1807
ارائه مشاوره و پاسخ به سوالات شما در زمینه مالی ، مالیاتی ، بیمه ، حسابداری مدیریت و حسابرسی داخلی و عملیاتی ارتباط با مشاوران : @roshangaran_co 02154468000 09106894197 https://telegram.me/joinchat/AAAAAEFFVrZQXUv01koIGA سایت : www.roshangaran2.ir
⭕️ نسخه ۱۱.۰.۰.۰ نرم افزار اظهارنامه الکترونیکی مالیات عملکرد ۱۳۹۷ در سایت سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری شد. مودیان مالیاتی گروه های اول ، دوم و برخی از گروه سوم ، می توانند با تکمیل آن نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد ۹۷ خود اقدام نمایند .
⭕️ مودیان مالیاتی گروه سوم که به روال سنوات گذشته تمایل به تعیین مالیات مقطوع وفق مقررات تبصره ماده ۱۰۰ را دارند ، در حال حاضر لزومی به ارسال اظهارنامه ندارند و باید منتظر اطلاعیه های بعدی سازمان باشند.
📌اعلام آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده پاییز ۹۷
✅معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور:
⭕️ مطابق قانون، مودیان نظام مالیات بر ارزش افزوده حداکثر ۱۵ روز پس از پایان هر فصل مهلت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را از طریق سایت عملیات الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده به آدرس WWW.EVAT.IR ارایه و مالیات و عوارض ابرازی را پرداخت نمایند.
⭕️ مودیان مالیاتی بمنظور برخورداری از هرگونه تسهیلات قانونی و جلوگیری از تعلق جرایم مالیاتی، نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تا تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۹۷ اقدام نمایند.
@roshangaransaba_co
💢 منظور از #اعتبار_مالیاتی در ارزش افزوده چیست؟💢
اعتبار مالیاتی در ارزش افزوده مالیات و عوارض پرداختی توسط خریدار در زمان خرید کالا یا دریافت خدمات است که از مالیات ارزش افزوده فروش قابل کسر می باشد.
💠شروط پذیرش ارزش افزوده های پرداختی توسط سازمان امور مالیاتی به شرح زیر است:
1-فروشنده در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده باشد.
2-صورتحساب خرید مطابق نمونه مورد تایید سازمان امور مالیاتی باشد.
3-فاکتور خرید متعلق به مودی مالیاتی باشد.
4-مشخصات خریدار و فروشنده و قیمت کالا یا خدمات به صورت دقیق در صورتحساب ذکر شده باشد.
5-کالاها یا خدمات ذکر شده جز کالاها و خدمات معاف از ارزش افزوده نباشند.
6-مبلغ ارزش افزوده هر کالا یا خدمت در ردیف مربوطه محاسبه و ثبت شده باشد.
7-مالیات ارزش افزوده به صورت جداگانه در سرفصل حسابداری ثبت شده باشد.
@roshangaransaba_co
✅کاهش ضریب مالیات ارزش افزوده ۱۳ گروه صنفی
سازمان امور مالیاتی کشور، براساس قانون بودجه سال ۹۷ ضریب مالیات ارزش افزوده ۱۷ فعالیت اقتصادی و صنفی را کاهش داد.
طبق این دستورالعمل این ضریب کاهشی برای:
۱- فروشندگان آهن آلات: شش درصد
۲- صاحبان نمایشگاههای خودرو که در آن خرید و فروش خودرو انجام می شود: پنج درصد
۳- بنکداران و عمده فروشان کارت شارژ و سیمکارت: دو درصد
۴- بنکداران و عمده فروشان مواد غذایی، آجیل و خشکبار : شش درصد
۵- بنکداران و عمده فروشان پوشاک، کیف، کفش و پارچه: هفت درصد
۶- بنکداران وعمده فروشان لوازم بهداشتی و آرایشی: هفت درصد
۷- بنکداران و عمده فروشان عینک و قطعات و لوازم مربوط: هشت درصد
۸- بنکداران و عمده فروشان لوازم و قطعات یدکی خودرو، موتور سیکلت، سه چرخه موتوری و دوچرخه: شش درصد
۹- بنکداران و عمده فروشان لوازم خانگی: شش درصد
۱۰- بنکداران و عمده فروشان رایانه و ماشین های اداری و قطعات لوازم یدکی مربوطه: پنج درصد
۱۱- بنکداران و عمده فروشان محصولات لاستیکی و پلاستیکی: هفت درصد
۱۲- بنکداران و عمده فروشان انواع اسباب بازی: ۹ درصد
۱۳- بنکداران و عمده فروشان انواع ساعت ولوازم یدکی مربوطه: هفت درصد
با اعمال این ضرایب کاهشی به جای اینکه کل فروش در نرخ ۹ درصد ضرب شود، حاصل ضرب سود در ضریب کاهشی مربوطه ضرب شده و تا حد چشمگیری به کاهش میزان مالیات بر ارزش افزوده پرداختی مؤدیان منجر میشود.
@roshangaransaba_co
شرط جدیدمعافیت از مالیات/ نحوه تجدید ارزیابی داراییها
🔹رئیس کل سازمان امور مالیاتی درراستای اجرای بند (ز) تبصره۱۰ قانون بودجه ۹۷ بخشنامه تجدیدارزیابی دارایی شرکتها را ابلاغ کرد.
@roshangaransaba_co
دستورالعمل مالیاتی مورخ ۱۲/ ۴/ ۹۷ در خصوص تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده دوره اول (فصل بهار) سال ۱۳۹۷
صفحه 1
@roshangaransaba_co
#قانون_مالیاتهای_مستقیم #ماده148
💢هزینههایی که حائز شرایط مذکور در ماده فوق میباشد به شرح زیر در حساب مالیاتی قابل قبول است💢
1- قیمت خرید کالای فروخته شده و یا قیمت خرید مواد مصرفی در کالا و خدمات فروخته شده.
2-هزینههای استخدامی متناسب با خدمت کارکنان بر اساس مقررات استخدامی موسسه به شرح زیر:
الف - حقوق یا مزد اصلی و مزایای مستمر اعم از نقدی یا غیر نقدی (مزایای غیر نقدی به قیمت تمام شده برای کارفرما).
ب - مزایای غیر مستمر اعم از نقدی و غیرنقدی از قبیل خواروبار، بهرهوری، پاداش، عیدی، اضافهکار، هزینه سفر و فوقالعاده مسافرت. نصاب هزینه سفر و فوقالعاده مسافرت مدیران و بازرسان و کارکنان به خارج از ایران به منظور رفع حوائج موسسه ذیربط طبق آییننامهای خواهد بود که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد تعیین خواهد شد.
ج - هزینههای بهداشتی و درمانی و وجوه پرداختی بابت بیمههای بهداشتی و عمر و حوادث ناشی از کار کارکنان.
د - حقوق بازنشستگی، وظیفه، پایان خدمت طبق مقررات استخدامی موسسه و خسارت اخراج و بازخرید طبق قوانین موضوعه مازاد بر مانده حساب ذخیره مربوط.
هـ - وجوه پرداختی به سازمان تأمین اجتماعی طبق مقررات مربوط و همچنین تا میزان سهدرصد (?%) حقوق پرداختی سالانه بابت پس انداز کارکنان براساس آییننامهای که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور بهتصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد.
و- معادل یک ماه آخرین حقوق و دستمزد و همچنین مابهالتفاوت تعدیل حقوق سنوات قبل که به منظور تأمین حقوق بازنشستگی و وظیفه و مزایای پایان خدمت، خسارت اخراج و بازخرید کارکنان موسسه ذخیره میشود.
این حکم نسبت به ذخایری که تا کنون در حساب بانکها نگهداری شده است نیز جاری خواهد بود.
پرداختی به بازنشستگان موسسه حداکثر تا سقف یک دوازدهم معافیت موضوع ماده (84) این قانون.(1)
3- کرایه محل موسسه در صورتی که اجاری باشد، مالالاجاره پرداختی طبق سند رسمی و در غیر این صورت در حدود متعارف.
4- اجاره بهای ماشینآلات و ادوات مربوط به موسسه در صورتی که اجاری باشد.
5- مخارج سوخت، برق، روشنایی، آب، مخابرات و ارتباطات.
6- وجوه پرداختی بابت انواع بیمه مربوط به عملیات و دارایی موسسه.
7- حقالامتیاز پرداختی و همچنین حقوق و عوارض و مالیاتهایی که به سبب فعالیت موسسه به شهرداریها و وزارتخانهها و موسسات دولتی و وابسته به آنها پرداخت میشود (به استثنای مالیات بر درآمد و ملحقات آن و سایر مالیاتهایی که موسسه به موجب مقررات این قانون ملزم به کسر از دیگران و پرداخت آن میباشد و همچنین جرایمی که به دولت و شهرداریها پرداخت میگردد.)
8- هزینههای تحقیقاتی، آزمایشی و آموزشی، خرید کتاب، نشریات و لوحهای فشرده، هزینههای بازاریابی، تبلیغات و نمایشگاهی مربوط به فعالیت موسسه، براساس آییننامهای که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد.
9- هزینههای مربوط به جبران خسارت وارده مربوط به فعالیت و دارایی موسسه مشروط بر اینکه:
اولا - وجود خسارت محقق باشد.
ثانیا - موضوع و میزان آن مشخص باشد.
ثالثا - طبق مقررات قانون یا قراردادهای موجود جبران آن به عهده دیگری نبوده یا در هر صورت از طریق دیگران جبران نشده باشد.
آییننامه احراز شروط سهگانه مذکور در این بند به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد.
10- هزینههای فرهنگی، ورزشی و رفاهی کارگران پرداختی به وزارت کار و امور اجتماعی حداکثر معادل ده هزار (10,000) ریال به ازای هر کارگر.
11-ذخیره مطالباتی که وصول آن مشکوک باشد مشروط بر این که:
اولا- مربوط به فعالیت موسسه باشد.
ثانیا- احتمال غالب برای لاوصول ماندنآن موجود باشد.
ثالثا- در دفاتر موسسه به حساب مخصوص منظور شده باشد تا زمانی که طلب وصول گردد یا لاوصول بودن آن محقق شود.
آییننامه مربوط به این بند به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد.
12- زیان اشخاص حقیقی یا حقوقی که از طریق رسیدگی به دفاتر آنها و با توجه به مقررات احراز گردد، از درآمد سال یا سالهای بعد استهلاک پذیر است.
13- هزینههای جزئی مربوط به محل موسسه که عرفا به عهده مستأجر است در صورتی که اجاری باشد.
14-هزینههای مربوط به حفظ و نگهداری محل موسسه در صورتی که ملکی باشد.
15- مخارج حمل و نقل.
16- هزینههای ایاب و ذهاب، پذیرایی و انبارداری.
✅ هرکس اقدام به خرید و فروش ۵ هزار دلار یا بالاتر نماید مشخصات او در سامانه اطلاعاتی جامع کشور ثبت می گردد
⭕️ رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: هر فرد حقیقی ایرانی در داخل و خارج از کشور بابت هر فعالیتی باید مالیات پرداخت کند. کسانی هم که اقدام به خرید و فروش سکه و ارز نموده اند تا خرداد ماه آینده فرصت ارائه اظهارنامه مالیاتی دارند با در نظر گرفتن زمان یکساله ای که این میان صرف می شود، اخذ مالیات از این نوع کاسب ها تاثیر چندانی بر بازار فعلی ندارد.
⭕️ وی گفت: هرکس اقدام به خرید و فروش ۵ هزار دلار یا بالاتر نماید مشخصات او در سامانه اطلاعاتی جامع کشور ثبت می گردد. اگر این افراد پرونده مالیاتی داشته باشند به آنها رسیدگی می شود و اگر هم نداشته باشند برایشان پرونده تشکیل خواهد شد و به نسبت نوع معامله و حقیقی و حقوقی بودن اشخاص مالیاتشان محاسبه می گردد.
@roshangaransaba_co
#اطلاعیه
شماره (67) مالیات بر مشاغل خودرو/ اخذ اظهارنامه مالیات مشاغل خودرو ( قبض مالیات قطعی) در تیرماه 97
@roshangaransaba_co
نامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی
به ریاست سازمان ثبت در خصوص ۴۵ درصد ارزش معاملاتی اسناد غیر منقول
@roshangaransaba_co
#اطلاعیه
✅معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی توصیه کرد:
صاحبان مشاغل از تسهیلات قانونی مالیات مقطوع استفاده کنند
⭕️ معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور، به مودیان مالیاتی توصیه کرد در فرصت باقیمانده تا پایان خردادماه سالجاری از تسهیلات قانونی دستورالعمل ابلاغی سازمان امور مالیاتی به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور بابت مالیات عملکرد سال 1396 استفاده کنند.
⭕️ به گزارش رسانه مالیاتی ایران، نادر جنتی با اشاره به دستورالعمل مالیات مقطوع عملکرد سال 1396 برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده 100 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم عنوان داشت: به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال 1396 برخی از صاحبان مشاغل که درگروه سوم ماده 2 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون فوق قرار می گیرند، میزان مالیات عملکرد سال 1396 آنان با افزایش پنج درصد نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال 95 به صورت مقطوع تعیین گردیده است.
⭕️ وی همچنین از امکان تقسیط چهارماهه مالیات مقطوع خبر داد و گفت: عدم پرداخت به موقع مالیات و یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر مشمول جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیات های مستقیم خواهد بود.
⭕️ معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: آن دسته از صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال 1396 حداکثر 10 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم و به مبلغ 240 میلیون تومان باشد، مشمول دستورالعمل خواهند شد.
⭕️ وی تصریح کرد: صاحبان مشاغل گروه سوم که مشمول این دستورالعمل می باشند می باید حداکثر تا پایان خردادماه سال جاری با ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانیwww.tax.gov.ir نسبت به تنظیم و ارسال فرم مربوط و پرداخت مالیات متعلقه اقدام نمایند; البته در صورت ارسال این فرم، نیازی به ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1396 نخواهند داشت.
⭕️ جنتی تاکید کرد: بنابراین آن دسته از صاحبان مشاغل موصوف که به تکالیف خود در چهارچوب مفاد دستورالعمل صادره عمل نمایند، با افزایش پنج درصد به مالیات قطعی عملکرد سال 95، مالیات سال 96 آنها قطعی شده و از تسهیلات مربوط به تقسیط پرداخت مالیات بهره مند می شوند.
@roshangaransaba_co
✅فلوچارت نحوه گروه بندی مشاغل برای عملکرد سال 96
@roshangaransaba_co
#بخشنامه
شماره: 4/97/200/ص
تاریخ: 08/03/1397
موضوع : مالیات مقطوع عملکرد سال 1396 برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده 100 اصلاحی مصوب 31/4/1394 قانون مالیاتهای مستقیم
بنابه اختیار حاصل از تبصره ماده 100 اصلاحی مصوب 31/4/1394 قانون مالیاتهای مستقیم و به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال 1396 برخی از صاحبان مشاغل که در گروه سوم ماده 2 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون فوق موضوع بخشنامه شماره 118/94/200 مورخ 9/12/1394 قرار میگیرند، به شرح ذیل مقرر می گردد:
الف - مشمولین تبصره ماده 100:
1- کلیه صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون فوق که مجموع فروش کالا و خدمات آن ها در سال 1396 حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم (مبلغ 2,400,000,000ریال) باشد مشمول این دستورالعمل بوده و در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل که در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده شده است، از نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می باشند.
ب- نحوه تعیین مالیات مقطوع و پرداخت آن :
2- میزان مالیات عملکرد سال 1396 صاحبان مشاغل فوق با افزایش پنج درصد ( 5%) نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال 1395 به صورت مقطوع تعیین می گردد.
بدیهی است مودیانی که در عملکرد سال 1395 معاف از مالیات بوده اند صرفا میبایست مراتب قبول این دستورالعمل را بدون پرداخت مالیات از طریق سیستم الکترونیکی (طبق فرم مربوط) به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایند. حکم اخیرالذکر (اعلام مراتب به سازمان امور مالیاتی کشور) درخصوص مودیان موضوع صدر این بند نیز الزامی است. درخصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا در خردادماه 1397 ندارند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا چهارماه به صورت مساوی تقسیط میگردد. عدم پرداخت به موقع مالیات و یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر مشمول جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود.
3- هرگاه اسناد و مدارک مثبته ای بدست آید که مشخص شود مجموع فروش کالا و خدمات یا سایر درآمدهای مودی درسال 1396 بیش از مبلغ مندرج در جزء 1 بند الف این دستورالعمل می باشد، پرونده مودی وفق مقررات رسیدگی شده و مالیات مابه التفاوت و جرایم متعلقه مطالبه می گردد.
ج- سایر موارد :
4- مودیانی که مالیات عملکرد سال 1395 آنها حسب مورد با اعمال مقررات موضوع مواد 137 ، 165 و 172 قانون مالیاتهای مستقیم و یا به دلیل عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی بدون اعمال معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیاتهایمستقیم محاسبه شده و یا در طی سال 1395 به صورت کامل فعالیت نداشته اند، ابتدا باید مالیات سال 1395 آنها بدون رعایت موارد مذکور محاسبه و سپس مبنای رشد مورد نظر قرار گیرد.
5- مالیات عملکرد سال 1396 مودیان موضوع این دستورالعمل در صورتی که اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1396 خود را در موعد مقرر قانونی به صورت جداگانه تسلیم نمایند (به عنوان آخرین اقدام مودی قبل از پایان خردادماه 1397) و یا در مهلت مقرر در این دستورالعمل فرم مربوط به بند 6 این دستورالعمل را به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم نکنند و یا متقاضی اعمال مقررات قانونی از جمله مفاد مواد 137، 165و 172 قانون مالیاتهای مستقیم درخصوص درآمد عملکرد سال 1396 خود هستند، از شمول این دستورالعمل خارج بوده و با رعایت مقررات مربوطه تعیین خواهد شد.
6- صاحبان مشاغل گروه سوم که با توجه به مفاد بند یک فوق خود را مشمول این دستورالعمل می دانند می بایست حداکثر تا پایان خرداد ماه سال جاری با ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به ارسال فرم موضوع بند 1 مذکور اقدام نمایند. 16-6/3
@roshangaransaba_co
✅ افزودن ۳ پایه مالیاتی در سال ۱۳۹۷
💠 وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای تحول در نظام مالیاتی کشور در سال ۹۷ برنامه پیشنهادی خود را اعلام کرد که بر اساس آن سال آینده ۳ پایه جدید مالیاتی اضافه خواهد شد.
💠در راستای رفع چالشهای نظام مالیاتی و به تبع آن ایجاد تحول در نظام مذکور، برنامههای ذیل جهت قرار گرفتن در دستور کار، حسب صلاحدید پیشنهاد میشود :
✅ وضع پایههای جدید مالیاتی همچون ؛
⭕️ «مالیات بر مجموع درآمد»،
⭕️ «مالیات بر عایدی سرمایه با اولویت ⭕️مالیات بر عایدی املاک» و
⭕️«مالیات بر سود سپرده بانکی» ...
@roshangaransaba_co
جهت اطلاع از کلیه خدمات ارائه شده توسط تیم روشنگران به کانال مربوطه مراجعه نمایید
Читать полностью…
💢کنترل فروش قبل از رسیدگی مالیاتی
1️⃣ بررسی و محاسبه معکوس مبلغ فروش بر اساس درصد مالیات ارزش افزوده طی هر فصل و سال
2️⃣ کنترل اعمال مالیات ارزش افزوده در فاکتورهای فروش
3️⃣ تفکیک و کسر هر نوع تخفیفات از فروش ناخالص قبل از محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده
4️⃣ مطابقت سیستم فروش،انبار و حسابداری
5️⃣ اطمینان ازثبت فاکتور های فروش سال جدید در دوره مالی بعد
6️⃣ بررسی شماره سریال و شناسایی فاکتورهای ابطالی و کنترل عدم ارائه فاکتورهای نانویس
7️⃣ کنترل مطابقت حجم فروش نسبت به موجودی کالای کاهش یافته طبق اظهارنامه و بهای تمام شده کالای فروش رفته
8️⃣ کنترل مطابقت کالای اضافه شده به انبار طبق اظهارنامه و کالای خریداری شده طبق روش شمارش انبار و روش قیمت گذاری شده
9️⃣ تکمیل مشخصات کامل خریدار و فروشنده در سربرگ فاکتور و عدم درج شناسه ملی و یا کد اقتصادی غیر واقعی
🔟 کنترل حساب فروش در پایان هر فصل طبق تراز حسابها با سامانه صورت معاملات فصلی و مالیات بر ارزش افزوده
@roshangaransaba
15 دی ماه آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده پاییز ۹۷
@roshangaransaba_co
💢روشهای #رسیدگی به مالیات اشخاص حقوقی 💢
1️⃣ رسیدگی ازطریق دفاتر:
💠 اگراشخاص حقوقی درموعدمقرراقدام به ارایه اظهارنامه .ترازنامه .صورت سودوزیان .ارایه دفاترقانونی روزنامه وکل اسنادومدارک اعلام نمایندورسیدگی ازطریق دفاترصورت میگیرد.
💠 رسیدگی ازطریق علی الراس :
اگراشخاص حقوقی ازارایه اظهارنامه مالیاتی درموعدمقررخودداری نموده وهم چنین تکالیف خودرااقدام ننمایند.رسیدگی مالیات انهارا ازطریق علی الراس انجام میپذیرد.
☑️ رددفاترازسوی هیات بند٣ماده ٩٧به علت عدم رعایت ایین نامه تحریر دفاتر
درصورت عدم رعایت ایین نامه تحریر دفاترپرونده مالیاتی شرکت موردرسیدگی به هیات بند٣ماده ٩٧قانون مالیات مستقیم ارجاع داده میشود.
نمونه هایی ازعدم رعایت ایین نامه درذیل اشاره میگردد.
🌑 تاخیردرپلمپ
🌑 تاخیرثبت وقایع مالی
🌑فاکتورهای فروش که شماره سریال چاپی نداشته باشند.
🌑 اسناددرامدی موردقبول سازمان امورمالیاتی نباشد.
💠دفاتربرای تشخیص درامدمشمول مالیات قابل رسیدگی نباشند.
مثلا شرکت تولیدی محاسبه بهای تمام شده راارایه ننماید.
شرکت بازرگانی صورت گردش کالا ندهد .
💠درصورت ارجاع پرونده به هیات بند٣دوماه به مهلت رسیدگی اضافه میشود.
@roshangaransaba_co
#اخبار
2 هزار و 500 فراری مالیاتی و 3 هزار شرکت صوری شناسایی شدند
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام جرم علیه دارندگان کارت بازرگانی اجاره ای و اخذ مالیات آنها به همراه جریمه، از شناسایی بیش از 2 هزار و 500 فراری مالیاتی و سه هزار شرکت صوری خبر داد.
به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، مسعود کرباسیان همچنین از صدور برگه مالیاتی 9 هزار میلیارد تومانی برای بانک ها خبر داد.
وی افزود: برای بهبود شرایط کسب و کار، ضمن ایجاد شفافیت های مالی باید انواع فشارها از دوش بخش خصوصی مولد و کارآفرین برداشته شود.
کرباسیان ادامه داد: به همین دلیل، اساس رویکرد وزارت اقتصاد براین مبنا تنظیم شده که با شناسایی مودیان جدید، جلوگیری از فرار مالیاتی و ایجاد بسترهای الکترونیک برای سهولت هر چه بیشتر فرآیندهای مالیاتی بخشی از فشار از دوش تولید برداشته شود.
وی تاکید کرد: ما در وزرات اقتصاد و سازمان مالیاتی نهایت سختگیری را نسبت به فراریان مالیاتی خواهیم داشت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: خوشبختانه اقدامات لازم برای دریافت صورتحسابهای بانکی 2 هزار و 579 مودی مشکوک به فرار مالیاتی در راستای رصد و بررسی تراکنش های سنگین و مشکوک بانکی به انجام رسیده است.
وی گفت: همچنین پیگیری و رصد فعالیتهای شرکتهای صوری و کاغذی و پدیده فاکتورهای صوری و رسیدگی به مالیات بیش از سه هزار شرکت صوری هم انجام شده است.
کرباسیان یادآورشد: اتفاقات چند هفته اخیر در مورد واردات خودرو و کالاهای دیگر با ارز 4200 تومانی تا حدودی به نواقصی در کارتهای بازرگانی مربوط بود، بویژه آنکه برخی سودجویان با اقدام به دریافت کارت بازرگانی برای افرادی بی اطلاع و بیگانه با فعالیتهای اقتصادی، از طریق کارت بازرگانی آنها، واردات انجام می دهند و پس از آن هم فرار مالیاتی میکنند.
وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه وزارت اقتصاد با نهایت قدرت در مقابل این رفتارها ایستاده است، افزود: به همین جهت اقدامات لازم برای جلوگیری از فرار مالیاتی دارندگان کارت بازرگانی از طریق شناسایی مودیان واقعی و صاحبان اصلی درآمد که از کارت بازرگانی اجاره ای به منظور فرار مالیاتی استفاده می کردند، انجام شده است.
وی افزود: در اجرای تبصره 157 قانون مالیات های مستقیم علیه این متخلفان به مراجع قضایی اعلام جرم کرده ایم و تا ریال آخر مالیاتشان را اخذ خواهیم کرد.
کرباسیان گفت: اجازه نمی دهیم فشار مالیاتی روی دوش بخش خصوصی مولد، کارآفرینان متعهد، کارمندان و کارگران باشد و عدهای دیگر در سایه بمانند و مالیات ندهند.
وی افزود: اولویت ما مردم و تولید است و کارآفرینان مطمئن باشند که حق آنها را از فراریان مالیاتی میگیریم.
@roshangaransaba_co
دستورالعمل مالیاتی مورخ ۱۲/ ۴/ ۹۷ در خصوص تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده دوره اول (فصل بهار) سال ۱۳۹۷
صفحه ۲
@roshangaransaba_co
17-حقالزحمههای پرداختی متناسب با کار انجام شده از قبیل حقالعمل- دلالی - حقالوکاله - حقالمشاوره-حق حضور- هزینه حسابرسی و خدمات مالی و اداری و بازرسی، هزینه نرمافزاری، طراحی و استقرار سیستمهای مورد نیاز موسسه، سایر هزینههای کارشناسی در ارتباط با فعالیت موسسه وحقالزحمه بازرس قانونی.
18 ـ سود، کارمزد و جریمههایی که برای انجام عملیات موسسه به بانکها، صندوق تعاون، صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی مجاز و شرکتهای واسپاری (لیزینگ) دارای مجوز از بانک مرکزی پرداخت شده یا تخصیص یافته باشد.(2)
19- بهای ملزومات اداری و لوازمی که معمولا ظرف یک سال از بین میروند.
20- مخارج تعمیر و نگاهداری ماشین آلات و لوازم کار و تعویض قطعات یدکی که به عنوان تعمیر اساسی تلقی نگردد.
21- هزینههای اکتشاف معادن که منجر به بهرهبرداری نشده باشد.
22-هزینههای مربوط به حق عضویت و حق اشتراک پرداختی مربوط به فعالیت موسسه.
23- مطالبات لاوصول به شرط اثبات آن از طرف مودی مازاد بر مانده حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول.
24- زیان حاصل از تسعیر ارز بر اساس اصول متداول حسابداری مشروط بر اتخاذ یک روش یکنواخت طی سالهای مختلف از طرف مودی.
25-ضایعات متعارف تولید.
26-ذخیره مربوط به هزینههای پرداختنی قابل قبول که به سال مورد رسیدگی ارتباط دارد.
27- هزینههای قابل قبول مربوط به سالهای قبلی که پرداخت یا تخصیص آن در سال مالیاتی مورد رسیدگی تحقق مییابد.
28- هزینه خرید کتاب و سایر کالاهای فرهنگی- هنری برای کارکنان و افراد تحت تکفل آنها تا میزان حداکثر پنج درصد (5%) معافیت مالیاتی موضوع ماده(84) این قانون به ازای هر نفر.
29ـ ذخیره مربوط به خدمات پس از فروش(گارانتی) اشخاص حقوقی.(3)
تبصره 1- هزینههای دیگری که مربوط به تحصیل درآمد موسسه تشخیص داده میشود و در این ماده پیش بینی نشده است به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و تصویب وزیر اموراقتصادی و دارایی جزء هزینههای قابل قبول پذیرفته خواهد شد.
تبصره 2 - مدیران و صاحبان سرمایه اشخاص حقوقی در صورتی که دارای شغل موظف در موسسات مذکور باشند جزء کارکنان موسسه محسوبخواهند شد ولی در موسساتی که غیر اشخاص حقوقی باشند حقوق و مزایای صاحب موسسه و اولاد تحت تکفل و همسر نامبرده به استثنای هزینه سفر و فوقالعاده مسافرت مربوط به شغل که مشمول مقررات جزء(ب) بند(2) این ماده آمده خواهد بود جزء هزینههای قابل قبول منظور نخواهد شد.
تبصره 3 - در محاسبه مالیات شرکتها و اتحادیههای تعاونی، ذخایر موضوع بندهای (1) و (2) ماده (15) قانون شرکتهای تعاونی مصوب 16/3/1350 و اصلاحیههای بعدی آن و در مورد شرکتها و اتحادیههایی که وضعیت خود را با قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 13/6/1370 تطبیق دادهاند یا بدهند، ذخیره موضوع بند (1) و حق تعاون و آموزش موضوع بند (3) ماده (25) قانون اخیرالذکر جزء هزینه محسوبمیشود.
@roshangaransaba_co
✅نامه مدیر کل حقوقی و امور مجلس سازمان ثبت اسناد
⭕️دارندگان کارت بازرگانی حق واگذاری آن به غیر را ندارند
@roshangaransaba_co
📌شناسایی ۳۰۰۰ حساب بانکی مشکوک با ۶۳۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی
⭕️سیدکامل تقوینژاد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور:
🔹رسیدگی به تراکنشهای بانکی مشکوک یکی از اقدامات قانونی سازمان برای مبارزه با فرار مالیاتیاست.
🔹اگرچه در ابتدا اجرای این قانون با فشارهای زیادی از جانب افراد و صاحبان نفوذ و قدرت روبهرو شدیم اما ما زیر بار این فشارها نرفتیم و از محل شناسایی بیش از ۳۰۰۰ مؤدی مشکوک با تراکنشهای سنگین، حدود شش هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات مطالبه کردهایم.
@roshangaransaba_co
✅شرايط بهره مندي از تسهيلات ماليات مقطوع تبصره ماده ١٠٠ اصلاحي قانون مالياتهاي مستقيم براي عملكرد سال ١٣٩٦ (مهلت تا پايان خرداد ماه سال ١٣٩٧)
@roshangaransaba_co
#قانون_مالیاتهای_مستقیم #ماده247
✅ آراء هیاتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی قطعی و لازمالاجراء است. مگر اینکه ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ رای براساس ماده (203) این قانون و تبصرههای آن به مودی. از طرف ماموران مالیاتی مربوط یا مودیان مورد اعتراض کتبی قرار گیرد که در این صورت پرونده جهت رسیدگی به هیات حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر احاله خواهد شد. رای هیات حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر قطعی و لازمالاجراء میباشد.
تبصره 1- مودی مالیاتی مکلف است مقدار مالیات مورد قبول را پرداخت و نسبت به مازاد بر آن اعتراض خود را در مدت مقرر تسلیم کند.
تبصره 2- نمایندگان عضو هیاتهای حل اختلاف مالیاتی نباید قبلا نسبت به موضوع مطروحه اظهارنظر داشته یا رای داده باشند.
تبصره 3- در صورتی که رای صادره هیات بدوی از سوی یکی از طرفین مورد اعتراض تجدیدنظرخواهی قرارگرفته باشد در مرحله تجدیدنظر فقط به ادعای آن طرف رسیدگی و رای صادر خواهد شد.
تبصره 4- آراء قطعی هیاتهای حل اختلاف مالیاتی به استثناء مواردی که رای هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی با عدم اعتراض مودی یا مامور مالیاتی مربوط قطعیت مییابد برابر مقررات ماده (251) این قانون قابل شکایت و رسیدگی در شورای عالی مالیاتی خواهد بود.
تبصره 5- سازمان امور مالیاتی کشور اجازه دارد شکایت کتبی مودیان مالیاتی از آراء هیاتهای حل اختلاف مالیاتی صادره تا تاریخ تصویب این ماده که در مهلت قانونی به مرجع مالیاتی ذیربط تسلیم شده است را یک بار به هیاتهای حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر به منظور رسیدگی و صدور رای مقتضی احاله نماید.
تبصره 6- در مواردی که شکایت مودیان مالیاتی از آراء هیاتهای بدوی از طرف هیات حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر رد شود و همچنین شکایت از آراء هیاتهای تجدیدنظر از طرف شعب شورای عالی مالیاتی مردود اعلام شود. برای هر مرحله معادل یکدرصد (1%) تفاوت مالیات موضوع رای مورد شکایت و مالیات ابرازی مودی در اظهارنامه تسلیمی. هزینه رسیدگی تعلق میگیرد که مودی مکلف به پرداخت آن خواهد بود.
@roshangaransaba_co
💢 انواع جرايم مالياتي (اصلاحيه مصوب ١٣٩٤/٠٤/٣١)💢
✂️ماده ٤٣ ق.م.م: حذف شد
⭕️ ماده ٥١ ق.م.م: تخلف از مقررات فصل تمبر به مبلغ ٢ برابر حق تمبر
⏺ماده ١٦٩ ق.م.م: عدم صدور صورتحساب و درج شماره اقتصادي و استفاده سوء آن براي خود و ديگران با مسؤليت تضامني و ٢٪ و عدم آرائه فهرست معاملات ١٪
⏺ماده ١٩٠ ق.م.م: پرداخت ماليات پس از سررسيد معادل ٢/٥٪ به ازاي هر ماه
⭕️ ماده ١٩٢ ق.م.م: جريمه عدم تسليم اظهارنامه اشخاص حقوقي و صاحبان مشاغل ٣٠٪ ماليات متعلق و ساير مؤديان (مانند ماده ٧٨،٨٠،٢٦،٨٨،١٢٦، ١١٦) طبق حكم صدر ماده مذكور برابر ١٠ ٪ ماليات متعلق ميباشد.
⭕️ ماده ١٩٣ ق.م.م: عدم تسليم ترازنامه و سودوزيان و عدم ارائه دفاتر ٢٠٪ ماليات متعلقه براي هر كدام
⏺تبصره ماده ١٩٣ ق.م.م: عدم تسليم هر كدام از موارد ماده فوق در دوره معافيت ، عدم استفاده از معافيت در سال مربوطه
⭕️ ماده ١٩٤ ق.م.م: اختلاف بيش از١٥٪ درآمد إبرازي با قطعي در اجراي ماده ١٥٨ ، لغو بخشودگي تا ٣ سال و دريافت جرايم
⭕️ ماده ١٩٥ ق.م.م: عدم تسليم اظهارنامه موضوع ماده ١١٤ مديران قبل از انحلال معادل٢٪ سرمايه پرداختي و جريمه تسليم اظهارنامه خلاف واقع ١٪ سرمايه
⏺ماده ١٩٦ ق.م.م: جريمه مديران تصفيه در صورت تقسيم دارايي شخص حقوقي قبل از تصفيه أمور مالياتي و سپرده تامين معادل ٢٠٪ ماليات متعلقه
⏺ماده ١٩٧ ق.م.م: عدم تسليم ليست حقوق٢٪ و عدم تسليم قرارداد پيمانكاري ١٪
⭕️ ماده ١٩٩ ق.م.م: عدم كسر وايصال مالياتهاي تكليفي معادل ١٠٪ و ماهيانه ٢/٥٪
⭕️ ماده ٢٠٠ ق.م.م: جريمه عدم انجام تكاليف دفاتر اسنادرسمي معادل ٢٠٪ و در صورت تكرار حبس تعزيري درجه شش
⭕️ ماده ٢٠١ ق.م.م: اظهارات كذب به قصد فرار از پرداخت ماليات براي ٣ سال متوالي به حبس از٣ ماه تا ٢ سال ومحروميت از كليه معافيت ها و بخشودگي ها
⭕️ ماده ٢١١ ق.م.م: عدم پرداخت يا تقسيط بدهي پس از ابلاغ برگ إجرائي معادل ١٠٪ جمع بدهي مالياتي و جرايم متعلقه
@roshangaransaba_co
🔵۳۱ خرداد ماه آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد سال ۹۶ اشخاص حقیقی
@roshangaransaba_co
#بخشنامه
✅ نرخ مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۳۹۷ وقف مقررات بند الف تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور
@roshangaransaba_co
📖 الحاق تبصره (3) به ماده (2) آییننامه اجرایی ماده (107) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم
@roshangaransaba_co