seymareweekly | Unsorted

Telegram-канал seymareweekly - seymare

431

seymare weekly کانال رسمی هفته‌نامه‌ی منطقه‌ای سیمره اینستاگرام : seymare_ پیام‌نگار:seymare83@yahoo.com تارنما:www.seymare.com

Subscribe to a channel

seymare

 پزشکیان:
 حرف مردم باید شنیده شود / رانت خورها از اصلاح بودجه ناراضی‌اند/  ارز ارزان را می‌خواهیم به مصرف کننده بدهیم

پزشکیان ضمن این که معتقد است «باید حرف مردم را شنید» در عین حال بر اصلاحات بودجه ای تاکید کرده و معتقد است که «وقتی یک تصمیم به رانت پایان دهد، طبیعی است که برخی ناراضی شوند و تلاش کنند تصمیم را متوقف کنند»
به گزارش ایسنا،  مسعود پزشکیان صبح امروز پنج‌شنبه(۱۱ دی‌ماه)، در دومین روز سفر خود به چهارمحال و بختیاری، در نشست با فعالان سیاسی و اجتماعی استان، با اشاره به گستردگی مطالبات طرح شده در جلسات تأکید کرد که محدودیت‌های زمانی مانع از گفت‌وگوی جداگانه با همه افراد می‌شود و این موضوع به معنای بی‌توجهی یا نادیده گرفتن درخواست‌ها نیست، بلکه ناشی از کمبود فرصت است.
پزشکیان با رد برداشت‌های نادرست در این زمینه، تصریح کرد: ارتباط دولت با مردم قطع نخواهد شد و هیچ مطالبه‌ای به فراموشی سپرده نمی‌شود.
رییس جمهور هم‌چنین با ابراز خرسندی از محورهای مطرح‌شده در نشست، خاطرنشان کرد که تمرکز مطالب بر مسایل اجتماعی، اداری و مدیریتی، نشان‌دهنده حرکت گفت‌وگوها به سمت حل مسایل واقعی و اولویت‌دار مردم و مایه امیدواری است.
وی با اشاره به ضرورت تحمل شنیدن دیدگاه‌های متفاوت و پرهیز از اختلاف گفت: هیچ دلیلی ندارد اختلاف ایجاد شود اگر حق‌پذیرفته شود و حرف درست‌پذیرفته شود. اختلاف زمانی شکل می‌گیرد که سخن درست منتقل نشود یا فهم درست صورت نگیرد. گاهی ناتوانی در بیان وجود دارد و گاهی ناتوانی در درک، و همین باعث می‌شود یک نفر یک جور ببیند و نفر دیگر جور دیگر

@seymareweekly

ادامه و متن کامل خبر در تارنمای آوای سیمره:
https://avayeseymare.ir/?p=31948

Читать полностью…

seymare

✅تعیین شعبه‌ی ویژه‌ی قضایی برای بررسی و پیگیری حادثه‌ی کوهدشت

رییس‌کل دادگستری لرستان با صدور دستور قضایی برای تشکیل پرونده و پیگیری شهادت بسیجی مدافع نظم عمومی در حوادث شب گذشته(10 دی‌ماه)، گفت: «شعبه ویژه برای تسریع در این روند تعیین شد.»
به گزارش روابط عمومی دادگستری لرستان، حجت‌الاسلام سعید شهواری افزود: «در پی وقوع حادثه منجر به شهادت «امیرحسام خدایاری‌فرد»، اهل شهرستان کوهدشت، در جریان درگیری‌های دهم دی‌ماه ۱۴۰۴، دستور فوری برای تشکیل پرونده قضایی و پیگیری همه‌جانبه این حوادث صادر شد.»

وی اظهار داشت: «در این دستور که خطاب به رییس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کوهدشت صادر شد، با ابراز تاسف از این واقعه، بر ضرورت بررسی دقیق و قانونی ابعاد حادثه تاکید و برخورد قاطع و بدون اغماض با عاملان آن مطالبه شد.»

ادامه و متن کامل خبر در:
https://avayeseymare.ir/?p=31942

Читать полностью…

seymare

رتبه‌بندی عمران و آبادی لرستان/ از فرم ارزشیابی وزارت کشور تا واقعیت زمینی!

🔹حق می‌دهیم که استاندار محترم لرستان و معاون محترم عمرانی ایشان از نظر اداری روی نتایج فرم ارزشیابی وزارت کشور در مورد وضعیت عمران و آبادی لرستان و کسب رتبه‌ی ۵ در این رابطه مانور بدهند و تبلیغ کنند؛ زیرا حتماً در سطح استان «هُمال»هایی دارند که می‌خواهند دهان‌اشان را ببندند و موفقیت‌اشان را (به استناد ارزیابی انجام گرفته توسط وزارت کشور) به رخ اینان بکشند. اما، قرار نیست آگاهان و اهالی رسانه‌ی لرستان به استناد چنین ادعایی، موفقیت چشم‌گیری را برای مردم لرستان در این رابطه، متصور شوند.

🔹قرار نیست یک فرم ارزیابی اداری ملاک موفقیت تلقی شود زیرا، از این گونه فرم‌های ارزیابی و رتبه‌بندی در سطح استانی و کشوری فراوان است. از طریق همین فرم‌ها، چه بسیارند مسئولان و غیرمسئولانی که مدیر نمونه، دانشمند نمونه، استاد نمونه، پژوهشگر نمونه و… می‌شوند ولی ارتباط معقول و مؤثری بین این نمونه شدن‌ها و تغییر و تحولات بستر جامعه به‌ویژه زندگی عینی و واقعی مردم وجود ندارد.

🔹نمی‌گوییم که استانداری نتیجه‌ی رتبه‌بندی وزارت کشور را اعلام نکند، اما مطبوعات و رسانه‌هایی که دنبال حق و حقوق و مطالبات مردم هستند هم حق دارند از آن‌ها بخواهند مهم‌ترین موفقیت‌ها را نشان دهند. حق دارند از نظر توسعه شهری بپرسند که واقعاً این چه وضعیتی است که کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای استان دارند؟!

🔹شما حتا قادر به لکه‌گیری کوچه‌ها و خیابان‌ها و جاده‌های فرعی خارج از شهر با آسفالت نیستید! چه توسعه‌ی شهریی؟! ورودی اصلی شهر خرم‌آباد را نگاه کنید که ورودی از سمت تهران است. پلیس راه گلوگاه کمالوند را نگاه کنید. چه وضعیت حال به هم زنی دارد این گلوگاه ! نتوانسته‌اید حتا چهار درختچه رز قشنگ در وسط آن میدان کوچک بیضی شکل جلوی پلیس راه غرس کنید که تازه واردان احساس شعفی بکنند. رتبه‌ی ۵ عمرانی کشور مبارک شما ولی وجداناً با درد دل‌امان راحت‌امان بگذارید.

🔹کدام پروژه‌ی مهم عمرانی پیش برده شده‌است یا به سرانجامی رسیده است؟ راه آهن دورود – خرم‌آباد؟ سد مخمل‌کوه؟ سد معشوره(گاشمار)؟ سد آبسرده؟ جاده‌های مرگ‌بار کوهدشت و پل‌دختر و نورآباد و ازنا و خرم‌آباد؟ ۷۰ هکتار زمین اختصاص داده‌ایم برای انرژی خورشیدی، با بانک‌ها صحبت کرده‌ایم که دادن تسهیلات ساخت مسکن را تسهیل ببخشند، عن‌قریب کمربندی شرق و غرب خرم‌آباد به پیمان می‌روند، مدرسه‌ها بهسازی شده‌اند، در آب صرفه‌جویی شده‌است، جاده‌ها ایمن شده است! و به‌طور کلی طی ۶ ماه گذشته جهشی از نظر عمران و آبادی در لرستان اتفاق افتاده است!!

🔹القصه، اگر واقعاً جهشی اتفاق افتاده باشد، هم خدا را شکرگزاریم و هم به شما تبریک می‌گوییم ولی… ولی، ما با این داستان فرم ارزشیابی ادارات و وزارت‌خانه‌ها به‌طور کامل آشنا هستیم. عوض استناد به چنین فرم‌هایی، دست خبرنگاران و اهالی رسانه را بگیرید ببرید بالای سر پروژه‌ها که در صورت موفقیت و پیش‌رفت، بر منکرش لعنت و درود و تبریک ما هم نثار شما. همین!

@seymareweekly

✍️نویسنده: دکتر مراد سپه‌وند | سرچشمه: سیمره‌ی شماره‌ی ۸۰۵ (یکم دی‌ماه ۱۴۰۴)

Читать полностью…

seymare

سیمره‌ی ۸۰۶ جاری شد…

هشت‌صدوششمین شماره‌ی هفته‌نامه‌ی منطقه‌ای سیمره، روز دو‌‌‌‌‌شنبه‌ 8 دی‌ماه (1404) به صاحب‌امتیازی سودابه آزادگان و مدیرمسئولی کیانوش رستمی، چاپ شد و روی پیش‌خوان دکه‌های مطبوعاتی قرار گرفت.
به گزارش آوای سیمره،  این شماره در بردارنده‌ی مطالب و مقالات متنوعی است از جمله:
 
*تیتریک:
–   «اقتصادِ لاغر»، «معيشتِ بُخور نمير!» (آمارهايِ رسمي با واقعياتِ ميداني در لرستان تفاوت دارد؛)/ عباس دارایی
 
*سرمقاله:
– سيمرغ در تبعيد/ الهام خوشنام‌وند
 
*یادداشت‌ها:
– پاسخ‌گوييِ گمشده/ دکتر حسین سلاح‌ورزی
– بهرام بيضايي؛ روايت ايران فرهنگي/ محسن تیزهوش
– خاموشي فرزانه‌اي که ايران را از دل مردم شناخت/ علي جودکي
– فرزندِ ايران/ سلمان احمدوند
-عقاب تيزبين سينماي ايران هم پرکشيد/ماشا‌الله پورپرويز
-«صبح کاذبي» که «صادق» نشد!/ احمد ميري
-افزايش نرخ دلار و زنجيره‌ي آسيب‌هاي اجتماعي/احمد لطفي
-«پل پيوند؛ پروژه‌اي بي‌توجيه و خيانت به اولويت‌هاي شهري» / جعفر ساکی
 
*شعر پارسی:
– مهرداد ماسوریان
 
* فرهنگ مردم:
-رازهاي سرزمين مادري (ادامه‌ی خوانش تک‌بيت‌هاي لکي) بخش پانزدهم /دکترحسين اکبري‌نسب
 
*لرستان‌پژوهی:
-مستندنگاري ماجراهاي من و سياست/فصل سوم/  بخش۱۲/انتخابات مجلس هفتم خرم‌آباد(۴)/علی ‌گودرزیان
 
*اخبار:
-استاندار: اقتصاد ديجيتال ابزار کارآمدي براي کاهش نرخ مهاجرت لرستان است
– رييس سازمان جهاد کشاورزي لرستان: بيش از ۶ هزار تن گوشت مرغ در لرستان عرضه شد
-مستند «دايه‌دايه» جلوي دوربين مي‌رود
-مرمت و بازسازي مادر پل‌هاي تاريخي ايران در لرستان آغاز شد
-جايگاه و باورهايِ پيرامون اسب در فرهنگ و زندگي مردم لرستان بررسي شد
-ضرورت انسجام نهادي براي توسعه اقتصاد ديجيتال در ايران
-علوم پزشکي لرستان حياط‌خلوت هيچ جريان سياسي و فرد خاصي نيست
-ساماندهي دست‌فروشان با رويکرد قانوني و حمايتي دنبال مي‌شود
-۱۳ هزار مشترک مخابرات لرستان به فيبر نوري متصل هستند

@seymareweekly

Читать полностью…

seymare

✅ ۱۳ هزار مشترک مخابرات لرستان به فیبر نوری متصل هستند

مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: «حدود ۱۳ هزار مشترک اینترنت استان به طور کامل به شبکه فیبر نوری متصل شده‌اند و برنامه بعدی مخابرات، توسعه این طرح در شهر بروجرد، سپس الیگودرز و دیگر شهرستان‌های استان است.»
بی‌الله شمسی‌فر روز شنبه(ششم دی‌ماه) در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: «با اجرای این پروژه، تمامی مشترکان تلفن ثابت بدون هیچ تغییری در شماره‌های قبلی خود، خدمات تلفن و اینترنت را بر بستر فیبر نوری دریافت خواهند کرد که این اقدام همزمان امکان استفاده از خدمات پرسرعت باند پهن را نیز فراهم می‌کند.»

وی گفت:« اجرای طرح فیبر نوری در شهر خرم‌آباد نیز با هدف پوشش حدود ۱۱۰ هزار تلفن ثابت و با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بیش از سه همت آغاز و تاکنون ۴۵ درصد از زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز این پروژه فراهم شده است.»

مدیر مخابرات منطقه لرستان یکی از اهداف مهم این طرح را صرفه‌جویی در مصرف برق عنوان کرد و ادامه داد: «مراکز مخابراتی از پرمصرف‌ترین مراکز انرژی هستند و با حذف مراکز تلفن ثابت در خرم‌آباد پیش‌بینی می‌شود حدود پنج مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی شود.»

شمسی‌فر افزود:« در خرم‌آباد سه مرکز پرظرفیت مخابراتی وجود دارد که با اجرای کامل پروژه، امکان حذف آنها و انتقال کامل شبکه به فیبر نوری فراهم می‌شود.»

🌐متن کامل این خبر در تارنمای آوای سیمره 👇 👇
https://avayeseymare.ir/?p=31894

Читать полностью…

seymare

✅ پاسخ‌گوییِ گمشده

🔹ماجرا از همان‌جا شروع شد که تصمیم گرفتند نبض تجارت خارجی یک کشور را بدهند دست یک «مشاور»؛ هم در دولت قبل، هم در دولت فعلی.

🔹نه تاجر بود، نه متخصص و نه سابقه‌ای در واردات و صادرات داشت. از دنیای دیگری آمده بود، اما کلید ثبت سفارش، مجوز واردات، تعیین سقف صادرات و عملاً رزق روزمره تولیدکننده‌ها را سپردند به او.

🔹گفتند «می‌فهمد»، گفتند «امین است»، گفتند «هماهنگ می‌کند.» معمولاً همین چند جمله برای حذف عقل جمعی کافی است.

🔹دو سال تمام، دل‌سوزان، کارشناسان و اهل بازار داد زدند؛ نه از سر منفعت، از سر تجربه.

🔹گفتند این تمرکز اختیار گره می‌سازد. گفتیم این مدل تصمیم‌گیری اگر قحطی نیاورد، حتماً کمیابی می‌آورد؛ اگر تولید را نابود نکند، زمین‌گیرش می‌کند؛ اگر فساد نسازد، امضاهای طلایی را تکثیر می‌کند. خیلی‌ها هشدار دادند که اقتصاد با بخشنامه و سلیقه شخصی نمی‌چرخد. اما گوش شنوایی نبود؛ انگار قرار نبود کسی بشنود.

🔹مسئله، فقط یک فرد نیست. مسئله سیستمی است که اجازه می‌دهد یک نفر بیاید، تصمیم بگیرد، قفل بزند، برود و هیچ‌کس هم نپرسد چرا.

🔹نه گزارشی، نه پاسخ‌گویی‌ای، نه بازخواستی. همین‌جاست که امید، آرام و بی‌سروصدا جمع می‌شود و می‌رود. کشوری که در آن اختیار هست اما مسئولیت نه، اصلاح نمی‌شود؛ فقط هر بار با چهره‌ای تازه، همان خطا را تکرار می‌کند.

✍️نویسنده: دکترحسین سلاح‌ورزی | سرچشمه: آوای سیمره

https://avayeseymare.ir/?p=31875

@seymareweekly

Читать полностью…

seymare

بهرام بیضایی در روز تولدش درگذشت

🔹این کارگردان سینما و تئاتر، نمایش‌نامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و پژوهشگر در روز تولدش در آمریکا از دنیا رفت./ ایسنا

@seymareweekly

Читать полностью…

seymare

✅درماندگی در برابر دلار!

✍️ماشا اکبری

🔹روبه‌روی من نشسته بود اما هوش و حواسش جای دیگری بود. زیر عبای آرامشی که بر ذهن و ضمیر خود کشیده بود آدم آشوبی در بند و بیچارگی مانده بود. گره‌ای در گلویش گم بود.

🔹چشم‌هایش پر پریشانی. نگاهش مملو ملال. برای آن‌که حرفی زده و فضا را عوض کرده باشم گفتم طلا باز هم رَم کرده! کمی در صندلی جابه‌جا شد و گفت: کاش فقط طلا بود. همه‌ی دنیا و مافیها رَم کرده‌اند.

🔹 زندگی ما را بسته‌اند به دُم و دامن رمیده‌ها. همه‌کس و همه‌چیز رَم کرده است. دلار رم کرده، بنزین رم کرده، اجاره رم کرده، ماست و شیر و دوغ و کشک رم کرده‌اند. دارو رم کرده! طلا جُنب می‌خورد جهان زیر و رو می‌شود! کاش فقط رم می‌کردند. رم می‌کنند و به بخت و بیچارگی ما لگد می‌زنند!

🔹آه عمیقی کشید و گفت: سه ماه است می‌خواهم لپ‌تاپ بخرم؛ نمی‌شود. نمی‌توانم. می‌دوم اما نمی‌رسم. سه ماه پیش هشتاد میلیون بود من اما هفتاد میلیون داشتم. گفتم ماه دیگر پول کنار می‌گذارم و می‌خرم. پول هم کنار گذاشتم.

🔹 وقتی پول من شد هشتاد و دو میلیون لپ‌تاپ شده بود نود و پنج میلیون. چاره‌ای نبود باید بیش‌تر می‌دویدم. باید بیش‌تر جان می‌کَندم. از شکم خودم زدم. از پول تاکسی و اسنپ و قهوه و کیک زدم. رفتن به توّلد دوستم را کنسل کردم. باشگاه را تعطیل کردم و شهریه‌اش را کنار گذاشتم برای لپ تاپ. با صد و ده میلیون رفتم برای خرید لپ تاپ. فروشنده زنگ زد جایی و گفت: شرکت می‌گوید صد و بیست و دو میلیون فاکتور می‌کنیم! دیگر جانی برایم نمانده است که دنبال لپ‌تاپ بدوم.
لپ‌تاپ هم رَم کرده است. بی‌خیالش شده‌ام. مثل هزاران آرزوی بی خیال شده دیگر. زندگی ما همه‌اش ناکامی بود. این هم سربار همه ناکامی‌ها.

متن کامل در تارنمای آوای سیمره 👇👇👇
https://avayeseymare.ir/?p=31869

@seymareweekly

Читать полностью…

seymare

هشدار هواشناسی سطح زرد برای لرستان صادر شد

بر اساس هشدار سطح زرد شماره‌ی ۳۷ هواشناسی، فعالیت سامانه بارشی از اوایل ظهر روز شنبه ۶ دی‌ماه ۱۴۰۴ آغاز شده و تا بعدازظهر روز سه‌شنبه ۹ دی‌ماه ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت
این سامانه موجب رگبار باران، رگبار برف در شهرهای سردسیر، بارش برف در مناطق کوهستانی و ارتفاعات، رعدوبرق، احتمال تگرگ، کاهش دما و وزش باد نسبتاً شدیددر سطح استان می‌شود.
بر اثر فعالیت این سامانه، اختلال در تردد، لغزندگی سطح معابر، ایجاد رواناب و آبگرفتگی معابر، کولاک برف در محورهای مواصلاتی کوهستانی، انسداد برخی مسیرها، مه‌آلودگی هوا، کاهش میدان دید افقی و مخاطرات ناشی از وزش باد شدید دور از انتظار نیست.
سازمان هواشناسی با تأکید بر رعایت نکات ایمنی توصیه می‌کند: از فعالیت‌های کوهنوردی خودداری شود، از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها پرهیز گردد، سفرهای غیرضروری به تعویق انداخته شود و خودروها هنگام تردد در محورهای مواصلاتی به سوخت کافی و تجهیزات زمستانی مجهز باشند.
هم‌چنین آمادگی نیروهای امدادی، راهداری و شهرداری‌ها، تنظیم دما در گل‌خانه‌ها و مرغداری‌ها و مدیریت بهینه مصرف حامل‌های انرژی مورد تأکید قرار گرفته است.
این هشدار در روز جمعه ۵ دی‌ماه ۱۴۰۴ به‌روزرسانی شده است.

نویسنده : گروه دریافت خبر و گزارش | سرچشمه : آوای سیمره

Читать полностью…

seymare

https://avayeseymare.ir/?p=31859

Читать полностью…

seymare

تو چراغِ خود بَراَفروز

زمین سیاره‌ی رنج است. رنج نام دیگر زندگی است و نه آیا صاحبِ هستی در کتاب کریم از آفرینش انسان در رنج سخن گفته است؟
و رنج هم‌چون زخم گاهْ دست‌گیر روح نابالغ آدمی است و چشم او را به وجوه دیگر هستی باز می‌کند.
گاه زخمی که به پا داشته‌ام زیروبَم‌های زمین را به من آموخته است/ گاه در بستر بیماریِ من حجم گل چند برابر شده است (سهراب سپهری/ صدای پای آب).
باری؛ خبرهای ناخوش زیاد است؛ از آلودگی دَم‌افزون هوا تا فرونشست زمین و نشست‌های عبث که از دیدِ من خودْ عامل اصلی فرونشست است؛ پدیده‌ای هولناک که هم‌چون اژدهایی خاموش خاک ایران‌زمین را می‌بلعد، بی‌اعتنا به ایران خیالی در آواز خوانندگان پاپ وطنی که سرزمین رؤیایی مردمان سَرخوش است. از اخبار پُرشمار اختلاس‌های پُروپیمان که در هرجای دنیا از لانه کردن موریانه‌ی فساد در درخت حکمرانی حکایت می‌کند.
راست آن است که وقتی فساد نهادینه شود کارویژه‌های خود را در قالب سازمانی نامریی صورت‌بندی می‌کند؛ با خیل مدیران و کارکنانش. سازمانی که مأموریت راه‌بردی آن بازنشر گونه‌گونِ فساد در جهت تأمین منافع عاملان و آمران و کنشگران آن است. از مافیای سدسازی و انتقال آب تا قاچاق هرروزه‌ی ۳۰ میلیون لیتر بنزین. خبر حیرت‌آورِ دستگیری اَبَر قاچاقچی سوخت و آزاد شدن او در کم‌تر از یک ساعت با پرداخت یازده هزار میلیارد تومان (۱۱هِمّت)، به گواهی رییس پلیس امنیت اقتصادی نفس هر شنونده‌ای را در سینه حبس می‌کند!
بازنشر ناخوشی‌ها هنر نیست، در عصر بُمباردمان خبر و فرمان‌روایی شبکه‌های اجتماعی، در جهانی که برساخته‌ی امپراتوری اینترنت و فناوری دیجیتال و به‌تازگی اعجوبه‌ای به نام هوش مصنوعی (AI) است، هنر و مهارت، تحلیل خبر و بازشناسی راست از دروغ است. تحلیل علمی که با شجاعت و شفقت آمیخته باشد و از دردورنج انسان‌های گوشت‌وخون‌داری که می‌آیند، رنج می‌برند و می‌روند بکاهد. این کاستن ممکن است مادی باشد یا معنوی که از راه افشای حقیقت رخ می‌دهد و در آن مصلحت به نفع حقیقت از میدان به دَر می‌شود؛ چه حقیقتِ تلخی که واقعیت را به ما می‌نَماید بهتر از مصلحتِ شیرینی است که فریبمان می‌دهد.
از نادرْ خبرهای خوش یکی این‌که دیروز پیرمردی را دیدم که روی ماشینش نوشته بود: «صلواتی» و مهربانی را یک‌تَنه در شهر تکثیر می‌کرد و عوض لعن کردن به تاریکی و غُرزَدن‌های بی‌پایانِ روان‌فرسا، چراغِ خود را می‌افروخت:
تو مگو همه به جنگ‌اند و ز صلح من چه آید/ تو یکی نِئی هزاری، تو چراغ خود برافروز (دیوان شمس)
مولانا می‌گوید مسئولیتِ اخلاقی زیستن هرگز از دوش انسان ساقط نمی‌شود و انسان به‌راستیْ دشواریِ وظیفه است و نیز آن‌که تغییر را باید از خود شروع کرد و اولْ‌بار باید بر خود شورید. چنان‌که ویتگِنِشتاین، فیلسوف پُرآوازه‌ی اتریشی- انگلیسی (۱۸۸۹-۱۹۵۱) باور داشت: «انقلابی واقعی کسی است که علیه خود قیام کند.»
عصیان علیه عواطف، باورها، انگاره‌ها و پیش‌فرض‌هایی که در عمیق‌ترین لایه‌های ناخودآگاه ما رسوب کرده و ما را به بند کشیده‌اند. آن‌گاه دیگر به انقلابات سیاسی حاجتی نیست و جامعه‌ی خودساخته به پشتوانه‌ی شهروندان مسئولْ که از چنگال تعصبات و توهمات خلاصی یافته‌اند، پای در مسیر تکامل تاریخی می‌نهد.
 
@seymareweekly

نویسنده: سلمان احمدوند | سرچشمه: سیمره‌ی شماره‌ی 803 (17 آذرماه 404)

Читать полностью…

seymare

زمینه‌های جامعه‌شناختی پدیده‌ی «باج‌نیوز»

✍️دکتر مجتبا ترکارانی

این روزها، خبر صدور حکم زندان و تبعید برای یک فعال رسانه‌ای به دنبال شکایت استانداری، توجه بسیاری را به خود جلب کرده و این پرسش بنیادین را پیش می‌کشد که فعالیت رسانه‌ای چنین افرادی چه نسبتی با مجازات‌های سنگینی چون حبس و تبعید دارد؟

برداشت عمومی در غیاب شفافیت
هرچند جزئیات دقیقی از این پرونده در دست نیست، اما شنیده‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که این حکم به دلیل توهین شخصی به استاندار صادر شده است. با این حال، در غیاب شفافیت رویه‌های اداری و قضایی و با توجه به ضعف سرمایه اجتماعی نهادها، افکار عمومی به‌سختی می‌پذیرد که چنین احکامی صرفاً برای دفاع از حریم خصوصی افراد صادر شده است. بنابراین برداشت غالب، این حکم را نوعی تسویه‌حساب سیاسی تلقی می‌کند و همین امر پذیرش اجتماعی آن را به حداقل می‌رساند.
واقعیت این است که چنین احکامی، چه به‌حق و چه به‌ناحق، فضایی منفی بر محیط رسانه‌ای حاکم می‌کنندو به ایجاد ترس و تشدید محافظه‌کاری در میان اهل رسانه می‌انجامد و همان حداقل جسارت موجود در میان معدود روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیر استان را نیز کم‌رنگ‌تر می‌سازد. از این رو، شایسته است استانداری محترم پیامدهای این حکم را بر زندگی این جوان فعال، فضای رسانه‌ای استان، جامعه‌ی مدنی و حتا تصویر عمومی استانداری و وجهه و سرمایه‌ی اجتماعی شخصی خود بازبینی کرده و در جهت اتخاذ تصمیمی بهینه گام بردارد.

«باج‌نیوز» چیست و چگونه متولد می‌شود؟
استاندار محترم در سخنان اخیر خود به پدیده‌ای به نام «باج‌نیوز» اشاره کرده و مدعی هستند که در مقابل آن ایستادگی کرده‌اند. اما این پدیده چقدر واقعی است و چه زمینه‌هایی در شکل‌گیری آن مؤثر است؟
از منظر جامعه‌شناختی، «باج‌نیوز» یک واژه‌ی ژورنالیستی برای توصیف گروه‌های ذی‌نفع و فشار است که با استفاده از ابزارهای مختلف، به دنبال نفوذ در سیستم و تحقق خواسته‌های شخصی خود هستند؛ خواسته‌هایی که غالباً با منافع عمومی در تعارض است. این پدیده تازگی ندارد، اما با فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی، دامنه و قدرت آن به شکل چشم‌گیری گسترش یافته است. اگر در گذشته اعمال فشار تنها از سوی یک شخصیت، گروه یا نهاد خاص ممکن بود، امروزه یک بلاگر دارای یک صفحه مجازی پرمخاطب، یک فعال رسانه‌ای یا حتا یک شهروند عادی می‌تواند با انتشار یک محتوای کوتاه، مجموعه‌ای را به چالش بکشد. در شرایطی که سطح نارضایتی از عملکرد مسئولان بالاست، هر نوع انتقادی، ولو نادرست و پوپولیستی، می‌تواند موجی سنگین علیه یک مقام مسئول ایجاد کند.
بنابراین در چنین بستری، قدرت تأثیرگذاری گروه‌های فشار به مراتب بیش‌تر می‌شود. به‌ویژه در جامعه ما که رسانه‌های رسمی به دلیل محدودیت‌های فراوان، به شدت محافظه‌کار شده‌اند، فعالان رسانه‌ای غیررسمی و شهروندخبرنگاران به دلیل وابسته‌نبودن و نداشتن مسئولیت‌های سازمانی و مجوزها، می‌توانند جسورانه به مسائلی بپردازند که رسانه‌های رسمی توان بیان و موشکافی آن را ندارند. این‌جاست که جامعه، این فعالان را بر خبرنگاران رسمی و حرفه‌ای ترجیح داده و تأثیرپذیری بیش‌تری از آن‌ها پیدا می‌کند.

نقش سیستم در تقویت گروه‌های فشار
حال باید پرسید: ریشه‌ی این وضعیت کجاست؟ وقتی سیاست‌های محدودکننده، رسانه‌های رسمی را از کارآمدی می‌اندازند و از سوی دیگر، مجوزهای بی‌حساب و کتاب، افراد خاصی را صاحب نشریه و سایت می‌کند، طبیعی است که قدرت این گروه‌ها افزایش یابد. اگر ساختار دولتی نیز در برابر نفوذ و فشار این گروه‌ها آسیب‌پذیر باشد، آن‌ها به خود اجازه می‌دهند که خواسته‌های نامشروعی مانند دخالت در انتصاب مدیران را مطرح کنند. این پدیده محدود به رسانه‌ها نیست و می‌تواند شامل نمایندگان مجلس، شخصیت‌های فرهنگی و دیگر کانون‌های قدرت نیز باشد که از نفوذ خود برای فشار بر دولت بهره می‌برند.

@seymareweekly

متن کامل این یادداشت در تارنمای آوای سیمره 👇👇

https://avayeseymare.ir/?p=31845

Читать полностью…

seymare

جایگاه و باورهایِ پیرامون اسب در فرهنگ و زندگی مردم لرستان بررسی شد

نشست «جایگاه و باورهای پیرامون اسب در فرهنگ و زندگی مردم لرستان» عصر روز دوشنبه (یکم دی‌ماه) در سالن نشست‌های شهید دهقانکارِ مجتمع فرهنگی‌- هنری شهید آوینی خرم‌آباد برگزار شد.
به گزارش آوای سیمره، این نشست با استقبال پژوهشگران، علاقه‌مندان فرهنگ بومی و کنشگران حوزه‌ی میراث ناملموس همراه بود.

در این نشست، لطیف محمدی‌گراوند، فرهنگی بازنشسته و از پیش‌کسوتان فرهنگ و پژوهش استان لرستان، به‌عنوان سخن‌ران، به بررسی همه‌جانبه‌ی نقش اسب در تاریخ، فرهنگ، اقتصاد، آیین‌ها و زبان مردم لرستان پرداخت و اسب را یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شکل‌دهنده به زیست سنتی و هویت فرهنگی این منطقه دانست.

محمدی‌گراوند در آغاز سخنان خود، با اشاره به نقش اسب در زندگی معیشتی، شکار، کوچ، جنگ، ارتباطات و آیین‌های اجتماعی، تأکید کرد که اسب در فرهنگ لرستان تنها یک حیوان نیست، بلکه موجودی «همراه انسان» و دارای جایگاه نمادین، آیینی و عاطفی است.

وی در ادامه، به اقتصاد اسب در گذشته اشاره کرد و گفت:م پرورش، نگهداری و تیمار اسب نیازمند دانش بومی ویژه‌ای بوده و برای این کار افرادی با عنوان‌هایی چون مهتر (تیمارگر اسب) نقش مهمی داشتند.

این افراد با شیوه‌های خاص، از جمله شانه‌کشی آیینی، بستن نرم، تنظیم خوراک، آب‌دادن به اندازه و چله‌بُردن اسب در زمستان، سلامت و توان اسب را حفظ می‌کردند.»

این پژوهشگر فرهنگ عامه، به شرح و تبیین واژگان و مفاهیم مرتبط با اسب پرداخت و اصطلاحاتی چون کُتل، قِیقاج، چله‌بُردن اسب، سوگ اسب و آیین‌های وابسته به آن را از منظر تاریخی و مردم‌شناختی واکاوی کرد.

به گفته‌ی او، آیین «کتل‌بستن» که در سوگ بزرگان و پهلوانان اجرا می‌شده، ریشه در سنت‌های کهن پیشااسلامی دارد و در دوره‌های بعد، به‌ویژه صفویه، شکل آیینی منسجم‌تری به خود گرفته است.

محمدی‌گراوند هم‌چنین به نقش اسب در آیین‌های نمایشی، عروسی‌ها، بازی‌های رزمی و تیراندازی اشاره کرد و آیین «قیقاج» را نمونه‌ای از اوج هماهنگی میان سوار، اسب و ابزار جنگی دانست؛ آیینی که مهارت، جسارت و آموزش طولانی‌مدت را می‌طلبیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به ریشه‌شناسی واژه‌ی «اسب» در زبان‌های باستانی و تطبیق آن در فارسی، اوستایی، پهلوی، سانسکریت، لاتین و یونانی، بر قدمت اهلی‌سازی و اهمیت جهانی این حیوان تأکید کرد.

او هم‌چنین از نژادهای اسب ایرانی چون سگلاوی، کویلان، کمدان و موارد محلی یاد کرد و نمونه‌هایی از اسب‌های نامدار در تاریخ شفاهی لرستان را برشمرد.

این کوشنده‌ی فرهنگی با اشاره به اسب‌های پادشاهان و پهلوانان ایران باستان، به نام‌هایی چون لهراسب، گشتاسب و جاماسب پرداخت و توضیح داد:« ترکیب «اسب» در این نام‌ها، نشانه‌ی قدرت، نجابت و منزلت اجتماعی بوده است.»

وی هم‌چنین با استناد به شاهنامه‌ی فردوسی، جایگاه اسب را در حماسه‌های ملی ایران برجسته دانست.

محمدی‌گراوند در ادامه، با اشاره به استفاده‌ی گسترده از اسب در دوران هخامنشی، از ایجاد شبکه‌ی چاپارخانه‌ها و نقش اسب در انتقال پیام، کالا و نظام اداری یاد کرد و گفت:« حتا در دوران مدرن نیز، مفهوم «اسب بخار» نشان‌دهنده‌ی تداوم معیار قدرت بر پایه این حیوان است.»

در پایان این نشست، باشندگان(حاضران) پرسش‌هایی درباره‌ی آیین‌های سوگ اسب، نژادهای بومی، کارکردهای نمادین و تاریخی اسب در لرستان و امکان مستندسازی این میراث ناملموس مطرح کردند و گفت‌وگویی پویا میان سخن‌ران و شرکت‌کنندگان شکل گرفت.

این نشست به همت کارگروه ادبیات و فرهنگ بومی بنیاد ایران‌شناسیِ شاخه‌ی لرستان برگزار شد.

@seymareweekly

https://avayeseymare.ir/?p=31812

Читать полностью…

seymare

بازخوانیِ بود و باش اصیل در آثار مولانا(۲)

✍️دکتر فرزاد حاتم‌زاده

آموخته‌ها و اندیشه‌های ضد و نقیض، ناهمگن و نادرست تباه کردن اندیشه راستین است و چون جنگ داخلی است که موجب فروپاشی کشور می‌شود و این همان چیزی است که هایدگر تحت عنوان سردرگمی و گیجی و سر گشتگی - که یکی از مؤلفه‌های زندگی عاریتی است - از آن یاد می‌کند.
مولانا می‌گوید:
عقل تو قسمت شده بر صد مهم
بر هزاران آرزو و طم و رم (مثنوی، دفتر چهارم، بیت: ۳۲۸۷)
جمع باید کرد اجزا را به عشق
تا شوی خوش چون سمرقند و دمشق (مثنوی، دفتر چهارم، بیت: ۳۲۸۸)
جمع کن خود را جماعت رحمتست
تا توانم با تو گفتن آنچه هست (مثنوی، دفتر چهارم، بیت:۳۲۹۳).
اصالت مصداق اتّم معنویت است. انسان‌های اصیل و فرهیخته نیازهای اصیل هم دارند. درادبیات شوپنهاوری انسان اصیل، به جای «آن‌چه داریم» و «آن‌چه می‌نماییم» بر «آن‌چه هستیم» (فردیت‌مان) تأکید دارد. آن‌ها به قول شوپنهاور فیلیستر(۱۰) (انسان‌های بدون نیاز ذهنی و درونی) نیستند که غنای روح و لذات درونی را رها کرده و به جدّیت به اموری مشغول شوند که در اصل، واقعی نیستند. مولانا امور ظاهری را مثل کف روی آب می‌داند که رفتنی‌اند.
کف دریاست صورتهای عالم / ز کف بگذر اگر اهل صفایی(دیوان شمس، غزل ۲۷۰۷)
او در وصف انبیا، این سلسله جنبانان اصالت و صاحبان نیازهای اصیل می‌گوید:
آن‌که خو کردست با شادی می
این خوشی را کی پسندد خواجه کی
انبیا زان زین خوشی بیرون شدند
که سرشته در خوشی حق بدند
زانک جانشان آن خوشی را دیده بود
این خوشی‌ها پیششان بازی نمود
با بت زنده کسی چون گشت یار
مرده را چون در کشد اندر کنار (مثنوی، دفتر، چهارم: ابیات: ۳۵۹۱-۳۵۸۸).
ودر دفتر ششم هم دراهمیت نیازها وِ لذات اصیل درونی می‌گوید:
راه لذت از درون دان نه از برون
ابلهی دان جستن قصر و حصون (مثنوی، دفتر ششم، بیت: ۳۴۲۹)
انسان اصیل برخلاف کسی که زندگی عاریتی دارد، خود خود را تحسین می‌کند و خود برای خود ارزش و عزت نفس(Self-esteem ) قائل است و به آفرین باد و تحسین و ارزش – داوری دیگران وقعی نمی‌نهد، چون که به قول شوپنهاور:«به اعتبار خود زندگی می‌کند و وجود دارد و بنابراین، نخست برای خود و در خود وجود دارد… ذهن دیگران محل فلاکت باری برای یافتن نیک‌بختی حقیقی است. شاید در آنجا فقط بتوان سعادت موهومی را یافت … موجودی که ارزشمندی یا بی‌ارزش بودن آن وابسته به نظر دیگران باشد چه موجود اسف باری است.»

@seymareweekly

متن کامل این مقاله را در تارنمای آوای سیمره بخوانید 👇 👇
https://avayeseymare.ir/?p=31750

Читать полностью…

seymare

قوانین پایین‌دستی و علم لدنی کارمندان!

ما همیشه خدا فکر می‌کردیم قوانین جاری مملکت را بالادستی‌ها با در نظر گرفتن شرایط جامعه، ملاحظات راه‌بردی و سایر مخلفات اداری تدوین می‌کنند و بعد در قالب بخش‌نامه یا شیوه‌نامه برای کارمندان ادارات می‌فرستند تا در فاز اجرا قرار بگیرند.
حالا اگر این لابلا چهار نفر مثل زنجانی و خاوری و مزدایی و پرایدی و … قوانین را دور می‌زنند، ربطی به خود قوانین ندارند، بلکه نظارت‌ها باید بیش‌تر شوند و قس علی هذا …
اما نگو اخیراً دست بالا دست زیاد شده و یک عده از کارمندان قوانین بالادستی را دور نمی‌زنند بلکه به واسطه‌ی ظرفیت‌های پنهان، علم لدنی و ارتباط با کائنات اقدام به تدوین «قوانین پایین‌دستی» می‌کنند و تمام تلاش‌های شبانه‌روزی و مطالعات راه‌بردی وزارت‌خانه‌های مملکت را عین جای نپتون در گازوئیل می‌زنند و بیرون می‌آورند.
جان به لبتان نکنم و خیلی چکشی برم سر اصل مطلب… حقیقت امر مدتی است در یکی از استان‌های جنوبی کشور، کارمند میان‌رده‌ای، به مدد مکاشفه و علم لدنی خویش نسبت به تعیین خبرنگار بودن یا نبودن فعالان عرصه‌ی رسانه اقدام می‌کند و بدون در نظر گرفتن سابقه چند ساله بیمه‌ی خبرنگاران و عضویت در سامانه هنرمندان و سایر روال اداری، پرونده‌ها را راساً مختومه اعلام کرده و آن‌ها را از داشتن مزایای خبرنگاری مثل نمایندگی نشریات و گرفتن آگهی‌های دولتی و … محروم می‌سازد!
آدم با شنیدن این مدل تعیین خبرنگاری یاد آن زوج ژاپنی می‌افتد که با دیدن جوجه‌ها از راه دور مرغ یا خروس بودن آن‌ها را تشخیص می‌دادند و در زمره‌ی یکی از مشاغل پول‌ساز عجیب دنیا قرار گرفته بودند!
هر چند فعالان عرصه‌ی رسانه این استان از اقدام خودسرانه کارمند ماورایی اداره‌ي فرهنگ و ارشادشان به شدت ناراحت هستند و خواستار اجرای قوانین بالادستی به جای قوانین من درآوردی و پایین‌دستی هستند، اما به نظر می‌رسد، دوستان رسانه‌ای تنها به نیمه ‌خالی آفتابه ببخشید به نیمه‌ خالی لیوان نگاه کرده‌اند و اصل ظرفیت قابل تعمیم را نادیده انگاشته‌اند!
چراکه می‌توان از ظرفیت چنین دوستانی که دارای علوم خاصه هستند و چشم مابعد الطبیعه* دارند در بزنگاه‌های اقتصادی، سیاسی، هسته‌ای و حتا نظامی بهره برد.
مثلاً اگر یک نفر به‌عنوان کارآفرین به بانک مراجعه کرد تا چند همت ناقبل وام بگیرد این داداش ما با چشمان نافذش، متقاضی را اسکن کند تا اگر ریگی در کفشش هستند به رییس بانک اطلاع دهد و مثل بانک آینده، داستان غم‌انگیز نشود.
یا اگر دو روز دیگر اون یارو گروسی و دار و دسته‌اش برای بازدید از امکانات هسته‌ای ما آمدند، می‌توان از ظرفیت این بزرگوار در تشخیص جاسوسان همراه تیم استفاده کرد و تا آخر بازدید، جاسوسان را در مستراح مرکز هسته‌ای زندانی کرد!
سایر مزایای داشتن چنین قابلیتی را خودتان لیست کنید. بیل که به کمرتان نخورده است!
*بانوان محترم توجه داشته باشند چشم مابعدالطبیعه با گوش الاغی و دماغ عروسکی و … فرق دارد و عمل زیبایی جدید محسوب نمی‌شود!
@seymareweekly

نویسنده : وحید حاج‌سعیدی – روزنامه‌نگار | سرچشمه : سیمره‌ی شماره‌ی 804 (24 آذر ماه 404)

Читать полностью…

seymare

تعیین شعبه‌ی ویژه‌ی قضایی برای بررسی و پیگیری حادثه‌ی کوهدشت

رییس‌کل دادگستری لرستان با صدور دستور قضایی برای تشکیل پرونده و پیگیری شهادت بسیجی مدافع نظم عمومی در حوادث شب گذشته(10 دی‌ماه)، گفت: «شعبه ویژه برای تسریع در این روند تعیین شد.»
به گزارش روابط عمومی دادگستری لرستان، حجت‌الاسلام سعید شهواری افزود: «در پی وقوع حادثه منجر به شهادت «امیرحسام خدایاری‌فرد»، اهل شهرستان کوهدشت، در جریان درگیری‌های دهم دی‌ماه ۱۴۰۴، دستور فوری برای تشکیل پرونده قضایی و پیگیری همه‌جانبه این حوادث صادر شد.»
وی اظهار داشت: «در این دستور که خطاب به رییس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کوهدشت صادر شد، با ابراز تاسف از این واقعه، بر ضرورت بررسی دقیق و قانونی ابعاد حادثه تاکید و برخورد قاطع و بدون اغماض با عاملان آن مطالبه شد.»
وی تصریح کرد: «دستگاه قضایی استان لرستان با جدیت تمام، عوامل این حادثه را شناسایی و مطابق قانون با آنان برخورد خواهد کرد و هیچ‌گونه تساهل و تسامحی در این زمینه پذیرفته نیست چراکه قوه قضاییه با تمام توان برای احقاق حق و اجرای عدالت اقدام می‌کند.»
رییس‌کل دادگستری لرستان هم‌چنین به دادستان کوهدشت دستور داد تا با تعیین شعبه ویژه، انجام بررسی‌های میدانی و جمع‌آوری مستندات لازم، رسیدگی به این پرونده را در دستور کاری جدی قرار دهد و تا حصول نتیجه نهایی، پیگیری‌های لازم صورت پذیرد.
حجت‌الاسلام شهواری با تاکید بر همین مطالبه عمومی اعلام کرد:« دستگاه قضایی استان، تمامی اقدامات قانونی را برای کشف حقیقت به کار خواهد بست و با اجرای عدالت، در جهت تقویت اعتماد عمومی گام برخواهد داشت.»
برپایه‌ی گزارش منابع محلی شهر کوهدشت، در جریان اعتراضات عصر روز چهارشنبه(دهم دی‌ماه) در این شهر، حدود ۱۳ تن نیز زخمی شدند.

Читать полностью…

seymare

کلاس‌های دانشگاه لرستان از ۱۴ تا ۱۷ دی‌‌ماه به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود

به اطلاع اساتید محترم و دانشجویان گرامی می‌رساند: پیرو اعلام معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با توجه به برودت هوا و ناترازی انرژی، کلیه کلاس‌های آموزشی دانشگاه لرستان از 14 تا 17 دی‌ماه (یک‌شنبه تا چهارشنبه)، به‌صورت غیرحضوری و از طریق سامانه LMS برگزار خواهد شد.

آدرس سامانه آموزش غیرحضوری دانشگاه لرستان:

https://lms.lu.ac.ir

@seymareweekly

Читать полностью…

seymare

آگهی استخدام نیروی قراردادی
شرکت شیر پاستوریزه پگاه لرستان* با بیش از سی و پنج سال تجربه در زمینه تولید و فرآوری محصولات لبنی، یکی از بزرگترین واحد های لبنی کشور می باشد که با بهره گیری از دانش فنی و تخصصی نیروی انسانی متعهد و خلاق روزانه بیش از ۳۰ نوع محصول را در انواع بسته بندی با نام تجاری پگاه به بازارهای داخلی وخارجی عرضه نماید.
این شرکت به منظور تکمیل ظرفیت نیروی انسانی در واحد های *تولید، برق و مکانیک* اقدام به جذب نیروی انسانی واجد شرایط نموده است.
مدارک تحصیلی مورد نیاز:
کارشناس و کارشناس ارشد صنایع غذایی آقایان
کاردان و کارشناس برق آقایان
کاردان و کارشناس مکانیک* آقایان
واجدین شرایط می‌توانند از طریق وب سایت شرکت پگاه لرستان به آدرس:
https://lorestan.pegah.ir
ویا از طریق لین زیر:

https://lorestan.pegah.ir/فرم-استخدام/
جهت شرکت در آزمون ثبت‌نام نمایند.
ضمن آرزوی موفقیت برای شرکت کنندگان، لطفاً شرایط شرکت در آزمون را با دقت مطالعه نموده و موارد خواسته شده در فرم را به صورت صحیح وارد نمایید.
روابط عمومی شرکت شیر پاستوریزه پگاه لرستان

Читать полностью…

seymare

مستند «دایه‌دایه» جلوی دوربین می‌رود

🔹فیلم مستند «دایه‌دایه» با محوریت یکی از ماندگارترین سروده‌های تاریخی ایران، وارد مرحله‌ی تولید شد.

🔹به گزارش آوای سیمره، فیلم مستند «دایه‌دایه» بر اساس پژوهش‌های متقن تاریخی، به نویسندگی و کارگردانی سیدمحمد سیف‌زاده و با فیلم‌برداری و صدابرداری مجتبی امیری جلوی دوربین می‌رود.

🔹این مستند برای نخستین‌بار به بررسی چگونگی خلق این سروده ماندگار در دوران قاجار، سیر تحول و تغییر آن تا امروز و نقش تأثیرگذارش در ایجاد روحیه‌ی هم‌دلی و حماسه در طول قرن گذشته می‌پردازد؛ روایتی که از دیدگاه‌های مختلف تاریخی، اجتماعی و فرهنگی مورد واکاوی قرار خواهد گرفت.

🔹سیف‌زاده تا کنون بیش از ۷۰ فیلم مستند، ۴ سریال تلویزیونی، ۳ فیلم بلند و ۷ عنوان کتاب را در کارنامه‌ی هنری و نویسندگی خود دارد.

https://avayeseymare.ir/?p=31906

Читать полностью…

seymare

بارش برف در الیگودرز، امروز، هفتم دی‌ماه ۱۴۰۴

@seymareweekly

Читать полностью…

seymare

تساوی بدون گل پیکان و خیبر

تیم‌های فوتبال پیکان و خیبر در هفته‌ی پانزدهم لیگ برتر امروز شنبه ۶ دی و از ساعت ۱۵:۳۰ با قضاوت وحید زمانی و در ورزشگاه پاس تهران به مصاف هم رفتند که این بازی با نتیجه‌ی تساوی بدون گل پایان یافت.

@seymareweekly

Читать полностью…

seymare

میراثِ من، زاگرس

باد میان صخره‌ها می‌چرخد و صداهایی با خود می‌آورد که نه می‌توان شنید و نه نادیده گرفت.
هر ترک در دیواره، هر پاره‌سنگ، حضور لحظه‌ای را بازتاب می‌دهد که هم رفته است و هم مانده؛ لحظه‌ای که نه می‌توان آن را درک کرد و نه از کنار آن گذشت. نور از شکاف‌ها می‌گذرد و بر دیواره‌ها می‌رقصد، طرح‌هایی که معنا و شکل ثابت ندارند، بلکه با نگاه ما همواره دگرگون می‌شوند. در این حرکت سایه و روشنایی، چیزی جریان دارد که نه می‌توان تملکش کرد و نه نامی بر آن گذاشت.
دره‌ها باز و بسته می‌شوند و در میان آن‌ها حرکتی است که به سرحد، نشانه یا محدوده‌ای تعلق ندارد. باد، جریان آب و سایه‌ها گویی پرسشی را با خود دارند که از پیش بوده و ادامه دارد؛ پرسشی که پاسخش نه در سنگ‌هاست و نه در نگاه ما. هر ترک در خاک، هر خراش در سنگ، دعوتی است به سکوت و اندیشه؛ دعوتی به دیدن آن‌چه فراتر از واژه‌ها و تفاسیر است. گاهی حضوری حس می‌شود که هم هست و هم نیست؛ حضوری که تنها می‌توان کنار آن ایستاد و تجربه‌اش کرد.
این‌جا زمان خطی نیست؛ لحظه‌ها با یک‌دیگر می‌لغزند و لایه‌هایی از اکنون و گذشته با هم ترکیب می‌شوند، شکل‌هایی می‌آفرینند که همواره در تغییرند. آن‌چه باقی می‌ماند، نه شیء است و نه یادگاری، بلکه بازتابی از تجربه‌ای است که نسل‌ها را پیوند داده، بی‌آن‌که پاسخ قطعی داشته باشد. جریان باد، نور و آب، حضورهایی را یادآور می‌شوند که نه آغاز دارند و نه پایان؛ گاه حس می‌شوند و گاه محو، اما همیشه پرسشی از بودن را زنده نگاه می‌دارند.
رد پاهایی که بر خاک مانده‌اند، شاید نشانه‌ی سکوتی باشند که خانه‌ی نامیده می‌شود؛ خانه‌ای که نه در دیوار و سقف خلاصه می‌شود و نه در محدوده‌ای مشخص، بلکه در بودن، حضور، پرسش و سکوت شکل می‌گیرد. هر سنگ، هر ترک، هر سایه یادآور می‌شود که انسان بخشی از چیزی بزرگ‌تر است؛ چیزی که نامش را نمی‌توان گذاشت، اما حضورش حس می‌شود.
و حال، در دل این سکوت و جریان‌های بی‌پایان، چیزی هست که نه آغاز دارد و نه پایان، چیزی که تمامی کرانه‌ها و زمان‌ها را در خود حل می‌کند و گویی تمام لحظه‌های گذشته، حال و آینده را یک‌جا در یک دورنمای نامریی گرد می‌آورد؛ چیزی که در همان حال که هست، نیست و در همان حال که تجربه می‌شود، فراتر از تجربه است و در برخورد با هر نگاه، هر شنونده و هر گامی که در خاک زده می‌شود، معنای تازه‌ای می‌یابد، بی‌آن‌که هیچ‌گاه بتوان آن را به طور کامل به واژه‌ها درآورد یا در دیوار و سقف محدود کرد؛ چیزی که خودِ بودن و تجربه را به مثابه جریان بی‌پایان پرسش و پاسخ، سکوت و حرکت بازنمایی می‌کند و خواننده را در مواجهه‌ای دائم با خود و با زمین، با زمان و با حضور فرا می‌خواند.
هر بار که نور از شکاف‌ها عبور می‌کند و سایه‌ای تازه می‌آفریند، حضورهای گذشته را بازتاب می‌دهد؛ نه به شکل خاطره‌ای روشن، بلکه در حالتی که تنها تجربه می‌شود. باد، آب و سنگ ما را به سنجش فاصله‌ها، به پرسش درباره بودن و نبودن، به ژرف‌اندیشی درباره‌ی حضور خود در جریان‌های جاری فرا می‌خوانند.
آن‌چه بر دیواره‌ها نقش بسته، شاید بیش از شکل و رنگ، بازتاب جست‌وجوی انسانی باشد که نه آغازش روشن است و نه پایانش. و میان همه این جریان‌ها، رد پاهایی که خاک را می‌شکافند یادآور می‌شوند که نگاه، حضور و حرکت انسان بخشی از چیزی است که خانه را می‌سازد؛ خانه‌ای نه در دیوار، بلکه در سکوت، در پرسش‌های ناتمام و در جریان لحظه‌ها. چیزی که نمی‌توان نام برد، اما هرکسی در آن مواجهه، حضورش را حس می‌کند و خود را بخشی از آن می‌داند.
 
نویسنده: محسن تیزهوش | سرچشمه: سیمره‌ی شماره‌ی 803 (17 آذرماه 404)

@seymareweekly

Читать полностью…

seymare

«پل پیوند؛ پروژه‌ای بی‌توجیه و خیانت به اولویت‌های شهری»

🔹در شرایطی که خرم‌آباد هر روز زیر بار مشکلات زیرساختی، ترافیک فلج‌کننده و کمبود امکانات شهری نفس می‌کشد، خبر احداث «پل پیوند» میان دریاچه کیو و تپه شهدا با هزینه‌ای سرسام‌آور در فضاهای مجازی و رسانه‌های خبری چیزی جز بی‌توجهی آشکار به نیازهای واقعی و اساسی مردم نیست.

🔹این پروژه نه تنها ضرورتی ندارد، بلکه به‌روشنی نشان می‌دهد مدیریت شهری از اولویت‌ها فاصله گرفته و به جای حل بحران‌های روزمره، به دنبال طرح‌های نمایشی و پرهزینه است. پرسش اساسی این‌جاست چرا پل پیوند بین سرچشمه کیو و تپه شهدا یک  خطای بزرگ است؟ زیرا تپه‌ی شهدا هم‌اکنون دو مسیر دسترسی دارد که قبلاً با هزینه و بودجه‌ی همین مردم شهر احداث شده‌است و  پل جدید تنها یک نمایش پرخرج است.

🔹هزینه‌های کمرشکن در شرایط اقتصادی سخت، صرف بودجه‌های هنگفت برای چنین پروژه‌ای بی‌رحمی در حق مردم است. چراکه خیابان‌های شهر هر روز قفل می‌شوند، حمل‌ونقل عمومی ناکارآمد است و معابر در وضعیت بحرانی قرار دارند.   در زمان‌هایی که اولویت‌ها باید در صدر برنامه‌های شهری و موانع پیش رو  قرار گیرد.

🔹شهرداری بودجه را صرف پروژه‌ای می‌کند که هیچ توجیه عقلانی ندارد. مردم این شهر به‌حق خشمگین‌اند. آنان می‌پرسند چرا باید هزینه‌های سنگین برای پروژه‌ای بی‌فایده خرج شود، در حالی که خیابان‌ها و معابر هر روز در ترافیک فرو می‌روند این پرسش نه یک گلایه ساده، بلکه فریادی است علیه سوءمدیریت و بی‌توجهی به نیازهای واقعی شهروندان.

🔹شهرداری خرم‌آباد باید بداند که «پل پیوند» نه پلی به سوی توسعه، بلکه پلی به‌سوی نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم است. تاریخ این شهر با تصمیم‌های درست و مسئولانه ساخته می‌شود، نه با پروژه‌هایی که تنها ظاهر فریبنده دارند و باطنشان چیزی جز اتلاف منابع نیست.

@seymareweekly

✍️نویسنده: جعفر ساکی | سرچشمه: آوای سیمره

Читать полностью…

seymare

بسم الله الرحمن الرحیم
برادر ارزشمند و گرامی جناب سرهنگ پاسدار حاج بهزاد بازوند

انتصاب به‌جا و شایسته‌ی جناب‌عالی را به‌عنوان جانشین فرمانده محترم سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان، تبریک عرض می‌نمایم. با توجه به ویژگی‌ها و توانمندی‌های شما، یقین می‌دانم که این انتصاب، جزء الطاف حضرت حق در ماه مبارک رجب می‌باشد. امید است با همتی بلند هم‌چون پیش، کارنامه‌ای درخشان در خدمت‌گزاری به مردم و پاسداری از انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران در سایه‌ی الطاف حضرت حق و پیروی از فرامین مقام عظمای ولایت ارائه نمایید. از خداوند قادر برای شما، سربلندی و عاقبت به خیری مسئلت می‌نمایم.

برادر شما
دکتر حسن محمدی‌منفرد
استاد دانشگاه و عضو کمیته‌ي دفاعی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام


@seymareweekly

Читать полностью…

seymare

✅روغن کم‌یاب شد!

🔹یک شهروند خرم‌آبادی: صبح امروز، پنجم دی‌ماه، برای تهیه روغن مایع به چند فروشگاه، از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراجعه کردم اما قفسه‌های روغن کاملاً خالی بود. از فروشنده‌ها که پرسیدم «روغن ندارید؟» پاسخ‌شان فقط یک «نه» کوتاه بود.

🔹در نهایت فروشگاهی را پیدا کردم که تعداد محدودی روغن داشت. چهار عدد برداشتم اما صندوق‌دار اجازه نداد و گفت: «شرمنده، محدودیت داریم؛ به هر نفر بیش‌تر از دو عدد نمی‌دهیم. روغن نیست.»

🔹حال اگر قرار است با چنین ترفندهایی قیمت روغن را هم مثل لبنیات، که قیمت‌هایش سر به فلک کشیده و تقریباً هر روز افزایش می‌یابد، بالا ببرند، بفرمایند و این کار را انجام دهند! مردم که به هر شرایطی عادت داده شده‌اند. بنزین گران شد، آیا کسی اعتراض جدی کرد؟ قیمت همه‌چیز روزانه بالا می‌رود، مگر صدایی از کسی بلند می‌شود؟

🔹واقعاً این پرسش مطرح است که آیا در این کشور چیزی به نام دولت و نظارت وجود دارد؟ یا وضعیت به «هر کی، هر کی» رسیده است؟

@seymareweekly

https://avayeseymare.ir/?p=31857

Читать полностью…

seymare

انتقاد سپه‌وند از برخورد قضایی استاندار لرستان با خبرنگاران/ آقای پزشکیان، استاندار به لرستان فرستاده‌اید یا دیکتاتور؟

نماینده‌ی مردم خرم‌آباد خطاب به ربیس‌جمهور با انتقاد از برخورد قضایی با خبرنگاران در استان لرستان، تأکید کرد:« رسانه‌ها رکن توسعه، عامل شفافیت و کاهش فساد در حاکمیت هستند و برخورد با خبرنگاران در تضاد آشکار با مواضع اعلامی دولت قرار دارد.»

به گزارش خبرنگار خانه ملت، رضا سپه‌وند در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به رییس‌جمهور گفت:« رسانه‌ها رکن توسعه، عامل شفافیت و کاهش فساد در حاکمیت‌اند و باید اجازه داد رسانه‌ها بی‌پروا و رشید عمل کنند.»
وی افزود:« برخلاف اعلام موضع دولت مبنی بر عدم برخورد و شکایت از خبرنگاران، در استان لرستان وضعیت دیگری حاکم است و از سوی استاندار، از دو خبرنگار جوان شکایت شده است.»
این نماینده‌ی مجلس با بیان این‌که برای هر یک از این خبرنگاران حکم یک سال حبس و یک سال تبعید صادر شده است، تصریح کرد:« این افراد به دورترین نقطه، یعنی استان یزد، تبعید شده‌اند.»
سپه‌وند خطاب به رییس‌جمهور یادآور شد:« آقای پزشکیان، شما استاندار به لرستان فرستاده‌اید یا دیکتاتور؟ هر کسی که این استاندار را نقد می‌کند، با شکایت مواجه می‌شود و تاکنون بیش از ۱۰ نفر از خبرنگاران و اهالی رسانه با چنین برخوردهایی روبه‌رو شده‌اند.»
وی با اشاره به سابقه‌ی تاریخی تبعید در کشور گفت: «لرها فقط در دوره‌ی خفقان رضاخانی تبعید شدند و هنوز سراغ نداریم که در جمهوری اسلامی خبرنگاری تبعید شده باشد.»
نماینده‌ی مجلس با طرح این پرسش که چرا تبعید به یزد انجام شده است، گفت:« چرا به جایی که انقلابیون پیش از انقلاب در دوره‌ی پهلوی به آن تبعید می‌شدند؟ این چه نوع برخوردی با خبرنگاران و اصحاب رسانه است؟»
@seymareweekly

نویسنده : گروه دریافت خبر و گزارش | سرچشمه : خبرگزاری خانه ملت

Читать полностью…

seymare

برخورد یا گفت‌وگو؟ رسانه را باید شنید، نه شکایت کرد

✍️کیانوش رستمی/ سرمقاله سیمره شماره ۸۰۵

🔹در شرایطی که مسئولان عالی کشور، همواره بر ضرورت تقویت آزادی رسانه، شنیدن صدای منتقدان و پرهیز از محدودسازی فعالیت روزنامه‌نگاران تأکید می‌کنند،

🔹صدور حکم حبس تعزیری و اقامت اجباری برای دو کُنشگر رسانه‌ای لرستانی، بار دیگر این پرسش را در افکار عمومی برجسته کرده است که حد و مرز نقد رسانه‌ای در مناسبات مدیریتی کجاست و شیوه‌ی درستِ مواجهه و رویارویی با آن چیست؟

🔹مجید بیرانوند و احسان مویدی‌کیا، دو کنشگر رسانه‌ای محلی، به دنبال انتشار محتوایی انتقادی و بازنشر یک کارزار ثبت‌شده در یک پلتفرم رسمی، با حکمی مواجه شده‌اند که فارغ از فرآیند حقوقی آن، از منظر اجتماعی و رسانه‌ای نیازمند تأمل جدی است. این دو رسانه‌نگار بنا بر اطلاعات منتشرشده، پیشینه‌ی کیفری ندارند و فعالیت آنان در چارچوب رسانه‌ی محلی و فضای عمومی صورت گرفته است؛ فضایی که ذات آن نقد، پرسشگری و مطالبه‌گری است.

🔹مطابق اصل ۲۴ قانون اساسی، نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آن‌که مخل مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشند. هم‌چنین ماده‌ی ۴ قانون مطبوعات تصریح می‌کند که هیچ مقام دولتی یا غیردولتی حق اعمال فشار یا محدودسازی فعالیت رسانه‌ها را ندارد. این اصول نشان می‌دهد که قانون‌گذار، نقد رسانه‌ای را نه تهدید، بلکه بخشی از سازوکار اصلاح امور عمومی تلقی کرده است.

🔹تجربه‌ي تاریخی و مدیریتی نشان داده است که شکایت از خبرنگاران، به‌ویژه در موضوعات مرتبط با عملکرد اجرایی و مدیریتی، معمولاً به نتیجه‌ی مطلوب پایان نمی‌یابد. چنین برخوردهایی بیش‌تر موجب تقویت توجه افکار عمومی، افزایش حساسیت رسانه‌ها و در نهایت برجسته‌تر شدن همان صدایی می‌شود که قرار بوده خاموش شود. در این میان، هزینه‌ی اصلی نه متوجه خبرنگار، بلکه متوجه جایگاه نهاد مدیریتی و سرمایه‌ی اجتماعی آن خواهد بود.

🔹اگر نقدی نادرست، ناقص یا مبتنی بر اطلاعات یک‌سویه مطرح شده باشد، بهترین و کم‌هزینه‌ترین پاسخ، شفاف‌سازی، ارائه‌ی مستندات و گفت‌وگوی مستقیم با رسانه و افکار عمومی است. پاسخ‌گویی اقناع‌کننده، نه‌تنها مرجعیت رسمی مدیران را تضعیف نمی‌کند، بلکه اعتماد عمومی را نیز تقویت می‌کند. در مقابل، مسیر قضایی در مواجهه با نقد رسانه‌ای، غالباً به سوءبرداشت، دوقطبی‌سازی و تضعیف رابطه دولت و جامعه می‌انجامد.

🔹روز جمعه (۲۸ آذرماه) ویدیوی کوتاهی از استاندار محترم لرستان منتشر شد که در آن، در واکنش به شکایت از خبرنگاران گفت: «…باج می‌خواست، وارد حریم شخصی شد، ایستادم…»

🔹نخست آن‌که اگر قرار به توضیح پیرامون چنین موضوعی بود، بایسته‌تر آن بود که این امر از مسیر روابط عمومی استانداری انجام شود، نه با بیان مستقیم و انتشار ویدیو در فضای مجازی؛ آن هم در شرایطی که نهاد روابط عمومی با عنوان و مسئولیت مشخص برای مدیریت افکار عمومی تعریف شده است.

🔹نکته‌ی دوم، طرح مسئله «باج‌نیوز» است، تردیدی نیست که چنین پدیده‌ای وجود دارد؛ اما پرسش بنیادین این است که شکل‌گیری و میدان‌داری باج‌نیوزها برون‌داد و دستاورد چه وضعیتی است؟ چرا در برخی مقاطع، این جریان‌ها به‌جای رسانه‌های حرفه‌ای، مستقل و شفاف، اثرگذار می‌شوند؟ به نظر می‌رسد در این میان، نقش مدیرانی که به جای پاسخ‌گویی شفاف، مسیر بده‌بستان رسانه‌ای را برمی‌گزینند، کم‌تر از باج‌خواهان نیست.
هم‌چنین انتظار می‌رود معیار و سنجه‌ی تشخیص رسانه حرفه‌ای از رسانه‌نمای باج‌خواه، به‌صورت روشن و قابل استناد تبیین شود. اگر ادعای باج‌خواهی از سوی افراد یا رسانه‌هایی مطرح است، انتشار مستندات آن، هم می‌تواند افکار عمومی را اقناع کند و هم زمینه‌ی پالایش فضای رسانه‌ای را فراهم آورد. بدیهی است که در چنین فرآیندی، مدیران زیرمجموعه نیز باید به شفافیت و پرهیز از هرگونه تعامل پنهان رسانه‌ای ملزم شوند.

🔹فرجام سخن؛ رسانه‌ها رقیب مدیران نیستند؛ بلکه آینه‌ای هستند که کاستی‌ها و مطالبه‌ها را بازتاب می‌دهند. شکایت از خبرنگار، مسئله را حل نمی‌کند؛ مسئله زمانی حل می‌شود که مسئولان با سعه صدر، گفت‌وگو را جایگزین تقابل، و پاسخ را جایگزین شکایت کنند. جامعه امروز بیش از هر زمان دیگر، به شنیدن توضیح نیاز دارد، نه صدور حکم.

@seymareweekly

https://avayeseymare.ir/?p=31804

Читать полностью…

seymare

✅ لرستانِ ناخوش، خیبر، حالِ خوش! جورِ «مسعود»

✍️عباس دارایی

درست در روزهایی که حال هیچ‌کس خوش نیست، بی‌کاری، گرانی و تورم افسارگسیخته، فقر و فلاکت کمر بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه لرستان را خم کرده،

سنت‌های مانای ایرانی نظیر یلدا نیز تحت تاثیر سفره‌های کوچک و موجودی‌های خالی در لرستانِ به هم پیوسته با جامعه‌ای ایلیاتی و سنتی، کم‌رنگ‌تر از هر ساله شده است، خیبر خرم‌آباد نماینده‌ی لرتباران در فوتبالِ ایران در چارچوب جام حذفی دست به کار بزرگی زد و در اصفهان، صدرنشین لیگ برتر فوتبال ایران و یکی از پرافتخارترین تیم‌های ایرانی را به نتیجه سه بر یک مغلوب کرد.

این تیم با هدایت مهدی رحمتی در فصل جاری نیز پرسپولیس و تراکتور دو غول فوتبال ایران را در خرم‌آباد شکست داد و در حالی که در آستانه‌ی شکست استقلال دیگر غول فوتبال ایران بود، ناداوری دشتی یک امتیازی را نصیبِ استقلالِ بزرگ کرد تا این تیم پرافتخار نیز نتواند از پسِ خیبرِ لرتباران بربیاید!

لرستان در سال‌هایی که هنوز پایِ صنایع دولتی به استان‌های بهره‌مند و بزرگ باز نشده بود در فوتبال ایران با همین خیبر توانسته بود شگفتی‌سازی کند، جنگ تحمیلی لرستان را به‌عنوان استانی خسارت دیده از جنگ تحت تاثیر قرار داد، توسعه و ایجاد و راه‌اندازی صنایع بزرگ در استان‌های دیگر و سرمایه‌گذاری‌های دولتیِ صنایعِ بزرگ در فوتبال عملا باعث جهش دیگر استان‌ها در فوتبال و ورزش شده و بدین ترتیب لرستانی‌ها با تنگناهای مالی و نبود اسپانسرِ دولتی نتوانستند با خیبر در لیگ‌های سطح یک ایران حضور داشته باشند و تنها دل‌خوشی ما از سال‌ها حضور در فوتبالِ دهه‌ی شصت همان گل رضا محمدی‌اصل به پرسپولیسِ پروین و راه‌یابی به فینال جام حذفی سال ۶۵ بود.

@seymareweekly

متن کامل این یادداشت در تارنمای آوای سیمره: https://avayeseymare.ir/?p=31795

Читать полностью…

seymare

سیمره‌ی ۸۰۵ جاری شد…

هشت‌صدو‌پنجمین شماره‌ی هفته‌نامه‌ی منطقه‌ای سیمره، روز دو‌‌‌شنبه یکم دی‌ماه (1404) به صاحب‌امتیازی سودابه آزادگان و مدیرمسئولی کیانوش رستمی، چاپ شد و روی پیش‌خوان دکه‌های مطبوعاتی قرار گرفت.
به گزارش آوای سیمره، این شماره در بردارنده‌ی مطالب و مقالات متنوعی است از جمله:
 
*تیتریک:
–زمينه‌هاي جامعه‌شناختي پديده‌ي «باج‌نيوز»/  دکتر مجتبا ترکارانی
 
  *سرمقاله:
– برخورد يا گفت‌وگو؟ رسانه را بايد شنيد، نه شکايت کرد/ کیانوش رستمی
 
*یادداشت‌ها:
– امنيتِ دارويي / دکتر حسین سلاح‌ورزی
-رتبه‌بندي عمران و آبادي لرستان؛ از فرم ارزشيابي وزارت کشور تا واقعيت زميني!/ دکتر مراد سپه‌وند
آقاي شاهرخي، صدر جدول را به خبرهاي خوب برگردانيد/ علی صارمیان
-شاهنامه؛ بازسازي هويت ملي ايرانيان در برهه‌هاي تاريخي/دکتر محمدجعفر محمدزاده
-دشواري‌هاي زندگي در پايتخت! / عباس دارایی
-درماندگي در برابر دلار! / ماشا اکبری
-رخساره‌پرداز طبيعت(۳)/ دکتر فتح‌الله آسترکی
-گريز پايي امر غايي / دکتر فرزاد حاتم‌زاده
-ايمان بياوريم به آغاز فصل سرد/ سلمان احمدوند
-خونِ دلِ ايران / دکترمرتضا ادیب
-احساس نه، مشاهده / ایرج احمدی
-چله‌اي که بلندتر بود/ ولی آزادبخت
-يلداي خشک و خالي فرخ‌ باد / زمان شهاوند
استيضاح؛ عصاي جادويي قاليباف و مجلس اقليت براي ارز ارزان و معيشت آسان/ مهرداد خدیر
 
*مقاله:
-برگي از تاريخ ايرانشب يلدا (شب چله)/ مرادمحمودی‌چگنی
-نگاهي به مجموعه شعر «کيفرخواست»/ نادر نیک‌نژاد
 
*شعر پارسی:
-محمدکاظم علی‌پور/ زنده‌یاد عبدالرضا فریدزاده/ میلاد شهبازی/ احمد روزبهانی/ زانا کردستانی
 
*شعربومی:
– فرزاد سیاه‌پوش
 
*پیش‌خوان سیمره:
-سخت‌ترين برخورد نرم
-فرهيختگان ايل بيرانوند
-چم تکله؛ الگويي براي توسعه‌ي روستايي
 
*نقد و نگاه
-نقد و نقادي کُنشي در جهت احيا(۶)/ براخاص شيراوند
 
*طنز سیمره:
– کارتون سیمره/ یاسر دلفان
 
*لرستان‌پژوهی:
-مستندنگاري ماجراهاي من و سياست/فصل سوم/ بخش ۱۴/ انتخابات مجلس هفتم خرم‌آباد(۵)/ علی گودرزیان
– رازهاي سرزمين مادري (ادامه‌ي خوانش تک‌بيت‌هاي لکي/ چهاردهم؛ قتل‌گاه نور!)/ دکتر حسین اکبری‌نسب
 
*گفت‌وگو:
-شهردار کوهناني در گفت‌وگو با سيمره:  مديريت شهري بدون مشارکت مردم معنا ندارد/ کوهناني در مسير سامان‌دهي خدمات شهري
 
*گزارش:
-پگاه لرستان در جمع شرکت‌هاي فناور و اثرگذار استان قرار گرفت
 
*اخبار:
-کارگري زنان دلفان؛  از بنايي تا کشاورزي
-اشرف بروجردي درگذشت
-روکش آسفالت ۴۵۶ کيلومتر جاده در لرستان؛
۲۷۷ ميليارد اوراق جذب شد
-افتتاح دومين کارخانه آسفالت خرم‌آباد پس از ۳۵ سال؛
گامي راه‌بردي براي قطع وابستگي به پيمانکاران پرهزينه
-معاون علوم پزشکي لرستان:
بيماري آنفلوانزا هم‌چنان در مرحله‌ي فعال است
-ساعت کاري دستگاه‌هاي اجرايي لرستان تغيير کرد

@seymareweekly

Читать полностью…

seymare

✅ پگاه لرستان در جمع شرکت‌های فناور و اثرگذار استان قرار گرفت

🔹از شرکت پگاه لرستان به‌عنوان شرکت فناور و اثرگذار در توسعه‌ی اکوسیستم نوآوری استان تجلیل شد.

🔹به گزارش آوای سیمره، در آیین تجلیل از فناوران و کارآفرینان برتر پارک علم و فناوری لرستان، از شرکت پگاه لرستان به‌عنوان یکی از شرکت‌های فناور و مؤثر در توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری استان تقدیر شد.

🔹این آیین در راستای گرامی‌داشت هفته‌ی پژوهش و فناوری و با حضور جمعی از مسئولان استانی، مدیران شرکت‌های فناور، کارآفرینان برتر و فعالان زیست‌بوم نوآوری استان لرستان برگزار شد.

🔹در این رویداد، شرکت پگاه لرستان به‌واسطه‌ی نقش‌آفرینی مؤثر در حوزه‌ي توسعه فناوری، نوآوری در محصولات، ایجاد اشتغال پایدار و تعامل سازنده با زیست‌بوم فناوری استان، مورد تقدیر قرار گرفت.

🔹برگزیدگان این آیین بر اساس شاخص‌هایی هم‌چون ایجاد و تثبیت اشتغال پایدار، توسعه‌ي محصولات و فرآیندهای فناورانه، ارتقای سطح نوآوری، اثرگذاری در اکوسیستم فناوری استان و تعامل با مراکز علمی و پژوهشی انتخاب شدند.

🔹هدف از برگزاری این آیین، حمایت از تلاش‌های فناوران و کارآفرینان، ترویج فرهنگ نوآوری و ایجاد انگیزه برای سایر فعالان حوزه‌ي فناوری عنوان شد.

🔹در این آیین، رییس پارک علم و فناوری لرستان با قدردانی از تلاش‌های فناوران و کارآفرینان برگزیده استان، بر نقش کلیدی فناوری در توسعه‌ی پایدار تأکید کرد.

🔹دکتر محمودرضا شاکرمی، هم‌چنین به تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های پارک علم و فناوری لرستان، به‌ویژه در حوزه واگذاری اراضی، جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تقویت تعامل صنعت و فناوری پرداخت و افزود:«حضور فعال شرکت‌های بزرگ صنعتی در کنار شرکت‌های فناور، می‌تواند شتاب‌دهنده توسعه اقتصادی استان باشد.»

🔹در ادامه این آیین، فناوران و کارآفرینان برگزیده استان، دغدغه‌ها، چالش‌ها و نقطه‌نظرات خود را در حوزه‌هایی هم‌چون تأمین مالی، توسعه‌ي بازار، حمایت‌های قانونی و تعامل با دستگاه‌های اجرایی مطرح کردند.

@seymareweekly

متن کامل این خبر در تارنمای آوای سیمره 👇👇
https://avayeseymare.ir/?p=31761

Читать полностью…
Subscribe to a channel