرب الصراط بين ظهري جهنم، فأكون أنا وأمتي أول من يجيزها، ولا يتكلم يومئذ إلا الرسل، ودعوى الرسل يومئذ؛ اللهم: سلم سلم . وفي جهنم كلاليب مثل شوك السعدان، هل رأيتم السعدان ؟ قالوا: نعم يا رسول الله، قال: فإنها مثل شوك السعدان غير أنه لا يعلم ما قدر عظمها إلا الله، تخطف الناس بأعمالهم، فمنهم المؤمن يبقى بعمله، أو الموبق بعمله، أو الموثق بعمله، ومنهم المخردل أو المجازى ... ) رواه البخاري .
👈ودلوقتى هنشوف محاضرة للشيخ يحي الجناع......
بكره ان شاء الله نشوف المحاضرة
فانتظرونا☺
💢🌀
🌀🌻🌀🌻🌀🌻🌀🌻🌀
#يا_نفس_توبي
#حياتي_دعوة
*لــ #وردة_منسية {قمر فتحي}*
يا ترى وردشان ناوية تعمل ايه عشان تصالح احمد⁉
اميمة هتفضل كده ولا هتتصرف وجدو عبد الرحمن يا ترى نسيها فعلا ولا بيخطط لحاجة ثانية ومفاجاة ثانية من مفاجاته⁉
طب ايه حال وسام وعفراء بعد كل الدروس دي⁉
ده بقا هنعرفه بالحلقات الجاية ان شاء الله انتظرونا☺
🌀🌻🌀🌻🌀🌻🌀🌻🌀
#يا_نفس_توبي
#حياتي_دعوة
*لــ #وردة_منسية {قمر فتحي}*
🌀حان موعدكم مع الرواية الرائعه🌀
*🌻يا نفس توبي👈الحلقة ال27🌻*
🌷بعدها بيوم🌷
عفراء: جدو كفاية تكلمنا عن الحاجات اللي بتخوف انا مش جالي نوم من الرعبة
عبد الرحمن: هسالك بس سؤال واحد
لو دلوقتى هربتي من الكلام عنها مرضيتيش تسمعي عنها وانتى فعلا تقدري متسمعيش اليوم الي هتتحطي في الموقف ده يوم ما تبتدي رحلتك هتهربي بردو⁉
طب الاحسن اننا نسمع عنها ونكلم عنها ونفكر بيها بعض دايما عشان نستعد ليها كويس ونتقيها على طول ونفضل دايما مستعدين ولا نفضل عايشين في غفلة⁉
وردشان: معاك حق يا جدو
احمد: طب هتكلمنا اليوم عن ايه
عبد الرحمن: هكلمكم عن يوم
يوم واحد
يوم عظيم
يوم بخمسين الف سنة
بس هيكون عالمؤمن كالوقت الي بين الظهر والعصر
هكلمكم عن يوم *القـــــــيــــــــــــامـــــــــــة*
احمد: اللهم قنا عذابك يوم تبعث عبادك😞
الجميع: اللهم امين
عبد الرحمن: يقول الله جل في علاه: *"القارعة مالقارعة وماادراك ما القارعة يوم يكون الناس كالفراش المبثوث وتكون الجبال كالعهن المنفوش"*(سورة القارعة)
👈يوم عظيييييييم يا اولادي بس مش يقوم الا بعد علامات كثيرة *اوووووووووووووووووي*
وردشان: اها علامات الساعة
ابتهال: ايه هي علامات الساعة يا جدو
عبد الرحمن: علامات الساعة كثيرة اوي يا بنتى منها علامات صغرى ومنها علامات كبرى هذكر ليكم شويه منهم العلامات الصغرى منها
*بعثة النبي محمد بن عبد الله صل* *الله عليه وسلم . \انشقاق القمر وكان هذا في 14 ذو الحجة من السنة الخامسة قبل الهجرة* *على قول كثير من العلماء. \وفاة النبي محمد صل الله عليه وسلم. \ظهور الفحش والتفاحش. \قطيعة الرحم. \سوء المجاورة.* *\أن يؤتمن الخائن. \أن يخون الأمين. \أن يصدق الكاذب. \أن يكذب الصادق. \هلاك الوعول (* *الأئمة الكبار). \قوم بأيديهم سياط كأذناب البقر. \انتشار النساء الكاسيات العاريات. \نزع البركة من الوقت. \منع الزكاة. \نقض عهد الله وعهد رسوله* *\عدم الحكم بكتاب الله. \انتشار الفتن. \التنافس على الدنيا. \رفع العلم. \ظهور الجهل. \انتشار الزنا. \انتشار شرب الخمر.* *\موت العلماء. \استشارة الجهلاء. . \كثرة الخيانة. \ظهور القينات والمعازف. \إتباع سنن الأمم الأخرى. \الخسف. \المسخ. \القذف. \كتمان الشهادة.* *\شهادة الزور. \قطع الأرحام. . \أن تلد الأمة ربتها (انقلاب الموازين). \التطاول في البنيان.* *\إمارة السفهاء. . \الاستخفاف بالقتل. \ارتكاب الفاحشة على الطريق العام. \زخرفة المساجد. \لا أحد يقول الله الله. \أن تعود أرض العرب مروجا خضراء. \تشبه النساء بالرجال والرجال بالنساء.* ...
👈وعلامات الساعة الكبرى بقا هي⚡
*المعركة الفاصلة. \الامام المهدي. \المسيح الدجال. \ظهور سيدنا المسيح عيسى بن مريم عليه السلام. \ظهور يأجوج ومأجوج. \موت سيدنا المسيح عيسى بن مريم. عليه* *السلام\خروج الدابة. \خروج ريح طيبة تقبض ارواح المسلمين. \طلوع الشمس من مغربها \اختفاء القران الكريم و هدم الكعبة. \خروج نار عظيمة تجمع الناس إلى محشرهم.*
✋🏻بعد ظهور العلامات دي يااولادي وبعد اما مش هيفضل غير اشرار الناس ومفيش حد يقول كلمة *"يالله"*
وتترفع المصاحف ومايبقاش في خير بالناس تيجي نفخة الصعق
اسرافيل الملك المكلف بالنفخ في الصور ومستعد ملقم القرن " التقم صاحب القرن القرن"
خليل: ايه هو الصور يا جدو
عبد الرحمن: الصور ياابني هي الة في شكل قرن الملك اسرافيل على طول مستعد ان ربنا يامره بالنفخ فيها عشان تقوم الساعة
لدرجة انه ينظر بطرفه نحو العرش يقول الرسول صل الله عليه وسلم *" كان عيناه كوكبان دريان"*
خايف خايف لو ربنا يامره بالنفخ قبل ما يرتد عليه طرفه
*"كل من عليها فان ويبقى وجه ربك ذو الجلال والاكرام"*(سورة الرحمن)
👈تخيلوا يااولادي
تخيلوا الارض ومش عليها أي حد
*"كل شيء هالك الا وجهه له الحكم واليه ترجعون"*(سورة القصص)
⚡يوم القيامة بيكون يوم الجمعة عشان كده كل جمعة الحيوانات تسترق السمع وتنتبه كويس مستنية الساعة تقوم
بعد نفخة الصعق
نفضل كده اربعين
ثبت عن أبي هريرة رضي الله عنه ، أن النبي صل الله عليه وسلم قال *( بين النفختين أربعون ، قالوا : يا أبا هريرة أربعون يوما ، قال : أبيت ، قال : أربعون سنة ، قال : أبيت ، قال : أربعون شهرا ، قال : أبيت ،.. )* رواه البخاري ومسلم . ومعنى قول أبي هريرة رضي الله عنه : أبيت . أي :أمتنع عن تحديد أي أربعين
اربعين بين النفختين
نفخة الصعق ونفخة البعث
*{ ونفخ في الصور فإذا هم من الأجداث إلى ربهم ينسلون }* (يّـس:51) ،
عفراء: يعني ازاي هنتبعث يا جدو سمعت انه من عجب الذنب ده الي موجود باخر العمود الفقري..
*🌸حان موعدكم مع الرواية الرائعة🌸*
*🌼يا نفس توبي👈الحلقة ال26🌼*
عبد الرحمن: ااااااااااااااااااااه يااولادي الموضوع كبير اوي مش عارف اقول ايه و ابتدي منين😞
هكملكم كلام كلنا هنعيشه جايز الليلة جايز اليوم جايز بعد ساعات جايز بعد سنين
😞بس احنا جهزنا اييييييييه لليوم ده اعددتوا ايه يااولادي
👈عارفين عمر عبد العزيز كان يكلم يوم احد جلسائه فقال له:يا فلان قد أرقت الليل متفكرا
قال لم يا امير المؤمنين
قال:في القبر وساكنه انك لو رايت الميت بعد ثلاث في القبر أستوحشت من منظره لرايت بيتا تجول فيه الهوام وتخترقه الديدان وتغيرت رائحته وبليت اكفانه
ثم بكى رحمه الله😭
👈عارفين لما الروح تطلع لو كانت طيبة تتفتح ليها ابواب السماء فتصعد ريح طيبة كاطيب ريح على وجه الارض
👈ولو كانت خبيثة تغلق ابواب السماء في وجهها وتطرح الى الارض
⁉فكروا في الرحلة دي يا اولادي فكرووووووا⁉
فكر وقد غطاك الناس بالتراب
جايز حاسس بيهم وهما بيغسلوك وهما بيكفنوك بس مش تقدر تتحرك بتكون في دنيا ثانية
احب الناس اليك هيستعجل دفنك
هيفارقك هيسيبك جايز في الدنيا ما كنتش تسمح لحد يساعدك ولا كنت محتاج معونة انما دلوقتى انت مرمي على خشبة
👈 *" يا ويلي لم تغسلوني*
*يا ويلي لم تكفنوني*
*بل يا ويلي لم تنزعوا ثيابي"*
ستحمل على الاكتاف
لو كنت صالحا بتصلي وتصوم وتقوم وتزكى وتصل الارحام وغيره وغيره هتقول قدموني قدموني عشان عارف على اي مكان ستقدم
👈بس لو كنت من الذين ضيعوا الصلاة وهجروا القران واصحاب الزنا والسرقة والغناءوالفسوق والفجور و غيرها من المعاصي هتقول
*يا ويلها يا ويلها😭*
*اين تذهبون بها😭*
*ما بالكم تعجلون بها*
*وكانك ترى نارا تلضى*🔥🔥
تبقى لوحدك في قبرك لوحدك بظلمته ووحشته😞
حتى تلقي ملكين عاليمين وعالشمال😞
يااااااااااااااااه✋🏻
يا سعادة الصالحين يااولادي☺
يُضم ضمة ثم يُجلس ليُسال
تتسال
*من ربك؟*
*من الرجل الذي بعث فيكم؟*
*ما دينك؟*
تجاوب فتتفتح ليك فرجة من فرج النار يا ويلي قد اجبت فلم تفرج لي فرجة من النار فتفزع
ترى نارا تلضى ترى الحميم والزقوم فيقال لك هذا ما وقاك الله ثم يفرج لك فرجة من الجنة☺ ويقال لك هذا مقعدك من الجنة فيصبح قبرك روضة من رياض الجنة وكمان عشان لا تحس بالوحدة ومتملش هييجي رجل حسن الوجه حسن الثياب طيب الريح يؤنسك😍
هتساله *"من انت فوجهك الوجه يجيء بالخير؟"*
*فيقولك انا عملك الصالح*
*انا صدقاتك*
*انا قيامك*
*انا القران الي قريته وعملت بيه*
*انا عملك الصااااااااااااالح*
وعشان ميطولش عليك الزمن تغفو اغفاءة صبيحتها يوم القيامة😍
❌❌امااااااااااااااااا❌❌
امااااااااااااااا بقا لو كنت عاصي
اجارنا الله اجااااااااااااااارنا الله
العاصي روحه لا تخرج الا وقد تقطعت ثم تُنزع ريحها كانتن ريح على وجه الارض تغلق ابواب السماءفي وجهها😞 وتُطرح الى الارض في القبر يجيلك ملكاان
*اسودااااااااان*
*مخيييييييفااااااااااان*
*يسالانك من ربك من نبيك*
*تقوله هاه لا ادري*
*معرفش*
*يفكرك محمدصل الله عليه وسلم*
بردو متفتكرش هاه معرفش معرفش فتسمع مناد ينادي
👈 *" ان كذب عبدي ان كذب عبدي فافرشوا له من النار وافتحوا له بابا من النار"*
القبر مع ضيقه ويضيق عليك اكثر حتى تختنق اضلاعك تتفتح ليك فرجة من الجنة تتبسط وتفرح يقولولك ده كان هيبقى مقعدك لو اطعت ربنا لو كنت صالحا
وبعدها تتفررج ليك فرجة من النار ويتقالك بس ده هو مقعدك
العياذ بالله😫
العياذ بالله
ويجيلك رجل قبيح الوجه نتن الريح
تقوله *" من انت فوجهك الوجه يجيءبالشر"*
*يقولك انا عملك الخبيث*
*انا الكذب انا الزنا انا هجرك* *للقران انا النميمة انا تركك للصلاة انا المال الحرام انا وانا*
اجارنا الله
اجارنا الله
👈يا اولادي بس قولولي جهزتوا ايه للرحلة دي يا اولادي⁉
لو موعد رحلتكوا اليوم هتكونوا مستعدين ليها⁉
لو اجلك بعد ساعات
لو دلوقتى
مستعد للرحلة دي⁉
انت جاهز ليها⁉
مستعد تعيش الرحلة دي؟
لو لا يبقى.. لااااااااااااااااااااااااااااااااازم تقف مع نفسك وقفة وتصلح منها وتستعد كويس اكثروا من قراءة سورة الملك يا اولادي
خلوها عادة عندكم تقروها كل يوم
دي المنجية المانعة من عذاب القبر
👈بالوقت ده كانوا كلهم مرعوبين بيسمعوا ومش عارفين ينطقوا من هول الكلام الي بيسمعوه قام كل واحد لاوضته من غير ولا حرف محدش فيهم كان قادر ينطق بس كلهم بيرددوا
😭يااااااااااااااااااا رب امهلني يا رب
ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا رب امهلني
امهلني ياااااااااااااااااا رب
محدش فيهم نام نوم ايه بعد الكلام ده كله قضى الليل بين صلاة وقران كانه بيستعد لرحلة هيسافرلها الصبح
✋ايوا يا جماعة لازم نستعد للرحلة دي كويس
جايز باي لحظة نبتدي الرحلة دي فلازم نكون على اتم استعداد ليها
روضة من رياض الجنة
او
حفرة من حفر النار
والاختيار ليكوا انتوا عايزين ايه⁉
كلنا لازم نقف وقفة مع نفسنا ونشوفها هي موديانا لفين⁉
بمعنى انك اليوم تلبس , تفكر, تبصر , و تسمع و تتكلم في القبر الوضع مختلف انك اليوم حين تموت
تلف في خرقة فلن يأتيك و كيل النيابة يجلس على المكتب
بالبذلة و الكرافتة و أنت تجلس على الكرسي على الجانب الاخر
و في يده ورقة و قلم و يقول لك ,, حضرتك مين ربك 😳⁉
و يكتب 😞..... الامر مختلف لن يكون الامر كذالك❌❌
لن يكون لا مكتب و لا كرسي
و لا كرفتة الامر مختلف
*انك يومها في مكان ليس فيه هواء*
*لن تتنفس سيسد عليك بطين*
*الوضع مختلف اذن😳*
الامس و هم يفكون عنه اربطة الكفن أحسست انه كالفتى في حتة قماش مثل الطفل حين يولد
أجمل شئكالفتى عندما يلف في قطعة من القماش
*سبحاااااااااااان الله*
كأنني فهمت أن هذا الميت كالطفل
تماااماااا
👈الطفل و يلف في هذا القماش حين تحمله أمه تضمه
هذا الذي كانت تحلم به تسعة شهور و هو في بطنها
أو من يوم أن تزوجت او او او ,,,,,
و تضمه ضما تسعد أن ظهر لحيز الوجود جنينها تضمه ثم تجد الطفل تلقائيا بالهتم من الله و توفيق منه يبحث عن صدرها و يمص و يرضع و يشرب و يبتلع يتنفس و يخرج بدون أي ارادة او شعور منه
الا بتوفيق من الله و الهام منه
و كذلك الميت حين يسال لن يجيب الا بتوفيق الله و الهامه
و الدليل قاطعا قوله تعالى؛
*﴿يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذينَ آمَنوا بِالقَولِ الثّابِتِ فِي الحَياةِ الدُّنيا وَفِي الآخِرَةِ وَيُضِلُّ اللَّهُ الظّالِمينَ وَيَفعَلُ اللَّهُ ما يَشاءُ﴾[إبراهيم: ٢٧]*
إجماع المفسيرين انها في القبر..!!
نعم يثبت الله الذين امنوا
و يضل الله الظالمين
يثبت الله الذين امنوا
إجابة هذه الاسئلة في يوم عرفة☺
👈في يوم عرفة حدثني أخ وهو يلبس ملابس الاحرام
فأظنه لا يكذب قال لي
لقد رأيت والدي ليلة امس في المنام و قال لي ,, *يا ابني ربنا عفى عني الليلة دي يا دوب خلصت الحساب*
👈قلت له ,, منذ متى مات والدك؟
*قال ,, من 32 سنة😳*
اثنان و ثلاثين سنة حساب
وا كرابااااااه..و ااااا مصيبتااااااه
وااا وجع قلبيييي..ماذا تصنع بي ربي 😞⁉
*يوم آتيك لا حول لي و لا قوة*
*بما سأجيب رسل ربي ؟*
*كيف سيفرج كربي ؟*
*الى متى سيستمر حسابي ؟*
*و نحن هذا في غفلة*
*في غفلة نصارع الحياة*
*ونتنافس على الشهوات*
*و نجاري الاهواء*
*و ننسى لحظة القبر*
اللهم ارزقنا حسن الخاتمة يا رب😞
إخوتي ,, ما المخرج ؟؟؟؟؟ما المخرج⁉⁉
سريع و بتلخيص و كما ذكرت لكم
أنني لن أتحدث عن القبر
*انني أتحدث عن الحب*
*انني حاجة حين أدخل قبري*
*أن أجد في قبري أحدا يحبني و ينفعني هناك حبه*
*أحب النسوان كما شئت*
*و لكن في القبر من الذي سيصنع لك النسوان ؟*
*أحب الفلوس كما شئت*
*و لكن يوم تدفن من الذي سيصنع لك الفلوس ؟*
*أحب الموسيقى و التمثيليات و الأفلام و اللعب و الشهوات و الأكل و الشرب*
👈أحب ما شئت
👈أحبب ما شئت
*فإنك مفارقه*
*هل سينفعك حبه ؟*
*أول ليلة في قبرك هذا هو السؤال و ليجبني من يشاء من المسلمين و من غير المسلمين*
*يجيبني من يشاء حين تدفن و توضع في قبرك و يغلق عليك*
*من سينفعك*
*من سيأنسك*
*من سيسري عنك ؟؟؟*
*من سيهتم بك ؟*
*من سيتلطف بك ؟*
*من سيساعدك*
*من سيسعدك*
*من معك*
أولا أيها الإخوة
نحن بحاجة الى أن يحبنا الله☺
ليس الشان أن تحب و انما ان تحب
كيف يحبني الله
سأذكر أمرين اثنين فقط✌
قال الله ,, *ما يفعل الله بعذابكم إن شكرتم و آمنتم* ,,,
الايمان و الشكر فقط✌
الاسباب كثيرو و لكن اخترت هذين الاثنين فقط لمناسبة هذه الأهمية
أن من أحبه فلن يعذبه☺
قال رسول الله صلى الله عليه و سلم لاصحابه ,,
*اترون ان هذه تلقي وليدها في النار ,قال,, و لا يلقي الله الله حبيبه في النار*
*ربي نعوذ بك من النار*
*ان كنت حبيبه فلن يعذبك*
*و كيف يعذب الله حبيبه ؟*
*^ (و قالت اليهود و النصارى نحن أبناء الله و أحباؤه)
👈 قل فلما يعذبكم الله ^الله لا يعذب أحبابه ,
ونكمل الايه قال سبحانه و تعالى ^ (قل فلم يعذبكم بذنوبكم بل أنتم بشر مما خلق) ^*
👈بشر ممن خلق من هؤلاء البقر و الرعاع يعذبهم ممن خلق
*أما إن كنت من أحبابه*
*أبدا لا يعذب الله أحبابه*
*اللهم اجعلنا من أحبابك*
*السبيل الاول لكي يحبك الله الايماااان هل أنت مؤمن ؟؟*
زل كثير من إخواني هداني الله و اياهم *’’ اللهم اهدنا و اغفر لنا ’’* إذا جاءت كلمة الإيمان يطمئن باله
*مؤمن؟ آآآآآآه الحمد لله دي عاديناها خلااااااااااص أنا مؤمن☺*
هههههه يا مسكين
*الإيمان قضية عظيمة ليست بالسهلة*
قال ربي و أحق القول قول ربي ’’ *قالت الأعراب آمنا قل لم تؤمنوا و لكن قولوا أسلمنا ’’*
قال الله ’’ *يا أيها الرسول لايحزنك الذين يسارعون في الكفر من الذين قالوا آمنا بأفواههم و لم تؤمن قلوبهم ’’*
قال الله تعالى *’’ كنتم خير امة أخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر و تؤمنون بالله’’*
👈شرط الخيرية الإيمان الله تعالى ليس فقط الامر بالمعروف و النهي عن المنكر
الرواية الأكثر من رائعه ⏪🌼يوميات ملتزمة مستجدة🌼⏩
⏪بسم الله الرحمن الرحيم⏩
⏪الفصل 16 و17 ⏩
⏪الفصل السادس عشر⏩
من يحبك سيشدك شداً نحو طريق الله ،حتى تتمزق أوتارك ،فمع صحبتك الصالحة ،هذا يشد من أزرك وذاك يساندك إن باغتك السقوط ،صحبتك نارك او جنتك ،فاختر لنفسك صاحبا معيناً عله يوم القيامة يسأل عنك "الاخلاء يومئذ بعضهم لبعض عدو إلا المتقين".
اتخذت مريم طريقها نحو جامعتها، متخذة غض البصر سلاحها والاستغفار رفيقها، حتى وصلت الى المدرج وقد كان ماكان مثل كل يوم ثم استأذنت رفيقاتها لتحضر شيئاً من المطعم إذا بمنى تناديها وبمنتهى السخرية:شيخة مريم.
انتبهت لها هى وهدى وبحنق لم تستطع أن تخفيه ابتسامتها المصطنعة:أزيكم يابنات عاملين ايه؟
قاطعت منى هدى التى همت بالرد عليها:مقولتليش وصلتى لفين انتى و ال. ههههههه الأخوة.
بحدة شديدة ردت مريم:اخوة ايه ووصلت لايه، وضحى كلامك ياهدى.
هدى بهمس مستفز لها:ايه ده يا مريم هتنكرى، اومال خومار ايه ال لابساه وعاملالى شيخة وكل حبة فى الجامع، ما مؤكد بقيتى تبع الاخوة والاخوات، وأكيد فيه نشاطات، الا انتى شغالة فى ايه دلوقت؟
زفرت مريم بضيق ،ثم تمتمت بالاستغفار، وبهدوء تام ردت:بصى يا هدى انا لافايقة ليكى ولا كلامك انا ماشية علشان ورايا محاضرة.
آوقفتها هدى بهزة من يدها:جرى ايه هو انا مش بكلمك، متسبنيش وتمشى اومال عاملالى فيها شيخة ازاى ولا انتى نسيتى اصلك يااختى؟
وعلى صوتها المرتفع تجمع عدد من الطلبة بالقرب منهم، فحاولت هدى تهدئة الموقف فهمست لها:جرى ايه يا منى انتى بتتكلمى كده ليه الطلبة جات على صوتك.
تابعت هى بصوت مرتفع:ليه وانا بتكلم غلط ولا ايه ولا هى هتنسى ماضيها.
لم تتمالك مريم أعصابها:انتى مجنونة يابنتى ايه ال انتى بتقوليه ده؟
منى بحقد دفين:مجنونة ال بذكرك بماضيكى ده احنا حتى دفنينه سوا يا يا ...شيخة مريم ههههههه.
على تلك الكلمة غشيت عيناها بعض الدموع التى جاهدت فى إخفائها: شكرا جدا يا هدى شكرا جدا ياصحبتى على الكلام الجميل ده.
ثم تركتهم وغادرت الجامعة بأكملها.
هدى: أنتى ازاى كده حرام عليكى يعنى انتى ممكن ف اليوم من الايام تعملى فيا كده مش عارفة اقولك ايه بجد سلام يامنى.
..............................
عادت إلى البيت لاتستطيع أن ترى أمامها من كثرة تجمع الدموع فى مقلتيها ، دخلت غرفتها ثم انفجرت فى بكاء حاد.
قلقت سارة عليها عندما تأخرت وهاتفتها اكثر من كرة لكنها لم ترد، حتى لم تظهر باقى اليوم.
وعندما عادت للبيت أعادت الإتصال بها، لكن لم تكن النتيجة أفضل من ذى قبل.
لزمت غرفتها طوال اليوم ، كلماتها هذه أنهكتها حد التأثر ، لم تذهب اليوم التالى إلى الجامعة مما أقلق سارة وبقية رفيقاتها ،فقررت الذهاب إليها بعد محاضرات اليوم ،بعدما هاتفت نور وعلمت منها عنوان منزلهم.
...........................
سارةبقلق: ايه يا روما انا بقالى كتير قاعدة معاكى من غير ما تقوليلى كلمة واحة ثم ملست على رأسها بحنان:مالك ياحبيبتى فيكى ايه طاب حد ضايقك؟
التفت لها مريم بدموع غزيرة:هو الناس مش بتسامح ليه وتتسى ده ربنا بيغفر وينسى.
سارة:علشان ده ربنا يا حبيبتى اعظم وأجل وأكرم، لكن هما ناس .
مريم ببكاء:بس أنا تعبت ،كلامهم بيوجع اوى ،تعبت من كتر ما بخلى اعصابى باردة وانا من جوه بغلى، تعبت من كتركلامهم ال بيأذى لدرجة تخلى الواحد يطفش، استحملت كتير اوى وشلت تريقتهم فى قلبى لغاية مبقتش قادره استحمل، هم ليه مبيرحموش ليه مش كل واحد فى حاله، مزهقوش من كتر الكلام، تخيلى صاحبتى ال عاشت معايا أطول منكم بتقول هتنيى ماضيكى، اااااااه يا سارة انا تعبت، تعبت اوى.
شدتها سارة لحضنها حتى أشبعت رغبتها بالبكاء ثم مررت يدها على شعيراته:
"ولقد نعلم أنه يضيق صدرك بما يقولون فسبح بحمد ربك وكن من الساجدين واعبد ربك حتى يأتيك اليقين"
"واصبر على مايقولون واهجرهم هجراً جميلا"
ربنا اعلم بأن فيه فئة بتأذى فئة أخرى، الافضل ليكى تهجريهم هجرا جميلا، لامنك سبتيهم خالص وخاصمتيهم ولامنك ماشية معاهم وكلامهم بيأذيكى، وخليكى قوية مش من كلمتين تتهزى، افتكرى حبيبك النبى محمد(صلى الله عليه وسلم) ازاى المشركين كانوا بيأذوه قولا وفعلا، لكن حبيبى رسول الله استحمل كتير وهاجر من بلده، افتكرى ان الدنيا فانية ومش دايمة لحد وفى جنة وفى نار يعنى مش مستاهلة نضايق من حد، نضفى قلبك من انك تشيلى منهم وربنا هيكرمك من فضله ويجزيكى خير، واعرفى ان لازم يكون فيه بلاء من ربنا، وحطى فى نيتك الصبر على البلاء، وحطى الكلمتين دول قدام عينيكى طوبى للغرباء، طوبى للغرباء تهون عليكى كل صعب.
ثم استطردت بمزاح:ولا انتى ايه رأيك ياذات العيون البنية.
الرواية الأكثر من رائعه ⏪🌼يوميات ملتزمة مستجدة🌼⏩
⏪بسم الله الرحمن الرحيم⏩
⏪الفصل الخامس عشر⏩
إنى أُذكر نسوة ورجال
ماكل حب فى الزمان حلال
دع عنك شعرا فى النساء تغزلا
غصن المراهق عنده قد مال
عجبى على سفه النساء وجهلها
أصداف بحر يبتغين رمال
هن الجواهر فى مكان آمن
فلما الخروج لترضى الأنذال
الحب شهد بل يفوق مذاقه
إن كان فى الله العظيم تعالى
ومحبة المختار ركن دونها
لايؤمنن وإن بدا إجلالا
والحب للأهل الكرام وموطنى
لهما أضحى لا أريد نوال
والحب للأخيار أبهى صحبة
كالنحل يؤُثر ورده المختال
والزوجة الفضلى أبادلها الهوى
بوجودها فرحٌ وأسعد حالا
من يخشى حقا أن يمس محرما
أعطاه إياه الكريم حلالا
قد حرم الاسلام نظرة عامد
ماغض من بصر وصال وجال
فإذا اختلا الإثنان قال رسولنا
إبليس ثالثهم وكان وبالا
من يرتضيه لأخته أو بنته
سيجيب ذو دين بحزم لالا
فإذا سكت عن المعاصى راضيا
الله يغضب فانتظر زلزالا
إن النساء لفتنة او نعمة
والمال يفتن أصلح الأعمال
هى فتنة إن أبعدت عن دينها
وان استقامت صانت الاجيال
إنى اذكر نسوة ورجال
ماكل حب فى الزمان حلال
وبصوت شجى عذب أنشدت رانيا تلك الانشودة، وما إن انتهت حتى ارتفع صوت تصفيق حاد من صديقاتها.
هاجر :ويى ويى ويى يا رانيا ياجامد.
نور:الله صوتك جميل اوى يارانيا.
مريم:اللهم بارك روعة يابنتى والله و الكلمات اروع.
آية:تيك قرف فى صوتك ال زى السكر ده.
رانيا بخجل مصطنع:احم احم شكرا يا بنات اخجلتم تواضعى.
سارة بحب:حبيبى يارنوش مانتحرمش يارب.
رانيا:انا عارفة ان انتى بتموتى فى النشيد ده علشان كده انشدتهولك احنا عندنا كام سارة.
مريم:بت يا رانيا انا حاجزاكى فى فرحى اوعى تنسى.
رانيا:لالالالا الموضوع خطر اوى احنا لازم نشوفلها عريس ياجودعان.
مريم تهز رأسها لأسفل تأكيداً لكلام رانيا:اه شوفولى. عريس انا خايفة على نفسى من الفتنة ،ساعدونى الهى ربنا يستركوا دنيا وآخرة.
نور:هههههههههههه انتى بتشحتى ع السيدة.
سارة بتفكير :عندى ليكى عريس يا روما.
مريم بلهفة:ده بجد يا سارو ثم احتضنتها :حبيبتى ياسرسورة،ده انتى هتبقى احلى اخت زوج والله.
ثم نظرت لبقية الفتيات: انا من زمان وانا بقول البت سارة دى زى العسل.
سارةوقد قامت متجهة لخارج الغرفة:ثوانى اجبهولك.
مريم بفزع: انتى اتهبلتى سارة استنى.
واخذت تشدها من ملابسها :الله يخرب عقلك يا سارة انتى راحة فين هتودينى فى داهية.
ثم نظرت لبقيتهم وجدتهم يضحكون عليها ،فنظرت لهم بحنق: وانتوا بتضحكوا على ايه على المصيبة ال انا فيها. الله يسامحك ياسارة.
افتتحت الغرفة فجأة لتدخل سارة مرحبة بالعريس المزعوم:اتفضل يا حبيبى اتفضل.
أخذت مريم تبحث عن غطاء رأسها بتوتر شديد. بينما الباقيات يتساقطن على الارض من فرط الضحك.
سارة:ايه ياروما مش تسلمى على عريسك.
نظرت مريم ناحية الباب بخوف وتوتر لتصعق من شدة صدمتها:من ده يا سارة.
آية واضعة يدها على صدرها وهى تلهث من شدة الضحك:د د دده جزء من العريس هههههههههه.
مريم بغيظ وهى تتوعد سارة:ماشى بتتريقى عليا والله لاوريكى.
سارة بضحك:هههههه معلش يا روما ده ال لقيته هههههه.
اتجهت مريم ناحية الباب ثم انحنت لأسفل:وأنت اسمك ايه ياعسل؟
رد ببراءة:اثمى حثيفة.
مريم: ماشاء الله عسولة خالص ثم قبلته:واسمك عسل زيك.
رد هو ببراءته الطفولية:اه يا تانت حثيفة على اثم واحد من ثحابة الرثول.
مريم وهى تقبله ثانية: اللهم بارك، ربنا يجعلك نبتة صالحة يا حبيبى وينفع بيك.
ثم سألته ببراءة مشابهة لبراءته:انت عارف لو قلتلى قل هو الله احد هديك شيكولاته.
حذيفة بفرحة: اه عارف يا تانت هقولهالك.
ثم بدأ يرتل سورة الإخلاص بصوت عذب لم يخلو من تدميره للحروف كما هو معهود لدى الأطفال فى عمره.
صفقت مريم له ثم أخرجت من حقيبتها الحلوى التى وعدته بها فانصرف سعيداً.
مريم بتمنى:ربنا يرزقني طفل عسول زيه كده.
هاجر:ههههههه انتى مش عايزة تطلعى من الليلة دى غير بحاجة يا عريس يا عيال.
الرواية الأكثر من رائعه ⏪🌼يوميات ملتزمة مستجدة🌼⏩
⏪بسم الله الرحمن الرحيم⏩
⏪الفصل الرابع عشر⏩
سارة:هكلمك النهاردة عن حاجة خطيرة جدا وللاسف مسلمين كتير غافلين عنها ،ودى سبب من اسباب العذاب ف القبر (الغيبة والنميمة).
مريم:هو فيه فرق بين الاتنين.
سارة:ايوه فيه، الغيبة:هى ذكر المسلم بما فيه وهو يكرهه
والنميمة:نقل الكلام بين الناس، والبهتان: ذكر المسلم بما ليس فيه وهو يكرهه.
وذكر العلماء أن الغيبة تجوز في حالات :
✅الأولى : التظلم ، فيجوز للمظلوم أن يتظلم إلى السلطان أو القاضي ، وغيرهما ممن له ولاية أو قدرة على إنصافه من ظالمه .
✅الثانية : الاستعانة على تغيير المنكر ، ورد العاصي إلى الصواب ، فيقول لمن يرجو قدرته ، فلان يعمل كذا فازجره عنه .
✅الثالثة : الاستفتاء ، بأن يقول للمفتي ظلمني فلان أو أبي أو أخي بكذا فهل له كذا ؟ وما طريقي للخلاص ، ودفع ظلمه عني ؟
✅الرابعة : تحذير المسلمين من شره ، كجرح المجروحين من الرواة والشهود والمصنفين ، ومنها : إذا رأيت من يشتري شيئاً معيباً ، أو شخصا يصاحب إنساناً سارقاً أو زانيا أو ينكحه قريبة له ، أو نحو ذلك ، فإنك تذكر لهم ذلك على وجه النصيحة ، لا بقصد الإيذاء والإفساد .
✅الخامسة : أن يكون مجاهراً بفسقه أو بدعته ، كشرب الخمر ومصادرة أموال الناس ، فيجوز ذكره بما يجاهر به ، ولا يجوز بغيره إلا بسبب آخر .
✅السادسة : التعريف ، فإذا كان معروفاً بلقب : كالأعشى أو الأعمى أو الأعور أو الأعرج جاز تعريفه به ، ويحرم ذكره به على سبيل التنقيص ، ولو أمكن التعريف بغيره كان أولى .
مريم:طاب انا عايزة مساعدة تساعدني ابعد عن الغيبة والنميمة.
سارة:جميل حاولى تمنعى لسانك اول ما تجيبى فى سيرة حد وتفضلى تستغفرى،ولومرة جبتى فى سيرة حد تجبرى نفسك تستغفرى مائة مرة عن الشخص ده فبكده تعودى لسانك على الذكر وتحافظى على حسانتك لان اى حد بتغتابيه بياخد حسناتك، وكمان تجيبى صندوق تحطى فيه مبلغ ولو بسيط عن كل شخص اغتبتيه واتبرعى بيه فى اخر الشهر،
👈 ولو شخص اُغتيب فى وجودك دافعى عنه" فلا تقعدوا معهم حتى يخوضوا فى حديث غيره" ،ادعى ربنا كتير وخاصة فى السجود أنه يحميكى من الوقوع فى الغيبة والنميمة ، واكثرى من الدعائين دول(اللهم اجعل كتابى فى عليين واحفظ لسانى عن العالمين،"ربنا لا تجعل فى قلوبنا غل للذين امنوا")،
👈 وفى نهاية كل مجلس قولى الدعاء ده من قاله فى نهاية اى مجلس غفر له ماكان فى مجلسه(سبحانك اللهم وبحمدك أشهد ألا إله إلا أنت استغفرك وأتوب إليه)،
واعرفى انه ال بيتخلص من الغيبة والنميمة فإنه قد تخلص من عذاب القبر.
مريم:ربنا يزيدك من علمه يا حبيبتى.
سارة:اللهم آمين.… اه اوعى تنسى الجمعة الجاية الخطوبة من الصبح الاقيكى عندى انتى ونور.
مريم:تمام يا باشا اى اوامر تانية.
سارة:لأ ياحبيبتى تصبحى على جنة..
…..........................
حفظ قلبه وغض بصره فرزقه الله الحلال، امتنعت عن الاختلاط والتبرج ولله حفظت قلبها، وعينيها بغض البصر كحلتها، فكان من نصيبها الحلال إذا اردتِ زوجاً صالحا فكونى له صالحة، وسيرزقك المولى به، وإذا اردت الحب الحلال، فاطلبه من الواحد الديان،
فى الصباح دخلت مريم غرفة نور فوجدتها تعد حقيبتهاو أوراقها قبل ذهابها للجامعة.
مريم:نور عايزاكى فى حاجة.
ثم جذبتها من يدها وأجلستها على السرير.
نور:خير يا روما.
مريم:انا امبارح سارة كلمتنى عن الغيبة والنميمة ثم سردت لها ما علمته من سارة.
نور:تمام كويس اوى اما تعرفى حاجة قوليلى.
مريم:احنا بقا امبارح عملنا الذنب ده.
نور بتعجب:بس احنا مجبناش فى سيرة حد امبارح.
مريم:لأ جبنا ماما.
نور بتعجب أكثر:ماما امتى؟
مريم:لما كنت بتضارب انا ومحمود على طبق المخلل وانتى قولتى عليها امنا الغولة.
نور:استغفر الله العظيم ربنا يسامحنى.
مريم بجدية:لأ مش بس كده احنا هنطلب منها هتسامحنا.
نور بتوتر:لا بالله عليكى يا مريم بلاش ماما ممكن تزعل جامد منى.
مريم:لالالا مش هتزعل هى عارفة ان هزارك تقيل.
ثم استطردت :وبعدين زعل ماما ولا زعل ربنا.
اطرقت نور برأسها بحزن:لأ طبعا رضا ربنا اهم بس يارب ماما ما تزعل منى.
مريم وهى تسحبها خارج الغرفة:طاب يلابينا.
….............................
دخلتا المطبخ لتجدا آمهما منهمكة فى إعداد طعام الافطار.وعلى حين غرة قبلتها مريم بسعادة:صباح الخير يا ست الكل.
التفتت لها أمها:صباح النور يا روما.
أشارت مريم بعينيها لنور ناحية والدتها لكى تفعل مثلها فاكتفت بإلقاء التحية عليها.
فتابعت مريم:ماما حضرتك راضية عننا.
الأم بتعجب من سؤال مريم:ربنا يرضى عنكوا يا حبيبتى.
ثم أكملت ما كانت تفعله ،فاشارت مريم ثانية لنور كى تكمل هى.
نور بتوتر:يعنى انتى يا ماما مسمحانا على اى حاجة.
الام دون ان تلتفت لها:مسامحاكوا ياحبيبتى.
اه يامريم لو تشوفيها رغم ان اصابتها كانت بسيطة مجرد خدش بسيط وجروح سطحية لكن كانت مفزوعة جدا.
مريم وقد تأثرت من حديث نور:لاحول ولا قوة إلا بالله ربنا يهدينا ويردنا إليه.
نور:علشان كده يا مريم انا عايزة اتغير خايفة اموت خايفة اوى.
مريم:خلاص يا حبيبتى انتى توبتى توبة نصوحة والتوبة تجب ماقبلها .
نور: يعنى المفروض اعمل ايه انا عايزة اعمل حاجات كتير بس مش عارفة .
مريم:بصى ياحبيبتى احنا هناخد خطوة خطوة وانا هستعين بصحباتى.ثم صفقت بسعادة :الله هيتفجأوا بكره لما يعرفوا انى لبست خمار …الله انا مبسوطة اوى انى لبست خمار، الحمد لله الحمد لله.
نور بتردد: ابقى عرفينى على اصحابك دول يا مريم.
مريم:ان شاء الله يا نونو.
……….............................
"يااااااه انا مبسوطة اوى اجمل يوم كان فى حياتى النهاردة، نور تابت لربنا وكمان لبست خمار، وانا كمان لبست الخمار، اكيد اصحابى هتكون مفاجأة ليهم بكره، الحمد لله يارب على كل حاجة حصلتلى فى حياتى ،قربنى منك يارب وارزقني الجنة "
سطرت مريم فى دفترها تلك الكلمات، ثم اتجهت للنوم نامت على جنبها الأيمن وقرأت الاذكار وضبطت منبهها علي موعدها لقيام الليل.. و صلاة الفجر..
--------------------------------
⏪الفصل الثالث عشر⏩
يا أختنا فى الله لا يغويكِ ذا الشيطان
إن الحجاب فريضة من ربنا المنان..
إنا سمعنا أختنا قولاً عجاپ
قالوا كلاماَ لايسر عن الحجاب ..
قالوا ظلاماً حالكاً بين الثياب
قالوا خياماً علقت فوق الرقاب ..
نادوا بتحرير الفتاة وألفوا فيه الكتاب
رسموا طريقاً للتبرچ لايضيعه الشباب
يا أختنا هذا غواء الحاقدين من الذئاب ................................
وقفت نور ومريم أمام المرآه لمدة نصف ساعة او مايزيد لضبط الخمار.
مريم وهى تلف الخمار لنور ،ثم تضع أحد الدبابيس لتثبيته:بصى كده احسن من ال كنتى عاملاه.
نور وهى تزيل ما فعلته مريم:لأ طبعا وحش .
مريم وهى تطلق تنهيدة:انا زهقت بقالنا كنير بنلف فى الخمار مش عارفين.
نور بغيظ:ياسلام يااختى اومال ايه ال بعرف ده انا حريفة ونظام.
مريم:ما انا اعمل ايه كنت بحسبه بيتلف زى الطرح.
نور وهى تعبث بهاتفها ،ثم وضعته أمام مريم لتريها إحدى الصور عليه: بصى اللفة دى نزلتها من على جوجل دلوقت تعالى نلفها.
مريم: جميلة يلا نبدآ.
وبينما هم فى انهماكهما ،دلف محمود الغرفة.
محمود:انتو مش ناوين تفطروا وتروحوا الكليه ولا ايه.
استدارت مريم أولا ً:ايه رأيك ياحودة.
محمود بإعجاب:ماشاء الله جميله جدا جدا ياروما، ربنا يثبتك يارب.
نور:طاب وأنا.
محمود:اللهم بارك شايف قدامى ملكتين.
نور:مش للدرجة يعنى ياحودة.
محمود بتقرير لحديثه:لا ياحبيبتى انتوا فعلا ملكتين بالحجاب، ملكتين باسلامكوا، والله العظيم الحجاب مابيزيد المسلمة غير جمال ،ربنا يثبتكوا يارب ويرزقنا جميعاً الجنة.
مريم:اللهم لك الحمد.
ثم أمسكت بيدى محمود ونور:أحبكم فى الله.
رد محمود:أحبكِ الله الذى احببتينا لأجله.
نور :الله كلامكوا جميل انا عايزة اقول ذيكوا كده.
مريم:حبة حبة وهتلاقى نفسك اتعلمتى كل حاجة.
نوروهى تصطنع أنها تامرهم بتكبر ،مشيرة باصبعها على مريم تارة ومحمود تارة أخرى:اه وانتوا الاتنين ال هتعلمونى اومال ما انا لازم استغلكوا.
ضربها محمود على رأسها:طاب يلا ياخفة قدامى.
نور بصراخ:عااااااااا يا محمود الخمار حرام عليك.
ثم ذهبت للتأكد أمام المرآه.
محمود وهو يضرب كفاً على كف:معدش حد هيقدر يكلمكوا بعد كده علشان الخمار.
..................................
وصلت مريم الجامعة ثم اتجهت ناحية قاعة المحاضرات، وسارت ببطء حتى اقتربت من موضع وجود رفيقاتها ،ثم نادت بصوت لا يصل إلا لهن: بس بس بس بس بس.
نظرن خلفهن وصدمن من هيئة مريم الجديدة.
صاحت هاجر:ايه ضااااه مريم ايه ال انتى لابساه ده.
مريم باستفزاز: هيكون ايه يعنى( خــِ مَ ا رْ). ثم استدارات حول نفسها عدة مرات:ها ايه رأيكم.
احتضنتها سارة بفرحة:مبارك عليكى الخمار وربنا يثبتك.
رانيا:اللهم بارك عسولة خالص فيه عقبال النقاب.
آيه وهى تغمز بعينيها:اوبا يامعلم خمار وعباية كلوش مرة واحدة ده احنا عدينا.
مريم بتكبر مصطنع:دى اقل حاجة عندى يابنتى.
رانيارافعة يديها عالياً: اللهم زيدك تواضع ياروما.
هاجر :الدكتور دخل كملوا رغى بعدين.
سارة:ايه ده من امتى الاهتمام دى يا أختى.
هاجر وهى تحاول التركيز مع أستاذها محركة يديها كى تسكتها:من دلوقت اخرسى بقا خلينا نركز.
مريم:ههههههه معلش اصل ده موسم امتحانات.
هههههههههههه.
هاجر:هوووووش هتفضحونا اتكتموا بقا.
مريم:حاضر يا ماما متقلقيش خير ان شاء الله.
دخلت مريم غرفة نور، فوجدتها مظلمة تماما ً وعندما أرادت ان تضيئها ،صاحت أختها:ماما لو سمحتى سيبينى انا عايزة نام ومش جعانة.
مريم وقد بدأ القلق يغزوها فلاحظت صوت نور المبحوح من البكاء كما حدثتها والدتها :أنا مريم مش ماما يانور.
نور: معلش يامريم اطفى النور وسيبينى لوحدى.
مريم متجهة ناحية السرير التى تنام عليه:لأ مش هسيبك غير لما اعرف فيه ايه.
ثم نزعت الغطاء التى تلتحف به مغطيةً جميع جسدها بما فى ذلك وجهها، وبعدما نزعته حاولت نور تغطية وجهها بيدها ،فأزالتها مريم وعندما وجدت عينيها الحمراويين من كثرة البكاء سألتها بقلق متصاعد:مالك يا نور انتى معيطة كده ليه؟
نور ولم تستطع أن تمنع نفسها من البكاء: م مفييش يا مرريم س س يبنى لوحدى.
حاولت تهدئتها:طاب اهدى بس وقوليلة في ايه.
لم ترد نور بل سيطرت عليها نوبة حادة من البكاء،فأخذتها مريم فى أحضانها ،واخذت تربت على رأسها بحنو.
وكأن هذا الحضن كافياً للاعتراف:انا هدخل النار يامريم؟
مريم بصدمة :مين ال قالك كده.
انتزعت نفسها من أحضانها ثم حدثتها ببكاء مصحوب بحدة شديدة: علشان انا وحشة ،وحشة اوى يامريم،عملت كل حاجة تدخلنى النار،قوليلى قولي
قوليلى عملت ايه يدخلنى الجنة، حتى يوم ما لبست عدل كان علشان ارضى بابا مش علشان ربنا، انا ضعت، ضعت خلاص يامريم.
ثم وضعت رأسها بين كفيها مكملة نوبة البكاء الشديدة التى انتابتها.
"قل ياعبادى الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله يغفر الذنوب جميعاً إنه هو الغفور الرحيم- وأنيبوا إلى ربكم وأسلموا له من قبل أن يأتيكم العذاب ثم لا تنصرون- واتبعوا أحسن ما أنزل إليكم من ربكم من قبل أن يأتيكم العذاب بغتة وأنتم لاتشعرون" الزمر(٥٣-٥٥) .
-----------------
#يتبع
🔅🔅🔅🔅🔅
#ملتزمة_مستجدة
#حياتي_دعوة
مريم:حاضر يا ماما متقلقيش خير ان شاء الله.
دخلت مريم غرفة نور، فوجدتها مظلمة تماما ً وعندما أرادت ان تضيئها ،صاحت أختها:ماما لو سمحتى سيبينى انا عايزة نام ومش جعانة.
مريم وقد بدأ القلق يغزوها فلاحظت صوت نور المبحوح من البكاء كما حدثتها والدتها :أنا مريم مش ماما يانور.
نور: معلش يامريم اطفى النور وسيبينى لوحدى.
مريم متجهة ناحية السرير التى تنام عليه:لأ مش هسيبك غير لما اعرف فيه ايه.
ثم نزعت الغطاء التى تلتحف به مغطيةً جميع جسدها بما فى ذلك وجهها، وبعدما نزعته حاولت نور تغطية وجهها بيدها ،فأزالتها مريم وعندما وجدت عينيها الحمراويين من كثرة البكاء سألتها بقلق متصاعد:مالك يا نور انتى معيطة كده ليه؟
نور ولم تستطع أن تمنع نفسها من البكاء: م مفييش يا مرريم س س يبنى لوحدى.
حاولت تهدئتها:طاب اهدى بس وقوليلة في ايه.
لم ترد نور بل سيطرت عليها نوبة حادة من البكاء،فأخذتها مريم فى أحضانها ،واخذت تربت على رأسها بحنو.
وكأن هذا الحضن كافياً للاعتراف:انا هدخل النار يامريم؟
مريم بصدمة :مين ال قالك كده.
انتزعت نفسها من أحضانها ثم حدثتها ببكاء مصحوب بحدة شديدة: علشان انا وحشة ،وحشة اوى يامريم،عملت كل حاجة تدخلنى النار،قوليلى قولي
قوليلى عملت ايه يدخلنى الجنة، حتى يوم ما لبست عدل كان علشان ارضى بابا مش علشان ربنا، انا ضعت، ضعت خلاص يامريم.
ثم وضعت رأسها بين كفيها مكملة نوبة البكاء الشديدة التى انتابتها.
"قل ياعبادى الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله يغفر الذنوب جميعاً إنه هو الغفور الرحيم- وأنيبوا إلى ربكم وأسلموا له من قبل أن يأتيكم العذاب ثم لا تنصرون- واتبعوا أحسن ما أنزل إليكم من ربكم من قبل أن يأتيكم العذاب بغتة وأنتم لاتشعرون" الزمر(٥٣-٥٥) .
-----------------
#يتبع
🔅🔅🔅🔅🔅
#ملتزمة_مستجدة
#حياتي_دعوة
حياهم الاب بتحية الاسلام فرد الجميع السلام ،ثم ذهب هو ليجلس مع إخوة زوجته وزوج أختها، بينما ذهبت الأم وإبنتيها للجلوس مع النساء، رحب بهم جميعا، سألت مريم:اومااال جدو فين؟
ردت الخالة: فوق فى غرفته.
قامت مريم:انا هطلع اسلم عليه اصله واحشنى موت.
رد عليها صوت بنبرة مرح:بس ياريت مضايقهوش اصل انا عارفك.
هتفت الام بفرح:مصطفى حبيبى ازيك عامل ايه؟
احتضن خالته وقبلها:الحمدلله ياخالتو انتى ال عاملة إيه؟
أسرعت مريم فى صعود الدرج، لكن وجدته يقف أمامها ماداً إليها يده:ايه يا مريم مش هتسلمى عليا .
رفعت يدها ملوحة له وهى تنظر ارضاً:ازيك يا
مصطفى عامل ايه …أأ أنا طالعة لجدو سلام بقا. ثم اختفت من أمامه فى لمح البصر. تعجب من فعلتها لكنه لم يعلق.
……………………
هبط الجد من غرفته بصحبة مريم، ذهب للجلوس مع أبنائه وأزواج بناته، بينما مريم اتجهت لحديقة المنزل.
وقفت مريم لتشتم الهواء النقى الذى يعبث بوجهها مغمضة لعينيها لتشعر كأنها ليست على الارض.
رآها من بعيد تتجه للحديقة يعلم تمام العلم أنها تعشق حديقة جدها منذ صغرها، فلها فيها العديد من الورود التى زرعتها مع جده، ذهب ناحيتها ثم وقف أمامها بهدوء فلم تشعر به. ثم قال بهمس:هتفضلى زلى زى ما انتى يا مريم بتعشقى هواء الجنينة.
فتحت عينيها فى فزع عندما سمعت صوته وبحركة تلقائية ارتدت للخلف بضع خطوات.
ابتسم هو على فعلتها: آسف ياروما والله مكانش قصدى اخضك.
غضبت بشدة منه: أولا مينفعش انك تخضنى بالشكل ده وتقرب منى كمان كده، ثانيا انا اسمى مريم مش روما.
ضحك هو بصوت عالى:ههههههه للدرجة انتى زعلانة انا اسف ياستى ثم مد لها يده:نسلم على بعض سلام المتصالحين.
ابتعدت خطوتين أيضا ً وأخفت يدها خلف ظهرهاثم حدثته بجدية:آسفة يامصطفى مبسلمش على أجانب.
ضحك بصوت أعلى:ههههه أجانب هههههه انتى فاكرانى جاى من أميركا، وبعدين انتى مش فاكرة ان اى حد مننا لما بيزعل من التانى بنسلم سلام المتصالحين.
بالطبع هى تتذكر عادتها هى وأبناء اخوالها وخالتها لكن عادة خاطئة، لكن هو لا يعلم ذلك فقررت المغادرة: عن إذنك يا مصطفى.
هم أن يوقفها بيده لكن ابتعدت هى عنه بغضب: انت اتجننت انا بقولك مبسلمش تقوم عايز توقفنى بايدك.
مصطفى بغضب لغضبها: ايه مريم حصل ايه لكل ده انتى هتتنرفزى عليا .
أتى الجد على صوتهم المرتفع:ايه ياولاد صوتكم عالى ليه.
رد بسرعة قبلها: ابدا ياجدو بسلم عليها مش راضية، وبتقولى اجنبى ومش اجنبى، وبعدين بقولها متزعليش راحت سابتنى ومشت، فبوقفها راحت رفعت صوتها عليا.
نظر الجد تجاه مريم منتظراً منها رداً على كلام ابن خالتها
مريم:ياجدو انا قولتله مبسلمش من الاول هو ال مفهمنيش وضحك عليا.
استفسر الجد: وليه ياحبيبتى مسلمتيش عليه ما كل مرة بتسلمى عليهم كلهم.
ردت مريم :علشان ياجدو انا عرفت انه لايجوز انى أصافح شخص غريب عنى مش من محارمى يعنى يعنى قصدى أجنبى.
شددت على كلمتها الأخيرة قاصدة بها مصطفى. ثم تابعت: فى حديث عن الرسول(صلى الله عليه وسلم ) :لأن يطعن أحدكم برأسه بمخيط من حديد خير له من أن يمس امرأة لا تحل له.
يعنى مينفعش أسلم عليه.
أومأ الجد برأسه متفهماً.
مريم: انا ماشية ياجدو علشان اساعدهم فى تحضير الغداء. ثم غادرتهم.
وجه الجد كلامه ل حفيده: متزعلش مريم تانى انت عارف انها اكتر واحدة من أحفادى بحبها.
مصطفى: والله ياجدو ما كان قصدى اضايقها.
ثم تنهد بضيق:ما حضرتك عارف ال فيها ياجدو انا قايلك على كل حاجة.
ربت الجد على كتفه بحنان:وانا قلتلك متستعجلش الامور وال فيه الخير يقدمه ربنا.
-----------------
#يتبع
🔅🔅🔅🔅🔅
#ملتزمة_مستجدة
#حياتي_دعوة
فيقول لهم مالك: ما أُنزل القرآن إلا على أمة محمد صل الله عليه وسلم ، فإذا سمعوا اسم محمد صاحوا : نحن من أمة محمد صل الله عليه وسلم* .
فيقول لهم مالك : *أما كان لكم في القرآن زاجرٌ عن معاصي الله تعالى .. فإذا وقف بهم على شفير جهنم، ونظروا إلى النار وإلى الزبانية قالوا: يا مالك ائذن لنا نبكي على أنفسنا ، فيأذن لهم ، فيبكون الدموع حتى لم يبق لهم دموع ، فيبكون الدم* ، فيقول مالك: *ما أحسن هذا البكاء لو كان في الدنيا، فلو كان في الدنيا من خشية الله ما مسّتكم النار اليوم ..*
فيقول مالك للزبانية : *ألقوهم .. ألقوهم في النار*🔥🔥
*فإذا أُلقوا في النار نادوا بأجمعهم : لا إله إلا الله ، فترجع النار عنهم ، فيقول مالك: يا نار خذيهم،*
👈فتقول : كيف آخذهم و هم يقولون لا إله إلا الله؟ فيقول مالك: نعم، بذلك أمر رب العرش، فتأخذهم ، فمنهم من تأخذه إلى قدميه، ومنهم من تأخذه إلى ركبتيه، ومنهم من تأخذه إلى حقويه، ومنهم من تأخذه إلى حلقه، فإذا أهوت النار إلى وجهه قال مالك: لا تحرقي وجوههم فطالما سجدوا للرحمن في الدنيا، و لا تحرقي قلوبهم فلطالما عطشوا في شهر رمضان .. فيبقون ما شاء الله فيها ، ويقولون: يا أرحم الراحمين يا حنّان يا منّان، فإذا أنفذ الله تعالى حكمه قال: يا جبريل ما فعل العاصون من أمة محمد صل الله عليه وسلم ؟ فيقول: اللهم أنت أعلم بهم . فيقول انطلق فانظر ما حالهم .
فينطلق جبريل عليه السلام إلى مالك و هو على منبر من نار في وسط جهنم، فإذا نظر مالك على جبريل عليه السلام قام تعظيماً له ، فيقول له يا جبريل : *ماأدخلك هذا الموضع ؟ فيقول: ما فَعَلْتَ بالعصابة العاصية من أمة محمد ؟* فيقول مالك: *ما أسوأ حالهم و أضيَق مكانهم،قد أُحرِقَت أجسامهم، و أُكِلَت لحومهم، وبقِيَت وجوههم و قلوبهم يتلألأ فيها الإيمان .*
فيقول جبريل: *ارفع الطبق عنهم حتى انظر إليهم . قال فيأمر مالك الخَزَنَة فيرفعون الطبق عنهم، فإذا نظروا إلى جبريل وإلى حُسن خَلقه، علموا أنه ليس من ملائكة العذاب فيقولون : من هذا العبد الذي لم نر أحداً قط أحسن منه ؟* فيقول مالك : *هذا جبريل الكريم الذي كان يأتي محمداً صل الله عليه وسلم بالوحي ، فإذا سمعوا ذِكْر محمد صل الله عليه وسلم صاحوا بأجمعهم: يا جبريل أقرئ محمداً صل الله عليه وسلم منا السلام، وأخبره أن معاصينا فرّقت بيننا وبينك، وأخبره بسوء حالنا*.
فينطلق جبريل حتى يقوم بين يدي الله تعالى ، فيقول الله تعالى: *كيف رأيت أمة محمد؟ فيقول: يارب ما أسوأ حالهم و أضيق مكانهم*
فيقول: *هل سألوك شيئاً ⁉ فيقول: يا رب نعم، سألوني أن أُقرئ نبيّهم منهم السلام و أُخبره بسوء حالهم . فيقول الله تعالى : انطلق فأخبره ..*
👈فينطلق جبريل إلى النبي صل الله عليه وسلم وهو في خيمة من درّة بيضاء لها أربعة آلاف باب، لكل باب مصراعان من ذهب ، فيقول: *يا محمد . . قد جئتك من عند العصابة العصاة الذين يُعذّبون من أمتك في النار ، وهم يُقرِئُونك السلام ويقولون ما أسوأ حالنا، وأضيق مكاننا ..*
👈فيأتي النبي صل الله عليه وسلم إلى تحت العرش فيخرّ ساجداً ويثني على الله تعالى ثناءً لم يثنِ عليه أحد مثله ...
👈فيقول الله تعالى : ارفع رأسك ، و سَلْ تُعْطَ ، و اشفع تُشفّع ..
فيقول: *(( يا رب الأشقياء من أمتي قد أنفذتَ فيهم حكمك وانتقمت منهم، فشفّعني فيهم ))*
فيقول الله تعالى : *قد شفّعتك فيهم ، فَأْتِ النار فأخرِج منها من قال لا إله إلا الله* . فينطلق النبي صل الله عليه وسلم فإذا نظر مالك النبي صل الله عليه وسلم قام تعظيماً له فيقول : *(( يا مالك ما حال أمتي الأشقياء ؟! ))*
فيقول: *ما أسوأ حالهم و أضيق مكانهم* . فيقول محمد صل الله عليه وسلم : *(( افتح الباب و ارفع الطبق ))* ، فإذا نظر أصحاب النار إلى محمد صل الله عليه وسلم صاحوا بأجمعهم فيقولون: *يا محمد ، أَحْرَقت النار جلودنا و أحرقت أكبادنا فيُخرجهم جميعاً و قد صاروا فحماً قد أكلتهم النار فينطلق بهم إلى نهر بباب الجنة يسمى نهر الحيوان (أو نهر الحيات) ، فيغتسلون منه فيخرجون منه شباباً جُرْدَاً مُرْدَاً مُكحّلين و* *كأنّ وجوههم مثل القمر ، مكتوب على جباههم "الجهنّميون عتقاء الرحمن من النار" ، فيدخلون الجنة فإذا رأى أهل النار أن المسلمين قد أُخرجوا منها قالوا : يا ليتنا كنا مسلمين وكنا نخرج من النار، وهو* قوله تعالى :
} *رُبّمَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرَواْ لَوْ كَانُواْ مُسْلِمِينَ { [ الحجر:2 ]*
👈و عن النبي صل الله عليه وسلم أنه قال: *(( اذكروا من النار ما شئتم، فلا تذكرون شيئاً إلا وهي أشد منه ))*
و قال: *(( إنّ أَهْوَن أهل النار عذاباً لَرجلٌ في رجليه نعلان من نار ، يغلي منهما دماغه، كأنه مرجل، مسامعه جمر، وأضراسه جمر، و أشفاره لهب النيران، و تخرج أحشاء بطنه من قدميه ، و إنه لَيَرى أنه أشد أهل النار عذاباً، و إنه مِن أهون أهل النار عذاباً ))*
*💢حان موعدكم مع الرواية الرائعة💢*
*🌷يا نفس توبي👈الحلقة ال30🌷*
🌀في مكتب الحاج عبد الرحمن
هناء: مالك يا حاج حاساك قلقان
عبد الرحمن: مفيش يا هناء
هناء:مش عايز تكلم عن الجنة صح⁉
لسه مش قادر تنسى صح؟
لسه بتعاقب نفسك ومش عايز تطفي شوقك صح؟
عبد الرحمن: انا ذنوبي كثيرة مستاهلش اسمع عنها
انا مستاهلش الجنة😞
هناء: مش انت الي تحكم على نفسك على فكرة
ربنا رحيم اووووي
ولاتقنطوا من رحمة الله
امال فين الكلام الي بتعلمهولنا وتقولنا من تاب كان لا ذنب له
عبد الرحمن: مش قادر انسى الي حصل
📸ويرجع فلاش باك لسنين عدت وافتكر كل الي حصل
افتكر قد ايه ابنه كان عاصي
قد ايه حاول يرده لطريق الله ومعرفش
افتكر ازاي كل اما يعصي ميحاولش يتحاور معاه ولا يناقشه
افتكر ان الحاجة الوحيدة انه كان بيدعي عليه😞
*" ربنا ياخدك ويريحنى ان شاء الله متشوفش الجنة ربنا يغضب عليك ربنا يحرقك ربنا ينيل بختك ..."*
👈كان على اتفه نقاش بدل ما ياخده بالهداوة يقوم داعي عليه
كانت الحاجة هناء دايما تحاول تهديه وتقوله بالراحة عليه وتطلب منه يعاملوا زي اي واحد عاصي بيقابله بس الحاج عبد الرحمن ماكانش بيستحمل ابنه وبيفقد اعصابه بسرعة لحتى باخر يوم زعله فدعي عليه قام وهو طالع قاله انت فاكر نفسك يا شيخ عبد الرحمن هتدخل الجنة بسبب دعاويك دي معتقدش خالص
ويومها طلع الابن ومرجعش غير محمول عالاكتاف رجع جثة محروقة بعد ما عمل حادثة والعربية اتقلبت واتحرقت
رجع وكل علامات سوء الخاتمة واضحة عليييييييه😭
رجع عشان بتفطر قلب الحاج عبد الرحمن😭
عشان يفضل حامل ذنبه العمر كله
اهو ده بقا ثمرة دعاء الوالدين
عبد الرحمن وابتدا يعيط بشكل هستيري: انا جنيت عليه جنيت على ابني نسيت الي بعلمه للناس
نسيت ان دعوة الوالدين مستحابة
نسيت ان ممكن ربنا يستجيب لدعائي عليه وافضل عايش العمر كله بحسرتى
*ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه*
*يـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا رب*
😭هناء وابتدت في عياط مرير: بس يا حاج متحرقش قلبي اكثر من كده كفااااااااااااااااااااااااااااااااااية
ادعيلوا بالرحمة والمغفرة
تصدق باسمه هما دول الي هينفعوه كفاية تحرق قلبي
اعمل لاولاده الي ما عملتوش ليه
كمل الي بديته يا حاج الاولاد محتاجينك اوي معاهم
عبد الرحمن: وهو ده الي هيحصل يا حاجة انا لازم اعمل للاولاد الي ما عملتوش لابوهم
ربنا رحيم اوي وهييغفرلي ان شاء الله هفضل استغفر وادعي حتى ربنا يقبلني
ـــــــــــــــــــــــــ
💚وقاموا لتنين صلوا ركعتين وقعدوا يدعوا كثير اوووووووووووووووي لابنهم الله يرحمه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
👈وجه وقت محاضرة الحاج عبد الرحمن
عبد الرحمن: *ا ل ن اااااااااااااااااااا ر*
*النــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــأااااااار*
لو افضل عمري اكلم عنها وعن هولها مش هقدر اوصفها ليكم يااولاد بس هقولكم حديث
حديث واحد كافي يحسسكم بهولها
بس اقروه بقلوبكم
🌀روى يزيد الرقاشي عن أنس بن مالك قال: جاء جبريل إلى النبي صل الله عليه وسلم في ساعةٍ ما كان يأتيه فيها متغيّر اللون، فقال له النبي صل الله عليه وسلم: (( مالي أراك متغير اللون )) فقال: يا محمد جئتُكَ في الساعة التي أمر الله بمنافخ النار أن تنفخ فيها، ولا ينبغي لمن يعلم أن جهنم حق، و أن النار حق، وأن عذاب القبر حق، وأن عذاب الله أكبر أنْ تقرّ عينه حتى يأمنها.
فقال النبي صل الله عليه وسلم: ((يا جبريل صِف لي جهنم ))
قال: نعم، إن الله تعالى لمّا خلق جهنم أوقد عليها ألف سنة فاحْمَرّت، ثم أوقد عليها ألف سنة فابْيَضّت، ثم أوقد عليها ألف سنة فاسْوَدّت، فهي سوداء مُظلمة لا ينطفئ لهبها ولا جمرها .☄🔥
والذي بعثك بالحق، لو أن خُرْم إبرة فُتِحَ منها لاحترق أهل الدنيا عن آخرهم من حرّها ..
👈والذي بعثك بالحق، لو أن ثوباً من أثواب أهل النار عَلِقَ بين السماء و الأرض، لمات جميع أهل الأرض من نَتَنِهَا و حرّها عن آخرهم لما يجدون من حرها ..
👈والذي بعثك بالحق نبياً ، لو أن ذراعاً من السلسلة التي ذكرها الله تعالى في كتابه وُضِع على جبلٍ لَذابَ حتى يبلُغ الأرض السابعة ..
☄والذي بعثك بالحق نبياً ، لو أنّ رجلاً بالمغرب يُعَذّب لاحترق الذي بالمشرق من شدة عذابها ..
حرّها شديد ، و قعرها بعيد ، و حليها حديد ، و شرابها الحميم و الصديد ، و ثيابها مقطعات النيران ، لها سبعة أبواب، لكل باب منهم جزءٌ مقسومٌ من الرجال والنساء ..
فقال صل الله عليه وسلم: (( أهي كأبوابنا هذه ؟! ))
*⛅حان موعدكم مع الروايه الرائعه⛅*
*🌷يا نفس توبي👈الحلقة ال29🌷*
واشتغل الفيديو🎥
""
👈اما بعد انه مقطع عظيم من سورة الزخرف ونادوا يامالك فمن هو مالك ومن هم الذين ينادونه ولماذا ينادونه ومتي ينادونه وهل يسمع ندائهم واستغاثتهم
✋اما مالك فهو ملك من ملائكة الله غليظ شديد كريه المنظر قبيح الصوره مرعب مخيف ليس في قلبه رحمة علي العصاه فهو خازن النار بل هو رئيس خزنة النار وكبيرهم وله مجلس في وسط النار عظيم الخلقه حتي انه يري اقصي النار ومن فيها كما يري ادناها هذا هو مالك
👈واما الذين ينادونه فهم المشركون الكفار الاشقياء الفجار هم العصاه من اهل النار هم الذين غرتهم الحياة الدنيا وغرهم بالله الغرور هم الذين نسوا الله فانساهم انفسهم هم الذين اشتروا الضلالة بالهدي واستبدلوا الاستقامه بالغوايه وابوا الا الشهوات والمنكرات وابوا الا العصيان والتبجح علي الملك الديان فما اصبرهم علي النار نعم هم اهل الشقاء اهل النار🔥 ولكن لماذا ينادونه ومتي ينادونه اما ندائهم وبكائهم واستغاثتهم وتضرعهم فلقد كان للاسف في النار فقد انقضي وقته وانقضي زمنه ينادون بالرحمة والشفقه والتخفيف من العذاب ينادون بنداءت تقطع القلوب حسرة😭 والما
ولكن هيهات هيهات فلقد نزعت من قلب مالك الرحمة فهو لايستجيب ندائهم ولا يرحم بكائهم ولا يقبل اعتذارهم وتعالوا بنا رحمكم الله انقلكم الى هناك نلقي نظرة عليها هناك حيث الاغلال والسعير حيث الزقوم والحميم فلعل ناظرا يقف عليها فيتعظ ولعل سامع يسمع باهوالها فينزجر اعاذنا الله واياكم منها وبينما الناس في ارض المحشر وقد قامت القيامه وانتهت الدنيا والناس وقوفا في هذه المحكمه العظيمه اعني الحساب وقد عمهم الرعب والخوف والفزع فبينما هم كذلك اذ باهل المحشر يسمعون صراخا شديدا قويا عظيما يسمعونه من مسيرة خمسمائة عاما فيزيدهم خوفا ورعبا وحسرة وندما
👈فينظرون الى جهة الصوت فاذا بها النار تصرخ وتنادي قائله الهي الهي قد اشتد بلائي واخمدت ناري وغلا حميمي وزقومي وكثر نتني واكل بعضي بعضا الهي فعجل علي باهلي فوعزتك لانتقمن لك ممن عصاك واتبع هواك فاذا بها النار تزفر وتتغيظ اذا راتهم من مكان بعيد سمعوا لها تغيظا وزفيرا ولا يزال ندائها وصراخها وعزة ربي لتخلن بيني وبين ازواجي او لاغشين الناس عنقا واحدا فيقول اهل المحشر من ازواجك فتقول كل متكبر جبار وفي روايه يخرج لها عنق اي النار له عينان تبصران واذنان تسمعان ولسان ينطق ويصرخ ذلك العنق وكلت بثلاث وكلت بثلاث لمن دعا مع الله اله اخر ووكلت بمن لا يؤمن بيوم الحساب ووكلت بكل جبار عنيد فهي تفور يومئذ وتتحرك وتزفر وقد اشتد غضبها😡 *ولها سبعون الف زمام كل زمام يقوده سبعون الف ملك عظام شداد* يجرونه وهي تقترب وتزفر فهي حينئذ لايري هذا المشهد الا جزا علي ركبتيه يقول ربي نفسي نفسي واذا سيرت الجبال فسمعت حسيس النار وتغيظها وزفيرها وشهيقها صرخت الجبال كما تصرخ النساء😳😭
👈انه لوقف عصيب فتصور نفسك يا عبد الله مع تلك الجموع وتنظر الي اعداد هائله لا يعلم عددها ولا حقيقتها الا الله وقد بلغت عشرات المليارات تقف موقف واحدا وهم ينظرون بقلوب بلغت الحناجر وبنفوس امتلئت رعبا وذلا اذلها الخزي وتحلقت حولهم ملائكة العذاب والنار لها عينان وقد اشدت غيظها وغضبها وهي تنتظر الاوامر لتاخذهم الي دركاتها وعذابها وجحيمها وتصور لهيب النار والمشركون علي بابها كيف تلفح وجوههم *ثم لنحضرنهم حول جهنم جثيا*
ولكن هل تعلم من هم اول من تسعر بهم النار روي الترمزي عن الاصبحي 👈انه دخل المدينه فاذا برجل قد اجتمع عليه الناس فقال من هذا قال ابو هريره فدنوت منه حتي قعدت بين يديه وهو يحدث الناس فلما سكت وخلا قلت له اسالك بحق وحق لما حدثتني حديثا سمعته من رسول الله صل عقلته وعملته فقال ابو هريره افعل لاحدثنك حديثا حدثنيه رسول الله عقلته وعملته ثم نشغ ابو هريره نشغة فمكث طويلا ثم افاق فقال لاحدثنك حديثا حدثنيه رسول الله صل انا وهو في البيت ما معنا احد غيري ولا غيره ثم نشغ نشغة ثم افاق ومسح عن وجهه ثم قال لاحدثنك حديثا حدثنيه رسول الله صل انا وهو في البيت ما معنا احد غيري ولا غيره ثم نشغ نشغة شديده ثم افاق فقال :حدثني رسول الله صل انه اذا كان يوم القيامه ينزل الله الي العباد ليقضي بينهم وكل امة جاثيه فاول من يدعوا به رجل *جمع القران ورجل قتل في سبيل الله ورجل كثير المال* فيقول الله للقارئ الم اعلمك ما انزلت علي رسولي قال بلا يارب قال فماذا⁉ عملت فيما علمت قال كنت اقوم به اناء الليل واناء النهار فيقول الله له كذبت وتقول الملائكه كذبت❌ بل اردت ان يقال فلان قارئ وقد قيل وفي روايه ثم امر به فسحب علي وجهه حتي القي في النار ويؤتي بصاحب المال فيقول الله الم اوسع عليك حتي لم ادعك تحتاج الي احد قال بلا يارب فقال فماذا عملت فيما اتيتك قال كنت اصل الرحم واتصدق فيقول الله كذبت ❌وتقول الملائكه كذبت ويقول الله بل اردت ان يقال ان فلان جواد وقد قيل ثم امر به
*🌷حان موعدكم مع الروايه الرائعه🌷*
*⛅يا نفس توبي👈الحلقة ال28⛅*
👈بعد ما وردشان قعدت تشوف محاضرات كثيرة وصلت استخارة كثير اوي قامت مسكت الفون وبعثت رسالة لاحمد📩
*تقبل تبقى امامي وايدي فايدك للجنة نسير تقبل تاخد بايدي تقبل تاخدني معاك🙂*
احمد اول ما شاف الرسالة ماكانش مصدق رد عليها
ده حلمي ومنايا للجنة مع بعض نسير في الدنيا انتى سكني وانا امانك وللجنة مع بعض نسير
ابق امانك ابقى حمايتك
تبقي سكنى تبقي بيتي
انا عايزك مريم وانا ابقى ليكى يوسف عايزك خديجية وانا ليكى محمدي☺
ـــــــــــــــــــــــــــ
وقام اتصل بيها
احمد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وردشان: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ازيك استاذ احمد
احمد اضايق من التكليف بس فهم هي عملت كده ليه: الحمد لله ازاي حضرتك
وردشان: عارفة انك هتضايق من التكليف بس لازم ارسم حدود متينة بينا عشان اعرف اثبت كويس : الحمد لله
معلش لازم اقفل عشان وسام مش جنبي وانت عارف مينفعش اكلمك ومفيش محرم جنبي
احمد: ربنا يبارك فيكى ويثبتنا
سلام عليكم
وردشان: وعليكم السلام ورحمة الله☺
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⛅وجه وقت درس الحاج عبد الرحمن
ماهر: هااا يا بابا عبد الرحمن: ازاي هنتبعث
عبد الرحمن: بصوا يااولادي
كل واحد هيتبعث على الحال الي مات عليه
👈الي مات ساجد هيتبعث ساجد
👈الي مات بيقرا قران هيثبعث بيقرا قران
👈الي مات بيزني هيتبعث بيزني
الي مات بيسرق هيتبعث بيسرق...
زكل ذي صاحب معصية هيتبعث عالمعصية دي❌
👈يعني اكل الربا هييجي مجنون
قال الله جل في علاه في سورة البقرة : *" الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ"*
👈وفي الي يتبعث وفمه خارج منه نار وسمعه خارج منه نار وعيونه خارجه منه نار وبطنه خارجة منها نار🔥☄
ده آكل مال اليتاااااااااااااااااااااامة 👈قال الله تعالى في سورة النساء:" *إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا ۖ وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا"*
👈وفي الي يستلقي على الارض وفي صفيحة من نار اُذيبت واتسكبت عليه ده كانز المااااااااااااااال مااااااااااااااااااااانع الزكاة
👈ربنا تبارك وتعالى بيقول في كتابه الكريم في سورة التوبة:" *۞ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ ۗ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ"*
👈وفي ناس احجامهم بتبقى قد النمل والناس بتدوووووووس عليهم بتدووووووووووووووس عليهم دول بقا المتكبرين
الناس الي شافة نفسها ومتكبرة عالناس يوم القيامة هتبقى قد النمل والناس بتدوس عليها
وفي 3 ربنا يوم القيامة لا ينظر اليهم ولا يزكيهم عارفين مين دول⁉
👈المسبل ازاره والمنان والمنفق سلعه بالحلف الكاذب
وفي حديث اخر هم الديوث المراة المسترجلة وعاق الوالدين
وحديث اخر بردوه متت رجل كبير زان و ملك كذاب وعائل مستكبر
وفي ناس بتيجي بحسنات امثال الجبال وتروح هباءا منثورا
عفراء: ايوا دي الناس الي بتنم يا جدو فكل واحد ياخد حقه منهم من حسناتهم.
عبد الرحمن: ايوا يا بنتى وكمان الذين اذا اختلوا بمحارم الله انتهكوها😡
وفي ناس هييجوا وعلى افواههم الجمة من نار
👈دول ناس كتموووووووا علمهم
واحد ييجي بلسانيين من نار ده الي بوشين ييجي لدول يقول انا معاكوا ويروح للثانيين يقول انا معاكوا وناس بتيجي وفوق راسها سلع وبضايع واموال
دي بقا الي بتاكل اموال الناس
الي بياخدوا مال مش ليهم
👈قال الله تعالى في سورة ال عمران: *" وَمَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَغُلَّ وَمَنْ يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ"*
👈وفي ناس ربنا احتجب عنهم وعن حاجتهم لو يطلبوا ايه حاجتهم ربنا يحتجب عنها دول بقا الحكاااااااااام الحكام الي احتجبوا عن الرعية وعن حاجتها
الحكام الي مشبيهمها امر رعيتها ومتبصش لاحتياجتهم ومطالبهم
ولا تبص لظروفهم..
والراجل الي يستاجر حد يعمله شل وبعد ما يخلصله كل الشغل كويس مايديهوش حقه
ربنا بيكون خصمه يوم القيامة
تصور نفسك تكون خصم الله
ايي لعنة هذه واي هوان
خليل: جدو انت رعبتنا ايه كل ده
انا بقيت مرعوب بجد😞
عبد الرحمن: صح يا بنتى عجب الذنب هنتبعث منه كانه نبتة ربنا هيبعث مطر شديييييد وهننبت زي النبات وكل الكائنات كده
ندى: يالله يوم عظيم اوي ربنا يسترنا
عبد الرحمن: فعلا يوم شديد عظيم
ده حتى الكفرة والمجرمون هيتمنوا يفضلوا في القبر مع عذابه واهواله ولا يشوفوا اليوم ده *" قالوا يا ويلنا من بعثنا من مرقدنا"*
فترد عليهم الملائكة او الصالحون *"هذا ما وعد الرحمن وصدق المرسلون"*
(سورة يس)
وقال تعالى : *{ فإذا نقر في الناقور () فذلك يومئذ يوم عسير }*(المدثر:8 - 9) . طبعا يااولادي ده حدث عظيم ، وأمر جليل ، ازاي لا وهو بداية ليوم القيامة ، الذي تشيب فيه الولدان ، *{ تذهل كل مرضعة عما أرضعت وتضع كل ذات حمل حملها وترى الناس سكارى وما هم بسكارى ولكن عذاب الله شديد }*(الحج:2).
الولد هيشيب والشايب هيهرب ويولي والحامل هتضع حملها والمرضعة هتسيب رضيعها
هنبقى عراة حفاة
محدش يبص لحد *" لكل امرئ منهم يومئذ شأن يغنيه"*(سورة عبس)
⚡الشمس كورت
النجوم تضرب بعضها فبعض
وتقع عالبحار فتتحرق⭐
هي الجبال مالها نسفت
هي الحيوانات مالها بتتحشر معانا
هي السماء مالها بتذوب بقيت زي المهل
والله لو شفت ابنك ما هتبصله
والله لو شفت امك مش هتلتفت ليها يوم عظيييييييييييييييييييم
الكل هيبقى مرعوب وبيسترجع في مصايبه ده الجنين
الجنين الي ما عملش أي حاجة
هيبقى متعلق برقبة امه خايف
خايف من الحساب
امال احنا نقول ايه
طب احسب كده
⚡لو كل يوم عملت ذنب واحد هتبقى عملت كم ذنب في حياتك كلها
هااااااااااااا
كم ذنب
واااااااااااااا مصيبتاه😭
انتوا لسه عايزين تعيشوا في الغفلة دي⁉
لسه خايفين ومش عايزين تسمعوا
لا عالموت
ولا عالقيامة ولا على أي حاجة⁉
طب لما ييجي اليوم ده
بردو هتهرب وتقول لا انا خايف مش عايز دلوقتى⁉
*اصصصصصصصصصصصصصصصصصحوا* يااولادي
اصحوا
اتقوا يوم تصل فيه القلوب الحناجر
اتقوا يوم تتبرأ فيه الام من ابنها ويتبرأ الولد من امه
دي الواحدة هتيجي تقول لابنها
ياابني انا حملتك وهن على وهن وارضعتك جازيني بالي عملتهولك في الدنيا ولو بحسنة واحدة
يقولها اليكى عنى ياامي
سيبيني فحالي
انا في حاجة ليها اكثر منك
كله هيقول نفسي نفسي
حتى الانبياء
كل واحد هيفتكر خطيئته
👈سيدنا موسى عليه السلام هيفتكر النفس التي قتلها...
وكله هيقول نفسي نفسي الا حبيبنا وشفيعنا محمد صل الله عليه وسلم☺
الي انت دلوقتى بتبخل تصلي عليه
الي مش بتتبع سنته
⚡الي بتسيب سنته عشان هي سنة
هو بس هيقول امتى امتى
عليك افضل صلاة وازكى سلام يا حبيبي يا رسول الله
اتقوا الله يااولادي
اتقوا *﴿ وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلا (27)يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلانًا خَلِيلا (28)لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلإِنسَانِ خَذُولا (29)* (سورة الفرقان)
👈اتقوا يوم يتمنى فيه الكافر يكون ترابا
*" يَوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَعَصَوُا الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّىٰ بِهِمُ الْأَرْضُ وَلَا يَكْتُمُونَ اللَّهَ حَدِيثًا "*(سورة النساء)
*"يقول الكافر يا ليتني كنت ترابا"*(سورة النبأ)
رامي: بابا عبد الرحمن
هو مش كل واحد هيتبعث على الي مات عليه
عبد الرحمن:ايوا ياابني
طب احكيلنا اكثر ازاي عشان مش فاهم الموضوع ده ككويس
عبد الرحمن: بكره ان شاء الله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⭐كل واحد قام لاوضته والكل بيفكر في كلام الحاج عبد الرحمن ومرعوب وبيتخيل هول اليوم ده
وبيبص على نفسه ازاي كان غافل ومش مجهز حاجة ليوم تشخص فيه الابصار😞
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⭐اميمة: ياااااااااااااااااااا رب ان رايتني ابتعد عنك فردني اليك ردا جميلا
ياااااااااااا رب هو انت مش راضي عني⁉
ليه جدو نسي موضوعي
وماجابش سيرة النقاب لماما
هو نسيني ولا ايه
ياااااااااااااااااااااااااا رب ارزقني بيه عاجلا مابقتش مستحملة الشوق ده نار وبتاكلني يااااااااااااااااااااااااااااااا رحيم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وردشان: انا ظلمت نفسي وظلمت احمد اوي معايا
يا ترى مسامحني😭
يا ترى هنكون في يوم لبعض ولا خلاص كل حاجة انتهت
فعلا هو الي ممكن ياخد بايدي للجنة
عمره ما زعلني غير عشان رضا ربنا
يبقى هو الي ممكن اطمن على نفسي معاه
يااااااااااااااااااا رب اغفر لي واعف عني ورد لي احمد واجعلني ليه الزوجة الصالحة الي يتمناها
يا رب استرنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليك
بس انا لازم اعمل حاجة
لازم اعمل خطوة عشان اصالحه
بس☺
بس الاول هاخد محاضرات ظوابط الخطوبة اشوفها ثاني وثالث
ايوا كده صح احنا لازم ناخد بايدين بعض للجنة💪🏻
لازم نتقي القبر واهواله والقيامة وفزعها والنار وجحيمها😞
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعدها بيوم
عفراء: جدو كفاية تكلمنا عن الحاجات البتخوف انا مش جالي نوم من الرعبة
عبد الرحمن: هسالك بس سؤال واحد لو دلوقتى هربتي من الكلام عنها مرضيتيش تسمعي عنها
وانتى فعلا تقدري متسمعيش
اليوم الي هتتحطي في الموقف ده يوم ما تبتدي رحلتك هتهربي بردو؟؟⁉⁉
طب الاحسن اننا نسمع عنها ونكلم عنها ونفكر بيها بعض دايما عشان نستعد ليها كويس ونتقيها على طول ونفضل دايما مستعدين
ولا نفضل عايشين في غفلة⁉⁉
وردشان: معاك حق يا جدو
احمد: طب هتكلمنا اليوم عن ايه
عبد الرحمن:.......................
بكره ان شاء الله نعرف جدو عبد الرحمن هيكلمنا عن ايه انتظرونا
🌷💚🌷💚🌷💚🌷"*
💌💌💌💌💌💌💌
#يا_نفس_توبي
#حياتي_دعوة
*لــ #وردة_منسية {قمر فتحي}*
══════ ❁✿❁ ══════
👈 خدمتكم 💚 حياتي دعوة 💚
للاشتراك إرسل اشتراك علي رقم👇
🌹 01007275468 🌹
👈رابط الخدمة ع التليجرام.🔻
/channel/Hyatidawa
👈 صفحتنا علي الفيس بوك ..🔻
https://www.facebook.com/d3oa7/
🌸 ساهموا بنشر الخدمة واحتسبوا الأجر ..
🌸 وكم ناشرٍ للخير في ميزان حسناتك ..
ان كثيرا منا فقط يقف عند النهي عن المنكر
ان كثيرا منا يقف فقط عند تأمرون بالمعروف
و يقول هذه شرط الخيرية
شرط الخيرية ابتداءا الإيمان ’’ و *تؤمنون بالله ’’*
اسمع باقي الاية , قال الله تعالى ’’ *ولو آمن أهل الكتاب لكان خيرا لهم, منهم المؤمنون و أكثرهم الفاسقون , لن يضروك إلا أذى ’’*
الشاهد هنا كنتم خير أمة أخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر و تؤمنون بالله بالله كأن الله يقول أن أهل الكتاب سيقولون و نحن نامر بالمعروف و ننهى عن المنكر و نؤمن بالله فأجابهم الله مكذبا لهم ,,, لأ لأ لستم بمؤمنين ’’ ولو آمن أهل الكتاب لكان خير
لهم منهم المؤمنون و أكثرهم الفاسقون ’’ لأ أكثرهم الفاسقون
ليس الإيمان إدعاءا
👈قال الحسن البصري رحمه الله تعالى ’’ ليس الايمان بالتمني و لا بالتحلي و لكن ما وقر في القلب و صدقته الأعمال’’
*ليست القضية بقضية الكلام*
قال عمر بن الخطاب رضي الله عنه ’’ *من قال أنا مؤمن فهو منافق ’’*
*ليست قضية الايمان بالمسألة السهلة البسيطة*
*أنت مؤمن أه أه أه طبعا طبعا طبعا ’ ليييه ؟*
*إن بعض الشباب يلقاني و يقول ’’ أحيانا يكون إيماني في السماء و لحظة يحصل لي فتور ’’*
*إيمان؟ و في السماء ؟؟ يااا مغرور أوي أين الايمان أصلا ؟؟؟*⁉
أيها الاخوة😳😳
الايمان عاصم يعصم من الزلل
قال الرسول صلى الله عليه و سلم *’’ لا يزني الزان حيث يزني وهو مؤمن , و لا يسرق السارق حيث يسرق و هو مؤمن’’*
سئل رسول الله صلى الله عليه و سلم *’’أيكون المؤمن كذابا؟ قال لا , لا ’’*
*أين إيمانك يا كذاب و انت لا تمر عليك ساعات النهار و الليل الا في كذب متواصل*
*و سبق أن ذكرت على هذا المنبر أن ذكرت أمثلة الكذب العصري , كذب ككذب صريح , نعم , إخوتي في الله ,*
*من الذي ينزل الشوارع اليوم فلا تزني عيناه ; من الذي لا يمتلك تلفون محمول و لا تزني أذناه ,من ؟*
*من الذي يخالط الناس و يعيش سالما من النفاق؟ من؟*
*اذا قضية الايمان تحتاج الى تحقيق*
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DjbK9Z2xq5Yo&h=NAQFlYFkE
👈ووقف الحاج عبد الرحمن تشغيل الفيديو عشان يبتدي هو يكلم احفاده
بكره ان شاء الله نعرف جدو عبد الرحمن هيقول ايه وهيكمل الموضوع ده ازاي⁉
اللهم اجرنا من عذاب القبر انتظرونا☺
💌💌💌💌💌💌💌
#يا_نفس_توبي
#حياتي_دعوة
*لــ #وردة_منسية {قمر فتحي}*
══════ ❁✿❁ ══════
👈 خدمتكم 💚 حياتي دعوة 💚
للاشتراك إرسل اشتراك علي رقم👇
🌹 01007275468 🌹
👈رابط الخدمة ع التليجرام.🔻
/channel/Hyatidawa
👈 صفحتنا علي الفيس بوك ..🔻
https://www.facebook.com/d3oa7/
🌸 ساهموا بنشر الخدمة واحتسبوا الأجر ..
🌸 وكم ناشرٍ للخير في ميزان حسناتك ..
*🌻حان موعدكم مع الرواية الرائعة 🌻*
*🌷يا نفس توبي👈الحلقة ال25🌷*
👈وعدت ايام رمضان كل يوم الحاج عبد الرحمن يكلم احفاده عن حاجة الى ان جه وقت درس اليوم موضوع كبير اوي اغلب الناس في غفلة عنه
عبد الرحمن: عارفين بقا يااولادي اليوم هنكلم عن ايه
احمد: عن ايه يا جدو
عبد الرحمن: موضوع كبييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير وعايز تركيز وخشوع وانتباه كبير
عفراء: احنا معاك يا جدو يلا اكلم شوقتنا ايه الموضوع ده
عبد الرحمن:هنكلم عن مصيرنا
عن حاجة كل الناس في غفلة عنها للاسف
محدش بيعمل حساب لليوم ده
ولو عمله حساب ممكن اوي يغفل عنه لو حد عرف هول اليوم ده والموقف ممكن يتجاهله ويقول لسه بدري مع انه من عاش على شيء مات عليه😞
وردشان: انت ناوي تكلمنا على ايه يا جدو متخوفناش بقا😫
عبد الرحمن: انا مش بخوفكوا يا بنتى
انتوا اوﻻدي وحتة مني وحبكم فوق كل شيء
بس ﻻزم اذكركم بيوم الي مش هتﻻقيني فيه وﻻ تﻻقي حد مننا
مش هتﻻقي غير عملك الصالح
هكلمكم عن القبر واهواله يا اوﻻدي😞
حد فيكم عمل حساب لليوم ده⁉
وﻻ لسه في غفلة
ﻻااااااااااااازم على طول نفتكر اليوم ده ونفكر بعض عشان نفضل على طول بنجهز نفسنا ليه
الاول هنشوف محاضرة للشيخ محمد حسين يعقوب
وسام:ﻻﻻﻻﻻﻻﻻﻻﻻ انت ناوي تموتنا عن القبر وكمان بصوت الشيخ يعقوب انا حاسس اني مرعوب من دللوقتى يا جدو😫
عبد الرحمن:ربنا يبارك فيه والله عنده طريقة جميلة اوي عشان يحسسك بحجم الموضوع الي انت مستهون بيه
(اشتغل الفيديو)
""
أحبتي في الله أحيانا بل و في كل الأحيان قد يحتاج الإنسان بل و لا بد أن يحتاج أن يشعر أن أحد يحبه و هذه فطرة إنسانية
يحب اإنسان أن يجد أحدا يحبه
👈ألم تشعر يوما بوحشة , مدايق بهم ما⁉
فظللت تفكر من؟ أروح لمين؟ مين؟
شعرت هذا الشعور ⁉
و أنت في هذه الحياة ؟ ففكرت : فلان؟ لا لا , فلان؟ لا لا , فلان ؟؟؟؟ لالالالا
👈قمت أمسكت التيليفون وقفت في البلكونة خرجت غلى الشارع ركبت السيارة حاولت ان تخرج من هذا الشعور بشئ غلبني هذا التفكير يوم أمس و ليلته بعد دفن احد الناس و دخل القبر , اللهم ارحم موتانا وموتى المسلمين
👈اللهم اجعل قبور الموحدين روضة من رياض الجنة
و افتح لهم بابا من الجنة و افرش لهم من الجنة
*حين دخلت القبر و رأيت شابا ابن 34 سنة كنا دفناه سنة الفين منذ خمس سنوات و نظرت الى جثته بشعة مخيفة ترعب*
دعنا من هذا بعدما وضعنا الرجل و سد من الأسفل من بالطوب و الجبس ثم من أعلى بالطوب و الطين ثم انصرفنا و يشغلني خاطر
*أول ليلة في القبر*
*أين الاحباب*
*اين الاصحاب*
*اين المال*
*اين الشهرة*
*اين ضجيج الحياة*
*اين المهتمين*
👈دخل الامام أحمد رحمه الله على رجل مريض يعوده فوجد يئئن و يتوجع فقال له أذكر المطروحين على الطرقات من لا مأوى لهم و لا معين كأنه قال له تسرى بأن لك مأوى بيت فيه زوجة و أولاد من لم يتزوج فيه أب و أم و أخوة اشقاء من لم يفعل فيه أصدقاء و احباب و مهتمين
⁉اذكر حين تمرض ان لك من يهتم بك فهذا يسري عن قلبك
عزاء لك لك
*في القبر ماذا يسري عنك؟*
👈شغلني هذا الخاطر و هممت ان اتراجع عن هذه الخطبة لأنني أرى انهم يهاجموننا دوما ماوراكومش غير القبر
*مفيش كلام الا عن القبر*
*انني لن اتكلم عن القبر*
*لن اتكلم فيما زعموا*
*من الثعبان الشجاع الاقرع*
*لن اتكلم عن المرذبة*
*لن اتكلم عن الملكين*
*لن اتكلم عن هذا و ان كان هذا حق ثابت بالحق و السنة*
*ولكنني ساتكلم عنك*
*عنك انت👈*
*انت و انت*
*نعم انت و انت*
*ساتكلم عني و عنكم*
*من حبيبك , اذا و ضعت في قبرك ؟*
*انني سأقول لهم*
لن اتكلم عن عذاب القبر❌
لكن تشهدون معي كبشر انكم ستموتون😞
*ام سيقول لي احد*
انني لن اموت..ها ⁉⁉⁉
الكل يشهد أنه سيموت
*اذا مت ماذا نفعل بك ؟*
*اذا مت االيوم ؟ ماذا نفعل بك ؟*
*سندفنك*
إخوتي في الله😳
أنصحكم في الله أن تنزلوا قبرا
انزل قبرا😳
دعك من الضحك على السكون
*أننا نذهب الى المقابر ,, السلام عليكم و عليكم السلام ,, ثم نمشي*
لا لا لا❌❌
أريدك ان تنزل داخل القبر حيث الرائحة الكريهة😞
حيث التراب😞
القبر⁉⁉⁉
اسال كل نسان ,, ألست تشهد معي أنك ستدفن هكذا ⁉⁉⁉
احسن الاحوال ممن لا يلحدون في غرفة ضيقة كئيبة مظلمة منتنة ,,, تراااااااب تدفن في خرقة
و يغلق عليك باتقان ثم مااذااا⁉
*كمسلم تشهد بأبسط الااشياء*
*و انت تحب ان الدين يسر بأبسط الاشياء*
*انت تشهد معي انك ستسال من ربك*
*و ما دينك ؟ و من نبيك ؟*
*و انا اقول لك هل ستجيب ؟*
*ما يدريك ؟*⁉⁉
*يقول انا أحفظ من ربي ,, ربي الله*
*ما دينك ؟ ديني الاسلام*
*من نبيك ؟نبيي محمد صلى الله عليه و سلم*
*أقول ,, أنت تشهد معي أن الحال في القبر غير الحال الذي نحن فيه, صحيح؟*