645
ما دانشجویان خواهان و مدافع برابری، عدالت و رفاه همگانی، سکولاریزم و آزادی هستیم. آیدی پیامگیر تلگرام: @SJKTAMAS تلگرام: https://t.me/uniiran اینستاگرام: https://www.instagram.com/uni.azadi.barabari توئیتر: https://twitter.com/UNI_Barabari
اولتیماتوم اساتید دانشگاه کردستان به جمهوری اسلامی برای برگزاری اعتصاب
شورای صنفی استادان دانشگاه کردستان با برگزاری نشستی جمعی با استادان آن دانشگاه و در خصوص وضعیت حقوقی، استخدامی و کرامت صنفی و انسانی استادان، اعلام کرد:
«با توجه به طولانیشدن فرایند اجرای احکام حقوقی قانونی صادر شده در اسفند ماه ۱۴۰۴، تشدید فشارهای همهجانبه بر اعضای هیأت علمی و نیز تضعیف و تحقیر جایگاه و منزلت نهاد دانشگاه، اعضای هیأت علمی دانشگاه کردستان بر مطالبات قانونی و بحق خود تأکید داشته و خواستار نهاییشدن و اجرای احکام مذکور حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۵/۳/۱۶ هستند.
در صورت عدم تأیید و اجرای این احکام تا تاریخ یادشده، اعضای هیأت علمی، علیرغم میل باطنی خود، تمامی فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و اجرایی خویش را تا زمان رفع پایدار این مشکل به حالت تعلیق درخواهند آورد. شایان ذکر است که در صورت تداوم این وضعیت، از برگزاری امتحانات پایان نیمسال جاری نیز خودداری خواهد شد.»
📍قم - گزارش از تهدید دانشآموزان معترض
تجمع سراسری دانشآموزان کشور در اعتراض به تاثیر قطعی معدل
شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۵
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
📍اصفهان - مقابل آموزش و پرورش استان
تجمع سراسری دانشآموزان کشور در اعتراض به تاثیر قطعی معدل
شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۵
✊دانشآموز داد بزن، حقتو فریاد بزن
✊دانشآموز میمیرد، ذلت نمیپذیرد
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
📍خرمآباد - مقابل آموزش و پرورش استان
تجمع سراسری دانشآموزان کشور در اعتراض به تاثیر قطعی معدل
شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۵
✊صدای ما با نامه شنیده نمیشه
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
📍تهران - مقابل ساختمان وزارت آموزش و پروش
تجمع سراسری دانشآموزان کشور در اعتراض به تاثیر قطعی معدل
شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۵
✊نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم
✊دانشآموز میمیرد، ذلت نمیپذیرد
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
اعتراضات دانشآموزان علیه تبعیض، معیار شرایط انفجاری جامعه
در روزهای اخیر، موجی از تجمعات اعتراضی دانشآموزان در چندین شهر کشور از جمله تهران، مشهد، همدان و در روزهای قبل در خرمآباد شکل گرفته است. در تهران، دانشآموزان روز سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۵ مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کرده و سپس به سمت ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی راهپیمایی کردند.
دانشآموزان معترض میگویند در این سال پر از استرس، حوادث گوناگون و شرایط جنگی، نباید نمرههای سال یازدهم سرنوشت کنکور را قطعی تعیین کند و میخواهند تاثیر نمرات سال یازدهم تنها به شیوه مثبت اعمال شود، نه قطعی و سنگین؛ زیرا در این بازه زمانی امکانات آموزشی و عدالت تحصیلی یکسان برقرار نیست.
در شهر تهران تجمعات با شعارهایی علیه بیثباتی آموزشی، فشار امتحانات و وعدههای تکراری و بینتیجه همراه بود؛ از جمله شعارهایی مانند «دانشآموز داد بزن، حقتو فریاد بزن» و «وعده زیاد شنیدیم، نتیجهای ندیدیم» که مستقیماً به بحران اعتماد به ساختار آموزشی حکومت اشاره داشت.
این اعتراضات را نمیتوان صرفاً واکنشی به کنکور یا سیاستهای آموزشی تلقی کرد. تداوم و همزمانی نسبی تجمعات در چند شهر، آن هم در شرایطی که کشور با فضای امنیتی جمهوری اسلامی، محدودیتهای ارتباطی و اختلالهای دورهای در شبکههای ارتباطی مواجه است، نشاندهنده شکلگیری نوعی نارضایتی ساختاری در لایههای نسل دانشآموزی است.
این وضعیت بیانگر آن است که حتی در شرایط جنگی و انسداد فضای عمومی، امکان بروز اعتراضات اجتماعی نه تنها از بین نرفته بلکه در قالبهای پراکنده اما همجهت خود را بازتولید میکند. سازماندهی اعتراض گسترده در چندین شهر توسط دانشآموزان، همچنین نقش ابزارهای آنلاین در سازماندهی اعتراضات در نخستین هفته اتصال مجدد اینترنت را به تصویر کشید.
در این چارچوب، مسئله اصلی فراتر از کنکور، به بحران تصمیمگیری از بالا، حذف مشارکت جمعی و فقدان سازوکارهای نمایندگی مطالبات جمعی بازمیگردد؛ وضعیتی که ضرورت تشکلیابی، سازماندهی جمعی، همافزایی و هماهنگی میان دانشآموزان، دانشجویان و دیگر گروههای اجتماعی را به یک مسئله سیاسی فوری تبدیل میکند و استمرار این اعتراضات را به نشانهای از شکاف عمیقتر میان جامعه و ساختارهای حاکمیتی بدل میسازد.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
تهران؛ تجمع اعتراضی دانشآموزان مقابل وزارت آموزش و پرورش
۱۲ خرداد ۱۴۰۵
دانشآموزان امروز در مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند و نسبت به تغییرات اخیر در قوانین کنکور، سوابق تحصیلی و ترمیم معدل اعتراض خود را اعلام کردند.
در جریان این تجمع، دانشآموزان شعارهایی از جمله:
دانشآموز بیداره، از تبعیض بیزاره
دانشآموز میمیرد، ذلت نمیپذیرد
وعده زیاد شنیدیم، عدالتو ندیدیم
از تهران تا هر شهر، حقمونو میگیریم
فشار روانی کافیه، زندگیمونو پس بدین
قلم به دست ماست، آینده حق ماست
تا حق خود نگیریم، از پا نمینشینیم
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
دانشجوی دکترا به دلیل انتشار یادداشتی در نقد قومپرستی به سه سال زندان محکوم شد!
دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، شایان هوشیار، پژوهشگر و دانشجوی دکترای تاریخ ایران را به سه سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم اخیراً توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه صادر و به وکیل مدافع وی، مسعود شمسنژاد ابلاغ شده است.
هوشیار که در ۲۲ مهرماه ۱۴۰۴ توسط نهادهای امنیتی در ارومیه بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شده بود، اکنون با اتهاماتی نظیر «تبلیغ علیه نظام» مواجه است و به گفته وکیل او، تلاشها برای ثبت دادخواست تجدیدنظرخواهی آغاز شده است.
مبنای اصلی این پروندهسازی امنیتی و صدور حکم حبس، انتشار یادداشتی علمی و انتقادی از سوی این پژوهشگر در شبکههای اجتماعی بوده است. وی در این نوشته، در واکنش به تنشها و توهینهای قومی در ورزشگاه باکری ارومیه، بر ضرورت حفظ احترام متقابل و همزیستی مسالمتآمیز میان «شهروندان کرد و ترک» تاکید کرده بود.
دفاع از کرامت انسانی افراد و مخالفت با قومپرستی و راسیسم، از سوی نهادهای امنیتی به عنوان اقدام علیه نظام تلقی شده است، در حالی که وکیل پرونده تصریح کرده هیچگونه شواهد خشونتآمیز، فراخوان آشوب یا ارتباط تشکیلاتی در پرونده موکلش وجود ندارد.
گفتنی است که در دهههای گذشته یکی از استراتژیهای رژیم در استان آذربایجان غربی ایجاد شکافهای قومی میان مردمان با پیشینه ترک یا کرد است. به نظر میرسد صدور چنین حکم سنگینی برای شایان هوشیار، در واقع نقد و اعتراض انسانی وی به سیاست ضدانسانی جمهوری اسلامی برای ایجاد شکافهای قومیتی است.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
خرمآباد؛ اعتراضات دانشآموزان گسترش مییابد
✊محصل داد بزن، حقتو فریاد بزن
✊لرستان میمیرد، ذلت نمیپذیرد
✊[امتحان] مجازی مجازی
شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۵
اعتراض به تصمیم حکومت برای برگزاری امتحانات به صورت حضوری. دانشآموزان میگویند از مقطع قطعی اینترنت از امکانات کافی برای گذراندن متریالهای آموزشی نداشتهاند.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
انتساب اتهامات سنگین به دانشجویان توسط نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاهها
سعید کرمی، آخوند و معاون سیاسی نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاهها روز سهشنبه ۲۹ اردیبهشتماه در مصاحبهای با خبرگزاری حکومتی ایسنا، از رویکرد خصمانه و اتهامات سنگین انتسابی حکومت به دانشجویان بازداشتی در ماههای اخیر پرده برداشت و گفت:
«دانشجویی که در دانشگاه به مقامات کشور توهین میکند یا پرچم آتش میزند، طبیعتاً باید بداند چنین رفتارهایی بدون تبعات نخواهد بود. در برخی پروندهها، افرادی اقدام به ارسال لوکیشن برای عوامل بیگانه کرده بودند و به همین دلیل نیز دستگاههای امنیتی ورود کردند. اینطور نیست که صرفاً به خاطر بیان یک شعار، فردی بازداشت شود. افرادی که در بازداشت هستند مرتکب جرم امنیتی محسوس و تاثیرگذار شده بودند و تعداد آنها نیز محدود و انگشتشمار است.»
فهیمه سلطانی، دانشجوی معترض دانشگاه اصفهان آزاد شد
بر اساس آخرین گزارشات، فهیمه سلطانی، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه اصفهان و از فعالین انقلاب زن زندگی آزادی روز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۵ با پایان دوره محکومیتش از زندان دستگرد اصفهان آزاد شده است.
فهیمه سلطانی، نخستین بار در آبان ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در چهارباغ عباسی اصفهان بازداشت و روز ۲۱ بهمن همان سال آزاد شده بود. او سپس در خرداد ماه ۱۴۰۲ به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد.
او پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به به یک سال حبس تعزیری، دو سال حبس تعلیقی، دو سال منع خروج از کشور و دو سال منع فعالیت در فضای مجازی محکوم شده بود.
سلطانی در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ با قرار کفالت از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد. وی مورخ ۱۸ فروردین ماه همان سال، پس از احضار به اداره اطلاعات سپاه اصفهان بازداشت شده بود.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
جنایتی دیگر از جمهوری اسلامی؛ اعدام عرفان شکورزاده، دانشجوی زندانی
عرفان شکورزاده، زندانی سیاسی ۲۹ ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا دانشگاه علم و صنعت، بامداد یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۵ در زندان قزلحصار کرج اعدام شد. خبرگزاری قوه قضائیه رژیم اتهام او را «جاسوسی برای اسرائیل» عنوان کرد و لیستی از داستانهای امنیتی را علیه او منتشر کرد.
این در حالی است که خود شکورزاده پیشتر در یادداشتی از داخل زندان اعلام کرده بود: «تحت شکنجههای شدید و ماهها حبس انفرادی، مجبور به اعتراف اجباری علیه خود شدهام.»
عرفان شکورزاده در بهمن ۱۴۰۳ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و با اتهام واهی «جاسوسی و همکاری با کشورهای متخاصم» روبرو شد. در هفتههای گذشته که اعدام زندانیان سیاسی افزایش چشمگیری داشته، تعداد قابل توجهی از آنان به اتهامات مشابه جاسوسی برای اسرائیل اعدام شدهاند.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
به مناسبت سالگرد اعدام#فرزاد_کمانگر و همرزمانش #شیرین_علمهولی، #فرهاد_وکیلی، #مهدی_اسلامی و #علی_حیدریان
صدا مربوط به آخرین نامه فرزاد کمانگر از زندان اوین پیش از اعدام است؛ صدایی که در تاریخ مبارزات مردم ایران علیه جمهوری اسلامی جاودانه شد.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
وحید رستمی و امیرمحمد کریمی، دو دانشجوی دانشگاه تهران، بازداشت شدند
دو دانشجوی دانشگاه تهران به نامهای وحید رستمی، دانشجوی رشته آمار و امیرمحمد کریمی، دانشجوی مهندسی پلیمر، بهترتیب در اوایل فروردین و اوایل اردیبهشتماه ۱۴۰۵ بازداشت شدهاند.
علیرغم گذشت بیش از ۱ ماه از بازداشت وحید رستمی، هنوز اطلاعاتی از دلیل بازداشت و اتهام انتسابی علیه او مشخص نیست. با وجود بازداشت امیرمحمد کریمی، جلسه کمیته انضباطی وی بهطور غیابی و بدون طی شدن مراحل قانونی برگزار شده است و ایشان به محرومیت از تحصیل به مدت دو ترم محکوم شده است.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
فریبرز کهنزاد، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف بازداشت شد
شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شریف از بازداشت مجدد فریبرز کهنزاد، دانشجوی کارشناسی مهندسی برق این دانشگاه، در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۵ خبر داده است. این دانشجوی ورودی ۱۴۰۰، پیش از این نیز در جریان انقلاب «زن، زندگی، آزادی» در آبانماه ۱۴۰۱ پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود که مدتی بعد با تودیع وثیقه به صورت موقت آزاد گشت. بازداشت دوباره او در روزهای اخیر و تداوم بیخبری از محل نگهداریاش، نشاندهنده تداوم خط سرکوب دانشجویانی است که هزینه ایستادگی بر آرمانهای جنبش دانشجویی را میپردازند.
این موج جدید بازداشتها در دانشگاه شریف را باید در لایه وسیعتری از استراتژی بقای حکومت تحلیل کرد؛ در شرایطی که سایه فضای جنگی بر کشور سنگینی میکند، نهادهای امنیتی با تشدید فشار بر دانشگاه، پیشدستی در سرکوب را برگزیدهاند. حاکمیت با آگاهی از پتانسیل انفجاری جامعه و هراس از فوران دوباره اعتراضات مردمی در دوران پس از جنگ، تلاش میکند با حذف فعالان دانشجویی و ایجاد فضای رعب و وحشت، هرگونه کانون سازماندهی اعتراضی را پیش از شکلگیری خنثی کند.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
تجمع سراسری دانشآموزان زنگ خطری را برای جمهوری اسلامی به صدا درآورد!
صدها نفر از دانشآموزان سراسر کشور، روز شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۵ مطابق فراخوان قبلی، در اعتراض به تاثیر قطعی معدل و مشکلات آموزشی به خیابانها آمدند، علیه مسئولان شعار دادند و در برخی شهرها دست به تحصن زدند.
بر اساس تصاویر منتشرشده در شبکههای اجتماعی، این اعتراضات حداقل در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، اراک، مشهد، بیرجند، قم، کرمانشاه، خرمآباد و برخی شهرهای دیگر برگزار شده است. بزرگترین تجمع مربوط به تهران بود که پس از برگزاری تجمع روبروی ساختمان وزارت، تحصنی بزرگ روبروی شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت.
مطالبات اصلی دانشآموزان معترض در شهرهای مختلف سه محور دارد:
۱. اعتراض به تغییرات کنکور و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی: دانشآموزان به مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، قوانین ترمیم معدل و ایجاد فضای تبعیضآمیز آموزشی معترض هستند.
۲. مطالبۀ مجازی شدن یا لغو امتحانات نهایی حضوری: با توجه به قطعیهای مکرر اینترنت، اختلال شدید در سامانه آموزشی «شاد» و عدم دسترسی عادلانه به آموزش در ماههای گذشته، معترضان برگزاری امتحانات کشوری به صورت یکپارچه و حضوری را ناعادلانه میدانند.
۳. فشارهای روانی و بحرانهای اخیر: دانشآموزان به شرایط بحرانی و جنگی ماههای اخیر در کشور، استرسهای شدید روانی و اختلالات گسترده در روند تحصیل خود اشاره دارند و خواستار توقف این فشارهای روانی هستند.
📍کرمانشاه - مقابل آموزش و پرورش استان
تجمع سراسری دانشآموزان کشور در اعتراض به تاثیر قطعی معدل
شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۵
✊وعده زیاد شنیدیم، عدالتی ندیدیم
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
📍شیراز - مقابل آموزش و پرورش استان
تجمع سراسری دانشآموزان کشور در اعتراض به تاثیر قطعی معدل
شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۵
✊شعار زیاد شنیدیم، نتیجهای ندیدیم
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
📍اراک - مقابل آموزش و پرورش استان
تجمع سراسری دانشآموزان کشور در اعتراض به تاثیر قطعی معدل
شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۵
✊مسئول بیلیاقت استعفا استعفا
✊دانشآموز میمیرد، ذلت نمیپذیرد
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
اعتراض دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در اعتراض به کیفیت بد غذای سلف، از روز چهارشنبه ۱۳ خرداد اعتصاب غذا کردهاند. دانشجویان معترض، نسبت به کیفیت پایین غذا، تنوع محدود وعدههای غذایی، مشکلات بهداشتی و بیتوجهی مسئولان به سلامت دانشجویان، اعتراض دارند.
دانشجویان معترض میگویند در ماههای گذشته، بارها این مشکلات را از مسیرهای رسمی و اداری پیگیری کردهاند، اما درخواستهایشان بدون پاسخ مؤثر باقی مانده است. آنها اعلام کردهاند تا پایان شرایط کنونی و رسیدگی کامل مسئولان به مطالبات و حقوق دانشجویان، هر روز این اعتصاب خود را تکرار خواهند کرد.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
بازداشت همزمان فعالین سابق دانشجویی در شهرهای مختلف
در حالی که در هفتههای گذشته شاهد موجی از بازداشتها، اخراجها و احضارهای دانشجویان دانشگاههای مختلف کشور مرتبط با اعتراضات اخیر بودهایم؛ به نظر میرسد موج تازهای از بازداشت فعالین اسبق دانشجویی نیز پس از اتصال مجدد اینترنت آغاز شده است. در ادامه سه مورد اخیر این موضوع را بررسی میکنیم:
امیرحسین سعادت، دبیر پیشین شورای صنفی دانشگاه علامه، روز دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۵ توسط مامورین اداره اطلاعات تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت وی همراه با خشونت بوده و وسایل شخصی او همچون موبایل، لپتاپ و پاسپورت نیز ضبط شده است.
امیرحسین باقری علویجه، دانشآموخته و از فعالین سابق دانشگاههای تهران و اصفهان روز دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۵ توسط نیروهای امنیتی اصفهان با خشونت بازداشت شد و لوازم الکرونیکی وی و خانوادهاش توسط مامورین ضبط شد.
یاشار دارالشفا، زندانی سیاسی پیشین و فعال دانشجویی سابق که ساکن تهران است، امروز توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
با اتصال مجدد اینترنت و احتمال حصول یک توافق با آمریکا، جمهوری اسلامی انتظار آغاز موج تازهای از اعتراضات مردمی را میکشد و به همین منظور به نظر میرسد روند بازداشتهای «پیشگیرانه» را شروع کرده است. در مقابل این روند باید ایستاد و برای آزادی فوری و بیقید و شرط دانشجویان، فعالین و همه زندانیان سیاسی تلاش کرد.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
اخراج، تعلیق و پروندهسازی برای صدها دانشجوی دانشگاههای تهران از ابتدای جنگ
به گزارش روزنامه شرق، دانشگاههای بزرگ تهران شامل صنعتی شریف، تهران، بهشتی و علم و صنعت، از اسفند ۱۴۰۴ تا خرداد ۱۴۰۵ با موج بیسابقهای از احضارها، تشکیل پروندههای انضباطی و صدور احکام سنگین مواجه شدهاند. این روند که همزمان با تعطیلیهای طولانیمدت دانشگاهها به دلیل شرایط جنگی پیش رفته، به تعلیق و اخراج دهها دانشجو منجر شده است.
بر اساس مستندات این گزارش، تنها در دانشگاه شریف بین ۳۰ تا ۴۰ پرونده فعال وجود دارد که حکم اخراج ۵ تا ۷ دانشجو و تعلیق بیش از ۲۰ تن دیگر صادر شده است؛ روندی مشابه در دانشگاه علم و صنعت با بیش از ۱۰۰ پرونده و در دانشگاه تهران با ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرونده در حال پیگیری است.
بخش عمدهای از این برخوردها بر پایه تفتیش عقاید و تجسس در حریم خصوصی دانشجویان در فضای مجازی استوار است. در حالی که پیش از این مقامات ادعای توقف بررسی فعالیتهای مجازی را داشتند، اکنون پُستهای توییتر، کانالهای تلگرامی و حتی پیامهای خصوصی در گروههای دانشکدهای به عنوان سند محکومیت مورد استفاده قرار میگیرند.
اتهامات انتسابی از موارد مبهمی چون «عدم رعایت شئونات» و «حمایت از مکاتب الحادی» تا اتهامات سنگین امنیتی مانند «اقدام علیه امنیت ملی» و «اجتماع و تبانی» را شامل میشود. جلسات کمیتههای انضباطی بدون ارائه اسناد معتبر و صرفاً بر اساس گزارشهای حراست یا اظهارات افراد «مطلع» برگزار شده که اعتراض شدید دانشجویان را به همراه داشته است.
یافتههای این گزارش نشان میدهد که دانشگاهها با نقض صریح شیوهنامههای انضباطی، حقوق اولیه دانشجویان را نادیده گرفتهاند. تفهیم اتهامهای تلفنی، اخذ دفاعیه از طریق ایمیل، عدم رعایت اصل برائت و محرومیتهای پیش از صدور حکم قطعی، از ویژگیهای بارز این موج سرکوب است. برای نمونه، در دانشگاه بهشتی دسترسی آموزشی ۲۰ تا ۲۵ دانشجو به سامانه «بهستان» مسدود شده است؛ اقدامی غیرقانونی که عملاً دانشجویان را پیش از محاکمه رسمی، از حق تحصیل، انتخاب واحد و شرکت در کلاسهای مجازی محروم میکند.
این هجمه سازمانیافته، تلاشی آشکار برای پاکسازی دانشگاهها و خفه کردن صدای اعتراض دانشجویان پس از خیزشهای سالهای گذشته و به ویژه تحولات دیماه ۱۴۰۴ است. این روند سرکوب سیستماتیک، غیرقانونی و ضدانسانی علیه جنبش دانشجویی باید فوراً و بدون قید و شرط متوقف شود، احکام صادره لغو گردند و حق تحصیل به تمامی دانشجویان تعلیق و اخراجشده بازگردد.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
احضار ۳۰ نفر به کمیته انضباطی و اخراج ۶ دانشجوی دانشگاه شریف ظرف یک ماه
شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف در اطلاعیهای به تاریخ ۴ خرداد ۱۴۰۵ از تشدید سرکوب دانشجویان این دانشگاه خبر داد و نوشت:
«در یک ماه اخیر، نزدیک به ۳۰ نفر از دانشجویان یک دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شدهاند. حکم بدوی دستکم شش تن از این دانشجویان، اخراج از دانشگاه همراه با پنج سال محرومیت از تحصیل در تمامی دانشگاهها صادر شده است. برای سایر دانشجویان نیز عمدتاً احکامی مبنی بر منع موقت از تحصیل به مدت یک یا چند نیمسال تحصیلی صادر شده است.»
اعتراض دانشآموزان متوسطه در شهرهای بیرجند و شهرکرد
روز پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۵ شماری از دانشآموزان در شهرهای شهرکرد و بیرجند در اعتراض به حضوری شدن امتحانات، مقابل ساختمان استانداری استانهای چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی تجمع اعتراضی برگزار کردند.
دانشآموزان معترض میگویند ماهها با اینترنت ضعیف اختلال شاد و نبود امکانات آموزشی روبهرو بودهاند و حالا چگونه میتوانند در آزمونی مشابه با دانشآموزانی رقابت کنند که در شرایطی باثباتتر آموزش دیدهاند.
آنها میگویند در شهرهای آنها اینترنت به اندازهای ضعیف بود که حتی امکان حضور کامل در کلاسها را نداشتند و گاه تنها بخشی از محتوای آموزشی را دریافت میکردند.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
بازداشت حامد تیزرویان، عکاس و فعال محیط زیست و دانشجوی دانشگاه بهشتی
حامد تیزرویان، دانشجوی دکترای رشته محیط زیست دانشگاه بهشتی تهران، فعال سرشناس و محبوب محیط زیست در میانه اردیبهشت ۱۴۰۵ در ساری بازداشت شده است. او در زندان ساری نگهداری میشود و با اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی به به قصد اقدام علیه امنیت ملی» روبرو است.
حامد تیزرویان همچنین از عکاسان برجسته محیط زیست و دغدغهمندان حفظ اقلیم ایران است که در سالهای اخیر به خاطر انتشار تصاویر و ویدئوهای حیات وحش در اینستاگرام مورد توجه زیادی قرار گرفته بود. گفتنی است صفحه پربازدید اینستاگرام او نیز از آذر ۱۴۰۴ توسط جمهوری اسلامی از دسترس خارج شده است.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
ایستادگی در برابر «عفو نمایشی»؛ پاسخ کوبنده علی یونسی و امیرحسین مرادی از زندان
امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو دانشجوی دانشگاه شریف که در پروندهای مشترک از سال ۱۳۹۹ محبوس هستند، در واکنش به ابلاغیه «عفو» رژیم، با انتشار نامههایی صریح به تاریخ ۲۲ اردیبهشتماه، از پذیرش آن خودداری کردند. دستگاه قضایی با هدف درهمشکستن مقاومت این دو زندانی سیاسی، پیشنهاد آزادی زودهنگام تحت عنوان عفو را مطرح کرده بود؛ اقدامی که تلاشی برای مشروعیتبخشی به احکام ناعادلانه گذشته و تحتفشار گذاشتن آنها برای ابراز ندامت تلقی میشود.
امیرحسین مرادی در نامه خود، این پیشنهاد را «عفو ننگین» نامید و با اشاره به اعدامهای اخیر و سرکوبهای خونین، اعلام کرد که هرگز برای رهایی خود از دشمن گدایی نخواهد کرد. او با یادآوری نام دوستان اعدامشدهاش که تا آخرین لحظه تن به ذلت ندادند، تاکید کرد که در جایگاه مدعی ایستاده است و نوشت: «ما مردم تحت ستم ایران هستیم که در موضع بخشیدن هستیم؛ اما بدانید که ما نه میبخشیم و نه فراموش میکنیم.» مرادی تاکید کرد که تا زمان رهایی کامل مردم ایران، به فکر آزادی فردی خود از طریق تعامل با حاکمیت نخواهد بود.
علی یونسی نیز با رویکردی مشابه، آزادی را حقی سلبشده دانست که باید برای بازپسگیری آن مبارزه کرد، نه آنکه آن را تمنا نمود. او با رد قاطعانه درخواست عفو، اعلام کرد که یاد همبندیهای اعدامشدهاش مانع از آن میشود که برای آزادی خود چانه بزند. یونسی با مخاطب قرار دادن خانوادههای دادخواه، رنج زندان و تبعید را بخشی از وظیفه خود در راه مبارزه دانست و نوشت: «این ما هستیم که باید ببخشیم یا شما؟» او تاکید کرد که ماندن در بند را به پذیرش منتِ ستمگر ترجیح میدهد.
رد صریح عفو از سوی این دو دانشجوی زندانی، شکست پروژه «توبهسازی» دستگاههای امنیتی را به تصویر کشید. نامههای مرادی و یونسی نشان داد که حتی پس از سالها حبس و فشار، مرزبندی آنها با عاملان سرکوب تغییرناپذیر است. این اقدام، پیامی روشن به فضای سیاسی ایران بود؛ اینکه نسل پیشرو، آزادی را نه یک هدیه از سوی حاکمیت، بلکه دستاوردی میبیند که تنها از مسیر ایستادگی و پافشاری بر حق حاصل میشود.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
تداوم بازداشت نجمه امینی، دانشجوی معترض و انتساب اتهامات سنگین به وی
با گذشت ۹۸ روز از بازداشت نجمه امینی، دانشجوی ۲۳ ساله رشته حسابداری، وی کماکان در بند زنان زندان وکیلآباد مشهد محبوس است و با اتهامات سنگینی مانند محاربه و همکاری با اسرائیل روبرو شده است که این میتواند زمینه ساز احکام سنگین از جمله اعدام برای وی باشد.
بر اساس گزارشات این دانشجوی معترض که روز شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۴ با ضربوشتم شدید در بازار فردوسی مشهد بازداشت شده بود، با اتهامات سنگین چون «محاربه»، «همکاری با اسرائیل»، «توهین به رهبری»، «سبالنبی» و «درگیری با مامور حکومتی» روبرو است.
گفتنی است نجمه امینی در تمام دوران بازداشت از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده و نگرانیها در مورد صدور احکام سنگین بر اساس اعترافات اجباری تحت شکنجه افزایش یافته است.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
امیرحسین رضایی، دانشجوی دانشگاه تهران بازداشت شد
امیرحسین رضایی، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران و روزنامهنگار، روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۵ توسط نیروهای امنیتی در اراک بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران امنیتی با ورود به منزل پدری آقای رضایی در اراک، وی را بازداشت و مبادرت به تفتیش محل سکونت این دانشجو کردند. ماموران شماری از وسایل شخصی از جمله تجهیزات الکترونیکی و کتابهای او را نیز ضبط کردند.
بنا به گزارشات پس از اعلام آتشبس و به موازات گسترش ابعاد سرکوب در کل جامعه، تعداد زیادی از دانشجویان در هفتههای اخیر بازداشت شده یا با پروندهسازیهای امنیتی و انضباطی مواجه شدهاند. حکومت در تلاش است تا با تحمیل هزینههای سنگین به دانشجویان، از هر گونه نقشآفرینی موثر جنبش دانشجویی در اعتراضات احتمالی در هفتهها یا ماههای پیش رو جلوگیری کند.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
تداوم بازداشت اصغر حاجب و رضا امانی، دو فعال جنبش معلمان در استان بوشهر
اصغر حاجب و رضا امانیفر، از اعضای هیئتمدیره کانون صنفی معلمان بوشهر و شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، همچنان در بازداشت نیروهای جمهوری اسلامی بهسر میبرند.
این دو فعال صنفی که، پیشتر نیز سابقه بازداشت داشتهاند، در موج اخیر برخورد با فعالان صنفی در تاریخ ۲ اردیبهش ۱۴۰۵ بار دیگر بازداشت شدهاند و هیچ اطلاعات شفافی درباره محل نگهداری، وضعیت پرونده یا شرایط آنها در دسترس نیست.
به گزارش شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، وضعیت جسمانی اصغر حاجب نیز نگرانکننده است؛ او پس از جراحی قلب باز به مراقبت پزشکی نیاز دارد، اما از دسترسی به درمان محروم مانده است.
جمهوری اسلامی بار دیگر نشان میدهد که در سرکوب، هیچ مرزی نمیشناسد؛ هر صدای مستقلی هدف قرار میگیرد. پس از آغاز جنگ، شدت بازداشتها و فشارها افزایش یافته و در شرایطی که دسترسی به اینترنت آزاد محدود شده، سرکوب، بازداشت و حتی صدور احکام سنگین ادامه دارد.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ
اعتراض سراسری اساتید و کارکنان دانشگاههای کشور به عدم پرداخت حقوق فروردینماه
پرداخت نشدن حقوق فروردینماه اساتید و کارکنان دانشگاهها، موجی از خشم و اعتراض را در مراکز آموزشی کشور برانگیخته است. با وجود وعدههای وزارت علوم، به دلیل کسری بودجه شدید و کارشکنی سازمان برنامه، حقوقها تا روز شنبه ۶ اردیبهشت واریز نشد.
علت عدم پرداخت دستمزدهای فروردین نیز آن است که با فشار اعتراضی کارکنان دانشگاهها بالاخره وزارت علوم افزایش حقوق بالای ۶۰ درصدی ۱۴۰۵ را صادر کرد؛ اما موقع پرداخت که شد سازمان برنامه و بودجه با این درصد افزایش مخالف و از پرداخت دستمزد چند ده هزار استاد و کارمند دانشگاه بازمانده است.
اگرچه مجازی شدن ناگهانی کلاسها در دانشگاه تهران مانع از شکلگیری تجمعات فیزیکی اساتید در صحن دانشگاه شد، اما برخی از آنها با خودداری از برگزاری کلاسهای آنلاین و انتشار بیانیههای تند، به گروگان گرفتن معیشت خود اعتراض کردند.
این بنبست مالی دقیقاً همزمان با ماجراجوییهای نظامی اخیر رخ داده و نشان میدهد نظام جمهوری اسلامی در میانه بحرانهای خودساخته، تأمین ماشین جنگی را بر حقوق اولیه مزدبگیران مقدم دانسته است.
همزمان با ادعای ثبات پس از تنشهای جنگی، ایران شاهد موج گستردهای از اعتراضات معیشتی است؛ از رانندگان و کارگران گرفته تا بازنشستگانی که موازی با اساتید دانشگاه دست به اعتراض زدهاند. این همزمانی نشان میدهد که ورشکستگی اقتصادی حکومت به مرحلهای رسیده که حتی با فروکش کردن موقت درگیریهای نظامی، توان پاسخگویی به سفرههای خالی مردم را ندارد.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
🔺فرم مقدماتی درخواست عضویت و فعالیت با دانشگاه سنگر آزادی و برابری
🔺پیامگیر تلگرام دانشگاه سنگر آزادی و برابری
صفحات ما در شبکههای اجتماعی:
تلگرام | اینستاگرام | ایکس| وبلاگ